156:n tutina
Valvoja: Moderators
156:n tutina
Toteutin pitkäaikaisen haaveeni ja ostin Alfan. Nyt kolmen kk:n kokemuksen jälkeen on herännyt kysymyksiä joihin te kokeneemmat Alfistit osaatte varmaankin vastailla. Tyhjäkäynnillä auto pitää lievää tutinaa, onko normaalia vai pitääkö huolestua? Kilometrejä on 104tkm,kone V6 ja vm.-99. Jarrupalat menee kohta vaihtoon, onko tarvikepaloista huonoa kerrottavaa? Merkkipalat lienee aika suolaisen hintaiset. Ja sitten yksi asia joka ihmetytti noita alkusarjan autoja kierrellessäni.Aika useasta löytyi puskureista jälkimaalauksen merkkejä, siis siitä maalaamattomasta muovilistasta.Tekeekö tehdas noin huolimatonta jälkeä vai mistä on kyse? En jaksa uskoa, että kaikkia niitä näkemiäni autoja olis kolaroitu, varsinkaan kun muualta autosta ei viitteitä siihen löytynyt.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 156:n tutina
Etupää on aika herkkä kivenhakkaamille ja niitä on varmaan ko. autoissa korjailtu.timpe kirjoitti: Ja sitten yksi asia joka ihmetytti noita alkusarjan autoja kierrellessäni.Aika useasta löytyi puskureista jälkimaalauksen merkkejä, siis siitä maalaamattomasta muovilistasta.Tekeekö tehdas noin huolimatonta jälkeä vai mistä on kyse? En jaksa uskoa, että kaikkia niitä näkemiäni autoja olis kolaroitu, varsinkaan kun muualta autosta ei viitteitä siihen löytynyt.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Re: 156:n tutina
Alfan omat palat maksaa 150 euroa, eli aika suolaiset hinnat niissäkin on mutta pelaa hyvin. Ainakin mulle laitetut jarrupalat AD-autokorjaamossa alkoivat heti hiukan vinkumaan kevyesti jarrutellessa- tätä ominaisuutta ei alkuperäispaloilla tuntunut olevan.timpe kirjoitti:Jarrupalat menee kohta vaihtoon, onko tarvikepaloista huonoa kerrottavaa? Merkkipalat lienee aika suolaisen hintaiset.
Ammattina autokauppa
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla on ainakin kummassakin puskurissa maalauksen jälkiä listassa. Autoa ei kuitenkaan tietääkseni ole maalattu. Luulisin että kyseessä voi olla tuo kaikkien rakastama teltta-auto joka on maalannut puskurit vasta Suomessa säästääkseen verokustannuksissa.
Kannattaa tosiaan vaihtaa tulpat tutina voi kadota sillä. Katso teknistä osiosta apua kyseiselle toimenpiteelle. Toisaalta kaasuläppämoottori voi olla likainen joten se kannattaa joka tapauksessa putsata. Kaasuläppä tarvii resetoinnin putsauksen jälkeen eli virtapäälle 2 minuuttia, virta ja avain pois lukosta 5 sekunniksi, virta päälle ja kone käymään.
Ecu:n resetointi auttaa myös usein kaikkiin käyntihäiriöihin eli akku irti vähintään 45 minuutiksi sen jälkeen johto kiinni auto käymäään 5 minuuttia tyhjäkäyntiä ilman että kosket mihinkään etenkään kaasupolkimeen. Ecu säätelee arvonsa uudelleen ja tallettaa nämä asetukset. Yleensä ainakin hukatut hummat kirmaavat takaisin talliin.
Kannattaa tosiaan vaihtaa tulpat tutina voi kadota sillä. Katso teknistä osiosta apua kyseiselle toimenpiteelle. Toisaalta kaasuläppämoottori voi olla likainen joten se kannattaa joka tapauksessa putsata. Kaasuläppä tarvii resetoinnin putsauksen jälkeen eli virtapäälle 2 minuuttia, virta ja avain pois lukosta 5 sekunniksi, virta päälle ja kone käymään.
Ecu:n resetointi auttaa myös usein kaikkiin käyntihäiriöihin eli akku irti vähintään 45 minuutiksi sen jälkeen johto kiinni auto käymäään 5 minuuttia tyhjäkäyntiä ilman että kosket mihinkään etenkään kaasupolkimeen. Ecu säätelee arvonsa uudelleen ja tallettaa nämä asetukset. Yleensä ainakin hukatut hummat kirmaavat takaisin talliin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Itse ainakin karttelisin halpoja tarvike paloja. Ei ole kauhean hyviä kokemuksia. Ex 75:ssa motonetistä ostetut palat niin vinku suht reilusti ja uudemmassa 75:s (ostaessa alla olleet palat) niin vaatii pari polkaisua jarrua et lämpenee mut ei kestä kuitenkaan lämpöä. Eli kannattaa ostaa vaan laatupaloja!timpe kirjoitti:
Jarrupalat menee kohta vaihtoon, onko tarvikepaloista huonoa kerrottavaa? Merkkipalat lienee aika suolaisen hintaiset.
Re: 156:n tutina
Vinkuu ne alkuperäsetkin! Ainakaan sen takia ei kannata maksaa satasta liikaa.niki kirjoitti:Alfan omat palat maksaa 150 euroa, eli aika suolaiset hinnat niissäkin on mutta pelaa hyvin. Ainakin mulle laitetut jarrupalat AD-autokorjaamossa alkoivat heti hiukan vinkumaan kevyesti jarrutellessa- tätä ominaisuutta ei alkuperäispaloilla tuntunut olevan.timpe kirjoitti:Jarrupalat menee kohta vaihtoon, onko tarvikepaloista huonoa kerrottavaa? Merkkipalat lienee aika suolaisen hintaiset.
Ei enää Alfaa... eipä
Onko tämä tunnettu fakta? Minä olen ihmetellyt miksi oma 156 TS:ni (ja pari muuta jotka koeajoin), omasivat väärän sävyisen takapuskurin. Takaluukku ja muu perä oli kirkkaan Alfa Rosson punainen, mutta koko takapuskuri sävyltään aivan hitusen tummemman/violetin sävyttämä.Maunu kirjoitti:Mulla on ainakin kummassakin puskurissa maalauksen jälkiä listassa. Autoa ei kuitenkaan tietääkseni ole maalattu. Luulisin että kyseessä voi olla tuo kaikkien rakastama teltta-auto joka on maalannut puskurit vasta Suomessa säästääkseen verokustannuksissa.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Sama vika rahikaisella. Niin etu- kuin takapäässä Ehkäpä tässä joskus maalautan molemmat uudestaan, maalipinta kun on muuten aika virheetön.ahma kirjoitti:Onko tämä tunnettu fakta? Minä olen ihmetellyt miksi oma 156 TS:ni (ja pari muuta jotka koeajoin), omasivat väärän sävyisen takapuskurin. Takaluukku ja muu perä oli kirkkaan Alfa Rosson punainen, mutta koko takapuskuri sävyltään aivan hitusen tummemman/violetin sävyttämä.
Kiitoksia vinkeistä ja tiedoista! Tulpat on vaihdettu 99tkm:n kohdalla aikaisemman omistajan teettämän huollon yhteydessä (DA). Mikäs tuon kaasuläppämoottorin tehtävä oikein on ja mistä se löytyy??
Eräs Hyrylässä toimiva autoliike toi kesällä läjän Alfoja myyntiin, ilmeisesti Saksasta, ja löytyipä niistäkin maalausjälkiä puskureista.
Eräs Hyrylässä toimiva autoliike toi kesällä läjän Alfoja myyntiin, ilmeisesti Saksasta, ja löytyipä niistäkin maalausjälkiä puskureista.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156:n tutina
Omassa kinnerissä havaittavissa myös pientä tutinaa tyhjäkäynnillä, muuten käy tasaisesti. Tutinaa ollut niin kauan kuin auto on minulla ollut eli melko uudesta.timpe kirjoitti:Tyhjäkäynnillä auto pitää lievää tutinaa, onko normaalia vai pitääkö huolestua?
Omalla kokemuksella sanoisin, että EI Alfan V6:n tutise, jos kaikki on kunnossa. Minkälaista se tutina on? Niinkus V2:ssa? Kannattaisi ehkä käyttää vehje diagnostiikassa ja tsekata short ja long term fuel trimmit tyhjäkäynnillä, tai siis silloin kun se pata tutisee. Ja jos ne poikkeaa useamman prosentin nollasta, lienee aiheellista metsästää ilmiön aiheuttajaa. Voisiko olla vain jo vähän likaantunut ja lievästi tukkeentunut suutin joka ruiskii huonoa sumua tyhjäkäynnillä?
Omat kokemukseni alkuperäisistä jarrupaloista ovat myös huonoja.Maksoivat suolaiset 130€ Milanosta ja hävetä sai joka kerta kun ihmisten ilmoilla jarruja polkaisi.
Itselleni vaihdettiin pari viikkoa sitten vasemmalle etupyöränlaakeri.Alkuperäinen oli haljennut ja ruostunut täysin kiinni.Se sieltä saatiin paikallisessa nyrkkipajassa aivan helvetillisellä takomisella pois, mutta nyt etupää/pyörä sitten joissain nopeuksissa pikkasen pomputtaa.Mitähän saivat sieltä rikki?
Itselleni vaihdettiin pari viikkoa sitten vasemmalle etupyöränlaakeri.Alkuperäinen oli haljennut ja ruostunut täysin kiinni.Se sieltä saatiin paikallisessa nyrkkipajassa aivan helvetillisellä takomisella pois, mutta nyt etupää/pyörä sitten joissain nopeuksissa pikkasen pomputtaa.Mitähän saivat sieltä rikki?
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156:n tutina
Pieni tarkennus tähän: moottori ei mitenkään tärise vaan sillon tällöin hieman "hytkähtää". Tätä esiintyy vain tyhjäkäynnillä ja on hyvin lievää. Erään tunnetun Alfa Romeo - huollon mukaan ilmiö on normaalia käytöstä ko. moottorille.155156 kirjoitti:Omassa kinnerissä havaittavissa myös pientä tutinaa tyhjäkäynnillä, muuten käy tasaisesti.
Jos moottori tutisee tai tärisee jatkuvasti, silloin on tietenkin jossain vikaa.
Re: 156:n tutina
Volvossani esiintyy silloin tällöin samanlainen hyvin lievä mutta havaittava "hytkähdys/vavahdus" tyhjäkäynnillä, luulisin että ilmastoinnin kompuran tjsp. tai mikälie "lisäwoiman" käynnistyminen aiheuttaa moisen kun tyhjäkäyntikierrokset hieman heittelee pakastimen säätäessä itseään