156 ohjaus ja alusta
Valvoja: Moderators
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
156 ohjaus ja alusta
Mistä voisi johtua että JTS:n ohjaus vetelee, pienikin poikkeama tiessä ja ohjaus hakee voimakkaasti siihen suuntaan. Alla on 16 " vanteet. Talvella oli jo samaa ongelmaa mutta kuvittelin sen johtuvan kitkarenkaista. Mutta kesäpalloilla sama homma vain oikeastaan paheni. Olen kokeillut erilaisia ilmanpaineita 2.2-2.5, mutta ei merkitystä. Vanhassa 156:ssa ei samanlaisia ongelmia ollut.
Toinen asia mikä on huonompaa edelliseen 156:ni verrattuna on pehmeämpi alusta. Vanhassa sedanissa oli paremman tuntuinen jousitus kun nykyisessä. Kuvittelin että olisi ollut toisinpäin. No, sehän hoituu vaihtamalla tiukemman jousituksen. Kertokaapa mitä kannattaa tehdä! Alustaa en haluaisi kuitenkaan ainakaan kovasti laskea, nytkin tuntuu pohjaavan liian usein. Mitä kannattaa vaihtaa, paljonko kustantaa ?
Toinen asia mikä on huonompaa edelliseen 156:ni verrattuna on pehmeämpi alusta. Vanhassa sedanissa oli paremman tuntuinen jousitus kun nykyisessä. Kuvittelin että olisi ollut toisinpäin. No, sehän hoituu vaihtamalla tiukemman jousituksen. Kertokaapa mitä kannattaa tehdä! Alustaa en haluaisi kuitenkaan ainakaan kovasti laskea, nytkin tuntuu pohjaavan liian usein. Mitä kannattaa vaihtaa, paljonko kustantaa ?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tarkoitatko pohjaamisella että jousitus menee pohjaan vai että pohja ottaa kiinni? Mitenköhän toimii kunnon sportti iskarit, esim konit vakiojousilla? Konit maksaa about 600e kierros. "V6" voi kertoa miten paljoa eroa vetelyyn oli jo pelkillä jousien vaihdolla, mutta silloin taas auto laskee.
Kaveri ainakin puheli että iskarit eivät olleet kovin kehuttavat vanhemmassa 156:ssa (-00).
Kaveri ainakin puheli että iskarit eivät olleet kovin kehuttavat vanhemmassa 156:ssa (-00).
Re: 156 ohjaus ja alusta
Vetely voisi johtua aurauskulmista. Onkohan jts:ssä samat kuin edellisessä Alfassasi. Voihan nuo olla vaikka tehtaan jäljiltä pielessä.sataviiskuus kirjoitti:Mistä voisi johtua että JTS:n ohjaus vetelee, pienikin poikkeama tiessä ja ohjaus hakee voimakkaasti siihen suuntaan. Alla on 16 " vanteet. Talvella oli jo samaa ongelmaa mutta kuvittelin sen johtuvan kitkarenkaista. Mutta kesäpalloilla sama homma vain oikeastaan paheni. Olen kokeillut erilaisia ilmanpaineita 2.2-2.5, mutta ei merkitystä. Vanhassa 156:ssa ei samanlaisia ongelmia ollut.
Toinen asia mikä on huonompaa edelliseen 156:ni verrattuna on pehmeämpi alusta. Vanhassa sedanissa oli paremman tuntuinen jousitus kun nykyisessä. Kuvittelin että olisi ollut toisinpäin. No, sehän hoituu vaihtamalla tiukemman jousituksen. Kertokaapa mitä kannattaa tehdä! Alustaa en haluaisi kuitenkaan ainakaan kovasti laskea, nytkin tuntuu pohjaavan liian usein. Mitä kannattaa vaihtaa, paljonko kustantaa ?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 156 ohjaus ja alusta
Kuka se kertoi että kaikissa 156:ssa on ohjauskulmat päin peetä jo tehtaan jäljiltäHOTAKAINEN kirjoitti:Voihan nuo olla vaikka tehtaan jäljiltä pielessä.

Re: 156 ohjaus ja alusta
En tiedä oliko mulla tehtaan jäljiltä perseellään, mutta madalluksen ja takatukivarsien jälkeen kulmat oli aivan solmussa. Kyselivät liikkeessä miten olin onnistunut ajamaan autolla suoraan niillä säädöilläRolle kirjoitti:Kuka se kertoi että kaikissa 156:ssa on ohjauskulmat päin peetä jo tehtaan jäljiltäHOTAKAINEN kirjoitti:Voihan nuo olla vaikka tehtaan jäljiltä pielessä.

Vetelyyn en voi vastata koska oma rengaskoko jo edellyttää, että vedellään urissa välillä ihan kunnollakin.
Kuluneet puslatkin voi aiheuttaa tuota vetelyä. Samoin tietysti kuluneet jouset/iskarit.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Pohjaamisella tarkoitin että pohja ottaa kiinni. Iskarit eivät pohjaa.
Ei kai vetäminen voi kulumisesta vielä johtua, kun autolla on ajettu vasta 23 tkm.
Pyysin 20 tkm huollossa tsekkaamaan asian. Kommentti oli ei vikaa, vetely johtuu siitä että vetää tien pinnan mukaan. Ei oikein vakuuttavaa ?
Eikös se ole niin että madalluksen jälkeen pitää tehdä kaikki suuntaukset uudelleen ?
Vanha oli mallia -99 ja tietääkseni alkuperäisillä iskareilla.
Ei kai vetäminen voi kulumisesta vielä johtua, kun autolla on ajettu vasta 23 tkm.
Pyysin 20 tkm huollossa tsekkaamaan asian. Kommentti oli ei vikaa, vetely johtuu siitä että vetää tien pinnan mukaan. Ei oikein vakuuttavaa ?
Eikös se ole niin että madalluksen jälkeen pitää tehdä kaikki suuntaukset uudelleen ?
Vanha oli mallia -99 ja tietääkseni alkuperäisillä iskareilla.
Tuolta löytyy hyvää tietoa 156 alustamahdollisuuksista. Väittävät, että madalletulla alustalla tuo pohjaaminen itseasiassa vähenee...
http://www.alfa156.net/fr_index.html?/lowering.html
http://www.alfa156.net/fr_index.html?/lowering.html
-Kristian - 156 2.5 V6
alustan madallus kun auto oli 17" pyörillä, vaikutti todella paljon hakemiseen ja loppusilaus kulmien säädöllä, auto muuttui aivan totaalisesti.Jäykemmät iskarit alle ja sopiva madallus niin tuosta "pohjaamisesta" pitäisi päästä eroon, ilmeisesti kuitenkin vain pohjapanssari ottaa kiinni. itselläni ei ole pohjannut vakio alustalla kuin hidastetöyssyissä.16 päivä tulee muuten uudet iskarit alleRolle kirjoitti:Tarkoitatko pohjaamisella että jousitus menee pohjaan vai että pohja ottaa kiinni? Mitenköhän toimii kunnon sportti iskarit, esim konit vakiojousilla? Konit maksaa about 600e kierros. "V6" voi kertoa miten paljoa eroa vetelyyn oli jo pelkillä jousien vaihdolla, mutta silloin taas auto laskee.
Kaveri ainakin puheli että iskarit eivät olleet kovin kehuttavat vanhemmassa 156:ssa (-00).

- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 156 ohjaus ja alusta
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Diagnoosi DA:sta tältä viikolta. Yritettiin mitata kulmat, ei onnistunut koska oikean puolimmaisessa tukivarressa jokin hela on väljä. Vaihdetaan ensi viikolla, mielenkiintoista nähdä auttaako.sataviiskuus kirjoitti:Mistä voisi johtua että JTS:n ohjaus vetelee, pienikin poikkeama tiessä ja ohjaus hakee voimakkaasti siihen suuntaan. Alla on 16 " vanteet. Talvella oli jo samaa ongelmaa mutta kuvittelin sen johtuvan kitkarenkaista. Mutta kesäpalloilla sama homma vain oikeastaan paheni. Olen kokeillut erilaisia ilmanpaineita 2.2-2.5, mutta ei merkitystä. Vanhassa 156:ssa ei samanlaisia ongelmia ollut.
Re: 156 ohjaus ja alusta
Tämä alla olevan vanhan kysymyksen tapainen ongelma on itsellä 156 JTS:n kanssa, alustassa ei ole väljyyttä, renkaat normit 16" orkkisvanteilla ja korjaamo on juuri vaihtanut etuiskarit ja raidetangon päät. Ongelma on että ohjaus reagoi erittäin nopeasti pienneekin ratin liikkeeseen (joka on sinänsä hyvä juttu), ja auto on erittäin herkkä urille, (mitä kehäkolmosen sisäpuolella olevat väylät ovat läpi vuoden) auto on siis ärsyttävän äkkipikainen suuntaan ja toiseen kaistanvaihdoissa yms., ja oli tätä vielä enemmän erityisesti entisillä sököillä iskareilla. Meikällä ei ole erityisesti kokemusta 156:sen ajo-ominaisuuksista, mutta aikaisemmat omistamani VW-konsernin ja ranskalaisten tehokkaat etuveto pelit, olivat huomattavasti vakaampia, samoissa tilanteissa. Onko niin etten tiedä miten 156 kuuluu käyttäytyä? Vaiko että 156 on taipuvainen tällaiseen käytökseen kun jokin on pielessä?
rim kirjoitti:Mistä voisi johtua että JTS:n ohjaus vetelee, pienikin poikkeama tiessä ja ohjaus hakee voimakkaasti siihen suuntaan. Alla on 16 " vanteet. Talvella oli jo samaa ongelmaa mutta kuvittelin sen johtuvan kitkarenkaista. Mutta kesäpalloilla sama homma vain oikeastaan paheni. Olen kokeillut erilaisia ilmanpaineita 2.2-2.5, mutta ei merkitystä. Vanhassa 156:ssa ei samanlaisia ongelmia ollut.
Toinen asia mikä on huonompaa edelliseen 156:ni verrattuna on pehmeämpi alusta. Vanhassa sedanissa oli paremman tuntuinen jousitus kun nykyisessä. Kuvittelin että olisi ollut toisinpäin. No, sehän hoituu vaihtamalla tiukemman jousituksen. Kertokaapa mitä kannattaa tehdä! Alustaa en haluaisi kuitenkaan ainakaan kovasti laskea, nytkin tuntuu pohjaavan liian usein. Mitä kannattaa vaihtaa, paljonko kustantaa ?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 ohjaus ja alusta
Pyöränkulmat vaikuttavat kriittisesti. Uudet ohjeet valehtelevat, että eteen 0astetta aurausta (tai haritusta) ja taakse hieman aurausta; tästä tulee todella herkkä, ainakin kolmen 156:n kokemuksella.
Nyt omassani on esim. edessä haritusta n. 0.05mm per puoli, kun en saanut ihan nollille. Vanha ohje tarjoaa hieman enempi haritusta eteen ja hieman jyrkempää aurausta taakse, tästä tulee jonkin verran vakaampi joidenkin mielestä - itse toisaalta tykkään tästä hyvin herkästi ja tarkasti käyttäytyvästä autosta.
Mielestäni vetely kuitenkin väheni selvästi, kun etupään haritusta laski liki nollaan, autosta tuli vain erittäin paljon herkempi ajaa - aikaisemmin veteli urissa, muttei ollut yhtä herkkä ja "tarkka". Tosin minulla onkin 15" vanteet ja renkaat alla...
Nyt omassani on esim. edessä haritusta n. 0.05mm per puoli, kun en saanut ihan nollille. Vanha ohje tarjoaa hieman enempi haritusta eteen ja hieman jyrkempää aurausta taakse, tästä tulee jonkin verran vakaampi joidenkin mielestä - itse toisaalta tykkään tästä hyvin herkästi ja tarkasti käyttäytyvästä autosta.
Mielestäni vetely kuitenkin väheni selvästi, kun etupään haritusta laski liki nollaan, autosta tuli vain erittäin paljon herkempi ajaa - aikaisemmin veteli urissa, muttei ollut yhtä herkkä ja "tarkka". Tosin minulla onkin 15" vanteet ja renkaat alla...
Re: 156 ohjaus ja alusta
156sessa on nopea ohjaus 2.2 kierrosta ratissa, eli pienikin ohjaus kääntää autoa tähän featureen tottuu nopeasti ja sen jälkeen se jo muuttuukin jo hyväksi, pyöränkulmat ja tukivarsien väljyydet huomaa helposti Alfassa joten ne kannattaa olla kunnossa. Mutta muuten Alfa eroaa huomattavasti keskivertoautosta, eli tuntuma on parempi ja auto vastaa kuskin pyyntöihin nopeammin. Vuoden kun ajat sillä niiin muut tuntuvat huonoilta....marred kirjoitti:Tämä alla olevan vanhan kysymyksen tapainen ongelma on itsellä 156 JTS:n kanssa, alustassa ei ole väljyyttä, renkaat normit 16" orkkisvanteilla ja korjaamo on juuri vaihtanut etuiskarit ja raidetangon päät. Ongelma on että ohjaus reagoi erittäin nopeasti pienneekin ratin liikkeeseen (joka on sinänsä hyvä juttu), ja auto on erittäin herkkä urille, (mitä kehäkolmosen sisäpuolella olevat väylät ovat läpi vuoden) auto on siis ärsyttävän äkkipikainen suuntaan ja toiseen kaistanvaihdoissa yms., ja oli tätä vielä enemmän erityisesti entisillä sököillä iskareilla. Meikällä ei ole erityisesti kokemusta 156:sen ajo-ominaisuuksista, mutta aikaisemmat omistamani VW-konsernin ja ranskalaisten tehokkaat etuveto pelit, olivat huomattavasti vakaampia, samoissa tilanteissa. Onko niin etten tiedä miten 156 kuuluu käyttäytyä? Vaiko että 156 on taipuvainen tällaiseen käytökseen kun jokin on pielessä?
Re: 156 ohjaus ja alusta
Hyvä kiitos viestistä. Nyt ehkä nyt ymmärrän 156:sta paremmin. Ongelma ehkä on etten aja sillä kun silloin tällöin (auto vaimon ajossa) ja se poikkeaa niin täysin omasta tämän hetken käyttö vehkeestä (Audi S4 vm.1992) joka on taas tyystin omanlaisensa. Muuta varsin oikeassa olet sen suhteen että, kun jokunen kilometri aina Alfalla lähdön jälkeen on takana, se tuntuu kaikin puolin tarkasti ajettavalta (tulee sellainen fiilis että jos joskus laittaisin ajohanskat käteeni, niin silloin
) , eikä siltä miltä suurin osa nykyautoista tuntuu, siis valitettavasti EI MILTÄÄN.

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ohjaus ja alusta
Ohjauskulmat on silti hyvä tarkistuttaa.
Re: 156 ohjaus ja alusta
Ne pitäisi olla kondiksessa viime remontin jälkeen korjaamon mukaan, but olet oikeassa, ajattelin viimeistään kun kesäpyöriä laitetaan varmistaa asian...mutta nyt näillä kaikkien viestien tiedoilla osaan 156:tta ajellessani diagnosoida ns. ongelmaa hiukan tarkemmin.stoichiometric kirjoitti:Ohjauskulmat on silti hyvä tarkistuttaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ohjaus ja alusta
^juu, huoltotoimenpiteet ovat näköjään olleet sellaisia, että kulmat on ollu pakkokin säätää kohilleen.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: 156 ohjaus ja alusta
Juu, kannattaa ne kulmat tarkistuttaa. Omassani oli joskus taka-akselilla haritusta ja teki autosta melko mielenkiintoisen ajettavan etenkin talvella, kun perä halusi lähteä omille urilleen. Silloinkin auto oli juuri tullut iskareiden ja jousien vaihdosta, joten kulmien olisi luullut olevan kunnossa.
Muutenhan 156 on omanlaisensa ajettava ja vaatii pientä totuttelua. Kunnossa ollessaankin yliohjautuu helposti, mikä on osaavissa käsissä ihan mukava asia etuvetoiselle autolle..
Muutenhan 156 on omanlaisensa ajettava ja vaatii pientä totuttelua. Kunnossa ollessaankin yliohjautuu helposti, mikä on osaavissa käsissä ihan mukava asia etuvetoiselle autolle..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156 ohjaus ja alusta
Suomeksi: loistava ajaa , koska 156:ssa tarkka, tunnokas ja nopea ohjaus ja sopivan pieni ohjauspyörä. Sportpackilla höystettynä ja 17-tuumaisilla vanteilla paketti vielä paranee, koska alusta jämäköityy. Uskomattomia kaarrenopeuksia saavutettavissa katuautona...hagger16 kirjoitti:Juu, kannattaa ne kulmat tarkistuttaa. Omassani oli joskus taka-akselilla haritusta ja teki autosta melko mielenkiintoisen ajettavan etenkin talvella, kun perä halusi lähteä omille urilleen. Silloinkin auto oli juuri tullut iskareiden ja jousien vaihdosta, joten kulmien olisi luullut olevan kunnossa.
Muutenhan 156 on omanlaisensa ajettava ja vaatii pientä totuttelua. Kunnossa ollessaankin yliohjautuu helposti, mikä on osaavissa käsissä ihan mukava asia etuvetoiselle autolle..

JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ohjaus ja alusta
Se on 1mm haritusta edessä ja 3mm aurausta takana normialustalla ja sportkit muuten sama, paitsi etupää 0. Panee etupäähän 0,5 milliä haritusta, niin kattaa molemmat vaihtoehdot. 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 ohjaus ja alusta
^
Paitsi että tosiaan joissakin ohjeissa kaikki (paitsi GTA?) tarjoaa nykyään sporttiarvoja... On myös monia uusia päivityksiä kulmakoneissa, joissa on ainoastaan SportPackin arvot - koskee kaikkia 156:a. Toisissa on dieselille ja bensalle omat sporttiasetukset, joissakin jokaiselle moottori/malliversiokombolle omat arvonsa.
Siksi sanoin, että eteen nollat tahi aavistus haritusta on ihan hyvä
Paitsi että tosiaan joissakin ohjeissa kaikki (paitsi GTA?) tarjoaa nykyään sporttiarvoja... On myös monia uusia päivityksiä kulmakoneissa, joissa on ainoastaan SportPackin arvot - koskee kaikkia 156:a. Toisissa on dieselille ja bensalle omat sporttiasetukset, joissakin jokaiselle moottori/malliversiokombolle omat arvonsa.
Siksi sanoin, että eteen nollat tahi aavistus haritusta on ihan hyvä

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 ohjaus ja alusta
Ja täältä takapulpetista voi huudella, että juuri 156 hankkineena ei todellakaan vetele urissa kun on alusta kunnossa. Ohjaus on joo herkkä mutta siihen tottuu parissa päivässä ettei käännä liikaa. Suoraan menemiseen ei ohjauksen herkkyys vaikuta, menee kuin juna ja pysyy todella helposti halutussa kohtaa kaistaa. Ja oli 17" 235 kesärenkaat ja nyt 15" 195 talvirenkaat enkä huomannut juurikaan eroa, yhtä hienosti menee molemmilla.
Tässä tosin madallettu alusta.
Nyt on järkytys kun hyppää Scudoon, jota ennen pidin hyvänä ja vakaana ajaa..
Tässä tosin madallettu alusta.
Nyt on järkytys kun hyppää Scudoon, jota ennen pidin hyvänä ja vakaana ajaa..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ohjaus ja alusta
Eikä vetele korkeampanakaan urissa. Marredin tapauksessa epäilyttää, että kulmia ei olekaan laitettu kunnolla. Pystykulmissa voi toki olla liikaa puolieroa, säätö vaatii osien vaihtoa ja/tai nysväämistä.
Re: 156 ohjaus ja alusta
Uraherkkyydestä sen verran, että viime keväänä pääsin Tuusulan moottoritien pohjoispään ekoista liikennevaloista melkein koivukylän liittymään asti koskematta kertaakaan rattiin. Alla silloin 15" kitkat. Kesärenkailla 17" ei enää onnistunut.


