156 2.5 v6 öljyt
Valvoja: Moderators
156 2.5 v6 öljyt
Joo elikkäs mikä ois hyvä öljy merkki/tyyppi tohon Veekutoseen?
Tästä on useampikin threadi olemassa mutta itselläni on GTA:ssa kesän ajan liukastimena ollut Castrol TVS 10w-60 ja esim. öljyn kulutus on huomattavasti pienempi kuin entisillä 5w-40 helixeillä joita DA koneeseen pisti.
Nyt talveksi pitänee kuitenkin miettiä jotain kylmänä notkeampaa jotta uskaltaa käynnistää pakkasellakin. Suosituksia?
Nyt talveksi pitänee kuitenkin miettiä jotain kylmänä notkeampaa jotta uskaltaa käynnistää pakkasellakin. Suosituksia?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Mikäs vika siinä on? Oli kyllä jossain testissä toisena sijoittuen huomattavasti Mobilia paremmin... Eiköhän ne laatumurheet Shellin öljyissä ole vähän eri vuosikymmeneltäV6 kirjoitti:helixiä en laittaisi mihinkään koneeseen

EDIT: Omassa koneessa 0W-40 Castrol RS ja mahtavasti pelittää (edelleen)
Ammattina autokauppa
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Shell Helix ultra 10W40 koneessa. 0,5l olen lisännyt 5000km jälkeen kun oli hiukan alle puolivälin. Kävin kyselemässä paikallisesta liikkeestä castrolin 10W60. Myyvät litroittain ja hinnaksi suodatimineen töineen kertoi about 100 eskoa. Onko paha? Litrahinta taisi olla 13€
Niin ensi kevääksi suunnittelin kun silloin tulee ajankohtaiseksi.Minkälaisilla pakkasilla tuollainen on vielä turvallinen?
Niin ensi kevääksi suunnittelin kun silloin tulee ajankohtaiseksi.Minkälaisilla pakkasilla tuollainen on vielä turvallinen?
Ayrton Senna da Silva forever
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
No jos siitä lähdetään, että mulla kun öljyt vaihdettiin (litrahinta sama 13 eur) niin laskun loppusumma oli suodattimineen 75 euroa... Sinäänsä tuon öljyn litrahinta korjaamolla ei kuulosta kovin pahalta...Wile E. Coyote kirjoitti: Kävin kyselemässä paikallisesta liikkeestä castrolin 10W60. Myyvät litroittain ja hinnaksi suodatimineen töineen kertoi about 100 eskoa. Onko paha? Litrahinta taisi olla 13€
EDIT: Mitäs kutvosen öljyntilavuus taas tarkalleen olikaan?
Viimeksi muokannut niki, 29 Elo 2004, 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ammattina autokauppa
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Miten olisi tuotteiden arvosteleminen ihan omien kokemuksien perusteella? Ja vielä ennenkuin lukee testistä mitä mieltä kuuluu olla?niki kirjoitti:miksi tuotteet arvostellaan sen perusteella, että joskus aikoinaan Shellin öljyissä oli vakavia laatuongelmia
Mobilit toiminut moitteetta kaikissa autoissani, sen perusteella uskaltaisin kokeilla sitä missä vaan.
En kyllä muista että Shell öljyissä olisi ollut laatuongelmia. Polttonesteessä kylläkin. Muutama vuosi sitten Shell bensa sai ala-arvoisen tuloksen, oli satoja kertoja enemmän karstaa aiheuttavaa ainesa. Jatkuva käyttö olisi aiheuttanut jopa mootoririkon. Näin siis TM testissä...
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Vähän ihmetyttää tällaiset kommentit. Ainakin TM:n testaajilla on varmasti enemmän tietoa ja paremmat testimenetelmät kun 99.9%:lla tämän palstan kirjoittajista.Rolle kirjoitti:Miten olisi tuotteiden arvosteleminen ihan omien kokemuksien perusteella? Ja vielä ennenkuin lukee testistä mitä mieltä kuuluu olla?
Tuollaisen "älä kuuntele ammattilaisia, ne vaan puhuu paskaa"- asenteen voisi jotenkuten ymmärtää TV:tä tai muuta silmämääräisesti arvioitavaa tuotetta ostaessa mutta miten normaali autoilija muka voi kunnolla vertailla öljyjä? Itse ainakin paljon mielummin luen testin TM:stä ja valitsen itselleni hyvin pärjänneen öljyn kun uskon jollain nettifoorumilla kaveria joka toitottaa omaa valintaansa maailman suvereenisti parhaaksi koska ikinä ei ole ollut ongelmia ja sai kaverin kautta halvalla (en tarkoita ketään täällä). Tilanteet joissa jonkun tietyn öljyn kanssa ON ollut ongelmia ja merkin vaihto auttoi ovat tietty hyödyllisiä. Ja tietty on kiva tietää mitä muut autoonsa laittavat

--edit
Meinasi jo unohtua kirjoittaa itse aiheesta

Viimeksi muokannut Cotson, 29 Elo 2004, 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös niitä testejä tehdä kaikenmaailman oskiloskoopin kanssa. Käyrää käyrän perään... Ja testeissä (esim rengas) yleensä painotetaan "epäolennaisia" asioita. Sellaisia joista ei ole haittaa tavallisille sukankuluttajille, tuotteet ovat niitä kaikille sopivia.
En tosin väitä itse olevani mikään extreme kuluttaja...
Eli, perstuntuma, mutu yms rulaa!
En tosin väitä itse olevani mikään extreme kuluttaja...
Eli, perstuntuma, mutu yms rulaa!

Makaroonia jo vuodesta -98
no onko shelliltä joskus tullut jotain hyvää sekä öljyissä että bensassa on/oli mätää, kaiken lisäksi bensan hinta on poskettoman kallis, Ei ole ikinä tarvinnut ko. puljun tuotteita käyttää.
tai on tuossa nykyisessä autossa kerran ollut helixit kun eräässä italialaisia urheiluautoja huoltavassa yrityksessä niitä joudutaan
"väkisin" käyttämään.

"väkisin" käyttämään.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
En tietenkään tarkoittanut, että johonkin GTA:han pitäisi tunkea jotain 5w-40 litkuja, siihen itsekin laittaisin jotain kuumaviskositeetiltaan ihan muuta. 2.5 litrainen on kuitenkin paljon tavanomaisempi moottori...
Itse olen myös sitä mieltä, että VVT:llä teetetyt testit ovat paljon parempi mittari kuin perstuntuma, niistä näkee hyvin, kuinka kovalle rasitukselle moottori joutuu ääriolosuhteissa tietyllä oljyllä käytettäessä niin uutena kuin vanhanakin. Muistaakseni juuri Helixin kuumuuskestävyys oli hyvää tasoa... Täällä kun kysytään, mikä on hyvä talvikäytössä ja mikä kestää kuumuutta niin silloin esim. TM:n VVT:llä teetetyt testit ovat mielestäni ehkä parhain lähde- koska niissä näkee selvistä käyristä, miten öljyn ominaisuudet (ja erityisesti lisäaineet) toimivat. Esim. Nesteen tavara on ihan ok uutena, mutta huonot lisäaineet aiheuttaa sen, että vanhemmiten Nesteen öljy on aika ala-arvoista.
Shellin öljyongelmat liittyivät tietääkseni juuri hinnoitteluun. Joskus tuotteet oli hyviä, mutta hinta täysin kilpailukyvytön joten jotain oli pakko tehdä. Shell lähti alelinjalle- jolloin öljyjen hinnat saatiin kyllä kilpailijoiden tasolle, mutta tavaran laatu muuttui niin radikaalisti, etten olisi pistänyt sitä edes vanhaan ladaan. Ongelmiin tietysti puututtiin eikä minun tietääkseni enää pitkään aikaan ole ollut ongelmia tuotteiden laadun kanssa. Polttoaineeni ostan kyllä edelleenkin ihan jostain muualta kuin Shelliltä- en laadun vaan hinnan vuoksi.
Rengastestit on juuri esim. Puuhan tapauksessa käyttökelvottomia. Suomessa näissä testeissä vesiliirto-ominaisuudet yms. ovat tärkeimmässä asemassa... Kuivan rata-ajon ominaisuuksille ei paljon painoarvoa anneta mutta arvostelupainotuksiahan voi muutella haluamikseen (%) ja näin sitten ala-astematikalla laskea pistemääristä, mikä omin kriteerein on paras- jos tälle linjalle halutaan lähteä. Rengaspuolella on tosin myös niin autosta kiinni, mikä sopii mihinkin (ainakin osittain, 2 viimeisessä TM:ssä testiautona on ollut muuten Alfa) joten siinä perstuntuma on huomattavasti parempi peruste kuin öljyjen kanssa. Ostan renkaani edelleen omien ja tuttujen kokemusten mukaan, mutta öljyissä katson kyllä ammattilaisen mielipidettä, joka on kriittisesti testannut öljyn oikeat ominaisuudet, eikä pelkästään musta tuntuu-ominaisuuksia
Perstuntumalla em. TM testin häntäpään Nesteen öljy on selvästi huonompaa tavaraa kuin kärkipäässä ollut Castrol... Tottakai perstuntumalla eroja huomaa mm. pöllähtelyistä, moottorin käynnistä ja kulusta kovalla pakkasella yms... mutta nämä kokemukset ovat tähän asti olleet täysin samat mitä ammattilaisillakin joten...
Itse olen myös sitä mieltä, että VVT:llä teetetyt testit ovat paljon parempi mittari kuin perstuntuma, niistä näkee hyvin, kuinka kovalle rasitukselle moottori joutuu ääriolosuhteissa tietyllä oljyllä käytettäessä niin uutena kuin vanhanakin. Muistaakseni juuri Helixin kuumuuskestävyys oli hyvää tasoa... Täällä kun kysytään, mikä on hyvä talvikäytössä ja mikä kestää kuumuutta niin silloin esim. TM:n VVT:llä teetetyt testit ovat mielestäni ehkä parhain lähde- koska niissä näkee selvistä käyristä, miten öljyn ominaisuudet (ja erityisesti lisäaineet) toimivat. Esim. Nesteen tavara on ihan ok uutena, mutta huonot lisäaineet aiheuttaa sen, että vanhemmiten Nesteen öljy on aika ala-arvoista.
Shellin öljyongelmat liittyivät tietääkseni juuri hinnoitteluun. Joskus tuotteet oli hyviä, mutta hinta täysin kilpailukyvytön joten jotain oli pakko tehdä. Shell lähti alelinjalle- jolloin öljyjen hinnat saatiin kyllä kilpailijoiden tasolle, mutta tavaran laatu muuttui niin radikaalisti, etten olisi pistänyt sitä edes vanhaan ladaan. Ongelmiin tietysti puututtiin eikä minun tietääkseni enää pitkään aikaan ole ollut ongelmia tuotteiden laadun kanssa. Polttoaineeni ostan kyllä edelleenkin ihan jostain muualta kuin Shelliltä- en laadun vaan hinnan vuoksi.
Rengastestit on juuri esim. Puuhan tapauksessa käyttökelvottomia. Suomessa näissä testeissä vesiliirto-ominaisuudet yms. ovat tärkeimmässä asemassa... Kuivan rata-ajon ominaisuuksille ei paljon painoarvoa anneta mutta arvostelupainotuksiahan voi muutella haluamikseen (%) ja näin sitten ala-astematikalla laskea pistemääristä, mikä omin kriteerein on paras- jos tälle linjalle halutaan lähteä. Rengaspuolella on tosin myös niin autosta kiinni, mikä sopii mihinkin (ainakin osittain, 2 viimeisessä TM:ssä testiautona on ollut muuten Alfa) joten siinä perstuntuma on huomattavasti parempi peruste kuin öljyjen kanssa. Ostan renkaani edelleen omien ja tuttujen kokemusten mukaan, mutta öljyissä katson kyllä ammattilaisen mielipidettä, joka on kriittisesti testannut öljyn oikeat ominaisuudet, eikä pelkästään musta tuntuu-ominaisuuksia

Perstuntumalla em. TM testin häntäpään Nesteen öljy on selvästi huonompaa tavaraa kuin kärkipäässä ollut Castrol... Tottakai perstuntumalla eroja huomaa mm. pöllähtelyistä, moottorin käynnistä ja kulusta kovalla pakkasella yms... mutta nämä kokemukset ovat tähän asti olleet täysin samat mitä ammattilaisillakin joten...
Ammattina autokauppa
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Viimeisimmässä testissä kaikki osaanottaneet saivat täydet 5 tähteä, JET:n bensiini taisi olla huonoin, mutta silti niin laadukasta, ettei käytännön eroa muihin ollut. Ehkä ko. alalla kauttaaltaankin laatuerot ovat tasoittuneet... Polttoainehan sitäpaitsi taitaa suurimmalle osalle Suomen asemista tulla nykyään täysin samasta paikasta, eli fortumilta.puuha kirjoitti: Muutama vuosi sitten Shell bensa sai ala-arvoisen tuloksen, oli satoja kertoja enemmän karstaa aiheuttavaa ainesa. Jatkuva käyttö olisi aiheuttanut jopa mootoririkon. Näin siis TM testissä...
Ammattina autokauppa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eipä noiden rakenteessa taida suuren suurta eroa olla, iskunpituuden ja porauksen lisäksi siis.niki kirjoitti:En tietenkään tarkoittanut, että johonkin GTA:han pitäisi tunkea jotain 5w-40 litkuja, siihen itsekin laittaisin jotain kuumaviskositeetiltaan ihan muuta. 2.5 litrainen on kuitenkin paljon tavanomaisempi moottori...
2.5; 190 hv/2,5 l = 76 hv/l, 218 Nm/2,5 l = 87,2 Nm/l
GTA; 250 hv/3,2 l = 78 hv/l, 300 Nm/3,2 l = 93,75 Nm/l
Litrateho ja -vääntökin ovat lähes samat. Tietysti jos tavanomaisuudella tarkoitetaan voimavaroja tai yleisyyttä, on asia toinen, mutta öljyvaatimuksilla ei luulisi olevan kovin kummoista eroa.
Lienen sitten tavallista tyhmempi tallaajaniki kirjoitti:Perstuntumalla em. TM testin häntäpään Nesteen öljy on selvästi huonompaa tavaraa kuin kärkipäässä ollut Castrol... Tottakai perstuntumalla eroja huomaa mm. pöllähtelyistä, moottorin käynnistä ja kulusta kovalla pakkasella yms... mutta nämä kokemukset ovat tähän asti olleet täysin samat mitä ammattilaisillakin joten...

Muusta suht samaa mieltä.
- Epäkelpokeräilijä -
viilataan pilkkua vähänScuderia Rasvanäppi kirjoitti: 2.5; 190 hv/2,5 l = 76 hv/l, 218 Nm/2,5 l = 87,2 Nm/l
GTA; 250 hv/3,2 l = 78 hv/l, 300 Nm/3,2 l = 93,75 Nm/l

192 218/2,492 77.04 87.48
250 300/3.179 78.64 94.37
juu ei tosiaan taida olla eroja öljynvaatimuksissa, lisäksi suomessa on sen verran viileät kesät että kuumakesto riittää hyvin

Onks nää Alfat niinku jotain kilpa-autoja kaikki tyyni vai?
Duunimatkaa kun rötköttelee, eikä yritä olla ensimmäisenä joka valoissa, on aivan sama paneeko pannuun helixiä vai nestettä (kusta
ei sovi vaikka skodan tai ladan pannussa käy sekin), tärkeintä on että siellä on jotain märkää koko huiman 10000 km:n vaihtovälin.
GTV lienee ainoa Alfa-urheiluauto
, muut lievästi viritettyjä, hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettuja tehdasviritettyjä henkilöautoja - niiden virittämättömien öljynvaihtoväli nykyään on muuten 25000 km tai enemmän, eikä laadulla pahemmin väliä (kunhan ei ole Biltema-oil).
Onnistuneen remontin jälkeen kuulemma pitää
, joten anteeksi julmat arviot.

Duunimatkaa kun rötköttelee, eikä yritä olla ensimmäisenä joka valoissa, on aivan sama paneeko pannuun helixiä vai nestettä (kusta

GTV lienee ainoa Alfa-urheiluauto

Onnistuneen remontin jälkeen kuulemma pitää

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jätkä on insinööriV6 kirjoitti:viilataan pilkkua vähän


Juu, varsinkin tuo 1.8 TS on oikea supersporttiwetear kirjoitti:GTV lienee ainoa Alfa-urheiluauto

- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ihmettele ihan vapaasti. Mutta jos x öljyä kuluu alfani koneessa 1l/1000km kun taas toinen merkki on alle puolet siitä ja paineet mittarin mukaan aina hyvät niin en ymmärrä miksi pitäisi sitten laittaa sitä x-öljyä, sen takia että siinä oli marginaalisesti paremmat arvot joista en ymmärrä hevonvittuakaan?Cotson kirjoitti:Vähän ihmetyttää tällaiset kommentit. Ainakin TM:n testaajilla on varmasti enemmän tietoa ja paremmat testimenetelmät kun 99.9%:lla tämän palstan kirjoittajista.
Kivat johtopäätökset vedät yhdestä lauseesta, taidan antaa itsestäni tosin idiootin kuvanCotson kirjoitti:Tuollaisen "älä kuuntele ammattilaisia, ne vaan puhuu paskaa"- asenteen

Kyseessä nyt ei ollut siitä että en uskoisi esim. TM:ää jota olen kehunut joka kerta kun asiasta on ollut puhetta. Tässä kysyttiin muistaakseni että mitkä öljyt 2.5 veekutoseen, jos kaveria olisi kiinnostanut vain mikä on paras öljymerkki niin olisi asian voinut esittää niin.
Pitääkin muistaa seuraavaksi kun kysytään kokemuksia Alfasta niin ottaa TM:ä käteen ja quotee sieltä, tosin sen voi jokainen itsekin tehdä.
Jos ei kiinnosta mitä mieltä muut ovat niin voin sanoa että nettifoorumi saattaa sitten olla väärä paikka sinulleCotson kirjoitti:Itse ainakin paljon mielummin luen testin TM:stä ja valitsen itselleni hyvin pärjänneen öljyn kun uskon jollain nettifoorumilla kaveria joka toitottaa omaa valintaansa maailman suvereenisti parhaaksi koska ikinä ei ole ollut ongelmia ja sai kaverin kautta halvalla

- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Eipä ole omassa koskaan kone pölläytellyt.. ko seikka oli kuultu juttu- joten taaskaan ei ollut muiden sanomisiin uskominenScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Lienen sitten tavallista tyhmempi tallaajamutta minä en kyllä osaa tehdä niin tarkkoja havaintoja öljyn lämpötilasta, akun varaustilanteesta, öljyn iästä ja taivaankappaleiden asennoista verrattuna startin pyörimisnopeuteen, että osaisin siitä tulkita mikä 5W50-öljy on hyvää ja mikä ei. Ja jos pata alkaa pöllyttelemään, vikaa kannattaa ensimmäiseksi etsiä ihan muualta kuin öljystä...
Muusta suht samaa mieltä.

Ammattina autokauppa
Viimeksi testeissä Shellin bensa oli parhaiden joukossa, ja sitä edellisissä testeissä (juuri muutama vuosi sitten) oli myös. Muutama vuosi testeissä sitä karstaa oli ST1:sen, ei Shellin, bensassa moninkertainen määrä.puuha kirjoitti:En kyllä muista että Shell öljyissä olisi ollut laatuongelmia. Polttonesteessä kylläkin. Muutama vuosi sitten Shell bensa sai ala-arvoisen tuloksen, oli satoja kertoja enemmän karstaa aiheuttavaa ainesa. Jatkuva käyttö olisi aiheuttanut jopa mootoririkon. Näin siis TM testissä...
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Shellin katalogissa mikä kertoo mitä öljyä mihinkin autoon laitetaan sanotaan että 156:seen (ainakin JTS:ään) pitäisi laittaa Shell Helix Ultra Racing 10W-60 öljyä, eikä suinkaan Shell Helix Ultra 5W-40:stä.GAMMA500 kirjoitti:Shellin Helixeissä nyt on yhtenä rajoittavana tekijänä tuo kuumaviskositeetti jos ajatellaan jotain muuta kuin ihan normaali perhekaaraa, esim. deltan apinat koittavat änkeä sitä GTA:han jossa luullakseni on vähintään 50 kuumaviskositeetin suosituksena.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Ööh, oletko ihan varma että on helix ultra eikä helix plus?Wile E. Coyote kirjoitti:Shell Helix ultra 10W40 koneessa.
Helix plus on puolsynteettistä (purkissa lukee hämäävästi että "synthetic technology"), kun taas ultra on täyssynteettistä.
Ultraa saa tietääkseni vaan viskositeeteillä 0W-30 (longlife öljyt), 0W-40, 5W-40 ja 10W-60.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onhan se tietysti jo aika paljon jos mittari näyttää toisilla öljyillä parempia paineita kuin toisilla. Mutta öljyllä on muitakin, vaikeammin arvioitavia ominaisuuksia, esmes kuinka nopeasti se öljynpaine saavutetaan kylmällä moottorilla, koneelle aiheutuva vastus ja lisäaineistuksen kesto rasvan ikääntyessä. En tiedä noista sen tarkemmin enkä ala heittelemään sen kummempia kommentteja, kunhan muistutin että niilläkin on väliä.Rolle kirjoitti:Mutta jos x öljyä kuluu alfani koneessa 1l/1000km kun taas toinen merkki on alle puolet siitä ja paineet mittarin mukaan aina hyvät niin en ymmärrä miksi pitäisi sitten laittaa sitä x-öljyä, sen takia että siinä oli marginaalisesti paremmat arvot joista en ymmärrä hevonvittuakaan?
Kyllä minäkin varmaan laittaisin koneeseen saman viskositeettiluokan öljyistä sitä, joka näyttäisi antavan paremmat paineet. Niistä on vaan paha mennä sanomaan mitään kun Luigi on uudemmissa malleissa mennyt vaihtamaan öljynpainemittarit viisarikelloihin

No joo, voihan siinä tietty olla perääkin; joku kura jää helpommin sylinterin seinämille ja joku toinen (paksumpi) kaapiutuu öljyrenkaiden mukaan eikä jää palotilaan poltettavaksi. Mutta se, kuinka tarkasti sitä pöllyttämistä voi analysoidaniki kirjoitti:Eipä ole omassa koskaan kone pölläytellyt.. ko seikka oli kuultu juttu- joten taaskaan ei ollut muiden sanomisiin uskominen

- Epäkelpokeräilijä -
GTA:n huoltokirja hyväksyy vain yhden öljyn: Selenia Racing 10w-60. Ja sitähän voi miettiä että jos moottorivaurio tulee ja on ajanut joillain litkuilla niin kenen on vastuu...
Mitä viskositeetteja 2.5 litraisen ohjekirjassa suositellaan?
Pitänee pistää 5w-50 öljyt talveksi - kuitenkin... järkeäkin saa käyttää kun ei tuota moottorinlämmitintä viitsi käyttää kuin kovimmilla pakkasilla moottorin virhediagnostiikan herkkyyden vuoksi
Vielä noista litratehoista ja öljystä: Vaikka litratehot ovat jotakuinkin samat kehittää GTA:n moottori enemmän lämpöä (kuluttaa enemmän polttoainetta) ja siksi öljy saattaa joutua kovemmalle lämporasitukselle.
Mitä viskositeetteja 2.5 litraisen ohjekirjassa suositellaan?
Pitänee pistää 5w-50 öljyt talveksi - kuitenkin... järkeäkin saa käyttää kun ei tuota moottorinlämmitintä viitsi käyttää kuin kovimmilla pakkasilla moottorin virhediagnostiikan herkkyyden vuoksi

Vielä noista litratehoista ja öljystä: Vaikka litratehot ovat jotakuinkin samat kehittää GTA:n moottori enemmän lämpöä (kuluttaa enemmän polttoainetta) ja siksi öljy saattaa joutua kovemmalle lämporasitukselle.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Sori. 5W40 piti kirjoittaa. ja se kutvosen öljyntilavuus jota joku kyseli on 6,4lhrnt kirjoitti:Ööh, oletko ihan varma että on helix ultra eikä helix plus?Wile E. Coyote kirjoitti:Shell Helix ultra 10W40 koneessa.
Helix plus on puolsynteettistä (purkissa lukee hämäävästi että "synthetic technology"), kun taas ultra on täyssynteettistä.
Ultraa saa tietääkseni vaan viskositeeteillä 0W-30 (longlife öljyt), 0W-40, 5W-40 ja 10W-60.

Ayrton Senna da Silva forever
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jaa, tuotapas en tullutkaan ajatelleeksi. Pienemmällä kuormituksellahan se pyörii, mutta hyötysuhdekin on pienellä kuormalla huonompi ja jos ja kun löpöä menee enemmän kuin 2.5:ssa, syntyy tietysti enemmän lämpöäkin.BSTR kirjoitti:Vielä noista litratehoista ja öljystä: Vaikka litratehot ovat jotakuinkin samat kehittää GTA:n moottori enemmän lämpöä (kuluttaa enemmän polttoainetta) ja siksi öljy saattaa joutua kovemmalle lämporasitukselle.
- Epäkelpokeräilijä -
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
10w40BSTR kirjoitti:GTA:n huoltokirja hyväksyy vain yhden öljyn: Selenia Racing 10w-60. Ja sitähän voi miettiä että jos moottorivaurio tulee ja on ajanut joillain litkuilla niin kenen on vastuu...
Mitä viskositeetteja 2.5 litraisen ohjekirjassa suositellaan?
Pitänee pistää 5w-50 öljyt talveksi - kuitenkin... järkeäkin saa käyttää kun ei tuota moottorinlämmitintä viitsi käyttää kuin kovimmilla pakkasilla moottorin virhediagnostiikan herkkyyden vuoksi
Vielä noista litratehoista ja öljystä: Vaikka litratehot ovat jotakuinkin samat kehittää GTA:n moottori enemmän lämpöä (kuluttaa enemmän polttoainetta) ja siksi öljy saattaa joutua kovemmalle lämporasitukselle.
ja "erikoisen urheilulliseen ajoon (?) 10w60 selenia racing
Ayrton Senna da Silva forever
Mulla on ollut Liqui Moly GT1 10w-60 75TS:ssa noin 2 tkm:n matkan. Vaikuttaa ihan asialliselta öljyltä. Kulutusta ei ole tänä aikana ilmennyt ja öljynpaine lämpimänä vaikuttaa todella hyvältä. Samaa ei voi sanoa Teboil Gold 5w-40:sta(muistaakseni), jota moottori varmaan luuli 2-tahtiöljyksi :-) Ainakin kulutuksen perusteella...
Edit: Unohtui vielä mainita, että tuo Liqui Moly maksoi 32€/5l, joten on siis noin puolenhintaista verrattuna Castrolin 10w-60 -öljyyn.
Edit: Unohtui vielä mainita, että tuo Liqui Moly maksoi 32€/5l, joten on siis noin puolenhintaista verrattuna Castrolin 10w-60 -öljyyn.
Viimeksi muokannut pee, 30 Elo 2004, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hmm... Tämäpäs olikin mielenkiintoinen aihe.. Öljyn valinta riippuu toki auton käytöstä, mutta noin normaaliajossa esim Mobil Rally Formula 5w/50 on ihan hyvä vaihtoehto.. Itse käytän Valvoline Racing 10w/60 öljyä, koska käyn myös radalla "kiusaamassa" Alfaani.. (toinen hyvä vaihtoehto Castrol TWS 10w/60) Itse tulee harrastettua autourheilua ja niissä hommissa Rally Formulan ominaisuudet ei enää riitä.. (ei mm. kestä suuria lämpötiloja, eli öljykalvo laakereissa menee liian ohueksi) Mutta minunlaiset auton rääkkääjät ja tietty kilpailukäyttö on luku erikseen.. Ja tänäpäivänä ei enää huonoja öljyjä edes myydä, joten eiköhän sopiva öljy löydy jokaiseen autoon.... 

apuva!
uusi alfan omista tarvii taas apua
Eli pitäs viikonloppuna vaihtaa öljyt 2,5l alfan ja nyt olen tästä pitkästä viestiketjusta päätellyt, että castrol tws 10w60 on saanut eniten ääniä.
Muuten onko kellään kokemusta että kannataako itse vaihtaa ( eli onko hankalaa ) verrattuna 49€ vaihto tarjouksiin.
Ilmeisesti pääkaupunki seudulla edullisimmin öljyt ja suodattimet myy motonet?

Eli pitäs viikonloppuna vaihtaa öljyt 2,5l alfan ja nyt olen tästä pitkästä viestiketjusta päätellyt, että castrol tws 10w60 on saanut eniten ääniä.
Muuten onko kellään kokemusta että kannataako itse vaihtaa ( eli onko hankalaa ) verrattuna 49€ vaihto tarjouksiin.
Ilmeisesti pääkaupunki seudulla edullisimmin öljyt ja suodattimet myy motonet?