159 2.2 JTS voima puuttuu
Valvoja: Moderators
159 2.2 JTS voima puuttuu
Otsikon mukaisessa Alfassa on erikoinen käytösongelma. Moottori ei tunnu vetävän juuri ollenkaan alle 3000 kierroksen, mutta siitä eteenpäin löytyy potkua vanhaan malliin. Ongelma alkoi esiintyä eilen. Tänään ajaessani pikatiellä huomasin taas saman ongelman. Mutta loppumatkasta, olin ajanut reilut 300 km, yhtäkkiä taas moottori toimi kuten aiemminkin.
Itselle tuli mieleeni tälläinen, että voiko tulpat tehdä tuollaisen ilmiön? Tulppien vaihto on tarkoitus suorittaa 135 tkm huollossa, nyt mittarissa 131tkm.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan? Olisiko jotain ehdotuksia aiheuttajasta?
Moottorin häiriövalo ei pala. Moottori käy ihan normaalisti tyhjäkäyntiä.
Itselle tuli mieleeni tälläinen, että voiko tulpat tehdä tuollaisen ilmiön? Tulppien vaihto on tarkoitus suorittaa 135 tkm huollossa, nyt mittarissa 131tkm.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan? Olisiko jotain ehdotuksia aiheuttajasta?
Moottorin häiriövalo ei pala. Moottori käy ihan normaalisti tyhjäkäyntiä.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Vastaavanlaisen -06 mallisen vehkeen juuri ostaneena olen huomannut satunnaisesti saman ongelman. Itsellä tuntuisi ongelma olevan pahempi kylmällä koneella ja varsinkin nyt kun syksy alkaa viiletä. Reilusti kun polkaisee niin sitten kyllä tuntuu, että kaikki hevoset on mukana. Juuri varailin aikaa edessä olevaan 90tkm huoltoon ja mainitsin ko. ongelmasta mutta mitään syytä moiselle eivät osanneet sanoa mutta kaippa tutkimisesta jotain laskuttavat. Katsotaan saavatko mitään selitystä/ korjausta tuohon, kun tosiaan itsellä tuo voimattomuus ollut satunnaista tähän mennessä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Ilmamassamittari tai jäähdytysnesteen lämpötila tunnistin?
Saabeissa oli hyvinkin samannäköinen ilmamassamittari jolla oli taipumus hajota, ei yhtä tiuhaan kuin TS:t, mutta ei mitään harvinaisuuksia.
Voihan se olla tulpatkin, etenkin jos on alkuperäiset vaihtoväli taisi kuitenkin olla 100tkm, itse meinasin vaihtaa omat seuraavassa huollossa, osuu parin kk päähän ja mittarissa silloin tod.näk. 90tkm
Saabeissa oli hyvinkin samannäköinen ilmamassamittari jolla oli taipumus hajota, ei yhtä tiuhaan kuin TS:t, mutta ei mitään harvinaisuuksia.
Voihan se olla tulpatkin, etenkin jos on alkuperäiset vaihtoväli taisi kuitenkin olla 100tkm, itse meinasin vaihtaa omat seuraavassa huollossa, osuu parin kk päähän ja mittarissa silloin tod.näk. 90tkm
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Puhdistin viikonloppuna ilmamassamittarin anturin asianmukaisella puhdistusaineella. Autolla liikkeellä lähtö muuttui helpommaksi, mielestäni myös alakierroksille tuli jotain elämää. Jotenkin vaan tuntuu auto yhäkin hieman vajaatehoiselta tai sitten olen vaan jo sopeutunut tuon auton moottoritehoon. Tänään ajoin taas työmatkan 360 km ja auto tuntui tosiaan toimivan lähes niinkuin pitääkin. Ainoastaan moottoritiellä huomasin tukkoisuutta kun painoi kaasun pohjaan viitosella tai kuutosella. Ei tuntunut vetoa olevat niin kuin ennen. Liekö sitten sade sotkenut kaiken lopullisesti! No, taas kun ajelin hiljaisempia nopeuksia ja auto oli hetken parkissa sammutettuna, niin käytös parani. Tuli mieleeni, voi olla aika kaukaa haettua, voiko öljynlämpötila-anturi sotkea kuvioita? Tuo vedon puute esiintyy näköjään vasta silloin kun öljynlämpötila nousee riittävän ylös, veden lämpötila nousee nopeammin käyttölämpötilaan. Niin ja pystyykö ilmamassamittarin toimintaa mittaamaan huollossa? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää toimiiko se kuten kuuluu. Olen pudonnut tästä nykytekniikan kyydistä jo jokin aika sitten ja nyt jostain syystä taas ajamani auton tekniikka ja toiminta on alkanut kiinnostamaan. Ehkä nykyisen auton merkillä on jotain merkitystä asiaan, kun aiemmin liikkumisvälineenä olleen jaappaninraudan tylsä teknikka ei kiinnostanut yhtään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
merkkitesterillä luulisi pystyvän lukemaan imuilman lämpötilan, halutun ilmamäärän ja toteutuneen ilmamäärän.
Öljynlämpötila ei ohjaa mitään toimintoa ECU:ssa, vertailuna esimerkiksi jäähdytynesteen lämpötila -> väärä tieto saa auton käymään huonosti tai käynnistymisestä saataa tulla vaivalloista.
Onko muuten jakoketjua sörkitty?
Öljynlämpötila ei ohjaa mitään toimintoa ECU:ssa, vertailuna esimerkiksi jäähdytynesteen lämpötila -> väärä tieto saa auton käymään huonosti tai käynnistymisestä saataa tulla vaivalloista.
Onko muuten jakoketjua sörkitty?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Täytyy sanoa että on tää vaan merkillinen auto. Tänään toimi jälleen kaikki todella hienosti. Ei minkäänlaista ongelmaa tuon käytöksen suhteen. Alan kallistua siihen, että olisikohan se jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin jotenkin epäkunnossa. No, huoltoon tässä on jokatapauksessa mentävä (nyt meni pyörän laakeri), niin katsokoot siellä testerillä. Jakoketjuun ei ole koskettu. Kiitos DaViegalle vinkeistä ja opastuksesta.
- PPT
- Viestit: 245
- Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
- Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
- Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Omassani oli "nykivyyttä"ja "tehottomuutta" alle 5000rpm,..Lisäksi akku oli ollut aikoinaan pitkään "tyhjä".Uusi akku vaihdettiin tammikuussa.Lueskelin ulkolaisia foorumeita ja sieltä löysin seuraavanlaisen toimenpiteen jonka tein,,ja tämä ei ollut luulon tai uskon asia,,,auton tehot todella muuttuivat .Nykivyys hävisi,,tasainen käynti,,ja kierrosherkkys parantuivat!
1. Disconnect battery for 45 mins
2. Reconnect battery, and turn ignition to MAR for 90 secs
3. Turn off and leave 90 secs
4. Start engine WITHOUT pressing throttle and let the car idle for 15 mins (I repeat, do not touch the throttle whilst the car is idling)
5. Turn engine off and leave for 10 minutes
6. Start the car and go for a drive, using a number of styles (eg town, motorway, thrash etc)
So I did this, and my 159 is reborn ! Faster, smoother, more torqier, even idle - it's bloody fantastic ! I can't believe how different the whole car feels.
1. Disconnect battery for 45 mins
2. Reconnect battery, and turn ignition to MAR for 90 secs
3. Turn off and leave 90 secs
4. Start engine WITHOUT pressing throttle and let the car idle for 15 mins (I repeat, do not touch the throttle whilst the car is idling)
5. Turn engine off and leave for 10 minutes
6. Start the car and go for a drive, using a number of styles (eg town, motorway, thrash etc)
So I did this, and my 159 is reborn ! Faster, smoother, more torqier, even idle - it's bloody fantastic ! I can't believe how different the whole car feels.
Toiminta on taikasana!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
^
Tai sitten esim. MultiEcuscan (ex-FiatEcuscan) tulille ja sieltä ECUreset / Idle reset. Kestää joitakin sekunteja. Toki vaatii sen testerin ja piuhan jne....
Tai sitten esim. MultiEcuscan (ex-FiatEcuscan) tulille ja sieltä ECUreset / Idle reset. Kestää joitakin sekunteja. Toki vaatii sen testerin ja piuhan jne....
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Auto sitten kävi huollossa ja mm. yrittivät selvittää tätä käyntihäiriö juttua.
Seuraavat vikakoodit oli jääneet muistiin:
P0016 - Phase synhcronisation (exhaust)/revs
P0013 - Phase variator actuator on intake shaft
P0011 - Position diagnosis of camshaft on exhaust
P0014 - Position diagnosis of camshaft in intake
Eivätpä sitten osanneet sanoa mistä nuo johtuisivat ja mitä pitäisi tehdä, että niitä ei tulisi.
Onkos täällä kellään ajatusta/ oikeaa tietoa mikä nuo on saanut päälle?
Seuraavat vikakoodit oli jääneet muistiin:
P0016 - Phase synhcronisation (exhaust)/revs
P0013 - Phase variator actuator on intake shaft
P0011 - Position diagnosis of camshaft on exhaust
P0014 - Position diagnosis of camshaft in intake
Eivätpä sitten osanneet sanoa mistä nuo johtuisivat ja mitä pitäisi tehdä, että niitä ei tulisi.
Onkos täällä kellään ajatusta/ oikeaa tietoa mikä nuo on saanut päälle?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Kohta on... Jos nokka- ja kampiakseleiden asentotunnistimet antavat tervettä (tasaista) signaalia, niin sitten alkaa näyttämään siltä, että se ketju on todellakin venynnytDaViega kirjoitti: Onko muuten jakoketjua sörkitty?
p0016 tarkoittaa, että kampiakselin ajotus suhteessa muihin ei ole kohdallaan
13 imunokan ajotuksen muunnin (tod. näk. muiden vikojen takia tulkitsee komponentin vialliseksi)
11 pakoakselin ajotus joko liikaa edellä tai säätöarvojen ulkopuolella
14 Samaa sarjaa kuin P0011
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Nokkaketju kuulostaisi aika loogiselta selitykseltä noihin. Ketjun historiasta ei ole tietoa, koska vasta vähän aikaa sitten ostin auton.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
No niin päivitetään tilannetta, nokkaketjua se maahantuojakin syyttää. Nyt sitten selvitellään mikä on auton pari kuukautta ja pari tuhatta kilometriä sitten myyneen autoliikkeen vastuu tällaisessa asiassa.
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
2.0JTS oli aikatavalla samanlainen ennen sytytystulppien ja puolien vaihtoa. Kun oe lyijyakku läheni loppuaan, tuntui jopa öljyn ja polttoaineen laatu vaikuttavan kulkuun. Nyt tuntuu enää kevyessä ajossa vain karstoittuva haihteiden poisto järjestelmä syövän herkkyyttä. Ed. mainitut kohteet olen mennyt vaihtamaan tmnä onnistuneesti.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
'Äksjiiärrä kirjoitti:Auto sitten kävi huollossa ja mm. yrittivät selvittää tätä käyntihäiriö juttua.
Seuraavat vikakoodit oli jääneet muistiin:
P0016 - Phase synhcronisation (exhaust)/revs
P0013 - Phase variator actuator on intake shaft
P0011 - Position diagnosis of camshaft on exhaust
P0014 - Position diagnosis of camshaft in intake
Eivätpä sitten osanneet sanoa mistä nuo johtuisivat ja mitä pitäisi tehdä, että niitä ei tulisi.
Onkos täällä kellään ajatusta/ oikeaa tietoa mikä nuo on saanut päälle?
Käytitkö "marmoritiskihuollossa" ? Kummallinen juttu, jos merkkiliikkeen huoltomiehillä ei ole tämän tason osaamista. Vertaan taas myös tuttuun Toyota-huoltoon ( Maaakunnan Auto, Seinäjoki ) niin siellä kaverit melkein ulkomuistista määrittävät vikakoodeista varsinaisen vian. Alfoissa sekä Deltalla että Käyttöautolla on selkeä puute Alfaosaavista mekaanikoista.
Parempi osaaminen on kollektiivisesti tällä saitilla , mikä on mahtava juttu
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Eikä varmana asiaa helpota, että autoa myydään milloin minkäkin liikeen toimesta...
Jarkkin vika ei täsmää XJR;n auton ilmoittamiin vikakoodeihin, ei edes etäisesti. Snonpahan vain ennen kuin kukaan rupeaa tulppia tai puolia ehdottelemaan
Jarkkin vika ei täsmää XJR;n auton ilmoittamiin vikakoodeihin, ei edes etäisesti. Snonpahan vain ennen kuin kukaan rupeaa tulppia tai puolia ehdottelemaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Juu ihan "marmoritiskillä" oli auto käymässä ja sain jo sieltä tarjouksen ketjun vaihdosta. Nyt on sitten keskustelut menossa auton myyneen liikkeen kanssa, miten heillä olisi halukkuutta osallistua kustannuksiin. Täällä Joensuussa päin on käsittääkseni aina ollut vähän heikoissa kantimissa tuo Alfan huolto puoli. Aikanaan paikallinen Delta ei oikein edes yrittänyt myydä autoa, no sen aikaisesta huollosta en osaa sanoa.. Nykyinen myyjä jopa yrittää vähän panostaa asiaan mutta huollon puolella näyttää vielä riittävän opettelemista.Jiitee kirjoitti: '
Käytitkö "marmoritiskihuollossa" ? Kummallinen juttu, jos merkkiliikkeen huoltomiehillä ei ole tämän tason osaamista. Vertaan taas myös tuttuun Toyota-huoltoon ( Maaakunnan Auto, Seinäjoki ) niin siellä kaverit melkein ulkomuistista määrittävät vikakoodeista varsinaisen vian. Alfoissa sekä Deltalla että Käyttöautolla on selkeä puute Alfaosaavista mekaanikoista.
Parempi osaaminen on kollektiivisesti tällä saitilla , mikä on mahtava juttu
JT
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Oikutteleva Alfa oli sitten huollossa. Kilometrejä mittarissa oli 132 tkm. Suodattimien ja öljynvaihdon lisäksi vaihdatin tulpat, vaikka vanhoilla olikin ajettu vasta 65 tkm. Sitten pyysin tutkimaan testerillä mitä tietoa saavat irti. Kaksi vikakoodia oli jossain vaiheessa ollut, eivät olleet enää aktiivisia. Huollossa kuittasivat ne pois. En huomannut kysyä mitä ne olivat. Samalla teetin OBD- ja päästömittauksen, kaikki oli OK. Akun kunnosta huomautettiin, akussa on kuulemma heikko varaustila ja sitä suositeltiin vaihdettavaksi ennen talvea. Nyt olen huollon jälkeen ajanut 650 km. Auto toimii muuten ihan hyvin, mutta jos ajaa pitkään tasaista nopeutta esim. 80 - 100 km/h, niin sen jälkeen on laiskuutta ja voiman puutetta havaittavissa. Mutta jos tasaisella nopeudella ajon jälkeen vaihtaa 2 - 3 pykälää pienemmän vaihteen silmään ja polkaiseen kunnolla niin minkäänlaista voimattomuutta ei ole havaittavissa. Nyt aionkin vain nauttia ajamisesta. Sitten jos jotain selvää vikaa ilmenee, niin tutkitaan sitten lisää.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Päivitetäänpä omaakin tilannetta ajantasalle. Autokeskuksen kanssa päästiin sopimukseen paljonko he avustavat rempassa ja huoltoaika sovittu paikalliseen korjaamoon parin viikon päähän. Toivottavast tuolla sitten koneen puolesta ajelisi huoletta melkein seuraavat 100tkm.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Viimeinen päivitys aiheeseen, eilen aamulla kävin hakemassa Alfan pajalta. Ketju oli kuulemma silminnähden venynyt eli vikakoodit kyllä kertoivat oikeasta murheesta. Mikä vaikutus tuolla oli sitten itse käyntiongelmiin niin testiajot on vielä kesken, ainakin kylmänä liikkeelle lähtiessä tuntuu nykiminen vähentyneen. En ole vielä ehtinyt niin pitkälle maantielenkille, että osaisin mitään sanoa tuosta voiman puuttumisesta.
Lopuksi vielä kiitokset porukalle asiantuntemuksesta noiden vikakoodien selvittelyssä. Saihan se merkkihuoltokin ne selville mutta täältä tuntui löytyvän nopeammin tietoa.
Lopuksi vielä kiitokset porukalle asiantuntemuksesta noiden vikakoodien selvittelyssä. Saihan se merkkihuoltokin ne selville mutta täältä tuntui löytyvän nopeammin tietoa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Jatketaan tällä aiheella kun tuntuu sopivan meikeläisn ohjelma numeroon...
Viime viikolla tuli tehtyä huoltoa, tulpat, suodattimet, öljyt, jarrunesteet jne... testerikin oli kiinni kun kuittasin huollon tehdyksi, samalla kävin vikakoodit läpi, moottorin ohjauksesta löyty 1 koodi, liittyen jommankumman akselin ajoituksen muuntimen solenoidiin, sillä hetkellä ajattelin, että autossa ei ole tuntunnut olevan yhtään mitään vikaa, joten poistin koodin sen kummemmin ottamatta sitä ylös mihinkään...
Big mistake kuinkas muutenkaan kun sitten lähdin kurvaamaan kotiin päin huomasin nakutusta etenkin kun kierrokset pääsi yli 2500, kuului myös tyhjäkäynnillä saman moista, öljyt kohdillaan ja samaa tavaraa kuin viimeeksi, niinpä vedin johtopäätökset, että nyt on sitten se solenoidi ottannut kunnolla nokkiinsa eikä enään pelitä ---> Twin sparkeista tuttu nakutus kun ajotuksenmuunnin ei enään pelitä kunnolla.
Tietysti se nakutus on koko ajan hiljentynnyt ja aluksi kovin epämääräinen tehon annostelu tai sen puute on palautunnut takaisin normaalimmaksi. kiireiltä en ole vielä kerenny vikakoodia lukemaan, onko palannu... vikavaloja ei ole killutellut missään kohtaa joten en osaa yhtään sanoa, kauanko tuo edellinen vikakoodi on muhinnut muistissa, tuskin kuukautta enempää kun katsastuksessa meni OBD läpi
Onko muilta menny noita ajotuksenmuuntimen solenoideja? onko vaihto niin helppo kuin näyttää (eli liitin irti, ruuvi irti vanha pois - uusi tilalle, ecu resettiä perään? ei piäisi olla mitään ihmeitä, mutta ainahan kannattaa varmistaa )?
Viime viikolla tuli tehtyä huoltoa, tulpat, suodattimet, öljyt, jarrunesteet jne... testerikin oli kiinni kun kuittasin huollon tehdyksi, samalla kävin vikakoodit läpi, moottorin ohjauksesta löyty 1 koodi, liittyen jommankumman akselin ajoituksen muuntimen solenoidiin, sillä hetkellä ajattelin, että autossa ei ole tuntunnut olevan yhtään mitään vikaa, joten poistin koodin sen kummemmin ottamatta sitä ylös mihinkään...
Big mistake kuinkas muutenkaan kun sitten lähdin kurvaamaan kotiin päin huomasin nakutusta etenkin kun kierrokset pääsi yli 2500, kuului myös tyhjäkäynnillä saman moista, öljyt kohdillaan ja samaa tavaraa kuin viimeeksi, niinpä vedin johtopäätökset, että nyt on sitten se solenoidi ottannut kunnolla nokkiinsa eikä enään pelitä ---> Twin sparkeista tuttu nakutus kun ajotuksenmuunnin ei enään pelitä kunnolla.
Tietysti se nakutus on koko ajan hiljentynnyt ja aluksi kovin epämääräinen tehon annostelu tai sen puute on palautunnut takaisin normaalimmaksi. kiireiltä en ole vielä kerenny vikakoodia lukemaan, onko palannu... vikavaloja ei ole killutellut missään kohtaa joten en osaa yhtään sanoa, kauanko tuo edellinen vikakoodi on muhinnut muistissa, tuskin kuukautta enempää kun katsastuksessa meni OBD läpi
Onko muilta menny noita ajotuksenmuuntimen solenoideja? onko vaihto niin helppo kuin näyttää (eli liitin irti, ruuvi irti vanha pois - uusi tilalle, ecu resettiä perään? ei piäisi olla mitään ihmeitä, mutta ainahan kannattaa varmistaa )?
Viimeksi muokannut DaViega, 16 Loka 2012, 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Täällä oli vika ketjunkiristimessä.
Ajotuksenmuunninkin oli jo tilattu, mutta kun jakopää avattiin, niin jako hypännyt ja syynä ketjunkiristimen antautuminen.
Autossa ei ollut mitään puhtia alle 4000 rpm ja piti vaan ihme matalaa pörinää - eli vääntö täysin kateissa.
Ajotuksenmuunninkin oli jo tilattu, mutta kun jakopää avattiin, niin jako hypännyt ja syynä ketjunkiristimen antautuminen.
Autossa ei ollut mitään puhtia alle 4000 rpm ja piti vaan ihme matalaa pörinää - eli vääntö täysin kateissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Nyt on sitten tilanne muuttunut meidän Alfan kohdalla. Kaksi kertaa syttyi moottorin häiriövalo pitkän tasaisen ajon jälkeisessä käynnistyksessä. Valo sammui seuraavana päivänä kaupunkiajon jälkeen. Kävin paikallisessa Alfa huollossa hakemassa vika-analyysin. Tuomiokin tuli, jakoketju vaihdettava. Jakoketju vaihdettiin viikko sitten tiistaina. Kilometrejä oli mittarissa 139 tkm. Sen jälkeen on 1000 km ajettu. Liikkeelle lähtö on huomattavasti helpompaa kuin aiemmin. Alakierroksilla on enemmän vääntöä kuin aiemmin. Mutta aina välillä tasaisella nopeudella ajettaessa ja kaasua siitä painettaessa, tuntuu olevan vääntö hukassa. Kuuluu vain vaimeaa mörinää. Eli jossain on vieläkin joku häiriö, normaali ajossa se ei tosin haittaa. Nyt vaan seurataan tilanteen kehittymistä.
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
No niin, ajoin aamulla tasaista maantieajoa 350 kilometriä pysähtymättä. Sitten pysähdyin tauolle ja sammutin auton noin 5 minuutiksi. Kun käynnistin auton uudelleen niin kas, tuttu keltainen moottorin häiriövalo syttyi taas palamaan. Ja tilanne oli aivan samanlainen kuin ennenkin. Pítkän tasaisen ajon jälkeen. Perjantai aamuun on tilattu vikakoodianalyysi. Kuinka paljon mahtaa maksaa jakoketjun kiristäjä? Kaikki muut jakopään osat vaihdettiin edellisellä kerralla, mutta jostain syystä jättivät kiristäjän vaihtamatta. No, testataan silti ensin niin tiedetään missä vika on.
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Kiristin maksaa 99 €, mutta työ ihan muuta, eli purettava uudestaan.
No tämän saanet korjaustakuuseen, vikahan ei poistunut ja olisi kyllä pitänyt huomata kiristin.
Tosin näinhän se vähän meni mullakin, eli ketju vaihdettiin ja kiristimeen liukupinta, ei kiristintä. Se pelitti vielä 15.000 km.
Ai niin, olehan tarkkana, ettei ketju hyppää.
No tämän saanet korjaustakuuseen, vikahan ei poistunut ja olisi kyllä pitänyt huomata kiristin.
Tosin näinhän se vähän meni mullakin, eli ketju vaihdettiin ja kiristimeen liukupinta, ei kiristintä. Se pelitti vielä 15.000 km.
Ai niin, olehan tarkkana, ettei ketju hyppää.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Tänään luettiin vikakoodit. Samat koodit löytyi muistista mitä aiemminkin. Huollon mukaan viime remontissa vaihdettiin kiristin. Pitänee uskoa heitä vaikka mielestäni niin ei olekaan tehty. Täytyy tarkistaa kuitista. Nyt he tekivät analyysin, että joku ajoitukseen liittyvä solenoidi pitää vaihtaa, sekä imu- että pakopuoleen. No, vaihdetaan sitten kunhan auto vaan tulee kuntoon. Parin viikon päästä sitten tiedän mitä tämä remontti vaikuttaa auton käytökseen. Remontti sovittu ensi viikon torstaille.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
jos ja kun se jako on kerran kohdillaan, niin nuo ajotuksen muuntimet ovat oikein potenttiaaliset vian aiheuttajat
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Nyt toimii !!! Remontti maksoi 260 Euroa, mutta kyllä kannatti maksaa. Autossa on nyt vääntöä alhaalta saakka, eikä se enää nuku kaasua painettaessa. Ja mikä parasta, myös polttoaineen kulutus näyttää laskenee ainakin ensimmäisen 500 km:n tuntumalta.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Mikäs siinä nyt sitten oli?
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Ajoituksen muuntimet vaihdettiin sekä imu- että pakopuolelle.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Tuohon hintaan et olisi saanut edes toista muunninta, eli ilmeisesti ajoituksenmuuntimen solenoidi/solenoidit oli vaihdettu.
Re: 159 2.2 JTS voima puuttuu
Juurikin näin, kumpikin solenoidi vaihdettiin. Pahoittelen että käytin vääriä termejä.Epezi kirjoitti:Tuohon hintaan et olisi saanut edes toista muunninta, eli ilmeisesti ajoituksenmuuntimen solenoidi/solenoidit oli vaihdettu.