uusi ilmi
Valvoja: Moderators
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
uusi ilmi
Oliko niin että uuden ilmamäärä mitskun jälkeen pitäisi nollata ecu ja oliko se akun kengät (-) irti vai muistaako harmaat aivosolut väärin..vessana 156 ts 98 vai meneekö suoraan ilman nollausta ja karstat koneesta pihalle?
molex to sata, lose all your data.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: uusi ilmi
Kyllä se nollaamattakin pelaa, sehän opettelee niitä arvoja muutenkin (joskus?). Mutta ECU nollaantuu näppärästi siinä samalla, kun kiroilet niitä torxplustamperproofeja auki akunkenkä irroitettuna.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: uusi ilmi
Joo,mutta ei tarvitse niitä ns torxeja kun on koko paketti eli vaan ne klemmarit auki ja uusi sisään.ok Kokeillaan ensiksi ilman nollausta.
molex to sata, lose all your data.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: uusi ilmi
Pakko v*ttuilla , se on ilmamassamittariDio Natale kirjoitti:ilmamäärä mitskun
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: uusi ilmi
Ilmamääräsensori,willez kirjoitti:Pakko v*ttuilla , se on ilmamassamittariDio Natale kirjoitti:ilmamäärä mitskun
Ilmamäärän mittari,
Ilmamassamittari,
Ilmamassan mittasensori,
Ilmamassan määrämittari
Tuollasia termejä nähnyt ihan virallisissa katalogeissa, että eiköhän se ihan oikein ole kuin päin tahansa "Airflow Meter" myös antaa osviittaa ilman kulkumäärän mittaukseen - eli ilmamäärä mittari. Ei nyt viilata niitä pilkkuja, eihän?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: uusi ilmi
Aina.Aquatica kirjoitti:Ei nyt viilata niitä pilkkuja, eihän?
Ilmamäärämittari ja ilmamassamittari kun on kaksi eri asiaa. Toinen mittaa määrää (litroja) ja toinen massaa (kiloja).
Tuskin sinä kotona katsot vaa'alla painavasi 80 litraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: uusi ilmi
^
Kuten sanottu, ei viilata niitä pilkkuja :mrgeen:
Toki, massamittari mittaa massaa ja määrämittari mittaa määrää. Mutta entäpä, jos sama mittari ilmoittaakin monella tapaa... Kiloissa notta litroissa? Tai kiloissa ja kuutioissa?!
Kuten sanottu, ei viilata niitä pilkkuja :mrgeen:
Toki, massamittari mittaa massaa ja määrämittari mittaa määrää. Mutta entäpä, jos sama mittari ilmoittaakin monella tapaa... Kiloissa notta litroissa? Tai kiloissa ja kuutioissa?!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: uusi ilmi
Kyllä yksi mittari ilmoittaa arvonsa vain yhdellä tapaa.
Ja ei viilata pilkkua, puhutaan vaan asioista niiden oikeilla nimillä
Ja ei viilata pilkkua, puhutaan vaan asioista niiden oikeilla nimillä
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: uusi ilmi
Pientä eroa on mittaustavassa :
(Copy paste tekstiä)
Ilmamäärämittarit, ilmamassamittarit
Ilmamäärämittarin tehtävä on mitata kuinka paljon ilmaa moottoriin tiettynä aikana menee, jotta ilman sekaan osataan sekoittaa oikea määrä polttoainetta, useimmiten bensiiniä tai dieseliä. Mittarilta tieto kulkee ECU:lle joka laskee oikean seossuhteen ja sytytysennakon sylintereille. On hyvä huomata, että ilmamäärämittari mittaa ilman tilavuutta kun taas ilmamassamittari mittaa ilman massaa.
VAF (Volume Air Flow = ilmamäärämittari)
VAF on ilmamäärämittari, joka mittaa ilman tilavuutta mekaanisesti. Kun ilma virtaa moottoriin, se pakottaa ilmamäärämittarin läpän painumaan alaspäin. Läpän akseliin on kytketty potentiometri jolla mitataan ohikulkevan ilman määrää. Läpän kanssa samalla akselilla on myös toinen läppä, ns. vaimennusläppä, jonka tehtävänä on estää mittarin hystereesiä. Ilman tilavuus ei suoraan kerro, paljonko ilmaa oikeastaan menee moottoriin. Ilmamäärämittarin lisäksi tarvitaan erillinen ilman lämpöanturi sekä vallitsevan ilmanpaineen anturi.
MAF (Mass Air Flow = ilmamassamittari)
MAF on ilmamassamittari, joka mittaa ilman virtausta kuumalangan avulla. Mittarista käytetään myös lyhenteitä MAFS (Mass Air Flow Sensor) ja MAS (Mass Airflow Sensor).
Kuumalankamallinen ilmamassamittari on pieni putkenpätkä, jonka läpi menee kuumalanka tai -filmi. Filmin lämpötila pidetään vakiona sähkövirran avulla. Ilma kulkiessa putken läpi, kuumalanka pyrkii jäähtymään, jolloin filmin läpi kulkevaa sähkövirtaa pitää lisätä. Tästä saadaan selville kuinka paljon ilmaa on virrannut moottoriin putken läpi. Ilman lämpötilan ja kosteuden vaikutus otetaan myös huomioon, koska myös ne vaikuttavat kuumalangan lämpötilaan. Joissakin autoissa on MAF:n yhteyteen asennettu anturi joka mittaa imuilman lämpötilaa (intake air temperature sensor lyh. IAT).
Lähde: AutoWiki
(Copy paste tekstiä)
Ilmamäärämittarit, ilmamassamittarit
Ilmamäärämittarin tehtävä on mitata kuinka paljon ilmaa moottoriin tiettynä aikana menee, jotta ilman sekaan osataan sekoittaa oikea määrä polttoainetta, useimmiten bensiiniä tai dieseliä. Mittarilta tieto kulkee ECU:lle joka laskee oikean seossuhteen ja sytytysennakon sylintereille. On hyvä huomata, että ilmamäärämittari mittaa ilman tilavuutta kun taas ilmamassamittari mittaa ilman massaa.
VAF (Volume Air Flow = ilmamäärämittari)
VAF on ilmamäärämittari, joka mittaa ilman tilavuutta mekaanisesti. Kun ilma virtaa moottoriin, se pakottaa ilmamäärämittarin läpän painumaan alaspäin. Läpän akseliin on kytketty potentiometri jolla mitataan ohikulkevan ilman määrää. Läpän kanssa samalla akselilla on myös toinen läppä, ns. vaimennusläppä, jonka tehtävänä on estää mittarin hystereesiä. Ilman tilavuus ei suoraan kerro, paljonko ilmaa oikeastaan menee moottoriin. Ilmamäärämittarin lisäksi tarvitaan erillinen ilman lämpöanturi sekä vallitsevan ilmanpaineen anturi.
MAF (Mass Air Flow = ilmamassamittari)
MAF on ilmamassamittari, joka mittaa ilman virtausta kuumalangan avulla. Mittarista käytetään myös lyhenteitä MAFS (Mass Air Flow Sensor) ja MAS (Mass Airflow Sensor).
Kuumalankamallinen ilmamassamittari on pieni putkenpätkä, jonka läpi menee kuumalanka tai -filmi. Filmin lämpötila pidetään vakiona sähkövirran avulla. Ilma kulkiessa putken läpi, kuumalanka pyrkii jäähtymään, jolloin filmin läpi kulkevaa sähkövirtaa pitää lisätä. Tästä saadaan selville kuinka paljon ilmaa on virrannut moottoriin putken läpi. Ilman lämpötilan ja kosteuden vaikutus otetaan myös huomioon, koska myös ne vaikuttavat kuumalangan lämpötilaan. Joissakin autoissa on MAF:n yhteyteen asennettu anturi joka mittaa imuilman lämpötilaa (intake air temperature sensor lyh. IAT).
Lähde: AutoWiki
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: uusi ilmi
Itse ainakin ymmärsin Aquatican viestin pointin olevan, ettei se ole ihan niin pilkun tarkkaa miksi sitä tavalliset kuolevaiset kutsuvat jos samaa osaa kutsutaan eri katalogeissa ja varaosatiskeillä sen seitsemällä eri nimellä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: uusi ilmi
^
Sinä ymmärsit sen pointtini tuosta. Olis tietysti voinut olla vähemmän riidanhaluinen itse ja sanoa juurikin tuon; onko näissäkään piireissä ihan niin hirviästi väliä, kun jopa alan ammattiosaajat puhuvat termistöä ristiin - käytännössähän kyseessä on kuitenkin täysin samaa asiaa tekevä osa. Liekkö se siksi ILMI? Sehän kun kattaa ilmamäärämittarin yhtä lailla kuin ilmamassamittarinkin... (IL)ma(M)äärämittar(I) - (IL)ma(M)assamittar(I) ...
Sinä ymmärsit sen pointtini tuosta. Olis tietysti voinut olla vähemmän riidanhaluinen itse ja sanoa juurikin tuon; onko näissäkään piireissä ihan niin hirviästi väliä, kun jopa alan ammattiosaajat puhuvat termistöä ristiin - käytännössähän kyseessä on kuitenkin täysin samaa asiaa tekevä osa. Liekkö se siksi ILMI? Sehän kun kattaa ilmamäärämittarin yhtä lailla kuin ilmamassamittarinkin... (IL)ma(M)äärämittar(I) - (IL)ma(M)assamittar(I) ...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: uusi ilmi
156 ilmamassamittari
155 "kauha" mallin ilmamäärämittari
155 "kauha" mallin ilmamäärämittari
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: uusi ilmi
^
Ja silti ne molemmat mittaa ilman määrää. Onhan se massakin mitattavissa määränä. Molempien tehtävä on hoitaa ECUlle tieto siitä, paljonko ilmaa tulee koneeseen -> ECU voi hoitaa seoksen kuntoon.
Joten pointti pitää edelleenkin. Osa tekee "saman asian", mutta eri kautta. Jos puhutaan toisena esimerkkinä vaikka ikkunannostimesta: ihan yhtä lailla ikkunan sulkemista ja avausta se sähköinen nostin tekee, kuin mekaaninenkin....
Mutta josko puhalletaan OT poikki ja keskitytään itse asiaan, eiks jees?
Ja ymmärrän, jos joku välttämättä haluaa terminologiassa olla nappiinsa, eikä melkeen. Se on omalta alalta oleellista (IT) ja siksi osaan samaistua moiseen.
Ja silti ne molemmat mittaa ilman määrää. Onhan se massakin mitattavissa määränä. Molempien tehtävä on hoitaa ECUlle tieto siitä, paljonko ilmaa tulee koneeseen -> ECU voi hoitaa seoksen kuntoon.
Joten pointti pitää edelleenkin. Osa tekee "saman asian", mutta eri kautta. Jos puhutaan toisena esimerkkinä vaikka ikkunannostimesta: ihan yhtä lailla ikkunan sulkemista ja avausta se sähköinen nostin tekee, kuin mekaaninenkin....
Mutta josko puhalletaan OT poikki ja keskitytään itse asiaan, eiks jees?
Ja ymmärrän, jos joku välttämättä haluaa terminologiassa olla nappiinsa, eikä melkeen. Se on omalta alalta oleellista (IT) ja siksi osaan samaistua moiseen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: uusi ilmi
Ehkä merkittävin ero MAF:n ja VAF:n välillä tulee siitä, että lämpötila vaikuttaa mittaustulosten eroon. Kylmässä ilmalitrassa on enemmän massaa kuin kuumassa ja massa on se, jolla on enemmän merkitystä (saa korjata, jos olen ymmärtänyt väärin) joten VAF:n tulosta pitää lämpökompensoida kovemmin, jotta saadaan järkeviä seoksia aikaiseksi. Ilmaa pitäisi koneeseen mennä kuitenkin ~14-kertainen (+-jotain, riippuen moottorista, kaasun asennosta, kierroksista yms seikoista) massa polttoaineeseen verrattuna, jolloin pieneltäkin tuntuva ero mittauslukemissa voi vaikuttaa yllättävän paljonkin sen kertautuessa ~14-kertaiseksi seossuhteeseen.
Seuraavaksi keskustelu aiheesta "Saako öljynjäähdytintä kutsua lauhduttimeksi"?
Seuraavaksi keskustelu aiheesta "Saako öljynjäähdytintä kutsua lauhduttimeksi"?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: uusi ilmi
Ei.Polforea kirjoitti:Saako öljynjäähdytintä kutsua lauhduttimeksi?
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: uusi ilmi
Saakos näihin pelkästään tuota anturia, vai joutuuko tilaamaan koko kotelon? Itsekin pitäisi varmaan ilmi jossain vaiheessa uusia, kun ei toimi korkeilla kierroksilla ihan oikein. Mutta toimii kuitenkin sen verran hyvin, ettei viitsisi vielä satalappusia alkaa riviin laittamaan.willez kirjoitti:156 ilmamassamittari
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: uusi ilmi
Saa pelkkää anturiakin.
http://www.ignitioncarparts.co.uk/PartD ... 208&s_vid=" onclick="window.open(this.href);return false;
Boschiakin olen nähnyt.
http://www.ignitioncarparts.co.uk/PartD ... 208&s_vid=" onclick="window.open(this.href);return false;
Boschiakin olen nähnyt.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: uusi ilmi
Jaahas tämä meni sitten pilkunviilamiseksi mutta aivan sama..kaikki varmaankin tiesivät mistä oli kyse..ja ei muuten maksanut uusi koko paketti 55euroa ja bosch.
molex to sata, lose all your data.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: uusi ilmi
^
Ohhoh, edullisesti saanut boschilaisen. Paraniko? Ja mistä tuohon hintaan
Ja sori pilkunviilailukeskusteluun osallistumisesta omalta osaltani...
Ohhoh, edullisesti saanut boschilaisen. Paraniko? Ja mistä tuohon hintaan
Ja sori pilkunviilailukeskusteluun osallistumisesta omalta osaltani...
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: uusi ilmi
Autotarvikkeiden tukkurilta kun kaveri töissä siellä..paraniko?no kyllä on aivan eri auto nyt ja nuhaisuus katosi kokonaan ja voi hommata sullekkin kun kerrot numeron...
molex to sata, lose all your data.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: uusi ilmi
Ei tässä toivottavasti uudestaan tarvi tuota vaihtaa ihan hetikohta... Eikä tuo tainnut hirveästi yli satasta maksaa huoltofirman tiskiltä, 2vuotta sitten :p
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: uusi ilmi
Onko ILMin toimivuutta mahdollista määritellä katselemalla Fiat Ecu Scanilla "Desired intake air quantity" tms ja mitatun ilmamassan välistä eroa? Kuinka suuri näiden lukemien välinen ero on silloin kun kaikki on kunnossa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO