Tuomas K kirjoitti:Tärisee ja tehot kadonneet, kuulostaa siltä että käy mahdollisesti kolmella -> puola hajonnut?
Jep, toi se varmasti voi olla. Eli moottori käy kyllä, mutta mitä enemmän kierroksia laittaa ja kaasua painaa sitä enemmän hytkyy. (Kunhan tätä kotipihassa testasin, metriäkään en ole ajanut viikonloppuna).
Auton varmaan uskaltaa tohon lähihuoltoon ajaa kuitenkin? Ettei leviä koko paska alle? Sen verran että onko myöskään tietoo paljon tollanen puolan vaihtaminen maksaa + työt? Pärjää varmaan parilla huntilla. Ärsyttää kun tulee näitä yllättäviä korjauksia, noh sitä se on joka auton kanssa.. Optimistista ajattelua.
Dwayne kirjoitti:Auton varmaan uskaltaa tohon lähihuoltoon ajaa kuitenkin? Ettei leviä koko paska alle?
Kyllä puolavikaisellakin lyhyen matkaa varovasti voi ajaa, mutta katalysaattoriin pääsee palamatonta bensaa eli kovin paljon ei kannata ajaa.
Dwayne kirjoitti:Sen verran että onko myöskään tietoo paljon tollanen puolan vaihtaminen maksaa + työt? Pärjää varmaan parilla huntilla.
Puola maksaa Motonetissa 89,90 €, kuusiokoloavainsarja maksaa vajaan kympin joten itse tehden selviää alle satasella jos saa varmistettua että kyseessä on puolavika ja mikä puola.
^^Sanoisin että puolavian etsiminen ja puolan vaihtaminen on helpoimpia remontteja mitä autoon voi konepuolelle itse tehdä, säästät sen satasen, aikaakin menee n. 30min:
- öljykorkki irti, ja ne neljä kuusiokoloruuvia joilla suoja koneen päällä on kiinni, nosta suoja pois
- jokainen puola on pultilla kiinni, irrota nämä, puolan liittimen vieressä oleva pultti
- kone käyntiin ja yksitellen alat nostelemaan puolia tulpanreiästä ylös, jätä johto kiinni puolaan. Johtoja voi irrotella kiinnikkeistään, niin että puola mahtuu nousemaan vähintään muutaman sentin ylös.
Kone alkaa joko käymään vielä huonommin tai sammuu, tai jos käynti ei muutu enää huonommaksi niin olet löytänyt hajonneen puolan. Irrota liitin ja vaihda puola.
Periaatteessa sytytystulppa voi olla myös syyllinen, mutta yleisempi syyllinen on hajonnut puola. Samalla voi tarkistaa onko tulpankoloissa öljyä, joskus tulpanreiän ympärillä oleva tiiviste falskaa ja reiässä on öljyä.
Nämä pätee siis JOS kyseessä on puolavika. Jos jokaisen puolan irrotuksen kohdalla käynti huononee, niin sytytysvika ei ole enää syypää, vaan esim. suutinvika (tai jotain isompaa). Parasta olisi kuitenkin kaikista ensimmäiseksi lukea vikakoodit, joilla oikea sylinteri voi löytyä suoraan. Ylläolevalla menetelmällä ei voi kuitenkaan mitään rikkoa, koska puolat ja tulpat ovat kulutustavaraa, ja ECU kyllä kestää sen että koneen käydessä puola nypätään irti, koska se vastaa vain samaa tilannetta kuin jos puola tai tulppa hajoaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Jumi-Jakke kirjoitti:
Tarina jatkuu. Otin auton talviteloilta ja motor control failure valo heti palamaan. Eikun pajalle ja tutut vikakoodit löytyivät - palstan mukaan siis venttiilijako poskellaan. Wapun jälkeen on aika pajalle, tarkistavat jaon. Huoltomies sanoi homman kyllä ottavan aikaan enemmän kuin muutaman tunnin. Lupasi kuitenkin tarkistaa asian hihnan vaihto takuuseen. Miten pitkä muuten on ko. takuu ? Palaan Wapun jälkeen asiaan jos ja kun homma selviää.
Nyt jako tarkistettu takuun piikkiin. Asentajan mukaan äärimmäisen pieni säätövara ko. työvälineissä, ei oikein uskonut palstan teoriaan. Oli enemmänkin sitä mieltä, että Alffojen perusominaisuuksia on valojen välkkyminen aina välillä : )
No vikamuisti on nollattu ja nyt sitten toivotaan, että valo ei enää syty. Hyvää palvelua muuten tässä Helsingin keskustan pikkupajassa.
Ja taas palaa valo. Käynnistäessä ensin vilkkui ja myöhemmin jäi palamaan. Tuntuu tulevan ainoastaan tyhjäkäynnillä, heti kun antaa kierroksia valo häviää. Pajalle parin viikon päästä, tulpat vaihtoon ja puolat tarkistetaan samalla + akun testaus.
Onko palstalla muita ideoita ? Kiusallista, muuten toimii hyvin ja pitäisi auto vaihtaa kesän aikana....
Jumi-Jakke kirjoitti:Ja taas palaa valo. Käynnistäessä ensin vilkkui ja myöhemmin jäi palamaan. Tuntuu tulevan ainoastaan tyhjäkäynnillä, heti kun antaa kierroksia valo häviää. Pajalle parin viikon päästä, tulpat vaihtoon ja puolat tarkistetaan samalla + akun testaus.
Onko palstalla muita ideoita ? Kiusallista, muuten toimii hyvin ja pitäisi auto vaihtaa kesän aikana....
Mitkäs mahtaa olla vikakoodit? Ne kantsii lukea ennen kuin lähtee umpimähkään osia vaihtamaan!
Akku ja tulpat vaihdettiin ja puolat putsattiin. Tulpissa omituista palamisen jälkeä.
Vanhaa vikakoodia ei pajalla enää tullut remontin jälkeen tullut, sen sijaan löydettiin uusi:
P1130 1. lampda - napaisuus ? Mitähän mahtaa tarkoittaa. Pajalla ihmettelivät että jännitteen mukaan toimii ok. Lampdan tarkistettiin pintapuolisesti. Kotimatkalla vanha kunnon mcsf rupesi vilkkumaan. Ei jää palamaan, vielä.
Mitähän uusi lampda maksaa, jos sen joutuu uusimaan ? Korjausehdotuksia, kiitos.
siis eikös se ollut sama vika (MCF) jo puoli vuotta sitten ja "Oli enemmänkin sitä mieltä, että Alffojen perusominaisuuksia on valojen välkkyminen aina välillä " lausuntojen kera? Mutta ei siinä mitään jos luottoa löytyy ko. pajaa kohtaan.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Akku ja tulpat vaihdettiin ja puolat putsattiin. Tulpissa omituista palamisen jälkeä.
Vanhaa vikakoodia ei pajalla enää tullut remontin jälkeen tullut, sen sijaan löydettiin uusi:
P1130 1. lampda - napaisuus ? Mitähän mahtaa tarkoittaa. Pajalla ihmettelivät että jännitteen mukaan toimii ok. Lampdan tarkistettiin pintapuolisesti. Kotimatkalla vanha kunnon mcsf rupesi vilkkumaan. Ei jää palamaan, vielä.
Mitähän uusi lampda maksaa, jos sen joutuu uusimaan ? Korjausehdotuksia, kiitos.
Vien auton piakkoin takaisin pajalle.
Meikän Alfassa oli tuota mcsf vilkkumista, tosin kovissa kiihdytyksissä ja viaksi selvisi lambda, joka hyytyi lämmetessään. Taisi maksaa 190e vaihtoineen Automilanossa, en tosin mene vannomaan. Katotaan jos löydän kuitin jostain.
Perhana ei selvinnyt vika, lampda vaihdettiin viimeisenä keinona Hesan keskustan pajalla, ei auttanut. Ohjasit Suomenojalle pajaan, jonka erikoisalaa sähkö ja käyntihäiriöt. Laitan palstalle mitä siellä selvää.
Laskutus vielä auki, ei ole aikaisemmin sattunut etteivät ongelmat ratkea. Mielenkiintoista nähdä mitä ehdottavat.
Jumi-Jakke kirjoitti:Perhana ei selvinnyt vika, lampda vaihdettiin viimeisenä keinona Hesan keskustan pajalla, ei auttanut. Ohjasit Suomenojalle pajaan, jonka erikoisalaa sähkö ja käyntihäiriöt. Laitan palstalle mitä siellä selvää.
Laskutus vielä auki, ei ole aikaisemmin sattunut etteivät ongelmat ratkea. Mielenkiintoista nähdä mitä ehdottavat.
Unohtu päivittää, jakohihnan asennuksessa oli häikkää. Huomasivat kun lainasivat muualta kunnon vehkeet. Paljon oli vaivaa, lasku meni ko. hihnan asentaneelle pajalle, ei ole kuulunut sieltäpäin mitään.
Kiitos palstalle, josta oikea vastaus löytyi heti...
Vaihdoin Alfan muutaman vuoden tuoreempaan ja ostopäivänä tuli tutuksi Motor control system failure. Veljeni tarkisti tilannetta vikakoodinlukijalla, joka ilmoitti P0430 cat. convert. 2
Soitin myyjäliikkeeseen ja sovittiin, että käytän heidän laskuunsa auton monimerkkikorjaamolla. Eivät löytäneet mitään. Soitin uudestaan ja sovimme, että vien tällä kertaa merkkikorjaamoon. Hoh hoijaa, katalysaattorista kuuluu helinää...
mikäköhän siinä muuten on, että se 2 lohkon (sylinterit 2 ja 3) puoleinen katin puolikas on paskana huomattavasti useammin kuin toinen puolikas. Sitä vois vaikka vaihtaa sen puolikkaan rälläkällä ja hitsillä, jos vain löytyis p0420 koodilla hyljätty katti.
Ja huh huijaa! Merkkikorjaamon tarjous katalysaattorin hinnasta on aika järkyttävä. Sattuisiko joku tietämään paikkaa, mistä saisi Alfa GT 2.0 JTS:ään katalysaattorin ihmismäiseen hintaan...
Kiitos vinkistä! Tuohan on edullisempi kuin löytämäni Saksan nettikauppa ja taitaa olla sama kuva. http://www.teilehaber.de/katalysator-fu ... 82575.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
^rajusti on kuvan belton massey eri näköinen kuin oma katti missä on esim. suuremmat pöntöt ja niihin hitsatut lämpösuoja-aluhässäköiden kiinnittimet. Tuossa tarvikekatissa on kyllä vissiin joku asennuspaketti mukana millä nuo alumiinit saa kiinni tai sitten vain kuva valehtelee. Sitten vielä eperin mukaan gt:seen kuuluu oem 55184599 katti mikä on euro4 mallinen ja tuo belton on ilmeisesti euro3. oman kotteron kattia kun eperistä valmistenumerolla hain niin vaihtoehdoiksi tuli molemmat sekä joku ihme (2 vaihtoehtoa myös) euro3-euro4 kit Mitään hajua ei ole siitä, että välittääkö moottorinohjaus väärästä katista mitään
No ohhoh sentään. Tuolla sivulla katti on sentään hieman "halvempi" kuin merkkihuollossa. Vain 2.124,15 euroa. http://www.alfa-service.com/index.php/c ... 0-JTS.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
^en nyt tiedä tuosta oem numeron erosta kun eperi näytti 55184599 ja alfa-service 55184589 mutta tuolla olisi "halpa" http://ricambi.alfisti.net/product_info ... TS-E4.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ensin kannattaa kyllä ehdottomasti kysyä heikalta.
Kiitos Heikan muistuttamisesta. Sieltä tosiaan kannattaa kysyä ensimmäiseksi eikä lähteä ulkomailta heti tilailemaan.
Kunhan nyt saisi ensin varmuutta mikä tuon Motor control system failure -ilmoituksen aiheuttaa. Eräs asentaja oli sitä mieltä, että ei se katti voi olla, koska ilmoitus tulee aina nimenomaan käynnistämisen yhteydessä välittömästi, ei koskaan muulloin. Eihän katti ole silloin vielä herännytkään. Ja se helinä saattoi kuulua siitä, kun katin lämpösuojapellistä oli yksi kiinnitysruuvi pudonnut jonnekin matkan varrelle.
Tiedän tunteen. Ittelläni sama failure eikä kyllä mitään käryä. Ensi viikolla pääsee jälleen kerran pajalle ja tällä kertaa saa autonkin ylös. Niin voisi jopa selvitä onko se katti nyt oikeesti hajoamassa. Katin vajaatoimintaa se kyllä mittari ilmottaa.. Tästä seuraakin kysymys. Onko kannattavaa laitattaa tarvikekatti alfaan jos se maksaa töineen joku 200e-300e? Vai suosiolla ostaa orggis ja maksaa reilu tonni?
JTS:n kateista tietämättä mitään... Eikös tuota samaa virhettä tule myös silloin, jos putki vuotaa jossain? Lambdoistahan tuo arvo katotaan, niiden välillä kun on riittävästi/liikaa heittoa, niin sotkee, eiköstä? Lambdat on _kaikki_ kunnossa, varmuudella?
Putkisto on hiljattain entisen omistajan toimesta uusittu. Ensi viikolla pitäisi kyllä selvitä:)
EDIT: Tosiaan siis pikkupajalla mitattiin päästöt ja ne olivat normaalit. Minä en niistä arvoista mitään tiedä, voihan se pikkupajakin olla väärässä. Ja tätä minun ongelmaa on jo vähän puitu toisessa osiossa joten ei tästä sen enempää. Kunhan purkaan turhaituneisuutta.
no jos on pirusti imuvuotoja niin koodit tulee molemmille lohkoille, mutta jos vain sitkeästi samalle toiselle niin sitten on sen puolen kattipöntössä tai sylinterien ruokinnassa/sytytyksessä/lampdoissa murhetta. sitä tarttis olla varma jotta tulpat on kunnossa, lampdat pelittää (vaihtaa vaikka lampdojen paikkaa lohkosta toiseen) ja sitten kytätä lampdojen toimintaa lukijalla. Jos vain silti saman lohkon takalampda korjaa/seuraa laajakaistan käyrää niin jääkö sitten muuta vaihtoehtoa kuin katti ? Jaa juu siten vielä noista päästöistä, kunnossa oleva jts ja monet muut kyllä läpäisee putkenpäästä-mittauksen vaikka olis katissa reikä.
niin siis tolla imuvuodolla tarkoitin lähinnä sitä haitarikumia/vuotoa ennen kaasuläppää, toki jos vuotoa on imusarjan putkissa niin se on tietysti sylinterikohtainen murhe.
unohtu perkules tuo öljynkulutus, jos sattuu öljynkulutus olemaan ylärajoilla ja sattuu vielä niin että öljy menee pääosin läpi yhdestä pytystä tai sitten kahdesta samaan katinpuolikkaaseen niin teho heikkenee ja koodi voipi tulla. Tuo p0430 koodi tuli itsellä normaalia taajempaan tuossa kesäkuumaajeluilla konetievauhdeissa ja öljyä tosiaankin meni runsaasti samalla jaksolla.
Kolmessa paikassa on ollut testerissä kiinni ja tulos on "DTC P0430 cat. convert. 2", mutta sen voi aiheuttaa niin moni asia. Tuolla "DTC P0430" kun googlaa, niin löytyy monenlaista mahdollisuutta.
Taas on Alfa tutkittavana. Mittariston viestejä ovat välittömästi käynnistäessä näyttöön tuleva ilmoitus Motor control system failure, joka näkyy siinä noin 15 sek. Viime viikolla ilmaantui uusi oire. Kun autoon kytkee virran, keltainen moottorin varoitusvalo pitäisi syttyä mittaristossa samalla, kun muutkin varoitusvalot. Eipä syty. Kyseisessä tapauksessa käyttöohje neuvoo viemään korjaamolle. No, siellä se nyt on.
Nyt pakokaasumittaus näyttikin kaiken olevan kunnossa - kuten itse asiassa kaksi muutakin aiempaa mittausta. Saattaapa katalysaattori olla kuitenkin kunnossa. Tämä korjaamo ei kuullut helinää, ei edes stetoskoopilla kuunnellen.
Varoitusvaloon ja control failureen tuntuu olevan vaikutusta nyrkillä. Kun virrat kytkee, varoitusvalojen pitäisi syttyä. Keltainen moottorin valo ei syty. Kun kolauttaa nyrkillä kierroslukumittarin päälle mittariston lippaan, valo syttyykin. Kun käynnistää, motor control failurea ei näy, vaan rauhoittava "OK". Olisiko kyseessä kosketushäiriö mittaristossa tai varoitusvalon lamppu menossa rikki.
^katti nyrkillä kuntoon Ei vaiskaan, mittaristossa kosketushäiriö ja ehkä se polttiimo sitten. Tuo nyrkkihuolto ensin tarpeettomaksi ja sitten muihin "huoltoihin". Jos se katin helinä olikin vain väärä diagnoosi niin eihän se sitten välttämättä paskana ole
Olinkin kirjoittanut harhaanjohtavasti. P0430 vikakoodi tuli kerran testeriin. Seuraavalla viikolla korjaamo ei saanut mitään vikakoodia. Auto meni katsastuksesta läpi ja kahdesti on pakokaasumittaus näyttänyt kelvollisia arvoja. Nyrkillä koputtelun jälkeen mittariston näyttöön ei ole tullut control failurea, mutta eipäs nyt kuitenkaan kehuta, huomenna on päivä uus.
Jostain Alfa-keskustelusta luin neuvon, että JTS-Alfan omistajan kannattaa ehdottomasti ladata läppäriin AlfaDiag tai FiatEcuScan, että voi niillä kuittailla vikakoodeja pois. Ehkä alan olla samaa mieltä, mutta pitäisi ensin ostaa se läppäri...
No, olihan sitä myös 155:n kanssa alussa kaikenlaista laittamista, mutta sitten tasaantui. Jospa tämäkin tästä alkujärkytyksen jälkeen tasoittuu.
^kätevin on semmonen käsilukija joka voi pyöriä hotlarissa Läppäri multiecuscannilla ja obd piuhalla (mahd. hotlarikäsilukija jos tarpeeksi hyvä) on hyvät kotona, voi tehdä tarkempaa analyysiä.
Viimeksi muokannut palkus, 02 Syys 2012, 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tai vaihtoehdoksi halpa Bluetooth-kikkula, jos sattuu olemaan puhelin johon mm. Torque-niminen softa kelpaa. Sitten voi BT:n välityksellä kännykkää käyttäen nollailla - niin, ja sitten sen testerimokkulan voi tumpasta sinne porttiin pysyvästi kiinni piiloon, jos on sopivan kokonen.
^olenkin suunnitellut sellaista integraatiota missä koodit vois lukea ja nollata niistä + ja - nappuloista, olis vähän
niin siis ne lukemat tulis siihen ajotietokoneen näytölle
Wyääääääähhhh.... :´( toi typerä vika! siitä ei niinku ikänä pääse eroon......
miten mä saan niitä antureita korjailtua itte kun en mitään autoista ymmärrä eikä kukaan ole auttamassa? puolat vaihdettu tänä kesänä ja nyt autoliikkeen vikakoodilukija ilmoitti että lambda/katalysaattori jompikumpi kaipais huomiota. (muistaakseni siitä urputtanut useamminkin) tunnistan kyllä miltä ne anturit ainakin edessä näyttää mutta mikä olisi pahinta mitä voin tehdä väärin? käräyttää itteni ja auton? kuuluuko akku ottaa irti? miten?
MCSF syttyy ja sammuu silloin tällöin (2 vuotta) ja nyt palanut jo pari viikkoa putkeen.
rupee ottamaan nuppiin toi jatkuva osien vaihtelu ja huollossa ravaaminen kun joka kuukausi ilmenee jotain. ei opiskelijan rahat riitä.. prkl.
Nyt joltain viksulta simmosta neuvoa että tämmönen autoista tietämätönkin jotain ymmärtää. KIITOS! Kohta tuikkaan tuleen tuon kun niin nyppii...
Eihän vahingossakaan missään niissä korjaamon kuiteissa lue mitä vikakoodeja siellä oli? P ja 4 numeroa tai vikakoodin kuvausta?
Kun nyt olet bongannut ne lambdat jo, niin seuraa johtoja ja käytä liittimet auki ja kiinni katsot ettei liittimen pinneissä ole hapettumia (virta pois ennen tätä, mutta akku voi olla kiinni )
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
No ei se poika mitään sanonu enkä minä toote tajunnut niitä siinä hädässä vaatiakkaan...
Jos nyt oikeen ymmärsin ni se että se viittaisi myös katalysaattoriin tarkottaisi sitä että kyseessä onkin takaosan anturit? Löytyy ilmeisesti o takaluukun alta jostain? montako sieltä pitäisi löytyä? klipsit auki ja putsailen jotenkin ja suoristan niitä piikkejä, uusiksi kiinni ja jos kovin löysällä niin nippusiteelle vielä varmistus? ko? kö? uskaltaako niitä jollain putsata jos kovin vihreät? niinkin voi kuulemma käydä.. hapettunut tms..
raah.... kun ei saa myydyksi täytyy näemmä itseopetella mekaanikoksi.. pysyypähän elämäntavat muilta osin siveellisinä kun aika ja raha menee tuon närppimiseen.
takimmaiset lambdat on katalysaattorien jälkeen melkolailla moottorin alla.
Liittimen kun otat auki, jos siellä on jotain näkyvää likaa niin sitten voi kokeilla pienellä ruuvimeisselillä rapsuttaa puhtaaksi, mitään rasvaa niihin ei tulisi laittaa, lambda tarvitsee ilmaa, ja ilma taas menee sähköjohtojen "sisällä". Uros liittimien pitää olla puhtaat ja naarasliittimien pitää olla tiukat ( ) katsoo läpi ne kaikki naarasliittimet, jos siellä on sellaisia jotka on selvästi isommalla välillä kuin muut ne se on sitten löysiä. Noitten kiristäminen on aika hankalaa todella ahtauden takia - melkein kannattaa sitä uros liitosta silloin varovasti kääntää.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
ööö. ja katalysaattori näyttää miltä? voi perkule.... no isäntä on ulkomailla ni mitäs muutakaan mä voisin tehdä kun ronkkia uroksia ja naaraita... kaipa se siitä selkenee kunhan vaan penkoo..
jos mä onnistun jotain tekemään oikein ni sammuuko se valo itsestään vai täytyykö se uudelleen käydä kuittaamassa siellä korjaamolla?
se kyllä sammuu jos vika on tarpeeksi pitkään poissa, pari kolme käynnistystä ja jokunen kilometri ajoa siinä välissä - jos vikaa ei ole niin valo sammuu. vikakoodi sinne tietenkin jää joksikin aikaa ~40 käynnistystä ja ajoa noiden välillä.
Jos en nyt ihan väärin muista niin JTS:n etulambat tuli nimenomaan katalysaattoreihin kiinni, ei pakoputkeen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
^taitaa vähän vaihtelevasti häipyä tuo vikavalo/koodit itsekseen. ^^ne liittimet on nätisti tyrkyllä kaikki neljä siinä pakosarjakatin alumiinisen suojapellin molemmin puolin (2+2), heti siinä moottorin edessä. Koodit täytyy lukea ehdottomasti ja mielellään vähän tarkkailla testerillä moottorin toimintaa.