Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tuon doublesix turvavyökiinnikkeen ruosteongelman takia tuli omakin tutkittua ja suojattua.
Ruoste ei ollut ainakaan pehmittänyt vielä peltejä. Reikien kautta näki että pientä pintaruostetta oli ko.kotelossa. Kuvaa en saanut onnistumaan kotelon sisältä. Pitäisi ostaa vaikka tämä.
Porasin penkin alle 3 kpl 21mm reikiä.
Ihan etureunaan, ihan ulkoreunoille ja kardaanikotelon kohdalle ylös. Ruostesuojasin letkuruiskulla.
Ainakin ko.paikat pystyi poraamaan ihan turvallisesti. Ei ala maantie näkymään.
Mutta onko noiden reikien kanssa koko tila suojattu? Eli onko yhtä tilaa? Sumua tuntui tulevan muista reijistä kun sumutti mutta letkusta ei pystynyt päättelemään onko tuolla muita vahvikkeita. Eli tarviiko lisää ruiskutus reikiä? Ja mihin jos.....
Ruoste ei ollut ainakaan pehmittänyt vielä peltejä. Reikien kautta näki että pientä pintaruostetta oli ko.kotelossa. Kuvaa en saanut onnistumaan kotelon sisältä. Pitäisi ostaa vaikka tämä.
Porasin penkin alle 3 kpl 21mm reikiä.
Ihan etureunaan, ihan ulkoreunoille ja kardaanikotelon kohdalle ylös. Ruostesuojasin letkuruiskulla.
Ainakin ko.paikat pystyi poraamaan ihan turvallisesti. Ei ala maantie näkymään.
Mutta onko noiden reikien kanssa koko tila suojattu? Eli onko yhtä tilaa? Sumua tuntui tulevan muista reijistä kun sumutti mutta letkusta ei pystynyt päättelemään onko tuolla muita vahvikkeita. Eli tarviiko lisää ruiskutus reikiä? Ja mihin jos.....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tuo Bilteman kamera ei olisi ollenkaan pöölömpi hankinta. Jonkun sortin kimppahankintana tuo voisi olla järkevä.
Asialliset seijät olet tehnyt. Vähän tuohon tyyliin olin itsekin ajatellut ne tekeväni.
Noiden tekemiesi reikien kautta pääsee suojaamaan suurimman osan, mutta kuvassa ympyröidyn "kotelon" suojaaminen ei onnistu.
Sitä käytännössä ei pääse millään suojaamaan.
Mikä tuo neliskanttinen suojatulppa keskellä kardaanitunnelia on? Samoin pelkääjän puolella oleva kolmionmallinen lätkä.
Meillä kummankaan autoissa ei ole tuollaisia.
Asialliset seijät olet tehnyt. Vähän tuohon tyyliin olin itsekin ajatellut ne tekeväni.
Noiden tekemiesi reikien kautta pääsee suojaamaan suurimman osan, mutta kuvassa ympyröidyn "kotelon" suojaaminen ei onnistu.
Sitä käytännössä ei pääse millään suojaamaan.
Mikä tuo neliskanttinen suojatulppa keskellä kardaanitunnelia on? Samoin pelkääjän puolella oleva kolmionmallinen lätkä.
Meillä kummankaan autoissa ei ole tuollaisia.
- Liitteet
-
- img0072va[1].jpg
- (142.65 KiB) Tiedosto ladattu 1249 kertaa
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Ollaanpas sitä tarkkoina. Suojatulppia tosiaan mutta ovista.
Reunimmaisista reijistä on 65mm että mitta pohjaa.
Eikö alemmassa kuvassa olevasta reiästä näy ko.kotelo? Noissa kuvissa tuo syvyyskäsitys katoaa.
Lisäsin kuvia pohjasta. Voiko noista näyttää kotelon kohdan?
Reunimmaisista reijistä on 65mm että mitta pohjaa.
Eikö alemmassa kuvassa olevasta reiästä näy ko.kotelo? Noissa kuvissa tuo syvyyskäsitys katoaa.
Lisäsin kuvia pohjasta. Voiko noista näyttää kotelon kohdan?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Kuvassa häviää kyllä hyvin tuo syvyysmitta.
Kuvassa näkyy ne kaksi ns. poikki tukea (tunkin korvakkeen jalat). Se etummainen on hieman alempana kuin takimmainen.
Eli sen päälle tulee yksi pelti ja sitten vasta se pelti no 15 (jos nyt muistan sen numeron oikein),
joten sen suojaaminen ei onnistu kun no 15 pelti peittää sen.
Kuvassa näkyy ne kaksi ns. poikki tukea (tunkin korvakkeen jalat). Se etummainen on hieman alempana kuin takimmainen.
Eli sen päälle tulee yksi pelti ja sitten vasta se pelti no 15 (jos nyt muistan sen numeron oikein),
joten sen suojaaminen ei onnistu kun no 15 pelti peittää sen.
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Eli onnistuin suojaamaan peltien 12,13 ja 15 muodostaman kotelon mutta suojaamatta jäi?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tuosta endoskoopista. Biltema mainitsee tuon 6mm mutta kun avasin manuskan niin siellä todetaan "kamerapään läpimitta on vain 17mm". Ei tuolla siis hirveän ahtaisiin paikkoihin pääse. Manuskasta en saanut selvää että voiko kuvaa mitenkään tallentaa.
Olisiko tämä järkevämpi?
Olisiko tämä järkevämpi?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Juurikin noin. Se mitä jäi suojaamatta ei näy tuossa räjäytyskuvassa.
Esim. Tunkin korvake rakenne puuttu kuvasta.
Esim. Tunkin korvake rakenne puuttu kuvasta.
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Yritin tuosta manuskasta löytää parempaa räjäytyskuvaa mutta ei ole. Loput kai tulkitaan pintapelleiksi.
Voisiko kotelo tulla kohdille kun poraisi noiden reunimmaisten 21mm reikien kautta 13mm reiän. Eli kuinka korkea kotelo tuo alin on? Että pystyisikö sen suojaamaan.
Voisiko kotelo tulla kohdille kun poraisi noiden reunimmaisten 21mm reikien kautta 13mm reiän. Eli kuinka korkea kotelo tuo alin on? Että pystyisikö sen suojaamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Se on luokkaa 15mm syvä ( täysin muistin varainen mitta). Itse en lähtisi poraamaan reikää sinne. On se sen verran hankalassa paikassa.
Ennemmin keskittyisin noiden palkkien päällisten suojaamiseen ja mahdollisen ruosteen pysäyttämiseen.
Sieltä ne kaikki ruosteet ovat lähteneet alulle ja ruostuttaneet pohjan puhki. Sen jälkeen on kosteus päässyt tunkeutumaan muihin rakenteisiin.
Oletko niiden suojaamiseen keksinyt jotain hyvää kikkaa?
Ennemmin keskittyisin noiden palkkien päällisten suojaamiseen ja mahdollisen ruosteen pysäyttämiseen.
Sieltä ne kaikki ruosteet ovat lähteneet alulle ja ruostuttaneet pohjan puhki. Sen jälkeen on kosteus päässyt tunkeutumaan muihin rakenteisiin.
Oletko niiden suojaamiseen keksinyt jotain hyvää kikkaa?
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Olen suihkuttanut spraypurkista kotelosuojaa siihen rakoon. Sellaisessa on ihan ohut pilli. Tosin ihan toivotaan toivotaan tasoista harrastelua. Eikö nyt puhuta pitkittäisen palkin ja pohjan välistä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Juuri niistä puhutaan eli osista 27 ja 33, joita on molemmilla puolilla.
Niinhän se on ns. toivotaan toivotaan hommaa, mutta tyhjää parempi.
Niinhän se on ns. toivotaan toivotaan hommaa, mutta tyhjää parempi.
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Sain kuskin penkin takaisin. Pehmuste oli antanut periksi, oven puoleisesta tuesta. Käytin verhoomossa. Saishan noihin uusia pehmusteitakin mutta kun tuli käytyä kysymässä ja hommasta veloitettiin 25e niin mennään näin. Seuraavaksi sitten kokonaan uusiksi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
No ei ollut pahan hintainen. Laitahan kuvia minkälaista jälkeä tekivät.
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Täytyy räpsäistä.
Purin istuinosan irti penkistä ja vein sen verhoomoon. Siellä irroittivat "nahkat" pehmusteesta. Pehmusteessa on joitakin tukirautoja (peltejä?) jotka leikkaavat pehmustetta. Tuo rakenne tukee mutta lyhentää myös tuon nykyisenkin pehmusteen käyttöaikaa. Jossain olen törmännyt "heavy" versioon. Ehkä tällä ruholla pitää sellainen tilata kun tuo väsähtää.
Purin istuinosan irti penkistä ja vein sen verhoomoon. Siellä irroittivat "nahkat" pehmusteesta. Pehmusteessa on joitakin tukirautoja (peltejä?) jotka leikkaavat pehmustetta. Tuo rakenne tukee mutta lyhentää myös tuon nykyisenkin pehmusteen käyttöaikaa. Jossain olen törmännyt "heavy" versioon. Ehkä tällä ruholla pitää sellainen tilata kun tuo väsähtää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Palataan penkki asiaan myöhemmin.
Menin ottamaan pakokaasuarvoja katsastusta varten. Lähtötilanne oli hieman pielessä. Mutta kun lähden laihentamaan ja kiekkoja laskemaan niin HC hyppäsi 10000.
Takaisin kotiin. Kone pelasi hyvin ajossa ja kuulostaa hyvältä. En tiedä mistä tuota lähtisi hakemaan. Ajettu n.500km tälle kesälle. Tuoreet bensat yms. Koneelle ei tehty viime katsastuksen jälkeen mitään ihmeempää. Tulpat näytti ihan hyviltä.
Menin ottamaan pakokaasuarvoja katsastusta varten. Lähtötilanne oli hieman pielessä. Mutta kun lähden laihentamaan ja kiekkoja laskemaan niin HC hyppäsi 10000.
Takaisin kotiin. Kone pelasi hyvin ajossa ja kuulostaa hyvältä. En tiedä mistä tuota lähtisi hakemaan. Ajettu n.500km tälle kesälle. Tuoreet bensat yms. Koneelle ei tehty viime katsastuksen jälkeen mitään ihmeempää. Tulpat näytti ihan hyviltä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Mites, oliko tuo kattivehje vai ei? Jos katti niin voisko vaan olla hilkun tukkosena? Mistä se hyppäs tonne kymppitonniin? Yritän saada vähän perspektiiviä. Sanotaan näin, että jos se on alkanut vaikka 300:sta ja siitä hyppää kymppitonniin, kuulostaa jo vähintäänkin oudolta... Jos tosiaan kattivehje. Mitäs nuo katalysaattorit laskivat HC:ta, parillasataa ainakin? Vai sotkenko nyt johonkin muuhun =P
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Eikös tuo tarkoita sitä että tyhjäkäynnillä menee jo niin laihalle / pienille kierroksille ettei enää polta kunnolla?
Mulla meni HC:t kohilleen heti kun sääti hiukan turhan matalan tyhjäkäynnin vähän ylemmäs, sanotaan yhdeksäänsataan. Ei ne tosin missään kymppitonnissa ennenkään huidellut.
Mulla meni HC:t kohilleen heti kun sääti hiukan turhan matalan tyhjäkäynnin vähän ylemmäs, sanotaan yhdeksäänsataan. Ei ne tosin missään kymppitonnissa ennenkään huidellut.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Kaikki tapahtui niin äkkiä.
Auto ei-kat. 1988 eli katsastus arvot 3,5 ja 600
Lähtö oli n. 1200rpm. Co 4. HC. 1000.
Olin Loimaan Bosch huollon mittarissa kiinni ja itse aloin säätämään. Noin on menty edellisinäkin vuosina.
Pudotin hieman kierroksia ja pistin puol.kiekkaa kaikkia seosruuveja kiinni. Seos ja kiekat kyllä tippui mutta HC pomppasi. Ensin 4000. Odotin koska ylleensä se lähtee laskemaan mutta ehkä meni tavallista korkeammalle.
Hmm... taisin kiertää kaikki yksitellen kiinni+auki tarkistaakseni että seosruuvit on samanverran auki. 2,5 kierrosta auki. Tuon jälkeen hc meni ihan taivaisiin. Eikä laskenut vaikka antoi kiekkoja.
ps. tuli tässä samalla mieleen että jos bensaa meni palamattona putkeen niin sekoittaa tietysti mittaria pitkään.
Tuossa nyt säätäessäni tuli sellainen erikoisuus että alipaineet tasaiset, seos ruuvit tuon 2,5 kiekkaa auki. Kun tulpan irroittaa niin jokainen laskee tasaisesti 900->800. Mutta ainoastaan 3.sylinterin alipaineliitäntä vaikuttaa käyntiin paljon jos ei ole tulpattuna/mittari kiinni. Moottori laskee kierroksia paljon tuolloin.
Auto ei-kat. 1988 eli katsastus arvot 3,5 ja 600
Lähtö oli n. 1200rpm. Co 4. HC. 1000.
Olin Loimaan Bosch huollon mittarissa kiinni ja itse aloin säätämään. Noin on menty edellisinäkin vuosina.
Pudotin hieman kierroksia ja pistin puol.kiekkaa kaikkia seosruuveja kiinni. Seos ja kiekat kyllä tippui mutta HC pomppasi. Ensin 4000. Odotin koska ylleensä se lähtee laskemaan mutta ehkä meni tavallista korkeammalle.
Hmm... taisin kiertää kaikki yksitellen kiinni+auki tarkistaakseni että seosruuvit on samanverran auki. 2,5 kierrosta auki. Tuon jälkeen hc meni ihan taivaisiin. Eikä laskenut vaikka antoi kiekkoja.
ps. tuli tässä samalla mieleen että jos bensaa meni palamattona putkeen niin sekoittaa tietysti mittaria pitkään.
Tuossa nyt säätäessäni tuli sellainen erikoisuus että alipaineet tasaiset, seos ruuvit tuon 2,5 kiekkaa auki. Kun tulpan irroittaa niin jokainen laskee tasaisesti 900->800. Mutta ainoastaan 3.sylinterin alipaineliitäntä vaikuttaa käyntiin paljon jos ei ole tulpattuna/mittari kiinni. Moottori laskee kierroksia paljon tuolloin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Ilta ja aamu auton kimpussa. Alipaineella synkronointi. Seokset Colortunella. Mittasin puristukset 11.50-12.50. Kakkospytyn kohdalla säikähdin hetkeksi kunnes tuli mieleen että painoinko kaasua. Imuvuotojen etsintää. Syt.kohdan tarkistus. Ketjun kiristys. Kaasuttimen kohojen pinnan tarkistus.
Tuntui hieman hölmöltä mennä Loimaan Autosähköpisteeseen takaisin. Mitään suurta säätöä en tehnyt joten kovin suurin odotuksin en mennyt.
Mutta tosi hyvät arvot tuli:
970 rpm
0,956 Lambda
2,420 CO
13.04 CO2
167 HC
0,75 O2
2,420 COcor
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tälläinen siitä tuli. Ihan täydellinen ei ole. Palasta ei tullut täysin oikean mallista. Tikkaukset kulkee hieman toispuoleisesti. Mutta suuri parannus. Nopea ja edullinen jatkoaika.
Tuossa näkyy korjattu puoli. Pehmusteen kovuus tuli sormin kokeiltuna lähelle samaa mutta alkuperäinen puoli kestää paremmin suurta kuormaa. Alkuperäinen oli täysin murentunut.
Pistin nuo pohjassa näkyviin koloihin hieman pehmustetta. Penkki ryhdistyi todella paljon. Ainakin kaupunki pyöritysten perusteella todella suuri parannus. Varsinkin reisituki nousi ja napakoitui paljon. Toki pitkämatka kertoo voiko aiheuttaa puutumista.
Tuon oli, mielestäni, joku joskus korjannut. Vai voisiko tehtaan jäljiltä olla noin rupuiset aluslaatat? Ehkä alkuperäisesti ruuvit tulee vain peltiin ja pettäneet?
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 13 Kesä 2012, 22:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Ihan asiallinenhan tuosta tuli ja varsinkin jos takapuoli siitä tykkää.
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Katsastuksesta läpi. Ainoastaan peruutusvalo ei toiminut. Hmm... anturi tai jotain.
Pistin talvella XR1:set perään. Vahva mutu mutta kuten se vollotus ois vähentynyt. Toki eihän se pyöränlaakereihin ois päässyt ja perä vikaa ei vois millään toivoa. Ja perä on AutoMilanon toimesta rempattukkin muutama tuhat kilsaa sitten.
Jotenkin kardaanin tasapainotus on tullut mieleen. Hiukka tulee täristystä 90km/h vauhdista.
Tarkoitus mennä keskiviikkona Hankoon. Aloitus tälle kesälle, noin ihan suunnitelun reissun pohjalta.
Pistin talvella XR1:set perään. Vahva mutu mutta kuten se vollotus ois vähentynyt. Toki eihän se pyöränlaakereihin ois päässyt ja perä vikaa ei vois millään toivoa. Ja perä on AutoMilanon toimesta rempattukkin muutama tuhat kilsaa sitten.
Jotenkin kardaanin tasapainotus on tullut mieleen. Hiukka tulee täristystä 90km/h vauhdista.
Tarkoitus mennä keskiviikkona Hankoon. Aloitus tälle kesälle, noin ihan suunnitelun reissun pohjalta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Riipaistiin tuo Loimaa/Hanko/Loimaa. Keli hieno. 400km enimmäkseen pikkuteitä. Penkki tuntui hyvältä ajaa ja istua. Ei puutumista.
Kuskin peilissä ei tahdo säätörajat riittää. Jää näyttäämään turhan alas. Käsinkään pakottamalla ei tahdo kääntyä riittävästi. Onko tuossa peilinvarren sisällä mahdollista kääntää hieman eri asentoon?
Kuskin peilissä ei tahdo säätörajat riittää. Jää näyttäämään turhan alas. Käsinkään pakottamalla ei tahdo kääntyä riittävästi. Onko tuossa peilinvarren sisällä mahdollista kääntää hieman eri asentoon?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Eikös sinulla ollut ne orkkis peilit? Niistä ainakaan minulla ei ole mitään kokemusta, kun omassa niitä ei ollut hankittaessa.
Uudet maksaa luokkaa 250€ (sähkösäädöllä) joten en niitä hanki.
Uudet maksaa luokkaa 250€ (sähkösäädöllä) joten en niitä hanki.
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Juu, ne sähkösäätöiset. Säätö toimii hyvin mutta tavallaan nolla-asento on ihan väärin. Eli säätöjen keski kohdalla näyttää muutaman metrin päähän taakse ja ihan liikaa keskilinjasta ulos. (miten tuonkin selittäisi)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Siihen en siis osaa vastata, kuinka peilin runkoa saisi esiasetukseltaan näyttämään ylemmäs. Olettaen, että luetunymmärrykseni toimii ja sitä tarkoitat. Pohjoosen Alfistilla on vain pää liian korkealla. Peilit sovittanut luigi on istunut joko auton lattialla tai ollut päätä lyhyempi
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
En ole koskaan nähnyt noista mitään räjäytyskuvaa joten lienee ainoa vaihtoehto purkaa itse peili pois siis ei koko jalkaa ja katsoa pystyykö asentoa muuttamaan jollain konstilla.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Juu, ne sähkösäätöiset. Säätö toimii hyvin mutta tavallaan nolla-asento on ihan väärin. Eli säätöjen keski kohdalla näyttää muutaman metrin päähän taakse ja ihan liikaa keskilinjasta ulos. (miten tuonkin selittäisi)
Jos tuon teet niin ota kunnolla kuvia niin saa muutkin apua joilla vastaava ongelma on.
No yksi vaihtoehto kanssa on korvata ne orkkis peilit vaikka näillä.
http://www.classicalfa.com/products/CH0 ... -BASE.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicalfa.com/products/CH0 ... STYLE.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
One life, live it!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tuo tuli riittävän kuntoon kun löysäsin koko peilin autosta ja väänsin runkoa oikeaan suuntaan ja kiristin sen siihen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Mistä ja miten on järkevin mitata auraus? Opuksen mukaan 3mm aurauksen puolelle. Yritin eilen tyttären (7v) mitata ja säätää niin mittauksiin ei saatu järkeä. Tehtiin mittakeppi (hieman hempula), auto nosturilla. Tarkistin ja merkkasin renkaan heiton. Eturenkaiden alle siirtolevyt. Mittaus, säätö, mittaus säätö. Auto aina ylös, alhaalla korin heilutus ja ratin heilutus, siirtolevyt liikkuivat herkästi. Lopulta auraukseksi saatiin tuo 3mm. Koeajo, ratti suorassa yms. Tarkistusmittaus tallin lattialla. Merkit renkaissa. Mittaus, työntöä puolrenkaan mittaan. Samoista merkeistä mittaus niin nyt saatiin n.5mm haritusta.
Mitä voisi käyttää mittaukseen? Merkit vanteeseen vai renkaaseen? Asteethan pysyy aina samana mutta mitä kauempaa kääntöpisteestä mittaa niin sen suurempihan on auraustulos mm:nä. Eli onko tuo 3mm arvo vanteesta vai renkaan ulkoreunsta vai jostain ihan muusta?
Mitä voisi käyttää mittaukseen? Merkit vanteeseen vai renkaaseen? Asteethan pysyy aina samana mutta mitä kauempaa kääntöpisteestä mittaa niin sen suurempihan on auraustulos mm:nä. Eli onko tuo 3mm arvo vanteesta vai renkaan ulkoreunsta vai jostain ihan muusta?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Itse olen käyttänyt vanha koulukunnan tekniikkaa eli; Luotilangat kiinni takavanteen taakse, sieltä ulos navan korkeudelta niin, että renkaan ja langan väliin laitetaan 30mm(esim) korotuspalat langat vedetään eteen niin, että myös renkaan etureunan ja langan väliksi jää sama 30mm. Näin saadaan taka akselilta linjat eteen, etupäässä langat vedetään niin ikään navan korkaudelta ja kiinnitetään auton etupuolelle sopivalle korkeudelle asetettuun tankoon. Ratti suoraan ja eikun mittaamaan etäisyys langan ja eturenkaan etu ja takaosan väliltä ja säätö, jos tarve vaatii. Kolme milliä aurausta voi olla reilun puoleisesti, jos alla on matalaprofiili renkaat alle 70srj
Giulia Super -69
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Kymmeniä vuosia sitte kun ei ollut nykyisiä mittauslaitteita autokorjaamoilla, mittasimme aurauksen rullamitalla seuraavalla tavalla. Auton pitää olla pyörillään, ja mielummin tasaisella betonilattialla, puulattiakin kelpaa. Merkataan liidulla tarkka paikka mihin rullamitan pää laitetaan, mielummin uran taakse,jossa se pysyy. Tässä tarvitaan kaksi henkilöä. Toinen pitää mittaa renkaan urassa, ja toinen toinen tekee liidulla mitan lukupäähän renkaaseen valkoisen läntin johon tekee, jollain vaikka naulan kärjellä ristin, josta saa tarkan mitan. Mitan pitää olla vaakasuorassa, ja niin lähellä auton pohjaa kun mahdollista. Pannaan lukema ylös,ja siirretään autoa eteen tai taaksepäin riippuen onko mitta otettu renkaan takaa vai edestä. Laitetaan mitta sitten uudestaan näihin merkkeihin. Nyt nähdään onko haritusta vai aurausta, jos on pielessä väännetään raidetangosta arvot kohdalleen. On huomioitava, että kun lukitsee raidetangon mutterin lukema voi muuttua. Näillä konstilla mittasin omasta 75ts:ästä aurauksen. Kävin sen jälkeen mittauttamassa autokorjaamoossa nykylaittella, ja ei tarvinnut korjata.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
^^ Tuo on ihan minulle tuntematon vanha konsti. Pitäisikö paloissa huomioida taka/etuakselin raideväliero? Siis noiden korotus(levennyspalojen ) paksuudessa.
Tuossa ei tule mahdollinen vanneheitto kompensoitua.
^ Hieman tuolla konstilla tehtiin. Ongelmana suorassa mittanauha mittauksessa on nuo esteet mitkä tulee aika alas. Pitäis tehdä joku lukittava mittakeppi joissa on 90 asteen 15cm tapit päissä. Sitten koko keppi pois ja mittaa sen arvon lattialla.
Tuossa ei tule mahdollinen vanneheitto kompensoitua.
^ Hieman tuolla konstilla tehtiin. Ongelmana suorassa mittanauha mittauksessa on nuo esteet mitkä tulee aika alas. Pitäis tehdä joku lukittava mittakeppi joissa on 90 asteen 15cm tapit päissä. Sitten koko keppi pois ja mittaa sen arvon lattialla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tosiaan korotus palikat pitää olla niin paksut, että takapään kapeampi raideleveys tulee kompensoitua, muutenhan ei etupään mittaus onnistu lainkaan. Vanteen, vetarin ja renkaan heitot olen itse katsonut nostamalla autoa ylös sen verran, että pääsee pyörittämään pyörää, mutta voi toki ottaa mittaukset useammasta kohdastakin, mikä tosin on aika työlästä. Luotilankojen sijaan voi käyttää lasereita ja camberit saa mitattua astemitalla jossa vatupassi. Mittalaitteet on nykyään halpoja, kun hiukan soveltaa..
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Lankojen vedon jälkeen mitattu ja säädetty auraus. Taka-akseli oli 5cm kapeampi joka huomioitiin palikoissa. Tämä oli yllättävän hyvä ja helppo systeemi. Mittalaitteet oli kokoajan paikoillaan ja säädön mahtui tekemään siinä lattialla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Talven hommat jo mielessä. Miten tuo kardaanin tasapainoitus. Puran pois ja firmaan. Tasapainoittavat sitten kahdessa osassa? Toisen nivelen vaihdan samalla. Jos on hyviä kokemuksia 100km säteellä Loimaasta (Turku, Tampere, Forssa, Hämeenlinna yms.) niin otan vastaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- makita
- Viestit: 74
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
- Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
- Paikkakunta: Jokioinen
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Onnistuiskohan tasapainotus Forssan Moottorihiomossa?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
En tiedä mitä kaikkea tekevät Hämeen Dieselissä, mutta muutama tuttu on käyttänyt lähinnä kansi ja turbo hommissa. Ymmärtääkseni hyvämaineinen yritys.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tammer Diesel Tampereella tasapainottaa Lakalaivan toimipisteessä kardaaneja. En ole käyttänyt, joten kokemuksia ei ole.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----