159 1,9 JTD:n kytkin
Valvoja: Moderators
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
159 1,9 JTD:n kytkin
Alkoi sitten liika vääntö lipsuttamaan kytkintä kiihdyttäessä alkaen kolmosvaihteesta. Vielä tuo toimii varovasti ajaessa ja sain nykäistyä veneenkin trailereineen sillä ylös luiskalta, mutta tuntuma on vähän...hmm...pehmeä. Murhe ilmeni ensimmäisen kerran vauhdikkaan moottoritieajon päätteeksi.
Uusi kytkin sinne on pakko kuitenkin ehtiessä asentaa, ettei jonnekin jorpakkoon jää ihmettelemään tyhmyyttään.
Optiot lienevät:
-Pelkkä uusi alkuperäinen kytkinlevy
-Vauhtipyörä siihen kaveriksi
-Jokin pitävämpi kytkinlevy entisellä tai uudella alkuperäisellä vauhtipyörällä
-Pitävä levy ja kiinteä vauhtipyörä
Jotenkin tuo viimeinen vaihtoehto ei inspiroi, ettei tarvitse alkaa kohta pohtia uuden vaihteistonkin hankintaa.
Perusversioiden hankintapaikat ovat tiedossa, mutta vinkkejä ns. parempien kytkinlevyjen löytämiseksi kaipaisin. Näistä tietysti mahdolliset kokemuksetkin olisi hyvä kuulla.
Olikos se nimimerkki "Zulak", kun näitä dieseleiden voimansiirtoja harrastusluonteisesti rikkoi ja vahvisti vuoronperään?
Uusi kytkin sinne on pakko kuitenkin ehtiessä asentaa, ettei jonnekin jorpakkoon jää ihmettelemään tyhmyyttään.
Optiot lienevät:
-Pelkkä uusi alkuperäinen kytkinlevy
-Vauhtipyörä siihen kaveriksi
-Jokin pitävämpi kytkinlevy entisellä tai uudella alkuperäisellä vauhtipyörällä
-Pitävä levy ja kiinteä vauhtipyörä
Jotenkin tuo viimeinen vaihtoehto ei inspiroi, ettei tarvitse alkaa kohta pohtia uuden vaihteistonkin hankintaa.
Perusversioiden hankintapaikat ovat tiedossa, mutta vinkkejä ns. parempien kytkinlevyjen löytämiseksi kaipaisin. Näistä tietysti mahdolliset kokemuksetkin olisi hyvä kuulla.
Olikos se nimimerkki "Zulak", kun näitä dieseleiden voimansiirtoja harrastusluonteisesti rikkoi ja vahvisti vuoronperään?
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Miksi kiinteä vauhtipyörä rikkoisi laatikon..?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Keltsilläkin voisi olla kokemusta aiheesta 

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Kiinteää vauhtipyörä käytettäessä ainoastaan kytkinlevyn jouset "kuolettavat" kampiakselilta laatikkoon tulevia iskuja. Kaksoismassa VP:ssä on paljon isommat sekä pidemmät jouset tähän tarkoitukseen. Omassa tuon huomasi selvästi, kun asensin kiinteän VP:n. Alle 1700rpm ei tuntunut enään hyvältä ajaa...
Itse suosittelisin uutta kytkinlevyä ja jäykempää asetelmaa. Koska nämä ei ole maailmallakaan kovinkaan suosittuja virityskohteita, niin sopivien osien metsästäminen saattaa viedä aikaa, eikä välttämättä edes löydy. JTDm:ssä on ilmeisesti GM:n laatikko, mutta asetelma sekä levy ovat eri kuin Opeleissa ja Saabeissa, näin ainakin 156 20V JTDm:ssä
Mikäli vanha vahtipyörä "helisee" pudotettaessa lattialle n. 5cm korkeudelta, kannattaa myös se vaihtaa.
Itse suosittelisin uutta kytkinlevyä ja jäykempää asetelmaa. Koska nämä ei ole maailmallakaan kovinkaan suosittuja virityskohteita, niin sopivien osien metsästäminen saattaa viedä aikaa, eikä välttämättä edes löydy. JTDm:ssä on ilmeisesti GM:n laatikko, mutta asetelma sekä levy ovat eri kuin Opeleissa ja Saabeissa, näin ainakin 156 20V JTDm:ssä

Mikäli vanha vahtipyörä "helisee" pudotettaessa lattialle n. 5cm korkeudelta, kannattaa myös se vaihtaa.
"No smoke => no power => no hope"
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Näinhän se on. Huhujen perusteella tuo laatikko ei mikään ikikestävä ole, vaikka käyttömukavuudeltaankaan se ei ole kaksinen. Jos ne nyt toisiaan poissulkevia ominaisuuksia sitten olisivatkaan.
Gt:seen näin joskus jossain myynnissä jotain "parempaa" kytkintä, mutta se tuskin käy, kun pannu ja laatikko ovat summittaista iskutilavuutta lukuunottamatta eri perhettä. Enkä löydä enää sitäkään lättyä mistään.
Valeo kyllä tekee tuollaisia, mutta...
http://www.valeoservice.com/data/master ... df?rnd=251
Pitänee seikkailla ulkomaisilla foorumeilla nuuhkimassa. Alkaakin Italian taito olla taas harjoituksen tarpeessa.
Gt:seen näin joskus jossain myynnissä jotain "parempaa" kytkintä, mutta se tuskin käy, kun pannu ja laatikko ovat summittaista iskutilavuutta lukuunottamatta eri perhettä. Enkä löydä enää sitäkään lättyä mistään.
Valeo kyllä tekee tuollaisia, mutta...
http://www.valeoservice.com/data/master ... df?rnd=251
Pitänee seikkailla ulkomaisilla foorumeilla nuuhkimassa. Alkaakin Italian taito olla taas harjoituksen tarpeessa.
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Katopa tuon linkin tarjontaa, näyttää olevan JTD malleihin kaikkee kivaa
http://www.js-tuning.nl/alfafiatlancia- ... =2&sort=3a" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.js-tuning.nl/alfafiatlancia- ... =2&sort=3a" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Ehkä luin tai ymmärsin huonosti, mutta jäykempi asetelma vaatinee kaverikseen järeämmän (kaksoismassa) vauhtipyörän. Sehän pohjaa jo vakiollakin tarpeeksi ajettuna.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Mikäli DMF:ää (Dual Mass Flywheel = kakasoismassavauhtipyörä) ei ole suunniteltu kestämään kovempia vääntöjä, niin ei silloin jäykemmästä asetelmastakkan ole apua. Muutenhan toi jäykempi asetelma vaikuta kuin voimaan jolla levyä puristetaan VP:n kitkapintaa vasten... Ainoastaan pistettä jossa kytkimen pito pettää, nostetaan ylemmäs (välittää siis enemmän vääntöä)
Vanhemmiten DMF rupeaa pohjaamaan noiden jousien kuoleutuessa. tämä yleensä ilmenee suurimman väännön kierroksilla kovana voimansiirron ravistamisena ja hakkauksena.
Melkein kannattaa lueskella Britti foorumeita, mutta suhtautua siellä kirjoiteltuun hieman varauksella
Vanhemmiten DMF rupeaa pohjaamaan noiden jousien kuoleutuessa. tämä yleensä ilmenee suurimman väännön kierroksilla kovana voimansiirron ravistamisena ja hakkauksena.
Melkein kannattaa lueskella Britti foorumeita, mutta suhtautua siellä kirjoiteltuun hieman varauksella

"No smoke => no power => no hope"
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Mielenkiintoista....SP kirjoitti:Katopa tuon linkin tarjontaa, näyttää olevan JTD malleihin kaikkee kivaa![]()
http://www.js-tuning.nl/alfafiatlancia- ... =2&sort=3a" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta 100-hepoiseen ei tämä käy...?
http://www.js-tuning.nl/reinforced-flyw ... p-147.html
Mistä syy moiseen? Riittävästi voimaa vakiona?

Oho, meni kilowatit ja hevoset hetkeksi sekaisin




Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Juu, Brittiosaston asiantuntemus taitaa olla rajallista -erittäinkin sellaista.
Hollantilaisliikkeen palikatkin taitavat passata vain vääriin yksilöihin.
Mitenhän olisi Saabin ttid pannun vauhtipyörä ja kytkin? Olettaisin niiden olevan mitoitettu järeämmiksi, joten pitää tutkiskella markkinoita niiden suhteen. Muistelen vaan jostain nähneeni, että ne eivät välttämättä olisi sopivia.
Hollantilaisliikkeen palikatkin taitavat passata vain vääriin yksilöihin.
Mitenhän olisi Saabin ttid pannun vauhtipyörä ja kytkin? Olettaisin niiden olevan mitoitettu järeämmiksi, joten pitää tutkiskella markkinoita niiden suhteen. Muistelen vaan jostain nähneeni, että ne eivät välttämättä olisi sopivia.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Joo, ei käy Saabin eikä Opelin osat, vaikka laatikot ovatkin GM:n tekeleitä. Tämä siis todettu 156 20v JTDm:n kohdalla 

"No smoke => no power => no hope"
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Öö tota,kuis hirveesti sitä vääntöö löytyy 1,9 JTD:stä ?hjpp kirjoitti:Alkoi sitten liika vääntö lipsuttamaan kytkintä kiihdyttäessä alkaen kolmosvaihteesta.
Mulla on tuo oma 2,4 JTDm rottelo ollut P-boxilla (200hp/400nm ja 230hp/460nm) maustettuna rapiat 7v ja alkuperäisellä kytkimellä ja vauhtipyörällä mennään toistaseks vielä.

- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Joskus tehtaalta lähtiessä oli 320 Nm ja viimeiset 30 tkm riittävästi liikaa...
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Siis, onko tuo vakio ja silti kytkin luistaa? Silloin on vika jossain muualla... Hyviä veikkauksia kampi- ja kytkinakselin tiivisteet. Onko kytkinkoppa alta kostea?
"No smoke => no power => no hope"
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Ei ole...ei. Öljyvuodot tuli jo nuuhkittuakin eikä niitä näkynyt lainkaan.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Tuntuu hieman oudolta, jos kytkin lipsuu vakiotehoilla
Tiedän useamman 2.4 JTD/JTDm:n joita on piristetty, silti vakio kytkin pitää ja kilometrejä on mittarissa osassa yli 300tkm...
Jos auto on vakio eikä sitä ole tarkoitus ruveta virittämään, niin ei muuta kuin uudet vakiot kamat kiinni. Kyllä niiden pitäisi +200tkm kestää...

Tiedän useamman 2.4 JTD/JTDm:n joita on piristetty, silti vakio kytkin pitää ja kilometrejä on mittarissa osassa yli 300tkm...
Jos auto on vakio eikä sitä ole tarkoitus ruveta virittämään, niin ei muuta kuin uudet vakiot kamat kiinni. Kyllä niiden pitäisi +200tkm kestää...
"No smoke => no power => no hope"
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Niin, siis ei ole vakio. Tarkoitus olisi pitääkin tehot ylhäällä, kun tuo niin iloisesti liikahtaa. Tuo sama kytkin & vauhtipyöräpaketti on näköjään käytössä jo 120 kaakkisessa versiossa. Lie sitten samalla siitä tehty lelumpi versio verrattuna 147/156/GT:n vastaaviin.
Varovasti ajaen tuo vielä pitää, mutta jos yhtään yrittää harkitakkaan neljännesripeää nopeuden muutosta, on lipsutus varmaa.
Onneksi pihassa on vielä yksi perintö-Xm, jolla aina pääsee pois ja takaisinkin, jos on tarvis.
Varovasti ajaen tuo vielä pitää, mutta jos yhtään yrittää harkitakkaan neljännesripeää nopeuden muutosta, on lipsutus varmaa.
Onneksi pihassa on vielä yksi perintö-Xm, jolla aina pääsee pois ja takaisinkin, jos on tarvis.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
- Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Mihin kytkimeen päädyit? Olisi itselläni sama operaatio edessä. Autossani on mieto ohjelmanmuutos ja nyt 140tkm kohdalla alkaa kytkin luistella ohituksissa.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Pitääpä kaivella tiedot jostain, vuottelehan hetki. Kyllä siihen hiukan parempi versio löytyi lopulta.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
- Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Entä vaihdoitko suosista kaksoismassavauhtipyöränkin?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1,9 JTD:n kytkin
Vaihtuihan se samalla, kun uusi kytkin ei passannut vanhaan vauhtipyörään. Ja kannattaa se vaihtaa muutenkin, kun koko työ on aika massiivinen, eikä vanhan kestävyydestä ole takeita.
Kytkinsetti oli Sachs-peräinen, mutta en löydä sen tarkempia tietoja, kun korjaaja sen hommasi. Saksasta se saapui, vauhtipyörä tuli Virosta ja muu tilpehööri Suomesta... Osui vähän muutakin jumppaa kohdalle...
Ei kai siinä suurta eroa ollut vanhaan, mutta ainakin tuoreena se pitää. Auto on tosin tuntunut vähän nuhaiselta viime aikoina.
Kytkinsetti oli Sachs-peräinen, mutta en löydä sen tarkempia tietoja, kun korjaaja sen hommasi. Saksasta se saapui, vauhtipyörä tuli Virosta ja muu tilpehööri Suomesta... Osui vähän muutakin jumppaa kohdalle...

Ei kai siinä suurta eroa ollut vanhaan, mutta ainakin tuoreena se pitää. Auto on tosin tuntunut vähän nuhaiselta viime aikoina.