Jönsson kirjoitti:Sentti tai kaksi lisää mittaa ratkaisisi asian, mutta kyllä minä tuon säästönkin ymmärrän; juuri sen takia 159 on halpa ja kevyt. Siinä ei ole mitään ylimääräistä.
ei tyyppivika mutta mulla nyt 136tkm ja oikea ylätukivarsi on väljä ja vasemmalta kuuluu niin aatananmoinen narina että hävettää ajaa missään. varmaankin alatukivarsi..ehkä..luulisin..kai..
doublesix kirjoitti:Olisiko soittimeen jäänyt Buddy Holly and The Crickets soimaan?
Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Backstroker kirjoitti:ei tyyppivika mutta mulla nyt 136tkm ja oikea ylätukivarsi on väljä ja vasemmalta kuuluu niin aatananmoinen narina että hävettää ajaa missään. varmaankin alatukivarsi..ehkä..luulisin..kai..
Ylätukivarsi oli melko helppo vaihtaa, jos on 156:n tukivarren on ennen vaihtanut.
Alatukivarsi taas lisäsi narinan lisäksi osittaisen kolinan joten veikkaan että joutuu tilaa myös alatukivarren. Vaikka tänään päivällä laitoin injektioneulalla öljyä alapalloniveleen, ei narina vielä ole helpottanut- tuskin siitä helpottaakaan..
Backstroker kirjoitti:...oikea ylätukivarsi on väljä...
Milläs diagnisoit?
Mulla on ollut ajettavuuden kanssa toivomisen varaa jo pidempään. Joskos ton väljyys tekis hallaa ajettavudelle?
Niin, ja viimeisin ohjausvaihde kesti n. 4000km
Alkaa jyrppimään. Enää en sitä vaihda, eikä vissiin edes saa varaosatakuuseenkaan enää, kun kerran jo vaihdettu
Katsotaan/kokeillaan jos teoriani ja käytäntö vaikka kohtaisivat - yritän korjausta (siis klappi) kun saan fiuden iskuun.
Vois kai tänne listata myös kytkinongelman; Deltassa vaihdettiin kytkimen jousi, koska narisi alas painettaessa. Nyt toimii kytkin moitteettomasti. Meni takuuseen töineen ja kaikkineen.
Kohta on määräaikaishuolto, jolloin pitää vielä vaihdelaatikkoa katsastaa; kun auto on sammutettuna ja vaihdetta vaihtaa, kuuluu selvä "naksaus" kun vaihde menee pykälään. Ei ole ainakaan aiemmissa autoissa vastaavaa kuulunut.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
Backstroker kirjoitti:...oikea ylätukivarsi on väljä...
Milläs diagnisoit?
Mulla on ollut ajettavuuden kanssa toivomisen varaa jo pidempään. Joskos ton väljyys tekis hallaa ajettavudelle?
Niin, ja viimeisin ohjausvaihde kesti n. 4000km
Alkaa jyrppimään. Enää en sitä vaihda, eikä vissiin edes saa varaosatakuuseenkaan enää, kun kerran jo vaihdettu
Katsotaan/kokeillaan jos teoriani ja käytäntö vaikka kohtaisivat - yritän korjausta (siis klappi) kun saan fiuden iskuun.
Paskan möivät.
Korjaaja diagnosoi silmieni nähden kääntelemällä rengasta pienin liikkein, yläpallossa selvää väljyyttä:)
P. S. Alapallon narina häipyi kahden päivän ajon jälkeen mutta kolina säilyi, joten sielläkin nyt väljyyttä, ei muuta kuin uusi tilaukseen, vaivaiset 280€ alatukivarsi....:/
Näyttäisi takakonttiin näin sateella tulevan vettä pieniä roiskeita. Paneeleita raottelin pikkasen ja näyttäisi vettä kertyvän vasemman ylänurkan peltien saumakohtaan. Äkkiseltään en hoksannut mistä se vesi sinne kasaantuu.
Luukun pulttien kohdat tuntuisi ainakin pysyvän kuivina. Ideoita?
Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.
Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.
Samaa vikaa on munkin 159:ssä. Kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa, kuuluu sirinän tyyppistä ääntä, jota on vaikea paikallistaa tarkkaan mihinkään. Ilmastoinnin sammuttaminen auttaa, mutta mielestäni parempi keino on säätää ilmasuulakkeiden 0-1 kytkintä, joko täysin kiinni tai auki. Jos sen on säätänyt välille ja ilmastointi haluaisi jäähdyttää kuskia, niin ääni voimistuu. Ilmeisesti ilman virtaaminen putkistossa kuristuu ja se aiheuttaa häiritsevää sirinää. Tätä kannattaa ainakin kokeilla.
Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.
Samaa vikaa on munkin 159:ssä. Kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa, kuuluu sirinän tyyppistä ääntä, jota on vaikea paikallistaa tarkkaan mihinkään. Ilmastoinnin sammuttaminen auttaa, mutta mielestäni parempi keino on säätää ilmasuulakkeiden 0-1 kytkintä, joko täysin kiinni tai auki. Jos sen on säätänyt välille ja ilmastointi haluaisi jäähdyttää kuskia, niin ääni voimistuu. Ilmeisesti ilman virtaaminen putkistossa kuristuu ja se aiheuttaa häiritsevää sirinää. Tätä kannattaa ainakin kokeilla.
Kokeilen, kunhan pääsen takaisin kabiiniin. Muistaakseni mulla on ne reiät olleet joko aivan auki tai aivan kiinni. Semmoinen ilmastointiin liittyvä juttu mun pitää vielä opiskella, että miksi se lähtee itsestään päälle. No on se "A-nappi" yleensä silloin ollut valaistuna, mutta muistaakseni Fiatissa automaagi teki itsarin, jos kuski painoi jotain sopivaa nappia (kuten kompuran sammutin).
Tullut sellainen oire, että kun 1.9 dieselissä painaa lämän tiskiin lähtevät ahdot normaalisti nousuun, minkä jälkeen ne tipahtavat hetkeksi alemmas ja jatkavat taas nousuaan tappiin asti. EGR menossa tukkoon?
Itsellä takakontista kuuluu kanssa pirullinen narina, mitä eivät edes kolmella yrityksellä ovat saaneet pakailallistettua. Ei ole lukon vastakappale ja narina kuuluu aina kun koriin kohdistuu poikittaista rasitusta.
Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.
Mikä neste mahtaa olla 159:ssä neon-keltaista? Ilmestynyt eilen ja tänään auton alle pienet lammikot kyseisen väristä nestettä takamatkustajien kohdalla. Ja ei ole kusta
Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.
Unohtanut päivittää tätä. Olarin ja Konalan Autokeskusten huoltojengien mukaan kaikki on ok. Niin kai pitäisi ollakin, kun on vain 33 tkm taulussa. Väittivät ajoalustariippuvaiseksi ilmiöksi, pitääkin kokeilla taas tuolla tallissa. Ollut vähän muuta ajateltavaa viime aikoina...ja opettelin parkkaamaan paikkaan, mihin ei tartte tehdä ympyrää...
Cortona kirjoitti:Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.
OK. Hyvä jos on kunnossa, mutta ohjausnivel on yksi tuon auton heikoista kohdista varsinkin ensimmäisissä vuosimalleissa. Uudempiin on ilmeisesti tehty jo jotain parannusta. Ei sen kyllä pitäs noin vähillä kilometreillä kuitenkaan mitään oireita esittää.
-C-
h_lauri kirjoitti:Unohtanut päivittää tätä. Olarin ja Konalan Autokeskusten huoltojengien mukaan kaikki on ok. Niin kai pitäisi ollakin, kun on vain 33 tkm taulussa. Väittivät ajoalustariippuvaiseksi ilmiöksi, pitääkin kokeilla taas tuolla tallissa. Ollut vähän muuta ajateltavaa viime aikoina...ja opettelin parkkaamaan paikkaan, mihin ei tartte tehdä ympyrää...
Cortona kirjoitti:Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.
Morosta taas! Käytiin katsastelemassa uutta kämppää ja matkalla huomattiin, että konepellin alta tulee omituista sirinää/sirkkelimäistä rätinää, kun on isompi vaihde sisällä ja ajaa ns. alakierroksilla. Tämä liittyy jotenkin ilmastointiin, koska kun laittaa ilmastoinnin off-tilaan niin ääni häviää välittömästi. Mistähän tämmöinen voi johtua?
Tota eilen pähkäiltiin Karistossa. Villein arvaus oli, että nesteet katoaa vähitellen ja kun tyhjyys on riittävä, ääni voimistuu pöytäsirkkelin kaltaiseksi. Vaan mikä sen oikeasti aiheuttaa...
Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Kiitos Janne ja Lauri. Nämä ovat näitä Alfailun iloja, onneksi on AlfaBBS! Ei tästä varmaan tulisi muuten yhtään mitään...
Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Mulla on semmone aaninki että ulkoilman lämpötila, moottorin kierrosluvun ohella, vaikuttaa tuohon. Pyyhkäsin Lahdesta koko matkan kompura päällä eikä se sirittänyt. Pitää odotella ilmaston lämpenemistä.
Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Mulla on semmone aaninki että ulkoilman lämpötila, moottorin kierrosluvun ohella, vaikuttaa tuohon. Pyyhkäsin Lahdesta koko matkan kompura päällä eikä se sirittänyt. Pitää odotella ilmaston lämpenemistä.
Lukasin tuolta Australian foorumilta tämän olevan varsin yleinen ongelma... Eli ilmeisesti juuri tuo lämpötila ja koneen rasitus vaikuttaa tähän olennaisesti. Yleisesti ottaen on korjattu juuri lisäämällä ainetta ja tai vaihtamalla joku kompressoriosa.
Talvella ääntä ei tosiaan kuulu - kun kelit on niin viileitä ettei kompura käynnisty. Nyt taas on mullakin alkanu sirkuttaan kun Oulun korkeudellakin on jo käyty lämpimän puolella
Minun kulkineessahan oli kylmäaineet kadonneet taivaan tuuliin, kun sirkkeliä oli kuunneltu jonkin aikaa. Täytön jälkeen ääni katosi, mutta nyt tuo mokoma kuuluu taas. Katsoin paineet ja onhan ne tipahtaneet taas parin baarin verran eli systeemi vuotaa edelleen. Kylmää tulee vielä.
onko seuraavan kuvauksen mukainen vika yleinen vai jotain vakavampaa?
Elikkäs nyt 3 päivän aikana on matka ajossa kuutosella ruvennut auto oudosti välillä tärisemään ja kierrokset hyppivät tasaisella tiellä ylös alas esim mittari liikkuu 1750-2250rpm
Auto tärisee noin 5min 5 ja 6 vaihteilla ja väätö loppuu kokonaan... auto liikkuu eteenpäin kunhan päästää kaasua pikkuhiljaa pois.
Omassani olen kuunnellut alusta asti vinkumista/ujellusta kiihdyttäessä, ei ole turbo kuitenkaan. Eli kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle ei ääntä kuulu, lämmettyään alkaa ulisemään kiihdyttäessä. Välillä mutkaan ajaessa kurluttavaa ääntä, joka viittaisi ohjaustehostimen öljy määrään mutta siellä on kyllä öljyä riittävästi.
Ääni ei ole kauhean kova mutta kuuluu kyllä selvästi. Onkos muilla ollut tälläistä?
Ei ole ainakaan minun bensaturbossa ollut yllä mainittuja ääniä. Eikös ossiwho:n oireet viittais polttotoimintoon?
Olen ihmetellyt omassa autossakin ajoittaista tärinää moottorijarrutuksissa/kaasun löysäystilanteissa. Ikäänkuin ajais jonkinlaisten asfaltin pinnassa olevien urien yli.
Siellä on vissiin joku sähköinen moottorijarrutushärveli, joka astuu peliin jos moottorijarrutus on liian voimakas? Tunteeko kukaan sen sielun elämää ja kuinka se loppujen lopuksi toimii - kuuluisi toimia? Sähköinen Q2:nhan siinä myöskin on.
Janne kirjoitti:Ei ole ainakaan minun bensaturbossa ollut yllä mainittuja ääniä. Eikös ossiwho:n oireet viittais polttotoimintoon?
Olen ihmetellyt omassa autossakin ajoittaista tärinää moottorijarrutuksissa/kaasun löysäystilanteissa. Ikäänkuin ajais jonkinlaisten asfaltin pinnassa olevien urien yli.
Siellä on vissiin joku sähköinen moottorijarrutushärveli, joka astuu peliin jos moottorijarrutus on liian voimakas? Tunteeko kukaan sen sielun elämää ja kuinka se loppujen lopuksi toimii - kuuluisi toimia? Sähköinen Q2:nhan siinä myöskin on.
oli itsellä myös mielessä että jokin moottorin sytytysjärjestelmistä ei toimi oikein...
pitää auto muutenkin viedä huoltoon niin mainitsen asiasta
Mun tekis hirveesti mieli huutaa Ossille, että sullä on EGR tukossa/jumissa, mutta enpä vanno. Mielenkiintoiseksi setin tekee tuo kierrosjumppa. Onko Ossi sulla automaatti vai humppaako myös vauhti vai pelkästään se varvikello? 1750-2250 -heittely pitäisi kuitenkin huomata jo muutenkin kuin mittarista, ellei voimalinja luista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:Mun tekis hirveesti mieli huutaa Ossille, että sullä on EGR tukossa/jumissa, mutta enpä vanno. Mielenkiintoiseksi setin tekee tuo kierrosjumppa. Onko Ossi sulla automaatti vai humppaako myös vauhti vai pelkästään se varvikello? 1750-2250 -heittely pitäisi kuitenkin huomata jo muutenkin kuin mittarista, ellei voimalinja luista.
suuremmat kierosten heittelyt on vähentyny ja nyt kierroslukumitteri hyppii 200rpm... manuaali 2.4 diisseli löytyy alta. ja kun tää ilmiö tulee niin autosta loppuu vääntö eikä lähde yhtään mihinkään kun painaa kaasua vaan rupee koko auto vaan tärisemäänn kun kaasua päästää niin tärinä loppuu... ja tosiaan kerroin että näin tapahtuu 5 ja 6 vaiheilla mutta tänään ilmeni myös 4 vaihteelle tää ongelma...
Ahdot toimii normaalisti... yleensä tää ongelma on alkanut kun on pieni ylämäki ollut.
^Oon käsi mitä moottoritekniikkaan tulee mutta kattosin ehkä ilmansuojattimen onko se tukossa. Tosin kaksnelosessa se taitaa olla aika pirullisessa paikassa.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Omassani olen kuunnellut alusta asti vinkumista/ujellusta kiihdyttäessä, ei ole turbo kuitenkaan. Eli kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle ei ääntä kuulu, lämmettyään alkaa ulisemään kiihdyttäessä. Välillä mutkaan ajaessa kurluttavaa ääntä, joka viittaisi ohjaustehostimen öljy määrään mutta siellä on kyllä öljyä riittävästi.
Ääni ei ole kauhean kova mutta kuuluu kyllä selvästi. Onkos muilla ollut tälläistä?
Mulla on kaikki Alfat ujeltanu enemmän tai vähemmän... Kuulostaa vikinältä/ujellukselta, siinä 120km/h kuuluunut parhaiten kaikilla eri koneilla.
Oil gauge eli öljyn lämpötilan näyttö keskikonsolissa ja vastaava anturi.
Viime syksynä pitkällä ajomatkalla huomasin, että lämpömittarin viisari tipahti minuutiksi-pariksi nolliin. Sama toistui toisellakin pitkällä rupeamalla. En jäänyt sitä sen enempää funtsaamaan, mutta nyt sitten pari kertaa näyttänyt öljymäärän näyttö startatessa, että lisää lientä. Ensimmäisellä kerralla auto oli jyrkässä rinteessä, joten pistin asian sen piikkiin, kun ilmoitus uudelleen startatessa katosi. Toisella kerralla auto oli tasaisella, mutta öljyt tarkistaessa sitä ei ollut kadonnut kuten ei edellisellä 10 000 kilometrilläkään.
Eli anturi siellä oireilee. Googlettelin, että anturi on pirullisessa paikassa ja varsinkin Q4 mallissa purettavaa on kaiken järkevyyden yli.
Voiko syy olla kuitenkin jossain muussa helpommin korjattavassa? Sinällään 99,99% ajastahan tuo mittari ja öljymäärän näyttö toimii eli korjaamaan en heti ryhdy.
Capirex kirjoitti:että konepellin alta tulee omituista sirinää/sirkkelimäistä rätinää, kun on isompi vaihde sisällä ja ajaa ns. alakierroksilla. Tämä liittyy jotenkin ilmastointiin, koska kun laittaa ilmastoinnin off-tilaan niin ääni häviää välittömästi. Mistähän tämmöinen voi johtua?
Tuli itsellekin keväällä ajankohtaiseksi. Ehdin jo funtsaamaan kaikenlaista. Pitkällä duunimatkalla (motaria ja maantietä) ääni loppui nopeasti eikä nyt ole sitten kuulunut kaupungissakaan tai tyhjäkäynnillä kuten keväällä teki. Ilmastointi puhaltelee mielestäni riittävän kylmää. Täytyy kuitenkin huollossa pyytää täyttämään järjestelmän.
maybetomorrow kirjoitti:^Oon käsi mitä moottoritekniikkaan tulee mutta kattosin ehkä ilmansuojattimen onko se tukossa. Tosin kaksnelosessa se taitaa olla aika pirullisessa paikassa.
Ei oo pirullinen paikka, tosin kun muutaman ruuvin joutuu aukomaan eikä uusi filsu paljoa maksa, niin ei sitä pelkästään katsoa oikein kannata. Pohjamuovi irti ja suodinkotelon kansi on suoraan oikeanpuoleisesta eturenkaasta eteenpäin ja aukeaa alaspäin, kun irrottaa jokusen hassun ruuvin. EGR:n (jota mun tekis edelleen mieli syyttää ja jonka itekin meinaan tänä kesänä koluta läpi, vaikkei vielä oireilekaan) hilut näyttää olevan moottorin takapään tienoilla melko siedettävästi yläkautta käsillä nekin. Tosin tosiaan jos varvikellon isommalti heitellessä ei nopeus heitellyt kanssa, niin alkaisin säikkymään vikaa varvikellonkin suunnalla (tai kytkimen, mutta noin julmetun luiston luulisi kyllä huomaavan ajossa) - kun voimansiirrosta on luistot pois, ei moottorin aidot kierrokset pahemmin voi heitellä epätahdissa nopeuden kanssa.
Sen pohjamuovin torxiruuveja tosin ei kannata katkoa, marmoritiski huutaa niistä 4e/kpl .
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.