Mystinen käyntihäiriö 156
Valvoja: Moderators
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Mystinen käyntihäiriö 156
Terve!
156 2.0ts käy tyhjää normaalihkosti, kaasuun jos hipaiseekin alkaa pätkimään hurjasti. Jos kaasua painaa armottomasti saa kierrokset nousemaan hurjan rätinän saattelemana.
Vaihdettua tai hetkeksi lainattua osaa:
-Ilmi
-Lambda
-Lämpötila-anturi
-Kansipahvi (nesteet hävisivät yllättäen hetki sitten)
Fiat ecu scanin ilmaisversiolla vikakoodeja luettu, ei anna koodia kuin lämpötila-valosta joka silmämääräisesti kyllä toimii. Viimeisen kuukauden aikana antanut vikakoodeja monestakin asiasta, osan korvaaminen poisti koodin mutta käyntiongelmat jäivät.
Voiko puolivallaton nokka-akselin/kampiakselin asentotunnistin aiheuttaa tällaisia ongelmia? Näistä ei ole kyllä koodia tullut.
Jakopäässä kaikki hyvin..
Apuva!
156 2.0ts käy tyhjää normaalihkosti, kaasuun jos hipaiseekin alkaa pätkimään hurjasti. Jos kaasua painaa armottomasti saa kierrokset nousemaan hurjan rätinän saattelemana.
Vaihdettua tai hetkeksi lainattua osaa:
-Ilmi
-Lambda
-Lämpötila-anturi
-Kansipahvi (nesteet hävisivät yllättäen hetki sitten)
Fiat ecu scanin ilmaisversiolla vikakoodeja luettu, ei anna koodia kuin lämpötila-valosta joka silmämääräisesti kyllä toimii. Viimeisen kuukauden aikana antanut vikakoodeja monestakin asiasta, osan korvaaminen poisti koodin mutta käyntiongelmat jäivät.
Voiko puolivallaton nokka-akselin/kampiakselin asentotunnistin aiheuttaa tällaisia ongelmia? Näistä ei ole kyllä koodia tullut.
Jakopäässä kaikki hyvin..
Apuva!
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Kampiakselin anturin vastuksen voi ainakin mitata, pitäisi näyttää 850-870 ohmia. Liitin on siinä koneen takana, muistaakseni ruskea liitin.
Missä kunnossa tulpat ovat?
Onko samat ongelmat sekä kylmällä että lämpimällä koneella?
Missä kunnossa tulpat ovat?
Onko samat ongelmat sekä kylmällä että lämpimällä koneella?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Voisko olla imupuolella vuotoa, se nyt on ainakin helppo tsekata. Etenkin se haitariputki.
Kaasuläpän asentotunnistin? Katselehan FESillä kun painat kaasua, että mitä tapahtuu. Siellä on se throttle position (muistaakseni asteina, tai sittne ihan prosentteina) ja pitäisi suht lineaarisesti käyttäytyä kaasupoljinta painettaessa. Jos läppä jumissa tai läpän säätömoottori tiltissä tai muuta, niin varmasti aiheuttaa ongelmia etenkin poljinta painettaessa. ECUReset ja kaasupolkimen asentotunnistin resetoitu myös? Katsele myös sytytyksen ennakot ja vastaavat kaasua poljettaessa, jos ei edellämainituista löydy mitään ihmeellistä. En tiedä, mitä sieltä pitäisi tulla, mutta jos oikein oudolta näyttää (esim. sytytysennakko hyppii -/+ jotakin astetta, eikä toimi millään valtakunnan käsityksellä edes puolilineaarisesti, sielläkin voi olla härpäkettä). Tuntuuko kone käyvän kaikilla kaasun kanssa? Jos tyhjäkäynti on hyvä ja polkasee kaasua -> yks/kaks pyttyä katoaa pelistä, siitä voipi tulla vaikka ja mitä jännää oiretta. Esim oudot käyntihäiriöt, tietysti.
Teoria, mihin tuon perustan on se, ettei tyhjäkäynti vaadi tulpilta / puolilta niin paljoa, mitä kaasulla (käsitys. Joku korjatkoot jos näin ei ole) ja jos kuormitettaessa kipinä hukkuu tai heikkenee liikaa, ei saada palotapahtumaa, josta sitten aiheutuu takuulla käyntihäikkää. Vuosimallia en nyt bongannut, mutta ainakin ns. vanhemmissa sytytyshäiriöitä ei tunnu tulevan vikakoodien muodossa - liekkö vaatinee sen 2001:n tai uudemman.
Toivottavasti jotain iloa näistä ajatuksista...
Kaasuläpän asentotunnistin? Katselehan FESillä kun painat kaasua, että mitä tapahtuu. Siellä on se throttle position (muistaakseni asteina, tai sittne ihan prosentteina) ja pitäisi suht lineaarisesti käyttäytyä kaasupoljinta painettaessa. Jos läppä jumissa tai läpän säätömoottori tiltissä tai muuta, niin varmasti aiheuttaa ongelmia etenkin poljinta painettaessa. ECUReset ja kaasupolkimen asentotunnistin resetoitu myös? Katsele myös sytytyksen ennakot ja vastaavat kaasua poljettaessa, jos ei edellämainituista löydy mitään ihmeellistä. En tiedä, mitä sieltä pitäisi tulla, mutta jos oikein oudolta näyttää (esim. sytytysennakko hyppii -/+ jotakin astetta, eikä toimi millään valtakunnan käsityksellä edes puolilineaarisesti, sielläkin voi olla härpäkettä). Tuntuuko kone käyvän kaikilla kaasun kanssa? Jos tyhjäkäynti on hyvä ja polkasee kaasua -> yks/kaks pyttyä katoaa pelistä, siitä voipi tulla vaikka ja mitä jännää oiretta. Esim oudot käyntihäiriöt, tietysti.
Teoria, mihin tuon perustan on se, ettei tyhjäkäynti vaadi tulpilta / puolilta niin paljoa, mitä kaasulla (käsitys. Joku korjatkoot jos näin ei ole) ja jos kuormitettaessa kipinä hukkuu tai heikkenee liikaa, ei saada palotapahtumaa, josta sitten aiheutuu takuulla käyntihäikkää. Vuosimallia en nyt bongannut, mutta ainakin ns. vanhemmissa sytytyshäiriöitä ei tunnu tulevan vikakoodien muodossa - liekkö vaatinee sen 2001:n tai uudemman.
Toivottavasti jotain iloa näistä ajatuksista...
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Tilannepäivitys:
Puolat tuli todettua toimiviksi emännän autossa ja toisella tulppasetillä myös ne todettu toimiviksi.
Huomenna töiden jälkeen pyrin FESsin kanssa tutkimaan arvot tarkemmin, hämärä muistikuva löytyy että kaasuläpän testaus olisi feilannut aiemmin..varmuus siihenkin tulee huomenna!
(Potilaan vuosimalli on siins -98)
Kiitos ajastanne
Puolat tuli todettua toimiviksi emännän autossa ja toisella tulppasetillä myös ne todettu toimiviksi.
Huomenna töiden jälkeen pyrin FESsin kanssa tutkimaan arvot tarkemmin, hämärä muistikuva löytyy että kaasuläpän testaus olisi feilannut aiemmin..varmuus siihenkin tulee huomenna!
(Potilaan vuosimalli on siins -98)
Kiitos ajastanne

- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Tilannepäivitys 2:
Idle actuator activation fails to execute.
Imuputket ja imuvuodot tuli katsottua kun kansipahvia vaihdin.
Throtle position sensor antaa järkevää lineaarista arvoa.
Sytytysennakko heitteli sykäyksittäin tyhjäkäynnillä 0-9asteen välillä, kaasua painaessa 3000rpm 35astetta pysyi vakaana. Hieman lämmettyään sain kierroksia nostettua ilman koneen kuolemista. Röpötys silti läsnä.
Tuli mieleen etäisesti kaverin amazon jossa muistaakseni oli alle kymmenen asteen ennakko ja jos tuo oli pielessä röpötti ja sylki kaasarista lieskaa..pystyykö kukaan sanomaan noille ennakko arvoille toimivia arvoja?
Idle actuator activation fails to execute.
Imuputket ja imuvuodot tuli katsottua kun kansipahvia vaihdin.
Throtle position sensor antaa järkevää lineaarista arvoa.
Sytytysennakko heitteli sykäyksittäin tyhjäkäynnillä 0-9asteen välillä, kaasua painaessa 3000rpm 35astetta pysyi vakaana. Hieman lämmettyään sain kierroksia nostettua ilman koneen kuolemista. Röpötys silti läsnä.
Tuli mieleen etäisesti kaverin amazon jossa muistaakseni oli alle kymmenen asteen ennakko ja jos tuo oli pielessä röpötti ja sylki kaasarista lieskaa..pystyykö kukaan sanomaan noille ennakko arvoille toimivia arvoja?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Tuleeko tyhjäkäyntimoottorista virhekoodia ihan, vai pelkästään aktuaattorin (mikälienee sekin...?) initialisointi sen omasta valikostaan?
Toi sytytysennakko 35astetta kuulostaa todella paljolta. Itse kun kahtelin viimeksi noita, niin muistaakseni tyhjäkäynnillä oli -6astetta lämpösel koneella ja kuumalla koneella hattumuistista heitettynä 15-20astetta. Pitänee tarkistaa (täällähän ei mikään toimi prikuleen niinkuin pitäis, mutta toimii ny kuiteskii
)
Toi sytytysennakko 35astetta kuulostaa todella paljolta. Itse kun kahtelin viimeksi noita, niin muistaakseni tyhjäkäynnillä oli -6astetta lämpösel koneella ja kuumalla koneella hattumuistista heitettynä 15-20astetta. Pitänee tarkistaa (täällähän ei mikään toimi prikuleen niinkuin pitäis, mutta toimii ny kuiteskii

- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Tyhjäkäyntimoottorista ei tule virhekoodia vaan failure tulee actuators valikosta, jossa voi koekäyttää tuulettimia ja lämpötilan hälytysvaloja jne.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Näistä tyhjäkäyntimoottoreista ja niiden ongelmista olen aikaisemminkin kuullut mutta ei ole ihan selväksi tullut sen tarkoitusta. Ruuvilla säädettävä tyhjäkäynti on mulle tutumpi 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Tyhjäkäyntimoottori pitää huolen siitä, että tyhjäkäynti on oikealla kierrosalueella (d'oh
) sen hetkisen tilanteen mukaan, esim. kylmällä koneella hieman korotettu jne jne.
Ennen Wanhaan, kun oli ihan käsiryypyt ja herkut, sillä saatiin samanmoinen efekti tehtyä. Kylmällä koneella ryyppyä -> läpät vähän enempi auki -> enemmän rundeja koneesta.
Se, että tyhjäkäyntimoottori vaikuttaisi kierroksilla, kuulostaa siltikin kaukaa haetulta... Toisaalta, kun kyseessä on Alfa ja saksalaiset sähköt...

Ennen Wanhaan, kun oli ihan käsiryypyt ja herkut, sillä saatiin samanmoinen efekti tehtyä. Kylmällä koneella ryyppyä -> läpät vähän enempi auki -> enemmän rundeja koneesta.
Se, että tyhjäkäyntimoottori vaikuttaisi kierroksilla, kuulostaa siltikin kaukaa haetulta... Toisaalta, kun kyseessä on Alfa ja saksalaiset sähköt...

- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Jeeeepjep, eteenkin kun tyhjäkäynti on ainoa ongelmaton asia 

Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Kyllä se vika voi kaasuläpältä löytyä. Siihen sai ilmeisesti jotain korjaussarjaa tms. ja sen jälkeen kaasuläpän kalibroiniti uusiksi. Forumilla on kyllä jotain juttua tuosta ollut, en muista vaan, että milloin.
VMP
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Mulla ainakin oirehti tessu starttihomman jälkeen vähän vastaavasti. Alkoi toimimaan normaalisti kaasuläpän resetoinnin/kalibroinnin jälkeen. Omat resetti yritykset ei auttanut, vaan homma piti tehdä delta-auton vehkeillä. On siitä aiheesta joku ketjukin täällä.
edit:linkki ikiaikaiseen keskusteluun.
edit:linkki ikiaikaiseen keskusteluun.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
^kiitos näistä!
Alkaa kyllä haisemaan kaasuläpältä pikkuhiljaa. Kampiakselin asentotunnistimet antoivat kummassakin perheen 156 saman resistanssin (0.8kohm?, muisti on lyhyt). Yritin mittailla myös nokka-akselin anturia mutta siitä ei tullut mitään, arvot riippuu onko metallikehä anturissa vai ei. Erittäin todennäköisesti anturiongelmasta tulisi myös vikakoodi.
Sytytysennakko näytti kunnossa olevassa autossa hyvin samankaltaisia arvoja kuin omassa rikkinäisessä. Tyhjäkäynnillä 7-12, kierroksia 3000rpm 34astetta.
Pitäisi vissiin ostaa FES lisenssi että saa resetoinnit tehtyä tietokoneella..Ja senjälkeen kokeilla toista kaasuläppää, mieluiten toimivasta vehkeestä purettua..Läheisen valaisinvalmistajan pihalla makaa saman vuotinen ja samalla koneella varustettu 156, pitäisikö kinua varaosiksi?
Alkaa kyllä haisemaan kaasuläpältä pikkuhiljaa. Kampiakselin asentotunnistimet antoivat kummassakin perheen 156 saman resistanssin (0.8kohm?, muisti on lyhyt). Yritin mittailla myös nokka-akselin anturia mutta siitä ei tullut mitään, arvot riippuu onko metallikehä anturissa vai ei. Erittäin todennäköisesti anturiongelmasta tulisi myös vikakoodi.
Sytytysennakko näytti kunnossa olevassa autossa hyvin samankaltaisia arvoja kuin omassa rikkinäisessä. Tyhjäkäynnillä 7-12, kierroksia 3000rpm 34astetta.
Pitäisi vissiin ostaa FES lisenssi että saa resetoinnit tehtyä tietokoneella..Ja senjälkeen kokeilla toista kaasuläppää, mieluiten toimivasta vehkeestä purettua..Läheisen valaisinvalmistajan pihalla makaa saman vuotinen ja samalla koneella varustettu 156, pitäisikö kinua varaosiksi?

- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Eilen yritin kaasuläpän resetointia internetin tarjoamin ohjein:
-virta päälle 90s ajaksi
-virta pois 90s ajaksi
-käyntiin 10min pelkällä tyhjäkäynnillä
Auto toimi hyvin! reagoi kaasuun täysin empimättä. Annoin auton jäähtyä yön yli ja kokeilin tänään uudestaan, ja ongelmat palasivat. Vähän skeptisesti suhtaudun ecun ja kaasuläpän resetointeihin virtalukkoa vääntämällä joten se tuskin meni perille, mutta tuo pitkä tyhjäkäynti teki hyvää..Ilmeisesti ryyppy aiheuttaa ongelmat..Miten ryyppy on näissä toteutettu? Lämpötilan avulla hallitaan ruiskusuuttimien aukioloaikoja? voiko tuommoista edes korjata vai pitääkö ecu viskata mäelle :O
-virta päälle 90s ajaksi
-virta pois 90s ajaksi
-käyntiin 10min pelkällä tyhjäkäynnillä
Auto toimi hyvin! reagoi kaasuun täysin empimättä. Annoin auton jäähtyä yön yli ja kokeilin tänään uudestaan, ja ongelmat palasivat. Vähän skeptisesti suhtaudun ecun ja kaasuläpän resetointeihin virtalukkoa vääntämällä joten se tuskin meni perille, mutta tuo pitkä tyhjäkäynti teki hyvää..Ilmeisesti ryyppy aiheuttaa ongelmat..Miten ryyppy on näissä toteutettu? Lämpötilan avulla hallitaan ruiskusuuttimien aukioloaikoja? voiko tuommoista edes korjata vai pitääkö ecu viskata mäelle :O
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Sen kyllä kuulee ku nse sitä kaasuläppää resetoi. Vinkuu ja vonkuu melko äänekkäästi tuota tehdessään. Siis silloin kun virrat pelkästään päällä.
Käynnistäessä hakee kierroksia jonkun aikaa jos on onnistunut resetti.
Käynnistäessä hakee kierroksia jonkun aikaa jos on onnistunut resetti.
Life is too short to drive boring cars.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Englannin sivuilla taisi olla vielä, että kovaa ajoa resetin jälkeen.
Oppiiko se jotain sinä aikana?
Täytyy uusia oma resetti, viimeksi yläkierroksiin tuli vaikutusta ja veti paremmin punarajalle.
Oppiiko se jotain sinä aikana?
Täytyy uusia oma resetti, viimeksi yläkierroksiin tuli vaikutusta ja veti paremmin punarajalle.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Fiat ecu scan lisenssi hankittu ja resetit tehty, ei auta. Kävin autosähköliikkeessä keskustelemassa ongelmasta ja oltiin aika samoilla linjoilla että vika olisi ecun sisällä..onnistuuko pelkän ecun vaihto -98 2.0ts autoon vai pitääkö aina uusia ecu-immo-virtalukko-avaimet?
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Voi.elämän.kevät....
Vaikuttaa siltä että käyntihäiriö on katoamassa sitä mukaa mitä pakoputken alla oleva vesilammikko kasvaa..(tyhjeni siis keväällä jääh.nestesäiliö äkisti ja kansipahvin vaihdoin) auto on nyt ajettu jyrkkään ylämäkeen ja käytetty paljon, katsotaan josko huomenna ei käyntivikaa enää olisi \o/
mutta asiathan ei voi olla liian hyvin. ilmeisesti ecu resetin jälkeen lämpömittari alkoi näyttää kummia arvoja, ecu antaa moottorin lämmöksi 88 kun sisätilan mittari näyttää 90 ja 130 välissä olevaa piikkiä...uskoisin mieluummin ecun ilmoittaman lämmön oikeaksi joten voiko sisätilan lämpömittaria säätää näyttämään yhtä ecun kanssa? (lämpötila-anturi uusittu hiljattain ja on mallia motonet)
ja vielä varmistukseksi, pitääkö tasapainoakselien merkit osoittaa moottorin kantta kohden koneen ollessa YKK?
Kiitos kaikille!
Vaikuttaa siltä että käyntihäiriö on katoamassa sitä mukaa mitä pakoputken alla oleva vesilammikko kasvaa..(tyhjeni siis keväällä jääh.nestesäiliö äkisti ja kansipahvin vaihdoin) auto on nyt ajettu jyrkkään ylämäkeen ja käytetty paljon, katsotaan josko huomenna ei käyntivikaa enää olisi \o/
mutta asiathan ei voi olla liian hyvin. ilmeisesti ecu resetin jälkeen lämpömittari alkoi näyttää kummia arvoja, ecu antaa moottorin lämmöksi 88 kun sisätilan mittari näyttää 90 ja 130 välissä olevaa piikkiä...uskoisin mieluummin ecun ilmoittaman lämmön oikeaksi joten voiko sisätilan lämpömittaria säätää näyttämään yhtä ecun kanssa? (lämpötila-anturi uusittu hiljattain ja on mallia motonet)
ja vielä varmistukseksi, pitääkö tasapainoakselien merkit osoittaa moottorin kantta kohden koneen ollessa YKK?
Kiitos kaikille!
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Kyllä minun samanlaisessa autossa lämpömittari näyttää melko samaa kuin mitä ecu ilmoittaa. Onkohan siinä anturissa jotain vikaa, joskus kun oma anturi hajosi tarjosi motonet ensin väärää anturia, oli liitin hieman erilainen?
Siis vuotaa edelleen jäähdytinnestettä?
Siis vuotaa edelleen jäähdytinnestettä?
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Nyt näyttää siltä että auto on elävien kirjoissa. Nesteet pysyy sisällä, pakokaasu väritöntä, lämpömittari ja ecu näyttää samaa lämpöä, käynti loistavaa.
Mitä sitten tuli loppujenlopuksi vaihdettua/korjatua:
-Kansipahvi, nokka-akselien stefat.
-termari
-lämpötila-anturi
-nesteet
-lämpömittarin johdotus mittarin takaa
Myös lämpötilavaroituslampun toimimattomuudesta aiheutunut vikakoodi poistui eikä tunnu enää uusivan
Mitä sitten tuli loppujenlopuksi vaihdettua/korjatua:
-Kansipahvi, nokka-akselien stefat.
-termari
-lämpötila-anturi
-nesteet
-lämpömittarin johdotus mittarin takaa
Myös lämpötilavaroituslampun toimimattomuudesta aiheutunut vikakoodi poistui eikä tunnu enää uusivan

- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Nyt on taas aika herättää vanha topikki henkiin..Kyse ei nyt ole käyntihäiriöstä vaan sekoilevista päästöistä.
Lähtökohta:
Parin kuukauden sisään uusittua osaa:
-Aito boschin lambda
-Aito boshin Ilmi
-Ricambi originali lämpöanturi
Katsastus lähenee ja kävin viimevuotisen pakokaasukikkailun takia etukäteen hakemassa lappua korjaamolta -> päästöt ja lambda arvo sekaisin.
Nyt on ylläolevat osat uutta ja multiecuscanilla kattelin että lambda arvo pyörii vieläkin 0.8 tietämillä -> eli pirun rikkaalla eikö?
Mitäs nyt voisi kokeilla? Jako,suuttimet? Autoni on CF2 eli vain yksi lambda ennen kattia. Imuputken haitariosat ja klemmariliitokset tutkittu, ehjää on...
Lähtökohta:
Parin kuukauden sisään uusittua osaa:
-Aito boschin lambda
-Aito boshin Ilmi
-Ricambi originali lämpöanturi
Katsastus lähenee ja kävin viimevuotisen pakokaasukikkailun takia etukäteen hakemassa lappua korjaamolta -> päästöt ja lambda arvo sekaisin.
Nyt on ylläolevat osat uutta ja multiecuscanilla kattelin että lambda arvo pyörii vieläkin 0.8 tietämillä -> eli pirun rikkaalla eikö?
Mitäs nyt voisi kokeilla? Jako,suuttimet? Autoni on CF2 eli vain yksi lambda ennen kattia. Imuputken haitariosat ja klemmariliitokset tutkittu, ehjää on...

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Käynti OK, ei mitään vikakoodeja missään? Ja olet nyt VARMA, että ei ole mitään ihmeellistä imupuolella? Motor starteria haitarille kone käynnissä ja kahtelee, tapahtuuko muutosta.
Jos käy rikkaalla, eikös se tarkoita sitä, että se saa vähemmän ilmaa kuin se kuvittelee...? Eli voisiko uusikin ilmi olla sekaisin? Pakoputksessa ei varmaankaan ole myöskään vuotoja missään ja toimiihan lambda (menee FES:llä katottuna sitä kaunista siniaaltoa tyhjäkäynnillä, kun kahtelee graafia) - jos ei mene, niin joko siinä on Vikaa tai jossain on Vuoto (TM). Ainakin näin voin todeta omakohtasella kokemuksella...
Jos käy rikkaalla, eikös se tarkoita sitä, että se saa vähemmän ilmaa kuin se kuvittelee...? Eli voisiko uusikin ilmi olla sekaisin? Pakoputksessa ei varmaankaan ole myöskään vuotoja missään ja toimiihan lambda (menee FES:llä katottuna sitä kaunista siniaaltoa tyhjäkäynnillä, kun kahtelee graafia) - jos ei mene, niin joko siinä on Vikaa tai jossain on Vuoto (TM). Ainakin näin voin todeta omakohtasella kokemuksella...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Ecu reset ?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Mites päästöt muuten? HC, CO, Lambda? Miltä imusarja muuten näytti kansipahvin vaihdon yhteydessä?
likaantuuko tulpat samassa tahdissa, vai onko siellä selvsti erinäköisiä tulppia? Tollaset satunnaiset sekoilut voivat myös aiheutua johtosarjasta jossa hapettumia tai mahdollisia lämpövaurioita. Virkistäkääs mun muistia, missä 156 ECU sijaitsee?
likaantuuko tulpat samassa tahdissa, vai onko siellä selvsti erinäköisiä tulppia? Tollaset satunnaiset sekoilut voivat myös aiheutua johtosarjasta jossa hapettumia tai mahdollisia lämpövaurioita. Virkistäkääs mun muistia, missä 156 ECU sijaitsee?

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Tässä raadille lambdakäyrää:
Auto on ollut kylmä näitä otettaessa.
Ei hiuslakka toimisi starttipilottina? Vaikka varmahko olenkin että imuvuotoja ei ole niin hyvähän se olisi tarkistaa..Starttipilottia ei ole käsillä ja kauppaan on mukava matka..
Lappua ei päästömittauksesta otettu, eikä tapahtumasta laskutettu. Toveri asentaja totesi että jos kerran tarvikelabda on paikallaan niin korvataan se aluksi alkuperäisellä ja kokeillaan sitten uudestaan. Nyt on siis bossilainen lambda.
Tein ecuresetin nyt varmuudeksi toiseen kertaan ennen tätä..Akku oli pois tunnin ja multiecuscanilla vielä resetti päälle..
Eikös nuo käyrät näytä nyt hyviltä? Eilen oli toisenlainen meininki..
Auto on ollut kylmä näitä otettaessa.
Ei hiuslakka toimisi starttipilottina? Vaikka varmahko olenkin että imuvuotoja ei ole niin hyvähän se olisi tarkistaa..Starttipilottia ei ole käsillä ja kauppaan on mukava matka..
Lappua ei päästömittauksesta otettu, eikä tapahtumasta laskutettu. Toveri asentaja totesi että jos kerran tarvikelabda on paikallaan niin korvataan se aluksi alkuperäisellä ja kokeillaan sitten uudestaan. Nyt on siis bossilainen lambda.
Tein ecuresetin nyt varmuudeksi toiseen kertaan ennen tätä..Akku oli pois tunnin ja multiecuscanilla vielä resetti päälle..
Eikös nuo käyrät näytä nyt hyviltä? Eilen oli toisenlainen meininki..
- Liitteet
-
- Tyhjäkäynti.jpg
- Tyhjäkäynti
- (55.44 KiB) Tiedosto ladattu 4872 kertaa
-
- Kierroksilla.jpg
- Kierroksilla
- (51.49 KiB) Tiedosto ladattu 4872 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Näyttäisi ihan OK:lta.
Tässä esimerkkejä sekä hajalla olevasta (minun viestini hieman ylempänä), että ehjää...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=279679#p279679" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä esimerkkejä sekä hajalla olevasta (minun viestini hieman ylempänä), että ehjää...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=279679#p279679" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Noniin, nyt oli päästöarvot kohdallaan! HC tyhjäkäynnillä hieman koholla mutta puskuria rajaan on useita kymmeniä. Melko hyvin sentään yleismallin tarvike katalysaattorilla. Tästä on hyvä jatkaa 

- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Eli vielä löytyy palamattomia löpöjä... Kannattaa tietenkin yrittää hoitaa, ettei tarvitse uudelleen osta katalysaattoria
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Käytössä boshilaiset tulpat.. Nekö tuon voisi aiheuttaa?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Jos ei sytytä
*Tulpat
*Puolat
*Johtosarja
*Ohjainlaite
Siinä tarkistuslista
*Tulpat
*Puolat
*Johtosarja
*Ohjainlaite
Siinä tarkistuslista
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Kesä kuluu ja tämän talviauton kanssa pähkäily jatkuu..
Perusongelma auton kanssa on siis se, että tietyllä hetkellä (yleensä pidemmän seisahtamisen jälkeen kylmänä ja kosteana päivänä) kierrokset nousee hitaasti tyhjäkäynti - 3000rpm, käynti on erittäin pörisevää ja tehotonta. Jonkun ajan ajon jälkeen meno muuttuu normaalin pirteäksi.
Vaihdettua (alkuperäisosaa)
-Ilmi
-lämpötila-anturi
-kampiakselin anturi
-nokka-akselin anturi
-lambda
-tyhjäkäyntimoottori (käytetty)
-ilmansuodatin
-imuputken haitariosa
-tulpat
Nakutussensori irroitettu liittimestä.
Vikakoodeja EI tule.
Suurin osa moottorinohjauksen liittimistä putsattu ja lisätty kontaktispreitä.
Kaasuläppä puhdistettu.
Autoa on käytetty toisella puolasetillä eikä ongelmat kadonneet.
Onko se nyt sitten niin että ecun sisällä jonkin komponentti tekee loppuaan..
Haluaako kukaan ostaa projektiksi
?
Perusongelma auton kanssa on siis se, että tietyllä hetkellä (yleensä pidemmän seisahtamisen jälkeen kylmänä ja kosteana päivänä) kierrokset nousee hitaasti tyhjäkäynti - 3000rpm, käynti on erittäin pörisevää ja tehotonta. Jonkun ajan ajon jälkeen meno muuttuu normaalin pirteäksi.
Vaihdettua (alkuperäisosaa)
-Ilmi
-lämpötila-anturi
-kampiakselin anturi
-nokka-akselin anturi
-lambda
-tyhjäkäyntimoottori (käytetty)
-ilmansuodatin
-imuputken haitariosa
-tulpat
Nakutussensori irroitettu liittimestä.
Vikakoodeja EI tule.
Suurin osa moottorinohjauksen liittimistä putsattu ja lisätty kontaktispreitä.
Kaasuläppä puhdistettu.
Autoa on käytetty toisella puolasetillä eikä ongelmat kadonneet.
Onko se nyt sitten niin että ecun sisällä jonkin komponentti tekee loppuaan..
Haluaako kukaan ostaa projektiksi

-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Voisiko tuo käytetty tyhjäkäyntisäädin vaan temppuilla, oletko kokeillut toista?
Akku irti vaikka tunniksi ja vielä multiecuscanilla opitut arvot nollille.
Akku irti vaikka tunniksi ja vielä multiecuscanilla opitut arvot nollille.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Auton alkuperäisessä tyhjäkäyntisäätimessä ei ollut vikaa, hankin käytetyn testausmielessä. Kummallakin säätimellä ongelma esiintyy.
Ecu on nollattu useasti multiecuscanilla ja ohjeiden aikarajoituksia noudattaen.
Tarkennetaan ongelman kuvausta: 10sec käynnistyksen jälkeen 0-3000rpm alue toimii normaalisti. Tämän jälkeen kierrosherkkyys alueella häviää äkisti. Herkkyys palautuu muutaman minuutin kuluttua äkinnäisesti.
Ecu on nollattu useasti multiecuscanilla ja ohjeiden aikarajoituksia noudattaen.
Tarkennetaan ongelman kuvausta: 10sec käynnistyksen jälkeen 0-3000rpm alue toimii normaalisti. Tämän jälkeen kierrosherkkyys alueella häviää äkisti. Herkkyys palautuu muutaman minuutin kuluttua äkinnäisesti.
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Aikoinaan oma 156 TS oli suhteellisen tukkoisen oloinen kylmänä. Lyhyen matkan jälkeen auto piristyi selkeästi. (Liekö tuo jotain Lambdan lämmitykseen liittyvää tms.)
VMP
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Tuntuu vähän isolta ollakseen ominaisuus. Talouden kaksi muuta Cf2 2.0ts moottorillista toimivat jatkuvasti ilman tätä vikaa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Oma kosla antaa lambdan esilämmityksestä vikakoodin. Saattaa hieman vaikuttaa kaasun vasteeseen kylmänä.
Ei aiheuta muunlaista ongelmaa. Tiedä sitten onko 2 litraisessa radikaalimmat oireet.
Ei aiheuta muunlaista ongelmaa. Tiedä sitten onko 2 litraisessa radikaalimmat oireet.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Haa, löysin ehkä ilmiön joka vian aiheuttaa. Sytytysennakko 3000rpm kohdalla tipahtaa 39 - 2,25 asteeseen.. Syy onkin sitten tuntematon.
edit: nakutussensori pitäisi nakutuksen sattuessa säätää sytytys tuohon tapaan, mutta ilmiö on ilmaantunut myös nakuanturin irti ollessa..
edit: nakutussensori pitäisi nakutuksen sattuessa säätää sytytys tuohon tapaan, mutta ilmiö on ilmaantunut myös nakuanturin irti ollessa..
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Moro!
Kuvailit tuota ongelmaa ja omassa tessussani oli aika samanmoinen onkelma. Mulla oli lambda resu ja sitten kun sen vaihto niin toimii jo ihan hyvin. Sulla kuitenki kokeiltu ehyellä lambdalla?
Kuvailit tuota ongelmaa ja omassa tessussani oli aika samanmoinen onkelma. Mulla oli lambda resu ja sitten kun sen vaihto niin toimii jo ihan hyvin. Sulla kuitenki kokeiltu ehyellä lambdalla?
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! 

- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Kyllä, vanha ja uusi boschilainen lambda löytyy ja kummallakin sama homma.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Seuraavaksi kokeilulistalla on ecun uudelleen ohjelmointi. Lähipiiristä löytyy laite tähän toimintaan. Onko muilla tietoa miten käy ecu~käynnistyksenesto yhteyden jos ecun ohjelma(kartat) ajetaan uudestaan sisään?
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Ecua ei saatu päivitettyä edes liikkeessä ja asia jäi hetkeksi hautumaan.
Sytytysennakkoon vaikuttavista laitteista kaikki muut oli uusittu paitsi ECU ja nakusensori. Nakusensorin viallisuuden suljin pois irroittamalla liittimen.
Selasin paljon nettiautoa ja totesin että eipä varttikutoselle ole varteenotettavaa kilpailijaa.
Täysin uusi ECU tilattiin Ebayn kautta briteistä, ja se saapuikin parissa päivässä.
Nyt on takana kolme päivää ja yli 30 erillistä koeajoa eikä vikaa ole enää ilmaantunut. Syt-ennakko vaihtelee kierrosmäärän mukaan aivan kuin "oppikirjassa".
Josko nyt tämä puolentoistavuoden painajainen olisi takana.
Sytytysennakkoon vaikuttavista laitteista kaikki muut oli uusittu paitsi ECU ja nakusensori. Nakusensorin viallisuuden suljin pois irroittamalla liittimen.
Selasin paljon nettiautoa ja totesin että eipä varttikutoselle ole varteenotettavaa kilpailijaa.
Täysin uusi ECU tilattiin Ebayn kautta briteistä, ja se saapuikin parissa päivässä.
Nyt on takana kolme päivää ja yli 30 erillistä koeajoa eikä vikaa ole enää ilmaantunut. Syt-ennakko vaihtelee kierrosmäärän mukaan aivan kuin "oppikirjassa".
Josko nyt tämä puolentoistavuoden painajainen olisi takana.

Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Toivottavasti tuo tuli nyt kuntoon.
Jos saan vähän lainata tätä topiccia kun ei millään viitsisi avata uutta ketjua käyntihäiriöistä
Eli jos arvon raati osaisi avata näitä ongelmia vielä jotta tietäisi mistä kannattaa systemaattisesti lähteä avaamaan näitä ongelmia.
Ongelma 1
2.0 JTS:ssä tämä ongelma on vain kylmänä.
-Ulkolämpötila > +10 astetta:
Käynnistyy hyvin mutta ei käy kaikilla pytyillä? Ääni kuulostaa kuplavolkkarilta ja ravistaa. Kierrokset heiluu noin 0-1200 välillä ja joskus auto sammuu. Kun kone lämpiää vähän alkaa käydä normaalihkosti. Jos kierrättää antaa joskus vikakoodin 4 pytyn sytytyshäiriöstä. Tulppa putsattu ja puola vaihdettu uuteen -> ei vaikutusta. MAF näyttäisi käyrän mukaan toimivan normaalisti, samoin Lambdat.
-Ulkolämpötila noin 10 astetta:
Käynnistyy hyvin ja käy hyvin kunnes kuuluu kovahko naksahdus jonka jälkeen käy kuin edellisessä esimerkissä. Oletan että tuo liittyy jotenkin siihen että syöttö muuttuu takaisin laihaseokselle?
Ongelma 2
Sama pirssi, yllättäen.
P1176, P1175, P1174 & P1172 vuorottelevat viikoittain. (eli noin kerran viikossa nollaan yhden koodin) Alfa ei petä, joka viikko saa jonkun koodin nollata, harvemmin kuitenkaan kahta koodia yhdellä kertaa
Imupuoli ennen kaasuläppää ei vuoda ja MAFin arvot näyttäisivät olevan ok.
Vetopuolessa tuntuu "pykäliä", eli alakierroksilta vetää joskus huonosti ja noin 4500 kierroksen kohdalla on kuollut paikka (ei aina). Persdynolla lisäksi tuntuu että auton käyttäytyminen muuttuu huonommaksi vähän ennen vikavalon syttymistä (kierrokset heiluu enemmän, kuolleita kohtia enemmän/voimakkaampia) jne.
Jos saan vähän lainata tätä topiccia kun ei millään viitsisi avata uutta ketjua käyntihäiriöistä

Eli jos arvon raati osaisi avata näitä ongelmia vielä jotta tietäisi mistä kannattaa systemaattisesti lähteä avaamaan näitä ongelmia.
Ongelma 1
2.0 JTS:ssä tämä ongelma on vain kylmänä.
-Ulkolämpötila > +10 astetta:
Käynnistyy hyvin mutta ei käy kaikilla pytyillä? Ääni kuulostaa kuplavolkkarilta ja ravistaa. Kierrokset heiluu noin 0-1200 välillä ja joskus auto sammuu. Kun kone lämpiää vähän alkaa käydä normaalihkosti. Jos kierrättää antaa joskus vikakoodin 4 pytyn sytytyshäiriöstä. Tulppa putsattu ja puola vaihdettu uuteen -> ei vaikutusta. MAF näyttäisi käyrän mukaan toimivan normaalisti, samoin Lambdat.
-Ulkolämpötila noin 10 astetta:
Käynnistyy hyvin ja käy hyvin kunnes kuuluu kovahko naksahdus jonka jälkeen käy kuin edellisessä esimerkissä. Oletan että tuo liittyy jotenkin siihen että syöttö muuttuu takaisin laihaseokselle?
Ongelma 2
Sama pirssi, yllättäen.
P1176, P1175, P1174 & P1172 vuorottelevat viikoittain. (eli noin kerran viikossa nollaan yhden koodin) Alfa ei petä, joka viikko saa jonkun koodin nollata, harvemmin kuitenkaan kahta koodia yhdellä kertaa

Imupuoli ennen kaasuläppää ei vuoda ja MAFin arvot näyttäisivät olevan ok.
Vetopuolessa tuntuu "pykäliä", eli alakierroksilta vetää joskus huonosti ja noin 4500 kierroksen kohdalla on kuollut paikka (ei aina). Persdynolla lisäksi tuntuu että auton käyttäytyminen muuttuu huonommaksi vähän ennen vikavalon syttymistä (kierrokset heiluu enemmän, kuolleita kohtia enemmän/voimakkaampia) jne.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
Terve!
JTS ei ole mitenkään tuttu mutta koitetaan.
Sytytysongelmiin pitäisi löytyä ratkaisu akselilta Ecu-johtosarja-kampiakseli/nokka-akseli sensori-puola-tulppa.
Eli sytytysongelmaiseen pytystä on vaihdettu/tarkastettu jo puola ja tulpat.
Vikakoodien läsnäolo antaa olettaa, että vika voisi löytyä hyvin ecun ulkopuolelta. Mikä Ecu kyseessä? Google antoi erilaisia selityksiä koodeille eri ecuilla.
"For ME7.11 P1176 means Cam Sensor, for ME7.3.1 it means Trim adjustment which could be related to Air Flow Meter, Lambda/Oxygen sesnor or an air leak between the Air Flow Meter & the throttle body, typically around the Vaccum pipe for the brake servo."
JTS ei ole mitenkään tuttu mutta koitetaan.
Sytytysongelmiin pitäisi löytyä ratkaisu akselilta Ecu-johtosarja-kampiakseli/nokka-akseli sensori-puola-tulppa.
Eli sytytysongelmaiseen pytystä on vaihdettu/tarkastettu jo puola ja tulpat.
Vikakoodien läsnäolo antaa olettaa, että vika voisi löytyä hyvin ecun ulkopuolelta. Mikä Ecu kyseessä? Google antoi erilaisia selityksiä koodeille eri ecuilla.
"For ME7.11 P1176 means Cam Sensor, for ME7.3.1 it means Trim adjustment which could be related to Air Flow Meter, Lambda/Oxygen sesnor or an air leak between the Air Flow Meter & the throttle body, typically around the Vaccum pipe for the brake servo."
Re: Mystinen käyntihäiriö 156
jts koneessa olen törmänny polttoainesuutin ongelmiin...
herjaa sytytyskatkoksia mut syyllinen on polttoainesuutin...
herjaa sytytyskatkoksia mut syyllinen on polttoainesuutin...