Foorumilaisten kelloja
Valvoja: Moderators
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Foorumilaisten kelloja
Eli tarkoitus olisi kerätä tähän topikkiin tietoa, mielipiteitä, tarinoita ja tietty kuvia kaikenlaisista kelloista joita foorumilaisten seinillä ja ranteissa roikkuu. Voimanlähteestä, iästä ja valmistusmaasta riippumatta!
Oma innostukseni kellotekniikkaan on erittäin tuore mutta mopo alkaa jo karata käsistä.
Mallit:
Certina New Art cal.25-652 27 kivinen automaatti vuosimalli ei tarkassa tiedossa, 60luvun loppu hyvä veikkaus.
Tissot Camping cal.28.5R-21 17 kivinen automaatti vm1957.
Tissot Seastar cal.781-1 17 kivinen vedettävä vm1968.
Viimeinen tissot kärsi taulun lakkaviasta, joten modifioin sen ulkoasua melko vapaalla kädellä käyttäen varastoon jääneitä automaaleja. Campingista alunperin puuttui toinen koneiston kiinnike ja näytössä oli hurjasti hapettumaa, nuo poistuivat onneksi hellästi pesten ja käyttäen hiomatahnaa sekä pumpulipuikkoa. Sen osoittimet pitää kyllä kiilloittaa uudelleen kun sopiva rako ilmenee. Rannekkeet on uusittu kaikkiin hiljattain.
Seinällä roikkuu Junghanssin punttikello ja seuraavana projektina on rompetorilta ostetun käkikellon koneiston läpikäynti. Jokaisen koneiston akselin ympäri on vuosien saatossa kiertynyt älytön pallo pölyä. Mutta näistä myöhemmin tuonnempana
Oma innostukseni kellotekniikkaan on erittäin tuore mutta mopo alkaa jo karata käsistä.
Mallit:
Certina New Art cal.25-652 27 kivinen automaatti vuosimalli ei tarkassa tiedossa, 60luvun loppu hyvä veikkaus.
Tissot Camping cal.28.5R-21 17 kivinen automaatti vm1957.
Tissot Seastar cal.781-1 17 kivinen vedettävä vm1968.
Viimeinen tissot kärsi taulun lakkaviasta, joten modifioin sen ulkoasua melko vapaalla kädellä käyttäen varastoon jääneitä automaaleja. Campingista alunperin puuttui toinen koneiston kiinnike ja näytössä oli hurjasti hapettumaa, nuo poistuivat onneksi hellästi pesten ja käyttäen hiomatahnaa sekä pumpulipuikkoa. Sen osoittimet pitää kyllä kiilloittaa uudelleen kun sopiva rako ilmenee. Rannekkeet on uusittu kaikkiin hiljattain.
Seinällä roikkuu Junghanssin punttikello ja seuraavana projektina on rompetorilta ostetun käkikellon koneiston läpikäynti. Jokaisen koneiston akselin ympäri on vuosien saatossa kiertynyt älytön pallo pölyä. Mutta näistä myöhemmin tuonnempana
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Foorumilaisten kelloja
Varmaan pari vuosikymmentä meni ilman kelloa, mutta nyt taas koko ajan ranteessa.
Itsellä käytössä Getatin paneraikopio ja isän vanha Omega Seamaster 50-luvulta. Ei kuitenkaan samanaikaisesti.
Aito Panerai tahi Anonimo kiehtoisivat.
Itsellä käytössä Getatin paneraikopio ja isän vanha Omega Seamaster 50-luvulta. Ei kuitenkaan samanaikaisesti.
Aito Panerai tahi Anonimo kiehtoisivat.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Foorumilaisten kelloja
Sain ekan kännykän vuonna 95 jolloin olen ollut ~13v ... Kännyssä oli kello jo tuolloin ja tämän takia ranteessani ei koskaan ole ollut kelloa, eikä sellaisen pitäminen tunnu mitenkään luontevalta
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Foorumilaisten kelloja
Tottakai herrasmiehellä kello pitää olla. Mekaaninen kello. Mielellään useampi sellainen.
Toki Suomessa on tässäkin ollut vähän eri kriteerit. Auton pitää olla T ja kelloja yksi ainoa, "kullitettu" Leijona anadigi, mikä istuu niin verkkopaidan kuin pikkutakinkin kanssa.
RT (toinen vasemmalta) oli oma ensiaskeleeni mekaanisten ihmemaailmaan vuonna 2000. Kello oli halpa (1000 €) siihen nähden, että se oli titaanikuorinen krono. "Fiksuna" miehenä ajattelin, että tällä kelpaa kokeilla, josko mekaaninen hilavitkutinkello sopisi ihan arkikäyttöön. En siis sitä yhtään varonut, kun vielä tuli netistä lueskeltua, että koneisto on "militaarimallin" Lemania 5100, joka kestää mitä vaan.
Ei kestänyt ... nyt on käsissä sitten kello, jonka koneistossa on pientä vikaa, mutta varaosia ei enää saa. Tähän tarttis saada hymiö, joka lyö itseään vasaralla päähän...
Ja tämä olisi oikeastaan keräilyharvinaisuus, koska tällaisia "isolla" minuuttilaskijalla (kuvassa ajanotto on pysäytetty aikaan 00:02:22) varustettuja ei hirveästi ole + kellossa on muitakin erikoisuuksia, kuten "takaperoinen" kehä (bezel, mitä lie suomeksi?), mikä toimii hyvin muna/parkkikellona. Tai siis toimi silloin, kun kehä vielä pyöri.
Eterna ja Sinn ovat nykypäivän peruskauraa Eta / Valjoux 7750 koneistolla.
Sitten kun ryhdyn rikkaaksi, valikoimiin liittyy Tag Heuer Grand Carrera, jonka kuorien sisällä sykkii Zenithin El Primero. Vasta tämän jälkeen voi alkaa katselemaan seuraavaa Alfaa
Toki Suomessa on tässäkin ollut vähän eri kriteerit. Auton pitää olla T ja kelloja yksi ainoa, "kullitettu" Leijona anadigi, mikä istuu niin verkkopaidan kuin pikkutakinkin kanssa.
RT (toinen vasemmalta) oli oma ensiaskeleeni mekaanisten ihmemaailmaan vuonna 2000. Kello oli halpa (1000 €) siihen nähden, että se oli titaanikuorinen krono. "Fiksuna" miehenä ajattelin, että tällä kelpaa kokeilla, josko mekaaninen hilavitkutinkello sopisi ihan arkikäyttöön. En siis sitä yhtään varonut, kun vielä tuli netistä lueskeltua, että koneisto on "militaarimallin" Lemania 5100, joka kestää mitä vaan.
Ei kestänyt ... nyt on käsissä sitten kello, jonka koneistossa on pientä vikaa, mutta varaosia ei enää saa. Tähän tarttis saada hymiö, joka lyö itseään vasaralla päähän...
Ja tämä olisi oikeastaan keräilyharvinaisuus, koska tällaisia "isolla" minuuttilaskijalla (kuvassa ajanotto on pysäytetty aikaan 00:02:22) varustettuja ei hirveästi ole + kellossa on muitakin erikoisuuksia, kuten "takaperoinen" kehä (bezel, mitä lie suomeksi?), mikä toimii hyvin muna/parkkikellona. Tai siis toimi silloin, kun kehä vielä pyöri.
Eterna ja Sinn ovat nykypäivän peruskauraa Eta / Valjoux 7750 koneistolla.
Sitten kun ryhdyn rikkaaksi, valikoimiin liittyy Tag Heuer Grand Carrera, jonka kuorien sisällä sykkii Zenithin El Primero. Vasta tämän jälkeen voi alkaa katselemaan seuraavaa Alfaa
- Liitteet
-
- Kerää koko sarja.JPG
- Kolme käyttistä, harrastepeli(?) ja perintökalleus.
- (169.51 KiB) Tiedosto ladattu 23671 kertaa
-
- Eternan konehuone.JPG
- Lasikantinen
- (130.75 KiB) Tiedosto ladattu 23671 kertaa
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- MacKaiwer
- Viestit: 116
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:41
- Car(s): Ex: 164 Super 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Foorumilaisten kelloja
Komeita aikarautoja on äijillä kyllä. Itsellä roikkuu ranteessa vain "peruspyssy" Seiko:
"If in doubt, flat out" Colin McRae 1968-2007
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Foorumilaisten kelloja
Mulla olis yks taskunauris, joka kaipaisi huoltoa. Tästä jollekin harrasteprojekti, saa vähän räplätä ja voin ehkä tarjota lämmintä kättä kaupanpäälle...
Re: Foorumilaisten kelloja
Insinörtillä hienon näköinen valikoima, joutu hetken siristelemään, että näki oliko toi vasemmanpuoleisin Eterna. Eikös muuten Eterna muuten tehnyt jonkinmoisen jälleenmyyntisopparin tässä viimeaikoina Suomeen? Ja täytyy lisätä, että Sinn tekee myös hyvin hienoja kelloja.
Tässä tällä hetkellä omassa ranteessa olevia kelloja (yksi kerrallaan kuitenkin)
Speedmaster Pro, 1861 koneistolla
upload
Tämä Stowa ETA:n 2824:llä
picture sharing
Tässä tällä hetkellä omassa ranteessa olevia kelloja (yksi kerrallaan kuitenkin)
Speedmaster Pro, 1861 koneistolla
upload
Tämä Stowa ETA:n 2824:llä
picture sharing
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Foorumilaisten kelloja
Tollanen pyörinny ranteessa 4-5kk. Minäkin pitkään ajattelin että "enhän mä nyt kelloa tarttee, mullahan on puhelin", olin väärässä, tämän impulssiostoksen mainos teki lähtemättömän vaikutuksen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Foorumilaisten kelloja
Jotenkin tuntuu että kännykkäkellot tosiaan korvasivat rannekellot melko tehokkaasti, mutta taitavat olla tulossa pikkuhiljaa takaisin käyttöön Hienoja arvokelloja teiltä löytyy! Jokaiseen mekaaniseen kelloon pitäisi kyllä kuulua tuo läpinäkyvä taustakuori, lienee kyllä hieman monimutkaisempi valmistaa vedenpitävyyttä silmälläpitäen.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Foorumilaisten kelloja
Vajaa vuosi sitten eräs foorumilainen kertoi, että "kolmekymppiset ei sitten enää käytä patterikelloja", joten ei auttanut kuin mennä kaupoille. Reiskan Freelancer osui omaan silmään ja nupissa on vakiona meikän nimikirjaimet, joten oli helppo valinta, vaikka perus automaatti onkin Ei ihan kuvan mukainen, oma tuli teräsrannekkeella (jolloin se on ilman keltaisia detaljeja), mutta ruskeella nahkalla olen silti mennyt uudesta asti.
Jos nyt saisi toisen ostaa, niin Zenithin Pilot Big Date olisi ranteessa.
PS. Ostokseni jälkeen on lähipiirin tullut samasta kaupasta 2xCarrera, 1xGrand Carrera Calibre 36 RS (Suomen ainoa?) ja viimeisenä Edoxin Grand Ocean. Pientä innostusta havaittavissa
Jos nyt saisi toisen ostaa, niin Zenithin Pilot Big Date olisi ranteessa.
PS. Ostokseni jälkeen on lähipiirin tullut samasta kaupasta 2xCarrera, 1xGrand Carrera Calibre 36 RS (Suomen ainoa?) ja viimeisenä Edoxin Grand Ocean. Pientä innostusta havaittavissa
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Foorumilaisten kelloja
Itse pidän nykyisin erittäin harvoin kelloa, enkä ole aikarautoihin muutenkaan koskaan hurahtanut. Käyttökellona joku 90-luvun puolivälin Orient viisarikello, jossa toki herätykset ja ajanotot yms. Onko se sitten joku krono, en minä näistä ymmärrä. Omaan silmääni se on kuitenkin hieno tummansinisine kellotauluineen ja kullitettuine yksityiskohtineen. Rakkain kello on kuitenkin Orientin teräksinen ja teräksisellä rannekkeella varustettu digitaalikello vuodelta -81. Sain sen kun oli niin hyvä kevätlukukauden todistus tokaluokalla Toimii edelleen. Siinä ei ole turhia toimintoja, vain päivämäärä ja taustavalo. Uusin haltuuni joutunut kello on komea hopeoitu taskukello, Made In CCCP. Pari kertaa olen juhlatilaisuuksissa käyttänyt. Sekin toimii ihan hienosti, mutta jonkin sortin huolto olis varmaan paikallaan.
Ukkivainaani oli kellointoilija. Usein piti jopa kahta kelloa yhtä aikaa, toista vasemmassa ja toista oikeassa kädessä
Ukkivainaani oli kellointoilija. Usein piti jopa kahta kelloa yhtä aikaa, toista vasemmassa ja toista oikeassa kädessä
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
- Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
- Paikkakunta: Hki
Re: Foorumilaisten kelloja
Mul on seittemän kelloa tos ikkunalaudalla ja näistä taasen joku jotain tiedusteli ja siinäpä sen sitten ihan itse tajusin: Mun on ehkä aika hankkia ELÄMÄ.....
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Foorumilaisten kelloja
Oli kello mikä tahansa, pidetään sitä ranteessa näin:
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- tumbe
- Viestit: 706
- Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
- Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
- Paikkakunta: Tampere
Re: Foorumilaisten kelloja
Kyllähän kello pitää ranteessa olla. Tähän asti itsellä määrä on korvannut laadun, jatkossa toisinpäin. Tosin tuleehan sitä olla aina tilanteeseen sopiva kello, arkeen, juhlaan ja liikuntaan/vesille. Tässä näitä:
Tissot käyttis ja ei käyttis
Tissot käyttis ja ei käyttis
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Foorumilaisten kelloja
Aikarauta on. Mallia Nokia X7-00...
Kello ollut viimeksi joskus 90-luvun alkupuolella, ja silloinkin se oli jo vanhanaikaista...,.
Kello ollut viimeksi joskus 90-luvun alkupuolella, ja silloinkin se oli jo vanhanaikaista...,.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Foorumilaisten kelloja
Mikäli käyttäisin rannekelloa ja päättäisin moiseen sijoittaa, tuollainen tumben alemmassa kuvassa vasemmanpuoleinen Tissot pääsisi omalla listalla melko korkealle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Foorumilaisten kelloja
Mielenkiintoinen ketju. Jos nippua olisi niin tämmöinen....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- hattoori
- Viestit: 217
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
- Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Foorumilaisten kelloja
Omassa kädessä kulkee tälläinen lonkku.
Seuravaaksi vois kartuttaa kokoelmaa automaattilla samalta merkiltä. Vaikka tyylin master collectionista.
Seuravaaksi vois kartuttaa kokoelmaa automaattilla samalta merkiltä. Vaikka tyylin master collectionista.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Foorumilaisten kelloja
Varoitus, tyhmä kysymys, mutta: Kelloa käyttämättömänä katson oikeudekseni kysyä, mitä tuo automaatti mahtaa kelloissa tarkoittaa? Autoissa ja muissa yhteyksissä merkitys suunnilleen selvä, mutta ei kai kello sentään itse aikaa ja päivää tiedä?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- hattoori
- Viestit: 217
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
- Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Foorumilaisten kelloja
Mekaaninen koneisto. Eli paljon hienomekaniikkaa, joka ainakin itseäni kiehtoo. Quartzit toimii paristolla ja automaatit vetämällä käsin, heiluttamalla jne.Alfissimo kirjoitti:Varoitus, tyhmä kysymys, mutta: Kelloa käyttämättömänä katson oikeudekseni kysyä, mitä tuo automaatti mahtaa kelloissa tarkoittaa? Autoissa ja muissa yhteyksissä merkitys suunnilleen selvä, mutta ei kai kello sentään itse aikaa ja päivää tiedä?
Automaatin sisukset
Re: Foorumilaisten kelloja
Tarkennetaan vielä sen verran, että automaatti tarkoittaa siis nimenomaan sellaista mekaanista kelloa, joka koneiston viritysmassan avulla vetää "itse itsensä" kulkiessaan ranteessa mukana. Tällaista kelloa ei tarvitse siis käsin vetää, jos sitä käyttää säännöllisesti tai hommaa esimerkiksi winder-laitteen, johon kellon tyrkkää pidemmän käyttämättömyyden ajaksi.
Mekaaninen kello ilman automatiikkaa vedetään puolestaan perinteiseen tyyliin nuppia pyörittelemällä.
Mekaaniset kellot (joka siis sisältää myös automaatit) toimivat täysin ilman elektroniikkaa.
Mekaaninen kello ilman automatiikkaa vedetään puolestaan perinteiseen tyyliin nuppia pyörittelemällä.
Mekaaniset kellot (joka siis sisältää myös automaatit) toimivat täysin ilman elektroniikkaa.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Foorumilaisten kelloja
Onkos tässä oikeasti olemassa kahta koulukuntaa, paidan päällä ja alla? Itse pidin intissä paidan päällä ihan vaan siitä syystä että nahka ei ollut tottunut killuttimiin nyt kello pysyy paidan alla..Vittorio Jano kirjoitti:Oli kello mikä tahansa, pidetään sitä ranteessa näin:
Tumbella hienoja tissotteja, eteenkin tuo prc200 (?) on saanut paljon huomiota myös ulkomaisilla kellofoorumeilla. Onko ihan suomalaisen välittäjän kautta hankittuja?
Pitää kyllä laittaa itsellekkin tilaukseen säilytyslaatikko, ei noita saa pöydällä makoiluttaa
Automaatista vielä senverran että koneiston takapuolella on puolikuun muotoinen roottori joka pyörii painovoiman ansiosta kättä liikutettaessa ja vetää näin jousta, joka antaa voimaa koneistolle. Jos on erittäin aktiivinen ihminen niin hänen ei tarvitse koskaan vetää automaattiaan vetonupista. Mutta jos tekee päätteen edessä hommia päivät pitkät niin ei se jousikaan lataannu..
Automaatiesta kun saatiin asiaa niin eräs henkilö maailmalla on teettänyt itselleen kivan alfa aiheisen roottorin
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Foorumilaisten kelloja
Ääh, nopeat söi taas hitaat eli tuli jo kommentti sillä välin kun rustasin omaani.
Mekaaninen koneisto toimii jousen voimalla. Jousi pyrkii pyörittämään rattaita ja niihin kytkettyjä viisareita kovaa kyytiä, mutta ratasketjun toiseen päähän on viritetty liipotin, joka jarruttaa menoa & pyrkii pitämään sen tasaisena. Tällainen kello pitää vetää parin päivän välein.
Automaatti tulikin jo selitettyä. Krono (chronograph) on ajanotolla varustettu kello. Tämä ja muut "komplikaatiot", kuten päivä/viikonpäivä/kuukausi -näytöt yms. lisäävät aika tavalla mekaanisen kellon monimutkaisuutta = hinta ja koneiston koko kasvavat. Lisätoiminnot vaativat myös ylimääräisiä nuppeja ja painikkeita asetusten tekemiseen esim. kellon pysähdyttyä, joten "hilavitkutinmallit" eivät pääsääntöisesti ole vesitiiviitä. Omista kelloistani vain yksi, RT, on vesitiivis eikä sekään ole mikään sukelluskello.
Syy lasisten takakansien harvinaisuuteen ei siis ole niinkään niiden vesitiiviydelle aiheuttamat ongelmat, vaan lisääntynyt koko/paino (verrattuna ohueen ja kaarevaan metallikanteen) ja koneiston viimeistelytarve. Nämä RW:t, Zenithit yms. huippumerkit ovat joka tapauksessa viimeisen päälle viimeisteltyjä, mutta bulkkikoneistot voivat olla aika karuja. Laitan liitteeksi Lemania 5100:n kuvan. Tämä koneisto koostuu siis pellistä stanssatuista lätkistä ja suurelta osin muovirattaista.
"Patterikellojakin" on sellaisia, mitkä eivät patteria tarvitse.
Citizen EcoDrive toimii aurinkoenergialla. Kellotaulussa on aurinkokenno, joka lataa akkua. Muutoin koneisto on samalainen kuin patterikelloissa eli mekaniikkaa on aika vähän, kun viisareita liiketellaan aikalaila suoraan jonkinlaisilla askelmoottoreilla.
Seiko Kinetic taas lataa akkunsa pyörivän punnuksen ja siihen liitetyn generaattorin avulla.
Seiko Spring Drive on uusin kotkotus. Se on aidosti mekaaninen koneisto - käyttövoima tulee vieteristä. Tässä kellossa vain on korvattu mekaaninen liipotin "sähköjarrulla" eli generaattorilla, joka jarruttaa menoa, estäen jouseen ladattua energiaa purkautumasta hallitsemattomasti, ja joka samalla tuottaa energian kvartsikoneistolle, joka säätää pyörimisnopeutta. Etuina ovat mm. parempi tarkkuus ja täysin tasainen viisarien liike. Mekaanissa kelloissa liipotin vitkuttaa edestakaisin yleensä 3 Hz taajuudella ja kronoissa 4 Hz, joten kronojen ajanoton teor. tarkkuus on korkeintaan 1/8 s (koska viisarit nytkähtävä kahdesti jokaisen liipottimen syklin aikana).
Mekaanisilla kelloilla käyntitarkkuus on karkeasti ottaen sellainen, että heittoa tulee päivässä saman verran kuin kvartsikellolla kuukaudessa. 7 s/päivä voi äkkipäätä tuntua heikolta suoritukselta, mutta vuorokaudessa on sentään 86 400 sekuntia, joten suhteellinen virhe on vain 0,008 %. Ei loppujen lopuksi hullummin mekaniikalta?
PS. kiva nähdä, että monellakin on mopo keulinut paljon pahemin kuin itsellä.
Mekaaninen koneisto toimii jousen voimalla. Jousi pyrkii pyörittämään rattaita ja niihin kytkettyjä viisareita kovaa kyytiä, mutta ratasketjun toiseen päähän on viritetty liipotin, joka jarruttaa menoa & pyrkii pitämään sen tasaisena. Tällainen kello pitää vetää parin päivän välein.
Automaatti tulikin jo selitettyä. Krono (chronograph) on ajanotolla varustettu kello. Tämä ja muut "komplikaatiot", kuten päivä/viikonpäivä/kuukausi -näytöt yms. lisäävät aika tavalla mekaanisen kellon monimutkaisuutta = hinta ja koneiston koko kasvavat. Lisätoiminnot vaativat myös ylimääräisiä nuppeja ja painikkeita asetusten tekemiseen esim. kellon pysähdyttyä, joten "hilavitkutinmallit" eivät pääsääntöisesti ole vesitiiviitä. Omista kelloistani vain yksi, RT, on vesitiivis eikä sekään ole mikään sukelluskello.
Syy lasisten takakansien harvinaisuuteen ei siis ole niinkään niiden vesitiiviydelle aiheuttamat ongelmat, vaan lisääntynyt koko/paino (verrattuna ohueen ja kaarevaan metallikanteen) ja koneiston viimeistelytarve. Nämä RW:t, Zenithit yms. huippumerkit ovat joka tapauksessa viimeisen päälle viimeisteltyjä, mutta bulkkikoneistot voivat olla aika karuja. Laitan liitteeksi Lemania 5100:n kuvan. Tämä koneisto koostuu siis pellistä stanssatuista lätkistä ja suurelta osin muovirattaista.
"Patterikellojakin" on sellaisia, mitkä eivät patteria tarvitse.
Citizen EcoDrive toimii aurinkoenergialla. Kellotaulussa on aurinkokenno, joka lataa akkua. Muutoin koneisto on samalainen kuin patterikelloissa eli mekaniikkaa on aika vähän, kun viisareita liiketellaan aikalaila suoraan jonkinlaisilla askelmoottoreilla.
Seiko Kinetic taas lataa akkunsa pyörivän punnuksen ja siihen liitetyn generaattorin avulla.
Seiko Spring Drive on uusin kotkotus. Se on aidosti mekaaninen koneisto - käyttövoima tulee vieteristä. Tässä kellossa vain on korvattu mekaaninen liipotin "sähköjarrulla" eli generaattorilla, joka jarruttaa menoa, estäen jouseen ladattua energiaa purkautumasta hallitsemattomasti, ja joka samalla tuottaa energian kvartsikoneistolle, joka säätää pyörimisnopeutta. Etuina ovat mm. parempi tarkkuus ja täysin tasainen viisarien liike. Mekaanissa kelloissa liipotin vitkuttaa edestakaisin yleensä 3 Hz taajuudella ja kronoissa 4 Hz, joten kronojen ajanoton teor. tarkkuus on korkeintaan 1/8 s (koska viisarit nytkähtävä kahdesti jokaisen liipottimen syklin aikana).
Mekaanisilla kelloilla käyntitarkkuus on karkeasti ottaen sellainen, että heittoa tulee päivässä saman verran kuin kvartsikellolla kuukaudessa. 7 s/päivä voi äkkipäätä tuntua heikolta suoritukselta, mutta vuorokaudessa on sentään 86 400 sekuntia, joten suhteellinen virhe on vain 0,008 %. Ei loppujen lopuksi hullummin mekaniikalta?
PS. kiva nähdä, että monellakin on mopo keulinut paljon pahemin kuin itsellä.
- Liitteet
-
- lemania5100.jpg
- (85.94 KiB) Tiedosto ladattu 23211 kertaa
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Foorumilaisten kelloja
Vaikka et ollut ensimmäinen niin tämä oli silti erittäin hyvä postaus ^
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
- Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
- Paikkakunta: Hki
Re: Foorumilaisten kelloja
Mitenkäs....mitenkäs.....mitenkäs mä nyt vasta tajusin et Alfistit (ok, pieni osa ainakin...) ovatkin elitistejä....Ja mitenkäs mä nyt vasta tajusin et sitähän mä itsekin näyn olevani . Tosin mun Alfa (auto) ja Lambretta-kellot eivät ole hinnaltaan edes yhteensä liki jotain täällä nähtyä....tyylissä kyllä pärjätään ....
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Foorumilaisten kelloja
Ihan hauska topikki.
Ite noista kellon rakkineista niin välitä.. mutta näköjään niitä on kumminkin kertyny jonkin verran. Seinillä näyttäis olevan Beckkeri, swartsu, helkaman sähkömekaaninen, sit hyllyillä vakuutuskello ja kinzlen napolleoninhattu. Kaippa niitä tuolla lisääkin jossain on.
Mukana kannettavia kelloja on.. tasku ja käsimallisia lähinnä mekaanisia ja taitaa olla pääosin etan koneilla.
Kaikki on ite huolettuja, kasattuja tahikka tehtyjä.
Tuossa on tuommonen, säästin tein ite kuoret ja viimeistelin hiukan koneistoa.
Samaa sarjaa hiukan erilainen.
ja tois puolelta
Samasta sarjasta toisenlaisella taululla ja väärillä sojoittimilla.
Tommosista oli tuossa kuvatuksia valmiina.
Ite noista kellon rakkineista niin välitä.. mutta näköjään niitä on kumminkin kertyny jonkin verran. Seinillä näyttäis olevan Beckkeri, swartsu, helkaman sähkömekaaninen, sit hyllyillä vakuutuskello ja kinzlen napolleoninhattu. Kaippa niitä tuolla lisääkin jossain on.
Mukana kannettavia kelloja on.. tasku ja käsimallisia lähinnä mekaanisia ja taitaa olla pääosin etan koneilla.
Kaikki on ite huolettuja, kasattuja tahikka tehtyjä.
Tuossa on tuommonen, säästin tein ite kuoret ja viimeistelin hiukan koneistoa.
Samaa sarjaa hiukan erilainen.
ja tois puolelta
Samasta sarjasta toisenlaisella taululla ja väärillä sojoittimilla.
Tommosista oli tuossa kuvatuksia valmiina.
Tuo särähtää korvassa pahemmin kuin nastakäynti taikka swartsu. Kun puhutaan mekaanisista kelloista. Hienoa mekanikkaa kuuloistais paremmalta.hattoori kirjoitti: Eli paljon hienomekaniikkaa,
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Foorumilaisten kelloja
Käyttikset
Tissot PRS 516
Omani eroaa tuosta siinä, että ranneke on yksivärinen (metalli).
Certina DS Podium
Tuosta oma eroaa siinä että pienet kellotaustat ei ole mustat vaan jotain grafiitin /titaanin/tumman harmaan sävyisiä.
Sen lisäksi löytyy iso-isältä periytynyt sveitsiläinen "kultakello" josta mulla ei ole oikein mitään hajua muuta kuin että se on 60-luvun puolivälissä hankittu.
Kellotaulussa on tekstit ylhäältä alaspäin: Rigi - 25 jewels - Automatic - << X - 68>> - swiss made ja taustapuolella tekstit: incabloc - anti magnetic - swiss made -waterproof.
Tissot PRS 516
Omani eroaa tuosta siinä, että ranneke on yksivärinen (metalli).
Certina DS Podium
Tuosta oma eroaa siinä että pienet kellotaustat ei ole mustat vaan jotain grafiitin /titaanin/tumman harmaan sävyisiä.
Sen lisäksi löytyy iso-isältä periytynyt sveitsiläinen "kultakello" josta mulla ei ole oikein mitään hajua muuta kuin että se on 60-luvun puolivälissä hankittu.
Kellotaulussa on tekstit ylhäältä alaspäin: Rigi - 25 jewels - Automatic - << X - 68>> - swiss made ja taustapuolella tekstit: incabloc - anti magnetic - swiss made -waterproof.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Re: Foorumilaisten kelloja
Käyttökellona tikittää Omega Seamaster Aqua Terra (8500) automaatti. Rymykellona ja pukukellona sitten jotain muuta. Toivottavasti nämä riittävät. Kierrän kellokaupat tarkoituksella kaukaa.
- Liitteet
-
- 23113422106001_main[1].jpg
- (72.58 KiB) Tiedosto ladattu 23098 kertaa
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Foorumilaisten kelloja
Tuodaampa esille laatikon pohjalla lymyillyt taskunauris. Tästä en tiedä onko se "lintu vai kala". Kulahtaneet teräskuoret viittaavat pula-aikaan (30-40luvuille?) mutta mitään merkintöjä valmistajasta en ole löytänyt. Koneisto on ollut kädessä ja näyttötaulu vaikuttaisi olevan jonkin sortin keramiikkaa? Olen nähnyt muitakin vanhoja taskukelloja samantyyppisillä numeroilla mutta teräskuorisia ei ole vielä tullut muita vastaan..Osaako teistä sanoa tästä nauriista jotain?
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Foorumilaisten kelloja
Carlos! törkeän hienoja ja uniikkeja laitteita sulla, jos on projektien välivaiheista kuvia niin laita ihmeessä näkyviin! Oletko ihan harrastaja vai ammatinharjoittaja?
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Foorumilaisten kelloja
Eikös se taaksepäin (vastapäivään) pyörivä kehä ole se tavallinen ratkaisu. Jos siis ylensä pyörii.insinörtti kirjoitti: kellossa on muitakin erikoisuuksia, kuten "takaperoinen" kehä (bezel, mitä lie suomeksi?), mikä toimii hyvin muna/parkkikellona.
Kaikissa ns. sukelluskelloissahan kehä pyörii taaksepäin turvallisuussyistä.
Vai onko tässä tapauksessa takaperoinen eteenpäin pyörivä?
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
Re: Foorumilaisten kelloja
Itse rakastan tyylikkäitä rannekelloja, mutta kun ei semmoseen klassikkoon ole ainakaan vielä rahaa, niin on tullut tykästyttyä jenkkiläisen Nixonin tuotantoon... Ne on ainakin sopivan tyylikäitä omaan makuun ja persoonallisiakin...
Itsellä tällä hetkellä kolme erilaista Nixonia... Haluaisin vielä jonkun semmosen tyylikään ruskealla nahkarannekkeella...
EDIT: Jos ei puhuta rannekelloista niin seinälle on onnistuttu hankkimaan pari Vitran Nelsonin klassikkoa...
Itsellä tällä hetkellä kolme erilaista Nixonia... Haluaisin vielä jonkun semmosen tyylikään ruskealla nahkarannekkeella...
EDIT: Jos ei puhuta rannekelloista niin seinälle on onnistuttu hankkimaan pari Vitran Nelsonin klassikkoa...
- Liitteet
-
- smallplayer_watch.jpg
- Nixon the Player
- (16.31 KiB) Tiedosto ladattu 23031 kertaa
-
- nixon-banks-watch-gunmetal.jpg
- Nixon the Banks
- (22.91 KiB) Tiedosto ladattu 23031 kertaa
-
- A028-000-view1.jpg
- Nixon the Rotolog
- (16.92 KiB) Tiedosto ladattu 23031 kertaa
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Foorumilaisten kelloja
Tarkoitin takaperoisella, että numerot kasvavat vastapäivään mennessa ts. kehä mittaa jäljellä olevaa aikaa. Hlökohtaisesti en ymmärrä, mitä järkeä on laittaa se normaali kehä kronoon, jonka ajanottotoiminto on nopeampi käyttää, tarkempi ja yltää jopa 12 tuntiin asti. Ratkaisu ei ole edes verrattavissa vyöhön + henkseleihin, vaan vyöhön + pyykkinaruun.Tommi kirjoitti:Eikös se taaksepäin (vastapäivään) pyörivä kehä ole se tavallinen ratkaisu.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Foorumilaisten kelloja
S.U.F FF.A 03/20
Breitling Snowbirds old navitimer serie limitee 0252/1000
ja kauhee liuta Suuntoja joka lajiin.
Breitling Snowbirds old navitimer serie limitee 0252/1000
ja kauhee liuta Suuntoja joka lajiin.
Brittiläinenkään rauta EI ruostu
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Foorumilaisten kelloja
Onhan noita romuja kertynyt jonkun verran matkan varrella.
Tässä muutamia:
Seiko Ananta Double Retrograde Automatic ja Omega Seamaster PO:
Citizen Alarm Date v.1973:
Tässä muutamia:
Seiko Ananta Double Retrograde Automatic ja Omega Seamaster PO:
Citizen Alarm Date v.1973:
-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Foorumilaisten kelloja
Minun keräilyni on alkanut keskittymään 60/70-luvun friikki-Hamiltoniehin, mutta aloitetaan jo pois myydyistä Heuereista.
Heuerin päänavaus sukeltajakrono markkinoille. Tehty Ranskassa, koska Heuer ei ollut varma markkinan koosta...
LeMania 5100 koneistoinen Heuer. Lähes samaa kelloa sai myös LeJourina
Heuerin halpiskrono, eli Jacky Ickx. Infernaalisen huono koneisto, mutta kunnon friikki-design. Jos koneistosta olisi yhtään mihinkään, niin en olisi ikinä luopunut siitä.
P.s. Nuo kaksi ensimmäistä kuvaa eivät ole minun ottamiani.
-J
Heuerin päänavaus sukeltajakrono markkinoille. Tehty Ranskassa, koska Heuer ei ollut varma markkinan koosta...
LeMania 5100 koneistoinen Heuer. Lähes samaa kelloa sai myös LeJourina
Heuerin halpiskrono, eli Jacky Ickx. Infernaalisen huono koneisto, mutta kunnon friikki-design. Jos koneistosta olisi yhtään mihinkään, niin en olisi ikinä luopunut siitä.
P.s. Nuo kaksi ensimmäistä kuvaa eivät ole minun ottamiani.
-J
Viimeksi muokannut J, 23 Loka 2012, 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Foorumilaisten kelloja
Tämä on hieno. Jos joskus saan aikaiseksi hommata mekaanisen kronon niin se on ehdottomasti 5100-pohjainen pääakselissa olevalla minuuttikädellä eikä mitään 7750-roskaa.
-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Foorumilaisten kelloja
7750 on kyllä levinnyt aikaa laajasti..jaacco kirjoitti:Tämä on hieno. Jos joskus saan aikaiseksi hommata mekaanisen kronon niin se on ehdottomasti 5100-pohjainen pääakselissa olevalla minuuttikädellä eikä mitään 7750-roskaa.
Tässä on minun 60-luvun Hamilton automitic dress watch, pannurungolla:
60-luvun lopun Hamilton pan-europ 701 auto viisiosaisella taululla:
70-lukulainen Hamilton auto:
-J
Viimeksi muokannut J, 23 Loka 2012, 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Foorumilaisten kelloja
Hamilton chrono-matic. Heuer Autavia/Monacon, ja Breitlingin chrono-maticin sisarmalli (caliber 11). Maailman ensimmäinen automaattikrono. Ennen kuin Zenith miehet hyökkää, niin caliber 11 oli ensimäisen automaattikronopatentin haltija, vaikkei se ollutkaan yhte hienosti integroitukoneisto, kuin El Primerossa...
Ehdoton suosikkini.
Tässä sitten yhteiskuva + kaksi lisää: Toinen vasemmalta on 60-luvun lupun Hamilton auto, kolmas vasemmalta, Hamilton 600 super compressor sukeltajankello:
Lisää, kunhan saan otettua kuvia..
-J
Ehdoton suosikkini.
Tässä sitten yhteiskuva + kaksi lisää: Toinen vasemmalta on 60-luvun lupun Hamilton auto, kolmas vasemmalta, Hamilton 600 super compressor sukeltajankello:
Lisää, kunhan saan otettua kuvia..
-J
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Foorumilaisten kelloja
Seiko Kinetic Auto Relay. Joululahja vaimolta 1999; maksoi silloin n. 2000 mk. Seiko teki ensimmäiset kinetic auto relay-kellot juuri kyseisenä vuonna, mutta ei tuo ainakaan ole kärsinyt lastentaudeista Normaalin rannekellon sai tuolloin alle satasella...
Tämä on ollut hyvä ja hauska laite. Aluksi pelkkänä juhlakaluna, mutta jo 10 vuotta ihan jokapäiväisessä käytössä. Tuohan on automaatti, joka lataa "akkua" eli jonkinlainen "hybridi". Tuon kun jättää pöydälle pariksi päiväksi, niin viisarit pysähtyy mutta kello käy silti. Akun kesto on 4 vuotta: käyttöönotto tapahtuu heilauttamalla kelloa niin, että roottori pyörähtää kunnolla ja kas kummaa-viisarit siirtyvät itsestään oikeaan aikaan! Lasten mielestä tosi hauska laite...
Mantalla ajellessani ajotapahtumissa käytän ensimmäistä omistamaani rannekelloani. Joululahja vuodelta 1969: Leijona, terästä ja 17 rubis
Tämä on ollut hyvä ja hauska laite. Aluksi pelkkänä juhlakaluna, mutta jo 10 vuotta ihan jokapäiväisessä käytössä. Tuohan on automaatti, joka lataa "akkua" eli jonkinlainen "hybridi". Tuon kun jättää pöydälle pariksi päiväksi, niin viisarit pysähtyy mutta kello käy silti. Akun kesto on 4 vuotta: käyttöönotto tapahtuu heilauttamalla kelloa niin, että roottori pyörähtää kunnolla ja kas kummaa-viisarit siirtyvät itsestään oikeaan aikaan! Lasten mielestä tosi hauska laite...
Mantalla ajellessani ajotapahtumissa käytän ensimmäistä omistamaani rannekelloani. Joululahja vuodelta 1969: Leijona, terästä ja 17 rubis
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Foorumilaisten kelloja
^Velipoika oli tuohon aikaan YK-joukoissa Libanonissa ja osti jonkun vastaavan, mutta muistan että oli juuri Seiko Kinetic malliltaan ja olisi Suomessa maksanut jotain pari tuhatta markkaa ja tuolta etelästä sen osti 500 markkaan. Vieläkin käytössä velipojalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Foorumilaisten kelloja
peksu kirjoitti:Seiko Kinetic Auto Relay. Joululahja vaimolta 1999; maksoi silloin n. 2000 mk. Seiko teki ensimmäiset kinetic auto relay-kellot juuri kyseisenä vuonna, mutta ei tuo ainakaan ole kärsinyt lastentaudeista Normaalin rannekellon sai tuolloin alle satasella...
Tuohan on automaatti, joka lataa "akkua" eli jonkinlainen "hybridi".
Jos nyt tarkkoja ollaan niin Kinetic ei ole automaatti vaan akkua lataava kvartsikello, joka varastoi energiaa liikkeestä.
Itsellä on myös pari Kinetic:iä, joista toinen autorelay vm.2000. SQ50 Titanium on pari vuotta vanhempi. Molemmat maksoivat alennuksineen uusina jotain 1200 mk.
Tässä vielä sama perhepotretti pimeässä. SQ50:n lume on täysin suvereeni kaikkiin näkemiini kelloihin verrattuna.
- Pankkiiri
- Viestit: 92
- Liittynyt: 21 Kesä 2012, 17:06
- Car(s): GTV 3.0 V6 1999
Alfetta GTV 1980 - Paikkakunta: Sveitsi
Re: Foorumilaisten kelloja
Hienoja kelloja porukalta loytyy.
Puvun kanssa miehen ei sovi kovin paljon "koruja" kaytella. Kaytannossa on kello, kalvosinnapit (vihkisormus, maks yksi sormus toisessa kadessa) ja that's it. Yksi hillitty pinssi on sallittua. Edella mainittuun jos lahtee jotain lisaamaan niin alkaa nayttaa overilta.
Tuossa on oma jokapaivainen kelloni, Rolex Submariner. Jos puku ja kalvosinnapit eivat tuon kanssa sovi niin yleensa vaihda Mondainen ranteeseen.
Huom. Tyohaalarini on puku, eli puku on paalla viisi paivaa viikossa.
Puvun kanssa miehen ei sovi kovin paljon "koruja" kaytella. Kaytannossa on kello, kalvosinnapit (vihkisormus, maks yksi sormus toisessa kadessa) ja that's it. Yksi hillitty pinssi on sallittua. Edella mainittuun jos lahtee jotain lisaamaan niin alkaa nayttaa overilta.
Tuossa on oma jokapaivainen kelloni, Rolex Submariner. Jos puku ja kalvosinnapit eivat tuon kanssa sovi niin yleensa vaihda Mondainen ranteeseen.
Huom. Tyohaalarini on puku, eli puku on paalla viisi paivaa viikossa.
Re: Foorumilaisten kelloja
mulla on myös yksi Kinetic mutta ei käytössä , koska paskana toista kertaa, kerran jo korjattu taisi olla silloin pari vuotta vanha, piti äsken testata kun en muistanut mikä vika siinä oli, mutta tuntuu pysähtelevän...surkea laitos.peksu kirjoitti:Seiko Kinetic Auto Relay. Joululahja vaimolta 1999; maksoi silloin n. 2000 mk. Seiko teki ensimmäiset kinetic auto relay-kellot juuri kyseisenä vuonna, mutta ei tuo ainakaan ole kärsinyt lastentaudeista Normaalin rannekellon sai tuolloin alle satasella...
Tämä on ollut hyvä ja hauska laite. Aluksi pelkkänä juhlakaluna, mutta jo 10 vuotta ihan jokapäiväisessä käytössä.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Foorumilaisten kelloja
On noistakin projekteista kuvia jossain.. e:kliks tuolla oli jotain alkutaipaleelta.Mokomakin kirjoitti:Carlos! törkeän hienoja ja uniikkeja laitteita sulla, jos on projektien välivaiheista kuvia niin laita ihmeessä näkyviin! Oletko ihan harrastaja vai ammatinharjoittaja?
Ei tästä kyllä harrastusta tule. Koulu käyty ja hommia painettu. Lähinnä suunnittelua ja valmistusta.
Nyt tosin hiukan loitottu tuosta koulutuksesta lähemmäs aikaisempia koulutuksia.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Foorumilaisten kelloja
Tässä myös yksi vaihtoehto.....Yksinkertainen ja äärettämän kaunis.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
Re: Foorumilaisten kelloja
Hienoja kelloja näyttää alfa-väellä olevan. Glideslope:n Ananta ja Seamaster sekä Pankkiirin Rolex on kumminkin jotain omaa luokkaansa... Tekee vaikutuksen. Uusi automaatti ois mullakin mielessä, oon jo pidempään miettinyt että pitäis itseni sellaisella palkita. Nyt viikonloppuna pitäisi lähteä Seattleen Bojon tehtaalle kurssille, ehkä sieltä tarttuu ranteeseen jotain mukavaa... Netistä kattelin että Raymond Weil:it on edullisempia tuolla ison veden takana kuin täällä. Tällä hetkellä tilanteesta riipuen mukana kulkee TW Steel TW127 (hupikello), Tag Heuer Carrera (tarkoitus ehkä joku muu) tai Tissot PRC200 (työkello).
If it ain't Boeing, I'm not going
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Foorumilaisten kelloja
Omani ostin about samaan rahaan Suomesta, kuin mitä olisi maksanut epämääräisissä jenkkinettikaupoissa. Laita privaa jos olet pk-seudulla ja tuollaista hankkimassa!Crockett kirjoitti:Netistä kattelin että Raymond Weil:it on edullisempia tuolla ison veden takana kuin täällä.
EDIT: Kellomies löytyy hyllystä
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Foorumilaisten kelloja
Omat kellot:
Certina DS-2, 60-luvun loppupuolelta/70-luvun alusta, isältä saatu joskus 80-luvun alussa.
Citizen Eco-Drive
Citizen kvartsi
Junghans titaanirannekello, Saksanreissun tuliainen 80-luvulta.
Slava-kopioita pari kappaletta, mekaanisia automaatteja.
Sekalainen kokoelma rikkinäisiä kelloja mm. Eternamatic.
Luotettava seinäkello Junghans Resonic, 60/70-luku.
Nämä ulkomuistista vedettynä
edit: oletteko lukeneet tätä hyvää suomalaista kellokirjaa?
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513161692
Certina DS-2, 60-luvun loppupuolelta/70-luvun alusta, isältä saatu joskus 80-luvun alussa.
Citizen Eco-Drive
Citizen kvartsi
Junghans titaanirannekello, Saksanreissun tuliainen 80-luvulta.
Slava-kopioita pari kappaletta, mekaanisia automaatteja.
Sekalainen kokoelma rikkinäisiä kelloja mm. Eternamatic.
Luotettava seinäkello Junghans Resonic, 60/70-luku.
Nämä ulkomuistista vedettynä
edit: oletteko lukeneet tätä hyvää suomalaista kellokirjaa?
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513161692
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Foorumilaisten kelloja
Tämä on hieno kirja ja oikeasti suositeltava ostos mikäli on yhtään kiinnostunut rannekelloista!AlfaTom kirjoitti:oletteko lukeneet tätä hyvää suomalaista kellokirjaa?
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513161692
Vuorenpää pitää muuten myös "Miehemme ajassa" -kelloaiheista palstaa Suomen Top Gear -lehdykässä.