75:n lämppärin puhaltimen vaihto
Valvoja: Moderators
-
75:n lämppärin puhaltimen vaihto
Miten vaihtaminen onnistuu. Näyttää siltä, että joutuisi purkamaan koko kojelaudan. Toivottavasti ei . Olen kiitollinen pätevistä neuvoista
- 90
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps..koko kojelauta palasiksi vain muuten ei irtoa...
täältä löytyy pikkuvinkkiä.. http://www.alfa75.info/id315.htm
täältä löytyy pikkuvinkkiä.. http://www.alfa75.info/id315.htm
Tuolta Alankomaan poikien sivuilta näkyy hyvin kaikki ruuvien paikat, mutta kun en tuota kieltä ymmärrä, niin en myöskään tiedä miksi siinä neuvotaan irrottamaan mittaristo. Jos pelkkä kojelauta tarvitsee saada irti, niin mittariston voi jättää siihen kiinni!
Ja lisäksi kuulin sellaisen _huhun_, että mikäli ohjauspyörää ei halua irrottaa(tai saa irti, kun usein se on niin pirun tiukassa), niin koko ohjauspylvään voisi ottaa irti kun ei se ole kiinnikään kuin kahdella pultilla ja akseli katkeaa muutenkin syvyyssäädön vuoksi. Tuota en ole itse kokeillut, joten omalla vastuulla saa kukin toimia.
Ja lisäksi kuulin sellaisen _huhun_, että mikäli ohjauspyörää ei halua irrottaa(tai saa irti, kun usein se on niin pirun tiukassa), niin koko ohjauspylvään voisi ottaa irti kun ei se ole kiinnikään kuin kahdella pultilla ja akseli katkeaa muutenkin syvyyssäädön vuoksi. Tuota en ole itse kokeillut, joten omalla vastuulla saa kukin toimia.
- GiuliaSuper
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
-
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Juu, niin mä olen sen tehnyt. Irtoaa nimittäin paaaaljon helpommin kuin ratti. Ainoa hankala homma on saada se ratti/tanko suoraan takaisin, ratti tahtoo yleensä jäädä vähän vinoon mutta ajan kanssa, ja kokeilemalla sekin onnistuu.pee kirjoitti: Ja lisäksi kuulin sellaisen _huhun_, että mikäli ohjauspyörää ei halua irrottaa(tai saa irti, kun usein se on niin pirun tiukassa), niin koko ohjauspylvään voisi ottaa irti kun ei se ole kiinnikään kuin kahdella pultilla ja akseli katkeaa muutenkin syvyyssäädön vuoksi. Tuota en ole itse kokeillut, joten omalla vastuulla saa kukin toimia.
Ei pidä paikkaansa. Itse irrotin 1,5kk sitten kojelaudan kajoamatta mittaristoon. Tuo oli jo kolmas kerta kun purin sen, ja tällä kertaa halusin tehdä operaation pienimmällä mahdollisella työmäärällä, joten jätin mittariston paikoilleen. Mitään haittaa siitä ei ollut. Tuolla alfa75.info:n jutussa täytyy olla joku muu syy siihen, miksi mittaristo puretaan irti. Lienevätkö sitten samalla suorittaneet mittareille jokavuotisen kalibroinnin :-)90 kirjoitti:no kaapeleiden mitoitukset taisivat olla sen verran jetit että kojelaudan irroitus helpottuu oleellisesti kun mittariston irroittaa.....
Muisti palaa pätkittäin... Sellainen juttu vielä, että puhallinkoteloa ei tarvinne purkaa kokonaan irti korista. Siis kiinnityspultit auki ja kotelo paikaltaan alas keskitunnelin päälle, jolloin sen molemmat kannet pystyy aukaisemaan. Tällöin säästyy vesiletkujen irrotukselta(+ nesteen kanssa läträämiseltä ja jäähdytysjärjestelmän ilmaamiselta.).
- Alfistipohjoosesta
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse onnistunut vaihtaa 5 eri 75:seen irroittamatta mittaristoa.Kertaakaan ei letkuja ole tarvinnut irroittaa.Viimeiset kaksi kertaa,vain hansikaslokeron pään pistokkeet irti (kaasarimallissa ei ole edes niitä) ja ratin jätin paikoilleen.Kojelauta kardaanitunnelin päälle ja taakse jää noin 40cm tilaa josta homma onnistuu ihan hyvin.Kokonais aika jää 2-3h.Riippuen musiikista.
Ratin jos päätyy irroittamaan niin kannattaa tosiaan ottaa alapäästään irti ja koko pylvään kanssa pois.

Ratin jos päätyy irroittamaan niin kannattaa tosiaan ottaa alapäästään irti ja koko pylvään kanssa pois.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Seiska5mma
Kaikista vaikein oli tajuta America-mallin kyynärnojan alla oleva mutteri, joka piti koko "tunnelikonsolia" ja siten kojelautaa paikoillaan/jumissa. En löytänyt minkäänlaisia ruuveja tai kiinnikkeitä. Kotelo taisi olla vain klipsuilla kiinni, sillä vasta lopullinen irrotustaktiikkani, "nyt vittu saatana lähtee", tehosi.
- Rasvis
- Spiderman
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Joo, mutta eikö se 13-millinen pultti tullut näkyville vasta lokeron irrotuksen jälkeen vai muistanko ihan väärin? Oli kyllä yllättävän suuria vaikeuksia tuon purkamisessa, ruuvithan ovat monessakin autossa lokeron maton alla mutta 75:ssa se matto oli niin kiinteästi paikallaan että jonkin aikaa kaiveltuani kuvittelin sen olevan kiinteä.GAMMA500 kirjoitti:Lokerikon pohjamaton alla on ruuvi mutta muistaakseni se pitää pelkästään lokerikkoa paikallaan. Lokerikon alla sitten on erillinen pultti/mutteri, olikohan 13mm millä kiinnittyy koko keskikonsoli.
- Epäkelpokeräilijä -
Minun muistaakseni se 13mm oli tuon lokeron alla eli lokeron ruuvin joutuu joka tapauksessa poistamaan ensin. Pohjalevy tosiaan vaikuttaa aika kiinteältä kun sitä ottaa ylös sieltä
Ilman kannellista kyynärnojaa olevan 75 pultin sijaintia en muistakaan vaikka turbon olen purkanutkin, saattaa hyvinkin olla "90":n mainitseman tuhkakupin alla