Alfa 164 2.0 ts -89 kulutus
Valvoja: Moderators
Alfa 164 2.0 ts -89 kulutus
Kiinnostaisi tietää mikä alfa 164:ssä voi olla vialla kun kulutus on matka-ajossa 80-100km/h n. 9l ja kaupungissa aina yli 12l.
Autolle luvataan 6,5/8,5/10l kulutusta, mutta en kyllä pääse moisiin lukemiin millään.
Vaihdoin äskettäin uudet tulpat, mutta kulutus ei laskenut yhtään. Vanhat tulpat olivat hiukan nokiset??
Auto käy muuten hyvin ja tasaisesti.
Autolle luvataan 6,5/8,5/10l kulutusta, mutta en kyllä pääse moisiin lukemiin millään.
Vaihdoin äskettäin uudet tulpat, mutta kulutus ei laskenut yhtään. Vanhat tulpat olivat hiukan nokiset??
Auto käy muuten hyvin ja tasaisesti.
Kesälomien aikaan kun stadissa ei ollut jonoja pääsin 2.0 ts:llä tietokonneen mukaan n.11L/100km Helsingin halki...
Nyt kun kaikki ovat taas jonossa ja järjestyksessä (paljon tyhjäkäyntiä), peloittelee tietokone 14L/100km lukemilla.
Elikkä joudutko köröttelemään suhteellisen paljon tyhjäkäynnillä, vaiko "normaalia" kaupunkiajelua ruuhkattomana aikana, vaikuttaa mainittavasti kulutukseen.
Nyt kun kaikki ovat taas jonossa ja järjestyksessä (paljon tyhjäkäyntiä), peloittelee tietokone 14L/100km lukemilla.
Elikkä joudutko köröttelemään suhteellisen paljon tyhjäkäynnillä, vaiko "normaalia" kaupunkiajelua ruuhkattomana aikana, vaikuttaa mainittavasti kulutukseen.
Ei ole vaihdettu ilmanputsaria. Voiko se vaikuttaa noin paljon kulutukseen? Ei näyttänyt ainakaan kovin likaiselta.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko ilmanputsaria vaihdettu vähään aikaan?
Edit: Ruiskun lämpötila-anturissa voisi olla vikaa. Jos Motronic luulee padan olevan kylmä, se antaa rikkaampaa seosta.
Mistä tuo ruiskun lämpötila-anturi löytyy?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos ei putsari näytä silminnähden olevan tukossa niin tuskin vika silloin siinä on. Anturi löytyy muistaakseni termarin kopasta, siinä on kaksinapainen Bosch-liitn (samanlainen kuin ruiskusuuttimissa) sinisellä kannalla.
Tuossa on mainittu anturin oikeat arvot, voit vaikka itse mittailla.
Tuossa on mainittu anturin oikeat arvot, voit vaikka itse mittailla.
- Epäkelpokeräilijä -
Imuvuoto ei kyllä lisää kulutusta ja tulpatkin olisivat tod. näk vaaleat laihan seoksen takia. Moottorivaurion riski olisi olemassa, jos kohta liian rikas seoskin pilaa öljyn.
Jos moottorinlämpöanturi on hajalla se voisi kyllä selittää kulutuksen. Nyt vaan puolijohdekomponentin vikaantuminen on vähän uskomatonta. Toimivuutta voi testata ilman mittaria, kun irrottaa johdot. Jos lähtee vielä käyntiin ja pelaa kuin ennenkin niin uskon että vika on anturissa.
Motronicin päästä voi mitata pinnit 13 ja maa (pinnit 5/16/19) Vastusarvot on lueteltu jossain palstalla. Käytilämmössä muutama sata ohmia. Kylmänä tuhansia.
Onko moottori vakio, vai onko joku roplannut ilmamääräanturin jousta (onko kansi irrotettu?) tai laittanut moottorinlämpöa:n kanssa sarjaan potentiometrin rikastuksen säädöksi?
Jos moottorinlämpöanturi on hajalla se voisi kyllä selittää kulutuksen. Nyt vaan puolijohdekomponentin vikaantuminen on vähän uskomatonta. Toimivuutta voi testata ilman mittaria, kun irrottaa johdot. Jos lähtee vielä käyntiin ja pelaa kuin ennenkin niin uskon että vika on anturissa.
Motronicin päästä voi mitata pinnit 13 ja maa (pinnit 5/16/19) Vastusarvot on lueteltu jossain palstalla. Käytilämmössä muutama sata ohmia. Kylmänä tuhansia.
Onko moottori vakio, vai onko joku roplannut ilmamääräanturin jousta (onko kansi irrotettu?) tai laittanut moottorinlämpöa:n kanssa sarjaan potentiometrin rikastuksen säädöksi?
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Mä onnistuin joskus avaamaan 164:sen konepellin puskurin alapuolelta noin metrin pitkällä ruuvimeisselillä. Sieltä pääsee jostain välistä vääntämään niitä lukkojen vipuja mitä se vaijeri normaalisti kiskoo. Kannattaa ottaa hyvä pienikokoinen taskulamppu projektiin mukaan.
On nimittäin hieman ahdas ja pimeä paikka.
On nimittäin hieman ahdas ja pimeä paikka.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Alkaa olla jos sen verta viileä pihalla, että saattaapi lähteäkin käyntiin ilman anturin tietoa... Lähteekö lämpimänäkin käyntiin, vaikka johdot on irti? No tuo anturi ei montaa euroa maksa, mutta kannattaisi ehkä tarkistaa, että liitokset tulee tehtyä kunnolla ja johdotukset on ehjiä. Muuten siitä anturista ei ole hyötyä.
Ja eihän siitä anturilta lähde mitään ylimääräisiä johtoja, eli kaikki menee Motronicin nippuun?
Ja ilmamäärämittarin muovikansi on sen näköinen, ettei sitä ole puukolla tms. avattu?
Yksi voisi vielä olla ilmamäärämittarissa oleva lämpötila-anturi. Eli liitin irti ja vastusmittaus 1 & 2 pinnien välillä (muistaakseni) pitäisi +10C tienoilla olla noin 2-3kOhm. Jos lanka on poikki niin luulee taas että on turhan kylmä.
Omasta mittailin juuri ilmamääräanturin vastuksen läpän eri asennoilla, mikä nyt ei kertonut mitään, koska toimintaperiaate selvisi vasta mittarin purettuani. Mittarin keskimmäiseen liittimeen tulee käyttöjännite jonka osa näkyy viereisessä liittimessä. Tämä jännite riippuu läpän asennosta lineaarisesti. Kun läppä on kiinni 0V ja täysi jännite täysin auki. Jännite mitataan hiilikalvolla liukuvalla kontaktilla. Hiilikalvon kuluneisuus voi tietty vaikuttaa toimivuuteen, mutta yksi katkos ei vielä tee mittaria toimimattomaksi, se vaan näyttää 1/10 osan pieleen. Kyllä se Boschin insinööri jotain on selvästi miettinyt... Jos mittarin purkaa voi kalvon paikkaa liikuttaa niin ettei kontakti kuluta samaa uraa. Samalla voi tietenkin tarkastaa ettei jousen asentoa (jäykkyyttä) ole muutettu.
Ja eihän siitä anturilta lähde mitään ylimääräisiä johtoja, eli kaikki menee Motronicin nippuun?
Ja ilmamäärämittarin muovikansi on sen näköinen, ettei sitä ole puukolla tms. avattu?
Yksi voisi vielä olla ilmamäärämittarissa oleva lämpötila-anturi. Eli liitin irti ja vastusmittaus 1 & 2 pinnien välillä (muistaakseni) pitäisi +10C tienoilla olla noin 2-3kOhm. Jos lanka on poikki niin luulee taas että on turhan kylmä.
Omasta mittailin juuri ilmamääräanturin vastuksen läpän eri asennoilla, mikä nyt ei kertonut mitään, koska toimintaperiaate selvisi vasta mittarin purettuani. Mittarin keskimmäiseen liittimeen tulee käyttöjännite jonka osa näkyy viereisessä liittimessä. Tämä jännite riippuu läpän asennosta lineaarisesti. Kun läppä on kiinni 0V ja täysi jännite täysin auki. Jännite mitataan hiilikalvolla liukuvalla kontaktilla. Hiilikalvon kuluneisuus voi tietty vaikuttaa toimivuuteen, mutta yksi katkos ei vielä tee mittaria toimimattomaksi, se vaan näyttää 1/10 osan pieleen. Kyllä se Boschin insinööri jotain on selvästi miettinyt... Jos mittarin purkaa voi kalvon paikkaa liikuttaa niin ettei kontakti kuluta samaa uraa. Samalla voi tietenkin tarkastaa ettei jousen asentoa (jäykkyyttä) ole muutettu.
Viimeksi muokannut Jarno, 24 Syys 2004, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Mitenkäs se nyt taas menee? Jotkut väittävät että rivakka kiihdytys ei välttämättä ole huono asia bensan säästämistä ajatellen. Ainakin haluttu nopeus saavutetaan nopeammin jonka jälkeen kulkee jo pienemmällä. Tietysti jatkuva revittäminen kuluttaa paljon. Toisten mielestä rauhallinen kiihdyttäminen on taloudellisempaa jos bensaa haluaa säästää.
Mitä tulee tuohon vajaaksi tankaamiseen niin ainakin omassa oli tankkauksissa tekemistä jotta tankin sai täyteen. Bensapistooli vinossa liruttamalla meni parhaiten. Nopeat bensamittarit myrkkyä tankkausta ajatellen. Iskussa ollessaan 164 TS kulutti kesällä alle 8. Myös moottorijarrutusta kannattaa käyttää
Mitä tulee tuohon vajaaksi tankaamiseen niin ainakin omassa oli tankkauksissa tekemistä jotta tankin sai täyteen. Bensapistooli vinossa liruttamalla meni parhaiten. Nopeat bensamittarit myrkkyä tankkausta ajatellen. Iskussa ollessaan 164 TS kulutti kesällä alle 8. Myös moottorijarrutusta kannattaa käyttää

- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Nii ripeä kiihdytys taitaa tässä tilanteessa tarkoittaa 75% kaasua ja 3500rpm kohdalla vaihto(autokoulun mukaan), ei kaasu pohjassa 7000 rpm niinkuin väkisin tapahtuu välillä
Ajotietokoneellinen auto on siitä hyvä että voi vähän vertailla, ei siinä ole isoa eroa hetkellisessä kulutuksessa kiihdyttääkö ripeästi vai niinkuin 90% Suomalaisista, ja ripeästi kiihdyttäen on vitonen pesässä kun muut arpoo kakkosen ja kolmosen välissä.
Kun kiihdytys kuitenkin vie eniten bensaa niin on perusteltua olla jarruttelematta turhaan joten tarkat ajolinjat ja vauhdilla mutkat läpi

Ajotietokoneellinen auto on siitä hyvä että voi vähän vertailla, ei siinä ole isoa eroa hetkellisessä kulutuksessa kiihdyttääkö ripeästi vai niinkuin 90% Suomalaisista, ja ripeästi kiihdyttäen on vitonen pesässä kun muut arpoo kakkosen ja kolmosen välissä.
Kun kiihdytys kuitenkin vie eniten bensaa niin on perusteltua olla jarruttelematta turhaan joten tarkat ajolinjat ja vauhdilla mutkat läpi

Eikös tämmöinen normaali 4-tahti ottomoottori toimi parhaalla hyötysuhteella max. väännön kohdalla?
Kiihdytykset pitäisi sattua mahdollisimman lähelle tuota kierroslukua.
Tasanopeus säilyy sitten pienemmälläkin vaivalla, eli iso vaihde ja mahdollisimman vähän kaasua
Nimim. kaupunkikulutus alle 30l/100km
Kiihdytykset pitäisi sattua mahdollisimman lähelle tuota kierroslukua.
Tasanopeus säilyy sitten pienemmälläkin vaivalla, eli iso vaihde ja mahdollisimman vähän kaasua

Nimim. kaupunkikulutus alle 30l/100km

VMP
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jep kyllähän se taloudellisin kiihdytys on ns. ripeä, mutta minun kyseessäni se on ollut täysiä
Tuossa lyhyellä työmatkalla on toi motarin pätkä jonka molemmassa päässä on "pakko" kiihdyttää täysiä, ei sille vaan voi mitään. Kaikista kivointa on mennä tuossa tietyömaan 50 alueella sen 50km/h ja kerätä peräänsä kauhea letka, kaikki volvot kuskit siellä heiluttelee nyrkkiä sitten kun tulee 100:sen kyltti ja kaksi kaistaa, kakkosta silmään ja näyttää niille perävaloja... ah, elämän pieniä iloja.

Tuossa lyhyellä työmatkalla on toi motarin pätkä jonka molemmassa päässä on "pakko" kiihdyttää täysiä, ei sille vaan voi mitään. Kaikista kivointa on mennä tuossa tietyömaan 50 alueella sen 50km/h ja kerätä peräänsä kauhea letka, kaikki volvot kuskit siellä heiluttelee nyrkkiä sitten kun tulee 100:sen kyltti ja kaksi kaistaa, kakkosta silmään ja näyttää niille perävaloja... ah, elämän pieniä iloja.