Jönsson kirjoitti:Sentti tai kaksi lisää mittaa ratkaisisi asian, mutta kyllä minä tuon säästönkin ymmärrän; juuri sen takia 159 on halpa ja kevyt. Siinä ei ole mitään ylimääräistä.
159 tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
En kyllä sirinää kuullut, mut ikääki alkaa jo olla. Semmosen se kyl teki ettei tullu virrat päälle enneko toisel avaimetökkäsyl.h_lauri kirjoitti:Verhoilusta sano mitään. Itsellä irvistää kojelaudan pää kuskinpuolelta, näkyy vain oven ollessa auki.
Pitääkin kuunnella toi sirinä - tai siis että siriseekö. Omassa kun pakopuolen nokka menee vaihtoon.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ei tyyppivika mutta mulla nyt 136tkm ja oikea ylätukivarsi on väljä ja vasemmalta kuuluu niin aatananmoinen narina että hävettää ajaa missään. varmaankin alatukivarsi..ehkä..luulisin..kai..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ylätukivarsi oli melko helppo vaihtaa, jos on 156:n tukivarren on ennen vaihtanut.Backstroker kirjoitti:ei tyyppivika mutta mulla nyt 136tkm ja oikea ylätukivarsi on väljä ja vasemmalta kuuluu niin aatananmoinen narina että hävettää ajaa missään. varmaankin alatukivarsi..ehkä..luulisin..kai..
Alatukivarsi taas lisäsi narinan lisäksi osittaisen kolinan joten veikkaan että joutuu tilaa myös alatukivarren. Vaikka tänään päivällä laitoin injektioneulalla öljyä alapalloniveleen, ei narina vielä ole helpottanut- tuskin siitä helpottaakaan..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Milläs diagnisoit?Backstroker kirjoitti:...oikea ylätukivarsi on väljä...
Mulla on ollut ajettavuuden kanssa toivomisen varaa jo pidempään. Joskos ton väljyys tekis hallaa ajettavudelle?
Niin, ja viimeisin ohjausvaihde kesti n. 4000km
Alkaa jyrppimään. Enää en sitä vaihda, eikä vissiin edes saa varaosatakuuseenkaan enää, kun kerran jo vaihdettu
Katsotaan/kokeillaan jos teoriani ja käytäntö vaikka kohtaisivat - yritän korjausta (siis klappi) kun saan fiuden iskuun.
Paskan möivät.
Vois kai tänne listata myös kytkinongelman; Deltassa vaihdettiin kytkimen jousi, koska narisi alas painettaessa. Nyt toimii kytkin moitteettomasti. Meni takuuseen töineen ja kaikkineen.
Kohta on määräaikaishuolto, jolloin pitää vielä vaihdelaatikkoa katsastaa; kun auto on sammutettuna ja vaihdetta vaihtaa, kuuluu selvä "naksaus" kun vaihde menee pykälään. Ei ole ainakaan aiemmissa autoissa vastaavaa kuulunut.
Kohta on määräaikaishuolto, jolloin pitää vielä vaihdelaatikkoa katsastaa; kun auto on sammutettuna ja vaihdetta vaihtaa, kuuluu selvä "naksaus" kun vaihde menee pykälään. Ei ole ainakaan aiemmissa autoissa vastaavaa kuulunut.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Korjaaja diagnosoi silmieni nähden kääntelemällä rengasta pienin liikkein, yläpallossa selvää väljyyttä:)jalittam kirjoitti:Milläs diagnisoit?Backstroker kirjoitti:...oikea ylätukivarsi on väljä...
Mulla on ollut ajettavuuden kanssa toivomisen varaa jo pidempään. Joskos ton väljyys tekis hallaa ajettavudelle?
Niin, ja viimeisin ohjausvaihde kesti n. 4000km
Alkaa jyrppimään. Enää en sitä vaihda, eikä vissiin edes saa varaosatakuuseenkaan enää, kun kerran jo vaihdettu
Katsotaan/kokeillaan jos teoriani ja käytäntö vaikka kohtaisivat - yritän korjausta (siis klappi) kun saan fiuden iskuun.
Paskan möivät.
P. S. Alapallon narina häipyi kahden päivän ajon jälkeen mutta kolina säilyi, joten sielläkin nyt väljyyttä, ei muuta kuin uusi tilaukseen, vaivaiset 280€ alatukivarsi....:/
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Samaa vikaa on munkin 159:ssä. Kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa, kuuluu sirinän tyyppistä ääntä, jota on vaikea paikallistaa tarkkaan mihinkään. Ilmastoinnin sammuttaminen auttaa, mutta mielestäni parempi keino on säätää ilmasuulakkeiden 0-1 kytkintä, joko täysin kiinni tai auki. Jos sen on säätänyt välille ja ilmastointi haluaisi jäähdyttää kuskia, niin ääni voimistuu. Ilmeisesti ilman virtaaminen putkistossa kuristuu ja se aiheuttaa häiritsevää sirinää. Tätä kannattaa ainakin kokeilla.Jukka kirjoitti:Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Kokeilen, kunhan pääsen takaisin kabiiniin. Muistaakseni mulla on ne reiät olleet joko aivan auki tai aivan kiinni. Semmoinen ilmastointiin liittyvä juttu mun pitää vielä opiskella, että miksi se lähtee itsestään päälle. No on se "A-nappi" yleensä silloin ollut valaistuna, mutta muistaakseni Fiatissa automaagi teki itsarin, jos kuski painoi jotain sopivaa nappia (kuten kompuran sammutin).Farina kirjoitti:Samaa vikaa on munkin 159:ssä. Kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa, kuuluu sirinän tyyppistä ääntä, jota on vaikea paikallistaa tarkkaan mihinkään. Ilmastoinnin sammuttaminen auttaa, mutta mielestäni parempi keino on säätää ilmasuulakkeiden 0-1 kytkintä, joko täysin kiinni tai auki. Jos sen on säätänyt välille ja ilmastointi haluaisi jäähdyttää kuskia, niin ääni voimistuu. Ilmeisesti ilman virtaaminen putkistossa kuristuu ja se aiheuttaa häiritsevää sirinää. Tätä kannattaa ainakin kokeilla.Jukka kirjoitti:Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Voipi olla. Ilmiö havaittu nyt, kun lämpeni ja ajelen luu pihalla.Jurin kirjoitti:Sama huomio tääläkin. Tietääkseni tuo haistelee ohjaamon ilman kosteuspitoisuutta ja lähtee käyntiin automaattisesti jos kosteutta on liikaa.h_lauri kirjoitti:Semmoinen ilmastointiin liittyvä juttu mun pitää vielä opiskella, että miksi se lähtee itsestään päälle.
Tullut sellainen oire, että kun 1.9 dieselissä painaa lämän tiskiin lähtevät ahdot normaalisti nousuun, minkä jälkeen ne tipahtavat hetkeksi alemmas ja jatkavat taas nousuaan tappiin asti. EGR menossa tukkoon?
Itsellä takakontista kuuluu kanssa pirullinen narina, mitä eivät edes kolmella yrityksellä ovat saaneet pakailallistettua. Ei ole lukon vastakappale ja narina kuuluu aina kun koriin kohdistuu poikittaista rasitusta.
Itsellä takakontista kuuluu kanssa pirullinen narina, mitä eivät edes kolmella yrityksellä ovat saaneet pakailallistettua. Ei ole lukon vastakappale ja narina kuuluu aina kun koriin kohdistuu poikittaista rasitusta.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 tyyppiviat
Mikä neste mahtaa olla 159:ssä neon-keltaista? Ilmestynyt eilen ja tänään auton alle pienet lammikot kyseisen väristä nestettä takamatkustajien kohdalla. Ja ei ole kusta
Re: 159 tyyppiviat
Jarruneste
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 tyyppiviat
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22681" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennen kuin keskustelu jatkuu täällä pidempään...
Ennen kuin keskustelu jatkuu täällä pidempään...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 tyyppiviat
^Toi sama...
Viimeksi muokannut DaViega, 28 Touko 2012, 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyyppivika
Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyyppivika
Unohtanut päivittää tätä. Olarin ja Konalan Autokeskusten huoltojengien mukaan kaikki on ok. Niin kai pitäisi ollakin, kun on vain 33 tkm taulussa. Väittivät ajoalustariippuvaiseksi ilmiöksi, pitääkin kokeilla taas tuolla tallissa. Ollut vähän muuta ajateltavaa viime aikoina...ja opettelin parkkaamaan paikkaan, mihin ei tartte tehdä ympyrää...
Cortona kirjoitti:Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.
Re: Tyyppivika
OK. Hyvä jos on kunnossa, mutta ohjausnivel on yksi tuon auton heikoista kohdista varsinkin ensimmäisissä vuosimalleissa. Uudempiin on ilmeisesti tehty jo jotain parannusta. Ei sen kyllä pitäs noin vähillä kilometreillä kuitenkaan mitään oireita esittää.
-C-
-C-
h_lauri kirjoitti:Unohtanut päivittää tätä. Olarin ja Konalan Autokeskusten huoltojengien mukaan kaikki on ok. Niin kai pitäisi ollakin, kun on vain 33 tkm taulussa. Väittivät ajoalustariippuvaiseksi ilmiöksi, pitääkin kokeilla taas tuolla tallissa. Ollut vähän muuta ajateltavaa viime aikoina...ja opettelin parkkaamaan paikkaan, mihin ei tartte tehdä ympyrää...
Cortona kirjoitti:Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 tyyppiviat
Morosta taas! Käytiin katsastelemassa uutta kämppää ja matkalla huomattiin, että konepellin alta tulee omituista sirinää/sirkkelimäistä rätinää, kun on isompi vaihde sisällä ja ajaa ns. alakierroksilla. Tämä liittyy jotenkin ilmastointiin, koska kun laittaa ilmastoinnin off-tilaan niin ääni häviää välittömästi. Mistähän tämmöinen voi johtua?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 tyyppiviat
Tota eilen pähkäiltiin Karistossa. Villein arvaus oli, että nesteet katoaa vähitellen ja kun tyhjyys on riittävä, ääni voimistuu pöytäsirkkelin kaltaiseksi. Vaan mikä sen oikeasti aiheuttaa...
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 tyyppiviat
Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 tyyppiviat
Kiitos Janne ja Lauri. Nämä ovat näitä Alfailun iloja, onneksi on AlfaBBS! Ei tästä varmaan tulisi muuten yhtään mitään...Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 tyyppiviat
Mulla on semmone aaninki että ulkoilman lämpötila, moottorin kierrosluvun ohella, vaikuttaa tuohon. Pyyhkäsin Lahdesta koko matkan kompura päällä eikä se sirittänyt. Pitää odotella ilmaston lämpenemistä.Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 tyyppiviat
Lukasin tuolta Australian foorumilta tämän olevan varsin yleinen ongelma... Eli ilmeisesti juuri tuo lämpötila ja koneen rasitus vaikuttaa tähän olennaisesti. Yleisesti ottaen on korjattu juuri lisäämällä ainetta ja tai vaihtamalla joku kompressoriosa.h_lauri kirjoitti:Mulla on semmone aaninki että ulkoilman lämpötila, moottorin kierrosluvun ohella, vaikuttaa tuohon. Pyyhkäsin Lahdesta koko matkan kompura päällä eikä se sirittänyt. Pitää odotella ilmaston lämpenemistä.Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 tyyppiviat
Talvella ääntä ei tosiaan kuulu - kun kelit on niin viileitä ettei kompura käynnisty. Nyt taas on mullakin alkanu sirkuttaan kun Oulun korkeudellakin on jo käyty lämpimän puolella
Alfa Romeo 155 V6 1992
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 tyyppiviat
Minun kulkineessahan oli kylmäaineet kadonneet taivaan tuuliin, kun sirkkeliä oli kuunneltu jonkin aikaa. Täytön jälkeen ääni katosi, mutta nyt tuo mokoma kuuluu taas. Katsoin paineet ja onhan ne tipahtaneet taas parin baarin verran eli systeemi vuotaa edelleen. Kylmää tulee vielä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 tyyppiviat
Eli Kariston kaverit oli hajulla asiasta. Vielä kun muistaisi, ketkä mun ja muijan puoleisessa päässä istuivat.
- ossiwho
- Viestit: 74
- Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
- Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm - Paikkakunta: Salo
Re: 159 tyyppiviat
onko seuraavan kuvauksen mukainen vika yleinen vai jotain vakavampaa?
Elikkäs nyt 3 päivän aikana on matka ajossa kuutosella ruvennut auto oudosti välillä tärisemään ja kierrokset hyppivät tasaisella tiellä ylös alas esim mittari liikkuu 1750-2250rpm
Auto tärisee noin 5min 5 ja 6 vaihteilla ja väätö loppuu kokonaan... auto liikkuu eteenpäin kunhan päästää kaasua pikkuhiljaa pois.
Elikkäs nyt 3 päivän aikana on matka ajossa kuutosella ruvennut auto oudosti välillä tärisemään ja kierrokset hyppivät tasaisella tiellä ylös alas esim mittari liikkuu 1750-2250rpm
Auto tärisee noin 5min 5 ja 6 vaihteilla ja väätö loppuu kokonaan... auto liikkuu eteenpäin kunhan päästää kaasua pikkuhiljaa pois.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 tyyppiviat
^Nouseeko ahdot normaalisti?
Omassani olen kuunnellut alusta asti vinkumista/ujellusta kiihdyttäessä, ei ole turbo kuitenkaan. Eli kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle ei ääntä kuulu, lämmettyään alkaa ulisemään kiihdyttäessä. Välillä mutkaan ajaessa kurluttavaa ääntä, joka viittaisi ohjaustehostimen öljy määrään mutta siellä on kyllä öljyä riittävästi.
Ääni ei ole kauhean kova mutta kuuluu kyllä selvästi. Onkos muilla ollut tälläistä?
Omassani olen kuunnellut alusta asti vinkumista/ujellusta kiihdyttäessä, ei ole turbo kuitenkaan. Eli kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle ei ääntä kuulu, lämmettyään alkaa ulisemään kiihdyttäessä. Välillä mutkaan ajaessa kurluttavaa ääntä, joka viittaisi ohjaustehostimen öljy määrään mutta siellä on kyllä öljyä riittävästi.
Ääni ei ole kauhean kova mutta kuuluu kyllä selvästi. Onkos muilla ollut tälläistä?
Life is too short to drive boring cars.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 tyyppiviat
Ei ole ainakaan minun bensaturbossa ollut yllä mainittuja ääniä. Eikös ossiwho:n oireet viittais polttotoimintoon?
Olen ihmetellyt omassa autossakin ajoittaista tärinää moottorijarrutuksissa/kaasun löysäystilanteissa. Ikäänkuin ajais jonkinlaisten asfaltin pinnassa olevien urien yli.
Siellä on vissiin joku sähköinen moottorijarrutushärveli, joka astuu peliin jos moottorijarrutus on liian voimakas? Tunteeko kukaan sen sielun elämää ja kuinka se loppujen lopuksi toimii - kuuluisi toimia? Sähköinen Q2:nhan siinä myöskin on.
Olen ihmetellyt omassa autossakin ajoittaista tärinää moottorijarrutuksissa/kaasun löysäystilanteissa. Ikäänkuin ajais jonkinlaisten asfaltin pinnassa olevien urien yli.
Siellä on vissiin joku sähköinen moottorijarrutushärveli, joka astuu peliin jos moottorijarrutus on liian voimakas? Tunteeko kukaan sen sielun elämää ja kuinka se loppujen lopuksi toimii - kuuluisi toimia? Sähköinen Q2:nhan siinä myöskin on.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- ossiwho
- Viestit: 74
- Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
- Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm - Paikkakunta: Salo
Re: 159 tyyppiviat
oli itsellä myös mielessä että jokin moottorin sytytysjärjestelmistä ei toimi oikein...Janne kirjoitti:Ei ole ainakaan minun bensaturbossa ollut yllä mainittuja ääniä. Eikös ossiwho:n oireet viittais polttotoimintoon?
Olen ihmetellyt omassa autossakin ajoittaista tärinää moottorijarrutuksissa/kaasun löysäystilanteissa. Ikäänkuin ajais jonkinlaisten asfaltin pinnassa olevien urien yli.
Siellä on vissiin joku sähköinen moottorijarrutushärveli, joka astuu peliin jos moottorijarrutus on liian voimakas? Tunteeko kukaan sen sielun elämää ja kuinka se loppujen lopuksi toimii - kuuluisi toimia? Sähköinen Q2:nhan siinä myöskin on.
pitää auto muutenkin viedä huoltoon niin mainitsen asiasta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 tyyppiviat
Mun tekis hirveesti mieli huutaa Ossille, että sullä on EGR tukossa/jumissa, mutta enpä vanno. Mielenkiintoiseksi setin tekee tuo kierrosjumppa. Onko Ossi sulla automaatti vai humppaako myös vauhti vai pelkästään se varvikello? 1750-2250 -heittely pitäisi kuitenkin huomata jo muutenkin kuin mittarista, ellei voimalinja luista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- ossiwho
- Viestit: 74
- Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
- Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm - Paikkakunta: Salo
Re: 159 tyyppiviat
suuremmat kierosten heittelyt on vähentyny ja nyt kierroslukumitteri hyppii 200rpm... manuaali 2.4 diisseli löytyy alta. ja kun tää ilmiö tulee niin autosta loppuu vääntö eikä lähde yhtään mihinkään kun painaa kaasua vaan rupee koko auto vaan tärisemäänn kun kaasua päästää niin tärinä loppuu... ja tosiaan kerroin että näin tapahtuu 5 ja 6 vaiheilla mutta tänään ilmeni myös 4 vaihteelle tää ongelma...Polforea kirjoitti:Mun tekis hirveesti mieli huutaa Ossille, että sullä on EGR tukossa/jumissa, mutta enpä vanno. Mielenkiintoiseksi setin tekee tuo kierrosjumppa. Onko Ossi sulla automaatti vai humppaako myös vauhti vai pelkästään se varvikello? 1750-2250 -heittely pitäisi kuitenkin huomata jo muutenkin kuin mittarista, ellei voimalinja luista.
Ahdot toimii normaalisti... yleensä tää ongelma on alkanut kun on pieni ylämäki ollut.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: 159 tyyppiviat
^Oon käsi mitä moottoritekniikkaan tulee mutta kattosin ehkä ilmansuojattimen onko se tukossa. Tosin kaksnelosessa se taitaa olla aika pirullisessa paikassa.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 tyyppiviat
Mulla on kaikki Alfat ujeltanu enemmän tai vähemmän... Kuulostaa vikinältä/ujellukselta, siinä 120km/h kuuluunut parhaiten kaikilla eri koneilla.KauGoH kirjoitti:^Nouseeko ahdot normaalisti?
Omassani olen kuunnellut alusta asti vinkumista/ujellusta kiihdyttäessä, ei ole turbo kuitenkaan. Eli kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle ei ääntä kuulu, lämmettyään alkaa ulisemään kiihdyttäessä. Välillä mutkaan ajaessa kurluttavaa ääntä, joka viittaisi ohjaustehostimen öljy määrään mutta siellä on kyllä öljyä riittävästi.
Ääni ei ole kauhean kova mutta kuuluu kyllä selvästi. Onkos muilla ollut tälläistä?
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 tyyppiviat
Oil gauge eli öljyn lämpötilan näyttö keskikonsolissa ja vastaava anturi.
Viime syksynä pitkällä ajomatkalla huomasin, että lämpömittarin viisari tipahti minuutiksi-pariksi nolliin. Sama toistui toisellakin pitkällä rupeamalla. En jäänyt sitä sen enempää funtsaamaan, mutta nyt sitten pari kertaa näyttänyt öljymäärän näyttö startatessa, että lisää lientä. Ensimmäisellä kerralla auto oli jyrkässä rinteessä, joten pistin asian sen piikkiin, kun ilmoitus uudelleen startatessa katosi. Toisella kerralla auto oli tasaisella, mutta öljyt tarkistaessa sitä ei ollut kadonnut kuten ei edellisellä 10 000 kilometrilläkään.
Eli anturi siellä oireilee. Googlettelin, että anturi on pirullisessa paikassa ja varsinkin Q4 mallissa purettavaa on kaiken järkevyyden yli.
Voiko syy olla kuitenkin jossain muussa helpommin korjattavassa? Sinällään 99,99% ajastahan tuo mittari ja öljymäärän näyttö toimii eli korjaamaan en heti ryhdy.
Viime syksynä pitkällä ajomatkalla huomasin, että lämpömittarin viisari tipahti minuutiksi-pariksi nolliin. Sama toistui toisellakin pitkällä rupeamalla. En jäänyt sitä sen enempää funtsaamaan, mutta nyt sitten pari kertaa näyttänyt öljymäärän näyttö startatessa, että lisää lientä. Ensimmäisellä kerralla auto oli jyrkässä rinteessä, joten pistin asian sen piikkiin, kun ilmoitus uudelleen startatessa katosi. Toisella kerralla auto oli tasaisella, mutta öljyt tarkistaessa sitä ei ollut kadonnut kuten ei edellisellä 10 000 kilometrilläkään.
Eli anturi siellä oireilee. Googlettelin, että anturi on pirullisessa paikassa ja varsinkin Q4 mallissa purettavaa on kaiken järkevyyden yli.
Voiko syy olla kuitenkin jossain muussa helpommin korjattavassa? Sinällään 99,99% ajastahan tuo mittari ja öljymäärän näyttö toimii eli korjaamaan en heti ryhdy.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 tyyppiviat
Tuli itsellekin keväällä ajankohtaiseksi. Ehdin jo funtsaamaan kaikenlaista. Pitkällä duunimatkalla (motaria ja maantietä) ääni loppui nopeasti eikä nyt ole sitten kuulunut kaupungissakaan tai tyhjäkäynnillä kuten keväällä teki. Ilmastointi puhaltelee mielestäni riittävän kylmää. Täytyy kuitenkin huollossa pyytää täyttämään järjestelmän.Capirex kirjoitti:että konepellin alta tulee omituista sirinää/sirkkelimäistä rätinää, kun on isompi vaihde sisällä ja ajaa ns. alakierroksilla. Tämä liittyy jotenkin ilmastointiin, koska kun laittaa ilmastoinnin off-tilaan niin ääni häviää välittömästi. Mistähän tämmöinen voi johtua?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 tyyppiviat
Ei oo pirullinen paikka, tosin kun muutaman ruuvin joutuu aukomaan eikä uusi filsu paljoa maksa, niin ei sitä pelkästään katsoa oikein kannata. Pohjamuovi irti ja suodinkotelon kansi on suoraan oikeanpuoleisesta eturenkaasta eteenpäin ja aukeaa alaspäin, kun irrottaa jokusen hassun ruuvin. EGR:n (jota mun tekis edelleen mieli syyttää ja jonka itekin meinaan tänä kesänä koluta läpi, vaikkei vielä oireilekaan) hilut näyttää olevan moottorin takapään tienoilla melko siedettävästi yläkautta käsillä nekin. Tosin tosiaan jos varvikellon isommalti heitellessä ei nopeus heitellyt kanssa, niin alkaisin säikkymään vikaa varvikellonkin suunnalla (tai kytkimen, mutta noin julmetun luiston luulisi kyllä huomaavan ajossa) - kun voimansiirrosta on luistot pois, ei moottorin aidot kierrokset pahemmin voi heitellä epätahdissa nopeuden kanssa.maybetomorrow kirjoitti:^Oon käsi mitä moottoritekniikkaan tulee mutta kattosin ehkä ilmansuojattimen onko se tukossa. Tosin kaksnelosessa se taitaa olla aika pirullisessa paikassa.
Sen pohjamuovin torxiruuveja tosin ei kannata katkoa, marmoritiski huutaa niistä 4e/kpl .
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: 159 tyyppiviat
Emminä tiijä sit loppuviimeks onko se. Niin kuulin sanottavan mutta en uskaltanu koskea kun se oli ex-tulevan anopin auto Juu nou.Polforea kirjoitti:Ei oo pirullinen paikka
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen