Alfan aalloilla

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

kookoo
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 15:16

Alfan aalloilla

Viesti Kirjoittaja kookoo »

Purin tuossa viime torstain harjoitusta sykemittarilta (Polar S510) äsken ja huomasin, että oli jäänyt mittari päälle juoksun alusta siihen asti kun tulin juoksemasta 147:lla kotia. Hämmästys oli suuri, kun kuvaajaan oli ilmestynyt sykelukemien lisäksi 50 km/h nopeuslukemia ja matkaa oli kertynyt 2,3km. Normaalistihan nuo nopeus ja matka tulevat polkupyörän anturista, mutta tällä kertaa nuo lukemat olivat tulleet siinä kotimatkalla istuessani tukevasti Alfan ratissa. Harvoin tulee muutenkaan 50 km/h ajettua pyörällä.

Mitäköhän aaltoja nuo Boschin sähkövermeet oikein lähettelee. Taitaa Alfa mennä Polarille täydestä polkupyörästä. :crazyeyes:

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Heh, kuulostaa aika jännältä. Oletko kokeillut uudestaan lähettääkö Alfa todella jatkuvasti jotain infoa, jota polar pystyisi vastaanottamaan? Vai onko kyseessä vain ns. häiriö. Kuulostaa kyllä aika mahdottomalta tuollainen yhteensopivuus. :crazyeyes:

kookoo
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 15:16

Viesti Kirjoittaja kookoo »

Ei ole tullut vielä testailtua uudestaan, mutta omituiselta tuntuu tosiaan. Ottaahan nuo sykemittarit tosin häiriötä esim. sähkölinjoista, mutta yleensä ne eivät toimi silloin lainkaan.

Täytyy huomenna testailla olisko Polarin mittarista Alfan ajotietokoneeksi.

Jami
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 19:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jami »

Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja, ja nyt alfat lähettää Polar signaaleitakin.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

kookoo kirjoitti: Täytyy huomenna testailla olisko Polarin mittarista Alfan ajotietokoneeksi.
Mainio lisävaruste, kulutuksen lisäksi tietää lyökö kuskin sydän :-D

Jami: Ei nuo sähkökomponentit (valitettavasti) alfoissa ole enää italialaisia. Ei taida enää löytyä mistään alfasta edes Weber-Marellin moottorinohjauselektroniikkaa :(

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

kookoo kirjoitti: Täytyy huomenna testailla olisko Polarin mittarista Alfan ajotietokoneeksi.
Tässä innolla olen odotellut lisätestauksen tuloksia, mutta taitaa KooKoo olla sen verran kiireinen ettei vielä ole ehtinyt 8)
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jami kirjoitti:Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja...
Alfojen sähkövermeet tulee sieltä samasta maasta mistä Opelitkin, valitettavasti.
Kaikissa Alfoissani on sähköt pelannut, on ollut uusia sekä vanhoja.

Lisäksi aikoinaan '80 -luvulla Romeoissa oli enemmän sähköherkkuja, mitä Opeleissa on nykyäänkään vakiona. Eli jos ei niitä ole, ei voi olla vikojakaan.. Ne viat on sitten jossain muualla, korit mätäni (Kadett ym.) alle vuodessa jne,..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Jami kirjoitti:Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja...
Alfojen sähkövermeet tulee sieltä samasta maasta mistä Opelitkin, valitettavasti.
Kaikissa Alfoissani on sähköt pelannut, on ollut uusia sekä vanhoja.

Lisäksi aikoinaan '80 -luvulla Romeoissa oli enemmän sähköherkkuja, mitä Opeleissa on nykyäänkään vakiona. Eli jos ei niitä ole, ei voi olla vikojakaan.. Ne viat on sitten jossain muualla, korit mätäni (Kadett ym.) alle vuodessa jne,..
:crazyeyes:

15 vuotta ajeltu makarooni vehkeillä eikä ole yhdessäkään valot sekoilleet.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

GAMMA500 kirjoitti:
Jami: Ei nuo sähkökomponentit (valitettavasti) alfoissa ole enää italialaisia. Ei taida enää löytyä mistään alfasta edes Weber-Marellin moottorinohjauselektroniikkaa :(
italialaisia sähköosia löytyy nykyään saksalaisista autoista esim audi tt on ala marelli :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Meitsillä OLI Polar sykemittari pari vuotta. Käytin sitä vain rullaluistellessa.
Kevät talvella sitten rannekelloni ranneke katkesi ja kaivoin sykekellon talvisäilöstä ranteeseen.
Polar kesti pari viikkoa Alffailua ranteessa kunnes kimahti! :crazyeyes:

Ei taida olla direktiivin mukaiset EMC:t Alfassa. :twisted:

Jami
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 19:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jami »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Jami kirjoitti:Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja...
Alfojen sähkövermeet tulee sieltä samasta maasta mistä Opelitkin, valitettavasti.
Kaikissa Alfoissani on sähköt pelannut, on ollut uusia sekä vanhoja.

Lisäksi aikoinaan '80 -luvulla Romeoissa oli enemmän sähköherkkuja, mitä Opeleissa on nykyäänkään vakiona. Eli jos ei niitä ole, ei voi olla vikojakaan.. Ne viat on sitten jossain muualla, korit mätäni (Kadett ym.) alle vuodessa jne,..
En tarkoittanutkaan että Alfat olisi täynnä sähkövikoja ja Opelissa niitä ei olisi. Ei tarkoitukseni ollut mitenkään synnyttää merkkien välistä sotaa. Tiedän kyllä että Opelit mätänee alle ja Alfoissa on sähköherkkuja vanhoissakin autoissa vakiona. Tuntuu vaan olevan sekoilevia valoja Alfoissa niin paljon. Esimerkkinä tästä yksi uusi Alfa 156 (muistaakseni) jonka perässä ajelin motarilla. Aina kun käytti tuulilasipesuria niin valot sammuivat. Monen monta fiatia olen myös nähnyt joissa vilkut sammuu kun jarruvalosyttyy (näitä vikoja elektroniikan opettjani korjasikin lisätieniksi, kuulemma maadoitusvikoja.). Mutta kait se vaan on niin että Alfassa on niin paljon elektroniikkaa että vikojakin on sit mitä ihmeellisimpiä osunut silmiin.

Ja kyllä se nykyään korinmätäneminen vuodessa taitaa olla enemmän Mersun ongelma kuin Opelin.

EDIT: Aiheeseen palatakseni, onko tuo polkupyörän anturi joku magneetti? Vai miten se polar kello mittaa siitä polkupyörästä sen nopeuden?

t. Jami

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jami kirjoitti:Ja kyllä se nykyään korinmätäneminen vuodessa taitaa olla enemmän Mersun ongelma kuin Opelin.

t. Jami
Jep.. ja voordien :wink:

kookoo
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 15:16

Viesti Kirjoittaja kookoo »

Aiheesta:
Testailut jäi vielä väliin, mutta yritetään viikonloppuna uudestaan.

Käsittääkseni tuo pyörän nopeuden mittaaminen perustuu pyörässä pyörivään magneettiin, jonka lukija reagoi magneettikentän muutoksena magneetin suhahtaessa lukijan ohi. Lukija lähettää sitten impulssia varsinaiseen mittariin samaan tapaan rinnan ympärille laitettavan vyön kanssa. Kantama tuon lukijan ja mittarin välillä on vain n. metri, mutta autossahan nuo sähkövermeet ovat tuon etäisyyden sisällä.

Kyllähän autostakin löytyy varmasti samaan tapaan toimivia vehkeitä paljonkin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jami kirjoitti:Esimerkkinä tästä yksi uusi Alfa 156 (muistaakseni) jonka perässä ajelin motarilla. Aina kun käytti tuulilasipesuria niin valot sammuivat.
Eiköhän tuossa ollut kyse siitä, että monessa autossa ajovalonpesurit on kytketty toimimaan tuulilasia pestessä silloin kun ajovalot ovat päällä. Toisin sanoen jos haluaa pestä pelkkää lasia (ja säästää pesunestettä) on ajovalot ensin sammutettava.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jami kirjoitti:Esimerkkinä tästä yksi uusi Alfa 156 (muistaakseni) jonka perässä ajelin motarilla. Aina kun käytti tuulilasipesuria niin valot sammuivat.
Niin ne sammuu minullakin. Ei viitsi likastaa autoa ajovalonpesurien takia.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ai teillä on vielä pesurin sulake paikoillaan :wink:
- Alfaholic -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jappe kirjoitti:Ai teillä on vielä pesurin sulake paikoillaan :wink:
Ei onneks enää koko pesureita 8) h**vetin rumat paiseet... :?

kookoo
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 15:16

Viesti Kirjoittaja kookoo »

Impulssi mittariin näyttää tulevan radion (alkuperäinen) luota. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, kun auto on paikallaan.

Eikös sinne radioon tule se nopeusimpulssi tms. automaattisen volyymin tason säätämiseksi? Taitaa tuo saada aikaan vipinää myös Polarissa Blaupunktin lisäksi.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mulla on 610i. Täytyypä kokeilla tuumaako se mitään :crazyeyes:
Ayrton Senna da Silva forever

kookoo
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 15:16

Viesti Kirjoittaja kookoo »

Testaile vaan ja ilmoittele sitten tänne.

610i:ssä ei taida vain olla noita pyöräilyominaisuuksia, joten vaikutukset eivät välttämättä näy.

Omassa mittarissani vaikutukset ovat kohdistuneet nimenomaan vauhtiin ja matkaan, ei itse sykkeenmittaukseen.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Totta töriset. Eihän se varmaan mitään tuumaa :lol:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin