164 3.0
Valvoja: Moderators
164 3.0
Oletteko törmänneet 3.0 litrasessa V6:ssa sellaiseen ongelmaan, että motronic herjaa valollaan, ettei kaikki ole kunnossa. Ajossa sen huomaa siitä, että meno on nuhaista ja ehkä hiukan nykivää. Polttoaineen kulutuskin on hiukan suurempaa. Oireet näkyvät selvimmin koneen ollessa kylmä.
Noo eikun auto pajalle ja sieltä saadaan vika koodi luettua, että nokka-akselin säätimessä on häikkää. Ko. osa vaihdettu, mutta vika ei korjaannu.
Seuraavana on tarkoitus tsekata onko hihna esim pompsahtanut pykälällä (vaihdettu merkkikorjaamolla n. 5000 km sitten). Joku on myös ehdottanut vikaa ohjausboksissa. Kalliinoloisia operaatioita. Sinällään auton on tutkinut niin autosähkökorjaamo kuin merkkikorjaamo, mutta valitettavasti kummassakaan ei ole merkkitietoutta.
Ilmi ongelman kertoisi varmaan testeri?
Noo eikun auto pajalle ja sieltä saadaan vika koodi luettua, että nokka-akselin säätimessä on häikkää. Ko. osa vaihdettu, mutta vika ei korjaannu.
Seuraavana on tarkoitus tsekata onko hihna esim pompsahtanut pykälällä (vaihdettu merkkikorjaamolla n. 5000 km sitten). Joku on myös ehdottanut vikaa ohjausboksissa. Kalliinoloisia operaatioita. Sinällään auton on tutkinut niin autosähkökorjaamo kuin merkkikorjaamo, mutta valitettavasti kummassakaan ei ole merkkitietoutta.
Ilmi ongelman kertoisi varmaan testeri?
3.0
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyseessä on varmaan 24-venttiilinen versio? Omassa 12-naulaisessani ei ollut ruiskun merkkivaloa eikä tietääkseni nokka-akseleiden asentotunnistimiakaan. Kuulostaa kyllä siltä että hihna voisi tosiaan olla jollain akselilla pykälän verran pielessä, tuo konehan on erityisen hanakka hyppyyttämään hihnaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Joo kyllähän siinä 24 venttiiliä on. Vai on se pompsahtelu koneen ominaisuus.
Onkohan tuo hihnan vaihto hankala homma. En ole näet V kutosia ennen sorkkinut. Löytyyköhän tohon korjauskirjaa mistään?
Olisikohan se pakopuoli, joka tulee sen hampaan verran myöhässä.
Reklamaatio korjaamolle lienee turhaa, jos itse hihnassa ei ole vikaa.
Onkohan tuo hihnan vaihto hankala homma. En ole näet V kutosia ennen sorkkinut. Löytyyköhän tohon korjauskirjaa mistään?
Olisikohan se pakopuoli, joka tulee sen hampaan verran myöhässä.
Reklamaatio korjaamolle lienee turhaa, jos itse hihnassa ei ole vikaa.
3.0
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllähän korjaamolle kannattaa ilman muuta valittaa jos hihna on hypännyt. Eihän uuden hihnan pitäisi hyppiä jos se on oikein asennettu. Vaihdon hankaluudesta en tiedä kun omassa yksilössäni oli siis 12-venttiilinen kattila, Cardisciltä näkyy kyllä löytyvän tehtaan korjaamomanuaalit sisältävä romppu myös 24-venttiiliseen.
Rolle, tietysti olen nähnyt kasapäin hihnavikaisia, 24-venaisia 164:sia
Eli en, mutta 164-foorumia joskus lueskelleena näyttäisi, että noita tosiaan on pompsahdellut vaikka omistaja olisi huoltojen suhteen aurinkoakin tarkempi. Ko. foorumilla kun on paljon jenkkikäyttäjiä, ja koska Alfaa ei ole viety rapakon taakse enää moniin vuosiin, on omistajissa aika paljon entusiastista sakkia. Eihän siellä tuollaisen käyttöauton pito ole mitenkään järkisyillä perusteltavissa.
Rolle, tietysti olen nähnyt kasapäin hihnavikaisia, 24-venaisia 164:sia

- Epäkelpokeräilijä -
Onhan niitä, mutta tuo kahdensadan hevosvoiman haamuraja olisi ylittää, virtuaali-p*ppeli kasvaisi ainakin monta tuumaa90 kirjoitti:no onhan noita supereita tehty myös vanhalla 12V koneella , luultavasti kuitenkin hieman varmempi ratkaisu...![]()

-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No laita 164 V6 Turbo Super, siinä on jo aika äijä mallimerkintäkin
Turbossahan on vakiona reilut 200 heppaa ja pienellä kutituksella enemmän, huolto-osat ovat kuitenkin aika pitkälle yhteisiä "tavallisen" 3.0 12v:n kanssa. Sis. mm. jakohihnan joka ei hypi ja läppämallisen ilmamäärämittarin joka ei hajoa käsiin.

Turbossahan on vakiona reilut 200 heppaa ja pienellä kutituksella enemmän, huolto-osat ovat kuitenkin aika pitkälle yhteisiä "tavallisen" 3.0 12v:n kanssa. Sis. mm. jakohihnan joka ei hypi ja läppämallisen ilmamäärämittarin joka ei hajoa käsiin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulleko tuo piikki oli? No, täytyy sitten varmaan ostaa 20kpl 24v Superia ja 20kpl 12v Superia ja ajaa niihin jokaiseen 300tkm lisää mittariin ennen kuin kommentoin hihnoista enempää. Siihen asti luovutan ständin niille, jotka ovat tuon jo tehneet
Bussia on ajettu jo ihan tarpeeksi, ei ollut kovin sportivo.

Bussia on ajettu jo ihan tarpeeksi, ei ollut kovin sportivo.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei ollut. Tarkoitin että jos autoa välttää koska siinä saattaa esiintyä vikaa niin ei voi kuin kulkea bussilla.
Hups, tulikin mieleen etten voi ajaa tolla 155:lla koska jollain on joskus mennyt hihna siitä
Kas tässä, jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä. Eli lyhyesti, hihna hyppää jos auto on parkissa vaihde silmässä ja joku työntää autoa. Tällöin ei kiristäjä toimi ja remmi, löysä kuin 70 vuotiaalla, hyppää.
Niin kokemusta ei ole, mutta mitä noita on jonkin verran Suomessa niin ei ole kuin yhdestä mennyt ja siinä ei taidettu seurata huolto-ohjelmaa. Tuossa taisikin jenkkipojat mainita ettei tuo hyppää itsestään, ja vain huolimattomilla on niin käynyt. Näyttäisi vielä joka toinen vaihtavan itse, saattaisi mullakin hypätä jos lähtisin vaihtamaan
Hups, tulikin mieleen etten voi ajaa tolla 155:lla koska jollain on joskus mennyt hihna siitä

Kas tässä, jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä. Eli lyhyesti, hihna hyppää jos auto on parkissa vaihde silmässä ja joku työntää autoa. Tällöin ei kiristäjä toimi ja remmi, löysä kuin 70 vuotiaalla, hyppää.
Niin kokemusta ei ole, mutta mitä noita on jonkin verran Suomessa niin ei ole kuin yhdestä mennyt ja siinä ei taidettu seurata huolto-ohjelmaa. Tuossa taisikin jenkkipojat mainita ettei tuo hyppää itsestään, ja vain huolimattomilla on niin käynyt. Näyttäisi vielä joka toinen vaihtavan itse, saattaisi mullakin hypätä jos lähtisin vaihtamaan

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Noh, ostinhan minäkin tieten tahtoen auton, jossa on moottori, joista on "joskus" mennyt jakohihnoja, imunokan ajoituksensäätimiä yms. sälää. Mutta ei varmaan haittaa jos tietää, että tiettyjen vehkeiden hajoamisriskin voi olettaa olevan suurempi kuin joidenkin toisten. Itse ajattelin pienentää riskiä vaihtamalla hihnaa neljänkympin välein, riitti kun kertaalleen keräilin venttiilinlautasia (bokserin) palotiloista.
Ei noita 24-venttiilisiä taida olla Suomessa vielä kiusaksi asti, eikä noilla vähilläkään kovin paljoa Suomi-kilsoja takanaan. Ja jos jollakin (toisella) on hihna katkennutkin, niin ei välttämättä ole käynyt siitä täällä raportoimassa. En nyt tuonkaan kannan perusteella vetäisi mitään kovin jyrkkiä johtopäätöksiä.
Hyvä homma jos loikkaamisen syy on selvinnyt, mutta ei se silti muuta sitä seikkaa että kiristin on suunniteltu päin helvettiä. Vai jätetäänkö 24-venttiilisiä 164:sia vaihde päällä parkkiin enemmän kuin muita autoja? Jos hihnan hyppääminen vaihde päällä pysäköitäessä olisi normaaliautojen normaalipiirre, eiköhän siitä olisi ollut puhetta yleisemminkin.
Eipä ole mulla vielä yksikään hihna hypännyt vaikka ne on aina itse vaihdettu, eivät ole mitään rakettiteknologiaa kuitenkaan. Se 33:kin oli jo valmiiksi rikottu.
Ei noita 24-venttiilisiä taida olla Suomessa vielä kiusaksi asti, eikä noilla vähilläkään kovin paljoa Suomi-kilsoja takanaan. Ja jos jollakin (toisella) on hihna katkennutkin, niin ei välttämättä ole käynyt siitä täällä raportoimassa. En nyt tuonkaan kannan perusteella vetäisi mitään kovin jyrkkiä johtopäätöksiä.
Hyvä homma jos loikkaamisen syy on selvinnyt, mutta ei se silti muuta sitä seikkaa että kiristin on suunniteltu päin helvettiä. Vai jätetäänkö 24-venttiilisiä 164:sia vaihde päällä parkkiin enemmän kuin muita autoja? Jos hihnan hyppääminen vaihde päällä pysäköitäessä olisi normaaliautojen normaalipiirre, eiköhän siitä olisi ollut puhetta yleisemminkin.
Eipä ole mulla vielä yksikään hihna hypännyt vaikka ne on aina itse vaihdettu, eivät ole mitään rakettiteknologiaa kuitenkaan. Se 33:kin oli jo valmiiksi rikottu.
- Epäkelpokeräilijä -
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Mutta 12V:n vääntö 1000-1500 kierroksen alueella on huippua, voittaa GTA:nkin mennen tullen. Tuo ominaisuus onkin arkiajossa hienoa.tv kirjoitti:Onhan niitä, mutta tuo kahdensadan hevosvoiman haamuraja olisi ylittää, virtuaali-p*ppeli kasvaisi ainakin monta tuumaa
Lisäksi 12V (184 hv) ja 24V (210 hv) Superien kiihtyvyys 0-100 km/h on sama 8.0 s. QV (230 hv) lähteekin jo sitten 7.7 sekuntiin.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Silloin asiaa ei kannata esittää niin että toinen meinaa luopua koko autosta kommentin takia.Mutta ei varmaan haittaa jos tietää, että tiettyjen vehkeiden hajoamisriskin voi olettaa olevan suurempi kuin joidenkin toisten.
Niin kuka on puhunut että kaikki tieto olisi peräisin tästä foorumista? Sinänsä luotan yhtä vähän Suomalaisten kokemuksiin kuin jenkkienkin. Ikinä ei voi tietää missä mielentilassa kukakin itkee mistäkin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei noita 24-venttiilisiä taida olla Suomessa vielä kiusaksi asti, eikä noilla vähilläkään kovin paljoa Suomi-kilsoja takanaan. Ja jos jollakin (toisella) on hihna katkennutkin, niin ei välttämättä ole käynyt siitä täällä raportoimassa.
Niin yhtä lailla parista hihnahyppäytyksestä jenkeissä.En nyt tuonkaan kannan perusteella vetäisi mitään kovin jyrkkiä johtopäätöksiä.
En tiedä, näyttää jenkeissä olevan tapana työnnellä autoa ilmeisesti vaihde silmässä. Jos tämä on se syy niin ei juuri kiinnosta miten päin persettä ko. systeemi on suunniteltu koska ei tule tehtyä ko. toimenpidettä. Ymmärrän että toyotayarismies on järkyttynyt moisesta mutta muistutan että Alfassa ei aina kaikki mene normaalikaavan mukaan.Hyvä homma jos loikkaamisen syy on selvinnyt, mutta ei se silti muuta sitä seikkaa että kiristin on suunniteltu päin helvettiä. Vai jätetäänkö 24-venttiilisiä 164:sia vaihde päällä parkkiin enemmän kuin muita autoja? Jos hihnan hyppääminen vaihde päällä pysäköitäessä olisi normaaliautojen normaalipiirre, eiköhän siitä olisi ollut puhetta yleisemminkin.
Jos haluat verrata itseäsi kaikkitietävään jenkkiin niin ole hyvä vaanEipä ole mulla vielä yksikään hihna hypännyt vaikka ne on aina itse vaihdettu

Pääpointti nyt oli siinä ettei ehkä kannata auto hylätä moisen huhun perusteella. Onhan tämä pilkunnysvääminen ihan kivaa kun ei kuumeisena ole muutakaan tekemistä. MuTu (tm) kunniaan.
Ei tietoa. Sinänsä eihän Alfalla moista tarvitse ikinä harkitakaanEi siis voi ottaa mäkistarttiakaan?

Kuulen jo mielessäni: "...niin mutta tää lähtee yhtä hyvin kuin se yli kakssataa heppanen, oikeesti, siis niinku hakkaa oikeesti ton type-rän, niinku.." Viittaan siis näihin virtuualipippeliomistajiin.Lisäksi 12V (184 hv) ja 24V (210 hv) Superien kiihtyvyys 0-100 km/h on sama 8.0 s.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Jos yli 200 heppasta satakuusnepaa haaveilee, niin 24v ja v6 turbo taitavat olla ainoat vaihtoehdot?
Itse ottaisin v6 turbon syystä, että viritys on helppoa + halpaa ja Alfan v6:n murina yhdistettynä turbon vihellykseen voisi kuullostaa hyvältä
Tollasen myllyn vois joskus istuttaa 75:n keulalle ja putkittaa se 3.5 litraseksi, kunhan vaan olis aikaa ja vähän rahaa... eli ei tässä elämässä
Itse ottaisin v6 turbon syystä, että viritys on helppoa + halpaa ja Alfan v6:n murina yhdistettynä turbon vihellykseen voisi kuullostaa hyvältä

Tollasen myllyn vois joskus istuttaa 75:n keulalle ja putkittaa se 3.5 litraseksi, kunhan vaan olis aikaa ja vähän rahaa... eli ei tässä elämässä

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä voi, samoin kuin jarruttaa moottorilla jota joku tuolla 164-foorumilla näkyi tuumivan. Homman nimihän on siis se, että moottori ei missään olosuhteissa saa pyöriä väärään suuntaan ettei kiristin löystyisi. Tuollaista voi käytännössä tapahtua vain, jos joku eteenpäin vievä vaihde on kytketty ja auto liikkuu taaksepäin tai jos pakki on päällä ja auto liikkuu eteenpäin.Savo kirjoitti:Ei siis voi ottaa mäkistarttiakaan?
Niin on. Kyllä tuntuu ykskasi aika ankealta korppusahalta tuon jälkeen. Onneksi nuo moniventtiilipannut ovat sentään kierrosalueen yläpäässä kaksiventtiilisiä etevämpiä.2TS kirjoitti:Mutta 12V:n vääntö 1000-1500 kierroksen alueella on huippua, voittaa GTA:nkin mennen tullen. Tuo ominaisuus onkin arkiajossa hienoa.
Jokainen saa käyttää ihan omaa harkintaa siihen, kuinka ison painoarvon "ongelmalle" laittaa. Mikä tahansa hihna voi periaatteessa poikia, mutta näyttää tuo 164 24v:n hihna olevan sen suhteen tavallista herkempi. Toisaalta, jos rakenne olisi sitä sorttia ettei se ollenkaan soveltuisi normaaliin käyttöön, niin olisihan tehdas tehnyt asialle jotain. Muuten siihen puuttuisi varmasti joku kuluttajansuojainstanssikin, eikä mikään tehdas varmaan muutenkaan halua sotkea mainettaan täysin sudella tuotteella.Rolle kirjoitti:Silloin asiaa ei kannata esittää niin että toinen meinaa luopua koko autosta kommentin takia.
No jos sulla on kerran parempaa tietoa niin pistä ihmeessä jakoon. Voisi ehkä olla hyödyllisempää keskustelua kuin joku yksipuoleinen "ei se noin ole" -läppä.Rolle kirjoitti:Niin kuka on puhunut että kaikki tieto olisi peräisin tästä foorumista?
YarismiehenRolle kirjoitti:Ymmärrän että toyotayarismies on järkyttynyt moisesta mutta muistutan että Alfassa ei aina kaikki mene normaalikaavan mukaan.

Oli miten oli niin suunnittelu on mennyt pieleen jos noin pienellä käyttövirheellä (jättää vaihteen päälle vaikka hyvin loivaan ylämäkeen) saa hihnan hyppäämään. Eihän siitä tietysti isompaa riesaa ole, jos asiasta tietoinen kaveri vain huomaa välttää sitä vaihteelle jättämistä. Siis jos ne hyppäämiset johtuvat koneen "peruuttamisesta".
Jos tuon pitäisi olla muotoa "kaikkitietävä" niin sitten helpostiRolle kirjoitti:Jos haluat verrata itseäsi kaikkitietävään jenkkiin niin ole hyvä vaan

No eipä niin. Olisin tuollaisen voinut vaikka itsekin hommata jos veisi vähemmän bensaa tai jos tulisi ajettua vähemmän. Kun on tuo lompakko vähän liian litteäRolle kirjoitti:Pääpointti nyt oli siinä ettei ehkä kannata auto hylätä moisen huhun perusteella.

- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Niin siis kyseessä on samat kaverit kenen juttujen perusteella sanot hihnan hyppivän joten päätä itse mikä on totuusasteScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mutta niin kauan kuin ei ole mitenkään erityisen vahvasti osoitettu että hihnavauriot johtuisivat tuollaisesta, kannattanee pitää juttuun pieni varaus.

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En minä tuon linkkisi keskustelun perusteella sitä hihnaa herjannut. Muistelisin että noita 24v-murheita on ollut "aina" eli niin kauan kuin olen tuota foorumia myllännyt, joskus vuosia sitten aloitin. En tuota ko. ketjua ollut edes lukenut, ei ole tullut käytyä tuolla enää sen jälkeen kun 164 maaliskuussa lähti uudelle, ilmeisen tyytyväiselle omistajalle.
- Epäkelpokeräilijä -
Jos pelkää hihnavaurioita, pitää ostaa ketjullinen peli. Periaatteessa ketjukin poikii joskus jos sitä ei huolla, joten pitää mennä astetta korkeammalle ja vähentää tahdit neljästä kahteen... eli vanha kunnon warre kehiin ja ei tarvi nähdä painajaisia venttiilien vääntymisistä ja jatkuvista hihnan vaihdoista
Ajonautinnosta en mainitse tässä viestissä mitään.... 


Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Pitäähän minunkin sekaantua keskusteluun ja voin vain olla samaa mieltä Rasvanäpin kanssa.
Latasin galleriaan kuvat 3.0 ja 2.5 hihnoista ja itsekukin voi tehdä visuaalisen päätelmän mitä on muutettu matkan varrella ja myös päätellä miksi
Muuton takia minulla ei ole hihnakäytön suunnittelukansiota käytettävissä enkä jaksa ruveta hakemaan sitä mutta väitän näin tekniikan ammattilaisena
että 3.0:ssa hihnan/hihnapyörän kosketuskulma on minimissään ja tuo hihnankiristintyyppi vain lisää ongelmaa.
Latasin galleriaan kuvat 3.0 ja 2.5 hihnoista ja itsekukin voi tehdä visuaalisen päätelmän mitä on muutettu matkan varrella ja myös päätellä miksi

Muuton takia minulla ei ole hihnakäytön suunnittelukansiota käytettävissä enkä jaksa ruveta hakemaan sitä mutta väitän näin tekniikan ammattilaisena

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Sama 7.7 ilmoitetaan myös vanhalle QV:lle 200hv ja Q4 taitaa olla 7.52TS kirjoitti: Mutta 12V:n vääntö 1000-1500 kierroksen alueella on huippua, voittaa GTA:nkin mennen tullen. Tuo ominaisuus onkin arkiajossa hienoa.
Lisäksi 12V (184 hv) ja 24V (210 hv) Superien kiihtyvyys 0-100 km/h on sama 8.0 s. QV (230 hv) lähteekin jo sitten 7.7 sekuntiin.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no vanhemmissa sama ZF:n kolmipykäläinen laatikko kuin fiatissa, lanciassa ja saabissa käytetty..K kirjoitti:Tuota tuota... uskaltaako tässä nyt enää 164 V6:sta haaveillakaan? Kuvittelin jo että myyn Fiiun poies ja ostan tuommoisen 164:n jos löydän, automaattivaihteilla. Onko Alfan automaattilootista kummempia kokemuksia? Sopivan hintaiset 155:t tuntuvat olevan kiven alla.
supereissa taas ZF:n uudempaa sukupolvea oleva nelipykäläinen loota..
kumpaisenkin pitäisi toiminaltaan olla suht varmoja..
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
2TS kirjoitti: Mutta 12V:n vääntö 1000-1500 kierroksen alueella on huippua, voittaa GTA:nkin mennen tullen. Tuo ominaisuus onkin arkiajossa hienoa.
Lisäksi 12V (184 hv) ja 24V (210 hv) Superien kiihtyvyys 0-100 km/h on sama 8.0 s. QV (230 hv) lähteekin jo sitten 7.7 sekuntiin.
Vanha QV (12V) onkin kevyempi kuin uusi QV (24V), josta johtuu hyvä kiihtyvyys vaikka tehoja on vähemmän.GAMMA500 kirjoitti:Sama 7.7 ilmoitetaan myös vanhalle QV:lle 200hv ja Q4 taitaa olla 7.5
Q4:llä kiihtyvyys on 7.9 s. Neliveto onkin aina hitaampi kuin kaksiveto, jos auto on ratkaisuiltaan muuten sama.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tosiaan aika hurjan näköinen se kolmilitraisen jakopääRicambi kirjoitti:Latasin galleriaan kuvat 3.0 ja 2.5 hihnoista ja itsekukin voi tehdä visuaalisen päätelmän mitä on muutettu matkan varrella ja myös päätellä miksi

Onko muuten jotain estettä sille, että vaihtaisi 164:ään 2,5-litraisen hihnan ja kiristäjät? Kansiin ja blokiin voi kyllä joutua tekemään uudet kiinnitykset, mutta ei kai reikien kairaaminen niin paha juttu ole jos vaan valun muoto on pysynyt samana.
Niitä romppujahan on siis kaksi erilaista, 12v- ja 24v-malleille omansa. Jälkimmäisen kyllä mainostetaan sisältävän kaikki neliventtiilimallit, eli pitäisi sen Q4:nkin olla mukana. Ja vaikkei olisikaan niin erot 24v QV:hen taitavat olla lähinnä voimansiirrossa.Grendel kirjoitti:Tietääkö kukaan miten hyvin jos ollenkaan tuo 164 3.0 V6 cardisk romppu kattaa Q4 mallin?
Noista kiihtyvyyksistä; Alfa Romeo taitaa ilmoitella sekuntejaan vähän-sinne-päin-periaatteella, eli ei noista kymmenyksistä kannata olla kovasti huolissaan. Eri lähteistä löytyy erilaisia arvoja.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Niin rasvis tarkoitin yleensäkin noita jenkkejä ja niiden keskusteluja.
Mutta jos nyt olet ottanut tavoitteeksesi saada kaikki pelkäämään 24V:sia niin ei kai voi kuin itkeä niiden puolesta jotka sinua uskoo. Mun mielestä tuollainen joogaaminen kuuluu lähinnä niille ketkä miettii että pitäisikö ostaa 1.4 Corolla vai 1.6 kun tossa 1.4:ssa ois kuitenkin pienemmät renkaat niin ne maksaa vähemmän. Ja sit yritetään seuraavassa käänteessä todeta että "eei minä ajan alfalla koska ostan autoni tunteella". Toki pitää järkeä käyttää mutta joku raja siinäkin tai pitää tehdä niinkuin eltsu ehdotti eli warrea alle vaan
Kuten itse totesit niin eiköhän tehdas olisi tehnyt asialle jotain jos hihna hyppäisi kuin "jänis sähkömatolla".
Mutta jos nyt olet ottanut tavoitteeksesi saada kaikki pelkäämään 24V:sia niin ei kai voi kuin itkeä niiden puolesta jotka sinua uskoo. Mun mielestä tuollainen joogaaminen kuuluu lähinnä niille ketkä miettii että pitäisikö ostaa 1.4 Corolla vai 1.6 kun tossa 1.4:ssa ois kuitenkin pienemmät renkaat niin ne maksaa vähemmän. Ja sit yritetään seuraavassa käänteessä todeta että "eei minä ajan alfalla koska ostan autoni tunteella". Toki pitää järkeä käyttää mutta joku raja siinäkin tai pitää tehdä niinkuin eltsu ehdotti eli warrea alle vaan

Kuten itse totesit niin eiköhän tehdas olisi tehnyt asialle jotain jos hihna hyppäisi kuin "jänis sähkömatolla".
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No otetaas nyt sitten kerta vielä selvyyden vuoksi:
Minun käsitykseni mukaan 164 24v:ssä saattaa olla keskimäärin suurempi riski hihnavaurioihin kuin joissakin muissa autoissa.
Olikohan tuossa nyt tarpeeksi monta ehdollistavaa sanaa? Ja lisäksi:
Minun käsitykseni mukaan 164 24v:ssä saattaa olla keskimäärin suurempi riski hihnavaurioihin kuin joissakin muissa autoissa.
Olikohan tuossa nyt tarpeeksi monta ehdollistavaa sanaa? Ja lisäksi:
En nyt varmaan ole ollut lähdössä barrikadeille sen puolesta, ettei kukaan ostaisi tuollaista autoa. Joku tarkkasilmäinen on jopa saattanut huomata, että ostin itsekin vehkeen, jossa on ollut hihnaongelmia. Jos nyt joku vetää edelleen sellaisen johtopäätöksen ettei tuollaisten kanssa tule toimeen niin vetäköön, minä en tod. ole mikään virallinen autonostosuositusinstanssi enkä edes välitä pyrkiä mihinkään ehdottomaan objektiivisuuteen.Rasvis jo kertaalleen kirjoitti:Olisin tuollaisen voinut vaikka itsekin hommata jos veisi vähemmän bensaa tai jos tulisi ajettua vähemmän.
- Epäkelpokeräilijä -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minun käsitykseni mukaan 164 24v:ssä saattaa olla keskimäärin suurempi riski hihnavaurioihin kuin joissakin muissa autoissa.
Kyllä tuo edellä mainittu kuullostaa aika paljon paremmalta. Jos ei halua olla mikään absoluuttinen tietäjä™ niin kannattaa esittää asiat hieman eri tavalla.Rasvis kirjoitti:tuo konehan on erityisen hanakka hyppyyttämään hihnaa.
Mites muuten tuo 166:sen ja GTV:n kolmelitranen, onko siinä mitään muutettu vai miten ne on edelleen noita koneita syöttänyt markkinoille?
PS. Selasin eri foorumeita maailmalla eikä tullut vastaan yhtään 24V hihnavaurio tapausta, mikä nyt ei ainakaan tue sitä että sitä tarvis kovastikaan jännittää.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Lisää tuon jälkimmäisen kommentin eteen se "minun käsitykseni mukaan" niin ovat aika lähellä toisiaan, toisella tavalla ilmaistuna vaan. Ja niitä "minun käsityksiä" tässä nyt on lähinnä tullut ladeltua, kukin saa tykönään olla ihan vapaasti eri mieltä ihan mistä tahansa asiasta.
Mutta joo, oikeassa olet, olisi sen voinut vähän eri tavallakin esittää.
(Ainakin) hihnankiristin on muutettu 164:ssä käytetystä tyypistä, eli ei ole samanlainen GTV:ssä ja 166:ssa. Ei liene ihan sattumaa, kun kyseessä on muuten sama kone.
Mutta joo, oikeassa olet, olisi sen voinut vähän eri tavallakin esittää.
(Ainakin) hihnankiristin on muutettu 164:ssä käytetystä tyypistä, eli ei ole samanlainen GTV:ssä ja 166:ssa. Ei liene ihan sattumaa, kun kyseessä on muuten sama kone.
- Epäkelpokeräilijä -
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Nuo 24-venasen Superin hihnaongelmat tai tarinat niistä kummittelivat kyllä mielessä suunnitellessani nykyisen auton hankkimista.
Olen Rasviksen kanssa samaa mieltä siitä, että todennäköisesti hihnan pompsahtelut ja katkeamiset ovat tässä moottorissa keskimääräistä yleisempiä. Tämän foorumin käyttäjistä ainakin kahdella on ollut ongelmia tuontisupereiden hihnojen kanssa kuten myös joillain muilla ulkomaisten foorumin käyttäjillä. Ikävä kyllä myös sangen useat mobile.de:n myytävät 24 venaset ovat maininnalla "motorschaden". Tämä tosin yleensä erittelemättä vaurion laatua mutta voisi kuvitella vaurioiden johtuvan juuri tästä. (kop..kop..kop)
Superin tullessa markkinoille valmistaja kehuskeli auliisti erittäin pitkää hihnanvaihtoväliä (120000 km), joka myöhemmin muutettiin, ilmeisesti maakohtaisesti? lyhyemmäksi. Nykyinen suositus on Suomessa käsittääkseni 60tkm mutta esim. Saksassa merkkiliikkeen huoltopäällikkö totesi vaihtovälin olevan siellä 100tkm. mutta suosittelivat kuitenkin 75tkm:a.
Toisaalta enemmän kuin hihnaongelmista minua varoitettiin nimenomaan automaattilootan lyhytikäisyydestä ja useilta tahoilta kehotettiin valitemaan manuaali jos mahd. ...tiedä nyt sitten tästäkin....
Olen Rasviksen kanssa samaa mieltä siitä, että todennäköisesti hihnan pompsahtelut ja katkeamiset ovat tässä moottorissa keskimääräistä yleisempiä. Tämän foorumin käyttäjistä ainakin kahdella on ollut ongelmia tuontisupereiden hihnojen kanssa kuten myös joillain muilla ulkomaisten foorumin käyttäjillä. Ikävä kyllä myös sangen useat mobile.de:n myytävät 24 venaset ovat maininnalla "motorschaden". Tämä tosin yleensä erittelemättä vaurion laatua mutta voisi kuvitella vaurioiden johtuvan juuri tästä. (kop..kop..kop)
Superin tullessa markkinoille valmistaja kehuskeli auliisti erittäin pitkää hihnanvaihtoväliä (120000 km), joka myöhemmin muutettiin, ilmeisesti maakohtaisesti? lyhyemmäksi. Nykyinen suositus on Suomessa käsittääkseni 60tkm mutta esim. Saksassa merkkiliikkeen huoltopäällikkö totesi vaihtovälin olevan siellä 100tkm. mutta suosittelivat kuitenkin 75tkm:a.
Toisaalta enemmän kuin hihnaongelmista minua varoitettiin nimenomaan automaattilootan lyhytikäisyydestä ja useilta tahoilta kehotettiin valitemaan manuaali jos mahd. ...tiedä nyt sitten tästäkin....

- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Minkä ikäinen Superi sulla on? Eikös uudemman ZF:n laatikot ole alkaen 200 heppaa että luulisi kestävän. Minäkin luin tuosta lootasta ettei kestäisi 200tkm kun pitää rempata, mutta kuulin että niitä olisi kahdenlaisia joten tiedä sitten. Btw, tehaskunnostetun lootan saa 500 eurolla jos tietää mistä ostaa joten ennemmin jännittäisin sitten sitä hihnaa jos jännittää haluaa
Ihmekös jos hihnat hyppää noilla väleillä, minä lasken sen omistajan huolimattomuudeksi. Jos hihnat hyppäisi 20tkm välein vaihtamatta niin pitäisi edelleen huolimattomuutena, ylläpitokulut vaan hiukka korkeat
Tullut seurattua supereita mobilesta koko kevään ja kesän, enkä nyt tiedä motorschadeneista, nytkin oli vain yksi. En sitä kiistä etteikö niitä paukkuisi mutta näitä mobilen autojen huoltohistoriasta vaikea sanoa, jos 60tkm vaihtoväli estää hihnan hyppimisen niin sehän on sama kuin 156:ssa.
Asiantuntijat korjatkoon ja esittäkööt omat mielipiteensä, keskustelu avartaa. Lähinnä olisi kiva tietää että estääkö tiheämpi vaihtoväli hyppimistä vai onko ihan sattumanvaraista?

Ihmekös jos hihnat hyppää noilla väleillä, minä lasken sen omistajan huolimattomuudeksi. Jos hihnat hyppäisi 20tkm välein vaihtamatta niin pitäisi edelleen huolimattomuutena, ylläpitokulut vaan hiukka korkeat

Tullut seurattua supereita mobilesta koko kevään ja kesän, enkä nyt tiedä motorschadeneista, nytkin oli vain yksi. En sitä kiistä etteikö niitä paukkuisi mutta näitä mobilen autojen huoltohistoriasta vaikea sanoa, jos 60tkm vaihtoväli estää hihnan hyppimisen niin sehän on sama kuin 156:ssa.

Asiantuntijat korjatkoon ja esittäkööt omat mielipiteensä, keskustelu avartaa. Lähinnä olisi kiva tietää että estääkö tiheämpi vaihtoväli hyppimistä vai onko ihan sattumanvaraista?
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Tää mun Superi on ysinelonen ja manuaali, olet itseasiassa tainutkin autoa kattella kesäkuussa affenistolla...
Joo, eipä tällä hetkellä mobile.de:ssä ole kovin montaa moottorivaurioista mutta vuoden sisällä niitä on jatkuvasti muutamia siellä pyörinyt. Laiskuuttani en tämän hetkistä tilannetta ehtinyt katsastamaan...
Prosentuaalisesti konevaurioisten osuus on mielestäni kuitenkin aina ollut huomattavasti korkeampi verrattaessa muiden merkkien jonkin tietyn mallin tarjontaan... muista vauriotarjokkaista tulee mieleen ehkä volkkarin vr6 tai MB S-sarjan 3,5 turbodiesel...jälkimmäinen tosin eri syystä.

Joo, eipä tällä hetkellä mobile.de:ssä ole kovin montaa moottorivaurioista mutta vuoden sisällä niitä on jatkuvasti muutamia siellä pyörinyt. Laiskuuttani en tämän hetkistä tilannetta ehtinyt katsastamaan...
Prosentuaalisesti konevaurioisten osuus on mielestäni kuitenkin aina ollut huomattavasti korkeampi verrattaessa muiden merkkien jonkin tietyn mallin tarjontaan... muista vauriotarjokkaista tulee mieleen ehkä volkkarin vr6 tai MB S-sarjan 3,5 turbodiesel...jälkimmäinen tosin eri syystä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Omani avasin sekä 210tkm:n että noin 240tkm:n kohdalla (älä kysy miksiSavo kirjoitti:Minkä verran kilometrejä keskimäärin Alfan 3.0 12 v moottori kestää. Entä minkälaisia remontteja moottori kaipaa.

Sitähän ne todennäköisesti tarkoittavat, mutta noista on vaikea sanoa onko hihnat vaihdettu ajallaan. Ainakin vanhemmat 12-venttiiliset alkavat olla niin sopuisissa hinnoissa, että niistä varmaan monellakin ajetaan vaan kunnes joku paikka hajoaa. 24-venaisista en kyllä osaa sanoa, niissä ei hankinta- ja huoltohintojen ero ole sentään vielä yhtä pieni.glideslope kirjoitti:Ikävä kyllä myös sangen useat mobile.de:n myytävät 24 venaset ovat maininnalla "motorschaden". Tämä tosin yleensä erittelemättä vaurion laatua mutta voisi kuvitella vaurioiden johtuvan juuri tästä. (kop..kop..kop)
- Epäkelpokeräilijä -
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, tuo pitää paikkansa. Näyttää siltä, että muutenkin sakemanneissa näiden kaksnelosten kiertokulku on verkkaista ainakin myyjiltä seuraaville ostajille. Näyttää nimittäin vieläkin olevan kaupan pari, ilmoitustietojen perusteella hyvää yksilöä, joista toista itsekin vuosi sitten harkitsin. Pyyntihinnat vaan on näköjään tulleet tonnilla alaspäin.Rasvis kirjoitti:24-venaisista en kyllä osaa sanoa, niissä ei hankinta- ja huoltohintojen ero ole sentään vielä yhtä pieni.
Merkistä riippumatta isokoneisten n. 10 v. vanhojen autojen arvostus on Saksassa pohjamudissa johtuen lähinnä kyseisen maan vakuutus- / verotusjärjestelmästä.
Ainoa merkki joka esim. edustusautomalleista pitää hyvin hintansa on MB:n S-luokka. Esim. Bemarin 7-sarjalaisia ja Audin A 8:aa saa naurettavan halvalla. Kuitusvero näihin onkin sitten toinen juttu.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ja käyttökulut kolmas juttu. Kyllähän sitä mielikseen ajelisi vaikka vanhalla M5:llä (kivittäkää vaanglideslope kirjoitti:Esim. Bemarin 7-sarjalaisia ja Audin A 8:aa saa naurettavan halvalla. Kuitusvero näihin onkin sitten toinen juttu.

- Epäkelpokeräilijä -
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Kun noita kiihtyvyysarvoja hekumoitiin aiemmin tuolla ylempänä sattui käteen arkistosta vanha TopGear:in Group Test toukokuulta -94.
Vertailussa nimeltään "Life after BMW"
ottivat mittaa toisistaan Mazda Xedos 9, Saab 9000 Turbo 2,3 sekä em. Alfa 164 Super 3,0 -24v.
Mitatut kiihtyvyydet olivat 0-60 mph: Alfa 7,2 s, Saab 7,8 s, Mazda 10,4 s.
Varttimaili samassa järjestyksessä: 15,4 s. 16,1 s.ja 17,8 s.
L. arvioitu kiihtyvyys 0-62 mph (100km/h) on vajaa tai noin 7,5 s.
Yhteenvetona todettin Saabin olevan joustavan turbomoottorin ja mukavan alustan voimin vertailun ykkönen mutta nannaa oli lukea reportterin oma mielipide asiasta:
"As alternatives to BMW 5-Series, the Xedos, Alfa 164 24-valver and Saab 2,3 Turbo are interesting and separate choices. But let´s face it - if we´re benchmarking them against the BM, the Mazda and Saab aren´t in the game.
The Alfa, on the other hand, most defenately is. With its mellifluos 24v lump, matinee idol good looks and that sonorous soundtrack, it can credibly rub noses with the best of Bavaria. But it also got its joker to play. The 164 is far more exclusive, much less predictable and radiates a certain cerebral sophistication. I´d have one myself."
joo, kotiinpäin vetoa pahasti havaittavissa mutta pakko oli laittaa
Vertailussa nimeltään "Life after BMW"

Mitatut kiihtyvyydet olivat 0-60 mph: Alfa 7,2 s, Saab 7,8 s, Mazda 10,4 s.
Varttimaili samassa järjestyksessä: 15,4 s. 16,1 s.ja 17,8 s.
L. arvioitu kiihtyvyys 0-62 mph (100km/h) on vajaa tai noin 7,5 s.
Yhteenvetona todettin Saabin olevan joustavan turbomoottorin ja mukavan alustan voimin vertailun ykkönen mutta nannaa oli lukea reportterin oma mielipide asiasta:
"As alternatives to BMW 5-Series, the Xedos, Alfa 164 24-valver and Saab 2,3 Turbo are interesting and separate choices. But let´s face it - if we´re benchmarking them against the BM, the Mazda and Saab aren´t in the game.
The Alfa, on the other hand, most defenately is. With its mellifluos 24v lump, matinee idol good looks and that sonorous soundtrack, it can credibly rub noses with the best of Bavaria. But it also got its joker to play. The 164 is far more exclusive, much less predictable and radiates a certain cerebral sophistication. I´d have one myself."
joo, kotiinpäin vetoa pahasti havaittavissa mutta pakko oli laittaa

- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää