75:n lämppärin puhaltimen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mrgiulietta
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Elo 2004, 18:22
Paikkakunta: Helsinki

75:n lämppärin puhaltimen vaihto

Viesti Kirjoittaja mrgiulietta »

Miten vaihtaminen onnistuu. Näyttää siltä, että joutuisi purkamaan koko kojelaudan. Toivottavasti ei . Olen kiitollinen pätevistä neuvoista

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Kyllä siinä joutuu purkaamaan koko kojelaudan, ei se muuten sieltä lähde. Aikaa menee noin pari tuntia.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..koko kojelauta palasiksi vain muuten ei irtoa...

täältä löytyy pikkuvinkkiä.. http://www.alfa75.info/id315.htm

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Tuolta Alankomaan poikien sivuilta näkyy hyvin kaikki ruuvien paikat, mutta kun en tuota kieltä ymmärrä, niin en myöskään tiedä miksi siinä neuvotaan irrottamaan mittaristo. Jos pelkkä kojelauta tarvitsee saada irti, niin mittariston voi jättää siihen kiinni!

Ja lisäksi kuulin sellaisen _huhun_, että mikäli ohjauspyörää ei halua irrottaa(tai saa irti, kun usein se on niin pirun tiukassa), niin koko ohjauspylvään voisi ottaa irti kun ei se ole kiinnikään kuin kahdella pultilla ja akseli katkeaa muutenkin syvyyssäädön vuoksi. Tuota en ole itse kokeillut, joten omalla vastuulla saa kukin toimia.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kaapeleiden mitoitukset taisivat olla sen verran jetit että kojelaudan irroitus helpottuu oleellisesti kun mittariston irroittaa.....

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kyl siinä joutuu valitettavasti purkamaan koko roskan. Itelläkin edessä lämppäri systeemin vaihto.

Tosta nettisivusta on kyl apua julmetusti, ku menee viel ihan kohta kohdalta eteenpäin. Muuten varmaan tulis muutama muovikorvake tuhottua!

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

pee kirjoitti: Ja lisäksi kuulin sellaisen _huhun_, että mikäli ohjauspyörää ei halua irrottaa(tai saa irti, kun usein se on niin pirun tiukassa), niin koko ohjauspylvään voisi ottaa irti kun ei se ole kiinnikään kuin kahdella pultilla ja akseli katkeaa muutenkin syvyyssäädön vuoksi. Tuota en ole itse kokeillut, joten omalla vastuulla saa kukin toimia.
Juu, niin mä olen sen tehnyt. Irtoaa nimittäin paaaaljon helpommin kuin ratti. Ainoa hankala homma on saada se ratti/tanko suoraan takaisin, ratti tahtoo yleensä jäädä vähän vinoon mutta ajan kanssa, ja kokeilemalla sekin onnistuu.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

90 kirjoitti:no kaapeleiden mitoitukset taisivat olla sen verran jetit että kojelaudan irroitus helpottuu oleellisesti kun mittariston irroittaa.....
Ei pidä paikkaansa. Itse irrotin 1,5kk sitten kojelaudan kajoamatta mittaristoon. Tuo oli jo kolmas kerta kun purin sen, ja tällä kertaa halusin tehdä operaation pienimmällä mahdollisella työmäärällä, joten jätin mittariston paikoilleen. Mitään haittaa siitä ei ollut. Tuolla alfa75.info:n jutussa täytyy olla joku muu syy siihen, miksi mittaristo puretaan irti. Lienevätkö sitten samalla suorittaneet mittareille jokavuotisen kalibroinnin :-)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no enpäs otasitten kantaa tuohon mittaristo asiaan sen enempää..itse olen näet iroittanut aina mittaristonkin kun lämppäri remppaa olen tehnyt...

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Muisti palaa pätkittäin... Sellainen juttu vielä, että puhallinkoteloa ei tarvinne purkaa kokonaan irti korista. Siis kiinnityspultit auki ja kotelo paikaltaan alas keskitunnelin päälle, jolloin sen molemmat kannet pystyy aukaisemaan. Tällöin säästyy vesiletkujen irrotukselta(+ nesteen kanssa läträämiseltä ja jäähdytysjärjestelmän ilmaamiselta.).

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tosi kuin vesi..ekakeralla kun puhallinta remppasin tuli laskettua perkeleesti nestettä lattialle kun kipossa johon oli tarkoitus nesteet laskea ei riittänyt tilavuus.. :oops:
no toisella kertaa ei samaa mokaa enää tapahtunut...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse onnistunut vaihtaa 5 eri 75:seen irroittamatta mittaristoa.Kertaakaan ei letkuja ole tarvinnut irroittaa.Viimeiset kaksi kertaa,vain hansikaslokeron pään pistokkeet irti (kaasarimallissa ei ole edes niitä) ja ratin jätin paikoilleen.Kojelauta kardaanitunnelin päälle ja taakse jää noin 40cm tilaa josta homma onnistuu ihan hyvin.Kokonais aika jää 2-3h.Riippuen musiikista. :lol:
Ratin jos päätyy irroittamaan niin kannattaa tosiaan ottaa alapäästään irti ja koko pylvään kanssa pois.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kaikista vaikein oli tajuta America-mallin kyynärnojan alla oleva mutteri, joka piti koko "tunnelikonsolia" ja siten kojelautaa paikoillaan/jumissa. En löytänyt minkäänlaisia ruuveja tai kiinnikkeitä. Kotelo taisi olla vain klipsuilla kiinni, sillä vasta lopullinen irrotustaktiikkani, "nyt vittu saatana lähtee", tehosi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä siellä kotelon pohjamaton alla on ruuvi. Tai siis sinun tapauksessasi, oli :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Lokerikon pohjamaton alla on ruuvi mutta muistaakseni se pitää pelkästään lokerikkoa paikallaan. Lokerikon alla sitten on erillinen pultti/mutteri, olikohan 13mm millä kiinnittyy koko keskikonsoli. Etupäässä on sitten vielä 1 ruuvi molemmin konsolin molemminpuolin.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:...
Kojelauta kardaanitunnelin päälle ja taakse jää noin 40cm tilaa josta homma onnistuu ihan hyvin.
...
Onnistuu varmaankin ihan hyvin, jos autossa ei ole ilmastointilaitetta :-) Jos on, niin sitten lämppärinkotelo ei liiku sivuttaissuunnassa juuri mihinkään...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..meikällä on 90:ssä ilmastointi ja siihen lattialle oli pakko purkaa..
no ei muuta kuin puhaltimen moottori irti ja juottamaan uusia hiiliä paikalleen...no siitä on jo kohta neljävuotta...taas pitäis tehdä puhallinremppaa mutta taitaapi olla ensitalven heiniä... :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Lokerikon pohjamaton alla on ruuvi mutta muistaakseni se pitää pelkästään lokerikkoa paikallaan. Lokerikon alla sitten on erillinen pultti/mutteri, olikohan 13mm millä kiinnittyy koko keskikonsoli.
Joo, mutta eikö se 13-millinen pultti tullut näkyville vasta lokeron irrotuksen jälkeen vai muistanko ihan väärin? Oli kyllä yllättävän suuria vaikeuksia tuon purkamisessa, ruuvithan ovat monessakin autossa lokeron maton alla mutta 75:ssa se matto oli niin kiinteästi paikallaan että jonkin aikaa kaiveltuani kuvittelin sen olevan kiinteä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps seitenvitosessa taitaapi vaatia taka tuhkakupin irroituksen mutta 90.ssä lokeron pohjalla oli irtonainen pohjalevy jonka poiston jälkeen pääsi suoraan käsiksi tuohon pulttiin...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minun muistaakseni se 13mm oli tuon lokeron alla eli lokeron ruuvin joutuu joka tapauksessa poistamaan ensin. Pohjalevy tosiaan vaikuttaa aika kiinteältä kun sitä ottaa ylös sieltä :mrgreen: Ilman kannellista kyynärnojaa olevan 75 pultin sijaintia en muistakaan vaikka turbon olen purkanutkin, saattaa hyvinkin olla "90":n mainitseman tuhkakupin alla :)

Vastaa Viestiin