Mihin menet, Alfa Romeo?
Valvoja: Moderators
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Alfan kohtalo nähdään ensi vuonna. Jos Giulian tekninen alusta taas vaihtuu ja auto sitämyöden lykkääntyy tai mikä pahinta; jos emme kuule autosta mitään. Siinä tapauksessa Alfa on todellakin myynnissä muolimatta Marchionen puheista.
AR 4C nimittäin ei vaadi Fiat Groupilta sellaista sitoutumista, että siitä voisi päätellä emon satsaavan Alfaan. Riittää, että jokin alihankkija valmistaa sitä. Sen sijaan massatuotantomallin valmistamisen aloittaminen vasta osoittaa, että emo Fiat vielä panostaa Alfaan. Se nimittäin vaatii investointeja suunnitteluun, materiaalivirtojen ja tuotantoketjun suunnitteluun. Nämä ovat moninkertaisia panostuksia verrattuna lyhytsarjan tuotantoon.
Vaikka 4C on hieno peli, niin se ei osoita sitoutumista Fiatilta, mutta sopii erinomaisesti Alfa Romeon Italialaisomistuksen loppumisen juhlamalliksi.
On nimittäin faktaa, että minkä tahansa automerkin myynnin lisääminen vaikka edes vähitellen, vaatii sitä, että ostajilla on jotain ostettavaa. Tuotetta täytyy olla ostettavissa koko ajan, vuodesta toiseen. Ostajan täytyy voidan vaihtaa ostamansa auto uuteen samanlaiseen tai koko myyntistrategia on pelkkä farssi. Ainoa tällä hetkellä jatkuva tuotelinja Alfalla on 145/147/Giulietta. Ei kaikkein kadehdittavin linja, vaikka viimeisimmän edustajan nimeksi on kaivettu legendaarinen nimi menneisyydestä. (pahoittelen, mikäli joku pahoittaa mielensä, mutta meilläkin on giulietta) Mito on uusi ja 159 loppuu ennen kuin uutta saadaan myyntiin. 8C/4C ovat harvinaisuuksia, vain mielikuvan luojia. Giulietta on sikäli sopiva malli Fiatille, että sitä voidaan valmistaa MINIMIPANOSTUKSELLA ja sama koskee valitettavasti Mitoa.
Siis...
Ellei Fiatilta ala tulemaan selkeitä panostuksia Alfaan, niin ei niitä tulekaan. Nimittäin kauppiaalle ei ole koskaan järkevää päästää hyllyjä tyhjenemään. Ajattelen niin, että Fiat ei panosta Alfaan, koska se on todellakin myynnissä.
Mutta...
Onkohan tuo huono asia, jos Alfa päätyy vaikkapa VAG:lle. Katsoin tänään toisella silmällä dokumenttia Lamborghinin "megatehdas" dokumentista, joka on esitetty uusintana ties kuinka monta kertaa. Nyt huomioni kiinnittyi kokoonpanon pieniin yksityiskohtiin.
* Tuulilasi kiinnitettiin käsin ja kiinnitysaineen levityksessä oli selviä Italialaisia piirteitä
* Pinta viimeisteltiin erinomaisen hienosti, mutta joka luukun alta paljastuu pakkelia, hiilikuitupurseita, pop-niittejä ja irvistäviä saumoja
* Kokoaminen oli organisoitu Italialaisittain sikäli, että muutaman koripanelin liittämiseen oli jätetty oma kokoamislinjan lokero, samanlainen kuin koneen ja voimansiirron (letkuineen ja johdotuksineen) asentamiseen... jollakin on siis enemmän joutoaikaa kuin muilla, mikä lienee erittäin Italialainen piirre
* Lamborghini emblemit olivat lukkojen takana
* Auto on edelleen tinkimätön ja lienee myös Italiassa suunniteltu
Tarkoitan tällä sanoa, että VAG näyttää arvostavan tuotteen alkuperää ja sitä valmistavia ihmisiä. Mitä tekee tata? JOS Fiatin ja VAG:n riita on todellinen (eikä vain kaupan valmistelun peitetarina), niin Fiat voi myydä Alfan myös odottamattomalle taholle.
* Mercedes voisi esimerkiksi hyötyä merkistä, jolla on "keveämpi", mutta yhteensopiva imago. Sen alla voisi luoda vaikkapa räväkän tehomallisarjan hieman harmaan AMG:n sijaan. Varsinkin kun McLaren yhteistyö meni kiville.
* BMW... ei välttämättä taitaisi hyötyä Alfan tuotemerkistä muuttamatta Alfan tuotelinjaa, ellei sitten jättämällä Alfa ABC segmentteihin... (aarrgh)
* GM/Opel... juna taisi mennä jo
* PSA, ehkä, sieltä puuttuu urheilullinen perinnemerkki
* Kiinalaiset, no ne ostaa mitä vaan
* VAG: kannattaa tsekata. Volsulla on ollut jo 3-5 vuotta Alfalle täydellisesti sopivia konseptiautoja ja uusia malleja
* Jenkit... ei onnistu, koska Fiatilla menee USAssa hyvin
* Japsit... no, jotain todella erikoista pitäisi tapahtua, mutta ehkä Fiat/Mazda yhteenliittymä... tosin esimerkiksi Toyota on tehnyt koko ajan urheilullisia autoja kauppakassimerkille (älkööt kukaan loukkaantuko) ja Lexus on jäänyt melko etäiseksi...
AR 4C nimittäin ei vaadi Fiat Groupilta sellaista sitoutumista, että siitä voisi päätellä emon satsaavan Alfaan. Riittää, että jokin alihankkija valmistaa sitä. Sen sijaan massatuotantomallin valmistamisen aloittaminen vasta osoittaa, että emo Fiat vielä panostaa Alfaan. Se nimittäin vaatii investointeja suunnitteluun, materiaalivirtojen ja tuotantoketjun suunnitteluun. Nämä ovat moninkertaisia panostuksia verrattuna lyhytsarjan tuotantoon.
Vaikka 4C on hieno peli, niin se ei osoita sitoutumista Fiatilta, mutta sopii erinomaisesti Alfa Romeon Italialaisomistuksen loppumisen juhlamalliksi.
On nimittäin faktaa, että minkä tahansa automerkin myynnin lisääminen vaikka edes vähitellen, vaatii sitä, että ostajilla on jotain ostettavaa. Tuotetta täytyy olla ostettavissa koko ajan, vuodesta toiseen. Ostajan täytyy voidan vaihtaa ostamansa auto uuteen samanlaiseen tai koko myyntistrategia on pelkkä farssi. Ainoa tällä hetkellä jatkuva tuotelinja Alfalla on 145/147/Giulietta. Ei kaikkein kadehdittavin linja, vaikka viimeisimmän edustajan nimeksi on kaivettu legendaarinen nimi menneisyydestä. (pahoittelen, mikäli joku pahoittaa mielensä, mutta meilläkin on giulietta) Mito on uusi ja 159 loppuu ennen kuin uutta saadaan myyntiin. 8C/4C ovat harvinaisuuksia, vain mielikuvan luojia. Giulietta on sikäli sopiva malli Fiatille, että sitä voidaan valmistaa MINIMIPANOSTUKSELLA ja sama koskee valitettavasti Mitoa.
Siis...
Ellei Fiatilta ala tulemaan selkeitä panostuksia Alfaan, niin ei niitä tulekaan. Nimittäin kauppiaalle ei ole koskaan järkevää päästää hyllyjä tyhjenemään. Ajattelen niin, että Fiat ei panosta Alfaan, koska se on todellakin myynnissä.
Mutta...
Onkohan tuo huono asia, jos Alfa päätyy vaikkapa VAG:lle. Katsoin tänään toisella silmällä dokumenttia Lamborghinin "megatehdas" dokumentista, joka on esitetty uusintana ties kuinka monta kertaa. Nyt huomioni kiinnittyi kokoonpanon pieniin yksityiskohtiin.
* Tuulilasi kiinnitettiin käsin ja kiinnitysaineen levityksessä oli selviä Italialaisia piirteitä
* Pinta viimeisteltiin erinomaisen hienosti, mutta joka luukun alta paljastuu pakkelia, hiilikuitupurseita, pop-niittejä ja irvistäviä saumoja
* Kokoaminen oli organisoitu Italialaisittain sikäli, että muutaman koripanelin liittämiseen oli jätetty oma kokoamislinjan lokero, samanlainen kuin koneen ja voimansiirron (letkuineen ja johdotuksineen) asentamiseen... jollakin on siis enemmän joutoaikaa kuin muilla, mikä lienee erittäin Italialainen piirre
* Lamborghini emblemit olivat lukkojen takana
* Auto on edelleen tinkimätön ja lienee myös Italiassa suunniteltu
Tarkoitan tällä sanoa, että VAG näyttää arvostavan tuotteen alkuperää ja sitä valmistavia ihmisiä. Mitä tekee tata? JOS Fiatin ja VAG:n riita on todellinen (eikä vain kaupan valmistelun peitetarina), niin Fiat voi myydä Alfan myös odottamattomalle taholle.
* Mercedes voisi esimerkiksi hyötyä merkistä, jolla on "keveämpi", mutta yhteensopiva imago. Sen alla voisi luoda vaikkapa räväkän tehomallisarjan hieman harmaan AMG:n sijaan. Varsinkin kun McLaren yhteistyö meni kiville.
* BMW... ei välttämättä taitaisi hyötyä Alfan tuotemerkistä muuttamatta Alfan tuotelinjaa, ellei sitten jättämällä Alfa ABC segmentteihin... (aarrgh)
* GM/Opel... juna taisi mennä jo
* PSA, ehkä, sieltä puuttuu urheilullinen perinnemerkki
* Kiinalaiset, no ne ostaa mitä vaan
* VAG: kannattaa tsekata. Volsulla on ollut jo 3-5 vuotta Alfalle täydellisesti sopivia konseptiautoja ja uusia malleja
* Jenkit... ei onnistu, koska Fiatilla menee USAssa hyvin
* Japsit... no, jotain todella erikoista pitäisi tapahtua, mutta ehkä Fiat/Mazda yhteenliittymä... tosin esimerkiksi Toyota on tehnyt koko ajan urheilullisia autoja kauppakassimerkille (älkööt kukaan loukkaantuko) ja Lexus on jäänyt melko etäiseksi...
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
--> Jos tuleva SpiderMiata onnistuu myös myýnnissä niin siitä voisi löytyä liittouman pohja. Toyotaan ja Nissaniin en oikein usko, sillä niillä on omiaalfista kirjoitti:Alfan kohtalo nähdään ensi vuonna. Jos Giulian tekninen alusta taas vaihtuu ja auto sitämyöden lykkääntyy tai mikä pahinta; jos emme kuule autosta mitään. Siinä tapauksessa Alfa on todellakin myynnissä muolimatta Marchionen puheista.
* Japsit... no, jotain todella erikoista pitäisi tapahtua, mutta ehkä Fiat/Mazda yhteenliittymä... tosin esimerkiksi Toyota on tehnyt koko ajan urheilullisia autoja kauppakassimerkille (älkööt kukaan loukkaantuko) ja Lexus on jäänyt melko etäiseksi...
aika maukkaita sportteja jo pelissä , mutta eihän sitä koskaan tiedä... kuten olen jo aiemmin sanonut , niin japsituotantofilosofialla ja yhteisellä pohjalevyllä tuotettu Italodesign Alfan makoisalla ajettavuudella ryyditettynä voisi toimiakin... jospa Alfa saisi sen oman Giulian moottorinkin tehtyä Mazdan kanssa
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Lamborghinin "megatehdas" dokumentti,tuli itsekin katsottua,Lambon hinnassa/valmistusmäärissä taitaa olla pelivaraa hiukan eri tavalla kuin "kansanautoissa"
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
mjoo, onhan se vielä mutta ei kaikilta osian, esim koneista osa on jo muualta tai muualla tehty, kyllä se pikkuhiljaa valuu enemmän ja enemmän saksalaiseksi, ei ole järkevää tehdä yhdelle merkille omia juttuja kun on muitakin samantapaisia autoja.alfista kirjoitti:
* Auto on edelleen tinkimätön ja lienee myös Italiassa suunniteltu
Tarkoitan tällä sanoa, että VAG näyttää arvostavan tuotteen alkuperää ja sitä valmistavia ihmisiä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Ja näkyviä (ja tuntuvia) osia tulee suoraan bulkkilinjalta. Myönnettäköön, että Lambon ostaja ei välttämättä ole nähnyt hinnat alkaen -A4:ia, mutta mun silmään kiimatronic ja RNS paistaa kyllä rehellisesti sanottuna rumasti. Melkoinen turn-off, kun Lambon keskikonsolia kattomalla tulee mieleen itellä ollut '06 A4 TDI, joka oli rehellisesti sanottuna aivan kauhea keksintö.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
jep jep.. saksalainen emo paistaa lambonkin ohjaamosta jo melkoisesti.. ja ei varmaan ainakaan parempaan suuntaan mene jatkossakaan..
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Tästä ohjaamosta on aika vaikea hakea saksalaita tunnelmaa (juu tiedän että nuo keskikonsolin naapulat ovat vähän audi look, mutta ainankaan mua se ei kiinnostaisi pätkääkään tossa ohjaamossa )
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Kyllä niissä oldskool-vaihdekulisseissa vaan oli jotain. Tuo Aventadorin konsolin nappulapaise voisi yhtä hyvin olla Hyundaista kotoisin.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Taitaa nykyaikana olla isot valmistussarjat = samojen komponenttien käyttö useissa eri merkeissä & malleissa enempi välttämättömyys. Pienille valmistajille näyttää käyvän kehnosti. Jos siis unohdetaan nämä 600 000 €/kpl Koeningseggit yms.alfista kirjoitti:Giulietta on sikäli sopiva malli Fiatille, että sitä voidaan valmistaa MINIMIPANOSTUKSELLA ja sama koskee valitettavasti Mitoa.
Kyllä Fiat on tosissaan panostanut Alfaan … siis ainakin enemmän kuin ”omaan” merkkiin. Minimipanostuksella Giulietta olisi = Bravo erilaisella maskilla ja piilotetuilla takaoven kahvoilla. Siihen kuitenkin suunniteltiin päivitetty alusta ym. ja 1,4 l padan tehokkain versio sekä TCT on toistaiseksi rajattu Alfan yksinoikeudeksi.
Bravon myynti taitaa olla hiipumassa pahasti, mutta sitä saa mitä tilaa – myyntiä on lahjoitettu kilpailijoille, kun mallin kehitys on vissiin lopetettu eikä farkkua saatu myyntiin (piti tulla jo 2010). Kuten ei myöskään ole myynnissä TCT versiota tms. Vähän voisi olla toisenlainen tilanne, jos olisi saatu tuo farkku + diesel/bensaturbo + kaksoiskytkinvaihteisto myyntiin 2010/2011, kun ei korean pojilla & co vielä ollut mitään vastaavaa tarjolla. Myös Punto alkaa olemaan kunnon uudistusta (ei pelkkää faceliftiä) vailla, kun kilpailijat ovat kehittyneet kovasti. Esim. 2-pyttyinen kone sähkömoottorilla ryyditettynä = kevythybridi voisi olla kiinnostava päivitys. Jo ihan siitä syystä, että tällaisella saisi hieman mediajulkisuutta (kun lehdet näistä niin kovin tykkää).
Jep, mutta tällaisia mielikuvan luojia nimenomaan tarvitaan edistämään myös niiden perusmallien (Mito + G) myyntiä edistämään.alfista kirjoitti:8C/4C ovat harvinaisuuksia, vain mielikuvan luojia.
Ja tarvittaisiin myös se Giulia ja farkkuversio Giuliettastakin…. ei pelkästään siksi, että on ihmisiä, jotka NYT tarvitsevat tällaisen. On myös sellaista ajattelutapaa, että ettei voi ostaa pelkkää "pikkuautomerkkiä" ... liekö tässä taustalla ajatus "päivitysmahdollisuudesta" tilantarpeen/tilipussin kasvaessa vaiko vaan imagosta.
Tuntuu olevan pahasti pallo hukassa, kun mallivalikoimassa on vuodesta toiseen aukkoja ja resursseja haaskataan, kun kalliita kehitysprojekteja keskeytetään tai ”palautetaan takaisin piirustuslaudalle”, kun ei ylin johto osaa päättää, että mihin suuntaan pitäisi pari seuraavaa vuotta mennä. Jahkailun seurauksena menee äkkiä hukkaan myös panostukset moottoritekniikkaan (MultiAir + TCT).
ÄÄÄK! Tämähän on pahin painajainen! Mihin tuo johtaisialfista kirjoitti:Onkohan tuo huono asia, jos Alfa päätyy vaikkapa VAG:lle.
- a) Alfasta tulisi pelkkä Bugattin tapainen eksoottisuus eli mallistona pelkästään 4C/8C tyylisiä >100 k€ autoja
b) Alfalla korvattaisiin vissin aika kehnosti myynyt Seat budjettimallin rassina eli Mito + G olisivat Golf/Polo GTI:n halvempi vaihtoehto … toki sisustus, moottorit yms. olisivat sitten ehtaa konsernitavaraa (TSI+DSG) ja erona vaan peltien muotoilu ja merkki keulalla
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
kymmenen pistettä ja papukaijamerkki...Rasvis kirjoitti:Kyllä niissä oldskool-vaihdekulisseissa vaan oli jotain. Tuo Aventadorin konsolin nappulapaise voisi yhtä hyvin olla Hyundaista kotoisin.
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Asiallisia kommentteja. En tuota ollut huomannutkaan, että emo Fiatin mallistokin jää kilpailun jalkoihin. Onko tämä malliston liian hidas kehittäminen siis yleisesti Italialaistehtaan perusongelma?
Ainakin yhden kehitystä haittaavan Italo-periaatteen näkisin. Heillä on näköjään erittäin tärkeätä säilyttää eri tuotemerkkien luokkaerot. Asia lienee peräisin eteläeurooppalaisesta luokkayhteiskunnasta. Tämä ilmenee esimerkiksi niin, että Fiatissa ei voi olla Alfaa tehokkaampaa moottoria, Alfassa ei voi olla Maseratia tehokkaampaa moottoria ja Maseratissa ei voi olla Ferraria teokkaampaa moottoria. Uutta tekniikkaa pantataan "ylempien" merkkien käytössä, kun tehokkaampaa olisi ottaa kaikki käyttöön heti kaikilla merkeillä.
Mazdasta voisi löytyä kumppani. Varsinkin, kun Mazda lienee irtautunut Ford-Volvo-Mazda liittoumasta? Oikeastaan aika hyvä vaihtoehto.
Ainakin yhden kehitystä haittaavan Italo-periaatteen näkisin. Heillä on näköjään erittäin tärkeätä säilyttää eri tuotemerkkien luokkaerot. Asia lienee peräisin eteläeurooppalaisesta luokkayhteiskunnasta. Tämä ilmenee esimerkiksi niin, että Fiatissa ei voi olla Alfaa tehokkaampaa moottoria, Alfassa ei voi olla Maseratia tehokkaampaa moottoria ja Maseratissa ei voi olla Ferraria teokkaampaa moottoria. Uutta tekniikkaa pantataan "ylempien" merkkien käytössä, kun tehokkaampaa olisi ottaa kaikki käyttöön heti kaikilla merkeillä.
Mazdasta voisi löytyä kumppani. Varsinkin, kun Mazda lienee irtautunut Ford-Volvo-Mazda liittoumasta? Oikeastaan aika hyvä vaihtoehto.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
^ Kyllä tuo segmentointiongelma on yhtä lailla muillakin monimerkkikonserneilla. Fiat on sentään pitänyt linjan siinä mielessä, että merkeillä on edes jotensakin selvät segmentit. VAG:lla VW Phaeton talloi Audin varpaille mennen tullen, ja Seatin ja Skodan ero taitaa olla enemmän maantieteellistä kuin markkinasegmenttilaatua. Molemmilla konserneilla tuntuu kuitenkin olevan turhan monta merkkiä käsissään, jotta niitä voisi järkevästi pitää erillisinä. Varsinkin Alfassa ja Lanciassa on tavallaan toinen liikaa. Vaikka Alfa on kieltämättä urheilullisempi ja Lancia mukavuuspainotteisempi, niin samat ostajat niiden välillä arpovat kuitenkin. Samoin konsernin yläpään malliston ohuus on ajanut Italian valtion organisaatiot hulluun tilanteeseen: kesken säästökuurin puolustusministeriö ostaa pari rekkalastia Maserati Quattroporteja. Minkäs teet, jos se on ainoa iso kotimainen sedan? Ajaako Fiat Linealla vai tuontiautolla, kas siinä vasta pulma. (Theman laskeminen italialaiseksi taitaa vaatia enemmän joustavuutta kuin kenraalikunnasta löytyy, enkä ihmettele.)
Järkiautoilija
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
^ Huhuiltiinhan sitä pari vuotta sitten myös VW-konsernin sisäisestä kurinpalautuksesta, kun meinasi Skoda ruveta hönkimään VW:stä ohi. Eli tuli tiukat ohjeet pysyä hinnoittelun ja varustelun suhteen VW:n alapuolella & uusimmat moottoritekniikatkin aina ensimmäiseksi emomerkkiin.
Kun nyt Lancia mainittiin, niin etenkin Bravo & Delta on aika kummallinen pari. Samat moottorit ja muutenkin sama tekniikka, mutta käden käänteessä Deltaan saatiin taiottua pidennetty kori. Miksi sitten HB:n muokkaaminen farkuksi tuntuu olevan haastavampi operaatio kuin HB:n suunnittelu "puhtaalta pöydältä"? Bravohan suunniteltiin lähes kokonaan tietokonemallinnuksella (törmäystestit mukaanluettuina) ennätysajassa (....18 kk?).
Ettäjotta osataan siellä tehdä nopeastikin, jos vaan on johdon suunnalta selvät sävelet, mitä pitää tehdä.
Toki tuo "puhtaalta pöydältä" on liukuva käsite. Bravon suunnittelun nopeuden kyllä kerrottiin osittain johtuneen siitä, että se pohjautuu pitkälti Stiloon. Mitä on kyllä vaikea käsittää .... molemmat autot omistaneena. Eroa kun on vähän muussakin kuin ulkomuodossa.
Kun nyt Lancia mainittiin, niin etenkin Bravo & Delta on aika kummallinen pari. Samat moottorit ja muutenkin sama tekniikka, mutta käden käänteessä Deltaan saatiin taiottua pidennetty kori. Miksi sitten HB:n muokkaaminen farkuksi tuntuu olevan haastavampi operaatio kuin HB:n suunnittelu "puhtaalta pöydältä"? Bravohan suunniteltiin lähes kokonaan tietokonemallinnuksella (törmäystestit mukaanluettuina) ennätysajassa (....18 kk?).
Ettäjotta osataan siellä tehdä nopeastikin, jos vaan on johdon suunnalta selvät sävelet, mitä pitää tehdä.
Toki tuo "puhtaalta pöydältä" on liukuva käsite. Bravon suunnittelun nopeuden kyllä kerrottiin osittain johtuneen siitä, että se pohjautuu pitkälti Stiloon. Mitä on kyllä vaikea käsittää .... molemmat autot omistaneena. Eroa kun on vähän muussakin kuin ulkomuodossa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Mihin menet, Alfa Romeo?
Tähän ja täällä(kin) perinteiseen Hyrssen hankkimisen ja sen tuotteiden moittimiseen liittyen: Ensimmäisen halfin ja toisen neljänneksen konsernitulos on ulkona (luettavissa vaikkapa italiaspeedin sivuilta). Yksi osa takoo rahaa ja loput sitten ei....Tazio kirjoitti:Edelleen: ilman Sig. Marchionnea tuskin olisi enää vähään aikaan ollut alasajettavaakaan.....V6 kirjoitti: ....Mr Marchionne jatkaa Italian autoteollisuuden alasajoa...
Takavuosina Fiat maksoi Alfa Romeon tappiot ja piti kokonaisuuden pinnalla (Lancia taisi keikkua monta vuotta nippa nappa plussalla???). Nyt kokonaisuuden pitävät pinnalla Chrysler, Dodge ja Ram. Ja käytännössä ilman investointeja
Oisko sittenkin ollut tuossa kossupullo akvisiitiossa järkeä?
-Tazio
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
voipi olla että farkku Giulietta toteutuu, Bravon suunnittelun nopeus johtui kai lähinnä siitä että se suunniteltiin pitkälti PCn ääressä ja Magna Steyr toimesta suurelta osin.insinörtti kirjoitti:. Miksi sitten HB:n muokkaaminen farkuksi tuntuu olevan haastavampi operaatio kuin HB:n suunnittelu "puhtaalta pöydältä"? Bravohan suunniteltiin lähes kokonaan tietokonemallinnuksella (törmäystestit mukaanluettuina) ennätysajassa (....18 kk?).
Ettäjotta osataan siellä tehdä nopeastikin, jos vaan on johdon suunnalta selvät sävelet, mitä pitää tehdä.
Toki tuo "puhtaalta pöydältä" on liukuva käsite. Bravon suunnittelun nopeuden kyllä kerrottiin osittain johtuneen siitä, että se pohjautuu pitkälti Stiloon. Mitä on kyllä vaikea käsittää .... molemmat autot omistaneena. Eroa kun on vähän muussakin kuin ulkomuodossa.
http://www.autoedizione.com/fiat-will-s ... r-cassino/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
kohta ei ole enää mitä edes tarvitsee pitää pinnalla, Euroopassa alkaa olemaan aika kuollutta Fiatin saralla, VW kahmii loputkin apajat kun muut säästelevät uusien mallien esittelyssä, nythän sitä jo syytetään ns hintojen dumppauksesta. On kyllä kiva nähdä Alfan tämän vuoden myyntilukemat.Tazio kirjoitti: Nyt kokonaisuuden pitävät pinnalla Chrysler, Dodge ja Ram. Ja käytännössä ilman investointeja
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Mihin menet, Alfa Romeo?
^
Euroopassa alkaa olla kuollutta, piste.
VAG, Mercedes ja BMW lienevät ainoat jotka ovat kohtalaisessa hapessa ( ei dataa käsillä, vetelen borsalinosta).
Joku ketjupolttava villapaitajeppe muuten taisi joskus 2005 tai niilllä nurkin ennustella jotain tälläistä tapahtuvaksi.... (kumpa vain ei olisi syntynyt itse itseään toteuttava ennustus..).
Ei sillä, ei ole hyvä tilanne FGA:lla, eikä se että kaverillakin menee huonosti juuri lohduta. Tuo product freeze Euroopassa vaikuttaa kyllä vähän hassulta, jostain luin että VAG lanseerasi viime vuonna 40 uutta autoa/mallia ja näin se kyllä vaikuttaa paremmalta strategialta, valitettavasti.
-Tazio
Euroopassa alkaa olla kuollutta, piste.
VAG, Mercedes ja BMW lienevät ainoat jotka ovat kohtalaisessa hapessa ( ei dataa käsillä, vetelen borsalinosta).
Joku ketjupolttava villapaitajeppe muuten taisi joskus 2005 tai niilllä nurkin ennustella jotain tälläistä tapahtuvaksi.... (kumpa vain ei olisi syntynyt itse itseään toteuttava ennustus..).
Ei sillä, ei ole hyvä tilanne FGA:lla, eikä se että kaverillakin menee huonosti juuri lohduta. Tuo product freeze Euroopassa vaikuttaa kyllä vähän hassulta, jostain luin että VAG lanseerasi viime vuonna 40 uutta autoa/mallia ja näin se kyllä vaikuttaa paremmalta strategialta, valitettavasti.
-Tazio
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Eikä lopputulos ole lainkaan hullumpi! Onhan sitä joku viisaampi sanonutkin, että parhaat ideat syntyvät usein organisaation kriisitilanteissa, joissa on pakko hyväksyä muutokset totuttuihin kaavoihin.V6 kirjoitti:voipi olla että farkku Giulietta toteutuu, Bravon suunnittelun nopeus johtui kai lähinnä siitä että se suunniteltiin pitkälti PCn ääressä ja Magna Steyr toimesta suurelta osin.
Toki pilkkua viilattaessa voi pikaisen aikataulun seurauksena löytää esim. mittariston, josta ei ilta/aamuauringossa saa tolkkua ... mutta kokonaisuutena auto oli huima parannus Stiloon sekä ulkonäön että ajettavuuden suhteen.
Miksei siis samaa metodia voisi soveltaa toistamiseen? Vaikka sitten 6 tai 12 kk tuohon päälle vielä ajettavuuden ja interiöörin viimeistelyyn...? Nyt tuntuu, että yritetään Giuliasta tehdä täydellistä autoa. Jos tavoitteena olisi tuoda markkinoille mahdollisimman tasapaksu "järkiauto", niin silloin voisinkin ymmärtää ajatuksen auton perusteellisesta viilaamisesta juurikin markkinatutkimusten osoittaman keskiarvoauton hyveiden mukaiseksi. Mutta Alfan tapauksessa en mitenkään näe mahdolliseksi, etteikö uuteen malliin aina sisältyisi myös floppaamisen riski, kun jujuna nimenomaan on olla jotain muuta kuin harmaa keskivertoauto. Jos menee pieleen, niin uutta yritystä vaan kehiin!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Taitaa Sergio olla umpityhmä tai sitten viisas.
On huomannut että Fiatilla ei ole tulevaisuutta missään muodossa ja on sitten päättänyt ajaa kaikki Euroopan toiminnot alas. Imagonnostattajiksi konserniin jätetään Maserati ja Ferrari. Alfaan en enää usko, jos halua olisi, se 4C olisi ollut jo kaupoissa. Miten voi muka kestää tehdä takaovet MiToon 5 vuotta?!
Kauan meni Toyotalla/Subarulla että saatiin uusi urheiluautokonsepti kauppoihin? Oliko puoli vuotta vai vuosi?
Umpityhmyyttä on olla pois sedan, farmari, katumaasturi-markkinoilta. Bemarilla on katumaastureissa neljä erilaista X-mallia, italialaisilla EI MITÄÄN!
Miltä kuulostaa jos Alfan 159 tavoin VW, BMW ja Mercedes lopettaisivat Passatin, 3-sarjan ja C-sarjan?
Fiatilta on puuttunut farmari, ei taida tulla kyseeseen Focuksen ja Golfin suhteen...
Viisauden vaihtoehto... Sergio on ymmärtänyt että Fiatia ei pysty myymään maissa missä ihmisillä on rahaa käytössään. Lue Venäjä, Kiina, muu Aasia. Jenkkiautoilla on vielä menekkiä ja mainetta maissa missä halutaan näyttäviä kulkupelejä. Fiathan ei ole tarjonnut kuin tyylittömiä rimpuloita ja viimeiseen 30 vuoteen. Albeat, Stilot, Cromat yms. eivät kauneuskisoissa pärjää.
Alfa ja Lancia ovat marginaalimerkkejä mitä maailma ei tunne. Markkinointi olisi liian suuri ponnistus. Ferrari ja Maserati voidaan jättää "exclusive" vaihtoehdoiksi. Niillä ei kuitenkaan konserni elä.
On huomannut että Fiatilla ei ole tulevaisuutta missään muodossa ja on sitten päättänyt ajaa kaikki Euroopan toiminnot alas. Imagonnostattajiksi konserniin jätetään Maserati ja Ferrari. Alfaan en enää usko, jos halua olisi, se 4C olisi ollut jo kaupoissa. Miten voi muka kestää tehdä takaovet MiToon 5 vuotta?!
Kauan meni Toyotalla/Subarulla että saatiin uusi urheiluautokonsepti kauppoihin? Oliko puoli vuotta vai vuosi?
Umpityhmyyttä on olla pois sedan, farmari, katumaasturi-markkinoilta. Bemarilla on katumaastureissa neljä erilaista X-mallia, italialaisilla EI MITÄÄN!
Miltä kuulostaa jos Alfan 159 tavoin VW, BMW ja Mercedes lopettaisivat Passatin, 3-sarjan ja C-sarjan?
Fiatilta on puuttunut farmari, ei taida tulla kyseeseen Focuksen ja Golfin suhteen...
Viisauden vaihtoehto... Sergio on ymmärtänyt että Fiatia ei pysty myymään maissa missä ihmisillä on rahaa käytössään. Lue Venäjä, Kiina, muu Aasia. Jenkkiautoilla on vielä menekkiä ja mainetta maissa missä halutaan näyttäviä kulkupelejä. Fiathan ei ole tarjonnut kuin tyylittömiä rimpuloita ja viimeiseen 30 vuoteen. Albeat, Stilot, Cromat yms. eivät kauneuskisoissa pärjää.
Alfa ja Lancia ovat marginaalimerkkejä mitä maailma ei tunne. Markkinointi olisi liian suuri ponnistus. Ferrari ja Maserati voidaan jättää "exclusive" vaihtoehdoiksi. Niillä ei kuitenkaan konserni elä.
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Ei tuo tojotasubaru ihan hetkessä myyntiin ilmestynyt.
"of its first 2008 prototype to show what it was capable of, which is believed to be one reason that Subaru changed their minds, being impressed with what they saw. This prototype led to the development of the FT-86 which was revealed in 2009."
Eipä sillä, jos omalla tontilla on 5000kg p*skaa, niin se ei tee tilanteesta hyvää vaikka naapurin tontilla olisi 10000kg.
"of its first 2008 prototype to show what it was capable of, which is believed to be one reason that Subaru changed their minds, being impressed with what they saw. This prototype led to the development of the FT-86 which was revealed in 2009."
Eipä sillä, jos omalla tontilla on 5000kg p*skaa, niin se ei tee tilanteesta hyvää vaikka naapurin tontilla olisi 10000kg.
VMP
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Mihin menet, Alfa Romeo?
Steady on, old chap!Riccardo kirjoitti: Fiathan ei ole tarjonnut kuin tyylittömiä rimpuloita ja viimeiseen 30 vuoteen.. .
(Suomeksi: moisten sammakoiden suusta päästämistä kannattaa välttää)
Kuten jo monesti todettu, noilla tyylittömillä rimpuloilla on aika pitkälle kuitattu muitten tappiot.
Ulkonäkö on tietysti makukysymys, mutta viimeisen 30 vuoden ajalta tulee aika nopeasti mieleen Brava/Bravo, Barchetta, Coupe, Panda, tipo 4 Croma, Punto, Uno, Cinquecento, uusin 500, jne, jne...
Aika vahva väite kutsua vaikka noita tyylittömiksi, varsinkin jos viitsii edes hetken pohtia hetken minkälaista kamaa muut kussakin segmentissa tarjoilivat.
Et muuten ole koskaan kuullut Sedicistä(kään)?
-Tazio
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Puhumattakaan Ritmosta, tykkäsin lujaa oman S85:n muotoilusta.Tazio kirjoitti:Steady on, old chap!Riccardo kirjoitti: Fiathan ei ole tarjonnut kuin tyylittömiä rimpuloita ja viimeiseen 30 vuoteen.. .
(Suomeksi: moisten sammakoiden suusta päästämistä kannattaa välttää)
Kuten jo monesti todettu, noilla tyylittömillä rimpuloilla on aika pitkälle kuitattu muitten tappiot.
Ulkonäkö on tietysti makukysymys, mutta viimeisen 30 vuoden ajalta tulee aika nopeasti mieleen Brava/Bravo, Barchetta, Coupe, Panda, tipo 4 Croma, Punto, Uno, Cinquecento, uusin 500, jne, jne...
Aika vahva väite kutsua vaikka noita tyylittömiksi, varsinkin jos viitsii edes hetken pohtia hetken minkälaista kamaa muut kussakin segmentissa tarjoilivat.
Et muuten ole koskaan kuullut Sedicistä(kään)?
-Tazio
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
^^Samaa mieltä.Fiatilla on monenkirjava valikoima sielukkaita Italialaisia autoja tullut vuosien mittaan maailmalle.Jos siellä onkin jokunen vähemmän onnistunut malli päässyt markkinoille,ottaisin sellaisenkin ennemmin ajoon kuin jonkun saksalaisen tai japanilaisen harmaavarpusen.
Alfa Romeota tuskin olisi pitkään aikaan ollut olemassakaan,jos ei olisi päässyt sellaisen emon huomaan.Ja jos se menee jollekin muulle konsernille,taru on loppu myös silloin.
Alfa Romeota tuskin olisi pitkään aikaan ollut olemassakaan,jos ei olisi päässyt sellaisen emon huomaan.Ja jos se menee jollekin muulle konsernille,taru on loppu myös silloin.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Renault vaikuttaa kanssa aika hyvässä hapessa olevan,ja psa(vai mikä nyt oli)pösö,ja sitikka kuitenkin kohtalaisessa kaitTazio kirjoitti:^
Euroopassa alkaa olla kuollutta, piste.
VAG, Mercedes ja BMW lienevät ainoat jotka ovat kohtalaisessa hapessa ( ei dataa käsillä, vetelen borsalinosta).
-Tazio
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
PSA:n päällimmäinen ongelma taitaa olla, että päämarkkina-alue koostuu niistä alueista joita finanssikriisi on pahiten lyönyt.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Uhkaavat potkia pihalle 8000 työntekijää, myyntikin on laskennut viimeaikoina.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Kyllä...nimittäin pösö/citikka espanjassa on kuin Tojota Suomessa ja Espanjassa ei varmaan uudet autot mene kaupaksi nykyään...Rasvis kirjoitti:PSA:n päällimmäinen ongelma taitaa olla, että päämarkkina-alue koostuu niistä alueista joita finanssikriisi on pahiten lyönyt.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Kuka ajaa oikeanpuoleisella kaistalla kun kaikilla on Audit?
Tulee tietty kustannustehokkaaksi tienrakentajallekin, kun pelkkä ohituskaista riittää.
Tulee tietty kustannustehokkaaksi tienrakentajallekin, kun pelkkä ohituskaista riittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Tätä juuri tarkoitanp ja koska en usko Marchionen olevan idiootti, niin Fiat group ei tietoisesti halua panostaa Alfaan. Eli Alfa tai Lancia on myynnissä ja viimeaikaikaisen perusteella Alfa.Riccardo kirjoitti:Miltä kuulostaa jos Alfan 159 tavoin VW, BMW ja Mercedes lopettaisivat Passatin, 3-sarjan ja C-sarjan?
Niin kuin sanoit, merkkejä on päällekkäin. jos Fiat esimerkiksi myy Alfan VAGlle, niin se voi vuoden sisään esitellä 5 perinteikästä Lanciaa. Älköön unohdettako, että AR155/156 saa kiittää Lanciaa tekniikastaan ja ajo-ominaisuuksistaan.
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
alfista kirjoitti:Tätä juuri tarkoitanp ja koska en usko Marchionen olevan idiootti, niin Fiat group ei tietoisesti halua panostaa Alfaan. Eli Alfa tai Lancia on myynnissä ja viimeaikaikaisen perusteella Alfa.Riccardo kirjoitti:Miltä kuulostaa jos Alfan 159 tavoin VW, BMW ja Mercedes lopettaisivat Passatin, 3-sarjan ja C-sarjan?
Niin kuin sanoit, merkkejä on päällekkäin. jos Fiat esimerkiksi myy Alfan VAGlle, niin se voi vuoden sisään esitellä 5 perinteikästä Lanciaa. Älköön unohdettako, että AR155/156 saa kiittää Lanciaa tekniikastaan ja ajo-ominaisuuksistaan.
eihän se Marchionne ole panostanut mihinkään muihinkaan merkkeihin paitsi Maseratiin ja Ferrariin, ei ton perusteella voi mitään päätellä. Miksi Lanciaa (Fiattia) pitäisi kiittää? 156 esiteltiin 97 ja Lybra 99 ja mistä tekniikasta? parasta tekniikkaa Alfassa on ollut sen oma joka korvautui huonommalla Fiat/Lancia tekniikalla. Mitään "Lanciaa" ole ollut kymmeniin vuosiin. IMO Lancia olisi pitänyt laittaa kirveen alle siinä vaiheessa kun innostus kehittää merkkiä lopahti, eikä herneitä nenään tästä sitten, se on vain oma mielipide. Oli jo melko lähellä loppua ennen Deltaa, pelkkiä special edition Musa/ypsilon malleja vuodesta toiseen.
Viimeksi muokannut V6, 06 Elo 2012, 21:03. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Öö, mikäs Lancia tässä sitten on ollut luovuttajana. Minä kun olen antanut itseni ymmärtää 155/156:den pohjautuneen pitkälti Tipo(Tempra)/Marea pohjille, joka taisi olla pohjana myös Dedralle.alfista kirjoitti:Älköön unohdettako, että AR155/156 saa kiittää Lanciaa tekniikastaan ja ajo-ominaisuuksistaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Tähän myynnissäkö vaiko eikö tilanteeseen en omalta osaltani osaa suurta viisautta tuoda, mutta eipä tuota kehitystä ole Fiatillakaan tapahtunut muualla kuin 500, Panda, 500XL(vai mikä oli) osastolla sekä pikkuisen mielikuvia Abarthin muodossa. Johto on käskenyt laittaa rahahanat kiinni ja mennään sillä mitä on ja kehitellään hiljalleen uutta samalla toivoen, että Chrysler-siipi toisi konserniin omat roposensa, joilla sitten saisi paatin pidettyä pinnalla eteläisen euroopan pahimman laman yli. Nuo Chrysler-osaston tuotteet, kun eivät tuon markkina-alueen notkahduksesta ensimmäisenä kärsi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Harmillisesti Amerikasta taitaa tulla senverta rahaa että Fiat Span tuleva konkurssi kerkeää pitkittyä just sen verran, että Sergio kerkeä myydä Alfan kiinalaisille. Nopea konkka olisi parempi koska valtion haltuunhan konserni päätyy, ei ne sitä nurin päästä päästä. Alfakin päätyisi näin takaisin edelliselle omistajalle .
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Eikö Alfa jo ehtinyt olla valtiolla aikansa ja tuon ajan kehitys oli, mitä oli. Mielestäni pahin vaihtoehto ikinä.jaacco kirjoitti:Harmillisesti Amerikasta taitaa tulla senverta rahaa että Fiat Span tuleva konkurssi kerkeää pitkittyä just sen verran, että Sergio kerkeä myydä Alfan kiinalaisille. Nopea konkka olisi parempi koska valtion haltuunhan konserni päätyy, ei ne sitä nurin päästä päästä. Alfakin päätyisi näin takaisin edelliselle omistajalle .
Tuonne ylemmäs: Eikö AR155q4 = Lancia Delta HF Integrale tekniikaltaan, alustan ratkaisut halvemmissakin malleissa samat jne? Vai olenko väärässä?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Moottori ja nelivetotekniikka kyllä myös minun ymmärtääkseni Deltan peruja, mutta kuinka paljon Q4:sen alustapalikat erosivat tavisversioista, sitä minä en tiedä.alfista kirjoitti:Tuonne ylemmäs: Eikö AR155q4 = Lancia Delta HF Integrale tekniikaltaan, alustan ratkaisut halvemmissakin malleissasamat jne? Vai olenko väärässä?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
"The earliest derivatives did not changed much the hard points position, hence essential dimensions. These include today’s 145/146, Delta and Brava/Bravo/Marea. They differ from each other by packaging, styling and suspension tuning. Fiat and Lancia share the same engines and transmission. Alfa got modified 4-cylinder engines (e.g. with twin-spark added) and sportier suspension setup. "alfista kirjoitti:Eikö Alfa jo ehtinyt olla valtiolla aikansa ja tuon ajan kehitys oli, mitä oli. Mielestäni pahin vaihtoehto ikinä.jaacco kirjoitti:Harmillisesti Amerikasta taitaa tulla senverta rahaa että Fiat Span tuleva konkurssi kerkeää pitkittyä just sen verran, että Sergio kerkeä myydä Alfan kiinalaisille. Nopea konkka olisi parempi koska valtion haltuunhan konserni päätyy, ei ne sitä nurin päästä päästä. Alfakin päätyisi näin takaisin edelliselle omistajalle .
Tuonne ylemmäs: Eikö AR155q4 = Lancia Delta HF Integrale tekniikaltaan, alustan ratkaisut halvemmissakin malleissa samat jne? Vai olenko väärässä?
Alfa oli valtiolla 1932-1986 , kehitys oli aika hyvää, Fiat on torpannut kilpa toiminnan, Alfan TC vaihdettiin TS hihnakoneisiin, takaveto muuttui etuvetoon, V6nen vaihtui GM koneseen jne., koneet on ainakin mennyt huonommiksi. Uudet voi olla jo parempia kestoltaan.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Mihin menet, Alfa Romeo?
156 ja Lybra myöhemmin pohjaavat Tipoon. Eli valtiorahoitteisten, sinänsä kiinnostavien ja klassisten mallien jälkeen ensimmäinen Giulian jälkeen tehty Alfa Romeo joka kiistatta oli maailmanluokan laite muidenkin kuin alfistien mielestä on omaa sukua Fiat. Tosin yhtä kaunista muotoa tuskin olisi ikinä tullut ulos Fiatin Centro Stilestä.
-Tazio
-Tazio
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Mihin menet, Alfa Romeo?
Hauskaa ja legendaarista, kyllä.V6 kirjoitti:
Alfa oli valtiolla 1932-1986 , kehitys oli aika hyvää, .
Hyvästä, noin liiketoiminnan kannalta en olisi ihan samaa mieltä. Ei nimittäin tainut tehdä voittoa yhteenkään vuonna?
-Tazio
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Alfa GTV / Spider, Alfa 156 and Lancia Lybra received much more development. GTV / Spider has multi-link replaces strut as rear suspension. The front still rides on strut. On the contrary, 156 has the front suspension changed to double-wishbones while using struts at the rear. Lybra remains strut in front but introduces a new GLA (Guided Lateral Arm) rear suspension. Again, Alfa has its own engines (including V6s) while Fiat and Lancia share the same engines. Alfa even got advanced transmission such as Selespeed. Although there are still a lot of common components sharing among them, it is no longer adequate to call these cars as sharing platform. Tämä on jo aika kaukana TipostaTazio kirjoitti:156 ja Lybra myöhemmin pohjaavat Tipoon. Eli valtiorahoitteisten, sinänsä kiinnostavien ja klassisten mallien jälkeen ensimmäinen Giulian jälkeen tehty Alfa Romeo joka kiistatta oli maailmanluokan laite muidenkin kuin alfistien mielestä on omaa sukua Fiat. Tosin yhtä kaunista muotoa tuskin olisi ikinä tullut ulos Fiatin Centro Stilestä.
-Tazio
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Mihin menet, Alfa Romeo?
^
No, jos ei olisi ollut Tipoa ja Mamman rahoja ei olisi tullut 156:kaan. Omaa sukua Fiat
MOT
Sinänsä minusta siinä ei ole mitään pahaa, italialaista osaamista yhtä kaikki.
Kunhan vain muistetaan, että ilman Fiattia ei Italiassa olisi ollut omaa autoteollisuutta enää vuosikymmeniin.
-Tazio
No, jos ei olisi ollut Tipoa ja Mamman rahoja ei olisi tullut 156:kaan. Omaa sukua Fiat
MOT
Sinänsä minusta siinä ei ole mitään pahaa, italialaista osaamista yhtä kaikki.
Kunhan vain muistetaan, että ilman Fiattia ei Italiassa olisi ollut omaa autoteollisuutta enää vuosikymmeniin.
-Tazio
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Kyllähän pohjaa aina muokattu on auton mukaan, mutta alkuperäisen johdannainen silti. 156:ssa on Fiatia moni muukin asia, kuin alusta perustat. Esimerkiksi sumuvalot, siis umpiot, ovat samat kuin Bravo/Brava/Marea. Tämä tuli aikanaan ihan paikallisen DA:n huoltopäällikön suusta, jos kusetti, en ota siitä vastuuta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Tästä Tipon, 155:n ja 156:n keskinäisestä suhteesta liikkuu yllättävän paljon väärinkäsityksiä ja löysiä heittoja. 155 oli selkeästi Tipo-johdannainen monien muiden Fiat-konsernin mallien tapaan, ja autot pohjautuivat samaan ns pohjalevyyn.
Sen sijaan 156 edustaa huomattavasti nykyaikaisempaa rakennesuunnittelua, ja poikkeaa niin alustan kuin pohjalevyn rakenteellisilta ratkaisuiltaan Tipo-sarjasta. Jos oikein muistan 156:n pohjalevy/korirakenteen vääntöjäykkyys oli esittelyhetkellä kokoluokkansa suurin. Tämä on yksi asia josta suunnittelijoiden kesken käydään pientä skabaa. Myös tuotantolinja jouduttiin aikoinaan ymppäämään Tipo-sarjan jäljiltä aivan uuteen uskoon 156:tta varten. Kuten tuossa edellä olevassa sitaatissakin todetaan, ei 156:n rakennetta voi teknisessä mielessä pitää Tipo- sarjan kehitelmänä. Se että malleissa on samoja sumuvaloja, tupakansytyttimiä, tai muuta vastaavaa tilpehööriä on sitten ihan eri asia.
Jostakin syystä näitä väitteitä 156:n Tipo-sarjalaisuudesta aina silloin tällöin nousee esille. Rakenteellisesti ja teknisesti tällaiselle väitteelle ei kuitenkaan ole perustetta. Jos 156 halutaan nähdä Tipon edelleenkehitelmänä, samalla logiikalla molemmat on sitten todettava T-Fordin edelleenkehitelmiksi...
Sen sijaan 156 edustaa huomattavasti nykyaikaisempaa rakennesuunnittelua, ja poikkeaa niin alustan kuin pohjalevyn rakenteellisilta ratkaisuiltaan Tipo-sarjasta. Jos oikein muistan 156:n pohjalevy/korirakenteen vääntöjäykkyys oli esittelyhetkellä kokoluokkansa suurin. Tämä on yksi asia josta suunnittelijoiden kesken käydään pientä skabaa. Myös tuotantolinja jouduttiin aikoinaan ymppäämään Tipo-sarjan jäljiltä aivan uuteen uskoon 156:tta varten. Kuten tuossa edellä olevassa sitaatissakin todetaan, ei 156:n rakennetta voi teknisessä mielessä pitää Tipo- sarjan kehitelmänä. Se että malleissa on samoja sumuvaloja, tupakansytyttimiä, tai muuta vastaavaa tilpehööriä on sitten ihan eri asia.
Jostakin syystä näitä väitteitä 156:n Tipo-sarjalaisuudesta aina silloin tällöin nousee esille. Rakenteellisesti ja teknisesti tällaiselle väitteelle ei kuitenkaan ole perustetta. Jos 156 halutaan nähdä Tipon edelleenkehitelmänä, samalla logiikalla molemmat on sitten todettava T-Fordin edelleenkehitelmiksi...
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Heh, Lancia 037 Stradalen ajovalot tuli suoraan Alfasud Sprintistä. Tämä tieto tuli suoraan Sergio Limonen sähköpostista. En kuitenkaan sen tiedon varassa ala väittämään että 037 pohjautuisi Alfasudiin
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
The Alfa Romeo 156 was introduced in 1997 and won the Car of the Year award in the following year. Based on the previous Alfa 155 (and hence originally on the Tipo floorpan) most of the car was new.PePe kirjoitti:Tästä Tipon, 155:n ja 156:n keskinäisestä suhteesta liikkuu yllättävän paljon väärinkäsityksiä ja löysiä heittoja. 155 oli selkeästi Tipo-johdannainen monien muiden Fiat-konsernin mallien tapaan, ja autot pohjautuivat samaan ns pohjalevyyn.
Sen sijaan 156 edustaa huomattavasti nykyaikaisempaa rakennesuunnittelua, ja poikkeaa niin alustan kuin pohjalevyn rakenteellisilta ratkaisuiltaan Tipo-sarjasta. Jos oikein muistan 156:n pohjalevy/korirakenteen vääntöjäykkyys oli esittelyhetkellä kokoluokkansa suurin. Tämä on yksi asia josta suunnittelijoiden kesken käydään pientä skabaa. Myös tuotantolinja jouduttiin aikoinaan ymppäämään Tipo-sarjan jäljiltä aivan uuteen uskoon 156:tta varten. Kuten tuossa edellä olevassa sitaatissakin todetaan, ei 156:n rakennetta voi teknisessä mielessä pitää Tipo- sarjan kehitelmänä. Se että malleissa on samoja sumuvaloja, tupakansytyttimiä, tai muuta vastaavaa tilpehööriä on sitten ihan eri asia.
Jostakin syystä näitä väitteitä 156:n Tipo-sarjalaisuudesta aina silloin tällöin nousee esille. Rakenteellisesti ja teknisesti tällaiselle väitteelle ei kuitenkaan ole perustetta. Jos 156 halutaan nähdä Tipon edelleenkehitelmänä, samalla logiikalla molemmat on sitten todettava T-Fordin edelleenkehitelmiksi...
source: carsfromitaly.net
Nyt on sun vuoro panna faktoja pöytään
-Tazio
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
155 perustuu pitkälti Tipoon ja Dedraan (jotka on aika pitkälti rinnan kehitetty, mallithan julkaistiin peräkkäisinä vuosina), 156:ssa taisi olla käytössä alunperin Betasta asti juontuva takajousitus? Marean ja kumppaneiden kanssa ei 156:lla ja Lybralla ole juuri mitään tekemistä, liekö alustassa montaakaan yhteistä osaa? Etupään puslat (ainakin taemmat) on Lybrassa ja 156:ssa keskenään samat, mutta tukivarret ihan erilaiset. Lybrassa diesel-koneet (kuten myös Alfoissa) ja 1.6 bensa on Fiatia, 2.0/2.4-bensakoneethan tulivat alunperin Kappaan, vaikka niitä täällä "mareankoneina" ajatellaankin. No ok, samat peruskoneet on olleet Mareassa/Bravossa/Coupessa, tosin kai joltain osin hieman karsittuna (puuttuiko niistä imusarjan säätö, en tiedä.) 1.8 perustuu Fiatin ja Alfan vastaaviin, mutta on kuitenkin omanlaisensa (on mm. tasapainoakselit.)Alfissimo kirjoitti:Öö, mikäs Lancia tässä sitten on ollut luovuttajana. Minä kun olen antanut itseni ymmärtää 155/156:den pohjautuneen pitkälti Tipo(Tempra)/Marea pohjille, joka taisi olla pohjana myös Dedralle.alfista kirjoitti:Älköön unohdettako, että AR155/156 saa kiittää Lanciaa tekniikastaan ja ajo-ominaisuuksistaan.
156:n bensakoneet perustuivat aika pitkälti vanhaan Fiatin vino-tc:hen, sen vanhoilla ongelmilla (kiertokangenlaakerit ja jakohihna.) Vähän erikoinen ratkaisu aikoinaan, ilmeisesti valmistuskustannuksien perusteella tehty.
Jos oikein muistan, aikoinaan Alfan omistajuudesta kilpaili Fiatin kanssa Ford. Nyt kun muistellaan, miten eurooppalaisille autonvalmistajille on tupannut käymään jenkkiomistuksessa, niin ei tämä Fiatin kausi nyt niin huono vaihtoehto ole ollut. Muutamia avainsanoja:
- Simca
- Vauxhall
- Jaguar
- Saab
- Sunbeam
- Ghia (no ei nyt varsinaisesti autonvalmistaja, mutta oli maineikas paja, kunnes siitä tehtiin merkki lisämukitelineistä Fordille)
Fiatin vahvuus ja samalla sen heikkous on taito tehdä autoja halvalla. Homma ei toimi Unojen metodilla silloin, kun tehdään tasokkaampia tuotteita.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Minä en väittänytkään tuolla sumuvaloasialla olevankaan mitään tekemistä pohjalevyn kanssa. Tulipahan vain todettua. Itse en ole ikinä ollut millään lailla 156:den fani, silti minulla ei ole mitään syytä sen enempää haukkua, kuin puolustellakaan ko. autoa. Keskustelu rönsyili pohjalevyyn ja totesin olleeni siinä ymmärryksessä, että on Tipo-johdannainen, joka se mielestäni silti on edelleen, vaikkakin rankalla kädellä muokattuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Pohjalevy-kysymys taitaa olla enemmänkin valmistustekninen, kuin suoranaisesti auton ominaisuuksia merkitsevä asia. Aikoinaan ostin Regatan varaosiksi Prismalle, kun niissä oli kuulemma sama pohjalevy. No, kone ja laatikko ja etujarrut oli samat, mitään muuta yhteistä ei sitten ollutkaan! Pohjapellitkin oli mielestäni aivan erilaiset, joten kovin konkreettista yhtäläisyyttä ei siinä tapauksessa sama pohjalevy tuonut.
Oikeastaan pohjalevy on huono käännös platformista.
Oikeastaan pohjalevy on huono käännös platformista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mihin menet, Alfa Romeo?
Nimimerkkiä mutt kompaten totean, ettei 156:n alustarakenne välttämättä kovin nykyaikainen (tai ainakaan uusi) esittelyvuonnaan ollut, kun takaripustus oli Lancia Betan peruja vuodelta 1972, ja samanlainen löytyi 156:ta ennen mm. Deltasta, Themasta ja Kappasta. Toisaalta, se että Lancian insinöörien (Betanhan suunnittelivat nimenomaan Lancian oma porukka, jotka olivat tehneet töitä aiemmin mm. Fulvian ja Lancia 2000:n kanssa) takajousitusratkaisu oli noinkin pitkään käytössä erikokoisissa automalleissa, kertoo alkuperäisen suunnittelun nerokkuudesta. Kaikissa mainituissa Lancian malleissa toki eturipustus oli toteutettu MacPherson-joustintuilla, kun 156:ssa on huomattavasti monimutkaisempi, hienostuneempi ja ehkä myös vikaherkempi rakenne.
Olen myös kuullut väitettävän, että 156:n vaihdelaatikko periytyisi Theman kautta Betasta. Jos nyt sitten poikittainen Twin Cam -nelonen, vaihdelaatikko ja taka-akselisto ovat peräisin Lancialta (toki kone alunperin Fiatilta), lienee 156:llakin melko vahva veriside edeltäviin Lancioihin ja myös Fiateihin, vaikkei pohjalevy samaa tyyppiä olisikaan.
Alfa 166:n pohjalevy - tai platform - ymmärtääkseni on sama kuin Kappassa, jousitusratkaisut taas aivan erilaiset. Hienoja autoja molemmat.
Olen myös kuullut väitettävän, että 156:n vaihdelaatikko periytyisi Theman kautta Betasta. Jos nyt sitten poikittainen Twin Cam -nelonen, vaihdelaatikko ja taka-akselisto ovat peräisin Lancialta (toki kone alunperin Fiatilta), lienee 156:llakin melko vahva veriside edeltäviin Lancioihin ja myös Fiateihin, vaikkei pohjalevy samaa tyyppiä olisikaan.
Alfa 166:n pohjalevy - tai platform - ymmärtääkseni on sama kuin Kappassa, jousitusratkaisut taas aivan erilaiset. Hienoja autoja molemmat.
TTi