JTS:n kulutus vs. ajotietokone

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

JTS:n kulutus vs. ajotietokone

Viesti Kirjoittaja julia »

Millaisia kulutuslukemia olette saaneet 156 JTS:n kanssa ja miten ne täsmäävät ajotietokoneen lukuihin? Oma tuore SW vie normaalissa rauhallisessa pitkän matkan maantieajossa lähes 9 l/100 km tankkauksista laskettuna, joka tuntuu kyllä aivan liian suurelta. Ajotietokone näyttää keskikulutukseksi järjestelmällisesti n. 1.5 l pienempiä lukemia, jotka taas tuntuisivat uskottavilta. Tankkiin menee enää muutama litra kun tietsikka vielä uskottelee jäljellä olevaa matkaa olevan pari sataa kilsaa...

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Oma 2003 JTS vie matka-ajossa 7-8 l/100 km (todellinen kulutus). Ajotietokoneen keskikulutus näyttää aina 0.5-0.7 litraa/100km liian
vähän. Itselläni kulutus pieneni 5000 km jälkeen jonkinverran.

Oma ennätys 6.8 l/100 km (500km trippi rauhallista kesäloma-ajoa, 3 henkeä +matkatavarat) Maantievoittoisessa seka-ajossa omalla ajotyylilläni (välillä lanka laulaa) yleisin todellinen kulutuslukema itselläni 8.7-9.0. Joo, ja käytän aina 98-oktaanista, järkee tai ei.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ajotietokone näyttää 156ssa mitä sattuu. Keskimäärin noin litran liian vähän. Minulla on reilut 60tkm takana ja tankkauksista lasketut kulutuslukemat ovat vaihdelleet alle seitsemästä yli kahteentoista litraan satasella. Keskikulutus koko auton historian ajalta on noin 8,7 litraa satasella. Maantiellä menee vähällä mutta kaupungissa hörppää melkein saman kuin V6...

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

No nyt on takana pitkähkö kesälomareissu rauhallista maantieajoa ja silti kulutus oli lähes 9 l/100km. Alan olla varma, että koneessa on joku vika. Pakoputken pääkin on nokinen ja tänään olin huomaavinani ohutta mustaa huntua pakokaasuissa tyhjäkäynnillä kun vähän aikaa seisoneen mutta täysin lämpimän koneen käynnistää uudelleen. Kokeilin pitää putken päässä harvaa kangasta ja sepä muuttui mustaksi hetkessä. Autolla liikkellelähtö on koko ajan ollut jotenkin epävarman tuntuista ja nykivää ja kierroksiakin kone ottaa mielestäni huonosti.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ajotietokoneen mukaan 8,9 - 9,6 70km päivittäisillä työmatkoilla, melko reippaalla 75-90 km/h keskinopeudella. Tankkauksista en ole tarkistanut, mutta vähän sellainen olo on, että tuokaan ei riittäisi.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

julia kirjoitti:No nyt on takana pitkähkö kesälomareissu rauhallista maantieajoa ja silti kulutus oli lähes 9 l/100km. Alan olla varma, että koneessa on joku vika. Pakoputken pääkin on nokinen ja tänään olin huomaavinani ohutta mustaa huntua pakokaasuissa tyhjäkäynnillä kun vähän aikaa seisoneen mutta täysin lämpimän koneen käynnistää uudelleen. Kokeilin pitää putken päässä harvaa kangasta ja sepä muuttui mustaksi hetkessä. Autolla liikkellelähtö on koko ajan ollut jotenkin epävarman tuntuista ja nykivää ja kierroksiakin kone ottaa mielestäni huonosti.
Jos rauhallisessa maantieajossa kulutus on VARMASTI lähes 9 litraa satasella niin kaikki ei ole kunnossa. Maantieajossa pitäisi mennä seiskalla alkavalla luvulla. Useissa ensimmäisissä JTS-koneissa ei siirto laihaseosalueelta suju ongelmitta vaan veto on epävarmaa alueella 1500 - 2500 rpm. Tuon yläpuolella kone vetää hienosti ja muistaakseni vääntöä on jossain 3000 rpm:n kohdalla enemmän kuin 2.5V6:ssa. Perstuntumalla se on helppo uskoa. Lukuista yrityksistä huolimatta ei merkkihuolto ole omaa autoani saanut toimimaan moitteitta pienillä kierroksilla ja mainitsemasi ominaisuuset ovat tuttuja. Kaasuläppäkoteloita on JTS-koneisiin vaihdettu, myös omaani, mutta se ei auttanut tuohon probleemaan. Uudet JTS-koneet tuntuvat koeajojen perusteella toimivan kuin unelma. Kun tuo takuuaika omassa menee lähipäivinä umpeen niin täytyy harkita moottoriohjauksen päivittämistä Ähtävän moottorivelholla.

Jos vikailmoitusta moottoriohjaushäiriöstä ei ole tullut niin käynti Teltta-Autolla ei taida auttaa. Siellä ollaan sitä mieltä että kaikki on kunnossa jos vikakoodiin ei ole tarttunut mitään. Kannattaa kysellä esim. AutoMilanosta (vaikka jollekin nousee tästä kommentista karvat pystyyn) tai sitten Muukkoselle Runen juttusille. Maahantuojaan (Seppo Haapio) kannattanee myös olla yhteydessä. Ongelmat ovat heille tuttuja.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Uusissa JTS koneissa veto on tasaista UUTENA. Mutta, nyt kun mittarissa on 20000km, niin epätasainen veto on jälleen vaivana. Kun neula pääsee 2500-3000 tienoille kone vetää erinomaisesti.

Eiköhän tässä voisi epäillä mm. likaantumista? Entä ohjausjärjestelmän oppimis-systeemi. Sehän kerää säätöhistoriaa, joten ohjaus muuttuu vähitellen kilometrien myötä.

Voisin testata, jos joku muistaisi miten moottorinohjauksen saa resetoitua. Täälläkin on ollut siitä juttua, mutta onko olemassa versiota, jossa akkua ei tarvitsisi irroittaa.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

alfista kirjoitti: Eiköhän tässä voisi epäillä mm. likaantumista?
Tuota samaa olen itsekin miettinyt. Eli voisiko olla ilmamäärämittaus, kaasuläppä? Mitenkähän kaasupolkimen alla oleva potentiometri joka antaa sähköläpälle käskyjä? Ainakin 24-venasissa V6:sissa se on ollut joskus ongelmana aiheuttaen epätasaista vetoa ja huonoa kaasuun vastaamista.

Toisaalta ainakin oma yksilö on toiminut lähes kaksi vuotta samalla tavalla eli epätasaista vetoa alakierroksilla on ollut uudesta lähtien. Tehonpuute yläkierroksilla ei ole vaivannut kuten joitain JTS:iä.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, vikaa on myös yläkierroksilla.

Mietin joskus sitä, että saisikohan Muukkosen moottorinohjauksen takuuna koska kone ei anna luvattua tehoa... Eikö Muukkonen suorita "laillisia" merkkihuoltoja? Ainakin itse olen siellä käynyt.

Vaikka samahan se on, jos kone vain saataisiin toimimaan kunnolla. Asia taitaa vain olla melko epäselvä. Selvää syytä JTS:n katkonaiseen vetoon ei liene tiedossa...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Juttelin Runen kanssa tästä samasta asiasta syksyllä 2002. Hänellä ei silloin ollut kokemusta JTS-koneesta eikä käsitystä mitä moottoriohjaukselle voisi tehdä. Nyt sivuilta tuntuu löytyvän chippi JTS:llekin joten pitäisi kai uudelleen herättää tuota keskustelua.

Muukkonen on maahantuojan virallinen merkkihuolto. Toisaalta maahantuojan kanta on että takuuaikana autoon laitetaan vain merkkiosia. Eivät suostuneet polyuretaanipusliin kun tukivarsia vaihdettiin toista kierrosta vaan se olisi pitänyt tehdä omaan piikkiin ja alustan osalta takuu olisi loppunut siihen. Mutta olisi erittäin mielenkiintoista kokeilla mikä Muukkosen kanta asiaan on.

Minulla myös on se näkemys että JTS:n vedon epätasaisuuteen ei ole ratkaisua (ainakaan maahantuojalla) vaan se vaivaa joitain yksilöitä enemmän - joitain vähemmän. Toisaalta jos vertaa mitsuditsun ja vagin suorasuihkutteisiin koneisiin niin samoja ongelmia on sielläkin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pistin ketjun halki kun alkoi tarina polveilemaan.
alfista kirjoitti:Kirjoittele kun saat keskusteltua Runen kanssa JTS ongelmista. Yritin jo soittaa itsekin, mutta en saanut kiinni. Postiin ovat kyllä vastanneet.
MKT kirjoitti:Täytyypä kysellä kun on sinnepäin yhteydessä. Tässä on jo oppinut hyväksymään koneen käytöksen normaalina joten aivan akuutti tuo juttu ei minulle ole.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

MKT kirjoitti:Jos vikailmoitusta moottoriohjaushäiriöstä ei ole tullut niin käynti Teltta-Autolla ei taida auttaa. Siellä ollaan sitä mieltä että kaikki on kunnossa jos vikakoodiin ei ole tarttunut mitään. Kannattaa kysellä esim. AutoMilanosta (vaikka jollekin nousee tästä kommentista karvat pystyyn) tai sitten Muukkoselle Runen juttusille. Maahantuojaan (Seppo Haapio) kannattanee myös olla yhteydessä. Ongelmat ovat heille tuttuja.
Niin, mitään valoja ei ole syttynyt tai tekstimuotoista ilmoitusta häiriöstä tullut. Vien auton nyt kuiteskin Telttaan maanantaina, saavat pistää piuhan päähän. Jos ei mitään muka löydy, niin soittelen vaikka maahantuojalle. Autohan ihan uusi, joten nuo alkuajan JTS-probleemit pitäisi olla jo takana.

Pakokaasussa täytyy olla nokea, putkihan on sisältä kuin tiisselissä. Lämpimänä kaasujen pitäisi olla lähes hajuttomia, nyt lemu on vähän kuin polttaisi bensaa astiassa. Toivottavasti katti ei ole nokeentunut tukkoon...

Vähän kaduttaa kun vaihdoin ihanan TS:ni tähän uuteen ja sain selvästi laiskemman ja janoisemman auton, toivottavasti asiaan saadaan parannus.

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

julia kirjoitti:Vähän kaduttaa kun vaihdoin ihanan TS:ni tähän uuteen ja sain selvästi laiskemman ja janoisemman auton, toivottavasti asiaan saadaan parannus.
Toivottavasti vika löytyy, kuvailemasi ongelmat eivät ole ominaisuuksia, jotka täytyisi hyväksyä. Itselläni viikonlopun paluureissu 458 km, josta Tre-Hki väli moottoritietä cruisella 130 km/h (mittarinopeus), hetkellisesti ohitusnopeus 190, keskinopeus ajotietokoneen mukaan 104 km/h ja todellinen mitattu keskikulutus 7.61 l/100km.

Oma 2003 JTS tuntuu nyt 28000 km ajettuna virkeämmältä kuin koskaan, vaikka alakierrosongelmia ei ole esiintynytkään. Perstuntumalta oma tuntui virkeämmältä kuin koeajamani 2004 JTS.

Ensi kesänä aion viedä auton Muukkoselle 'suodatin+chipp-operaatioon, ja penkittää auton ennen ja jälkeen chippauksen, tulokset tänne tietenkin näkyville.

Ja fanaattisesti olen (taikauskoa, mutta tuntuu hyvältä) aina uskonut Motronicin oppimiskykyyn (kaasua.. :twisted: ) ja bensan merkitykseen (Suomessa aina Neste/A24 98-okt)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

julia kirjoitti:Pakokaasussa täytyy olla nokea, putkihan on sisältä kuin tiisselissä. Lämpimänä kaasujen pitäisi olla lähes hajuttomia, nyt lemu on vähän kuin polttaisi bensaa astiassa. Toivottavasti katti ei ole nokeentunut tukkoon...

Vähän kaduttaa kun vaihdoin ihanan TS:ni tähän uuteen ja sain selvästi laiskemman ja janoisemman auton, toivottavasti asiaan saadaan parannus.
Sama juttu. Tuntuu kuin kävisi liian rikkaalla seoksella.
a) pakoputki on musta
b) haisee bensalta
c) liiallinen kulutus

sitten epämääräisempiä
d) auto kiihtyy kun kaasusta hellittää! tämä oli ainakin joskus kaasutinvuosikymmeninä rikkaan seoksen merkki
e) auto ei kulje testatusti niin kuin entinen TS

Hei, nämä pitää saada selvitettyä ja vehkeet huoltoon. Pitääkö tosiaan ottaa dynoliuska mukaan telttaan ja ilmoittaa, että auto speksien mukaiseen kuntoon.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

alfista kirjoitti: Sama juttu. Tuntuu kuin kävisi liian rikkaalla seoksella.
a) pakoputki on musta
b) haisee bensalta
c) liiallinen kulutus

sitten epämääräisempiä
d) auto kiihtyy kun kaasusta hellittää! tämä oli ainakin joskus kaasutinvuosikymmeninä rikkaan seoksen merkki
e) auto ei kulje testatusti niin kuin entinen TS

Hei, nämä pitää saada selvitettyä ja vehkeet huoltoon. Pitääkö tosiaan ottaa dynoliuska mukaan telttaan ja ilmoittaa, että auto speksien mukaiseen kuntoon.
Joo, aivan samat tuntemukset on mulla. Tuntuu myös, että kylmänä kone vetää paljon paremmin kuin lämpimänä. Sekin selittyisi rikkaalla seoksella, ikään kuin 'ryyppy' jäisi päälle vaikka kone lämpenee. Luulisi, että tuollainen näkyy varmasti pakokaasutestissä. Raportoin telttakäynnistä ensi viikolla, vaikka pelkään ettei vikaa löydy...

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Teuhka (toisessa threadissa) kirjoitti:...ECU-arvojen resetointi, joka tapahtuu seuraavasti:

1. Käännä virta päälle siihen asentoon, joka on juuri ennen starttaamista ja pidä virta päällä 90 sekunnin ajan.
2. Käännä virta pois päältä ja jätä avain paikalleen 90 sekunnin ajaksi.
3. Sen jälkeen starttaa ja anna koneen käydä noin minuutti ilman että kosket kaasuun.
Kokeilen tuota kun lähden töistä. Minua nimittäin vaivaa sellainen ajatus, että kun auto otettiin talvella käyttöön, niin Italialainen (vai Saksalainen) ECU oppii taatusti pitämään rikkaita seoksia kylmyyden takia. Jospa nuo talven arvot kummittelevat ECU:n muistissa? Tuo nollaus saisi sen unohtamaan talven ankaruuden ja säätämään syötöt kesäkelien mukaan.

Testaan, mutta en kyllä pääse nettiin pariin päivään.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Noniin, sain kokeiltua resetointia ja kyllä se vaikuttaa, mutta ei niin kuin toivoin.

Tietojen nollauksen jälkeen koneen ohjaus aloittaa nähtävästi varman päälle-säädöistä. Kone tuntuu juuri samalta kuin sisänajossa. Veto on tasainen koko kierrosalueen läpi, eli epätasainen alle 3000rpm alue siis ainakin poistui.

Toisaalta niin poistui myös vääntö! Kone tuntuu tasaisen voimattomalta :( ensimmäiset parisataa kilomertiä. Sen jälkeen oppiva systeemi näyttää vähitellen kiristävän otetta ja vääntöä tulee takaisin.

Se pääasia, eli kulutus, ei näytä ainakaan vielä tankillisen jälkeen muuttuneen. Pitää seurata tilannetta normaalissa arkiajossa.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

No nyt on käyty Deltassa ja arvatenkin mitään vikaa autossa ei kuulemma ole. Asentaja väitti, että JTS-koneen kuuluu savuttaa ja myös tyhjäkäynnillä :shock: , kuuluu kuulemma laihaseostoimintaan :shock: :shock: . Kaikki testerit kun näytti OK:ta. Siihen, että perjantaina bensamittari laski neljäsosapykälän 70 km:n matkalla en saanut selitystä. Niin paljon kone nyki, että luulin jääväni matkalle. Hohhoijaa. Täytyy kysellä muualta.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kyllä noin selvään vikaan pitäisi saada lääke jopa Deltalta.

Resetoinnista vielä, että tietokoneen mukaan kulutus olisi sen jälkeen laskenut puolisen litraa. Ja koneen tehot näyttävät palanneen vähintään entiselle tasolle. Vääntö alle 3000 todella hyvä nyt.

Tuleepa vain mieleen, että mitäköhän myynnissä olevat TS/JTS chip-ohjelmoinnit loppujen lopuksi tekevät? Ohjelmoidaanko silloin vain tämä historiadata vai muutetaanko ohjelmaa todella...

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

alfista kirjoitti:Kyllä noin selvään vikaan pitäisi saada lääke jopa Deltalta.

Resetoinnista vielä, että tietokoneen mukaan kulutus olisi sen jälkeen laskenut puolisen litraa. Ja koneen tehot näyttävät palanneen vähintään entiselle tasolle. Vääntö alle 3000 todella hyvä nyt.

Tuleepa vain mieleen, että mitäköhän myynnissä olevat TS/JTS chip-ohjelmoinnit loppujen lopuksi tekevät? Ohjelmoidaanko silloin vain tämä historiadata vai muutetaanko ohjelmaa todella...
Kokeilin itsekin resetoida ECU:n mutta en huomannut mitään merkittävää muutosta. Toisaalta kokonaisuutena auto tuntuu taas paljon paremmalta nyt kun ilmat ovat viilenneet. Nykiminen on lähes kokonaan poissa ja tehotkin paaljon paremmat. Kulutuksesta en osaa vielä sanoa mitään, ajotietokonehan ei mulla tiedä mistään mitään. Oiskohan mahdollista, että ensimmäiset kunnon helteet auton eliniän aikana sekoittivat tietokoneen ohjauksen ja kone toimi huonosti ennen uutta oppimisjaksoa. Mielenkiintoista on myös se, että tyhjäkäyntisavutus käytännössä loppui kun ilmastoinnin kytki pois. Ikään kuin kone ei osaisi ottaa huomioon muuttuvaa rasitusta seosta säätäessään.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

En ole ainakaan huomannut omassani mitään erikoista näin helteiden aikaan, tosin auto ollut käytännössä vain kesä käytössä eli ehkä moottori on tottunut lämpimään heti 'syntymästään'. Katsotaan sitten jos se ensi pakkasilla saa jonkun paniikkikohtauksen :)

Kuinka kuumana tuo sinun JTS muuten käy? omassani lukemat pyörivät jossain 80-90+ paikkeilla. Tuntuisi pikkasen lämpimältä mitä olen muihin verrannut mutta saattaa tuo mittarikin heittää.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tämä JTS tuli käyttöön pahimpien pakkasten aikana, joten jos ne 50 kyyyylmäkäynnistystä oli ECU:n muistissa, niin kai se jotain vaikutti.

Yleensä kun kyse on tietokoneohjelmista, niin vaikeatapa niistä on ottaa selvää.

Lämpö heiluu 70-90 välillä edestakaisin niin kuin pitääkin.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

Kyllä mullakin lämmöt on normaalit vaeltaen 80-90 välillä. Soittelin Delta Motorsiin ja sieltä sanoivat, että kulutus ei ole normaali, eikä myöskään selvästi näkyvä savutus. Pakokaasujen kitkerä haju sensijaan on normaalia laihaseos/suorasuihkukoneelle (sekin muuten laimeni melkoisesti ilmojen kylmettyä). Suosittelivat ajamaan vielä jonkin aikaa ja palaamaan asiaan, jos parannusta ei tule. Toisaalta lämpimät ilmatkin on nyt ohi, joten ongelma voi jäädä piileväksi.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

JTS:n kulutuksesta ja lämpimistä ilmoista tulikin mieleeni ilmastoinnin melkoinen kululisä. Itse huomasin tuossa päivänä eräänä ajellessani (ulkona +26) tietokoneesta kulutuksen olevan 10,7 l/100km tasaisella 110 vauhdilla. Mitäs vidua? Ilmastointi pois päältä ja kas kulutus 8,5 litroonia.

Itse olen oman kirjanpidon mukaan saanut sekalaisessa ajossa sekalaisella nilkalla 8000 kilsan aikana kulutettua keskimäärin 10,5 litraa 100km:llä, elikkäs melgoosen paljon. Mutta kaupassahan mehua myydään.

Toinen minkä olen pannut merkille on, jos katselee vaikka jäljellä olevia kilsoja/benzina, että ajettuaan kohtuullisen matkan (~15km) lisääntyvät jäljellä olevat kilsat merkittävästi. Esim neljännes tankki: aloitettaessa 120 km ja jonkin ajan kuluttua 270 km?? Liekö kone saanut sitten vasta riittävän/optimaalisen lämmön. Oman korkean keskikulutuksen ongelma on juuri lyhyet ajomatkat (Prismaan 1km, salille 2km, Ruokavarastoon 500m, Filmtowniin joka on 100m:n päässä en viitti autolla mennä... paitti jos on kurja ilma :mrgreen: ) ja yksin ajellessa suora nilkka.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

pietro kirjoitti:Itse olen oman kirjanpidon mukaan saanut sekalaisessa ajossa sekalaisella nilkalla 8000 kilsan aikana kulutettua keskimäärin 10,5 litraa 100km:llä, elikkäs melgoosen paljon. Mutta kaupassahan mehua myydään.

Toinen minkä olen pannut merkille on, jos katselee vaikka jäljellä olevia kilsoja/benzina, että ajettuaan kohtuullisen matkan (~15km) lisääntyvät jäljellä olevat kilsat merkittävästi. Esim neljännes tankki: aloitettaessa 120 km ja jonkin ajan kuluttua 270 km?? Liekö kone saanut sitten vasta riittävän/optimaalisen lämmön. Oman korkean keskikulutuksen ongelma on juuri lyhyet ajomatkat (Prismaan 1km, salille 2km, Ruokavarastoon 500m, Filmtowniin joka on 100m:n päässä en viitti autolla mennä... paitti jos on kurja ilma :mrgreen: ) ja yksin ajellessa suora nilkka.
Aikamoinen kulutus, itse pääsen melko tarkkaan kaksi litraa pienemmällä määrällä eikä kaasujalka ole kovinkaan kevyt. :shock:

Tuo "rangen" lisääntyminen on järkeenkäypää. Tietokone ennustaa jäljellä olevan matkan senhetkisen (tai startista lähtien) kulutuksen mukaan. Kylmässä koneessa kulutus on tietty suurempi ja kun moottori lämpenee niin kulutus laskee normaaliksi. Etenkin JTS vie kylmänä aika paljon benzinaa

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

Näinhän se on melkosta luonnonvarojen tuhlausta, mutta kun tavallisena päivänä tulee Pipsan avainta käännettyä toistakymmentä kertaa starttauksen merkeissä ja kerralla ajettua ~5-6 km. Onhan se tuolla statistiikalla selkiö jotta menovettä kuluu.

Pienin kulutus tankillisella oli Turku - Lahti - Tampere - Turku kierroksella jolloin meni vaan 8,0 litraa sadalla. Toki taas piti kylmennystä käyttää ja siinä mielessä ei huonommin. Täytynee tipauttaa perhe ja tavarat kyydistä niin kulutus pienenee reippaasti :wink: Toisaalta harva näitä Alfan ostoja itselleen pienellä kulutuksella perustelee. Jokainen meistä kait kärräilisi VAG konsernin tiisselillä, paitti mie jota ei tiisselit innosta.

Avatar
Saimaannorppa
Viestit: 37
Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saimaannorppa »

Mulla meni tuossa vimosella tankillisella 8.1 l/100km todellista kulutusta, kompuutteri näytti 7.5 l keskikulutusta. Tästä oli 80% maantieajoa 90-130 km/h, loput kaupunkia. Hellelukemissa puskin ilmastointi päällä. Mukana vaimo ja penskat sekä SW:n "takakontti" kattoa myöten täynnä tavaraa.

Itse olen huomannut että kompuutteri valehtelee 0.5 - 1 l optimistisempaan suuntaan.

Tähänastisten ajojen (kahden vuoden) keskikulutus on noin 8.5 l/100km, ilmastointi aina päällä. Ajotyylini on suht rauhallinen, mitä nyt "joskus" tulee kiihdytettyä reippaammin sekä pieni silmässä mutkaista maalaistietä mökille tulee myös harrastettua, siihenhän 156 on omiaan :evil: . Yli kympin kulutusta en ole koskaan mitannut tankkausten välillä.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

MKT kirjoitti:Tuo "rangen" lisääntyminen on järkeenkäypää. Tietokone ennustaa jäljellä olevan matkan senhetkisen (tai startista lähtien) kulutuksen mukaan. Kylmässä koneessa kulutus on tietty suurempi ja kun moottori lämpenee niin kulutus laskee normaaliksi. Etenkin JTS vie kylmänä aika paljon benzinaa
Omassani näyttää siltä, että pelkän aquan lämpeäminen ei riitä vaan kulutus laskee senkin jälkeen. Taitaa myös vaihteisto ja perä hulio lämpötilat vaikuttaa asiaan.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

Juuri näin. Vesi lämpenee kohtuullisen nopeasti, mutta tämän jälkeen menee vielä useita kilsoja ennenkuin kulutus on oikeasti laskenut. Kyllähän lämpimänä ja nätilää 80km/h ajolla saa näytön mukaan hetkellisen kulutuksen jonnekin 6 - 7 litran tasolle. Noita ajoja vaan tulee aika vähän. Kyllä se on enämpi 0 - 65 -0 ajoa liikennevalojen välissä. Eikä ole todellakaan mikään Gaussin käyrä tuo meikäläisen nopeuden kuvaaja. Ennemminkin turbodiisselin leikattua vääntökäyrää muistuttaa.

Liipaten kulutusta. Onkos joku muuten keksinyt mikä on se vähiten kuluttava kierrosluku (vaikka nyt JTS koneessa). Omasta mielestäni ei kyllä löydy laihaseosalueelta. Joutuneeko kenties tekemään liikaa töitä pienellä väännöllä. Malliesimerkkinä kun tempasee vitosen silmään 60 vauhdissa niin eipä se kulutus ainakaan meikäläisellä laskemaan lähde. Pienemmillä nopeuksilla tulee kenties paremmin esille. Itte olisin sitä mieltä että 2000 - 2200 saattais olla taloudellinen alue, mutta aika lyhyen aikaa se neula sillä alueella viipyy matkaallaan kohti suurempia lukemia :mrgreen:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

No ainakin kylmällä koneella huomasin juuri tänä aamuna, että isolla vaihteella kierrosten ollessa 2000 kieppeillä kulutti näytön mukaan enemmän kuin vajaassa 3000:ssa pienemmällä vaihteella.

Ja eikö pienin kulutus ole perinteisestikin siinä vääntöpiikin tienoilla?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

alfista kirjoitti:
MKT kirjoitti:Tuo "rangen" lisääntyminen on järkeenkäypää. Tietokone ennustaa jäljellä olevan matkan senhetkisen (tai startista lähtien) kulutuksen mukaan. Kylmässä koneessa kulutus on tietty suurempi ja kun moottori lämpenee niin kulutus laskee normaaliksi. Etenkin JTS vie kylmänä aika paljon benzinaa
Omassani näyttää siltä, että pelkän aquan lämpeäminen ei riitä vaan kulutus laskee senkin jälkeen. Taitaa myös vaihteisto ja perä hulio lämpötilat vaikuttaa asiaan.
... tarkkaan ottaen puhuinkin moottorin lämpenemisestä - en siis veden lämpötilasta... :wink: Olet oikeassa siinä että voimansiirron lämpötilan nousu kohti suunniteltua vähentää kitkaa (ja kulutusta).

Harmi kun uudemmista Alfoista on moottoriöljyn olotilaa kuvaavat mittarit karsittu. :( Niitä seuraamalla tiesi ilman mututuntumaa mitä pellin alla tapahtuu. 156ssa saisi kellon tilalla olla öljynpainemittari. Kello voisi olla ajotietokoneessa päivämäärän näytön paikalla.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

pietro kirjoitti:Näinhän se on melkosta luonnonvarojen tuhlausta, mutta kun tavallisena päivänä tulee Pipsan avainta käännettyä toistakymmentä kertaa starttauksen merkeissä ja kerralla ajettua ~5-6 km. Onhan se tuolla statistiikalla selkiö jotta menovettä kuluu.

Pienin kulutus tankillisella oli Turku - Lahti - Tampere - Turku kierroksella jolloin meni vaan 8,0 litraa sadalla. Toki taas piti kylmennystä käyttää ja siinä mielessä ei huonommin. Täytynee tipauttaa perhe ja tavarat kyydistä niin kulutus pienenee reippaasti :wink: Toisaalta harva näitä Alfan ostoja itselleen pienellä kulutuksella perustelee. Jokainen meistä kait kärräilisi VAG konsernin tiisselillä, paitti mie jota ei tiisselit innosta.
Kyllähän benzinaa saa kaupasta, mutta täytyy sille saada muutakin vastinetta kuin Alfan merkki nokalla. Jos JTS tarjoaa Corolla-luokan suorituskyvyn Porsche-luokan kulutuksella, niin kyseessä on virhekonstruktio. Ja missään muussa tuntemassani autossa ei ilmastointi nosta kulutusta 3 litralla, sen suuntaisia lisäyksiä tulee yleensä kun hinaa asuntovaunua. No toisaalta juuri siltä se menokin maistuu...

Katkeran kuuloista tekstiä, mutta ..tuttaa kun tuli vaihdettua huonompaan.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

julia kirjoitti:
. Ja missään muussa tuntemassani autossa ei ilmastointi nosta kulutusta 3 litralla, sen suuntaisia lisäyksiä tulee yleensä kun hinaa asuntovaunua.
mitä ..tua? :crazyeyes:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

julia kirjoitti:Kyllähän benzinaa saa kaupasta, mutta täytyy sille saada muutakin vastinetta kuin Alfan merkki nokalla.
Ehkä olisi kannattanut valita 2,5 V6. Siitä motista on vaikea sanoa mitään negatiivista.. Paitsi ehkä se kulutus, mutta benzinaahan saa kaupasta(?). :wink:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Ei se ilmastointi kyllä 3 litraa kulutusta nosta :lol: Kuulostaa ainakin varsin merkilliseltä :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Juu, ei ehkä ihan kolmella litralla, mutta kyllä se vitusti nostaa. :shock:
Bemarin kanssa ei eroa ole huomannut.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

Juu, täytynee sanoa, että edelliset 4 autoa olivat myös viilennettyjä, mutten ikinä huomannut ilmastoinnin nostavan kulutusta yhtä paljon kuin Alfassa. Toki harvemmin pääsin edellisilläkään 2/2,2 litraisilla alle 10 litran satasella. Varsinkin kun keskinopeus Tku-Hki välillä oli yli satasen...

Mutta eiköhän tää Suomen kesä ole sen verran lyhyt ettei tuolla ole mitään merkitystä :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Heh, kun tätä ketjua lueskelee, niin taidan mielelläni korjailla tätä hieman vanhempaa 3 litraistani. Siitä kun löytyy tehoa ja vääntöäkin, eikä keskikulutus normaaliajossa paljon yli kympin karkaa :wink: . Toisinsanoen saan rahalleni myös vastinetta...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:Juu, ei ehkä ihan kolmella litralla, mutta kyllä se vitusti nostaa. :shock:
Bemarin kanssa ei eroa ole huomannut.
juu nostaa se peräti puolella litralla :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

Nääs kun se on tuo sinun 10% tehohävikki ilmoisesti meillä 30%, joka sitten kätevästi korvataan isommalla benzinalaskulla kuin V6:ssa konsanaan. Ei pitäis köyhän perskele halpaa ostaa. Mutta homma seis. Nyt saatte ihan väärän kuvan. Ihan aikuisten oikeesti oon onnellisesti velkasuhteessa Pipsan takia.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Palaten alkuperäiseen aiheeseen: Moottorin ohjaus yksikön nollauksen jälkeen kulutus näyttää laskeneen selvästi. Tietokoneen näyttämä kulutus laski 0,7 litraa sadalle.

Myös tehot ovat kohdallaan -> suosittelen.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Joo, taas ollaan tukkoisia ja tehottomia. Mikään ei näytä auttavan kuin hetkellisesti tätä moniongelmaista JTS:ää.

Vastaa Viestiin