Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Valvoja: Moderators
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa kun jakohinan vaihtaa?
Jakopäällä ajettu n.50tkm ja viides vuosi menossa. Joku kiristin tai ohjainrulla jo rallattelee että alkaa pian olla kiirus.
http://ricambi.alfisti.net/product_info.php?info=p6391" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;{9}10{17}14{16}9_Drive-belt---Rip-belt-Alfa-147-156-166-GTV-Spider--GTA--V6-24V.html
Tuosta varmaan kaikkine optioineen.
Entäs vesipumppu? Ei hajua koska on vaihdettu? Onko tuossa oikea?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... 6-24V.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitäs muuta kannattaa pakettiin pistää?
Joltain pitäisi saada vuokralle/lainalle/ostaa omaksi ne nokkien lukituspalat.
Jakopäällä ajettu n.50tkm ja viides vuosi menossa. Joku kiristin tai ohjainrulla jo rallattelee että alkaa pian olla kiirus.
http://ricambi.alfisti.net/product_info.php?info=p6391" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;{9}10{17}14{16}9_Drive-belt---Rip-belt-Alfa-147-156-166-GTV-Spider--GTA--V6-24V.html
Tuosta varmaan kaikkine optioineen.
Entäs vesipumppu? Ei hajua koska on vaihdettu? Onko tuossa oikea?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... 6-24V.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitäs muuta kannattaa pakettiin pistää?
Joltain pitäisi saada vuokralle/lainalle/ostaa omaksi ne nokkien lukituspalat.
Viimeksi muokannut Mandeprkl, 08 Touko 2012, 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas..
Apulaitehihna ja ehkä rullat (ovat hintavia, turhaan en vaihtaisi)?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Busson jakopäästä taas..
Oma mielipide että vaihdat kaikki uuteen mikä liittyy jakopäähän. On meenaan halpa vaihtaa ne nyt,eikä sitten kun joku vanha osa hajoaa ja kone paskaksi.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Busson jakopäästä taas..
jakopäähän tietty kaikki mitä siä on eli hihna,ohjainrullat (2kpl) ja kiristin. Vesipumppu on kans siä jakopään keskellä,joten sekin kannattais vaihtaa samalla. Tosin jos on edellisellä kerralla vaihdettu ja pumpun siipipyörä on metallinen niin se todennäköisesti kestää toisenkin välin (mielenrauhan saa kun vaihtaa jokatapauksessa).tulpat vois vaihtaa myös samalla kun nekin tulee hyvin esille,jos käytät niitä nokkien lukituspaloja. Apuhihnan rullat tarpeen mukaan,jos meinaat auton pitää niin rullat vaihtoon (maksaa n.70e yht.2 rullaa),apuhihnan kiristin taitaa olla pitkäikäisempi mitä noi ohjainrullat. Apuhihnan vaihtaisin,kun maksaakin vain n.20e. Sit tapauskohtaisesti: stefat,venttiilikoppien tiivisteet,nokkapyörät/kampiakselinpyörä jos kuluneet,apulaitehihnapyörä kampiakselille,jos vulkanointi alkanut pettään,jos kytkin alkaa oleen lopussa niin tiputtaa koko tekniikan pöydälle,niin ei tarvi äheltää ahtaissa väleissä.sit jos meinaa tekniikan pudottaa niin tarkastus/vaihtolista alkaa oleen loputon. Ite oon tilannu kaikki Heikalta ja yleensä orkkisosia/vastaavia saanut ja hinta on kohdillaan.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Busson jakopäästä taas..
Just näin. Yllättävän moni haluaisi vaihtaa sen vesipumpun vain joka toinen kerta, mutta on niin halpa ja tärkeä, että ehdottomasti samalla vaihtoon.willez kirjoitti:Oma mielipide että vaihdat kaikki uuteen mikä liittyy jakopäähän. On meenaan halpa vaihtaa ne nyt,eikä sitten kun joku vanha osa hajoaa ja kone paskaksi.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Busson jakopäästä taas..
Kiristimeen voi toki vaihtaa pelkän rullankin, se on samanlainen kuin isompi niistä ohjainrullista.Caijo-Romeo kirjoitti:Apuhihnan rullat tarpeen mukaan,jos meinaat auton pitää niin rullat vaihtoon (maksaa n.70e yht.2 rullaa),apuhihnan kiristin taitaa olla pitkäikäisempi mitä noi ohjainrullat.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Busson jakopäästä taas..
Jäähdytin nesteet vaihtuvat siinä pumpun vaihdon yhteydessä siinä määrin helposti ettei ole mitään syytä laittaa vanhoja takasin.
Apulaitehihna tai sen kiristimet ja rullat voi minun mielestä jättää myöhemmälle jos ei mitään havaittavaa vikaa, samalla tulee vähän jaettua kuluja tasasemmin ettei kerralla tarvitse tiliä tyhjentää
Apulaitehihna tai sen kiristimet ja rullat voi minun mielestä jättää myöhemmälle jos ei mitään havaittavaa vikaa, samalla tulee vähän jaettua kuluja tasasemmin ettei kerralla tarvitse tiliä tyhjentää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Busson jakopäästä taas..
Venttiilikopan tiivisteet tarviit.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
- Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
- Paikkakunta: Porvoo/Sipoo
Re: Busson jakopäästä taas..
Jos vaihdat sen pumpun, muista vaihtaa ne pumpusta lähtevän putken o-renkaat.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Busson jakopäästä taas..
Itse vaihdatin ensimmäisellä kerralla ilman pumppua ja toisella kerralla pumpun myös. Oli aika finaalissa vaikka kestikin. Pyörä oli jo alkanut murtua akselilta. Näillä tiedoilla vaihdattaisin itse muovirattaisen joka kerta, varmuudeksi. Mutta jos vaihtaa metallipyöräisen pumpun niin voi jättää seuraavalla kerralla väliin? Vai kuinka?
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Busson jakopäästä taas..
Käyttämätön vesipumppu löytys, edullisesti lähtee!
EDIT: Myyty.
EDIT: Myyty.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas..
Nyt on pian lukituspalat hyppysissä joten ohjeita ja vinkkejä vielä mihin varautua? Ei ne ohjeet pahitteeksi olisi 24V jakopään vaihdosta..
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Moroja
Elearnista löydät aika hyvät ohjeet.... olethan tehnyt vastaavan homman joskus aikaisemminkin... meinaan Alfan kone ei liene
helpoimpia opetella asiaa. Vinkkinä kohtuullisen osaavasta ja edullisesta huoltamosta näihin hommiin ehdotan Ilmajoen Nestettä
67-varressa.
Pojan Mitsussa juuri vastaavat hommelit kuin Alfassasi ( 2 yläpuolista nokkaa ) niin työt olivat siinä 350 euroa,
ja niihin sisältyivät vielä iridiumtulppien vaihto, öljynvaihto sekä kesärenkaiden vaihto plus tasapainotus.
JT
Elearnista löydät aika hyvät ohjeet.... olethan tehnyt vastaavan homman joskus aikaisemminkin... meinaan Alfan kone ei liene
helpoimpia opetella asiaa. Vinkkinä kohtuullisen osaavasta ja edullisesta huoltamosta näihin hommiin ehdotan Ilmajoen Nestettä
67-varressa.
Pojan Mitsussa juuri vastaavat hommelit kuin Alfassasi ( 2 yläpuolista nokkaa ) niin työt olivat siinä 350 euroa,
ja niihin sisältyivät vielä iridiumtulppien vaihto, öljynvaihto sekä kesärenkaiden vaihto plus tasapainotus.
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
On mulla aikamoinen huoltotukijoukkue tässä kokoajan hollilla. Jakopäitä on vaihdeltu, mutta ensimmäinen Busso taitaa olla nyt. Eipä nuo lukituspalat ollutkaan vielä tämän päivän kuormassa..
Itsetekemällä mukavampi tutustua omiin vehkeisiin.
Ja jotenkin luottaa omaan tekemiseen paremmin vaikka olisikin ensimmäinen kerta.
Mites tuollasta elearnia käytetään? Aivan uusi juttu mulle..?
Itsetekemällä mukavampi tutustua omiin vehkeisiin.

Mites tuollasta elearnia käytetään? Aivan uusi juttu mulle..?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
^^Toihan ei ole kovin kallis jos Mitsu oli V6:lla
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Tuolla infoa :http://www.autopodaci.com/opisi/E-Learn ... _useng.phpMandeprkl kirjoitti:On mulla aikamoinen huoltotukijoukkue tässä kokoajan hollilla. Jakopäitä on vaihdeltu, mutta ensimmäinen Busso taitaa olla nyt. Eipä nuo lukituspalat ollutkaan vielä tämän päivän kuormassa..
Itsetekemällä mukavampi tutustua omiin vehkeisiin.Ja jotenkin luottaa omaan tekemiseen paremmin vaikka olisikin ensimmäinen kerta.
Mites tuollasta elearnia käytetään? Aivan uusi juttu mulle..?
ja haulla löydät downloadsaitin. Imuroit tiedoston ( olikohan .rar pakattuna) , ja avaat ja
kopiot CD:lle. Sitten vaan avaat tietokannan ja rupeat opiskelemaan 156:sta.
Jos ei onnistu saat minulta cd:n lainaan. Pistä YV:tä.
Juha
Viimeksi muokannut Jiitee, 10 Kesä 2012, 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Kiitoksia paljon Jiiteelle avusta jo etukäteen! Koitan saada eLearnin toimimaan ja katsellaan sitten enemmän. Ja onhan ne lukituspalat jo postissa odottamassa noutoa. Kunhan vaan saa autonosturille tilaa. Isännän "romut" pois.. 

- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Busson jakopäästä taas..
Mistäs tilasit lukituspalat? Entä muut jakopään osat?Mandeprkl kirjoitti:Nyt on pian lukituspalat hyppysissä
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Jakopäänosat: http://ricambi.alfisti.net/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukituspalat Iso-Britanniasta. Niistä voidaan varmaan käydä kauppaa kunhan olen ne itse korkannut.
edit: No prkl nythän tuola Myydään-osastolla on lukituspalat myynnissä. Kyllä niitä odoteltiinkin ja sitten kun ei näkynyt niin tilasin ulkomailta...
Lukituspalat Iso-Britanniasta. Niistä voidaan varmaan käydä kauppaa kunhan olen ne itse korkannut.

edit: No prkl nythän tuola Myydään-osastolla on lukituspalat myynnissä. Kyllä niitä odoteltiinkin ja sitten kun ei näkynyt niin tilasin ulkomailta...
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
- Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
- Paikkakunta: Porvoo/Sipoo
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Siinä sarjassa siis pelkät lukkopalat? Itsellä oli serkulta lainassa KLANNin sarja ja siinä oli myös kiristäjälle tuleva työkalu, on meinaan aika nafti päästä millään isoilla työkaluilla sitä kiristämään.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Olen myös kuullut noista täydellisistä sarjoista missä tulee muitakin työkaluja. Hinnat taitaa vaan olla kolme- tai nejäkertaiset.. Mutta eiköhän sinne jonkun työkalun keksi. Vaikka tekee jostain..soundstream kirjoitti:Siinä sarjassa siis pelkät lukkopalat? Itsellä oli serkulta lainassa KLANNin sarja ja siinä oli myös kiristäjälle tuleva työkalu, on meinaan aika nafti päästä millään isoilla työkaluilla sitä kiristämään.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
- Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
- Paikkakunta: Porvoo/Sipoo
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
^Tuo KLANNin sarja tais maksaa jotain 400e mutta on myös todella laadukas, yhteen 156 TSään vaihtaneena "halpis" paloilla niin huomasi kyllä mistä tuo hintaero tulee, siinä nimittäin ne palat ei istunut ihan täydellisesti mutta kyllähän niilläkin sai työn tehtyä.Ja kyllä sille kiristäjälle jotain keksii, jos on kaveri mukana vielä niin auttaa kyllä paljon.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Aika vittumainen homma tuo vaan on..
Kampiakselin mutteri on sen verran lujassa että pitää huomenna jatkaa ja tehdä siihen itse joku lukitustyökalu.. Mitään kiirusta ei tarvitse pitää. Ei ole mitään kisoja huomenna.. 


Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Itse sain kampiakselin mutterin auki startilla. Muistaakseni kolmannella yrittämällä fiksumpi antoi periksi.
VMP
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Startilla minäkin jouduin ottamaan... lukitustyökalu on varmaan fiksumpi/turvallisempi tapa
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Ei ollut moksiskaan startista... Ei enempää viitsi starttia rääkätä. Eikös tuo jenkakin ole ihan oikeinpäin...? Toivottavasti ei kovin paljon paisu tämä homma. Apulaitehihna ja yksi rullakin meni tilaukseen. Kiirus ei ole, mutta tili alkaa huutaa hoosiannaa..
Viimeksi muokannut Mandeprkl, 14 Touko 2012, 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Jep, jenka on normikierteellä. Tiukassa oli, jarrua vasten kun yritti pitkällä varrella kääntää niin kytkin alkoi luistaa, pulttipyssystä loppui teho ( on kyllä aikas "lelu" mulla), useamman "iskun" mullakin tarvi startilla että aukes. Vielä silleen että jätti vähän rakoa työkalun varren ja lattian väliin että sai startilla vähän vauhtia 

-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
- Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
- Paikkakunta: Porvoo/Sipoo
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Kyllä tuo aukeaa kunnon pulttipyssyllä, ainakin itse sain hyvin aukeamaan.Minä jättäisin kyllä tuon startilla hakkaamisen tekemättä.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Tänään eteni homma taas aika hyvin. Kampiakselin pyörään tehtiin itse lukituspala jolla saatiin metrin varrella väännettyä pultti auki. Auto on onneksi nosturilla niin on tilaa työskennellä. Moottorin kannakkeet otettiin kokonaan pois ja "kipsilevynostimella" saa nosteltua ja laskettua moottoria sen verran että pääsee jokaiselle rullalle ja kiristimelle käsiksi. Vesipumppu oli ihan hyvä mutta vaihtoon sekin.
Ja taisi olla taaemman kannen imunokka hampaan huti.
Yhdessä suuttimessa näkyi pieni "valuvika" päässä josta polttoaine pitäisi suihkuta. Ei ole rööri auki ihan kokonaan. Voikohan tuo vaikuttaa johonkin?
Onkos nokkapyörät kiilalla nokissa vai? voiko nokkapyörien asento muuttua jos irroittaa?
Alla vielä kuva selventämässä tuosta suuttimen kärjestä.
Ja taisi olla taaemman kannen imunokka hampaan huti.
Yhdessä suuttimessa näkyi pieni "valuvika" päässä josta polttoaine pitäisi suihkuta. Ei ole rööri auki ihan kokonaan. Voikohan tuo vaikuttaa johonkin?
Onkos nokkapyörät kiilalla nokissa vai? voiko nokkapyörien asento muuttua jos irroittaa?
Alla vielä kuva selventämässä tuosta suuttimen kärjestä.
- Liitteet
-
- Suutin.jpg
- ERITTÄIN selventävä kuva.
- (42.11 KiB) Tiedosto ladattu 2419 kertaa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Ei ole kiilaa, vain kartio. Kun teet työn oikeaoppisesti lukkopaloilla niin nokkapyörät pitääkin löysätä.Mandeprkl kirjoitti:Onkos nokkapyörät kiilalla nokissa vai? voiko nokkapyörien asento muuttua jos irroittaa?
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Juu nokkapyörät oli irti ja ja lukkopaloilla lukittu nokat. On sitte maailman parhaat apuvälineet. Yläkuolokohta tarkistettiin kolme kertaa että varmasti osuu. Nyt on muutama kierros moottoria pyöritetty ja ei ainakaan mikään ottanut vastaan.Epezi kirjoitti:Ei ole kiilaa, vain kartio. Kun teet työn oikeaoppisesti lukkopaloilla niin nokkapyörät pitääkin löysätä.Mandeprkl kirjoitti:Onkos nokkapyörät kiilalla nokissa vai? voiko nokkapyörien asento muuttua jos irroittaa?

- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Busso taas kasassa ja kehrää kauniimmin kuin koskaan!
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Miten muut on saanut nokkapyörät irti? Siis pultit sain kyllä pois mutta pyörät ei suostu irtoamaan kartiosta.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Tarvitset ulosvetäjän, sellaisen joka vetää navoista, eikä pyörän kehältä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
^aika jänskä ulosvetäjä saa olla että mahtuu sinne nokkapyörän ja rungon väliin.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Sitten on otettava nokka-akselit irti, ja painettava prässissä pyörät irti. Onko pyörät alumiinia vai terästä?Jos on terästä voi koittaa ulosvetäjällä kehältä.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Omasta irtosi nokkapyörät erittäin helposti kun napsautti vähän vasaralla. En suosittele mutta tälläkertaa onnistui hyvin.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Lähti ne lopulta kun puukalikalla ja vasaralla vähän suostutteli. Pääsee vihdoin kasaamaan 

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Minä tein ainakin ihan itse lattaraudasta ja parista pultista/mutterista. Ahdastahan se on mutta aina on irronnut. Totally alfalla taisi olla jokin valmis ulosvetäjäkin myynnissä?Epezi kirjoitti:^aika jänskä ulosvetäjä saa olla että mahtuu sinne nokkapyörän ja rungon väliin.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
^ Totally alfalla näkyi tosiaan olevan tuohon ulosvetäjä.
Sitten, mistä löytyisi momentit nokkapyörille ja pukeille? Jostain löysin näille momentit mutta yllättäen ei nyt satu silmään kun sattuisi tarvitsemaan...
Sitten, mistä löytyisi momentit nokkapyörille ja pukeille? Jostain löysin näille momentit mutta yllättäen ei nyt satu silmään kun sattuisi tarvitsemaan...
- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?
Tessussa ainakin nämä. Eipä noissa eroja pitäisi olla v6 nähden.
Crankshaft pulley bolts 21-26 Nm 15-19 lb.ft
Timing belt tensioner nut 24-29 Nm 18-21 lb.ft
Balance belt nut 12 Nm 9 lb.ft
Inlet camshaft pulley bolts 12 Nm 9 lb.ft
Exhaust camshaft pulley bolt 100-124 Nm 74-91 lb.ft
Camshaft bearing cap bolts 13-16 Nm 10-12 lb.ft
Valve cover and timing belt cover bolts 9 Nm 7 lb.ft
Water pump bolts 17-21 Nm 13-15 lb.ft
Variator solenoid bolts 14-20 Nm 10-15 lb.ft
E: Eli siis pakonokkien hihnapyörän pultti 100-124 Nm, Imunokkien hihnapyörän pultit 12 Nm, pukeille 13-16 Nm näin suomennettuna.
Crankshaft pulley bolts 21-26 Nm 15-19 lb.ft
Timing belt tensioner nut 24-29 Nm 18-21 lb.ft
Balance belt nut 12 Nm 9 lb.ft
Inlet camshaft pulley bolts 12 Nm 9 lb.ft
Exhaust camshaft pulley bolt 100-124 Nm 74-91 lb.ft
Camshaft bearing cap bolts 13-16 Nm 10-12 lb.ft
Valve cover and timing belt cover bolts 9 Nm 7 lb.ft
Water pump bolts 17-21 Nm 13-15 lb.ft
Variator solenoid bolts 14-20 Nm 10-15 lb.ft
E: Eli siis pakonokkien hihnapyörän pultti 100-124 Nm, Imunokkien hihnapyörän pultit 12 Nm, pukeille 13-16 Nm näin suomennettuna.
Kantapään kautta vuodesta -93..