Aika harvoin näkee G-mersuja liikenteessä, mutta tänään tuli vastaan peräti 2 ja toinen oli -88 mallinen valkoinen ja punainen ilmeisesti tuontiyksilö.
Hyvinkäällä leijuu edelleen lunta, aamulla kuulemma 20 snt ja kaikki tiet auraamatta jne. doom mongerintaa kaikki tiedotusvälineet täynnä. Saapa nähdä onko nyt viimein koittanut se hetki, että keltainen keppi täytyy painaa kestopäällysteellä pohjaan. Olisi nimittäin ensimmäinen kerta kun Lantikan nelivetoa tarvittaisiin normiliikkumisen tueksi - metsäkeikat ja vetohommat poislukien - 15 vuoden omistajuuden jälkeen. Takaveto, kohtalaiset renkaat ja maavara ovat toistaiseksi aina hoitaneet liikkellelähdöt, parkkipaikat ja aurauspöperöt sangen näppärästi, mutta olisihan se kiva jos voisi oikeasti aamusella vaikka konttorilla sanoa jotta 'kyllä tuo neluri on hyvä, nytkään en olisi......'
EDIT: jaa, ei muuten ihan totta. Tökkäsin nelivedon päälle Kampissa SFS:n edessä toissa talvena kun kolleegaa kiusatakseni pysäköin lumikasaan johon hän ei uskaltanut neluri HRV:tä laittaa. Vähän turhaan kyllä, pienellä vauhdilla kasan yli ja sitten peruuttaen takaisin olisi takavedolla selvinnyt myös, mutta hifistelläksenihän minä tuon tein... Sieltä kasasta/kasaan kiipeäminen tosin ei välttämättä ollut nahkapohjaisissa se paras vaihtoehto...
En tiiä, kuuluisko varsinaisesti tänne, mutta kuinka yllättävää on että Alfaan tarjottiin vaihdossa Jeep Cherokeeta?
Lienee todellisen Alfistin ainoa oikea talviauto tuo Jeeppi...
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
^^ ja ^
Täytyy tunnustaa, että olen vähän katsellut Wranglereita sillä silmällä. Mulla on jemmassakin jo yksi Grupon jäsentarra joka istuisi hyvin Jeepin sivuikkunaan.
GT kuski heiluttaa Patriootista! Kai tuon voi Jeepiksi laskea? On siinä ainakin firman logo... Ostin vähän ajetun pois kuljeksimasta, kun näitä jaetaan pois puoli-ilmaiseksi. Ja vaan siksi että ei vaivaudu omistajat laittamaan alustaa kuntoon ennen leimalle vientiä! Melkein puolet hylätään ensimmäisessä vuosikatsastuksessa. Challenge accepted!
Koska tästä on tullut/tulossa yleinen maasturiketju:
Lopettelin aamucapuccinon yhteydessä Bellasta hankkimani Matta-kirjan. Selvisi pari seikkaa: kun Fiat käytti benchmarkkina Jeeppiä Campagnolaa suunnitellessaan, oli Alfa Romeon mittatikkuna Land Rover.
Tahtipuikkoa heilutti luonnollisesti Sig. Busso joka selvittänee mm. konevalinnan? Noilla kun piti pystyä laskettelemaan 125/130 km/h nopeuksia :0.
Hieno laite, vaikka loppupeleissä tekniset ratkaisut tekivätkin siitä käyttötarkoitukseen liian monimutkaisen ja herkän. Campa keräsikin potin.
Oliko se niin, että Suomessa ainakin jossain vaiheessa oli näitä kaksi, tunnetuilla Alfa Romeo keräilijöillä molemmat. Taisivat olla ainakin kertaalleen samoissa pirskeissä (ITC Helsinki) rinnakkainkin.
alfa164 kirjoitti:Jeepin paikka lienee metsässä,ei hirviä väistellen tiellä http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288488561297.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Taitaa muuten olla kaikkein maastokelpoisin laite tuo Jeep tuosta verrokkiporukasta... ja eikös se hirvi oteta nokkapelli mukaan niin saadaan illasta koko porukalle keittoa
Löytyi muuten samaisen porukan testaamana myös suht tuore Toyota Hilux, joka kippaili ihan samaan tyyliin. Kas kun siitä ei suomessa media sanonut mitään - "eihän nyt tojotassa mitään vikaa koskaan ole..."
Minulla on sattumoisin tuo Teknikens Värld ja siinä todettiin, että Cherokee on hengenvaarallinen 20" vanteilla, tuskin ne toimii kovin hyvin metsässäkään..
^
Siistihän tuo! Vähän tuollainen NAS ja Heritage tyylinen laitos, pikkaisen liian 'jeeppimainen' makuuni mutta tuosta varmaan saa joku hienon ja hauskan laitteen. Ei muuten liene montaa kasikoneista lyhytkoppaista tässä maassa. Oisko 2 tai 3???
Padre käväisi kyläilemässä - piti Isosta Intiaanista ja Isänmaanystävästä napsaista kuva, kun pääsivät vierekkäin poseeraamaan. Alfaa ei kadulle pysäköidä. Varsinkaan kun Helsingissä ei kaikkialle ole vielä asfalttia saatu ulottumaan...
Kahdessa kuvan harmaan mallisessa jeepissä nähnyt paikallisliikenteessä, että lisäjarruvalo palaa koko ajan.
En tiedä oliko sama auto, mutta mietin onko se tyyppivika vai ameriikan innovaatio.
Tässä Grand Cherokeessa on kyllä pulmia riittänyt, mutta ei kuitenkaan ongelmia lisäjarruvalon kanssa. Patriotissa taas ei ensimmäistäkään vikaa, ongelmaa tai ärsyttävyyttä. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt!
^
Verrattuna big threen trukkeihin nuo kyllä ovat aika harvinaisia. Tuo taitaa olla jenkkipikkariksi vähän snadi ja euro/japsi sarjassa vähän iso, väliinputoaja siis ja vähän outolintu (ikäluokassaan, valmistus loppui muistaakseni '90-luvun alussa, tehtiinköhän noita joku 6-7 vuotta).
Finest kirjoitti:Juuri tuollainen. Taitaa olla harvinainen?
Hämeenlinnan seudulla pyörii ainankin kaksi Comanchea. Hytti tuossa on ahdas, kun ovet on samat kuin 4-ovisessa XJ:ssä ja tuota ei ole saanut ns. jatkohytillä. Tekniika samaa kuin XJ:ssä, nuhaisesta 2.4 dieselistä janoiseen 4.0 bensaan...
Tuo on kyllä aika paljon vai onko tuo pelkästään kaupunkiajoa ja/tai raskaan kärryn vetoa?
Vertailuna käytän siis Sportsideä jossa pikkulohko nielee maantiellä maltilliset 11 ja keskikulutukseni näyttää pysyvästi asettuneen jonnekin 12,5 - 14,5 välille, ihan sama onko siellä lavalla jotain tai joku pieni kärry perässä.
Talvi/pelkkä kaupunkiajoyhdistelmä tosin kyllä polttaa tuon 17 suurempia yrittämättä.
Oma 4.0 XJ haukkaa n. 16 l/100km maantiellä ja kaupungissa menee jotain 18 l/100km. Maantiellä kärry perässä (164/3P+työkalut) menee suunnilleen 18 l/100km. Nämä siis 31" MT- renkailla jolloin välitykset on aivan liian pitkät...
Hakureissulla taisi mennä jotain 11 litran paikkeilla uusilla nastarenkailla, alkuperäisillä kesärenkailla voisi mennä vielä pienemmällä.
Kaikille maastureista heilutteville tiedoksi, että uusimman Land Rover Monthlyn mukaan Cheffins of Cambridge huutokauppaa 20.10. Sir Winstonin Land Roverin.
Kyseessähän ei ole aivan perusvarusteltu malli, viimeinen britti buldogihan tilasi omansa loaded to the gunwales speksillä: kuljettajan istuin on erikoissyvä ja pehmeä. Lisäksi kabiinista löytyy käsinoja (säädettävä!!!).
Tazio kirjoitti:Tuo on kyllä aika paljon vai onko tuo pelkästään kaupunkiajoa ja/tai raskaan kärryn vetoa?
Siinä on hyvin tasaisesti, maantietä, kaupunkia ja hevoskopin vetoa. Kopin kanssa maantiellä vei 20l, 100% maantietä 80km/h meni 10l. Käytäntö oli sitten siinä välillä.
Jeeppi vaihtui Pajero Sportiin Automaatti 3.0 bensa, toiveena alhaisempi kulutus. Saa nähdä kuin kävi, ensimmäinen reissu ei ollut kovin lupaava. 300km Ylöjärvi-turku-ylöjärvi 80-120km/h meni 15l Jeeppi olis tuon reissun mennyt pienemmällä.
Finest kirjoitti:Juuri tuollainen. Taitaa olla harvinainen?
Hämeenlinnan seudulla pyörii ainankin kaksi Comanchea. Hytti tuossa on ahdas, kun ovet on samat kuin 4-ovisessa XJ:ssä ja tuota ei ole saanut ns. jatkohytillä. Tekniika samaa kuin XJ:ssä, nuhaisesta 2.4 dieselistä janoiseen 4.0 bensaan...
Comanchessa oli 2,1 litrainen rellun valmistama diesel ja se oli tosiaan nuhainen. vm. 95 alkaen Cherokeehen oli saatavilla VM:n 2,5 litrainen diesel, joka oli huomattavasti riuskempi. Comanchea en ole tuolla koneella tavannut. XJ oli mitoiltaan kompakti verrattuna vaikkapa aikalaisiinsa Pajeroon tai Land Cruiseriin ja myös huomattavasti em. köykäisempi.
Onhan se aivan selvästi tumma vihreä ja kyljessä menee pari kullan väristä raitaa Topicin ekana on kuva Jeepistä ostettaessa (n. 1,5v sitten), on se jonkin verran siitä muuttunut...
Ne on Toyo Tranpath M/T 31x10.5" Itse olen niistä tykännyt, ovat hyvät ja hiljaiset maantiellä ja pitävät hyvin metsässä, jopa märällä kalliolla. Niillä on nyt ajettu jotain 40tkm ja rupeavat olemaan ehtoo puolella, kuviota jäljellä n. 5-8mm. Kyllä noilla vielä kadulla ajaa, mutta maastossa saisi olla reilumpi kuvio.
Harmi, kun noita Toyoja ei enään saa, joten seuraavaksi pitää keksiä jotain muuta... Olen hieman vilkuillut seuraavia: Cooper Discovery SST, Malatesta Kaiman ja Fedima Extreme. Noi pari viimeistä on pinnattuja, mutta mun käyttöön varmasti toimivia. Sietten pitäisi vielä päättää se koko 31" vai 33"...
Epezi kirjoitti:Jeeppi vaihtui Pajero Sportiin Automaatti 3.0 bensa, toiveena alhaisempi kulutus. Saa nähdä kuin kävi, ensimmäinen reissu ei ollut kovin lupaava. 300km Ylöjärvi-turku-ylöjärvi 80-120km/h meni 15l Jeeppi olis tuon reissun mennyt pienemmällä.
Koko tankillinen meni 17L/100km. Yksi lambdahan siellä oli rikki, nyt on mennyt johonkin 10-12L pintaan. Muutoin hienosti pelittänyt, jeepin varusteherkkuihin tottuneena onhan tuo vaan aika karvalakki. Eniten kaipaan sähköpenkkiä muistilla.
Heh näytti niin vanhemmalta mallilta mä en noita uusia autoja pahemmin seuraa.No uus katumaasturi tulee kuulemma Alfalle jatkuvalla 4-vedolla se kiinnostaa kyllä.
Ikuistetaan tänne, jotta jää edes jokin jälki hetkellisesti puhtaasta Isänmaanystävästä! (Eilen kävi pesulla ja tankkauksessa Jeepin lisäksi Alfa, laskua yhteensä vaatimattomat 230 euroa. Siitä että sai menovettä ja kurat pois päältä. Ois tosi paskaa jos olis köyhä!)
Kävin katsomassa tuollaista Patrioottia tänään puoliksi leikillään, kun tykkäsin että se on hauskan näköinen. Ei millään pahalla Patrioottien omistajia kohtaan, mutta voi veljet mikä pettymys kun aukaisin oven. Sisusta oli minun makuun kertakaikkiaan luotaantyöntävä. Kojelauta ja ovien muovit kuin Mäkkärin tarjottimista ja penkit kuin kirkossa. Muotoilu kuin 80-luvulta, höystettynä sellaisilla äkkikivoilla jutuilla mitkä näyttää hauskalta ensimmäiset kaksi kertaa ja sitten se hohto olikin siinä.
Ulkonäön perusteella muodustunut positiivinen ennakkovire syöksyi niin syvälle rotkoon etten käynyt edes kokeilemassa. Harmi, ulkokuori kun lupasi niiiiin paljon enemmän. Toivottavasti Patriootti on sentään kiva ajaa.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
^Tämäkö oli sinulle yllätys? Amerikkalaisten autojen peruskauramallit on kotimarkkinoilla tarkoitettu teineille ja meksikaanoille. Viimeistely on sen mukaista. Paremmissakin malleissa hitsaussaumat näkyy ja muovit on 70-luvulta... Pointti Patriootissa onkin se, että samaan hintaan ei saa lähellekään samoja speksejä. Surkean viimeistelyn ja onnettoman kabiinin kanssa on helppo elää, kun auto on käyttöä varten. Missikisat käydään erilaisella kalustolla. Kai tämän voisi tiivistää siten, että Ladakaupasta ei saa Mersua mukaansa...
Noin niinkuin muuten Patriootti on ollut erittäin positiivinen yllätys. Odotin surkeaa ajotuntumaa (vain semihuono), paskaa laatua (vain ikävän näköinen, mutta toimiva - ei resonoi tai ärsytä), huonoa bensataloutta (menee vähemmällä kuin 2 litrainen Accord!), onnetonta nelivetoa (toimii käytännössä oikein hyvin), heikkoa suorituskykyä (taas käytännön elämässä hyvinkin pirteä, lähtee paikaltaan kuin pelle tykistä!) ja lisäksi surkeaa luotettavuutta (yhtään mitään, ei ensimmäistäkään asiaa, ole hajonnut -knok, knok). Hintaansa nähden käyttöautoksi erinomainen peli, jonka kovempaakaan käyttöä ei tarvitse varoa, kun alkuperäistä kauneutta ei tarvitse vaalia! Summaten: Vastinetta rahalle.
No oli se yllätys, täytyy myöntää, odotukset oli erheellisesti optimistisemmat.
lerppu kirjoitti:Hintaansa nähden käyttöautoksi erinomainen peli, jonka kovempaakaan käyttöä ei tarvitse varoa, kun alkuperäistä kauneutta ei tarvitse vaalia! Summaten: Vastinetta rahalle.
Hyvä niin.
lerppu kirjoitti:samaan hintaan ei saa lähellekään samoja speksejä
Omassa vähän sama juttu.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Joskus välillä tulee himo selailla Commanderin myynti-ilmoja. Kun on nyt tottunut istumaan korkealla kuskin paikalla, niin veikkaan tulevan auton olevan maastomyönteinen myös. Kellään ollut tilaisuutta käskyttää tuommosta?