Alfa 164 2.0 ts -89 kulutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Alfa 164 2.0 ts -89 kulutus

Viesti Kirjoittaja teik »

Kiinnostaisi tietää mikä alfa 164:ssä voi olla vialla kun kulutus on matka-ajossa 80-100km/h n. 9l ja kaupungissa aina yli 12l.
Autolle luvataan 6,5/8,5/10l kulutusta, mutta en kyllä pääse moisiin lukemiin millään.
Vaihdoin äskettäin uudet tulpat, mutta kulutus ei laskenut yhtään. Vanhat tulpat olivat hiukan nokiset??
Auto käy muuten hyvin ja tasaisesti.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vertailu lukuna matkaa 85km/h 7.0l/100km, sekalainen reilu 8l/100km ja kaupunki reilu 9l/100km.

Käykö muuten ihan tasaisesti? Jos imukumit vuotaa miten vaikuttaa kulutukseen? Entäs suuttimet paskaset?

:drinking:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko ilmanputsaria vaihdettu vähään aikaan?

Edit: Ruiskun lämpötila-anturissa voisi olla vikaa. Jos Motronic luulee padan olevan kylmä, se antaa rikkaampaa seosta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Kesälomien aikaan kun stadissa ei ollut jonoja pääsin 2.0 ts:llä tietokonneen mukaan n.11L/100km Helsingin halki...

Nyt kun kaikki ovat taas jonossa ja järjestyksessä (paljon tyhjäkäyntiä), peloittelee tietokone 14L/100km lukemilla.

Elikkä joudutko köröttelemään suhteellisen paljon tyhjäkäynnillä, vaiko "normaalia" kaupunkiajelua ruuhkattomana aikana, vaikuttaa mainittavasti kulutukseen.

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko ilmanputsaria vaihdettu vähään aikaan?

Edit: Ruiskun lämpötila-anturissa voisi olla vikaa. Jos Motronic luulee padan olevan kylmä, se antaa rikkaampaa seosta.
Ei ole vaihdettu ilmanputsaria. Voiko se vaikuttaa noin paljon kulutukseen? Ei näyttänyt ainakaan kovin likaiselta.
Mistä tuo ruiskun lämpötila-anturi löytyy?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos ei putsari näytä silminnähden olevan tukossa niin tuskin vika silloin siinä on. Anturi löytyy muistaakseni termarin kopasta, siinä on kaksinapainen Bosch-liitn (samanlainen kuin ruiskusuuttimissa) sinisellä kannalla.

Tuossa on mainittu anturin oikeat arvot, voit vaikka itse mittailla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Eli onko anturi jompikumpi näistä?

i-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . . . . 37-3128 9.50 ???
i-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jep. Alempi on se, joka autoon on alun perin asennettu, ja ylempi on harakiriversio.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Kiitos tiedoista. Pitänee vaihtaa tuo anturi ja imukumit. Kävinkin jo ostamassa "kumikaupasta" :) pätkän sopivaa letkua josta teen uudet imukumit.
Jos se kulutus pienenisi noilla toimenpiteillä.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Imuvuoto ei kyllä lisää kulutusta ja tulpatkin olisivat tod. näk vaaleat laihan seoksen takia. Moottorivaurion riski olisi olemassa, jos kohta liian rikas seoskin pilaa öljyn.

Jos moottorinlämpöanturi on hajalla se voisi kyllä selittää kulutuksen. Nyt vaan puolijohdekomponentin vikaantuminen on vähän uskomatonta. Toimivuutta voi testata ilman mittaria, kun irrottaa johdot. Jos lähtee vielä käyntiin ja pelaa kuin ennenkin niin uskon että vika on anturissa.
Motronicin päästä voi mitata pinnit 13 ja maa (pinnit 5/16/19) Vastusarvot on lueteltu jossain palstalla. Käytilämmössä muutama sata ohmia. Kylmänä tuhansia.

Onko moottori vakio, vai onko joku roplannut ilmamääräanturin jousta (onko kansi irrotettu?) tai laittanut moottorinlämpöa:n kanssa sarjaan potentiometrin rikastuksen säädöksi?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jarno kirjoitti:Imuvuoto ei kyllä lisää kulutusta
:oops: Niin kelasin koko ajan jostain syystä ahdettua moottoria, eikä siinä ilma karkaa harakoille ja seos menee rikkaalle?

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

No niin. Meinasin testailla sitä lämpötila-anturia, mutta nyt ei lähde konepelti auki. Vaijeri on löysä ja ilmeisesti irronnut konehuoneen puolelta. Apua, miten tuon saa auki?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Mä onnistuin joskus avaamaan 164:sen konepellin puskurin alapuolelta noin metrin pitkällä ruuvimeisselillä. Sieltä pääsee jostain välistä vääntämään niitä lukkojen vipuja mitä se vaijeri normaalisti kiskoo. Kannattaa ottaa hyvä pienikokoinen taskulamppu projektiin mukaan.
On nimittäin hieman ahdas ja pimeä paikka.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Irroitin lämpötila-anturin johdon ja laitoin auton käyntiin. Mitään vaikutusta sillä ei ollut. Olisikohan anturissa siis vikaa, kuten Jarno ehdotti? Eli auto kuluttaa enemmän kuin pitäisi ja tulpat olivat hieman mustuneet. Voiko vika enää olla muualla?

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Alkaa olla jos sen verta viileä pihalla, että saattaapi lähteäkin käyntiin ilman anturin tietoa... Lähteekö lämpimänäkin käyntiin, vaikka johdot on irti? No tuo anturi ei montaa euroa maksa, mutta kannattaisi ehkä tarkistaa, että liitokset tulee tehtyä kunnolla ja johdotukset on ehjiä. Muuten siitä anturista ei ole hyötyä.

Ja eihän siitä anturilta lähde mitään ylimääräisiä johtoja, eli kaikki menee Motronicin nippuun?

Ja ilmamäärämittarin muovikansi on sen näköinen, ettei sitä ole puukolla tms. avattu?

Yksi voisi vielä olla ilmamäärämittarissa oleva lämpötila-anturi. Eli liitin irti ja vastusmittaus 1 & 2 pinnien välillä (muistaakseni) pitäisi +10C tienoilla olla noin 2-3kOhm. Jos lanka on poikki niin luulee taas että on turhan kylmä.

Omasta mittailin juuri ilmamääräanturin vastuksen läpän eri asennoilla, mikä nyt ei kertonut mitään, koska toimintaperiaate selvisi vasta mittarin purettuani. Mittarin keskimmäiseen liittimeen tulee käyttöjännite jonka osa näkyy viereisessä liittimessä. Tämä jännite riippuu läpän asennosta lineaarisesti. Kun läppä on kiinni 0V ja täysi jännite täysin auki. Jännite mitataan hiilikalvolla liukuvalla kontaktilla. Hiilikalvon kuluneisuus voi tietty vaikuttaa toimivuuteen, mutta yksi katkos ei vielä tee mittaria toimimattomaksi, se vaan näyttää 1/10 osan pieleen. Kyllä se Boschin insinööri jotain on selvästi miettinyt... Jos mittarin purkaa voi kalvon paikkaa liikuttaa niin ettei kontakti kuluta samaa uraa. Samalla voi tietenkin tarkastaa ettei jousen asentoa (jäykkyyttä) ole muutettu.
Viimeksi muokannut Jarno, 24 Syys 2004, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kiinnostaisi tietää mikä alfa 164:ssä voi olla vialla kun kulutus on matka-ajossa 80-100km/h n. 9l ja kaupungissa aina yli 12l.
Onko ite koneen termostaatti kunnossa??...sais ainakin 80 näyttää toimiva lämpömittari ajossa...jos muuten toimii kaikki ihan ok niin toi vois hyvin olla termarin syytä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

äsken tankilla. 67,5litraa ja 680km, eli aika tarkka 10l/100km..... khöh khöh :oops:
Niin kuka sanoi että tessulla pääsee 8l/100km... en minä ainakaan, kun sen saa kuluttaan enemmänkin :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kappas iloinen yllätys... edellisellä tankilla kulutus 8.5... ja tämä oikeestaan vain sillä että opettelin käyttämään yhtä vaihdetta isompaa kuin on ollut tapana+plus jätin muutaman tiukan kiihdytyksen pois.

Vai tulikohan äsken tankattua hieman vajaaksi :roll:

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Mitenkäs se nyt taas menee? Jotkut väittävät että rivakka kiihdytys ei välttämättä ole huono asia bensan säästämistä ajatellen. Ainakin haluttu nopeus saavutetaan nopeammin jonka jälkeen kulkee jo pienemmällä. Tietysti jatkuva revittäminen kuluttaa paljon. Toisten mielestä rauhallinen kiihdyttäminen on taloudellisempaa jos bensaa haluaa säästää.

Mitä tulee tuohon vajaaksi tankaamiseen niin ainakin omassa oli tankkauksissa tekemistä jotta tankin sai täyteen. Bensapistooli vinossa liruttamalla meni parhaiten. Nopeat bensamittarit myrkkyä tankkausta ajatellen. Iskussa ollessaan 164 TS kulutti kesällä alle 8. Myös moottorijarrutusta kannattaa käyttää :silly:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nii ripeä kiihdytys taitaa tässä tilanteessa tarkoittaa 75% kaasua ja 3500rpm kohdalla vaihto(autokoulun mukaan), ei kaasu pohjassa 7000 rpm niinkuin väkisin tapahtuu välillä :-D

Ajotietokoneellinen auto on siitä hyvä että voi vähän vertailla, ei siinä ole isoa eroa hetkellisessä kulutuksessa kiihdyttääkö ripeästi vai niinkuin 90% Suomalaisista, ja ripeästi kiihdyttäen on vitonen pesässä kun muut arpoo kakkosen ja kolmosen välissä.

Kun kiihdytys kuitenkin vie eniten bensaa niin on perusteltua olla jarruttelematta turhaan joten tarkat ajolinjat ja vauhdilla mutkat läpi :mrgreen:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikös tämmöinen normaali 4-tahti ottomoottori toimi parhaalla hyötysuhteella max. väännön kohdalla?

Kiihdytykset pitäisi sattua mahdollisimman lähelle tuota kierroslukua.
Tasanopeus säilyy sitten pienemmälläkin vaivalla, eli iso vaihde ja mahdollisimman vähän kaasua :crazyeyes:

Nimim. kaupunkikulutus alle 30l/100km :lol:
VMP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hyvä esimerkki tuosta:

Kaverin bemarilla kulutusmittari näytti reilua kymppiä 110km/h, nopeuden nosto motarilla 120km/h tiputti kulutuksen alle kymppiin kierrosten noustessa :shock: Tulipa vielä todettua lievään ylä ja alamäkeen ja suoralla motarilla ja useampaan otteeseen vielä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jep kyllähän se taloudellisin kiihdytys on ns. ripeä, mutta minun kyseessäni se on ollut täysiä :twisted:
Tuossa lyhyellä työmatkalla on toi motarin pätkä jonka molemmassa päässä on "pakko" kiihdyttää täysiä, ei sille vaan voi mitään. Kaikista kivointa on mennä tuossa tietyömaan 50 alueella sen 50km/h ja kerätä peräänsä kauhea letka, kaikki volvot kuskit siellä heiluttelee nyrkkiä sitten kun tulee 100:sen kyltti ja kaksi kaistaa, kakkosta silmään ja näyttää niille perävaloja... ah, elämän pieniä iloja.

Vastaa Viestiin