166 2,0 ts.n Tulppa, Ilmi ja kaasuläppä -huolto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

166 2,0 ts.n Tulppa, Ilmi ja kaasuläppä -huolto

Viesti Kirjoittaja wetear »

Mä tein sen!

Siltä varuilta, että joukossa on joku muukin persaukinen ti-toope joka tahtoo ryhtyä samaan:

TULPAT
Tulpat hain AD:sta kun Motonetin (jossa isommat tulpat olis ollu pari eetä edullisemmat) valikoimasta ei löytynyt niitä pienempiä. Isot oli 25 e/kpl, pienet n. 5 e/kpl (tosin sain väärät, piti olla NGK Pxxxxx, tuli Bxxxxx=väärä kierre).
Tunti kului ennen kuin uskalsin vetää tulpan hatuista riittävän kovaa (oli kuin vessarassi-imukupin olisi vetänyt...shmack). Tulppia ei saanut näkyviin ennenkuin irrotti puolien kiinnitysruuvit ja lisäksi irrotti puolien kiinnityslevyn.
Räikkäsarjan tulpanavain aiheutti aluksi murheita uusia tulppia kiinnitettäessä - avainhylsy jäi tulppaan niin kovaa kiinni, että jatkovarsi irtosi aina ensin ja hylsy jäi sinne kuopan pohjalle (tosi syvällä ne tulpat). No teippasin sitten hylsyn kiinni jatkoon.
Pikkutulpat otin irti ja säädin kärkivälit (ei ollut vaihtareita). Yhdessä oli kärkiväli lähes 2 mm.

KAASULÄPPÄ
Kaasuläpän seudun putsaus sujui 156 ohjeiden mukaan, eli ilmatorvi irti, carburator putsispraytä rutkasti, ja rätti sormen ympärillä hinkaten, samalla läppää auki pitäen "käsikaasulla".

ILMI
Ilmi löytyi edestä katsoen oikealta, edestä, alhaalta pystyröörin kyljestä ("ilmanputsari 2.":n alta). Torxit oli hankala avata, kun urat osoittivat "taaksepäin" ja johtoja oli kääntämisen esteenä. Carburator cleaneria säästelemättä spruittailin 156 ohjeen mukasisesti ilmin reikiin, ja puhaltelin air-spray putelilla kolot kuiviksi (tuli samalla tehtyä pakkastesti ilmille, kun spray oli kymää).

RESET?! :silly:
Lopuksi luulen tehneeni ECU resetin :crazyeyes: ja ehkä jopa kaasuläppämoottorin säädön :shock:
versio 1. 90s virta päällä, 90s virta pois avain paikallaan, avain pois 5 sekunniksi, startti ja tyhjäkäyntiä pari minuuttia. Tässä vaiheessa kone oli kylmä ja tyhjäkäyntikierrokset jäi 1500:een.
versio 2. ajoa kunnes kone oli kuuma, parkkiin ja avain pois kymmeneksi sekunniksi, avain takaisin ja virta päällä 90s, 90s virta pois avain paikallaan, startti ja tyhjäkäyntiä pari minuuttia (kierrokset oli 1250 tietämillä), sammutus ja avain pois kymmeneksi sekunniksi. Uusi käynnistys ja tasaista ajoa kolmisenkymmmentä kilometriä.

Loppumatkasta valoihin pysähdyttäessä kierrokset laskeutu siististi ja huojumatta 950:een, ja "se" pieni ratissa aiemmin tuntunut tärinä oli poissa! :-D Luultavasti se yksi pikkutulppa 2 mm:n kärkivälillä oli värinän aiheuttaja.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ja sitten onnistuneen autoremontin jälkeen maistuu aina parit :drinking: :drinking: :lol:

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Hienoa! Pitäisiköhän itsekkin....
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: 166 2,0 ts.n Tulppa, Ilmi ja kaasuläppä -huolto

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

wetear kirjoitti:Mä tein sen!

Siltä varuilta, että joukossa on joku muukin persaukinen ti-toope joka tahtoo ryhtyä samaan:
Kiitos kokemuksien jaosta, itsellänikin tämä on edessä koska aikaisemmin tekemäni pelkkä kaasuläpän tienoon puhdistus ei tuonut pysyvää apua. Tällä hetkellä tyhjäkäynnin huojuntaa on tosi paljon ja joskus jää aika korkeelle käymään tasaistakin tyhjäkäyntiä. Minkälaiset oireet sulla oli ennen kuin ryhdyit puuhaan?
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Alright,oli slasanat hukassa, enkä päässyt vastailemaan...

Pahin oire oli 100000km :?

Tyhjäkäynnillä liikennevaloissa aina joskus sikaarin kertynyt pitkä tuhka putosi, kun kone tärisytteli rattia. Nyt ei enää tärise: kone kiertää tyhjäkäynnillä ehkä 50 rpm enemmän.

Nyt kierrokset soutaa harvemmin valoihin tulllessa..down to 650, up to 1250, stable 900 (nykyään 950).

Toivoin nollauksilta parannusta paikaltaan lähtöön...mutta ei. Vaikea on ripeä lähtö valoista, kone sanoo aluksi mmyööö, eikä todella tarvii pelkää kumien luistamista. Kakkosellla rupee tapahtumaan 5500 rundin jälkeen eikä jatkoissa kolmosella ole ole valittamista (vaikkei viivalle kannata lähteä pirteiden wokkipannujen ym vähänkään viritettyjen pelien kanssa)

Vastaa Viestiin