916 Spiderin katsastus
Valvoja: Moderators
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
916 Spiderin katsastus
Noniin, eli viime kesän tuontia sitten piti yrittää kilpiin - ja heti pomppasi. Päästöjen suhteen happi koholla (5,6, raja 5), ilmeisesti putki vuotaa vähäsen jostain, vaikuttaisi olevan etuputki. Toinen alapallo väljä. Eli suhteellisen pienillä fiksauksillahan tuosta vaikuttaisi selviävän. Näytti tietysti hieman temperamenttiakin, kun oikean sumuvalon kannan liimaus petti kesken katsastuksen Eihän jollakulla sattuisi olemaan moista hyllyssä, oikeanpuoleinen. Lasi saa olla rikkikin, omassa on ehjä, niin voisi romuista askarrella. Deltan hinta uudelle 376 €, ricambi alfisti näyttää tarjoavan 199 €..
No, tulevalla viikolla uusi yritys, jos saa varren vappuna vaihdettua.
No, tulevalla viikolla uusi yritys, jos saa varren vappuna vaihdettua.
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Noniin, tukivarsi vaihdettu. Hieman piti tuumailla, mutta hyvin lähti pultit auki. Uuden varren kanssa helojen ruuvit teettivät hieman töitä - italiaano kun on kohteliaasti ajatellut hitsata mutterit valmiiksi varsiin - mutta kääntöpuolena takimmaisten ruuvinreikien saaminen kohdalleen vaati hieman ähräämistä ja asiaankuuluvaa terminologiaa.. Nosturi olisi kyllä ihan kiva..
Mobiliassa mietittiinkin tielaitoksen suolakasojen vierellä, että tässähän voisi antaa tuontiautoille kotoutuskäsittelyn.. Suolaa vain joka kolo täyteen, niin puolen vuoden päästä Alfa olisi aito suomi-auto..
Vaatimuksenmukaisuustodistus saapui, ja auto vanheni puoli vuotta - onkin siis -95, ilmeisestikin rekisteröity ns. Jahreswagenina.
Vielä pakoputkeen vähäsen hitsauksia, niin sitten voikin tarjota uudelleen leimalle.
Mobiliassa mietittiinkin tielaitoksen suolakasojen vierellä, että tässähän voisi antaa tuontiautoille kotoutuskäsittelyn.. Suolaa vain joka kolo täyteen, niin puolen vuoden päästä Alfa olisi aito suomi-auto..
Vaatimuksenmukaisuustodistus saapui, ja auto vanheni puoli vuotta - onkin siis -95, ilmeisestikin rekisteröity ns. Jahreswagenina.
Vielä pakoputkeen vähäsen hitsauksia, niin sitten voikin tarjota uudelleen leimalle.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Uudessa tukivarressa pistää helat vähän hanttiin.
Eihän vaatimuksenmukaisuustodistusta pitäisi tarvita tuonikäisissä autoissa, itsellä 6 vuotta sitten ei kukaan sellaista kysellyt. Tosin on noissa katsastuspaikoissa hiukan eroja.
Eihän vaatimuksenmukaisuustodistusta pitäisi tarvita tuonikäisissä autoissa, itsellä 6 vuotta sitten ei kukaan sellaista kysellyt. Tosin on noissa katsastuspaikoissa hiukan eroja.
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Noniin.. putken sai paikattua ja toiveikkaana katsastuskonttorille - ja edelleen päästöt persiillään. Lambda oli edelleen koholla (1,11), happi putosi kyllä sallituille alueille. Eli auto pitäisi nyt saada jonkinlaiseen testeriin kiinni, eikös jollakulla foorumilaisistakin moisia laitteita ollut? Vaihtoehtoina taitaa olla, että joko anturi näyttää omiaan tai jostain imupuolella vielä vuotaa.. Siinähän sitä puhdetta onkin, kun letkut käy läpi..
Nyt kuulemma laattoihin riittää, kun käy päästötodistuksen kanssa konttorilla. Mutta jos tästä vielä kevään aikana saisi auton liikenteeseen..
Nyt kuulemma laattoihin riittää, kun käy päästötodistuksen kanssa konttorilla. Mutta jos tästä vielä kevään aikana saisi auton liikenteeseen..
Re: 916 Spiderin katsastus
Paljonko ne päästöarvot nyt oli? Jäännöshappea ei tarvitse olla kovin paljoa, että katsastuksessa lambda-arvo (laskennallinen) on päin pyllyä.
VMP
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Kun nyt kerran kysytään.. Noita lambdaketjuja näyttää olevan aika paljon, ja olen niitä hieman lueskellut. Mutta, ensimmäisellä yrityksellä:
Tyhjäkäynti: Kierroksilla
HC 16 ppm 11 ppm
CO 0% 0%
O2 5,69% 1,53 %
Lambda 0 1,076
CO2 10,9 % 13,9%
Ja toisella kertaa:
Tyhjäkäynti Kierroksilla
HC 165 ppm 80 ppm
CO 0 0
O2 4,75% 2,33 %
CO2 11,7% 13,5%
Lambda 0 1,11
Jotenkin ristiriitainen havainto on, että pakokaasuja haistellen
auto tuntuisi käyvän hieman rikkaalla, kun laskennallinen lambda on
taas sitä mieltä, että seos olisi kovin laihalla. Kummastuttaa tuo
HC -arvojenkin ero hieman, melkein vaikuttaisi kuin toisella kertaa
olisi ollut hieman kylmänpuoleinen kone - termari tuohon pitää
joka tapauksessa vaihtaa, kone lämpiää hitaasti ja käy kylmänä.
Mutta, kunhan tuota nyt hämmästelee ja kummastelee pajalla,
niin eiköhän jotakin tolkkua tuohonkin saatane..
Tyhjäkäynti: Kierroksilla
HC 16 ppm 11 ppm
CO 0% 0%
O2 5,69% 1,53 %
Lambda 0 1,076
CO2 10,9 % 13,9%
Ja toisella kertaa:
Tyhjäkäynti Kierroksilla
HC 165 ppm 80 ppm
CO 0 0
O2 4,75% 2,33 %
CO2 11,7% 13,5%
Lambda 0 1,11
Jotenkin ristiriitainen havainto on, että pakokaasuja haistellen
auto tuntuisi käyvän hieman rikkaalla, kun laskennallinen lambda on
taas sitä mieltä, että seos olisi kovin laihalla. Kummastuttaa tuo
HC -arvojenkin ero hieman, melkein vaikuttaisi kuin toisella kertaa
olisi ollut hieman kylmänpuoleinen kone - termari tuohon pitää
joka tapauksessa vaihtaa, kone lämpiää hitaasti ja käy kylmänä.
Mutta, kunhan tuota nyt hämmästelee ja kummastelee pajalla,
niin eiköhän jotakin tolkkua tuohonkin saatane..
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Pajalla aikamme ihmeteltiin, ainakin yksi rikkinäinen letku alipainepuolelta löytyi. Saatiin lambdat viimein kohdalleen, seilaa tosin vielä 1,02 - 1,03 lukemissa, joten jostain pihisee vielä. Jonkun illan tai viikonlopun projekti tulee olemaan letkujen tarkastelu. Mutta se tärkein tavoite saavutettiin, eli auto on nyt kilvissä ja ajoaikaa ensi vuoteen!
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 916 Spiderin katsastus
Onko sumuvalolle vielä tarvetta?
Re: 916 Spiderin katsastus
Täällä voisi olla kiinnostusta vasemmalle puolelle, jos patenttikorjaus ei mene konttorilla läpi...
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 916 Spiderin katsastus
Oma katsastettu äsken. Taivaalta tihhuutti vettä, ja katsastaja totesi onneksi katon olevan kiinni. Sanoin jotta näinhän se tällä ilmalla on tapana pitää, johon katsastaja totesi että on näköjään katto aukikin ajettu, viitaten kaljuun päähäni. Tosin näytti sedällä itselläänkin tukka olleen aika vähissä. Katsastuksen loppupuolella sanoi olevan hyvä että vanhempiakin autoja massataan, niin säilyy arvo paremmin. Tosin sanoi Spiderissa arvon vain paranevan ajan mittaan, kuten hyvissä viineissä!
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Moi! Sumuvalon umpiolle voisi olla tarvetta - jos halvalla lähtee On tässä tuota valuuttaa hieman kulunut raktorin ja Alfan remontointiin. Kuvittelin jo Saksasta moisen saaneeni, mutta ei se sitten onnistunutkaan. Eli jos on ehjä sumariumpio, kaikki muu saa olla vaikka rikkikin - sen näköjään pystyy siihen pakettiin vaihtamaan. Ja sitäkautta kyllä kiinnostaa, onko tuo umpio kenties jokin Alfan käyttämä yleisumpio..
BTW.. nyt mennään jo sitten kovasti ohi aiheen, mutta eihän kenelläkään sattuisi olemaan 21 mm NELIÖhylsyä? Pitäisi saada Nuhvista banjojen öljyproput auki ja ovat hieman juntturassa. Kiintoaivaimen kanssa ähräämistä vaikeuttaa v-mäinen sijainti nostovarren ja vetokoukun välissä. Laitan kyllä jossain välissä tuon kysymyksen nuhvinettiinkin..
BTW.. nyt mennään jo sitten kovasti ohi aiheen, mutta eihän kenelläkään sattuisi olemaan 21 mm NELIÖhylsyä? Pitäisi saada Nuhvista banjojen öljyproput auki ja ovat hieman juntturassa. Kiintoaivaimen kanssa ähräämistä vaikeuttaa v-mäinen sijainti nostovarren ja vetokoukun välissä. Laitan kyllä jossain välissä tuon kysymyksen nuhvinettiinkin..
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 916 Spiderin katsastus
Eikös tuohon käy isompi tavallinen hylsy? Jos siis kyseessä ei ole uppokantainen proppu vaan ulkoneva.MSurakka kirjoitti:BTW.. nyt mennään jo sitten kovasti ohi aiheen, mutta eihän kenelläkään sattuisi olemaan 21 mm NELIÖhylsyä? Pitäisi saada Nuhvista banjojen öljyproput auki ja ovat hieman juntturassa. Kiintoaivaimen kanssa ähräämistä vaikeuttaa v-mäinen sijainti nostovarren ja vetokoukun välissä. Laitan kyllä jossain välissä tuon kysymyksen nuhvinettiinkin..
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 916 Spiderin katsastus
No, oikean puolen sumutuikku pitäisi lojua postissa ja silloin täältä voipi noutaa entisen pois. Siinä on muistaakseni lasissa halkeama (ei reikää), mutta muutoin pitäisi olla ehjä.
Vaihtoon mennee arvioimaton määrä aikaa, muttei mitään rajatonta kuitenkaan.
Vaihtoon mennee arvioimaton määrä aikaa, muttei mitään rajatonta kuitenkaan.
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Taisitpa onnistua ostamaan juuri sen saman valoyksikön, mitä minäkin havittelin Laitan privaan, niin sovitaan askartelutarvikkeiden vaihdosta..
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 916 Spiderin katsastus
Eikös tuohon käy isompi tavallinen hylsy? Jos siis kyseessä ei ole uppokantainen proppu vaan ulkoneva.[/quote]
Käypi, Wurthin valikoimista löytyy 26 mm moniotehylsy, joka puree tuohonkin.
Käypi, Wurthin valikoimista löytyy 26 mm moniotehylsy, joka puree tuohonkin.