jakohihna ja pitkä seisonta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Hommasin 156 2.0ts koneella johon on hihna vaihdettu viimeksi
05 ja tuon jälkeen ajettu epäsäännöllisesti n.25tkm.parina viimeisenä vuotena ei juuri lainkaan. vaihtoon tuo on piakkoin menossa mutta osaako joku sanoa meneekö nuo seisonnassa niin korpuksi ettei yhtää kannata ajaa. ajoin auton kotiin n.150km ja ei ainakaan vielä siinä katkennut...
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1056
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Menee tai ei mene, riippuu millaisessa tilassa on säilytetty yms. Eipä sitä kukaan voi tietää. Ite ainakin vaihtaisin sen hihnan ihan suosiolla ennenkuin kajahtaa hajalle, sitten on hauskaa availla moottoria.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sama. Nähnyt kuivassa (talli) varastoidun 156:n hihnasta kuvia, kun oli seissyt pari vuotta ja hyvin satunnaisia ajoja. Oli ehjä, mutta silminnähden haperon näköinen. Ja hihnan ikä ei ollut siis kuin sen parivuotta ja vähän päälle. Kai tuohon vaikuttaa monikin asia? Jos on hihnan kannalta "sopiva", niin ei varmaan kovin koppura ole........ Itse en ottaisi riskiä, vaan välittömästi vaihtoon.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Jep.näin vähän ajattelinkin. Pieni pelko persiissä sen ajelin kotio sen 150km...lauantaina on menossa vaihtoon remmi.
tuli vain mieleen että saattaahan hihnat seisoa hyllyssäkin pari vuotta ja sitten 3 vuotta autossa...onhan se tosin kovemmassa rasituksessa paikallaan ollessaan kuin paketissa.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Tätä monesti itsekkin miettinyt, näin varaosamielessä. Kukas sen sanoo kauanko se "uusi" hina on seissyt varaosavarastoissa ? Tuskin ihan tuoreita ovat nekään, veikkaisin 4-10 vuotta varaosan iäksi, riippuen ostopaikoista. Tosin uusi on toki valolata ja lialta / läämmöltä ollut suojassa (ehkä), joten voitaneen tulkita että hihna on uusi, vaikka onkin 10v vanha.....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Maho »

Eiköhän ne lämpötilan muutokset vaikuta aika oleellisesti tuohon hihnan kuntoon.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Totta varmaan. jos auto seisoo on lämmönmuutokset tosin vain ympäristön aikaansaamia.ei moottorin kuumenemista.
toisaalta tuskin hihnat ennen kaupan hyllyyn päätymistä on olleet varastoituna huoneenlämmössä. Usein tukku ja välivarastot ns.kylmää tilaa ja tavarat siellä hyllyssä kunnes tilauksesta kauppaan toimitetaan. en usko liikkeiden pitävän alfan odia varastoissa niin paljoa että vuosien varasto hyllystä löytyy...
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Vähän sama jännitys tuon 155:n kanssa. Hihnalla ei ole kovin paljon kilometrejä, mutta vaihto on muistaakseni ollut -08 tai -09. Talvet vissiin seisonut tallissa. Vesipumppu tai joku kiristäjä siellä vähän ruplattelee, joten taidan ajaa talliin ja jos talven aikana tai keväällä vaihdattaisi (ellei sitten itse opettele).
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Enzo kirjoitti: en usko liikkeiden pitävän alfan odia varastoissa niin paljoa että vuosien varasto hyllystä löytyy...
ei varmaan pidäkkään, mutta tehdas ei näitä tee joka päivä, vaan nipussa silloin tällöin. Makaavat ensin tehtaan varastossa, sittenm eurooppalaisessa tukkurissa, sieltä kotimaan tukkurille ja sieltä sitten jälleenmyyjälle. Tuossa ketjussa pyörähtää helposti vuosia.

Mutta se on varmaankin niin että vasta lämpö, öljy, lika saavat hihnat huonoon happeen. Tosin taas vähän käytetyt laakerit ei tykkää seisonnasta kovinkaan paljoa. Eli hihnan rullat ja kiristimet alkavat pitämään ääntä herkästi seisonta-aikojen jälkeen.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

No kertokaas miten ne hihnat ei happane autoissa missä vaihtoväli on esim 6 vuotta, tehdääks alfan hihnat jostain muusta materiaalista kuin ne??? :shock:

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Tuotakin juuri ajattelin. focuksessa oli vaihtoväli 10v. liekö hihna alfan koneessa kovemmassa rasituksessa? tai sitten alfat saa keskimäärin kovemmin monoa kuinperuskipot ja aikaisen katkeilun vuoksi suosituksia muutettu.-98 156 huoltovihkossa vaihtoväli 120tkm.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se 16v Sparkin jakopään mitoitus on susi. Hihnan venyessä kiristäjästä loppuu liikevara, se pääsee löysälle ja hihnasta katoaa hampaat.

Tuskin tuo nyt muutaman vuoden seisotuksessa paljon muuksi muuttuu kun tosiaan toiset valmistajat lupaavat remmille kymmenenkin vuoden vaihtovälejä. Eivät ne Alfankaan hihnat Alfa Romeon jakopäänhihnatehtaasta tule.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

8vuotta+ hihnat on kevlarivahvistettuja. Hihnan leveys verraten tehoon on tietty yksi isompi tekijä, ja onhan noita tekijöitä tietysti lukuisia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä niillä hihnoilla on valmistusaika jälleenmyyjällä tiedossa, ainakin eräs tuttu varaosakauppias joutui joitakin hihnoja hävittään kun oli tullut aika täyteen. Sitä en muista että mikä oli se aika, kenties 2 tai 3vuotta.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Niinhän se on, et tiedä kun ostat hihnan onko se 1kk vai 18kk vanha, tuo 3v vaihtovälihän on kai vain pohjoismaissa (olosuhteet).
Itse kyllä vaihdoin 3.5v ollu, varmuusen vuoksi.
Mutsilla opel corsa hihna ollu 12v ja hyvin pyörii.

Mitäs hihnanvaihto nykyään maksaa, hihnaja ja kiristäjä?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Epezi kirjoitti:Kyllä niillä hihnoilla on valmistusaika jälleenmyyjällä tiedossa, ainakin eräs tuttu varaosakauppias joutui joitakin hihnoja hävittään kun oli tullut aika täyteen. Sitä en muista että mikä oli se aika, kenties 2 tai 3vuotta.
Contin remmipaketissa on viimeinen asennuspäivä merkittynä, mutta kaikista ei tuota löydy.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Nyt on hihnat vaihdettu. eipä se vanha näyttänyt olevan millään tavoin koppura tai kärsinyt. tasapainoakselin hihna tosi tuntui hieman kuivahtaneelta. Vaihdettu myös ed. hihnanvaihdon yhteydessä.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: jakohihna ja pitkä seisonta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Erilaisten tehonsiirtohihnojen kanssa tulee käpisteltyä töissä aika paljon. Joidenkin hihnojen valmistajat suosittelevat säilyttämään hihnat valolta suojatussa ja viileässä. Tietyt muovimaista materiaalia olevat hihnat kovettuvat oikeasta säilytyksestä huolimatta, mutta jakohihnan tyyppiset hihnat eivät kokemukseni mukaan ole jopa 10v säilytyksestä olleet moksiskaan.

Ei-mihinkään-liittyvänä yksityiskohtana mainittakoon, että tuollaiset hammashihnat valmistetaan siten, että ensin tehdään "putki", jonka sisäpuolella on hampaat, sen jälkeen putki leikataan sopivan levyisiksi pätkiksi, joita sitten vaikkapa jakohihnaksi kutsutaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Vastaa Viestiin