^
Eli sama, kuin täällä laitettu tuohon 5ke 156:een... Itseasiassa halvemmalla se sun kaveris on päässyt
Odotan tuota AlfaBBS-paitaa... Sen kun saan, voi työkaverille näyttää. Sillä kun on nykyään kanta "Alfat on pelkkää paskaa", kun oli öljyt kadonnut sen lappireissulla joskus vuosikausia sitten -> kone täysremonttiin, otti mieluummin Audin liikkeestä tilalle ja maksoi vähän kahisevaa väliin...
Lähettii eile hakee omuneit. Matkall vastaan tuli perhe päiväpromenadillaan ja semmone n. 3-vuotias jantteri osotti autoo het ko huamas sen ja käänty viel peräänki kattoo käs ojoss.
Tuttavaperheen poika pyysi ikkunaan katsomaan, kun olivat tulleet meidän pihaan käymään uudella Suzukillaan. "Katsokaa se on Suzuki tuon käärmeauton takana"
Kaarsin eräänä päivänä ykköskehältä ykköstielle. Kaarteessa länttäsin lapun lattiaan ja repsikkana ollut kollega kommentoi "sehän otti mahanpohjasta". Enkä mä ees kiihdyttäny ko kasikympist vähä yli sataseen.
Muutama päivä sitten rantasuoralla valoissa viereen tuli pikkuauto jossa kuskin vieressä n.7 vuotias pikkupoika. Nassikka katseli Alfaa hetken ihaillen ja isäkin vilkaisi, taisi poika sanoa sille jotain. Sitten vihreillä lähdin kiihdyttäen mukaanlukien 7000 rpm ja seuraavissa valoissa sama auto tuli taas hetken päästä rinnalle. Pikku poika nenä kiinni ikkunassa katsoi suurin silmin hymyillen Alfaa kuin suurinta ihmettä ja isäpappa vieressä oli verrattain myrtsin näköinen eikä pää kääntynyt
h_lauri kirjoitti:Kaarsin eräänä päivänä ykköskehältä ykköstielle. Kaarteessa länttäsin lapun lattiaan ja repsikkana ollut kollega kommentoi "sehän otti mahanpohjasta". Enkä mä ees kiihdyttäny ko kasikympist vähä yli sataseen.
Oon huomannut sen valitettavan seikan että päivittäinen Alfan käyttö turruttaa oman nautinnon, itse nautiskelen pikku kiihdytyksillä ja painan aina kaasua kurveissa eikä se oikein missään tunnu, mutta kyyditettävä(t) valittaa G-voimista että kuuluu ulos asti. Pitäisköhän ostaa joku -86 Golf pariksi kuukaudeksi että saisi taas sen Alfa-fiiliksen itsekin kokea.
PSS kirjoitti:
Oon huomannut sen valitettavan seikan että päivittäinen Alfan käyttö turruttaa oman nautinnon, itse nautiskelen pikku kiihdytyksillä ja painan aina kaasua kurveissa eikä se oikein missään tunnu, mutta kyyditettävä(t) valittaa G-voimista että kuuluu ulos asti. Pitäisköhän ostaa joku -86 Golf pariksi kuukaudeksi että saisi taas sen Alfa-fiiliksen itsekin kokea.
Tää on niin totta. Oikeestaan kaikki vähän erikoisemmat ja nopeatkin autot on tuntuneet siltä, että muutaman viikon sisään ostamisesta niistä tulee laiskempia ja "tavallisemmalta" tuntuvia. Mutta on tuossa tessussakin kait jotain vielä jäljellä. Pari päivää sitten kaverini, Volvo-mies, oli kyydissä ja totesi, että: "Minä luulin että nää Alfat on vähä semmosia muovisia vehkeitä, mutta tämähän näyttää ja tuntuu ihan hyvältä."
PSS kirjoitti:
Oon huomannut sen valitettavan seikan että päivittäinen Alfan käyttö turruttaa oman nautinnon, itse nautiskelen pikku kiihdytyksillä ja painan aina kaasua kurveissa eikä se oikein missään tunnu, mutta kyyditettävä(t) valittaa G-voimista että kuuluu ulos asti. Pitäisköhän ostaa joku -86 Golf pariksi kuukaudeksi että saisi taas sen Alfa-fiiliksen itsekin kokea.
Tää on niin totta. Oikeestaan kaikki vähän erikoisemmat ja nopeatkin autot on tuntuneet siltä, että muutaman viikon sisään ostamisesta niistä tulee laiskempia ja "tavallisemmalta" tuntuvia. Mutta on tuossa tessussakin kait jotain vielä jäljellä. Pari päivää sitten kaverini, Volvo-mies, oli kyydissä ja totesi, että: "Minä luulin että nää Alfat on vähä semmosia muovisia vehkeitä, mutta tämähän näyttää ja tuntuu ihan hyvältä."
Jep, näinhän se menee että kaikkeen tottuu. Harrasteautossa mikä on talven poissa käytöstä on se hyvä puoli että se tuntuu joka kevät "uudelta"
Jeps. Ja sitä parempi, mitä enemmän se harraste poikkeaa käyttöautosta.
Pösöstä Spiideriin vaihtaessa tuntuu aina kivalta jälkimmäisen keveys, yksinkertaisuus ja vanhan liiton mekaanisuus. Lisäksi tuntee olevansa paljon lähempänä ympäröivää maailmaa.
Toisin päin siirtyessä taas kiinnittää huomiota rauhallisuuteen, (suhteelliseen) hiljaisuuteen ja (suhteelliseen) tukevuuteen. Mukavuusvarusteet kuten automaagi-ilmastointi ja säädyllinen jenkkavehje tuntuvat nekin ihan kivalta kun on ollut vähän aikaa ilman.
Sekään ei niin haittaa että toisella voi, yleensä, ajaa kun toinen on ruikulilla.
PSS kirjoitti:
Oon huomannut sen valitettavan seikan että päivittäinen Alfan käyttö turruttaa oman nautinnon, itse nautiskelen pikku kiihdytyksillä ja painan aina kaasua kurveissa eikä se oikein missään tunnu, mutta kyyditettävä(t) valittaa G-voimista että kuuluu ulos asti. Pitäisköhän ostaa joku -86 Golf pariksi kuukaudeksi että saisi taas sen Alfa-fiiliksen itsekin kokea.
Tää on niin totta. Oikeestaan kaikki vähän erikoisemmat ja nopeatkin autot on tuntuneet siltä, että muutaman viikon sisään ostamisesta niistä tulee laiskempia ja "tavallisemmalta" tuntuvia. Mutta on tuossa tessussakin kait jotain vielä jäljellä. Pari päivää sitten kaverini, Volvo-mies, oli kyydissä ja totesi, että: "Minä luulin että nää Alfat on vähä semmosia muovisia vehkeitä, mutta tämähän näyttää ja tuntuu ihan hyvältä."
Jep, näinhän se menee että kaikkeen tottuu. Harrasteautossa mikä on talven poissa käytöstä on se hyvä puoli että se tuntuu joka kevät "uudelta"
Itse ajan silloin tällöin avoparini X-Trailia eikä siihen mene kun 10 s kunnes huomaan että muu auto voi olla niin epämiellyttävä ajaa omaan verrattuna urheilullisuutta ja ketteryyttä mainitsemattakaan.
PSS kirjoitti:
Oon huomannut sen valitettavan seikan että päivittäinen Alfan käyttö turruttaa oman nautinnon, itse nautiskelen pikku kiihdytyksillä ja painan aina kaasua kurveissa eikä se oikein missään tunnu, mutta kyyditettävä(t) valittaa G-voimista että kuuluu ulos asti. Pitäisköhän ostaa joku -86 Golf pariksi kuukaudeksi että saisi taas sen Alfa-fiiliksen itsekin kokea.
Tää on niin totta. Oikeestaan kaikki vähän erikoisemmat ja nopeatkin autot on tuntuneet siltä, että muutaman viikon sisään ostamisesta niistä tulee laiskempia ja "tavallisemmalta" tuntuvia. Mutta on tuossa tessussakin kait jotain vielä jäljellä. Pari päivää sitten kaverini, Volvo-mies, oli kyydissä ja totesi, että: "Minä luulin että nää Alfat on vähä semmosia muovisia vehkeitä, mutta tämähän näyttää ja tuntuu ihan hyvältä."
Jep, näinhän se menee että kaikkeen tottuu. Harrasteautossa mikä on talven poissa käytöstä on se hyvä puoli että se tuntuu joka kevät "uudelta"
Samaa mieltä! Selkeän eron huomaan kuitenkin jos joutuu tuota avokin 1.6 astraa käyttää välillä.astralla 0-100 kerkii jo viikset kasvaan, mut sit kun pääsee omaan autoon takas ni hymyilyttää taas!
E:
tänään töistä lähtiessäni laitoin auton käymään ja poltin röökin ulkopuolella kun paikalle sattu pari duunikaveria:
Et viitsi autossa polttaa?
- emmä oikeen.
Mitä hemmettiä, onks toi sun!?!? Mistä sä tollasen oot kerinny hankkia?
- ostin pari vuot sitten kun kortin sain...tein vähä överii
Nyt kyllä hävettää nousta tälläseen...
--mutisivat duunikaverit noustessaan micraan
Alfoissa ja etenkin 156 on se hienous et vaikka on vanha ja n. 3000e, niin jengi luulee et ne on uusia ja kalliita
Rasvis kirjoitti:Jeps. Ja sitä parempi, mitä enemmän se harraste poikkeaa käyttöautosta.
Sekään ei niin haittaa että toisella voi, yleensä, ajaa kun toinen on ruikulilla.
Tähän on helppo yhtyä ja ääripäät mahdollisimman kauas toisistaan.
Tulee Kuusakosken kuskin kommentti mieleen kun poitsun Caarinaa haki paliin.
Ukko näki kun pesin hämistä Defen edessä. Tokasi vain että on sinulla iso sydän.
Ukko näki kun pesin hämistä Defen edessä. Tokasi vain että on sinulla iso sydän.
Onkohan tossa jotain samaa säälinsekaista empatiaa havaittavissa kun mulla ja muutamalla kolleegalla on Alfat ja leipätyönä on pitää Italialaista luotijunaa liikenteessä... aikas yleinen mielipide on että sähkömies olisi voinut helpommankin elämäntehtävän (tai ainakin kaluston) valita mutta vielä sitten noita vitun Alfoja ruuvataan se vähäinen vapaa aika ja ihan vapaaehtoisesti (ja välillä luotettavaa brittitekniikkaa...)
Aika monelle tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää ettei se ruuvaaminen ole mitään inhottavaa mutta liikkumisen kannalta välttämätöntä puuhaa, vaan että sitä voi tehdä jopa huvikseen. Omakin mielipide voisi tietty olla erilainen jos se olisi muodostettu pehmeää käyttö-Corollaa hitsatessa.
Ihan mukavaltahan tuo tuntui kun yksi naapuri (~70v rouva) näki getvosen pitkästä aikaa niin tokaisi että "Jaa, punainen kaunotar on palannut" ja toinen vanhempi mies virnuili kun hääräsin auton ympärillä että "Kyllä näkee että nyt on mies onnellinen"
Giulietan omistaja kävi katsomassa taloyhtiössämme myynnissä olevaa asuntoa.
Oli ihastellut hallituksen puh. johtajalle sitä kun parkkipaikallamme on kaksi Alfaa..
Volvon omistaja ei varmasti olisi ihmetellyt ääneen sitä että pihassamme on (myös)kaksi Volvoa.
Yksi sanoi katsoneensa toista getvosen edessä olevaa autoa, että "wow tuo on henkilö x:n uusi auto". Kun getvonen tuli sen takaa näkyviin niin jatkoi "Säästän wow:n sittenkin tuohon toiseen"
Ja kyllä ukot olivat kovin kiinnostuneita gtv:sta.
-Mikä vuosi?
-Ei voi olla!
-Mikä kone, paljon tehoo?
-No kyllä kerkiää!
-Hyvältä näyttää kyllä!
-Mistäs toi sun Alfa innostus oikein tulee?
-Taitaa olla pieni paksi
-Paljos kuluttaa? -10 alle vaikee päästä, mut ei noit kilsoja niin hirveesti tuu. -Niin, ei se niin tärkeetä ole.
-Munakkaat äänet!
-Turvallista 1,5h kotimatkaa (matkaa 250km)
Päivä lisää niin kaikki olis varmaan halunnu oman vaikka kerroin et paksiin tulee vettä (taas)
Itse olen taas pitkän tauon jälkeen hankkimassa pesueen pääkulkuneuvoksi Alfaa, ja kyllä olen jo siitäkin saanut kuulla paljon.
Ne on jatkuvasti rikki, osat maksaa maltaita, ja niitä osiakaan ei meinaa mistään saada, talvella niillä ei tee mitään, arvo tippuu, kuluttaa paljon, rumiakin ovat, ja kaikkea mahdollista vastaavaa...
Mutta kaikki ne jotka meikäläisen tuntevat, tietävät että kuinka paljon muiden mielipiteet vaikuttavat.
^Osat on kalliimpia, niitä on välillä vaikea saada, kulutuskin tuppaa olemaan keskivertoa isompi, arvo tippuu. So? Mitä pidempään on Alfaillut niin sitä vähemmän kiinnostaa Alfaa mainostaa muille. Ei siksi että olisin pettynyt, vaan siksi että jos sitä Alfan ajonautintoa ei ymmärrä ja fiilistä ja sielua tavoita ja arvosta niin sitten ei. Siksi tuolla sukuloimassakin huomasin että ei kiinnostanut sen kummemmin selitellä tai hehkuttaa vaikka kehuja tulikin. Kun katsoo porukan ajokalustoa niin ei siellä ajonautinto ja design kovin korkealla ole... Sanoin vai että jos haluaa tyylikkään ajajan auton hyvällä hinta-laatu-suhteella niin se olis sitten Alfa.
Mutta erikoinen on automaku jos Alfoja rumina pitää
konelassa joskus muinoin kun sama anturi sopi ladaan, fiattiin ja alfaan. Ladaan 100mk, fiattiin 200mk ja lopuksi alfaan 350mk. Olihan tuo anturi erilaisissa laatikoissa, mutta osanumero anturin kyljessä sama. Toki se ladan anturi saattoi olla "kakkos" laatua (ainakin laatikko oli )
Noinhan se menee, samaa osaa myydään samallakin tiskillä eri hinnalla eri autoihin.
D2S-lampun hintaa joskus naureskellut, kun samassa liikkeessä sitä sai Jaguarin, BMW:n ja Opelin laatikossa ja olipa vielä lamppufirmankin laatikossa, kaikissa sama lamppu ja hintahaarukkaa taisi olla muutamasta kympistä yli kahden sadan
En usko osien olevan kalliimpia jos etsii lukuisista Alfa liikkeistä ulkomailta. Paikallisesti tietenkin esim. maahantuoja lypsää viimeisetkin pennit jokaisesta jokapäiväisestä normi kulutustavarasta.
Esim.: Kaveri oli etsimässä Lancer Evolleen lambda anturia ja maahantuoja oli luvannut kyseisen osan 70.000 kruunulla. Kaveri ajatteli hakea lainaa pankista kun kyselin että oliko edes katsonut netistä kyseistä osaa ja katos...kesti noin 5 min ja Denson valmistama alkuperäisosa löytyi 7.000 kruunulla. Eli 44 € vs. 442 €.
^ Meni hetki ennenkuin tajusin että kyseessä onkin Islannin eikä Ruotsin, Norjan tai Tanskan kruunut. Onko siellä noin raju inflaatio/sisäinen devalvaatio käynyt pankkikriisin jälkeen? Muistelin että Islannin kruunu olisi ollut aiemmin lähempänä muiden kruunujen arvoa..
Pujazuba kirjoitti:En usko osien olevan kalliimpia jos etsii lukuisista Alfa liikkeistä ulkomailta. Paikallisesti tietenkin esim. maahantuoja lypsää viimeisetkin pennit jokaisesta jokapäiväisestä normi kulutustavarasta.
Ei kaikki ole kallista, mutta kyllä Alfan kanssa on syytä varautua siihen että osiin saa upottaa enemmän rahaa kuin jonkun arkisemman laitteen kanssa. Otetaan arkinen esimerkki, tyttöystävän autoon vaihdoin kesällä alapallot, maksoivat 15 euroa kappale oe-laatuisina, 156:ssa saa uusia koko tukivarren, oe-laatuisena toista sataa euroa
Giallo Pozzuoli kirjoitti:^ Meni hetki ennenkuin tajusin että kyseessä onkin Islannin eikä Ruotsin, Norjan tai Tanskan kruunut. Onko siellä noin raju inflaatio/sisäinen devalvaatio käynyt pankkikriisin jälkeen? Muistelin että Islannin kruunu olisi ollut aiemmin lähempänä muiden kruunujen arvoa..
Hehe. Itse en ollut taalla todistamassa hintoja ennen pankkikriisia mutta ihmiset sanovat kylla etta esim. kruunu/euron kurssi on nyt puolet huonompi Islantilaisille kuin ennen kriisia. Eli Islantilaiset elivat kuin kuninkaat matkustaessa. Nuo paivat ovat historiaa.
Tuomas K kirjoitti:Otetaan arkinen esimerkki, tyttöystävän autoon vaihdoin kesällä alapallot, maksoivat 15 euroa kappale oe-laatuisina...
B-mallin Vectraan nyt onkin todella edulliset osat. C-malliin onkin jo hinnakkaammat. Se on vähän mihin vertaa. En toki kiellä etteikö osat Alfaan maksaisi.
Alfat on kyllä todellisia juoppomagneetteja. Vähän aikaa sitten kaupan pihalla yksi denso yritti saada vetoketjuaan kiinni takistaan ja samalla örisi Spiderin olevan ruma.
Tänään taas 156 sai huomiota osakseen hienostuneessa tilassa olevalta kaksikolta kaupan pihalla:
-Hieno Alfa. Onko 155? (katsoi keulaa pimeässä ja kolmen promillen kännissä. Suotakoon anteeksi)
-156
-no, ei heittänyt kuin numerolla. Toshi hieno.
-Kiitos.
-Mihin olet menossa.
-Töihin tuonne toiseen suuntaan. Moro.
-Shaatana, näitkö nuo takaovenkahvat..
^Piteepä kompata. Aikanaan kampiakselin asentoanturi kun sippasi ja auto sammui kauppatorin valoihin niin ennen kuin ulos ehdin ihmettelemään oli jo kadun mies työntämässä ja jeesimässä. Ilman mitään piruilua koko työntöprosessin aikana totesi että "On nämä Alfa Roomeot vaan shaatanan kalliita autoja". Kiitosta ehtinyt sanoa kun mies oli jo kaukana.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Sattu joku katsastus lista käteen kahvi pöydässä, totta kait sieltä bongattiin 159, ei tullut sanaakaan sijoituksesta (en muista, hylkäys prosentti kuitenkin sen 11) mutta huomio kiinnittyi siihen, että kun muilla autoilla siinä ympärillä oli 3 yleisintä syytä hylkäykseen, niin alfassa ne loisti poissa olollaan, loppu päätelmä on, että autot on OK, katsatusmiehet vain haluavat hylätä ne
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Toissapäivänä kävin K-raudassa ostamassa maalia. Kävelin ~50v pariskunnan perässä kaupasta ulos ja parkkikselle. Rouva oikein kiljaisi edessäni että SINNÄ SE NYT ON! Herra kysyi, ai, tykkäätkö punaisesta? Ja molemmat pysähtyivät eteeni autoa katsellen. Kävelin ohi ja painelin autoon, siihen jäivät molemmat tuijottamaan oman Fiat bravonsa viereen.
Uusi työntekijämme katseli Alfaani työmaan pihalla. Itse hän ajaa 90-luvun lopun 3-sarjan BMW:llä ja oli tähän mennessä nähnyt vain ton mun Fiatin.
-Ai tuoko on sitten sun talviauto? Tyylikkään näkönen kyllä, mutta eikös se oo tehty Italiassa?
-Juu italiaanohan se. Hyvä talviauto.
-Mutta siis italialainen....
-Niin on, mutta siitä huolimatta yllättäen tosi lämmin, eikä muutenkaan mitään ongelmia talven kanssa.
-Italialainen... Mutta on se ihan hyvän näköinen.
Eilen lounaspöydässä vanhempi kollega alkoi pohtimaan, että pitäisiköhän vaihtaa autoa ja minkälaisenhan sitä ostaisi kun Saabia ei enää saa. Kollega ei ole mikään automies, mutta pitkäaikainen Saab-kuski kylläkin ja tällä hetkellä autona 6v. ikäinen 9-3 farmari.
Noh, minä aloin pohtimaan vaihtoehtoja ja ensimmäisenä ehdotin Volvo V60:stä, joka mielestäni sopisi hänen tarpeisiinsa passelisti ja olisi Saabistille luontevampi vaihtoehto kuin esim. Audi/BMW-linja. Sitten kerroin, että myös Alfa voisi olla Saab-miehelle sopiva hieman persoonallisempi peli ja että suosittelisin mielelläni hänellekin Alfaa, mutta valitettavasti tällä hetkellä ei ole sopivaa farmarimallia tarjolla.
Tätä lausetta en ehtinyt loppuun sanoa kun samassa pöydässä istunut nuorempi, meillä juuri aloittanut kollega (=ei tiennyt, että minä olen entinen Alfa-kuski) avasi sanaisen arkkunsa nuoren miehen täydellisen tietämättömyyden mukanaan tuomalla äärettömällä itsevarmuudella:
- Alfa, pyh, italialaiset autot on aivan paskoja, niillä ei pärjää Suomen talvessa yhtään. Ne ei lähde ikinä käyntiin ja jättää jatkuvasti tielle. Ikinä ei kannata italialaista autoa ostaa.
Pysyin asiallisella linjalla ja totesin hänelle, että jaahas, taasko näitä 30v. vanhoja essonbaarijuttuja joutuu kuuntelemaan. Kerroin vielä omista henkilökohtaisista talvi-Alfa-kokemuksista eli että Alfa oli oikein hyvä talviauto, lämmin, hyvä ajaa ja luotettava. Noh, eihän tämä nuori toivo tietenkään mitään kuunnellut vaan haukkuminen jatkui aikansa.
Millä autolla tämä nuori toivo sitten itse ajelee? Kerran aiemmin olen hänen kanssaan autoista keskustellut ja hän ajaa unelma-autollaan eli Kia Riolla. Ainoa perustelu, jonka hän autovalinnalleen silloin antoi oli: "Minähän en sellaista autoa osta, jossa ei ole vähintään viiden vuoden takuu." Lienee turha kertoakaan, että hänellä ei oikein ymmärrys riittänyt siihen kun kerroin, että minkälaisella autolla itse ajan ja että autonvalinnassa voi joku ihminen käyttää muitakin kriteereitä kuin takuuajan pituus.
^Ainakin edelliskoppainen Kia Rio oli kyllä pätevä peli, jos haluaa tehdä aikamatkan 90-luvun alkuun ja kokeilla miltä japsiautot näytti ja tuntui silloin Joskus huollon sijaisautona oli semmoinen hirvitys. Kaiken lisäksi Rio päästi voimasavut kojelaudan sisältä kesken matkan. Pikkaisen tuli kiire pysäyttää peli, mutta savu hälveni nopeasti. Vilkut, pitkät yms. ei toiminut savujen jälkeen, mutta palautin Rion vähin ääniin Deltaan takaisin. Rikos on jo vanhentunut...
Farina kirjoitti:^Ainakin edelliskoppainen Kia Rio oli kyllä pätevä peli, jos haluaa tehdä aikamatkan 90-luvun alkuun ja kokeilla miltä japsiautot näytti ja tuntui silloin ...
Niinpä. Nuoren KIA-miehen mielestä kaikki italialaiset autot ovat siitä huolimatta epäluotettavia paskoja ja KIA Rio parasta mitä maa päällään kantaa.
Ensimmäisen sukupolven Riosta ei ole kokemusta, mutta 2005 julkaisulla Rio II:n yhdellä 2007-vuosimallin kappaleella tuli ajettua kolme ja puoli vuotta ja n. 25 000 kilometriä ongelmitta. Aika perus 14 000 euron kulkine, jonka ajo-ominaisuuksia kuului mm. suht niiaavan alustan tuoma jännittävyys. Kun piti vauhdin maksimissaan 120 kilometriä tunnissa, niin kyllähän nelihenkinen perhe pääsi sillä kätevästi paikasta toiseen.