Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Liikenteestä
Moneskohan kerta kun valkoinen farkku-audi vituttaa liikenteessä. Nyt vielä kaksin kappalein kerralla.
Olin ohittamassa jonoa motarilla, kun rekan perässä ajava audi ajaa rekan perään kiinni, jarruttaa ja vaihtaa kaistaa saman tien suoraan eteeni. Onneksi jarrut on kunnossa, niitä joutui käyttämään ettei audin perä olis mennyt ruttuun. Sit se alkaa kiihdyttämään hiljakseen motarivauhtiin niin, että mulla ei ole toivoakaan ehtiä siihen motarin liittymään mistä piti kääntyä. Audin kiihdytys kesti sen verran kauan. Mikäs siinä ajan lisälenkin palatakseni takaisin, mutta just kun olen ekasta audista ohi päässyt, niin samanlainen mutta ilman tuningledivaloja tekee saman tempun eli hyppää yllättäen eteen. Ja taas joutuu jarruille. Se ei oikein tiedä mitä se tekisi vaan jurruttaa samaa vauhtia kuin oikeaa kaistaa edellä ajava toyota. Sit se palaa yllättäen oikealle kaistalle ohittamatta ketään. Koettiko se vain muistuttaa ketkä on vasemman kaistan valtiaita vai mitä? Jos noi ei oo oikeesti kusipäitä niin ruksaisivat seuraavaa audia ostaessaan varustelistalta sivupeilit.
Olin ohittamassa jonoa motarilla, kun rekan perässä ajava audi ajaa rekan perään kiinni, jarruttaa ja vaihtaa kaistaa saman tien suoraan eteeni. Onneksi jarrut on kunnossa, niitä joutui käyttämään ettei audin perä olis mennyt ruttuun. Sit se alkaa kiihdyttämään hiljakseen motarivauhtiin niin, että mulla ei ole toivoakaan ehtiä siihen motarin liittymään mistä piti kääntyä. Audin kiihdytys kesti sen verran kauan. Mikäs siinä ajan lisälenkin palatakseni takaisin, mutta just kun olen ekasta audista ohi päässyt, niin samanlainen mutta ilman tuningledivaloja tekee saman tempun eli hyppää yllättäen eteen. Ja taas joutuu jarruille. Se ei oikein tiedä mitä se tekisi vaan jurruttaa samaa vauhtia kuin oikeaa kaistaa edellä ajava toyota. Sit se palaa yllättäen oikealle kaistalle ohittamatta ketään. Koettiko se vain muistuttaa ketkä on vasemman kaistan valtiaita vai mitä? Jos noi ei oo oikeesti kusipäitä niin ruksaisivat seuraavaa audia ostaessaan varustelistalta sivupeilit.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Entisen työmaan parkkipaikalla on lämmitystolpparivejä naapuritalon työläisille ja vain kaksi autoa onnistui lämpötolpan, siis saman tolpan, tuhoamaan ajamalla läpi. Eräänlainen saavutus sinänsä, sillä yksikään tolppa ei ole parkkipaikan ajoväylällä vaan osuakseen pitää oikaista viistosti parkkikentän läpi.stoichiometric kirjoitti:eikös nuissa vulvissa, ainakin v70:ssä ole kohtuu korkeet vakuutusmaksut...no sen tötterön kaikki muut pysty väistämään paitsi v70 vapaalla näkyvyydellä
Niin, ne kaksi osunutta autoa: V70 ja S60 "kuuskymppisen" ukon ohjaamana.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^^
Tänään myöskin valkoinen audi, ei tosin farkku... Tuusulanväylä, vasen kaista veti oikein mukavasti mittarinopeutta 110. Oikea kaista mittarinopeutta n. 80... Alueella siis 100kmh rajoitus.
Joka tapauksessa tämän valkoisen audin kuski saa päähänsä, että on helkkarin loistava idea tumpasta häntä ohittamaan lähteneen pakettiauton eteen juuri, kun k.o pakettiauto on tasan kaistojen keskellä. Ilman vilkkua.
Oli hyvä, että pakukuski oli hereillä, muuten olisi ollut arviolta n. sadan auton ketjukolari siinä paikassa... Tapahtui Ruskeasannan liittymän jälkeen kohti pohjosta.
Noh, eipä siinä tarpeeksi, että audikuski änkesi vasemmalle vielä hetkeä aikasemmin hyvin vetäneelle kaistalle. Se myös veti koko keleen letkaa voimasavujen saattelemana. Nopeus laski hiljaisemmaksi kuin oikealla...
Sitten se palaa kaistalleen MENETTÄEN paikkansa juuri äsken torppaamansa pakettiauton taakse. Ja siitäkös se riemu läksi. Vasen kaista lähtee vetämään taas ja audipelle päätti änkeä uudestaan mukaan, tällä kertaa vilkulla, pitkien välkyttelyllä ja autoa vasen-oikea-tyylillä heijailemalla, ihan kuin se auttaisi tilannetta. Sitten se tunkasi vasemmalle kaistalle ehkä noin kahden auton pituiseen koloon ja aiheutti aika paljon tööttiä ja jarruvaloa takanatulleelle, ajoi edessäajavan perseessä kiinni ja tämän jälkeen kiilasi suoraan oikealle kaistalle - ilman vilkkua - n. 4metriä täysperävaunurekan eteen. Rekkakuski tuskin edes näki koko autoa, niin lähellä edessä ajeli loppumatkan.
"Saunan takana on tilaa, mutta tunkiokin pilaantuu tuommosesta urposta"
Tänään myöskin valkoinen audi, ei tosin farkku... Tuusulanväylä, vasen kaista veti oikein mukavasti mittarinopeutta 110. Oikea kaista mittarinopeutta n. 80... Alueella siis 100kmh rajoitus.
Joka tapauksessa tämän valkoisen audin kuski saa päähänsä, että on helkkarin loistava idea tumpasta häntä ohittamaan lähteneen pakettiauton eteen juuri, kun k.o pakettiauto on tasan kaistojen keskellä. Ilman vilkkua.
Oli hyvä, että pakukuski oli hereillä, muuten olisi ollut arviolta n. sadan auton ketjukolari siinä paikassa... Tapahtui Ruskeasannan liittymän jälkeen kohti pohjosta.
Noh, eipä siinä tarpeeksi, että audikuski änkesi vasemmalle vielä hetkeä aikasemmin hyvin vetäneelle kaistalle. Se myös veti koko keleen letkaa voimasavujen saattelemana. Nopeus laski hiljaisemmaksi kuin oikealla...
Sitten se palaa kaistalleen MENETTÄEN paikkansa juuri äsken torppaamansa pakettiauton taakse. Ja siitäkös se riemu läksi. Vasen kaista lähtee vetämään taas ja audipelle päätti änkeä uudestaan mukaan, tällä kertaa vilkulla, pitkien välkyttelyllä ja autoa vasen-oikea-tyylillä heijailemalla, ihan kuin se auttaisi tilannetta. Sitten se tunkasi vasemmalle kaistalle ehkä noin kahden auton pituiseen koloon ja aiheutti aika paljon tööttiä ja jarruvaloa takanatulleelle, ajoi edessäajavan perseessä kiinni ja tämän jälkeen kiilasi suoraan oikealle kaistalle - ilman vilkkua - n. 4metriä täysperävaunurekan eteen. Rekkakuski tuskin edes näki koko autoa, niin lähellä edessä ajeli loppumatkan.
"Saunan takana on tilaa, mutta tunkiokin pilaantuu tuommosesta urposta"
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
^Tuosta Audi-poukkoilusta tuli mieleen, kun viime viikolla Helstinkin "ruuhkassa" messuhallin kohdalla joku urpo alkaa vetämään vasemmalta oikealle bussikaistalle kaistojen yli poikittain näkemättä ollenkaan takaa tulevaa bussikaistaa ajavaa linja-autoa. Sanoinkin ipanalle vieressä, että nyt kolahtaa, mutta bussikuski oli onneksi työpaikallaan hereillä, mutta liinat joutui vetämään kiinni, eikä ihan osunut. Tämä siis bussin mitan verran edelläni
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Tuo vilkku päälle ja kylkeen meninki on nyt selvästikkin joku muoti tässä parin viime viikon ajan, ihan kun ei riittäisi että pitää huomion siinä, mitä edellä tapahtuu, kun pitää vielä viereisiäkin autoja kytätä
Tasa-arvoinen risteys on edelleenkin joillekkin lähes yhtä mahdoton kuin liikenne ympyrä
Tasa-arvoinen risteys on edelleenkin joillekkin lähes yhtä mahdoton kuin liikenne ympyrä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
joo, mä en ymmärrä mikä liikenneympyrässä on niin helvetin vaikeaa, havainnot voi tehä hiukan ennen ku menee sisään ja hiljentää tai painaa kaasua sitä mukaan että pääsee sisään ja sit ulos. Sit on tietenki näit stnan urpoja jotka vaihtaa kaistaa ympyrässä tai poistuu toiselle kaistalle.DaViega kirjoitti:
Tasa-arvoinen risteys on edelleenkin joillekkin lähes yhtä mahdoton kuin liikenne ympyrä
Niin ja insinöörit on vielä suunnitelleet että laitetaan liikennevalot melkein joka suuntaan ympyrän jälkeen jolloin koko paska on ku tukkeutunut viemäri.
Re: Liikenteestä
Joo näitä riittää. Sen vaan jotenkin on oppinut aavistamaan ja melko usein pohdiskelen ratin takana sitä, että "miten yllättävää".Alfissimo kirjoitti:^Tuosta Audi-poukkoilusta tuli mieleen, kun viime viikolla Helstinkin "ruuhkassa" messuhallin kohdalla joku urpo alkaa vetämään vasemmalta oikealle bussikaistalle kaistojen yli poikittain näkemättä ollenkaan takaa tulevaa bussikaistaa ajavaa linja-autoa. Sanoinkin ipanalle vieressä, että nyt kolahtaa, mutta bussikuski oli onneksi työpaikallaan hereillä, mutta liinat joutui vetämään kiinni, eikä ihan osunut. Tämä siis bussin mitan verran edelläni
Ja muistakaa; bussin eteen on pakko päästä kääntymään.
Re: Liikenteestä
Eiköhän tuo jannu oppinut kerrasta kunnioittamaan virkavaltaa.....
http://www.youtube.com/watch?v=3lKwkn6JT74
http://www.youtube.com/watch?v=3lKwkn6JT74
Re: Liikenteestä
Tänään kun olin kääntymässä valoristeyksessä vasemmalle, joku tuli viereeni väärin ryhmittyneenä eli kääntyi itsekin vasemmalle kaistalta, jolta saa mennä vain suoraan. Tuo käännös onnistui sitten kiilauksen ja reilun kiihdytyksen säestämänä. Meikä vanhalla Ritmolla ja tämä vanhempi herrasmies uudenkarhealla BMW 325:lla.
Tää oli hyvä esimerkki siitä että tommosen vanhan, pienehkön peruskinnerin ympärillä on kyllä ihan omat liikennesäännöt. Tuolla fiudella kun ajelee niin kaikkea ihmeellistä tapahtuu vähän väliä, esim. 75:lla kun ajelee niin vastaavaa ei vaan tunnu tapahtuvan samaan tahtiin. Tai oikeastaan millään kohtuullisen kokoisella ja yleisellä autolla ei tunnu tapahtuvan. Harmittaa ettei kiltti luonne antanu myöden ajaa herran perässä pihaan käymään läpi liikennesääntöjä, vaikka ehkä olis tehnyt hyvääkin
Tää oli hyvä esimerkki siitä että tommosen vanhan, pienehkön peruskinnerin ympärillä on kyllä ihan omat liikennesäännöt. Tuolla fiudella kun ajelee niin kaikkea ihmeellistä tapahtuu vähän väliä, esim. 75:lla kun ajelee niin vastaavaa ei vaan tunnu tapahtuvan samaan tahtiin. Tai oikeastaan millään kohtuullisen kokoisella ja yleisellä autolla ei tunnu tapahtuvan. Harmittaa ettei kiltti luonne antanu myöden ajaa herran perässä pihaan käymään läpi liikennesääntöjä, vaikka ehkä olis tehnyt hyvääkin
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Liikenteestä
Edelleenkin Ihmettelen, miten moottoritiellä voi vasen kaista vetää huonommin kuin oikea kilometritolkulla?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
^Vasurilla on heiluri, kun kaikki audiapinat roikkuu toistensa rrsieissä. Tällöin pienikin hidastus pakottaa kuluttamaan jarruvaloja ja niiden vuoksi jarrutusten vaikutus kertautuu. Tämä näkyy hitaampana vauhtina.
Joku minua viisaampi voisi kyllä kertoa, miten Turkuun saakka johtava motari voi vetää niin huonosti länteen klo 16 tienoilla. Siis jumaleissön suoraa tietä +160 km ja vauhti 10 km/h. Tielle tuleville on kiihdytyskaistat ja poistuville erkanemis-, luulisi siinä liikenteen sujuvan.
Joku minua viisaampi voisi kyllä kertoa, miten Turkuun saakka johtava motari voi vetää niin huonosti länteen klo 16 tienoilla. Siis jumaleissön suoraa tietä +160 km ja vauhti 10 km/h. Tielle tuleville on kiihdytyskaistat ja poistuville erkanemis-, luulisi siinä liikenteen sujuvan.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Jep jep, pari viikkoa sitten ajelin Helsinki -> Mäntsälä välillä mukavasti oikeeta kaistaa ~100km/h, joka oli käytännössä tyhjä. Muutama perävaunuilija, asuntoautoilija ja rekka ~500m välein... ja vasen kaista veti jarruvalot vilkkuen 80km/h, eikä KUKAAN vaihtanut oikealle vaikka kaista on tyhjä ja ne muutamat hassut oikealla ajavat menevät ohi (ei kukaan järkevä ihminen tuossa tilanteessa ole ohittamatta oikealta vaikka niin ei saisi tehdä... siinähän joutuis painaa 70km/h vauhdilla vaikka tie on tyhjä).legza kirjoitti:Edelleenkin Ihmettelen, miten moottoritiellä voi vasen kaista vetää huonommin kuin oikea kilometritolkulla?
Ej ymmärrä
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
motarilla ei oikealta saa ohitella paitsi tuolaisessa tilanteessa kyllä koska kaistat vetää eri nopeutta. Noille vasemman kaista pölöille kuuluis kaikille antaa sakko, koska oikealla on tilaa. Ihan käsittämätöntä touhua.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Moottoritiellä oikealta ohittaminen on kiellettyä, mutta ohi ajaminen kaistaa vaihtamatta ei ole. Oikealta saa siis ajaa vasemman kaistan ohi, jos ei erikseen kaistaa vaihda ko. syyn takia. Itse toteutan asian niin, että oikealle kaistalle vaihdon jälkeen hetki samaa vauhtia ja sitten ohi. Läkipykälä täyttyy sopivasti, eikä tarvi hermoja polttaa siinä vasemman kaistan jonossa. Jono syntyy siitä, että kaikki ääliöt ohittavat sitä kilometrin päässä näkyvää rekkaa ja se 100 ajava volvo peräkärryineen ei paikkaansa jonossa luovuta vaihtaakseen nopeampien alta oikealle kaistalle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Liikenteestä
Moottoritiellä pitää ajaa oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa. Tällöin oikealta ohittaminen on mahdotonta.
VMP
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
^^^juuri noin ^^no siksi niiltä vasemman kaistan jahveteilta rahat pois. Ruuhkasääntö ei toteudu kun oikealla tilaa. ^
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Liikenteestä
Vyöt kiinni tai kohta sattuu jevgeniä leukaan, DA! Venäläistä ajokulttuuria...
http://www.youtube.com/watch?v=oFkw5JFOmHk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=oFkw5JFOmHk" onclick="window.open(this.href);return false;
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Liikenteestä
Minäkin teen nykyisin juuri näin. Viimeksi eilen Lpr Imatra välillä (ei ole motari, mutta 2-kaistainen koko matkan).Alfissimo kirjoitti:Moottoritiellä oikealta ohittaminen on kiellettyä, mutta ohi ajaminen kaistaa vaihtamatta ei ole. Oikealta saa siis ajaa vasemman kaistan ohi, jos ei erikseen kaistaa vaihda ko. syyn takia. Itse toteutan asian niin, että oikealle kaistalle vaihdon jälkeen hetki samaa vauhtia ja sitten ohi. Läkipykälä täyttyy sopivasti, eikä tarvi hermoja polttaa siinä vasemman kaistan jonossa. Jono syntyy siitä, että kaikki ääliöt ohittavat sitä kilometrin päässä näkyvää rekkaa ja se 100 ajava volvo peräkärryineen ei paikkaansa jonossa luovuta vaihtaakseen nopeampien alta oikealle kaistalle.
Ja ohituksen jälkeen vielä vilkulla yritän kertoa ohitetulle, että olisi suotavaa tulla pois sieltä vasemmalta ....
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Liikenteestä
^^
Uskomatonta kohellusta
Onko noilla naapureilla muuten tapana pitää kameraa tuossa kojelaudan päällä? Helpompi sitten ratkoa kolareita?
Uskomatonta kohellusta
Onko noilla naapureilla muuten tapana pitää kameraa tuossa kojelaudan päällä? Helpompi sitten ratkoa kolareita?
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Ilmeisesti on. Jossakin väitettiin, että kamera tuo alennusta vakuutusmaksuihin. Ehkä se rauhoittaa omaakin ajamista.Abarth kirjoitti:Onko noilla naapureilla muuten tapana pitää kameraa tuossa kojelaudan päällä? Helpompi sitten ratkoa kolareita?
Järkiautoilija
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
En minäkään nyt ihan kaikkein herkin kaveri ole, mutta tuota teki kyllä hieman pahaa katsella.EBITDA kirjoitti:Vyöt kiinni tai kohta sattuu jevgeniä leukaan, DA! Venäläistä ajokulttuuria...
http://www.youtube.com/watch?v=oFkw5JFOmHk" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Liikenteestä
Tällä kaverilla http://www.youtube.com/user/CarCrash201 ... CAQQwRs%3D" onclick="window.open(this.href);return false; vastaavia kolinoita löytyy rapian sata osaa. Tuli kuumetaudissa muutama katseltua ajan tappamiseksi.
Löytyipä myös romanialaisia taidonnäytteitä, tämä muistuttaa ihan 15-tietä viime viikonloppuna.. http://www.youtube.com/watch?v=-n3kJkUZ ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false; Tekijän takaa loputtomasti materiaalia..
Löytyipä myös romanialaisia taidonnäytteitä, tämä muistuttaa ihan 15-tietä viime viikonloppuna.. http://www.youtube.com/watch?v=-n3kJkUZ ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false; Tekijän takaa loputtomasti materiaalia..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
kyllä mullekin tuli vähän outo olo, etenkin siinä kun se ihminen jäi sen rekan vai oliko pakun alle :SAlfissimo kirjoitti:En minäkään nyt ihan kaikkein herkin kaveri ole, mutta tuota teki kyllä hieman pahaa katsella.EBITDA kirjoitti:Vyöt kiinni tai kohta sattuu jevgeniä leukaan, DA! Venäläistä ajokulttuuria...
http://www.youtube.com/watch?v=oFkw5JFOmHk" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Liikenteestä
Siellä tehtaillaan vakuutushuijauksia ihan urakalla, siksi kamerat. Youtubesta löytyy kasapäin tästä aiheesta videoita.Abarth kirjoitti:Onko noilla naapureilla muuten tapana pitää kameraa tuossa kojelaudan päällä? Helpompi sitten ratkoa kolareita?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
aivan oikein. esimerkiksi hypätään auton eteen, ja sitten haastetaan oikeuteen ja vaaditaan korvauksia kun "auto ajoi törkeästi päälle".stinger kirjoitti:Siellä tehtaillaan vakuutushuijauksia ihan urakalla, siksi kamerat. Youtubesta löytyy kasapäin tästä aiheesta videoita.Abarth kirjoitti:Onko noilla naapureilla muuten tapana pitää kameraa tuossa kojelaudan päällä? Helpompi sitten ratkoa kolareita?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Liikenteestä
Venäjällä taitaa fatalismi olla vielä voimissaan, eli jos jotain ikävää sattuu niin "niin se oli tarkoitettu". En mä tuota pöljäilyä oikein muutenkaan käsitä. Isosta maasta saa kyllä varmasti paljon materiaalia irti mutta oli siinä filkassa silti aika paljon aika hurjia suorituksia.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
http://www.youtube.com/user/carcrashcom ... sults_main" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä noita riittää... Taidan jättää idänmatkailun väliin, ei siellä selviä jalan, ilmassa, saatika vesillä - Kursk on vieläkin elävästi mielessä...
Kyllä noita riittää... Taidan jättää idänmatkailun väliin, ei siellä selviä jalan, ilmassa, saatika vesillä - Kursk on vieläkin elävästi mielessä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Liikenteestä
Taitaa tuo fatalismi liittyä Islamiin enemmän? venäläiset taitaa vaan olla... venäläisiä enimmäkseen.Rasvis kirjoitti:Venäjällä taitaa fatalismi olla vielä voimissaan, eli jos jotain ikävää sattuu niin "niin se oli tarkoitettu". En mä tuota pöljäilyä oikein muutenkaan käsitä. Isosta maasta saa kyllä varmasti paljon materiaalia irti mutta oli siinä filkassa silti aika paljon aika hurjia suorituksia.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Liikenteestä
En tiä. Äitipuoli on venäläinen ja faija sitä välillä ihmettelee että idempänä tunnutaan herkästi sanovan "älä välitä, ei sille mitään voi, niin on tarkoitettu". Esimerkiksi turvavyötä on turha käyttää, jos kolahtaa niin se oli sitten niin tarkoitettu.
- Epäkelpokeräilijä -
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Liikenteestä
Perjantaina löysin ihan uuden autoilijalajin:
Hidastan-menoasi-tahallaan- moottoritien-vasemmalla-kaistalla-koska-ajan-Toyotalla-miehen.
Tunnusmerkkinä siis tuo luotettavista luotettavin vessa, käyttäytyminen nimen mukaisesti tahallaan edessä junnaaminen, heimotunnuksena ilmeisesti lakki.
Näin nimittäin ensin aamulla Avensiksen jota kuljettavalla läskillä oli reilusti lippalakki ja sitten illalla Corollan jota kuljettavalla tikkuniskalla puolestaan tweed-cap:ia imitoiva päähine.
Molemmat siis selvästi ja tarkoituksellisesti olivat sitä mieltä, että heidän tehtävänsä ja jumalainen oikeutuksensa on ajaa vasenta kaistaa karvan yli sataa ajasta ikuisuuteen. Taustapeilistä näkyvä ajoneuvo(t) ja muuten tyhjä oikea kaista eivät rekisteröidy mitenkään.
Näitä perushoardaajia kyllä näkee käytännössä päivittäin, mutta nyt osui yhdelle päiväle kaksi jotka ilmiselvästi tekivät tuota jo tahallaan, irtoaakohan noiden uusien Toyojen kojelaudoista jotain liuotinhuuruja tai jotain?
-Tazio
Hidastan-menoasi-tahallaan- moottoritien-vasemmalla-kaistalla-koska-ajan-Toyotalla-miehen.
Tunnusmerkkinä siis tuo luotettavista luotettavin vessa, käyttäytyminen nimen mukaisesti tahallaan edessä junnaaminen, heimotunnuksena ilmeisesti lakki.
Näin nimittäin ensin aamulla Avensiksen jota kuljettavalla läskillä oli reilusti lippalakki ja sitten illalla Corollan jota kuljettavalla tikkuniskalla puolestaan tweed-cap:ia imitoiva päähine.
Molemmat siis selvästi ja tarkoituksellisesti olivat sitä mieltä, että heidän tehtävänsä ja jumalainen oikeutuksensa on ajaa vasenta kaistaa karvan yli sataa ajasta ikuisuuteen. Taustapeilistä näkyvä ajoneuvo(t) ja muuten tyhjä oikea kaista eivät rekisteröidy mitenkään.
Näitä perushoardaajia kyllä näkee käytännössä päivittäin, mutta nyt osui yhdelle päiväle kaksi jotka ilmiselvästi tekivät tuota jo tahallaan, irtoaakohan noiden uusien Toyojen kojelaudoista jotain liuotinhuuruja tai jotain?
-Tazio
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Eilen tuota teki tahallaan ruotsalaiselle moottoritiellä niin toyotisti kuin saabistikin. Tiistaisella autostradalla italialainen rekkakuski kuului samaan heimoon.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
20:30 pintaan Kehä3:sta itäänpäin, jonkin verran ennen tuupakkaa... Tumma GTV ajoi kuin reikäpää letkasta ohi, sitten paloikin kovasti jarruvalot. Ei näkynyt sen jälkeen. Foorumilaisia? PS. siinä on 80 rajoitus, ei 160...
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Liikenteestä
^Varmaan kaasu hirtti tjsp
Re: Liikenteestä
Olin tossa omalla autolla liikenteessä ja tulossa Rajatorpantietä Myyrmäkeen päin. Vihdintien valoihin jarruttelin ja pistin merkille takana olleen Golffin takapuskuria hipovan vierelle tulon vasemmalle kaistalle. Valot vaihtu ja lähdin rauhallisesti, niin teki Golffikin, mutta taas vaihtoi kaistaa vasemmalta oikealle puskuria hipoen vilkutta taakseni ennen Nesteen valoja.
Siitä mentiin Shellin valojen ohi sitten peräkkäin kun tämä sama Golf lähti taas puskuria hipoen ohi siinä loivassa alamäessä ennen loivaa vasemmalle kaartuvaa mutkaa. Itselläni oli ohitus hetkellä mittarissa lain sanomat 50kmh ja rapiat....
Moisesta idiotismista väläytin parit pitkät valot ja herra vastasi vasemmalla vilkulla takaisin. (joka jäi kyllä mulle mysteeriksi, että miksi vasen vilkku vai oliko se joku haista v-viesti sitten?)
No päästiin Sahatien liikennevaloihin, jonne tuo Golffi pysähtyi punaisiin. Näin heti, että tästähän riemu syntyy. Kevyenliikenteen valot vaihtu punaselle ja 2s siitä meille vaihtui vihreät.
Joten ajelin siitä sitten rajotusten mukaan 50kmh ja rapiat ohi, päätin että meenkin suoraan, joten vaihdoin huvikseni vielä oikealle, ja sitten päätinkin että menenpäs kuitekin tuolta jäähallin kautta ja vaihdoin takaisin vasemmalle ja sitä kautta sitten vasemmalle kääntyvälle kaistalle.
Tästähän se Golffi kuski sitten riemastui, latasi sieltä sitten arviolta 80kmh ohi kun jarruttelin vasemmalle kääntyvälle kaistalle.
Kyllä oikeasti, jos noin ajaa kokoajan, joka päivä, sunnuntaisinkin, ohittelee järjettömiä täysin turhia ohituksia puskureita hipoen, joku voi oikeasti suuttua niin paljon, että sillon tällä ylimielisellä ajotapakuljettajalla on oikeasti kusisukassa.
Eli suoraan sanottuna, tollanen haista v-ajotapa kyllä varmasti poikii juuri sitä, mitä hän haluaakin. Provokaatiota ja varmasti joku kaunis vähemmän hieno iltapäivä jollain napsahtaa sen verran sitten, että tuo tietää ajaneensa haista v-tyylillä.
Kaikkea sitä näkee tosiaan, mutta teki se helvetin hyvää ajaa siitä ohi 55kmh kun juuri oli musta ladannut ylinopeudella puskuria hipoen vilkutta ohi ja vielä nähdä peilistä se, että Golffin keula nousi ja sitten ei ollut enää mitään väliä rajotuksilla....
Sateiseen päivään vähän ilojakin pitää saada.
Näin muuten yksi päivä tossa Myyrmäen apteekin nurkalla hauskan tilanteen. 2 ajoneuvoa teki uukkarin kääntyäkseen siihen Apteekin parkkikselle, jonka varmaan tällä foorumilla monet tietää. Ennen sitä bussipysäkkiä siis.
No joo, toinen otti vähän leveämmän linjan, josta toinen sitten keksi, että vedämpäs tiukan linjan.
Tämä ensimmäinen kääntyvä tajusi tuon aikeet ja yritti sulkea oven, mutta sielähän se jo oli tarpeeksi pitkällä, joten pääsi ohi ja vei ainoan paikan koko parkkipaikasta. Tuon taakse jääneen auton kuljettajan ilme oli aika paljon puhuva.
Siitä sitten tuo ohittaneen ajoneuvon kuljettaja muinamiehinä paineli apteekiin toisen jatkeassa matkaa, koska ei halunnut linja-autoille varatulle paikalle pysäköidä.
Kyllä sitä kaikkea näkee joo, ja aikamoinen pokka ihmisillä on, tehdä tollasia temppuja. Tossakin vielä kun olisi jollain hiilet palaneet, niin sehän olisi marssinut sinne apteekkin ton perässä ja antanut pienen äänellisen palautteen tai enemmänkin, kun oli vielä lapsikin tässä ohitetussa autossa kyydissä.
Olen kuullut tapauksesta, jossa tosiaan ajettiin haista v-tyylillä, kuinka ollakaan tuo vtut kaikille-ajoneuvo löytyi sitten paikallisen kaupan parkkikselta, jonne tämä kaltoin kohdeltu toinen osapuoli sitten hetkeä myöhemmin saapui.
Ja kaverin tuntien; hän ei todellakaan säästänyt sanojaan sielä kaupassa. Oli kuulemma tämä haista v-auton kuljettaja tärissyt punaisena kassajonossa sanomatta sanakaan....
Että sitä minä vaan, että ajaa voi vaikka miten, mutta sitten jos tuola näiden esimerkkien tapaisesti sikailee, niin pitää myös ymmärtää, jos joku on eri mieltä ja joku voi oikeasti olla eri mieltä. Turha sitten enää lässyttää mitään kun on kurat housussa.......
No se liikenteestä tällä erää.
Siitä mentiin Shellin valojen ohi sitten peräkkäin kun tämä sama Golf lähti taas puskuria hipoen ohi siinä loivassa alamäessä ennen loivaa vasemmalle kaartuvaa mutkaa. Itselläni oli ohitus hetkellä mittarissa lain sanomat 50kmh ja rapiat....
Moisesta idiotismista väläytin parit pitkät valot ja herra vastasi vasemmalla vilkulla takaisin. (joka jäi kyllä mulle mysteeriksi, että miksi vasen vilkku vai oliko se joku haista v-viesti sitten?)
No päästiin Sahatien liikennevaloihin, jonne tuo Golffi pysähtyi punaisiin. Näin heti, että tästähän riemu syntyy. Kevyenliikenteen valot vaihtu punaselle ja 2s siitä meille vaihtui vihreät.
Joten ajelin siitä sitten rajotusten mukaan 50kmh ja rapiat ohi, päätin että meenkin suoraan, joten vaihdoin huvikseni vielä oikealle, ja sitten päätinkin että menenpäs kuitekin tuolta jäähallin kautta ja vaihdoin takaisin vasemmalle ja sitä kautta sitten vasemmalle kääntyvälle kaistalle.
Tästähän se Golffi kuski sitten riemastui, latasi sieltä sitten arviolta 80kmh ohi kun jarruttelin vasemmalle kääntyvälle kaistalle.
Kyllä oikeasti, jos noin ajaa kokoajan, joka päivä, sunnuntaisinkin, ohittelee järjettömiä täysin turhia ohituksia puskureita hipoen, joku voi oikeasti suuttua niin paljon, että sillon tällä ylimielisellä ajotapakuljettajalla on oikeasti kusisukassa.
Eli suoraan sanottuna, tollanen haista v-ajotapa kyllä varmasti poikii juuri sitä, mitä hän haluaakin. Provokaatiota ja varmasti joku kaunis vähemmän hieno iltapäivä jollain napsahtaa sen verran sitten, että tuo tietää ajaneensa haista v-tyylillä.
Kaikkea sitä näkee tosiaan, mutta teki se helvetin hyvää ajaa siitä ohi 55kmh kun juuri oli musta ladannut ylinopeudella puskuria hipoen vilkutta ohi ja vielä nähdä peilistä se, että Golffin keula nousi ja sitten ei ollut enää mitään väliä rajotuksilla....
Sateiseen päivään vähän ilojakin pitää saada.
Näin muuten yksi päivä tossa Myyrmäen apteekin nurkalla hauskan tilanteen. 2 ajoneuvoa teki uukkarin kääntyäkseen siihen Apteekin parkkikselle, jonka varmaan tällä foorumilla monet tietää. Ennen sitä bussipysäkkiä siis.
No joo, toinen otti vähän leveämmän linjan, josta toinen sitten keksi, että vedämpäs tiukan linjan.
Tämä ensimmäinen kääntyvä tajusi tuon aikeet ja yritti sulkea oven, mutta sielähän se jo oli tarpeeksi pitkällä, joten pääsi ohi ja vei ainoan paikan koko parkkipaikasta. Tuon taakse jääneen auton kuljettajan ilme oli aika paljon puhuva.
Siitä sitten tuo ohittaneen ajoneuvon kuljettaja muinamiehinä paineli apteekiin toisen jatkeassa matkaa, koska ei halunnut linja-autoille varatulle paikalle pysäköidä.
Kyllä sitä kaikkea näkee joo, ja aikamoinen pokka ihmisillä on, tehdä tollasia temppuja. Tossakin vielä kun olisi jollain hiilet palaneet, niin sehän olisi marssinut sinne apteekkin ton perässä ja antanut pienen äänellisen palautteen tai enemmänkin, kun oli vielä lapsikin tässä ohitetussa autossa kyydissä.
Olen kuullut tapauksesta, jossa tosiaan ajettiin haista v-tyylillä, kuinka ollakaan tuo vtut kaikille-ajoneuvo löytyi sitten paikallisen kaupan parkkikselta, jonne tämä kaltoin kohdeltu toinen osapuoli sitten hetkeä myöhemmin saapui.
Ja kaverin tuntien; hän ei todellakaan säästänyt sanojaan sielä kaupassa. Oli kuulemma tämä haista v-auton kuljettaja tärissyt punaisena kassajonossa sanomatta sanakaan....
Että sitä minä vaan, että ajaa voi vaikka miten, mutta sitten jos tuola näiden esimerkkien tapaisesti sikailee, niin pitää myös ymmärtää, jos joku on eri mieltä ja joku voi oikeasti olla eri mieltä. Turha sitten enää lässyttää mitään kun on kurat housussa.......
No se liikenteestä tällä erää.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Eile kävi sillai, et käärmeilin yhden hidasteen yli kaksreikäse audi peräss. Käännyin sit sen peräss samaan suuntaan ja kaveri länttäs lapun lattiaan. Mietin notta mitä hemmettiä nyt, mut ku se teki samal taval toisessaki risteyksess ni tajusin sen tajunneen väärin, et muka yritin provota sitä. No eihän se alfaa nopeemmin heilahtanu kuitenkaan.
Ja juu, kattoin, et on turvallist tuhlata pensaa leikkimiseen. Jos ois ollu muuta liikennettä, ois saanu itekseen tuhlailla, vaik ilmeniki, et se oli köyhä espoolaine. Nii enkä mä muuten käärmeilis, mutku noi paikalliset töyssyt skrabaa pohjaa. Jos niist ajaa 45 asteen kulmass, ei tunnu missään.
Ja juu, kattoin, et on turvallist tuhlata pensaa leikkimiseen. Jos ois ollu muuta liikennettä, ois saanu itekseen tuhlailla, vaik ilmeniki, et se oli köyhä espoolaine. Nii enkä mä muuten käärmeilis, mutku noi paikalliset töyssyt skrabaa pohjaa. Jos niist ajaa 45 asteen kulmass, ei tunnu missään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Mä en ihan vieä ole keksinnyt, miten se muka menee pehmeämmin, jos ajaa keskellä tietä töyssyn yli, se on meinaan ihan samanlainen heilautus. Minä taas ajelen "käärmeilijän" ( uusi termi - kiitokset h_lauri ) perässä ihan keskeltä töyssyä, eikä edelleenkään mene paikat rikki sen enempää kuin kiertäisi mukamas pahimmat kohdat
Puhutaanhan nyt niistä betoni "laastareista"?
Puhutaanhan nyt niistä betoni "laastareista"?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
^Niin, jos ne oliski niitä betonineliöitä viistetyillä reunoilla, mutta kun on koko tien poikki älytön korotus 40 asteen viisteytyksillä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Ratkaiseva ero pohjan raapimisessa tulee ihan yksinkertaisesti matemaattisesta faktasta. Eli jos käärmeilet, on esim. oikea etupyörä korkeimmalla kohdalla samaan aikaan, kun vasen etupyörä on vasta puolimatkassa. Samoin oikea etupyörä on jo kokonaan "maan tasalla" samaan aikaan, kun vasen etupyörä on vasta matkalla sinne - sama pätee takarenkaisiin. Tämän vuoksi ei pohjakosketusta pääse syntymään niin helposti, kun ei ole renkaat töyssyn "ulkopuolilla" kokonaan. Voin toki piirtääkin tuon, jos yleisö niin haluaa (mittakaavat tulee olemaan sitten pieleen jne, mutta idea siitä pitäisi selvitä) :p
Eli lyhykäisyydessään: vinossa mentäessä korkeimman kohdan (töyssyn huippu) ja pohjan korkeusero on pienempi, kuin suoraan ajettaessa.
Ratkaiseva ero pohjan raapimisessa tulee ihan yksinkertaisesti matemaattisesta faktasta. Eli jos käärmeilet, on esim. oikea etupyörä korkeimmalla kohdalla samaan aikaan, kun vasen etupyörä on vasta puolimatkassa. Samoin oikea etupyörä on jo kokonaan "maan tasalla" samaan aikaan, kun vasen etupyörä on vasta matkalla sinne - sama pätee takarenkaisiin. Tämän vuoksi ei pohjakosketusta pääse syntymään niin helposti, kun ei ole renkaat töyssyn "ulkopuolilla" kokonaan. Voin toki piirtääkin tuon, jos yleisö niin haluaa (mittakaavat tulee olemaan sitten pieleen jne, mutta idea siitä pitäisi selvitä) :p
Eli lyhykäisyydessään: vinossa mentäessä korkeimman kohdan (töyssyn huippu) ja pohjan korkeusero on pienempi, kuin suoraan ajettaessa.
Re: Liikenteestä
Ajapa vaikka trukilla kynnyksen yli suoraan ja sitten viistosti, luulen että sitten keksit.DaViega kirjoitti:Mä en ihan vieä ole keksinnyt, miten se muka menee pehmeämmin, jos ajaa keskellä tietä töyssyn yli, se on meinaan ihan samanlainen heilautus.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Sähän oot silloin keskellä tietä poikittain?
Suoraahan ne nytkin ajaa, vaikkakin keskeltä ja kaiken kukkuraksi autoilla joissa on enemmän maavaraa
Suoraahan ne nytkin ajaa, vaikkakin keskeltä ja kaiken kukkuraksi autoilla joissa on enemmän maavaraa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Ei se poikittain olo silloin haittaa, kun ketään ei tule vastaan.DaViega kirjoitti:Sähän oot silloin keskellä tietä poikittain?
Suoraahan ne nytkin ajaa, vaikkakin keskeltä ja kaiken kukkuraksi autoilla joissa on enemmän maavaraa
Joku asiantuntija mulle sanoi, että etuylitys on syynä kiinni ottamiseen suoraan ajettaessa ja toden totta, niin tekee, jos ajaa rajoituksen (30 tai 40 km/h) mukaan. Jos ajan 10 km/h, ei ota kiinni, mutta silloin takana tulevat köyhimykset saattaa soitella torvea.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Höh? Nopeuden mukaan säätyvä alusta? Kyllä se minulla ottaa kiinni ajoi kuinka hiljaa tahansa. Vaikka Skyhook säätääkin vaimennusta, niin ei se maavaraan vaikuta.h_lauri kirjoitti:Joku asiantuntija mulle sanoi, että etuylitys on syynä kiinni ottamiseen suoraan ajettaessa ja toden totta, niin tekee, jos ajaa rajoituksen (30 tai 40 km/h) mukaan. Jos ajan 10 km/h, ei ota kiinni, mutta silloin takana tulevat köyhimykset saattaa soitella torvea.
Sinänsä käsittämätöntä että noita töppäreitä saa rakentaa. Vähän väliä niiden takia aiheutuu kaikenlaista vaaratilannetta, kun joko kuljettajan huomio on töppäreen ylityksessä eikä muussa liikenteessä, tai sitten joku töppärettä huomaamaton kalauttaa perään.
Järkiautoilija
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Mites ne vaaratilanteet mitä aiheuttaa ne sankarit jotka paahtaa miljoonaa jos noita ei ole?Isola kirjoitti:Vähän väliä niiden takia aiheutuu kaikenlaista vaaratilannetta, kun joko kuljettajan huomio on töppäreen ylityksessä eikä muussa liikenteessä, tai sitten joku töppärettä huomaamaton kalauttaa perään.
Jos joku aiheuttaa vaaratilanteen kun ei seuraa liikennettä niin ei siitä oikein voi sitä töyssyä syyttää.
Re: Liikenteestä
Nuo töyssythän on yleensä 40:in alueella, ja mikäli sillä alueella se että ajaa töyssyn yli 10 km/h (kuten itse teen tuon 166:n mataluuden vuoksi) jonkun ajoa häiritsee tai aiheuttaa vaaratilanteita on silloin tuolla toisella selkeästi joko liikaa vauhtia tai promilleja.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
[/quote]Isola kirjoitti:Höh? Nopeuden mukaan säätyvä alusta? Kyllä se minulla ottaa kiinni ajoi kuinka hiljaa tahansa. Vaikka Skyhook säätääkin vaimennusta, niin ei se maavaraan vaikuta
Samaa teki se vuokralla ollut 159 JTDm:kin ihan samoissa töyssyissä kuin TBi. Vakioalustalla ajelen...ja mitä kylillä olen kuunnellut, en ole ainoa, jonka kinneri kohtaa maanpinnan noissa töyssyissä. Paitsi jos ajaa 10 km/h tai ajaa vinottain.
Viimeksi muokannut h_lauri, 25 Syys 2012, 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
Eihän niitä töyssyjä tarvittaisi jos autoilijat osaisivat lukea rajoituksen taulusta, mutta valitettavasti näin ei ole.
Tästäkin ohimenevällä pätkällä on 40 rajoitus ja parhaimmillaan on mitattu 90 nopeuksia, no ajajat ovat saaneet ansionsa mukaan toivottavasti. Valitettavasti tuota porukkaa löytyy myös Alfan ratista, joiden mielestä rajoituksia ei tarvitse noudattaa.
Tästäkin ohimenevällä pätkällä on 40 rajoitus ja parhaimmillaan on mitattu 90 nopeuksia, no ajajat ovat saaneet ansionsa mukaan toivottavasti. Valitettavasti tuota porukkaa löytyy myös Alfan ratista, joiden mielestä rajoituksia ei tarvitse noudattaa.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Töppäreitä rakennetaan enimmäkseen paikkoihin, joissa liikenteen määrä jo itsessään rajoittaa nopeuksia. Jonossa nyt ei oikein pääse kovempaa kuin se edellä ajava, eikä taajamissa ole isommin ohituspaikkojakaan. Siinä mielessä väite niiden käytöstä ylinopeuksien estämiseen ei oikein toimi. Väitän edelleen, että olisi paljon turvallisempaa jos kuljettajan huomiota ei väkisin vietäisi pois liikenteestä siihen töppäreen ylitykseen. Tämä ihan sillä perusteella, mitä olen itse noissa paikoissa nähnyt.
Vaikka jokainen varmasti yrittää parhaansa mukaan seurata liikennettä, niin valitettavasti se ihmisen huomiokyky on kuitenkin rajallinen, ja liikenteessä nyt on mukana kaikenlaista kulkijaa. Lisäksi ihmisen huomiokyvyssä on sellainen hauska piirre, että huomio kiinnittyy helposti aina yhteen asiaan kerrallaan. Esimerkiksi juuri töppäreen reunaan (vielä etu- ja taka-akselille erikseen) eikä mahdollisesti sivulta lähestyvään toiseen kulkijaan. Tähän ei auta sanoa että näin ei pidä olla, kun käytännössä homma vain tahtoo toimia näin, haluttiin tai ei. Ajo-opetuksessa ilmiö kyllä tunnetaan (ei, se ei ole omaa keksintöäni), mutta liikennesuunnittelussa sitä ei kai haluta aina huomioida.
Tuosta huomiokyvyn suuntautumisesta väärään paikkaan on hyvänä esimerkkinä auton lähteminen lapasesta ja törmäys siihen ainoaan tien varren tolppaan, joka järjellä katsoen pitäisi olla helppo väistää kun tilaa on molemmilla puolilla reilusti. Jälkiä näistä näkee mielestäni yllättävän usein. Taustalla on sama ilmiö: huomio kiinnittyy siihen esteeseen, johon osumista juuri pitäisi välttää. Kuljettaja toljottaa sitä silmät lautasina ja hartiat jäykkinä ja peli on sitä myöten selvä. Tuollainen paniikkitilanne on tietysti erikoistapaus, jossa ilmiö korostuu, mutta samasta huomion hakeutumisesta väärään kohteeseen siinä on kysymys. Töyssyjen osalta tähän olisi vielä se valtavan helppo ratkaisu, että niistä tehtäisiin loivempia. Silloin ei tarvitsisi erikseen keskittyä reunan ylitykseen, mutta järjettömiä nopeuksia ei silti voisi käyttää - jos se ylisuurten nopeuksien karsiminen olisi tosiaan tavoitteena.
Vaikka jokainen varmasti yrittää parhaansa mukaan seurata liikennettä, niin valitettavasti se ihmisen huomiokyky on kuitenkin rajallinen, ja liikenteessä nyt on mukana kaikenlaista kulkijaa. Lisäksi ihmisen huomiokyvyssä on sellainen hauska piirre, että huomio kiinnittyy helposti aina yhteen asiaan kerrallaan. Esimerkiksi juuri töppäreen reunaan (vielä etu- ja taka-akselille erikseen) eikä mahdollisesti sivulta lähestyvään toiseen kulkijaan. Tähän ei auta sanoa että näin ei pidä olla, kun käytännössä homma vain tahtoo toimia näin, haluttiin tai ei. Ajo-opetuksessa ilmiö kyllä tunnetaan (ei, se ei ole omaa keksintöäni), mutta liikennesuunnittelussa sitä ei kai haluta aina huomioida.
Tuosta huomiokyvyn suuntautumisesta väärään paikkaan on hyvänä esimerkkinä auton lähteminen lapasesta ja törmäys siihen ainoaan tien varren tolppaan, joka järjellä katsoen pitäisi olla helppo väistää kun tilaa on molemmilla puolilla reilusti. Jälkiä näistä näkee mielestäni yllättävän usein. Taustalla on sama ilmiö: huomio kiinnittyy siihen esteeseen, johon osumista juuri pitäisi välttää. Kuljettaja toljottaa sitä silmät lautasina ja hartiat jäykkinä ja peli on sitä myöten selvä. Tuollainen paniikkitilanne on tietysti erikoistapaus, jossa ilmiö korostuu, mutta samasta huomion hakeutumisesta väärään kohteeseen siinä on kysymys. Töyssyjen osalta tähän olisi vielä se valtavan helppo ratkaisu, että niistä tehtäisiin loivempia. Silloin ei tarvitsisi erikseen keskittyä reunan ylitykseen, mutta järjettömiä nopeuksia ei silti voisi käyttää - jos se ylisuurten nopeuksien karsiminen olisi tosiaan tavoitteena.
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Osuu päiväsaikaan. Mutta entäs vkl-yöt? Paljon kävelijää etenkin kesäisin, samoin ne "kaikki kylän teinit vetää p-rallia!". Silloinhan tunnetusti leikitään myös niillä autoilla. Ei paljon ole ruuhkia hidastamassa menoa... Eikä ylipäänsä ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Osuu päiväsaikaan. Mutta entäs vkl-yöt? Paljon kävelijää etenkin kesäisin, samoin ne "kaikki kylän teinit vetää p-rallia!". Silloinhan tunnetusti leikitään myös niillä autoilla. Ei paljon ole ruuhkia hidastamassa menoa... Eikä ylipäänsä ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Re: Liikenteestä
^Juurikin niin. Täällä keskustassa mitattiin viikonloppuiltaisin yli 120km/h nopeuksia 40km/h alueella. Sitten tuli töyssyt, töyssyille kavennukset ja kulmiin tolpat. Tämän seurauksena nopeudet kyllä tippui, mutta niin on tippunut myös lukematon määrä sivupeilejä, pakoputkia, pohjapanssareita ja tekareita...
Nyt keskustassa ei kahaa teinit madalletuilla autoillaan, vaan keski-ikäiset maastureillaan. Ja keskellä tietä tottakai, kun ei ole pienintäkään käsitystä auton ulkomitoista - ettei nyt vaan osu vanne kavennukseen tai peili tolppaan. Talvella töyssyjen kohdalla olevat suojatiet jää auraamatta, kun urakoitsijat ei mahdu isoilla koneillaan niitä puhdistamaan. Onpa muutamat urakoitsijat koittaneet jyrsiä töyssyjä irtikin, mutta ovat valitettavasti liian syvään rakennettu. Kulmatolppia kyllä kaatui vähintään yksi päivässä, kun ihmiset tykkäsivät törmäillä niihin. Nykyään niitä ei montaa enää olekaan, kun kunnalla ei liene enää varaa niitä hankkia. Kuulin joskus hinnaksi ~1000€/kpl, joten ei ihan ilmaista uusia niitä 365kpl/vuosi.
Eli täältä tulee töyräille jyrkkä ehkä.
Nyt keskustassa ei kahaa teinit madalletuilla autoillaan, vaan keski-ikäiset maastureillaan. Ja keskellä tietä tottakai, kun ei ole pienintäkään käsitystä auton ulkomitoista - ettei nyt vaan osu vanne kavennukseen tai peili tolppaan. Talvella töyssyjen kohdalla olevat suojatiet jää auraamatta, kun urakoitsijat ei mahdu isoilla koneillaan niitä puhdistamaan. Onpa muutamat urakoitsijat koittaneet jyrsiä töyssyjä irtikin, mutta ovat valitettavasti liian syvään rakennettu. Kulmatolppia kyllä kaatui vähintään yksi päivässä, kun ihmiset tykkäsivät törmäillä niihin. Nykyään niitä ei montaa enää olekaan, kun kunnalla ei liene enää varaa niitä hankkia. Kuulin joskus hinnaksi ~1000€/kpl, joten ei ihan ilmaista uusia niitä 365kpl/vuosi.
Eli täältä tulee töyräille jyrkkä ehkä.