No niin. Käväisin tuossa pihalla, ja aloin ihailemaan, että kylläpäs saa Wurthin ikkunaspraylla kirkasta jälkeä. Sitten katse takasivulaseihin, ja perkele..
Molemmat etuikkunat auki, miten tämä on mahdollista? Itse en ole vahingossakaan koskenut nappeihin. Ei ole tapana availla laseja, ettei jää ikäviä vesivanoja.
Keväällä provoiltiin eräällä S24:n merkkipalstalla samasta asiasta. Tämän siitä sitten saa.
Tässä kesällä myös 156:n apukuskin puoleinen lasi oli aamulla kokonaan auki. Tietenkin sitä epäilee, että lasi jäi itseltäni auki (mikä olisi aika outoa). Mysteeriä lisäsi se, että yöllä satoi voimakkaasti ja silti auto oli sisältä kuiva, ikäänkuin ikkuna olisi auennut aamulla itsekseen vasta sateen jälkeen .
155156 kirjoitti:Tässä kesällä myös 156:n apukuskin puoleinen lasi oli aamulla kokonaan auki. Tietenkin sitä epäilee, että lasi jäi itseltäni auki (mikä olisi aika outoa). Mysteeriä lisäsi se, että yöllä satoi voimakkaasti ja silti auto oli sisältä kuiva, ikäänkuin ikkuna olisi auennut aamulla itsekseen vasta sateen jälkeen .
Automaattisen ilmastoinnin lisäksi ilmeisesti myös automaattinen tuuletus
Itse olen odotellut "innolla" koska jotain vastaavaa tapahtuu. Kiusallistakin kiusallisempaa on nimittäin se, että aina kun sateella joutuu avaamaan ikkunan, kaikki vesi valuu suoraan kytkimien päälle. Kytkimien hapettuminen voisi silloin selittää osan ongelmasta. Mutta suuri mysteeri on se että, mistä hitosta ne ikkunat saa virran jos kerran auto on parkissa ja avaimet taskussa.
Toisissa autoissa tulee katkaisijalle aina virta. Syynä se että ikkunan voi pistää kiinni ilman avaimia muttei avata, eli ei tarvi pistää virtoja uudestaan jos sattuu unohtamaan ikkunan auki kun on nousemassa autosta... En tiedä 156sta mutta ex-naapurin avensiksessa oli muistaakseni tällä tavalla. Tuleeko mahdollisesti samassa nipussa muös keskuslukon johdot? siellähän on ainakin virta koko ajan. Mutta sitten ehkä aukoisi lukkojakin itsekseen...
VW konsernin tuotteissa sama sisäänrakennettu "ominaisuus" mutta tehdas ei myönnä sitä....väännä jotain lukkoa suht. reipaasti niin se menee "yli" oli selitys ja avaa ikkunat...ja erityisesti takaluukun lukko.
oisko mahdollista että oisit istunut avaimen päällä? kokeilkaa alfassa aukee ikkunat kun pitää tietyn ajan kaukosäätimen nappia pohjass.. muistaaksen ovien avaus nappia.
Cuore Sportivo kirjoitti:
Heh, oli pakko käydä testaamassa. Ikkunat tosiaan avautuu, jos kaukosäätimen avausnappia pitää kolme sekuntia pohjassa. Mikähän tässä on idea?
Ideana on ettei tarvitse mennä autoon sisään ja laittaa virtoja päälle jos haluaa ikkunat auki.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
Cuore Sportivo kirjoitti:
Heh, oli pakko käydä testaamassa. Ikkunat tosiaan avautuu, jos kaukosäätimen avausnappia pitää kolme sekuntia pohjassa. Mikähän tässä on idea?
Ideana on ettei tarvitse mennä autoon sisään ja laittaa virtoja päälle jos haluaa ikkunat auki.
Jos autossa ei ole ilmastointia, ymmärtäisin kyllä, mutta taitaa olla kaikissa noissa vakiovarusteena... Mikä pointti tuossa tosiaan on? Toisinpäin toimiessaan tosi hyödyllinen ominaisuus.
Cuore Sportivo kirjoitti:
Minä en. Tuskin kukaan täyspäinen haluaa ottaa jotain niskahalvausta ajamalla molemmat etulasit täysin aukinaisina.
En kyllä ihan tuota tarkoittanut... en puhunut mielestäni ikkunat auki ajamisesta. Pointtini oli se, että varsinkin tummat autot /sisustus on semmonen, että kovilla kesähelteillä auto on sisältä kuin huonosti lämmitetty sauna. Ainakin mökillä ollessani saan auton avonaiseen autokatokseen jossa laitan ikkunat auki ennen lähtöä niin viilenee varjossa sisätilatkin kummasti... Olisi tosi kätevää, jos tuon voisi tehdä vaan nappia painamalla jostain kauempaa...
En sitten muuten taida olla kovin täyspäinen, koska on omalla 156:lla tullut välillä ajettua molemmat etulasit täysin aukinaisina (en tosin puhu mistään moottoritienopeuksista...)
niki kirjoitti:En kyllä ihan tuota tarkoittanut... en puhunut mielestäni ikkunat auki ajamisesta. Pointtini oli se, että varsinkin tummat autot /sisustus on semmonen, että kovilla kesähelteillä auto on sisältä kuin huonosti lämmitetty sauna. Ainakin mökillä ollessani saan auton avonaiseen autokatokseen jossa laitan ikkunat auki ennen lähtöä niin viilenee varjossa sisätilatkin kummasti... Olisi tosi kätevää, jos tuon voisi tehdä vaan nappia painamalla jostain kauempaa...
Joo, tajusin myöhemmin. Varjopaikalla varmaan jäähtyy jonkin verran, mutta auringonpaisteessa saa ainoastaan lauman erilaisia hyönteisiä autoonsa. Eikä se kaukosäädin kotisohvalta toimi, eli tuskin on syy tuossakaan.
niki kirjoitti:En sitten muuten taida olla kovin täyspäinen, koska on omalla 156:lla tullut välillä ajettua molemmat etulasit täysin aukinaisina..
Cuore Sportivo kirjoitti:
Joo, tajusin myöhemmin. Varjopaikalla varmaan jäähtyy jonkin verran, mutta auringonpaisteessa saa ainoastaan lauman erilaisia hyönteisiä autoonsa. Eikä se kaukosäädin kotisohvalta toimi, eli tuskin on syy tuossakaan.
Onhan se kätevä vaikka ennen lähtöä avata ikkunat noin, ilman että tarvitsee mennä autoon sisälle ja laittaa virrat päälle.
niki kirjoitti:En sitten muuten taida olla kovin täyspäinen, koska on omalla 156:lla tullut välillä ajettua molemmat etulasit täysin aukinaisina..
No jatka sitten ihmeessä samaan malliin.
Kyllä mäkin 156:lla usein ajoin työmatkat kesällä ikkunat kokonaan auki, siinä kaupungin tuoksuja ihan eri tavalla kuin lasiumpiossa ollessa.
Tuollainen niskahalvaukset kuulostaa 70 vuotiaiden ukkojen höpinöiltä.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
Cuore Sportivo kirjoitti:
No jatka sitten ihmeessä samaan malliin.
No olet kyllä ihan oikeassa siinä, ettei tuo täysin riskitöntä ole. Äitini ainakin tuntee erään...
Mutta ainakin 156 on semmoinen auto, että siinä ei ainakaan tunnu ilma edes tulevan sisään samalla tavalla kuin vanhemmissa "laatikoissa".
Jos jossain kaupungissa cruisailee 30km/h niin tuskimpa siitä mitään haittaa on jos ikkunat ovat siinä vauhdissa auki... Kukaan täysjärkinen ei varmaan aja ikkunat auki kaupungin ulkopuolella?
Hehee vai kasvohalvaus No, kyllä minäkin tiedän sen sellaisia tapauksia, ei siinä mitään, mutta en kauheasti huolehtisi jos kesäkuumalla pörrää kaupungilla ikkunat auki.
Pahin v*tutus käyrän nousi oli muutama vuosi sitten kun olin silloisella autolla liikenteessä, vein kaaran pesuautomaattiin (Neste) ja oli alkutalvea. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes joku ihme sähköhäikkä kesken pesun päätti iskeä ja kummatkin etuikkunat aukesi n.5cm ..vettä ryöppysi sisään ihan kokorahalla, shampoo ja juuriharja enää puuttuivat että olisi saanut kokovartalopesun samalla rahalla...se tunne/fiilis ja witutus oli jotain sanoin kuvaamatonta
Musta jotenkin tuntuu että mitä enemmän autossa on sähkökilkkeitä, niin sitä enemmän saa raapia päätä ja käyttää huollossa valohoidoissa
Viimeksi muokannut MM, 01 Syys 2004, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hesem kirjoitti:No, kyllä minäkin tiedän sen sellaisia tapauksia, ei siinä mitään, mutta en kauheasti huolehtisi jos kesäkuumalla pörrää kaupungilla ikkunat auki.
Tiedä sitä sitten.. Mulla alkaa niskat vihlomaan kyllä ihan taajama-ajossakin, jos ikkuna on ollut auki. Sitten vielä jos saadaan kunnon ristiveto, niin ei tarvi kääntää päätä seuraavana päivänä.
Onneksi on ilmastointilaite (ollut jo 6 -vuotta). Yhdessäkään autossa siitä ei ole tarvinnut ylimääräistä maksaa.
niki kirjoitti:En sitten muuten taida olla kovin täyspäinen, koska on omalla 156:lla tullut välillä ajettua molemmat etulasit täysin aukinaisina (en tosin puhu mistään moottoritienopeuksista...)
Autossa (ainakin 156) käy paljon pienempi puhuri, kun avaa etuikkunoiden lisäksi myös takaikkunat. Helteellä, taajamanopeuksissa kaikki sivuikkunat kokonaan auki on melko miellyttävä ajella. Ilmastointi on silloin tarpeeton.
Tämä cruisailu tuskin on kovin nautittavaa pakokaasujen keskellä Helsingin ruuhkissa, mutta kesäisenä päivänä maalaistaajamassa mukava kokemus. Vielä kun kattoluukun avaa, on melkein kuin avoautolla ajaisi.
MM kirjoitti:Musta jotenkin tuntuu että mitä enemmän autossa on sähkökilkkeitä, niin sitä enemmän saa raapia päätä ja käyttää huollossa valohoidoissa
Joo, onhan noissa aina enemmän vikamahdollisuuksia. Lisäksi tuollaiset riesat voivat olla korjaamolle aika haastavia jos vika ei juuri sillä hetkellä ole päällä, ehjää kun on paha korjata.
MM kirjoitti:Musta jotenkin tuntuu että mitä enemmän autossa on sähkökilkkeitä, niin sitä enemmän saa raapia päätä ja käyttää huollossa valohoidoissa
Joo, onhan noissa aina enemmän vikamahdollisuuksia. Lisäksi tuollaiset riesat voivat olla korjaamolle aika haastavia jos vika ei juuri sillä hetkellä ole päällä, ehjää kun on paha korjata.
jep, samaa mieltä ja pahinta on että tällaiset viat eivät edes tallennu vikamuistiin että voisivat purkaa vikakoodin huollossa ja tätä kautta selvittää mahdollisen vikakohdan ja bugin, vaan sähkömies käy case by case tyyppisesti vain tuon asiakkaan ilmoittaman ongelman läpi..ja vikahan ei tietenkään huollossa ilmene ja huollosta tullessa vika taas esiintyy..tää on niin tätä
Cuore Sportivo kirjoitti:Sama se miltä kuulostaa, on varmasti kiva sitten herätä jokin kaunis kesäaamu kasvot halvaantuneena. Ei ole mitään keksittyä läppää.
No nyt ymmärrän miksi Humphrey Bogart oli sellainen "puunaama".
155156 kirjoitti:
Autossa (ainakin 156) käy paljon pienempi puhuri, kun avaa etuikkunoiden lisäksi myös takaikkunat. Helteellä, taajamanopeuksissa kaikki sivuikkunat kokonaan auki on melko miellyttävä ajella. Ilmastointi on silloin tarpeeton.
Tämä cruisailu tuskin on kovin nautittavaa pakokaasujen keskellä Helsingin ruuhkissa, mutta kesäisenä päivänä maalaistaajamassa mukava kokemus. Vielä kun kattoluukun avaa, on melkein kuin avoautolla ajaisi.
Juuri tätä tarkoitin. Helsingissä en (onneksi ) asu, mutta kyllä varsinkin saaristossa on kiva cruisailla pienillä asvalttipätkillä ikkunat auki... Pahimpinakin kesäpäivinä kuuma ei tullut kun piti etuikkunoita auki- eikä ainakaan mulla ole koskaan ollut Scuoren mainitsemaa niskojen kipeytymisongelmaa... Niinkuin jäljemmässä viestissä totesin, niin 156:ssa on varsin mitätön puhuri kun vertaa moneen muuhun autoon, joissa ikkunoita ei viitsi pitää auki pienissäkään nopeuksissa... Täytyypä ensi kesänä kokeilla tuota takaikkunat auki ajamista.
Maho kirjoitti:
Tuosta voi kyllä olla montaa mieltä! Tai sitten Nikillä on käsittämätön "kuuman"sietokyky
No tänä kesänä ei ole kuin satanut vettä ja lämpötilat olleet aika matalia- helpolla on selvitty. En pidä kuumasta en sitten pätkääkään, mutta sietokyky on kyllä hyvä niin kauan kunhan ei ala päätä särkemään. Siinä vaiheessa kaikki yli 20 asteen menevä on liikaa...
Mentiinköhän tänä kesänä kertaakaan 30 asteen paremmalle puolelle?
Jo 90-luvun alkupuolen saksalaisvaunuísta löytyi toi ominaisuus, eli piti avainta normaalia pidempään joko auki tai kiinni suuntaan, niin ikkunat joko aukesivat tai sulkeutuivat. Itse olen käyttänyt ominaisuutta joskus laittaessani parkkilipun autoon.
Jo 90-luvun alkupuolen saksalaisvaunuísta löytyi toi ominaisuus, eli piti avainta normaalia pidempään joko auki tai kiinni suuntaan, niin ikkunat joko aukesivat tai sulkeutuivat. Itse olen käyttänyt ominaisuutta joskus laittaessani parkkilipun autoon.
Kuumalla kelillä kätevä, saa kaikki akkunat kerralla auki yläreunastaan vähän parkkiin jätettäessä.. vaihtuu ilma edes vähän...
Palatakseni alkuperäiseen aiheesen eli ikkunoiden aukeamiseen itsestään ei siis ihmis voimin.
Omassa 156:ssa taka-ikkunat tippuvat alas ja 2 viikon välein ne pitää nostaa takaisin ylös. Jos tämä unohtuu 1kk ajaksi on jo lasissa ruuvarin mentävä rako murtomiehellä valmiina. Takapenkillä kun harvemmin kukaan istuu... Minulla tosin on veivillä taka-ikkunat(karvalakki prkl).
Onko jollain tietoa miksi ne ei pysy ylhäällä?
Tuttu ilmiö. Mullakin takaikkunat valuu pikkuhiljaa alas.. Ei mitään suurempia, mutta aina ajoittain tulee ihmeteltyä, että miksi ajomelu on niin kova tai että takana vinkuu, no ikkuna on usein sen verran auki, ettei sitä huomaa, mutta sen kuulee...
Sama on tosin ollut kaikissa autoissani- jokaisessa on ollut takaovissa veivit.
Naiko kirjoitti:Palatakseni alkuperäiseen aiheesen eli ikkunoiden aukeamiseen itsestään ei siis ihmis voimin.
Omassa 156:ssa taka-ikkunat tippuvat alas ja 2 viikon välein ne pitää nostaa takaisin ylös. Jos tämä unohtuu 1kk ajaksi on jo lasissa ruuvarin mentävä rako murtomiehellä valmiina. Takapenkillä kun harvemmin kukaan istuu... Minulla tosin on veivillä taka-ikkunat(karvalakki prkl).
Onko jollain tietoa miksi ne ei pysy ylhäällä?
Sama täällä! Ilmeisesti iän myötä ovat löystyneet tai sitten ovat jo tehtaalta lähtiessä hieman löysät nuo mekanismit tms. Nyt kyllä viimeaikoina ovat pysyneet ihan hyvin.
Ei auennut ikkunat kun painoin nappulaa - mutta vastineeksi hälytin rupesi huutamaan. Eli meikäläisellä tuon avaamisen tilalla lienee hälyn paniikkitoiminto...
Minun takaikkunat on pysyneet ihan kiltisti kiinni.
niki kirjoitti:Tuttu ilmiö. Mullakin takaikkunat valuu pikkuhiljaa alas.. ...
Sama on tosin ollut kaikissa autoissani- jokaisessa on ollut takaovissa veivit.
155:ssa mullakin sama ilmiö, 33:ssa ei ikinä. Vanhassa vara parempi?
Ja molemmissa siis takana veivit ja edessä sähköt. Ne 33:n etulasit eivät kyllä ole auenneet sähkölläkään enää vuosiin