Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Valvoja: Moderators
Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Osaisikohan joku neuvoa tällaisessa asiassa?
Vaihdatin 55.000 km ajettuun Alfaani (156 JTS vm.04) alatukivarret 2 vuotta sitten, kun katsastusmies niin "pyysi".
Vuosi sitten meni vielä hyvin läpi katsastuksesta, mutta etupää kolisee päivä päivältä enemmän kuopissa.
Olisiko vika vakaajan pystytangoissa ("koiran luut")?
Vai mikä muu voisi olla syynä?
Vaihdatin 55.000 km ajettuun Alfaani (156 JTS vm.04) alatukivarret 2 vuotta sitten, kun katsastusmies niin "pyysi".
Vuosi sitten meni vielä hyvin läpi katsastuksesta, mutta etupää kolisee päivä päivältä enemmän kuopissa.
Olisiko vika vakaajan pystytangoissa ("koiran luut")?
Vai mikä muu voisi olla syynä?
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Aiheesta löytyy haulla miljoona+1 viestiketjua.
Vika on erittäin suurella todennäköisyydellä vakaajan runkopuslissa, vaan saattaahan nuo mainitsemasi koiranluutkin kolista.
Vika on erittäin suurella todennäköisyydellä vakaajan runkopuslissa, vaan saattaahan nuo mainitsemasi koiranluutkin kolista.
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
"Vika on erittäin suurella todennäköisyydellä vakaajan runkopuslissa"
Mistä nuo runkopuslat löytyvät?
Voiko ne ostaa erikseen ja vaihtaa itse?
Mistä nuo runkopuslat löytyvät?
Voiko ne ostaa erikseen ja vaihtaa itse?
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Samaa vikaa täällä. Olikos jossain jotain step-by-step -ohjetta joku tehnyt tuosta vakaajan runkopuslien vaihtamisesta?
Jos nyt ei poistu kolinat pakollisten ylätukivarsien vaihtojen jälkeen, niin ois kiva kyllä viimein laittaa kolinat kuriin... :/
edit: Niin, ja tuollaiset ne taitavat olla: http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos nyt ei poistu kolinat pakollisten ylätukivarsien vaihtojen jälkeen, niin ois kiva kyllä viimein laittaa kolinat kuriin... :/
edit: Niin, ja tuollaiset ne taitavat olla: http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Ohessa muuten lisää tietoa tästä kolina-asiasta:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=19428" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=19428" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Taitaa olla niin että pitää tiputtaa moottorin apurunko osittain alas että saat kallistuksenvakaimen irroitettua. Ei ollenkaan niin paha homma kuin äkkiseltään kuulostaa..
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Kuulostaa tosi vakavalta... Mutta siis käytännössä:
- apurunko on siis runkoon kiinnittyvä osa, jossa on kiinni moottori ja vaihteisto yms.?
- Ja sitä voi ihan rauhassa "tiputtaa" alaspäin = löysätä alhaalta jotain pultteja, jolloin apurunko tulee alaspäin ilman mitään nosturia ottamassa moottorin painoa vastaan?
- Joku sanoi, että apurunko pitää saada tarkalleen samaan paikkaan - miten se onnistuu, jos se on kokonaan löystytetty?
--- (Puslan vaihto)
- Lopuksi vain kiristää pultit ja apurunko nousee paikoilleen?
- Eikö oo mitään mahista, että apurungon "tiputtamisen" vuoksi jotain asentuu väärään kohtaa ja moottori/vaihteisto tms. ei sen takia enää pelitä kunnolla?
- apurunko on siis runkoon kiinnittyvä osa, jossa on kiinni moottori ja vaihteisto yms.?
- Ja sitä voi ihan rauhassa "tiputtaa" alaspäin = löysätä alhaalta jotain pultteja, jolloin apurunko tulee alaspäin ilman mitään nosturia ottamassa moottorin painoa vastaan?
- Joku sanoi, että apurunko pitää saada tarkalleen samaan paikkaan - miten se onnistuu, jos se on kokonaan löystytetty?
--- (Puslan vaihto)
- Lopuksi vain kiristää pultit ja apurunko nousee paikoilleen?
- Eikö oo mitään mahista, että apurungon "tiputtamisen" vuoksi jotain asentuu väärään kohtaa ja moottori/vaihteisto tms. ei sen takia enää pelitä kunnolla?
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Sekoitetaan pakkaa... Myös loppuunkulunut iskari kolahtelee kuopassa.
Makaroonia jo vuodesta -98
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
156 sessa on yllättävän siro etukelkka , olisko ollut 6 pultilla kiinni , ja hammastanko 4 jällä kelkassa.
En tiedä,onko stiigassa epäkeskoreijät. Ja vaikka ei olisi , suositellaan kulmien säätöä tämän jälkeen.
Koneen tukeminen riippuu siitä , onko kannattimet kelkassa vaiko korissa kiinni.
En tiedä,onko stiigassa epäkeskoreijät. Ja vaikka ei olisi , suositellaan kulmien säätöä tämän jälkeen.
Koneen tukeminen riippuu siitä , onko kannattimet kelkassa vaiko korissa kiinni.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Tai ylätukivarret tai....
Pyörää ylös ja kokeilee missä väljää.
Apurungossa ei moottorin tukia ole kuin vaihteiston taaempi kannake ja sen voi irrottaa ilman huolia. Apurunko ohjautuu pulteilla jotakuinkin samaan paikkaan, pyöräkulmien säätö olis kuitenkin syytä tehdä jälkikäteen.
Ilman nosturia en lähtis koko projektia suunnitteleen, ei se nyt ihan niin kivaa ole Jos kuitenkin tykkää harrastella niin onhan se tehtävissä, eli nosturi ei ole pakollinen. Korjaamolla vakaajan runkopuslien vaihto on osineen, kulmat säädettynä noin 550€
Pyörää ylös ja kokeilee missä väljää.
Apurungossa ei moottorin tukia ole kuin vaihteiston taaempi kannake ja sen voi irrottaa ilman huolia. Apurunko ohjautuu pulteilla jotakuinkin samaan paikkaan, pyöräkulmien säätö olis kuitenkin syytä tehdä jälkikäteen.
Ilman nosturia en lähtis koko projektia suunnitteleen, ei se nyt ihan niin kivaa ole Jos kuitenkin tykkää harrastella niin onhan se tehtävissä, eli nosturi ei ole pakollinen. Korjaamolla vakaajan runkopuslien vaihto on osineen, kulmat säädettynä noin 550€
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Että mitä?Epezi kirjoitti:Tai ylätukivarret tai....
Pyörää ylös ja kokeilee missä väljää.
Apurungossa ei moottorin tukia ole kuin vaihteiston taaempi kannake ja sen voi irrottaa ilman huolia. Apurunko ohjautuu pulteilla jotakuinkin samaan paikkaan, pyöräkulmien säätö olis kuitenkin syytä tehdä jälkikäteen.
Ilman nosturia en lähtis koko projektia suunnitteleen, ei se nyt ihan niin kivaa ole Jos kuitenkin tykkää harrastella niin onhan se tehtävissä, eli nosturi ei ole pakollinen. Korjaamolla vakaajan runkopuslien vaihto on osineen, kulmat säädettynä noin 550€
Eikös ne kannakkeet ole ihan pultattu runkoon? Ja uudessa puslassa on "hahlo" josta saa ne tangon ympärille.
Mikä siinä maksaa ?
Vai puhutaanki nyt erk asiasta?
Makaroonia jo vuodesta -98
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Juu, vakaaja on kiinni apurungossa pulteilla. Ongelma on siinä että puslan molemminpuolin on pannat jotka on niitattu toisiinsa. Jotta noi niitit saa pois ja sitäkautta puslat vaihdettua pitää apurunkoa pudottaa alaspäin ja vakaaja poistaa.
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Ai. Mulla oli hopeisessa 156 -99 ne pannat pulteilla.
Onko vuosimalleissa eroja vai olisko joku joskus vaihtanu popparit pois?
Onko vuosimalleissa eroja vai olisko joku joskus vaihtanu popparit pois?
Makaroonia jo vuodesta -98
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Ei ole vuosimalli eroja, joten sulla kävi tuuri, joku oli ne jo kertaalleen vaihtanut.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Väljien vakaajan puslien kolinat häviävät, kun irrottaa vakaajan koiranluut ylhäältä ja käy varovaisella koeajolla (vinkki löytyi jostain täältä foorumilta). Pystyy sitten kuulemaan, oliko vika niissä vai pitääkö sitä etsiä vielä jostain muualta.
Ei tuo puslien vaihtaminen kovin kivalta näytä:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=34357" onclick="window.open(this.href);return false;
Tollasiakin löytyy:
http://www.ebspares.co.uk/alfa_156/Powe ... s/info.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tuo puslien vaihtaminen kovin kivalta näytä:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=34357" onclick="window.open(this.href);return false;
Tollasiakin löytyy:
http://www.ebspares.co.uk/alfa_156/Powe ... s/info.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Väljät puslat tuntee myös kun ottaa käsin vakaajasta kiinni ja vemputtaa, huomattavasti helpompaa kuin koiranluiden irroittaminen
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Hei,
tässä tosi maalikon kysymys:
Onko se vakaaja (jota ravistellaan) se pitkä tanko (kuva 2 alla) vai lyhyempi, jossa pallonivelet päisä (kuva 1)?
tässä tosi maalikon kysymys:
Onko se vakaaja (jota ravistellaan) se pitkä tanko (kuva 2 alla) vai lyhyempi, jossa pallonivelet päisä (kuva 1)?
- Liitteet
-
- Vakaaja - Kuva 1.JPG
- (9.46 KiB) Tiedosto ladattu 1035 kertaa
-
- Vakaaja - Kuva 2.JPG
- (9.23 KiB) Tiedosto ladattu 1035 kertaa
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Kuvat muuten löytyivät linkistä : http://autopartsmarket.fi/?action=catal ... _view&data" onclick="window.open(this.href);return false;[id_make]=16&data[id_model]=2053&data[id_model_detail]=16617&data[id_part]=10673&data[sort]=
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Thanks
Taytyy ravistella illalla
Taytyy ravistella illalla
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Mun vakaajaa on ravisteltu jo varmaan 3:ssa katsastuksessa peräkkäin eikä mitään väljyyttä ole huomattu. Silti kalisee niin että harmittaa. Mahtaa olla aika pieni se välys, joka tuollaista ääntä aiheuttaa. Jos ei ylätukivarret vaihtamalla poistu, niin sitten vika on edelleenkin tuossa vakaajan puslissa ja sitten pitänee kehittää jotain lääkettä siihen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Jos vakaaja liikkuu auton poikittaissuunnassa on kumeissa väljää.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Yksi helpompi keino runkopuslien kiristämiseen on vetää pari itsestäänporautuvaa kumien kyljistä läpi , helppo ja nopea ratkaisu. Itseasiassa jopa kestävä ja pitkäikäinen
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Yritin eilen nosturilla kuikuilla runkopuslien perään... Todella syvällä on, eihän sinne ylety millään mitään purkamatta - vai ylettyykö?
Onks muuten väliä, laittaako ruuvit ylös, alas vai sivuille?
Onks muuten väliä, laittaako ruuvit ylös, alas vai sivuille?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Itse kun aikoinaan selvittelin narinoiden lähdettä , vedin kyljestä sisään ns. " nurkkiin " peltiruuvit akkukoneella , jossa pitkä jatko kiinni.zzs kirjoitti:Yritin eilen nosturilla kuikuilla runkopuslien perään... Todella syvällä on, eihän sinne ylety millään mitään purkamatta - vai ylettyykö?
Onks muuten väliä, laittaako ruuvit ylös, alas vai sivuille?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
kyllä kannattaa niitä koiranluita tarkkaan koitella, hyvin kolisi vaikkei välystä millään meinannut löytyä. Ylätukivarret on myös pirulliset.
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
itse paikansin kolinan vakaajan pusliin kun ruuvasin koiranluut irti ja heitin lenkin, hiljaista oli.
pielavetinen puslien ruuvaus hiljenti auton sitten lopulta.
pielavetinen puslien ruuvaus hiljenti auton sitten lopulta.
200 baria vaparissa..
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Saako ne ruuvit änkättyä sinne ilman mitään kelkkojen irroittelua?
Re: Alfa 156 JTS - Miksi etupää kolisee kuopissa?
Ei tartte irroitella muuta kuin rengas.
Pikkuräikällä ja pitkällä jatkolla ite ruuvasin.
Jos alkaa uudestaan koliseen niin sitten vasta ruuvaan irti vakaajan.
Pikkuräikällä ja pitkällä jatkolla ite ruuvasin.
Jos alkaa uudestaan koliseen niin sitten vasta ruuvaan irti vakaajan.
200 baria vaparissa..