Pyöränlaakeri 156
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Pyöränlaakeri 156
Neljä pulttia on irti mutta kovin on kiinni, navan irroitus oli jo työn takana ja laakeri sen irroituksen yhteydessä tietysti myös hajosi. Voisi tietysti viedä prässättäväksi korjaamoon, mutta miten se abs johto on siellä sisälokarin takana kiinni?
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Pyöränlaakeri 156
Johtoa seuraamalla löytyy liitin
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Pyöränlaakeri 156
Joo abs-anturi irroitettu. Navassa näkyy pieniä kolhuja jonka päälle laakeri tulee, onko merkitystä?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Pyöränlaakeri 156
ei
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Pyöränlaakeri 156
Voiko muuten viallinen laakeri syödä molempien puolien renkaita sisäsyrjästä?
Re: Pyöränlaakeri 156
Lyhyt selostus kuvineen laakerinvaihto-operaatiosta:
Eli alkutilanne renkaan irrotuksen näyttää tältä:
1. vetarin iso mutteri irti (36mm)
2. Jarrusatula irti (2 x 19mm), letku kiinnikkeistään irti ja satula rautalangalla roikkumaan
3. Jarrulevy irti (12mm)
4. Abs anturin johto irti kiinnikkeistään (itse irrotin töpselin konehuoneen puolelta ja pujotin sen irti, eli en irrottanut anturia)
5. ylätukivarren mutteri irti (17mm)
6. raidetangon pään mutteri irti (17mm)
7. alatukivarren mutteri irti (22mm)
Tukivarret voi olla aika tiukassa. Omassa ne ei olleet, koska olin vaihtanut tukivarret hiljattain.

Sitten olka-akseli prässiin ja napa irti (mulla on jokaisen navan irrotuksen jäljiltä laakerikooli jäänyt napaan kiinni. Kooli on tiukassa ja lähtee ehkä lämmittämällä tai niinkuin itse olen irrottanut: pöytähiomakoneella ja rälläkällä):


Sen jälkeen laakeripesän pultit (4 x 8mm kuusiokolo) irti ja laakerinjämät painetaan prässillä pois

Laakerin reikää puhdistetaan teräsharjalla, jotta uuden laakerin saa siististi paikalleen. Menee kivasti pultteja kiristelemällä:


Sen jälkeen napa painetaan prässillä paikalleen (varottava laakerin magneettia sekä abs-anturia):
Uusi laakeri paikallaan:

Itse vaihdoin tässä kohtaa myös vetarin parempaan ja sen vuoksi piti irrottaa alatukivarren pitkä pultti ja vetarin pultit.
Sitten osat kootaan käänteisessä järjestyksessä ja nautitaan taas hiljaisesta menosta:

Vetarin ison mutterin voi vetää kireälle
Aikaa meni n. 1h.
Eli alkutilanne renkaan irrotuksen näyttää tältä:
1. vetarin iso mutteri irti (36mm)
2. Jarrusatula irti (2 x 19mm), letku kiinnikkeistään irti ja satula rautalangalla roikkumaan
3. Jarrulevy irti (12mm)
4. Abs anturin johto irti kiinnikkeistään (itse irrotin töpselin konehuoneen puolelta ja pujotin sen irti, eli en irrottanut anturia)
5. ylätukivarren mutteri irti (17mm)
6. raidetangon pään mutteri irti (17mm)
7. alatukivarren mutteri irti (22mm)
Tukivarret voi olla aika tiukassa. Omassa ne ei olleet, koska olin vaihtanut tukivarret hiljattain.

Sitten olka-akseli prässiin ja napa irti (mulla on jokaisen navan irrotuksen jäljiltä laakerikooli jäänyt napaan kiinni. Kooli on tiukassa ja lähtee ehkä lämmittämällä tai niinkuin itse olen irrottanut: pöytähiomakoneella ja rälläkällä):


Sen jälkeen laakeripesän pultit (4 x 8mm kuusiokolo) irti ja laakerinjämät painetaan prässillä pois

Laakerin reikää puhdistetaan teräsharjalla, jotta uuden laakerin saa siististi paikalleen. Menee kivasti pultteja kiristelemällä:


Sen jälkeen napa painetaan prässillä paikalleen (varottava laakerin magneettia sekä abs-anturia):

Uusi laakeri paikallaan:

Itse vaihdoin tässä kohtaa myös vetarin parempaan ja sen vuoksi piti irrottaa alatukivarren pitkä pultti ja vetarin pultit.
Sitten osat kootaan käänteisessä järjestyksessä ja nautitaan taas hiljaisesta menosta:

Vetarin ison mutterin voi vetää kireälle

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Pyöränlaakeri 156
no mulla meni "vähän" enemmän aikaa. Yritin ensin tovin abs anturaa irti kunnes sitten sisäloksu puis ja liitin auki sieltä konehuoneen puolelta. Prässi oli karu, joten siihen sovitttelu vei myös hetken jos toisen, kooli pisti kans hanttiin. En voinut koontiprässäysta tehdä tuolla n.150t vehkeellä joten pullotunkkia kehiin, 2t pullotunkki meinas porsia mutta sain kuin sainkin koottua. Muutenhan homma oli pala kaakkua 

-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Pyöränlaakeri 156
Tuli tänään vaihdettua etupyöränlaakeri ja säästin työpalkat.
Laiska kun olen, ni ei tullut abs johtoa irroitettua vaikka prässi olis ollut vieressä.
Oliko sitten löysällä, mutta lähti järeällä pultilla vejättämällä ensin napa ja sitten loput. Takaisin meni samalla periaatteella.
Laiska kun olen, ni ei tullut abs johtoa irroitettua vaikka prässi olis ollut vieressä.
Oliko sitten löysällä, mutta lähti järeällä pultilla vejättämällä ensin napa ja sitten loput. Takaisin meni samalla periaatteella.