Alfa 156 moniurahihna
Valvoja: Moderators
Alfa 156 moniurahihna
Kertokaas ystävät miten alfa 156 1.8 moniurahihnan saa vaihdettua?
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Ei kait se juurikaan eroa 2.0 TS:n hihnan vaihdosta? En osaa sanoa, tuoko ilmastointi mitään lisämaustetta muuten kuin yhden ylimääräisen hihnapyörän. Hihna lienee pidempi. Nostat autoa apukuskin puolelta hieman ylös, rengas pois, raivaat muovisuojia pois sen verran tieltä, että pääset käsiksi kiristäjän rullaan.
Moniurahihnan kiristäjässä on keskellä muistaakseni 15mm:n mutteri. Laita siihen esim pitkävartinen kiintolenkki (varsi alaspäin). Väännä varresta puskuriakohti, jolloin kiristinrulla vääntyy toiseen suuntaan ja hihna löystyy. Ei tarvii peljätä, että rullan keskellä oleva pultti antaisi periksi. Sitä se ei tee Toisella kädellä otat sitten hihnan pois joltakin hihnapyörältä tai kiristäjältä.
Asettele uusi hihna ensin kaikille hihnapyörille ja varmasti oikein. Löysää kiristin kuten edellä ja sujauta hihna kiristinrullalle. Tämä on yksikseen tehtynä hieman hankala temppu, mutta kyllä se onnistuu. Pari lisäkättä auttaa kummasti projektissa.
Moniurahihnan kiristäjässä on keskellä muistaakseni 15mm:n mutteri. Laita siihen esim pitkävartinen kiintolenkki (varsi alaspäin). Väännä varresta puskuriakohti, jolloin kiristinrulla vääntyy toiseen suuntaan ja hihna löystyy. Ei tarvii peljätä, että rullan keskellä oleva pultti antaisi periksi. Sitä se ei tee Toisella kädellä otat sitten hihnan pois joltakin hihnapyörältä tai kiristäjältä.
Asettele uusi hihna ensin kaikille hihnapyörille ja varmasti oikein. Löysää kiristin kuten edellä ja sujauta hihna kiristinrullalle. Tämä on yksikseen tehtynä hieman hankala temppu, mutta kyllä se onnistuu. Pari lisäkättä auttaa kummasti projektissa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
156 MONIURAHIHNA
On ilmastointimattijus kirjoitti:Onko ilmastointia?
Koitan Jii Peen ohjeilla selvitä
Mutta jos sulla on lisävinkkejä niin otan kernaasti niitä vastaan
Kiitokset sinulle
156 MONIURAHIHNA
JiiPee kirjoitti:Ei kait se juurikaan eroa 2.0 TS:n hihnan vaihdosta? En osaa sanoa, tuoko ilmastointi mitään lisämaustetta muuten kuin yhden ylimääräisen hihnapyörän. Hihna lienee pidempi. Nostat autoa apukuskin puolelta hieman ylös, rengas pois, raivaat muovisuojia pois sen verran tieltä, että pääset käsiksi kiristäjän rullaan.
Moniurahihnan kiristäjässä on keskellä muistaakseni 15mm:n mutteri. Laita siihen esim pitkävartinen kiintolenkki (varsi alaspäin). Väännä varresta puskuriakohti, jolloin kiristinrulla vääntyy toiseen suuntaan ja hihna löystyy. Ei tarvii peljätä, että rullan keskellä oleva pultti antaisi periksi. Sitä se ei tee Toisella kädellä otat sitten hihnan pois joltakin hihnapyörältä tai kiristäjältä.
Asettele uusi hihna ensin kaikille hihnapyörille ja varmasti oikein. Löysää kiristin kuten edellä ja sujauta hihna kiristinrullalle. Tämä on yksikseen tehtynä hieman hankala temppu, mutta kyllä se onnistuu. Pari lisäkättä auttaa kummasti projektissa.
Kiitokset ohjeista koitan selvitä hommasta...
JiiPeen ohjeet on oikein kattavat myös ilmastoinnilliseen. Eroa taitaa olla vain yksi rulla lisää ja yksi hihnapyörä lisää.
15mm lenkki kiristimeen, kovaa vääntöä vastapäivään ja hihnan saa muljautettua joltain rullalta pois. (Kiristimen päältä varmaan helpoin)
Kannattaa vaikkapa piirtää hihnan kulkureitti, ennen kuin irroitat sen, niin
ei mene arvailuksi.
Avustava käsipari on erittäin tervetullut, yksin on hieman hankala ähistää remmiä paikalleen mutta onnistuu toki.
Itse laitoin (ilmastoinnillinen) hihnan ensin kompuran hihnapyörälle => tehostajan* hihnapyörälle => laturin hihnapyörälle => kiristimen rullalle => kampiakselin hihnapyörälle ja viimeisenä sitten jäljelle jääneelle rullalle kiristimellä löysiä kampeamalla. Kiristintä saa sitten kammeta ihan tosissaan.
*se toinen mikä on ylhäällä tulipellin puolelle
15mm lenkki kiristimeen, kovaa vääntöä vastapäivään ja hihnan saa muljautettua joltain rullalta pois. (Kiristimen päältä varmaan helpoin)
Kannattaa vaikkapa piirtää hihnan kulkureitti, ennen kuin irroitat sen, niin
ei mene arvailuksi.
Avustava käsipari on erittäin tervetullut, yksin on hieman hankala ähistää remmiä paikalleen mutta onnistuu toki.
Itse laitoin (ilmastoinnillinen) hihnan ensin kompuran hihnapyörälle => tehostajan* hihnapyörälle => laturin hihnapyörälle => kiristimen rullalle => kampiakselin hihnapyörälle ja viimeisenä sitten jäljelle jääneelle rullalle kiristimellä löysiä kampeamalla. Kiristintä saa sitten kammeta ihan tosissaan.
*se toinen mikä on ylhäällä tulipellin puolelle
VMP
Oisko vinkkiä heittää: Tulin kotiin tuos 16:00 aikoihin ja auto toimi kun unelma.. Nyt koitin lähteä ja käynnistää ja lähdinkin liikkeelle ihan normaalisti, sitten huomasin kun koitin kääntää että perkele kun on jäykkäohjaus, että oisko kumi puhki...
No ei ollut, näköjään moniurahihna ei pyöri, mutta ei näytä olevan poikkikaan? Ainakin tuosta päältäpäin näyttäisi olevan kiinni..
Olisiko jollain auttavaa vinkkiä?
No ei ollut, näköjään moniurahihna ei pyöri, mutta ei näytä olevan poikkikaan? Ainakin tuosta päältäpäin näyttäisi olevan kiinni..
Olisiko jollain auttavaa vinkkiä?
Jooh homma tuli selväksi ja korjatuksi.. anteeksi vain häiriö, mutta tuolla pimeässä kattelin ja näin ettei tuo moniurahihna pyörinyt, nyt päivällä kuitenkin käynnistelin ja kattelin ,että perkele sehän pyörii..
Viaksi paljastui loppujen lopuksi irronnut klemmari ja oli heittäny ohjaustehostimen nesteet pois . Halvalla selvis onneks.
Viaksi paljastui loppujen lopuksi irronnut klemmari ja oli heittäny ohjaustehostimen nesteet pois . Halvalla selvis onneks.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Jatketaan vanhaa juttua, eli kyseessä on 2.0ts vm99, mistä muualta kuin moottorista ittestään löytyy moottorinumero (ruoste ja paska tehneet tehtävänsä)..Pitäisi selvittää kuuluuko omaan 1960 vai 1975 pituinen hihna...paikallaan on uudenkarhea 1975 mutta tuntuu aika löysältä..kiristin on käytännössä ilman kiristysvaraa lepoasennossa ja vinkuu aiiika kovin ajoittain..hjalp!
Itse vaihtelin kanssa tuossa joku viikko sitten remmin ja kiristinpyörän laakerin. Vaihtelin kyllä irrottelematta sen kummin mitään, eikä tuossa kahta minuuttia kauempaa mennyt. Täytyy olla vain hyvä asento ja pienet kädet:) Ilmastoinnin pyörän laitoin viimeiseksi. Pitäisi vielä tuo ohjarinpyörän laakeri vaihtaa kun tahtoo pakkasaamuina ujeltaa
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa 156 moniurahihna
uppia tännekin.
Tulipa vaihdettua kaikki rullat, alkavaa välystä oli rullissa, ääntä ei vielä kuulunut.
Kiristimeen pelkkä rulla. Sehän on sitten vasurin kierteellä.
3h sain aikaa menemään kun samalla vaihtoi kompressorin.
Normaalilla 15mm lenkillä ilman jatkovarsia liikkui nätisti kiristin. Sai toki vääntää, mutta alkaakohan jo olemaan kulahtanut?
Tulipa vaihdettua kaikki rullat, alkavaa välystä oli rullissa, ääntä ei vielä kuulunut.
Kiristimeen pelkkä rulla. Sehän on sitten vasurin kierteellä.
3h sain aikaa menemään kun samalla vaihtoi kompressorin.
Normaalilla 15mm lenkillä ilman jatkovarsia liikkui nätisti kiristin. Sai toki vääntää, mutta alkaakohan jo olemaan kulahtanut?
Re: Alfa 156 moniurahihna
Up up. Ja hjälp.
Ihan käsittämätön tenkkapoo tuon hihnan kanssa. Moottori siis 1.8 ts ilmastoinnilla. Hihnan pituus 1863, Motonetin suositusten mukaisesti. Ei mene millään päälle, vaikka kiristin on työnnetty niin pohjaan kuin mahdollista. Kokeilin sekä kompuran pyörälle että melko keskellä olevalle rullalle. Tulee mieleen että onko hihna liian lyhyt? Silmämääräisesti on hieman lyhyempi kuin pois otettu, joka tosin oli elämänsä ehtoopuolella. Toinen vaihtoehto on sitten kiristin, olisiko tässä uudessa lyhyempi löysäysvara kuin vanhassa (vanhan kanssa en toki vielä kokeillut).
Otan kiitollisna vastaan vinkit ja vihjeet.
Ihan käsittämätön tenkkapoo tuon hihnan kanssa. Moottori siis 1.8 ts ilmastoinnilla. Hihnan pituus 1863, Motonetin suositusten mukaisesti. Ei mene millään päälle, vaikka kiristin on työnnetty niin pohjaan kuin mahdollista. Kokeilin sekä kompuran pyörälle että melko keskellä olevalle rullalle. Tulee mieleen että onko hihna liian lyhyt? Silmämääräisesti on hieman lyhyempi kuin pois otettu, joka tosin oli elämänsä ehtoopuolella. Toinen vaihtoehto on sitten kiristin, olisiko tässä uudessa lyhyempi löysäysvara kuin vanhassa (vanhan kanssa en toki vielä kokeillut).
Otan kiitollisna vastaan vinkit ja vihjeet.
Re: Alfa 156 moniurahihna
Muistaakseni pitää viimeisenä laittaa kiristimen rullalle, väärässä järjestyksessä ei mene paikalleen.
VMP
Re: Alfa 156 moniurahihna
Ohjainrullalle viimetteeks on tullut itse tuota törkkäiltyä. Voimavääntimellä kiristin niin löysälle kuin avaimella tilaa riittää, eli ensin vääntimen varsi syyläriin päin alaviistoon ja löysätessä niin pitkästi, että tökkää moottorin ylätukeen. Menee heittämällä remmi päälle.
Re: Alfa 156 moniurahihna
Kiitos vinkeistä! Ei vaan mene päälle. Vihdoin älysin mitata vanhan hihnan, joka oli ungefär 1930. Ei siis ihme, että 1863-millinen hihna on hieman kireä. Pitänee mennä huomenna taas autoilevan ihmisen tavarataloon ja katsoa josko oikea (mpi) mitta auttaisi tässä pikkuprojektissa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 moniurahihna
Noista apulaitehihnoista kuullut hauskoja tarinoita. On eri levysiä ja pitusia riippuen "vähän siitä ja tästä". Kuulemma ollut erilevysiä rullia kahdessa muuten täysin identtisessä laitteessa, jolloinka on uramäärät vaihdelleet O_O Oli siis ollut sama koko ja varustelu sekä vuosimalli.
Eli kato, että tulee oikea määrä uraa ja pituutta niin homma toimii varmasti paremmin
Eli kato, että tulee oikea määrä uraa ja pituutta niin homma toimii varmasti paremmin
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Alfa 156 moniurahihna
Olikohan se 1863-millinen remmi autoon jossa ei ole kylmästöintiä?
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Alfa 156 moniurahihna
Joo, näissä tuntuu olevan mukavasti varianssia. Rasvis, tuo 1863 oli motonetin visio sopivasta pituudesta ilmastoinnilliseen, mutta ei näemmä nekään kaikkea tiedä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 moniurahihna
^^
En tiedä, tästä vaan tullut joskus paljonkin puhetta tuon luottohuollon kanssa, että voi olla erimittaset kahdessa ilmastoidussa ja sitten se sama mitta voi löytyä vieläpä ilmastoimattomastakin. Yleinen sääntö on ollut: Soita Heikalle, se tietää.
En tiedä, tästä vaan tullut joskus paljonkin puhetta tuon luottohuollon kanssa, että voi olla erimittaset kahdessa ilmastoidussa ja sitten se sama mitta voi löytyä vieläpä ilmastoimattomastakin. Yleinen sääntö on ollut: Soita Heikalle, se tietää.
Re: Alfa 156 moniurahihna
Okei, nyt kun hihna oli oikean mittainen eli 1930, meni se paikoilleen heittämällä. Vehjes käyntiin ja katsomaan - totesin että taas tehdään helppo asia moneen kertaan. Toisin sanoen älysin, että ohjainrullan laakeri on sökö. Siksi aikaisempi hihna oli päässyt rahnuttamaan koneen kylkeen itsensä rikki. Eiku uudelleen kauppaan. Tai sitten Heikalle. Argh.