Alfa tuotu nyt Englannista Suomeen. Vähän matkakertomusta ja autosta tietoa.
1. Päivä: Tarkoitus oli ajaa Folkstonesta Calaihin Ranskan kautta Eurooppaan ja Suomeen, mutta matkavarasujärjestelmä ei toiminut moneen päivään Eurotunnel nettivisuilla niin päädyttiin Hollannin lauttaan. Eli lähdettiin aamu 3:lta muuttokuorman kanssa ajamaan kohti Harwichia, josta lautta kulkee Hook of Holland satamaan. Mukana itseni lisäksi avovaimo, saksanpaimenkoira ja 2 frettiä ja papukaija (paperit hoidettu kaikki valmiiksi jo viikkoja aiemmin ja vielä pari päivää ennen matkaa lisää rokotuksia ja paperitöitä

) Meni noin nelisen tuntia ajaa satamaan ja lauttamatka kesti sen 7 tuntia (lemmikit nukkkui autossa ja itse nukuttiin hytissä)
Iltapäivällä oltiin Alankomaissa ja lähdettiin ajamaan kohti Saksan Travemundea, josta seuraava lautta lähtisi klo 2.30 yöllä Malmöön (se Helsingin lautta olisi makanut ihan maltaita auton ja lemmikkien kanssa sekä kestänyt liian kauan lemmikkien jaloittelua ajatellen). Hook of hollandista ajoin vahingossa vähän väärään suuntaan kun tuli kartan kanssa ongelmia, mutta paikallisilta kysymällä löysin motarille ja suunta kohti Saksaa alkoi tuntia myöhässä aikataulussa. Rajoja nyt ei paljoa huomaa Euroopassa, joten Alankomaiden spagettiramppiteiden jälkeen Saksan autobahnat alkoivat nopeasti. Autobahnalla otettiin sitten Alfasta mittaa ja muuttokuorman kanssa 165km/h on ihan mukava fiilis

Alfa on nautinto ajaa tuossa nopeudessa ja auto vaan kiihtyy lisää koko ajan. Vähän meinasin revetä nauramaan kun 130kilsan vaudissa Sundqvistin Suomi-rekka vetää Alfan ohi kuin tyhjää vain

(piti ohittaa kohta takasin ettei ala liikaa hävettämään

) Yöllä oltiin ajoissa lautalla joka lähti tuntia myöhässä matkaan.
2. Päivä: Nukuttiin taas lautalla tällä kertaa koira oli kanssa hytissä, mikä ei ollut paras idea unien kannalta. Oltiin aamupäivällä Malmössä, jossa pidettiin kunnon tauko paikallisen ruokalan parkkiksella. Lemmikit sai jaloitella (paitsi Mila papukaija, joka sai tyytyä häkkiinsä) ja ite saatiin apetta ja WLAN yhteys koneelle. Yritettiin varata Tukholma Turku lautta joka ikiseltä lauttafirmalta, mutta ei tärpännyt vaan oli varattu 2 päiväksi eteenpäin. Syy ettei varattu etukäteen oli ettei tiedetty lopullista ajomatkojen kestoa Euroopassa ja on ensimmäiset lautat ajoissa (ei ihan olleet).
Uumajasta Vaasaan oli lautta seuraavalle aamulle johon varattiin sitten paikka. Tauon jälkeen alkoi sitten ajaminen 1250km Uumajaan mikä oli sinänsä ihan mukava matka. Ei ollut mitään kiirettä missään vaiheessa ja taukojakin pidettin aina parin tunnin välein. Iso liikenneonnettomuus Linköpingissä pysäytti liikenteen 2 tunniksi ja jonot olivat jotain 40km pitkiä motarilla.
3. Päivä: Oltiin sitten lopulta aamuyöllä Uumajassa ja muutaman tunnin unien jälkeen lautta kohti Vaasaa lähti matkaan (lisää unta lautalla). Vaasassa piti tullata auto mutta ketään ei ollut paikalla tullissa (luki suljettu

) Eli tullataan auto määränpäässä Turussa. Tarkoitus oli ajaa Turkuun ennen kuin asuntotoimisto sulkee ovensa iltapäivällä, mutta huomattiin tuntia enne sulkemista ettei enää ehditä sinne. Oli mukava pysähtyä motelliin ja suhku oli ansaittu tämän ajourakan jälkeen

Kyllä oli mukava palata Suomen rauhalliseen ympäristöön ja syödä suomalaista ruokaa.
4. Päivä alkoi parin tunnin ajolla Turkuun missä käytiin asuntotoimista hakemassa avaimet ja päästiin asunnolle.
Päivä jatkuu autoteemalla: Eli auto tulliin ja kaiken maailman ilmoitusten teot ja veropäätöksen hakeminen. Oli jo tiedossa ettei voida tuoda autoa muuttotavarana kun oltiin opiskelijoina Briteissä. Tullissa eivät edes autoa vilkaisseet vaan sanovat että asia hoidossa ihan papereiden perusteilla. Suosittelevat muuten, että ensin katsastettaisiin ja sitten tullataan jotta saadaan tarkemmin teknisiä tietoja autosta. Mutta hyvin se meni jokatapauksessa.
Sitten oli varattu katsastus, jossa katsastusmies oli innokas Alfa-fani ja lähti autolla motarille baanalle

Kohta se ajeli marketin parkkiksella ja poltteli kumia. Vähän meinas naurattaa kun lähemmäs kuuskymppinen mies oli kuin teini uuden auton kanssa
Sano että auto on hyvässä kunnossa, mutta muutama juttu pitää korjata ennen leimaa (olin jo tietoinen noista korjausasioista). Oikea etualatukivarrenpallonivel on kulunut eli vaihtoon, tunnistuslaatta puuttuu rungosta ja yksi paperi pitää hankkia vielä maahatuojalta (

manaten brtittejä) ja ajovalojen säätö toisinpäin. Itse olen iloinen kuinka vähän vikoja on ja pienellä päästiin

Onko muuten millanen homma vaihtaa nuo valot uusiin ja varsinkin mites tuo alatukivarren pallonivelen vaihto ? Pitänee varmaan vaihtaa koko oikea alatukivarsi ?
Matka oli mukava vaikkakin raskas, nyt sitten auton kimppuun vain
