Nord-moottori
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Nord-moottori
Omassa 75 TS projektimoottorissa ( ajettu n.400 000km ), oli yksi kampi saman näköinen kuin kuvissa. Koneistamossa arvelivat aluksi, että kiilloitus riittää, mutta tarkempi tutkimus paljasti, ettei akseli ole enää mitoissa. Akseli hiottiin 0,25 alimittaan, nitrattiin ja kiilloitettiin. Kalliiksi tuli: n.550E ilman laakereita, mutta tulipahan tehtyä. Aluksi koneistamossa arveltiin, että jäljet ovat kaulan pintaan leikkautunutta laakerimetallia, mutta kaulan pinta olikin rikki, eikä kiilloitus riittänyt korjaamaan vikaa.
Re: Nord-moottori
Saako kysyä missä nitraus tehtiin?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Nord-moottori
Akseli oli korjattavana Konepaja Mankisella Riihimäellä. En tiedä missä nitraus tehtiin, sellainen muistikuva jäi, että nitraus tehtiin jossain muualla kuin ko. konepajassa.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Nord-moottori
Tampereella ainakin nitrausta tekee bodycote. http://www.bodycote.fi/
Ei omakohtaista kokemusta, mutta jokkista harrastavan kaverin nokka-akseleita tuolla käytin kerran.
Ei omakohtaista kokemusta, mutta jokkista harrastavan kaverin nokka-akseleita tuolla käytin kerran.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Nord-moottori
Sen verran ehdin tuossa tallilla käväistessä vilkaista että pakonokasta löytyy numero 105200, ilmeisesti imunokan pitäisi olla sama jos ei kukaan ole osia sekoitellut? Nostoa en tullut mitanneeksi. Konehan on siis alkupään 75:sta peräisin.Gasolina kirjoitti:Millainen pakonokka sinun koneessa on, eli lähinnä numero ja nosto kiinnostaisi, onko kone muuttuvalla imunokan ajoituksella?
Re: Nord-moottori
Kiitos infosta. Pakonokka lienee tarkemmin 105020320001(?) ainakin tätä on joissain koneissa ollut. Imunokan pitäisi mielestäni olla 10548..alkuinen. Omassa koneessa jonka vuosileimat oli vuodelta 1985 oli molemmat nokat 10548 tuo sinun saattaa olla hiukan uudempi, ehkä. Ei ole lainkaan mahdotonta, että joku olisi noita sekoittanutkin. Jos pakonokassa on öljyura ykkösen laakerin kaulassa se on melko varmasti samalta aikakaudelta kuin konekin, ellei uraa ole nokka lienee vanhempi ja lainattu muualta.
Kampiakselista vielä; jos kk-kauloista löytyy soikeutta on syytä mitata kiertokankien ison pään pesien pyöreys myös. Varmaan kertovat tämän koneistamossa, mutta kuitenkin tiedoksi.
Kampiakselista vielä; jos kk-kauloista löytyy soikeutta on syytä mitata kiertokankien ison pään pesien pyöreys myös. Varmaan kertovat tämän koneistamossa, mutta kuitenkin tiedoksi.
Giulia Super -69
Re: Nord-moottori
Kiitoksia vaan nitraamovinkeistä! Vielä tarkennusta nenäkepukka-asiaan: Imunokka on numeroltaan 116550320008 jossa pitäisi olla nousua 11 mm. Pakonokka 105200320000 9,6 mm nostolla. Nuo nostot on jenkkifoorumilta hauskeltuja arvoja, itse sain huonolla kympittömällä mauserilla arvottua vastaavasti n. 10,7 ja 9,2.
AlfaBB-juttujen mukaan tuota pakonokkaa on tullut vastaan Spica-padoissa, 1.8 Turboissa ja joissain muissa USA-malleissa.
AlfaBB-juttujen mukaan tuota pakonokkaa on tullut vastaan Spica-padoissa, 1.8 Turboissa ja joissain muissa USA-malleissa.
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: 05 Maalis 2009, 13:42
- Car(s): 2000 GTV 1974
- Paikkakunta: Espoo
Re: Nord-moottori
Onko kone 2-litrainen ja onko se vielä myymättä?rasvanäppi kirjoitti:Mulla olis myytävänä Nord moottorin lohko hyvillä mäntä putki sarjalla, ja ehjällä kampiakselilla. puh. 050-3514735.
EDIT: Hain murikan pois, kiitokset rasvanäpille.
Re: Nord-moottori
Kirjaimista ei ole tietoa. Numerosarja kertoo nokka akselin mallin. Nokkia kannattaa tutkia tarkasti, ovat usein kuluneita.
Giulia Super -69
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Nord-moottori
No niin, nyt kaivattaisi tietoa, mitä öljyä -70 mallisen Giulian 1600 koneeseen ?
Käsittääkseni vanhat öljyt on synteettistä versiota.
Käsittääkseni vanhat öljyt on synteettistä versiota.
- Kari
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Nord-moottori
Samaa vaihdoin -81 116-pikkuJuulian 2.0 TC- Nordiin 8 vuoden ajan.mattijus kirjoitti:Kasarispideriin tankkasin VR1 racing 20W-50.
Hyvää tavaraa.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Nord-moottori
Jaaha, kansiremppa kokoamisvaiheessa, noviisille kannen kiristysmomentit haussa, mutta tiedon valtatieltä löytyi.karila kirjoitti:Ok, vr 1 siis. Ja jäähdytin nesteeksi punaista , eikö niin.
Huomenna jännempää, josko jo saataisiin käyntiin, ehkä.
- Kari
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Nord-moottori
Yksinpuhelu jatkuu, lyhyt loppuselitys: moottori kasattiin ja käynnistettiin. Giulia jälleen ajossa.karila kirjoitti:Jaaha, kansiremppa kokoamisvaiheessa, noviisille kannen kiristysmomentit haussa, mutta tiedon valtatieltä löytyi.karila kirjoitti:Ok, vr 1 siis. Ja jäähdytin nesteeksi punaista , eikö niin.
Huomenna jännempää, josko jo saataisiin käyntiin, ehkä.

- Kari