Ei kannata, kulmat ei muutu mihinkään rengaskoon muuttuessa.PSS kirjoitti:Kannattaako säädättää kulmat uudelleen kun vaihtaa 16" -> 17" ja leveämpiin renkaisiin, kuinka paljon renkaan muutos vaikuttaa?
156 pyöränkulmat
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 pyöränkulmat
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 pyöränkulmat
Aivan , sithän joutuis kaks kertaa vuodessa säätämään. Talvi ja kesärenkaille omat säädötEpezi kirjoitti:Ei kannata, kulmat ei muutu mihinkään rengaskoon muuttuessa.PSS kirjoitti:Kannattaako säädättää kulmat uudelleen kun vaihtaa 16" -> 17" ja leveämpiin renkaisiin, kuinka paljon renkaan muutos vaikuttaa?

Re: 156 pyöränkulmat
Pidemmän aikaa ollut jo ongelmaa auton huojumisen kanssa, eli
aikamoista sivuttaissuuntaista huojumista tapahtuu ajaessa. Tuulisella kelillä auto heittelehtii jo aika vaarallisestikin, ohjausta saa korjata jatkuvasti. Ja esim. kun lyö oven kiinni auto huojuu puolelta toiselle muutaman kerran.
Iskarit vaihdettu ja tukivarsia joten syy eikai näissä? Katsastuksessa ei moitteita ja huoltamolla ei löytynyt mitään.
Voisikohan syynä olla ikivanhat jouset? Itsellä auto jo 7v enkä niitä tänä aikana vaihtanut? Vai voisiko vaan pyöränkulmien pienikin häikkä aiheuttaa tätä?
aikamoista sivuttaissuuntaista huojumista tapahtuu ajaessa. Tuulisella kelillä auto heittelehtii jo aika vaarallisestikin, ohjausta saa korjata jatkuvasti. Ja esim. kun lyö oven kiinni auto huojuu puolelta toiselle muutaman kerran.
Iskarit vaihdettu ja tukivarsia joten syy eikai näissä? Katsastuksessa ei moitteita ja huoltamolla ei löytynyt mitään.
Voisikohan syynä olla ikivanhat jouset? Itsellä auto jo 7v enkä niitä tänä aikana vaihtanut? Vai voisiko vaan pyöränkulmien pienikin häikkä aiheuttaa tätä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 pyöränkulmat
Itse havaitsin aivan samankaltaista toimintaa 13-vuotiaassa 156:ssa. Jouset ja iskarit ainakin lähes alkuperäiset. Väsyneet oli... Todella, todella väsyneet. Jotain ketoi sekin, että takapenkille kun istahti n. 50kg verta ihmistä (pieni ihminen), pieneni 15" 205/55 renkaan reunan ja lokarin kaaren väli n. 5cm...
Uskoisin, että jousien vaihto tuossa olisi auttanut parantamaan auton heikentyneitä ajo-ominaisuuksia.

- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 156 pyöränkulmat
^^Kannattaa ne pyöränkulmat tsekata ainakin. Voivat vaikuttaa oikeasti paljon ajoon jos ovat pielessä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 pyöränkulmat
Kertomasi oireet viittaisivat vetelään alustaan. Vaihda tiukempi alustasarja , mahdollisesti hiukan madaltava , niin muuttuu ajokäytös. Asennuksen jälkeen säätää nurkat kuntoon ja sitten mutkatielle nautiskelemaan 

Re: 156 pyöränkulmat
Jep kulmat vois kyllä tsekata kun viime kerrasta jo aikaa onkin... Silloin niitä ei tosiaan ees saatu ihan kohdilleen... Ja kai ne vieterit vois vaihtaa ja toivoa että jotain vaikuttaa. Allahan on suht uudet Monroen iskarit niin siinähän sitä alustasarjaa...
Pohjastakin menee ruosteet korjaukseen, kai siitäkin jäykkyyttä saa kun monta metriä uutta peltiä sinne isketään

Pohjastakin menee ruosteet korjaukseen, kai siitäkin jäykkyyttä saa kun monta metriä uutta peltiä sinne isketään

- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 156 pyöränkulmat
Nostetaanpas vanhaa ketjua..
Mikäs aiheuttaa takaoikean pyörän camber kulman heiton?
Suuntaus lappua tutkiessani huomasin reilun asteen poikkeaman verrattuna vasempaan takapyörään. Taka vasemmalla siis camber on -1,51' ja oikealla -2,52'. Nämä siis ilmeisesti minuuttiasteita.
Olikos noissa takana joku säätö camberille vakiona? En muista nähneeni ainakaan.
Ja tässähän on eibachin 30mm madallus sarja.
Voisko rikkinäinen iskari vaikuttaa tuohon vai oisko ne nuo poikittaiset varret mitkä vaikuttaa? Ja tämä oikea puolihan näyttää perästä muutenkin "uivan" matalemmalla, eli näyttää siltä kuin keulisi
Mikäs aiheuttaa takaoikean pyörän camber kulman heiton?
Suuntaus lappua tutkiessani huomasin reilun asteen poikkeaman verrattuna vasempaan takapyörään. Taka vasemmalla siis camber on -1,51' ja oikealla -2,52'. Nämä siis ilmeisesti minuuttiasteita.
Olikos noissa takana joku säätö camberille vakiona? En muista nähneeni ainakaan.
Ja tässähän on eibachin 30mm madallus sarja.
Voisko rikkinäinen iskari vaikuttaa tuohon vai oisko ne nuo poikittaiset varret mitkä vaikuttaa? Ja tämä oikea puolihan näyttää perästä muutenkin "uivan" matalemmalla, eli näyttää siltä kuin keulisi

- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: 156 pyöränkulmat
Ei ole camber säätöä takana. Olisiko poikittaisien tukivarsien puslat väsähtänyt?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 pyöränkulmat
Madallus lisää camberia.
Vaihdoin poikkivarsiin uretaanit niin oikeni jonkin verran.
Olisiko toisen puolen pusla/puslat enemmän finaalissa kuin toisella puolella?
Vaihdoin poikkivarsiin uretaanit niin oikeni jonkin verran.
Olisiko toisen puolen pusla/puslat enemmän finaalissa kuin toisella puolella?
Re: 156 pyöränkulmat
Joissain alustasarjoissahan on camberin säätö niissä pitkissä iskarin kiinnityspulteissa, tai paremminkin pultin reikä on soikea ainakin Bilsteinin ja Eibachin coilovereissa...
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 156 pyöränkulmat
Joo kyllähän tuo madallus camberia lisää mutta edessä ja takana muissa paitsi tuossa yhdessä pyörässä oli cambereissa aika lailla samat arvot. Tuo yhden pyörän asteen poikkeama vain osui silmään.
Onkohan tuo miten paha homma vaihtaa pelkät puslat vai vaihtaisko koko varret?
Katsuri tosin ei takapäästä maininnut mitään väljyyksiä ainakaan, että tiedä sitten..
Tässähän on siis vakio iskarit eibachin jousilla joten ei ole säätöjä
Onkohan tuo miten paha homma vaihtaa pelkät puslat vai vaihtaisko koko varret?
Katsuri tosin ei takapäästä maininnut mitään väljyyksiä ainakaan, että tiedä sitten..
Tässähän on siis vakio iskarit eibachin jousilla joten ei ole säätöjä

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 pyöränkulmat
Jouset kunnossa? Ja voi olla superveemäistä hommaa noiden vaihto. Itselläni taitaa vielä olla 4kpl taakse olevia poikkitukivarsia jäljellä tallessa jossakin, joissa on puslat entiset. Ne pitkät pultit on oikeasti veemäisiä availla. Itse vaihdoin, Camber ei muuttunut mihinkään. Oletus oli, että joko jousi/iskarisetti väsähtänyt tai yläpään kumi alkanut antautumaan.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 156 pyöränkulmat
No tuota yläpään kumia on epäilty silläkin taholla että tuo perä ui niin syvässä. Eikös iskarien väsyminen luulis näkyvän iskari testissä?
Täytyy varmaan koululla ajaa pomputus laitteella ja katsoa minkälaista käppyrää antaa.
Jousien nyt ei luulis olevan väsähtänyt kun niillä nyt ei aivan kauheasti ole tietääkseni ajettu.
Täytyy varmaan koululla ajaa pomputus laitteella ja katsoa minkälaista käppyrää antaa.
Jousien nyt ei luulis olevan väsähtänyt kun niillä nyt ei aivan kauheasti ole tietääkseni ajettu.
- Ricardo
- Viestit: 41
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: 156 pyöränkulmat
Käytin 156:sen nelipyöräsuuntauksessa, mutta silti kuluttaa sisärengasta kuskinpuolelta. Auto madallettu.
Tällaiset kulmat laittoivat:
Caster vasen 3,18' ja oikea 3,36'
Camber vasen -2,30' oikea -2,06'
Haritus/auraus vasen -0,03' oikea -0,06'
Tällaiset kulmat laittoivat:
Caster vasen 3,18' ja oikea 3,36'
Camber vasen -2,30' oikea -2,06'
Haritus/auraus vasen -0,03' oikea -0,06'
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 pyöränkulmat
^niin no, tuossahan on 2 ja puol astetta -camperia, eli kuluu. Hiukan suottas jätetty toi haritus, parempi olis ollu pyörät suoraan. No ei se kuluminen siltikään olis loppunut. Matalissa ja leveemmissä renkaissa homma korostuu.