Purin tuossa viime torstain harjoitusta sykemittarilta (Polar S510) äsken ja huomasin, että oli jäänyt mittari päälle juoksun alusta siihen asti kun tulin juoksemasta 147:lla kotia. Hämmästys oli suuri, kun kuvaajaan oli ilmestynyt sykelukemien lisäksi 50 km/h nopeuslukemia ja matkaa oli kertynyt 2,3km. Normaalistihan nuo nopeus ja matka tulevat polkupyörän anturista, mutta tällä kertaa nuo lukemat olivat tulleet siinä kotimatkalla istuessani tukevasti Alfan ratissa. Harvoin tulee muutenkaan 50 km/h ajettua pyörällä.
Mitäköhän aaltoja nuo Boschin sähkövermeet oikein lähettelee. Taitaa Alfa mennä Polarille täydestä polkupyörästä.
Heh, kuulostaa aika jännältä. Oletko kokeillut uudestaan lähettääkö Alfa todella jatkuvasti jotain infoa, jota polar pystyisi vastaanottamaan? Vai onko kyseessä vain ns. häiriö. Kuulostaa kyllä aika mahdottomalta tuollainen yhteensopivuus.
Ei ole tullut vielä testailtua uudestaan, mutta omituiselta tuntuu tosiaan. Ottaahan nuo sykemittarit tosin häiriötä esim. sähkölinjoista, mutta yleensä ne eivät toimi silloin lainkaan.
Täytyy huomenna testailla olisko Polarin mittarista Alfan ajotietokoneeksi.
Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja, ja nyt alfat lähettää Polar signaaleitakin.
kookoo kirjoitti:
Täytyy huomenna testailla olisko Polarin mittarista Alfan ajotietokoneeksi.
Mainio lisävaruste, kulutuksen lisäksi tietää lyökö kuskin sydän
Jami: Ei nuo sähkökomponentit (valitettavasti) alfoissa ole enää italialaisia. Ei taida enää löytyä mistään alfasta edes Weber-Marellin moottorinohjauselektroniikkaa
Jami kirjoitti:Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja...
Alfojen sähkövermeet tulee sieltä samasta maasta mistä Opelitkin, valitettavasti.
Kaikissa Alfoissani on sähköt pelannut, on ollut uusia sekä vanhoja.
Lisäksi aikoinaan '80 -luvulla Romeoissa oli enemmän sähköherkkuja, mitä Opeleissa on nykyäänkään vakiona. Eli jos ei niitä ole, ei voi olla vikojakaan.. Ne viat on sitten jossain muualla, korit mätäni (Kadett ym.) alle vuodessa jne,..
Jami kirjoitti:Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja...
Alfojen sähkövermeet tulee sieltä samasta maasta mistä Opelitkin, valitettavasti.
Kaikissa Alfoissani on sähköt pelannut, on ollut uusia sekä vanhoja.
Lisäksi aikoinaan '80 -luvulla Romeoissa oli enemmän sähköherkkuja, mitä Opeleissa on nykyäänkään vakiona. Eli jos ei niitä ole, ei voi olla vikojakaan.. Ne viat on sitten jossain muualla, korit mätäni (Kadett ym.) alle vuodessa jne,..
15 vuotta ajeltu makarooni vehkeillä eikä ole yhdessäkään valot sekoilleet.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
GAMMA500 kirjoitti:
Jami: Ei nuo sähkökomponentit (valitettavasti) alfoissa ole enää italialaisia. Ei taida enää löytyä mistään alfasta edes Weber-Marellin moottorinohjauselektroniikkaa
italialaisia sähköosia löytyy nykyään saksalaisista autoista esim audi tt on ala marelli
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Meitsillä OLI Polar sykemittari pari vuotta. Käytin sitä vain rullaluistellessa.
Kevät talvella sitten rannekelloni ranneke katkesi ja kaivoin sykekellon talvisäilöstä ranteeseen.
Polar kesti pari viikkoa Alffailua ranteessa kunnes kimahti!
Jami kirjoitti:Sori että oon tätä mieltä, mutta edelleen vahvistuu käsitys siitä että Italialaiset eivät ymmärrä mitään sähkönpäälle. Kun kattelee noita Alfojen ja Fiateiden sekoilevia valoja...
Alfojen sähkövermeet tulee sieltä samasta maasta mistä Opelitkin, valitettavasti.
Kaikissa Alfoissani on sähköt pelannut, on ollut uusia sekä vanhoja.
Lisäksi aikoinaan '80 -luvulla Romeoissa oli enemmän sähköherkkuja, mitä Opeleissa on nykyäänkään vakiona. Eli jos ei niitä ole, ei voi olla vikojakaan.. Ne viat on sitten jossain muualla, korit mätäni (Kadett ym.) alle vuodessa jne,..
En tarkoittanutkaan että Alfat olisi täynnä sähkövikoja ja Opelissa niitä ei olisi. Ei tarkoitukseni ollut mitenkään synnyttää merkkien välistä sotaa. Tiedän kyllä että Opelit mätänee alle ja Alfoissa on sähköherkkuja vanhoissakin autoissa vakiona. Tuntuu vaan olevan sekoilevia valoja Alfoissa niin paljon. Esimerkkinä tästä yksi uusi Alfa 156 (muistaakseni) jonka perässä ajelin motarilla. Aina kun käytti tuulilasipesuria niin valot sammuivat. Monen monta fiatia olen myös nähnyt joissa vilkut sammuu kun jarruvalosyttyy (näitä vikoja elektroniikan opettjani korjasikin lisätieniksi, kuulemma maadoitusvikoja.). Mutta kait se vaan on niin että Alfassa on niin paljon elektroniikkaa että vikojakin on sit mitä ihmeellisimpiä osunut silmiin.
Ja kyllä se nykyään korinmätäneminen vuodessa taitaa olla enemmän Mersun ongelma kuin Opelin.
EDIT: Aiheeseen palatakseni, onko tuo polkupyörän anturi joku magneetti? Vai miten se polar kello mittaa siitä polkupyörästä sen nopeuden?
Aiheesta:
Testailut jäi vielä väliin, mutta yritetään viikonloppuna uudestaan.
Käsittääkseni tuo pyörän nopeuden mittaaminen perustuu pyörässä pyörivään magneettiin, jonka lukija reagoi magneettikentän muutoksena magneetin suhahtaessa lukijan ohi. Lukija lähettää sitten impulssia varsinaiseen mittariin samaan tapaan rinnan ympärille laitettavan vyön kanssa. Kantama tuon lukijan ja mittarin välillä on vain n. metri, mutta autossahan nuo sähkövermeet ovat tuon etäisyyden sisällä.
Kyllähän autostakin löytyy varmasti samaan tapaan toimivia vehkeitä paljonkin.
Jami kirjoitti:Esimerkkinä tästä yksi uusi Alfa 156 (muistaakseni) jonka perässä ajelin motarilla. Aina kun käytti tuulilasipesuria niin valot sammuivat.
Eiköhän tuossa ollut kyse siitä, että monessa autossa ajovalonpesurit on kytketty toimimaan tuulilasia pestessä silloin kun ajovalot ovat päällä. Toisin sanoen jos haluaa pestä pelkkää lasia (ja säästää pesunestettä) on ajovalot ensin sammutettava.
Jami kirjoitti:Esimerkkinä tästä yksi uusi Alfa 156 (muistaakseni) jonka perässä ajelin motarilla. Aina kun käytti tuulilasipesuria niin valot sammuivat.
Niin ne sammuu minullakin. Ei viitsi likastaa autoa ajovalonpesurien takia.
Impulssi mittariin näyttää tulevan radion (alkuperäinen) luota. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, kun auto on paikallaan.
Eikös sinne radioon tule se nopeusimpulssi tms. automaattisen volyymin tason säätämiseksi? Taitaa tuo saada aikaan vipinää myös Polarissa Blaupunktin lisäksi.