Alfa Romeo 156 -99 2.0 TS 16V on potilaan nimi, ja oireena hemmolla on se, että kiihdyttäessä 3500 kierrokseen päästyään alkaa armoton nykiminen. Tehottomuutta havaittavissa myös alemmilla kierroksilla, mutta 3500 jälkeen kiihtyminen lakkaa lähes kokonaan. Tulpat, ilmamassamittari, ja se "kolminapainen lämpöanturi"(harmaa/keltainen, ilmamassamittarin "alapuolella") on vaihdettu. Ennen kuin alamme vaihtamaan seuraavia osia (lambda, ruiskupumppu) niin olisiko kenelläkään tähän jaloon automerkkiin hurahtaneella mitään neuvoja, vinkkejä tai villejä arvauksia mitä osaa kannattaisi seuraavana alkaa vaihtelemaan?
Kokenut automekaanikko-kaverini oli tsekannut jo, että imuvuotoja ei vehkeestä löytynyt. Tarkennuksena oireisiin vielä, että nykiminen on pahimmillaan muturin ollessa kylmä. Tyhjäkäynti on jees, ja tyhjäkäynniltä kun isken kaasun pohjaan, niin kierroksia ottaa mielestäni täysin normaaliin malliin, ongelma vain siis vedättäessä/kiihdytettäessä/tasakaasulla 3500 kiekan jälkeen. Noin vuosi ja 15tkm sitten havaitsin 3:lla ajaessani tasakaasulla pientä nykimistä, mutta tällöin mitään muita oireita ei ollut.
kommentit/vinkit/ohjeet/kannanotot sekä säälipisteet ovat erittäin tervetulleita
