Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Lopputulos tavallaan odotettu. Teho ei noussut. Tosiaan tuon tehon laskemista ei oikein ymmärrä. Itse odotin nolla tulosta. Vai eikö puola jaksa/osaa antaa kipinää kahteen seokselliseen tulppaan? Eli tuossa ristiinvedossahan on toinen tulpista puristuksettomassa pytyssä. Muistelisin että puristus vaikeuttaa kipinän läpimenoa. Eli joskus voi olla väsyneen puolan kanssa tilanne missä kipinä hyppää kun sitä katsoo ulkoilmassa mutta ei jaksa sitten hypätä syliterissä, painee ja polttoaineen kanssa. Tai sitten ei vaan näe pimeässä minne hypätä. :)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Tossa kun tarkemmin kattelee tota mittakäppyrää niin veikkailempa, että siinä on varsin hyväkin selitys persdynotehon nousulle. Meinaan kun vertaa käyriä kierrosvälillä 2800-3400 "viritetyssä" käyrässä on vääntökäyrässä reilumpi suhteellinen nousu (140nm->175nm ero 35nm vs. 155nm->180nm ero 25nm) joka tekee tehopiikin tuntua juuri sille alueelle kun muuttori alkaa muutenkin heräilemään. Eli tämä turhanvatvovan analyysin tulos on, että oikeastaan persdyno on aika hyvä toteamaan pieniäkin eroja vääntökäyrässä, mutta absoluuttisen tehon tulkitsijana se on varsin turha :)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja quppe »

niin eli aikalailla käyttökierros alueelle lisääntynyt, joten mukavempihan tuo sitten ehkä on normaali ajossa?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Mikä lisääntynyt? Ei tuossa mikään ole lisääntynyt missään kohtaa kierrosaluetta. Jollain kohdilla vähentynyt vain vähemmän.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Aprillia! eipäs tosiaan lisääntynytkään.. Puhelimella luin edellistä viestiä ja siinä taidettiin jotain sellaista höpötellä.. Kuvan tarkistin ja eipä tosiaan näin ollukkaan! Nyt kalja auki ja siristellään käppyröitä uudelleen illalla, niin silloin voi olla eri tilanne! :silly:

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Olisin veikannut alle 140 Hv. Onnea lähes ehjästä yksilöstä. Yhtään sellaista en ole itse tyypännyt.

Avatar
Ape
Viestit: 123
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Okei olin näköjään väärässä, mutta ainakin tuo kone on niin hengettömän oloinen, kun siinä ei ole minkäänlaista potkua missää vaiheessa vaan veto on tasaista alusta loppuun, mikä on aika yllättävää 1740cc moottorista. sepä siinä olikin, että aiheuttaa pienen nytkähdyksen tuossa alkierroksilla joka tuntuu lisääntyneenä vääntönä.
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1056
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Tessussa ei olekaan semmoista potkua. Esimerkiksi citroen xsara vts 167hp nykäisee paljon enemmän, ja tuntuu lähtevän huomattavasti paremmin kun 2.0 tessu, siis huom tuntuu. Ei se 12 heppaa siihen vaikuta niin radikaalisti, niissä on vain erilainen koneen luonne.

Esimerkkinä kun mulla oli piikkinen kevari, siis 2-tahtinen cagiva mito. Pakoaukonsäädin toiminnassa oli juurikin tasaista se kiihtyminen, sittenkun sen lukitsi auki asentoon niin tuntui että tulisi paljon enemmän tehoa. Todellisuudessa alakierroksilla ei ollut juuri mitään vääntöä, koska pakoaukonsäädin oli auki asennossa. Sen takia tehopiikin ottaessa repäisy oli paljon voimakkaampi kun kone alkoi yhtäkkiä vetämään. Eikös tessussa esim. Venttiilinajoituksenmuunnin saattaisi tehdä siitä tasaisemman tuntuisen kuin muissa autoissa?
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Ape
Viestit: 123
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Cadamuro kirjoitti:Tessussa ei olekaan semmoista potkua. Esimerkiksi citroen xsara vts 167hp nykäisee paljon enemmän, ja tuntuu lähtevän huomattavasti paremmin kun 2.0 tessu, siis huom tuntuu. Ei se 12 heppaa siihen vaikuta niin radikaalisti, niissä on vain erilainen koneen luonne.

Esimerkkinä kun mulla oli piikkinen kevari, siis 2-tahtinen cagiva mito. Pakoaukonsäädin toiminnassa oli juurikin tasaista se kiihtyminen, sittenkun sen lukitsi auki asentoon niin tuntui että tulisi paljon enemmän tehoa. Todellisuudessa alakierroksilla ei ollut juuri mitään vääntöä, koska pakoaukonsäädin oli auki asennossa. Sen takia tehopiikin ottaessa repäisy oli paljon voimakkaampi kun kone alkoi yhtäkkiä vetämään. Eikös tessussa esim. Venttiilinajoituksenmuunnin saattaisi tehdä siitä tasaisemman tuntuisen kuin muissa autoissa?
Mulla oli vissiin tuo ajoituksen muunnin pois pelistä ja veto alkoi vasta 6000 kierroksella ja ihmettelin kovasti, kun vaihdetta vaihtaessa aina hyytyi. Olihan se suu messingillä, kun alakierrosväännöt tuli peliin
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

MUTTA Nyt kysymys kuuluukin, että mitäs jos 155 TS vääntäisi johdot uusiksi......... VARMAAN TULIS 220 kaakkia lisää!!! Ainaki perseessä se tuntuu silleen kivasti! :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1056
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Pitääki mennä kokeilee toho rataprojektii! Mieti ny ei tarvis mitää nokkia ostaa ja viilailla, johot vaa toisinpäi!! Ei helvetti! Tulee nii paljo tehoo ni mitä sitä suotta alustaa ostamaa, seki paraneee varmaa samalla :o
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Ape
Viestit: 123
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Hmm max teho 7000kierroksella? Eikö se rajoitinki oo siellä? oonko miettiny, että rajoittimen nostolla vois saada lisää kiihtyvyyttä, kun niin hyvin tuntuu vetävän rajottimelle asti.

e: eihän tätä ois tarvittu testatakaan kun tuolla wikipediassahan lukee totuus
Ylempi siis cf2 ja alempi cf3
2.0 TS I4 2BS TS 1,970 cc (120 cu in) 16 DOHC VVT VLIM 114 kW (155 PS (153 hp)) @ 6,400 rpm 187 N·m (138 lb·ft) @ 3,500rpm
2.0 TS I4 2BS TS 1,970 cc (120 cu in) 16 DOHC VVT VLIM 110 kW (150 PS (148 hp)) @ 6,300 rpm 181 N·m (133 lb·ft) @ 3,800rp
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Ape kirjoitti:Okei olin näköjään väärässä, mutta ainakin tuo kone on niin hengettömän oloinen, kun siinä ei ole minkäänlaista potkua missää vaiheessa vaan veto on tasaista alusta loppuun, mikä on aika yllättävää 1740cc moottorista. sepä siinä olikin, että aiheuttaa pienen nytkähdyksen tuossa alkierroksilla joka tuntuu lisääntyneenä vääntönä.
Itse pidin tessussa juurikin tästä ominaisuudesta että veto alkaa alhaalta ja vetää tasaisesti punarajalle asti eikä puudu tuhatta kierrosta ennen punaista. Edellisessä carinassa jonka omistin oli tälläinen tojotamainen ominaisuus että viimeset 1000 kierrosta oli turhaa huuattamista.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja palkus »

mitenkäs muuten tuossa dynolapussa n.5500 kierroksilla johtoviri kirii kiinni, jaksaako puola yht'äkkiä tehdä kipunaa? :roll:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ape kirjoitti:Hmm max teho 7000kierroksella? Eikö se rajoitinki oo siellä? oonko miettiny, että rajoittimen nostolla vois saada lisää kiihtyvyyttä, kun niin hyvin tuntuu vetävän rajottimelle asti.
Mulla tessussa rajotin ottaa ~8400rpm. Eipä siellä alueella paljoo sen enempää tapahdu. tietenkin pitää vaihtaa vähän myöhemmin, mutta en kyllä itse viitti vanhaa konetta huudatella noin korkeilla kierroksilla. Että ei muutakun autokauppaan V6:n alle! 8) joko olet takaisin vaihtanut järjestyksen :wink: ?

Avatar
Ape
Viestit: 123
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Ape »

quppe kirjoitti:
Ape kirjoitti:Hmm max teho 7000kierroksella? Eikö se rajoitinki oo siellä? oonko miettiny, että rajoittimen nostolla vois saada lisää kiihtyvyyttä, kun niin hyvin tuntuu vetävän rajottimelle asti.
Mulla tessussa rajotin ottaa ~8400rpm. Eipä siellä alueella paljoo sen enempää tapahdu. tietenkin pitää vaihtaa vähän myöhemmin, mutta en kyllä itse viitti vanhaa konetta huudatella noin korkeilla kierroksilla. Että ei muutakun autokauppaan V6:n alle! 8) joko olet takaisin vaihtanut järjestyksen :wink: ?
Juu no toi on muuten niin hyväkuntoinen, etten viitsi siittä luopua. Nyt on tulossa toi etanoliboksikin niin katotaan onko kauaa hyväkuntoinen :-D
joo pistin johdot takaisin, mutta ei siinä kyllä hirveästi eroa huomannut.
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Ape
Viestit: 123
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Ape »

Nyt on etanoliboksi Alfassakin kiiinni ja todella yllättävää oli, että nyt potkii ihan erilailla ja käykin paljon paremmin? Aiemmin tuntui tukehtuvan kylmällä koneella ja nyt laulaa iloisesti ja tuli oikein "tehopiikkikin" tuonne 6000 kierrokselle :)
Kerran Alfa aina alfa?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

....ja taas se alkaa.

Juupaseipäsjuupas.
:wink:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Etanolia testailkoot kukin ihan kotonaan. Kyllähän siitä yleensä jonkinlainen "tehopiikki" tulee sopivasti nautittuna.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ape:

Kerros tarkemmin boxista ja käyttökokemuksista, jatketaan sitä keskustelua tänne:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3&t=23470" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin