Wile E. Coyote kirjoitti:En tiedä mitä ne akut tykkää kun niitä ei ladata eikä tyhjennetä? Varmaan jokunen latinki pitäis tehdä etteivät kuole kaappiin?
Voisin veikata että kyseessä on vanhoja GP:n 2000-3300mAh akkuja? Ne on aika helppoja kennoja ylläpitää, mutta itsepurkamista niissäkin tietysti tapahtuu pitkällä ajalla. Jos niitä haluaa herätellä niin latausta/purkua kovilla virroilla(lataus 6-7A, purku ~20A) pari kertaa niin kyllä sieltä vielä jotain löytyy.
Vuodenverran on ollut ongelmana nykyisillä Intellectin kennoilla itsepurkaminen, parhaimmillaan 500mAh säilytysvirrasta kenno menee nollille alle viikossa.

Nollilla käyneestä kennosta katoaa kapasiteettiä huomattavasti, elikkäs roskiskamaa käytännössä. Vanhat GP:t vastaavat eivät ihan niin herkkiä ole. Itsepurkaus on hyvin kennokohtaista, jotkun pitää virtaa sisällä, jotkut ei. Eli säilytyksen jälkeen kennoista löytyy hyvin erilaisia arvoja. Sitten kun vielä lisätään nykyisten äärimmilleen vietyjen kennojen kovat sisäiset paineet ja valikointi eli matchayksessä välillä jumiin/tukkoon menevät paineentasausventtiilit, on tullut monia kennojen räjähdyksiä kun akut lähtevät latautumaan eri tasolta, ja valmiiksi tulleeseen kennoon ladataan lisää virtaa koska koko paketti ei ole vielä valmis. Paineet kennon sisällä kasvaa ja jos venttiili on jumissa, nousee paine liian korkeaksi että sisukset tahtoo ulos. Ihme kyllä kukaan ei ole tietääksen loukkaantunut.
Euroopan kattojärjestö reagoi aika nopeasti näihin ongelmiin ja pakotti kennovalmistajat kehittämään uudenlaisia kennoja jotta lajista saatiin taas turvallinen. Tästä vielä tuli onglema kun eri valmistajilta löyty laittomai/laillisia kennoja sekaisin ihan samanlaisissa kutistesukissa. Itsekkin kesällä ostin yhdet 200e akut vain kuullakseni ettei niillä saakkaan ajaa.
Onneksi nyt uusien sääntöjen mukaisia kennoja on tullut jo käytännössä kaikille käyttöön ja ne ovat olleet turvallisia. Myös ns. "vaarallisten" kennojen räjähtelyn on pystynyt omalla toiminnallaan välttämään, eli aina tasapurkanut ennen latausta kaikki kennot varmuudenvuoksi samalle tasolle ja lataamalla akut suhteellisen pienillä virroilla.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."