159:n etugrillin, takalogon ja peilin kuorien vaihtaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
-Tomi-
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99

159:n etugrillin, takalogon ja peilin kuorien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Olisi tarkoitus hiukan ehostella autoani ja nyt on jo sormi suussa. Tilailin osia Alfastumperilta ja eihän niiden vaihtaminen käynytkään kuin elokuvissa. Koitin hakuakin, mutten löytänyt mitään, mikä olisi minua auttanut.

Siispä, miten etugrillin saa vaihdettua, sen puskurissa olevan ison kolmion? Uusi kolmio kädessä bongasin, että se on neljällä ruuvilla kiinni puskurissa. Saako tuon jotenkin kopeloitua irti ilman, että tarvitsisi koko puskuria irrottaa, vähemmällä riisumisella? Ja jos ei, niin miten etupuskuri on kiinni? 156:n etupuskuri on tullut otettua irti useita kertoja, joten jos tuo on samalla lailla, niin ei pitäisi olla ongelma (alareuna edestä pohjapanssarin kohdalta, sivut lokareissa kolmella ruuvilla ja ylhäältä näkyvästi pellissä.)

Toinen asia on peilikuorien vaihtaminen. Ensin yritin irrottaa kuoria ruuvarilla ja kun tämä ei onnistunut, yritin irrottaa peilin lasin. Noo, rikkihän se napsahti vaikka varovasti yritin. Mites nuo peilin lasit saisi sillain nätistä ja ehjänä irti? Olisiko mitään kikkakolmosia? Niin, ja mistähän tuollaisen ehjän lasin saisi edullisesti (AK:llahan tämä olisi ollut taas halpaa kuin makkara, 46e :D)?
Viimeksi muokannut -Tomi-, 05 Syys 2012, 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MKT
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166

Re: 159:n etugrillin ja peilin kuorien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vastailin samaan aikaan tuonne varusteluketjuun. Kopioin viestin vielä tähän:

Irrottelin tuon peilin lasin vkonloppuna siten että ujutin leveän lattakaapelin lasin taakse ja vedin varovasti. Irtosi hajoamatta klipseistänsä vaikka istui kyllä aika lujassa. Tosin minulla oli koko peili kädessäni kun tuli irroitettua se samalla kun parantelin veden- ja ääneneristystä ovessa.

Uusi peilin lasi kiinnostaisi itseäkin, vänkärin peilin sähkölämmitys ei enää pelaa. Lämmityselementti on kaput sillä sähköt tulee perille asti.

SaLexi
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Lievä offtopic... Millaiset toimitusajat tuolta Alfastumperilta on?

Alkoi nimittäin kiinnostaa tuollaisten tilaaminen: http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=1366" onclick="window.open(this.href);return false;

Albertolli

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Jos joku on laittamassa tilausta tuonne niin minulla olisi kaino pyyntö erään tuotteen osalta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

-Tomi-

ex. 156 V6 -99

SaLexi kirjoitti:Lievä offtopic... Millaiset toimitusajat tuolta Alfastumperilta on?

Kunhan ehdin, niin kirjoittelen tuonne ketjuun Alfastumper.dk paremmin kokemuksiani kyseistä lafkasta, jotka siis olivat todella positiiviset kaikin puolin. Tilasin tavaraa 600 eurolla ja toimitus venyi tässä tapauksessa hiukan pitkäksi (reilu kolme viikkoa), koska joutui odottelemaan mattoja toimittajalta. Kun kaikki tilatut tavarat olivat Alfastumperilla, niin olivat ne alle viidessä arkipäivässä minulle toimitettu.

-Tomi-

ex. 156 V6 -99

Re: 159:n etugrillin, takalogon ja peilin kuorien vaihtamine

Peilin lasit ajattelin kokeilla irrottaa imukupilla, kunhan saan toisen ehjän peilin ensin.

Lisäsin otsikkoon vielä takalogon vaihtamisen, koska en vaan ymmärrä, miten siihen pääsee käsiksi. Olen irroittanut takaluukun verhoilusta kaikki ruuvit (10kpl) ja nyt verhoilu on kiinni vielä (ilmeisesti) neljällä muovitapilla rungossa. Millä ihmeellä nuo saa ehjänä irti? Vähän aikaa yritin nitkutella, mutta annoin sitten olla, ettei mennyt itkemiseksi kuten eilen :)

Albertolli

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ole varovainen sen takaverhoilun kanssa! Itselläni meni 156:sta katki hyvin pienellä vääntämisellä ja uusi takamerkki tulikin 40€ kalliimmaksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

hjpp
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

-Tomi- kirjoitti:Olen irroittanut takaluukun verhoilusta kaikki ruuvit (10kpl) ja nyt verhoilu on kiinni vielä (ilmeisesti) neljällä muovitapilla rungossa. Millä ihmeellä nuo saa ehjänä irti? Vähän aikaa yritin nitkutella, mutta annoin sitten olla, ettei mennyt itkemiseksi kuten eilen :)
Kyllä ne ehjänä saa irti. Jollakin ruuvimeisselillä tai kapeilla pihdeillä pääsee käsiksi niihin yksi kerrallaan ja sopivasti kampeamalla irtoavat. Muistelen, että periaatteessa irroitus olisi myös mahdollinen, kun koko muoviverhoilua työntää sivusuunnassa ja kiinnikkeet irtoavat verhoilun koloista. Toimii vain toiseen suuntaan. Itse käytin tuota ensimmäistä vaihtoehtoa.

DaViega
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Peilinkuoret:
Lasi pois, parhaiten lähtee kun kääntää lasin ulkoreunasta, on klipseillä kiinni, eli sopivasti voimaa tarpeeksi laajalle alueelle. Kuoret on 4 klipsillä kiinni, 1 on piilossa, mutta kuori irtoaa kun 3 muun väliin laittaa jotain mikä estää klipsejä taas lukittumasta (pieniä ruuvimeisseleitä esim.) kun klipsit auki, kampea hiukan kuoren ja muovi "rungon" välistä.
Uuden asentaminen ei tuota ongelmia kun kerran on vanhan saannut pois, asentoa pitää hakea hiukan, mutta sitten meneekin kohdalleen lähes itsekseen :lol:
Unohda imukupit, ei ole niin tiukassa, lisäksi saattaa rikkia lämmityksen liittimet jos pääsee vetämään liikaa

Hutlarin logo:
Irrota ristipääruuvi kahvasta, sitten muoviset kiinikkeet mielellään asian mukaisella verhoilunirrotustyökalulla, jotta mahdollisimman moni selviäisi ehjänä. tässä kohtaa verhoilu tippuu pois, ei voi mennä rikki sitten mitenkään. Sitten 2 10mm mutteria auki, paina kielekkeet sisään (lunttaa vanhasta logosta) ja työnnä logoa ulospäin, kasaus päinvastoin, näin sedanissa. Wagonissa lähtee kun tarpeeksi riuhtasee, kunhan on ensiksi saannut jotain väliin, jolla kammeta

nm. tein juuri eilen...
Viimeksi muokannut DaViega, 23 Huhti 2013, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Antijape
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

DaViega kirjoitti:Waginissa lähtee kun tarpeeksi riuhtasee, kunhan on ensiksi saannut jotain väliin, jolla kammeta
Takalogon vaihtoa tuli eilen yritettyä, mutta usko ei riittänyt DaViegan metodiin. Yritin myös meisselillä yms. nitkutella niitä muovikiinnikkeitä irti, mutta kun ei niin ei. Onko jollain antaa tarkempia ohjeita pelokkaalle miten tuon saa nätimmin irti, tai onko se ylipäätään mahdollista? Mistä kolosta olette pihtejä tuonne väliin edes saaneet, itse kun en päässyt kunnolla käsiksi kuin yhteen kiinnikkeeseen? :(

Rolle
Site Admin
Site Admin
Car(s): RRS + F20

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Mistä hommasit takalogon? Pitäisi omaan kanssa vaihtaa merkit keulaan ja takaluukkun, neljässä vuodessa täysin haalistunut :roll:

Antijape

Rolle kirjoitti:^Mistä hommasit takalogon? Pitäisi omaan kanssa vaihtaa merkit keulaan ja takaluukkun, neljässä vuodessa täysin haalistunut :roll:
Alfastumpperista tuli tilattua. Samalla tuli oven rajoittimia, uusi etukolmio, paikkamaalia jne. Reilun viikon kesti kun ei ollut kaikkea varastossa, mutta positiivinen kuva jäi kaikenkaikkiaan.

EDIT: jos ei halua tapella vaihdon kanssa niin yksi vaihtoehto on nämä päälle liimattavat mallit. Ei kokemusta, mutta ilmeisesti toimivia?

EDIT2: hienosti editoitu antijape

-Tomi-

ex. 156 V6 -99

Itse en kyllä mitään pihtejä väliin saanut, tai sitten saa olla todella pitkäkärkiset pihdit. Ensin kaikki ruuvit irti ja taivuttaa muoviverhoilua sen verran, että saat väliin piiitkän talttapäämeisselin. Meisseli kuusiklipsun tyveen ja kiertää, niin alkaa kuusiklipsu irrota. Itse laitoin toisen meisselin poikittain pitkän ruuvarin alle, klipsun läheisyyteen, jolla sai vääntövoimaa parannettua (todella huonosti selitetty.)

lemmy

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Rolle kirjoitti:^Mistä hommasit takalogon? Pitäisi omaan kanssa vaihtaa merkit keulaan ja takaluukkun, neljässä vuodessa täysin haalistunut :roll:
Minä lainasin pojalta niitä pikkuukkomaaleja (warhammer) ja maalasin värit merkkeihin pikku pensselillä. Valkoinen oli ainoa väri mikä oli keulamerkissä jäljellä. Päälle vielä 3M kiveniskuteippi ja nyt pysyny erittäin hyvänä vuoden

DaViega
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sitä verhousta pitää raottaa niin, että saat kummankin käden näpit sinne väliin, sopivan etäälle toisistaan. Tällöin se verhoilu ei pääse taittumaan ja mahdollisesti hajoamaan. Voi tietysti tarskulampulla yrittää katsoa kohtia josta kiinni. Se on todella napakka vetäsy että irtoaa, jos kontti kerkeää liikahtaa, oli liike liian hidas.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Rolle
Site Admin
Site Admin
Car(s): RRS + F20

Viesti Kirjoittaja Rolle »

lemmy kirjoitti:Minä lainasin pojalta niitä pikkuukkomaaleja (warhammer) ja maalasin värit merkkeihin pikku pensselillä. Valkoinen oli ainoa väri mikä oli keulamerkissä jäljellä. Päälle vielä 3M kiveniskuteippi ja nyt pysyny erittäin hyvänä vuoden
Hieno oivallus! :-D Mulla ei taidot riitä tuommoiseen, mutta tuon takaverhoilun sen sijaan saan takuulla auki (eri asia tuleeko ehjänä).

Antijape

Rolle kirjoitti:
lemmy kirjoitti:Minä lainasin pojalta niitä pikkuukkomaaleja (warhammer) ja maalasin värit merkkeihin pikku pensselillä. Valkoinen oli ainoa väri mikä oli keulamerkissä jäljellä. Päälle vielä 3M kiveniskuteippi ja nyt pysyny erittäin hyvänä vuoden
Hieno oivallus! :-D Mulla ei taidot riitä tuommoiseen, mutta tuon takaverhoilun sen sijaan saan takuulla auki (eri asia tuleeko ehjänä).
Eilen tuli yritettyä uudelleen ja kaksi kiinnikettä sain osittain hajalle... Onneksi hajosi niin että liimalla sai vielä kestämään. Yritin ensin vääntää niitä meisselillä auki/löysemmälle, mutta heikolla menestyksellä, joten siirryin DaViegan metodiin. Täytyy sanoa että ilmeisesti mulla on poikkeuksellisen tiukat ja v-mäiset nuo kiinnikkeet, koska näin jälkikäteenkään en usko että olisin ehjänä saanut kaikkia irti mitenkään. Tai no jos olisi sopivan pitkät ja irroitukseen tarkoitetut työkalut niin sitten ehkä. Itse merkki irtosi nätisti, 10mm mutterit pois ja tönäisi merkin irti, mitään kielekkeitä tuossa ei ollut? Pultinreijät hieman ruosteessa -> dremelillä ruosteet pois ja maalia päälle. Nm hjpp muisteli että verhoilun saattaisi saada irti myös sivusuunnassa työntämällä: kiinnikkeet on tosiaan "auki" yhteen suuntaan, mutta ongelma on että jokainen on eri suuntaan (ainakin mulla)... Tarkoittaen että jos kolme on irti niin viimeisen voisi saada irti sivusuunnassa, jos vaan näkee oikean suunnan.

Marutei

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Sama homma edessä lähitulevaisuudessa... Saa nähdä täytyykö viedä pajalle, että laittavat takaluukun verhouksen kuntoon omien fiksailuiden jälkeen. :mrgreen:

Vastaa Viestiin