156:n uretaanipuslista (JTS:n kulutus -ketjusta)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

156:n uretaanipuslista (JTS:n kulutus -ketjusta)

Viesti Kirjoittaja ahma »

MKT kirjoitti:Eivät suostuneet polyuretaanipusliin kun tukivarsia vaihdettiin toista kierrosta vaan se olisi pitänyt tehdä omaan piikkiin ja alustan osalta takuu olisi loppunut siihen. Mutta olisi erittäin mielenkiintoista kokeilla mikä Muukkosen kanta asiaan on.
Poistavatko polyuretaanipulsat ne nutinat ja narinat etupäästä? Onko nuo kalliit osat/pahoja vaihtaa?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ei ole 156ssa kokemusta, 164ssa ainakin välykset ja vetely katosivat. Tosin ainakin kuivat PU-puslat saattavat ääntää (narista) kumisia enemmänkin :wink:

Muukkosella taitaa korjaussarja 156seen olla jotain alle 150 euroa. Jos omistaa sopivia prässejä tai polttolaitteita tai omaa muutoin käyttöoikeuksia tuollaisiin laitteisiin + nosturipaikan niin ei vaihto pitäisi kovin iso juttu olla. Hakusanalla löytynee keskustelua asian tiimoilta.

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Soitin kyseisen 156:sen omistajalle ennen ostopäätöstä ja kyselin auton kunnosta ja käyttäytymisestä. Edellinen omistaja mainitsi yhtenä negatiivisena asiana kuivuneista pulsista johtuvan narinan. Tuo ei kaiketi ole kuin "kosmeettinen" seikka?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Periaatteessa ja lyhyellä tähtäimellä se ei ole kuin korville kosmeettinen häiriö. Kuitenkin ikävä tosiasia on että silloin kun ääntä kuuluu on voitelussa puutetta ja kuluvat osat kuluvat.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Vetely on tuttu ongelma minullekin. Ilmaantui n. 10000km kohdalla. Oletko saanut uusittua tukivarret takuuna tästä syystä?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tukivarsia saa uusittua takuuna jos auton takuu on voimassa. Edestä on toinen ylätukivarsi vaihdettu kerran. Takaa lähes kaikki kahteen kertaan... :roll: Ainakin SW:ssä poikittaisten takatukivarsitikkujen elinikä näyttää olevan 20 tkm.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla oli 164:ssä uretaanipuslat, en kylläkään muista montako vuotta ne ehtivät alla olemaan. Eivät ikinä narisseet, johtunee ehkä siitä että kasaamisvaiheessa tungin joka paikkaan reilun mällin kuparitahnaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä narisevat melko reippaasti..tosin rasvis tuossa selvittkin miten narinalta välttyy eli kuparitahnaa vain joka väliin...... :-D

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Eivät ikinä narisseet, johtunee ehkä siitä että kasaamisvaiheessa tungin joka paikkaan reilun mällin kuparitahnaa.
Eipäs tullut mieleen kasaamisvaiheessa. Olisi säästynyt vaseliinin levitykseltä.... :roll:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

MKT kirjoitti:Tukivarsia saa uusittua takuuna jos auton takuu on voimassa. Edestä on toinen ylätukivarsi vaihdettu kerran. Takaa lähes kaikki kahteen kertaan... :roll: Ainakin SW:ssä poikittaisten takatukivarsitikkujen elinikä näyttää olevan 20 tkm.
Täytyykö varsista löytyä selvä välys ennen kuin saa takuuseen vai riittääkö epätarkka ohjaustuntuma ja ratin vetely?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:kasaamisvaiheessa tungin joka paikkaan reilun mällin kuparitahnaa.
Yleisesti ottaen auton alta kun jotain vaihtaa, kannattaa tunkea kuparitahnaa reilusti niin kierteisiin, holkkeihin kuin muttereihinkin. Säästää seuraavalla avauskerralla hermoja ja aikaa... ja tietysti puslat yms kestää pitempään kun on kunnon rasva välissä 8)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Vaihdoin keväällä 156:een ylätukivarsiin powerflexit... viikon oli hiljaista, sitten alkoi entistä pahempi narina. Pitänee ottaa uusiksi ja "kuparitahnata" oikein kunnolla.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tahnaa tai rasvaa ei kannata muovipusliin laittaa jos ovat itsevoitelevat tai noita aineita imevät ja siten turpoavat. Tuli kilpurin alatukivarsien puslat juuri hoonattua (ovat nailonia - toisenlaisiinhan noi olisi pitänyt vaihtaa mutta kun kiire oli) kun olivat turvonneet koskeudesta ja öljystä lähes liikkumattomaan tilaan - ei ihme että käyttäytyi hieman oudosti ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Enpä tulut ajatelleeksi tosiaan noita muovipuslia... itse oon aina vaihdellu noita vakio rautaholkilla varustettuja kumipuslia joihin kannattaa kyllä laittaa voiteet sisään jos meinaa saada pultin ilman suurempaa väkivaltaa vielä uloskin holkin sisältä
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

BSTR kirjoitti:Tahnaa tai rasvaa ei kannata muovipusliin laittaa jos ovat itsevoitelevat tai noita aineita imevät ja siten turpoavat. Tuli kilpurin alatukivarsien puslat juuri hoonattua (ovat nailonia - toisenlaisiinhan noi olisi pitänyt vaihtaa mutta kun kiire oli) kun olivat turvonneet koskeudesta ja öljystä lähes liikkumattomaan tilaan - ei ihme että käyttäytyi hieman oudosti ;)
Haa! Löytyihän se syy.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Riippuu vähän mihin tuolla viittaat, mutta ei taida ikävä kyllä kierrosaikaa juuri sekuntia enempää parantaa... eikä vaikuta suoranopeuteen :(
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noissa Powerflexin uretaanipuslissa tuli mukana pieni nyssäkkä kuparitahnaa, joten tuskin ne siitä pahastuvat. Muut puslat voivat sitten olla eri juttu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Jotkut puslathan sisältävät hiiltä tai jotain muuta liukastetta materiaaliin sekoitettuna.

Powerflexeissä varmaan tuo on sitten ok.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

alfista kirjoitti:Täytyykö varsista löytyä selvä välys ennen kuin saa takuuseen vai riittääkö epätarkka ohjaustuntuma ja ratin vetely?
Tämä riippuu eniten auringonpilkkujen määrästä eli oikeammin asiakkaan ja DA:n "asiakaspalvelijan" välisestä suhteesta. Jos mistään ei löydy väljää niin saattaa olla etteivät tuurilla lähde kokeilemaan. Aina kannattaa yrittää - toistaiseksi olen itse koettanut kotona missä välys on ja sitten kertonut mikä osa pitää vaihtaa :crazyeyes: . Se "asentajien" ammattitaidosta. AutoMilano on ollut ainoa paikka joka on löytänyt kuluneet puslat ilman että on tarvinnut pitää kädestä kiinni.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

BSTR kirjoitti:Riippuu vähän mihin tuolla viittaat, mutta ei taida ikävä kyllä kierrosaikaa juuri sekuntia enempää parantaa... eikä vaikuta suoranopeuteen :(
Niin tuosta aiheesta kirjoiteltiin joskus Endurance aiheen yhteydessä. Ja kyllä se suorillekin vaikuttaa jos pääsee mutkasta suuremmalla nopeudella ulos :)
MKT kirjoitti:Tämä riippuu eniten auringonpilkkujen määrästä eli oikeammin asiakkaan ja DA:n "asiakaspalvelijan" välisestä suhteesta. Jos mistään ei löydy väljää niin saattaa olla etteivät tuurilla lähde kokeilemaan. Aina kannattaa yrittää - toistaiseksi olen itse koettanut kotona missä välys on ja sitten kertonut mikä osa pitää vaihtaa . Se "asentajien" ammattitaidosta. AutoMilano on ollut ainoa paikka joka on löytänyt kuluneet puslat ilman että on tarvinnut pitää kädestä kiinni.
Jep, tuo on varmasti monille tuttua. Parasta olisi teipein merkitä kaikki mutterit, nivelet ym kohteet niin viesti menee asentajalle asti... älytöntä, että ammattilaisia pitää näin harrastus pohjalta neuvoa. Sama juttuhan tuo on myös esim. lääkärissä.

Vastaa Viestiin