156 ja ulina

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

156 ja ulina

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Sori huono topic, yritin keksiä jotain lyhyttä ja ytimekästä mutta ei välähtänyt :oops:

Elikkä lasketellessa eteenpäin kytkin pohjassa kuuluu konehuoneen puolelta tietyissä tilanteissa ujeltavaa ääntä (iuuuuuuuuuu). Ääni on vähän kuin pienessä moottorijarrutuksessa esiintuvää vinkunaa joka lakkaa kuitenkin heti jos ottaa vaihteen vapaalle. Tuntuisi että ääni esiintyy kovimpana kääntyessä pienillä vaihteilla (1, 2 ja joskus 3) mutta sen erottaa kyllä myös suoraan eteenpäin ajaessa. Ääni ei missään vaiheessa ole kovin kova mutta hiljaisessa autossa sen huomaa kyllä (itse siis, emännältä kun kysyi niin ei ollut huomannut).

Ajoittain tuntuu että ohjaustehostin laiskistuisi jonkun verran, voisiko ilmiö liittyä siihen?

Autosta on 2000km sitten vaihdettu kytkin ja vaihdelaatikkokin pelaa päälisin puolin mallikkaasti.

Auto oli tänään jakopään hihnan vaihdossa Milanossa ja olin maininnut heille asiasta. Olivat kuulemma käyneet kokeilemassa autoa ja huomanneet äänen, eivät kuitenkaan osanneet sanoa mistä se johtuu.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ohjaustehostimen pumppu voisi olla kyseessä, noita on kuulunut hajonneen muiltakin. Eikös Maunulla ollut uusi pumppu myynnissä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Muuttuuko ääni kun vaihdat vaihdetta? Minulla nimittäin on näin ja uusi vaihteisto on tilattu :? Eli itselläni ääni kuuluu kun kytkin on alhaalla ja vaihde päällä (auto liikkeessä) ja myös kun vaihde on vapaalla mutta kytkin ylhäällä. Ääni kuuluu selvästi myös kiihdyttäessä ja vaihteita vaihtaessa ääni muuttuu vaihteiston pyörintänopeuden mukaan. Alkuun ääni oli tosi hiljainen, mutta nyt tuntuu kun ajaisi vanhalla tanelilla josta peräöljyt on karanneet maantielle. Kuulemma (Milanon mukaan) sylkäisee jossain vaiheessa rojut lodjun kuoren läpi taipaleelle :crazyeyes:

Aluksi kuvittelin äänen tulevan kytkimestä, ja se sitten tuossa vaihdettiinkin. Uutta laatikkoa odotellaan saapuvaksi ensi viikolla. Hintaa vaihtolootalle Milanossa 1145 euroo.
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ohjaustehostimen pumppu voisi olla kyseessä

Tuota väläytin itse Auto Milanon asentajalle muttei hän ainakaan suoraan epäillyt samaa. Eniten ihmetyttää se että kun vaihteen ottaa vapaalle ääni katoaa kokonaan, eikö tuolloin pumpunkin pitäisi lakata pumppaamasta? Tehostimen laiskistuminen on myös aika pientä, saattaa myös johtua tottumattomuudesta matalamman profiilin renkaisiin :roll:
Alfetta&156 kirjoitti:Muuttuuko ääni kun vaihdat vaihdetta?

Jos auton nopeus on vaikka 40kmh niin ykkösellä ääni on kovin, kakosella pienempi ja kolmosella sitä tuskin enää huomaa. Jos vauhtia taas on 80kmh-> niin ääntä on vaikea saada kuulumaan. Häiritsee siis oikeastaan vain ykkösellä ja kakkosella ajettaessa.
Vaihdetta vaihtaessa ei kuulu myöskään mitään kummallisia ääniä, ulinaa on helppo demota laskettelemalla vapaalla ja laittamalla kakkosta silmään-pois-silmään jolloin ääni myös vaihtelee ulinaa-hiljaista-ulinaa.

Ääni ei kuulu jos vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä, vaihde päällä ajaessa se kuuluu myös mutta kuten sanottu vain pienillä vaihteilla.

Jos autossa on kytkin pohjassa ja vaihde päällä niin pyöriikö vaihdelaatikossa mitään? Entä jos kytkin on ylhäällä mutta vaihde vapaalla?
Voisiko se että omani ei ulise kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä kertoa ettei vika ole vaihdelaatikossa (toivotaan toivotaan...)

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

- Jos kytkin on pohjassa ja auto ei liiku, vaihdelaatikossa ei pyöri mikään.

- Jos kytkin on ylhäällä ja auto ei liiku, vaihdelaatikossa pyörii ainakin yksi akseli.

- Jos auto liikkuu, kytkimestä riippumatta laatikossa pyörii vaihteesta riippuen erinäinen määrä osia

Riippuen vaihteistosta voi jonkun laakerin aiheuttama ääni kuulua vain joillain vaihteilla. Itselläni ei hajuakaan kyseisestä mallista(joku muu lienee viisaampi tai omaa räjäytyskuvat), onko vaihteet jaettu monelle eri akselille? Esim. jos 1,2 ja 3 vaihde on samalla akselilla ja ko. akselin laakeri ujeltaa? silloin ko. akselia kuormitettaessa ujellus voimistuu ja kun veto menee toisen akselin(vaihteet 4 ja 5) kautta, kuuluu se vain hiljaisena. Vaihteen ollessa vapaalla ko. akseli ei pyöri vaikka auto liikkuisikin, mutta vaihde päällä pyörii...

Voin olla täysin väärässäkin mutta epäilen vahvasti että ääni kyllä tulee llaatikosta :roll:

Edit :
cotson kirjoitti: Jos auton nopeus on vaikka 40kmh niin ykkösellä ääni on kovin, kakosella pienempi ja kolmosella sitä tuskin enää huomaa.
samassa nopeudessa tuo akselinpätkä pyörii ykkösvaihteella kaikkein koviten ja siittä sitten hidastuu vaihteen kasvaessa eli laakeriltahan se kuulostaa...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Minun auto on ulissut jo pitkään,kuten on varmaan tullut kerrottuakin.
Se minun ulina kuuluu varsinkin kesärenkailla :crazyeyes:
ja kuuluu parhaiten n.80 nopeudella ja sileällä asfaltilla riippumatta vaihteesta tai kytkimen asennosta.

Pyörien laakerit tarkastettiin viime huollossa ja ne pitäisi olla kunnossa,yksi jopa vaihdettiin "varmuuden vuoksi"

Joskus tuntuu,että kun jarruttaa kevyesti ääni voimistuu (tulisiko ääni etujarruista?)

Piti nyt kesällä tutkia asiaa tarkemmin,mutta ei ollut aikaa (aina löytyi mukavampaa tekemistä),olihan sitä pitänyt maalata peilien jalatkin yms.

Tuota äänen lähdettä en siis ole saanut paikallistettua,kun välillä tuntuu kuuluvan vasemmalta ja välillä oikealta.

Välillä tuntuu,että se tulee renkaista,en tiedä.


Täytyisi varmaan antaa jonkun muun kokeilla sitä,josko selviäisi.
(Rasvishan se olisi tuossa suht lähellä :wink: )

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

onko vaihteet jaettu monelle eri akselille? Esim. jos 1,2 ja 3 vaihde on samalla akselilla ja ko. akselin laakeri ujeltaa?
Kyllä vaihteet kuulemma ovat eri akseleilla (1,2,3 toisella ja 4,5 toisella). Minulla ilmeisesti on kuitenkin mennyt jokin "pääakselin" laakeri, kun ääni kuuluu joka vaihteella. Vauhdin noustua on tietenkin melko vaikea enään havaita tätä ääntä, täytyy laittaa puhallin nollille yms..

Paikallaan ollessa kun avaa oven, on ero selvä kytkin pohjassa ja ylhäällä, sivuääni häviää kun kytkintä painaa.

Parhaiten ääni tulee juuri esiin, kun vaihdetta siirtää vauhdissa vapaalta esim. kakkoselle tai kolmoselle. Muillakin ääni toki kuuluu.
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

Noista ulinoista / äänistä aikoinaan Pökötissä (305 GTX) laatikko piti ulinaa
ja en tehnyt mitään asialle kunnes kerran vahdekeppi juuttui 4:selle
pihassa, eikä liikkunut yhtään mihinkään :crazyeyes:
Joten laatikko irti ja auki, synkronipakan yhdestä levytä oli pala lohjennut ja hinkannu siirtohaarukan sakarat melkein
olemattomiin, joten se jämähti sinne levyjen väliin.
No itse tehtynä ei ollut kauheen kallista kun sai vielä osat halvalla
(alle 1000 mummoa)
En halua mitenkään provosoida mutta ei kannata liikaa olla huomioimatta noita laatikon ääniä voipi tulla kalliiksi... :crazyeyes:
O Tempora O Mores

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Cotson kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ohjaustehostimen pumppu voisi olla kyseessä

Tuota väläytin itse Auto Milanon asentajalle muttei hän ainakaan suoraan epäillyt samaa. Eniten ihmetyttää se että kun vaihteen ottaa vapaalle ääni katoaa kokonaan, eikö tuolloin pumpunkin pitäisi lakata pumppaamasta?
Joo, luin huonosti :oops: Eli jos kytkintä painettaessa ääni katoaa niin ei se ainakaan pumpusta tule.

Cotson kirjoitti:Jos auton nopeus on vaikka 40kmh niin ykkösellä ääni on kovin, kakosella pienempi ja kolmosella sitä tuskin enää huomaa. Jos vauhtia taas on 80kmh-> niin ääntä on vaikea saada kuulumaan. Häiritsee siis oikeastaan vain ykkösellä ja kakkosella ajettaessa.
Vaihdetta vaihtaessa ei kuulu myöskään mitään kummallisia ääniä, ulinaa on helppo demota laskettelemalla vapaalla ja laittamalla kakkosta silmään-pois-silmään jolloin ääni myös vaihtelee ulinaa-hiljaista-ulinaa.
Jassoo. Kuulostaisi sitten kovasti sivuakselin (sen yksilön, jolla ovat ykkös-, kakkos- ja kolmosvaihde) laakerilta. Eikös akseli pyöri isoilla vaihteilla kovempaa? Se varmaan aiheuttaisi ulinan taajuuden kasvun niin korkeaksi, ettei se enää helposti ota korvaan.
Zenery kirjoitti:Täytyisi varmaan antaa jonkun muun kokeilla sitä,josko selviäisi.
(Rasvishan se olisi tuossa suht lähellä)
Tere tulemast :-D Vaikka enhän minä mikään mekatsu ole. Ainahan silti voi kyllä arvailla.

EDIT: Opi quotee rasvis :D
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin