156 JTS Jakopäänhihna
Valvoja: Moderators
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
156 JTS Jakopäänhihna
Mihin hintaan olette saaneet vaihdatettua jakopäänhihnan + rullat + vesipumpun liikkeessä?
pitäis tilaa aika vaihtoon + apulaitehihnaan rulliin, mikäs vois olla järkevä hinta?
omat lukkopalat löytyy eli mihinkään delttaan ei tarvi viedä.
pitäis tilaa aika vaihtoon + apulaitehihnaan rulliin, mikäs vois olla järkevä hinta?
omat lukkopalat löytyy eli mihinkään delttaan ei tarvi viedä.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Tuli teetettyä viime keväänä: osat alfaworkshopista itse tilattuna n. 250 e, työt paikallisella pajalla 210 e. Pitäisin 500-600 euron haarukkaa vielä kohtuullisena.
CARF0869
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 22 Touko 2010, 08:12
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Osat Heikalta ja vesipumppu motonetista yht.230 euroa, vaihtotyön teki delta-auto suunnilleen 400 euroa taisi mennä. Kyllähän tuossa on työn osalta iso ero verraten ylläolevaan viestiin. Kyselin muuten myös räisäsen ja hartikaisen työn osuutta ja olisivat ottaneet vielä 50 euroa enemmän, että näin täällä Kuopiossa.
Ps. Janiw mikä firma teki noin halvalla?
Ps. Janiw mikä firma teki noin halvalla?
Kyllä on Toyotan jälkeen Alfalla ajaminen nautinnollista puuhaa!
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Onko muuten JTS:ssä ja TS:ssä hihnanvaihdon kannalta mitään eroa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
^^Työaikaa on kuittien mukaan mennyt kolme tuntia. Tässä tapauksessa tuntihinta oli 70 e. Saattaa tuossa olla hieman kanta-asiakaskohteluakin mukana.
Kyseessä on (Vantaan) Huoltomestarit -niminen paja Seppälänkankaalla Jyväskylässä. Netistä löytyvän kuvauksen perusteella ei kyllä arvaisi että siellä voi huollattaa autonsakin
Kyseessä on (Vantaan) Huoltomestarit -niminen paja Seppälänkankaalla Jyväskylässä. Netistä löytyvän kuvauksen perusteella ei kyllä arvaisi että siellä voi huollattaa autonsakin

CARF0869
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Ok! Kuinkas tärkeät noi "lukkopalat" on remmin vaihdossa? Onko edes mahdollista vaihtaa ilman niitä? Kyselin paikalliselta nyrkkipajasta, ja ne väitti että JTSään tarvii 8 eri erikois työkalua mitä niiltä ei löydy
just joo?

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
TS/JTS ei lukkopalat ole välttämättömät kunhan tiedät ennestään jaon olevan oikein. Kiristimeen on olemassa kanssa oma työkalunsa, mutta ilman sitäkin pärjää.
Jakke: Lukkopalat on eri, muuten ei työssä mitään eroa. (Paitsi 1.6 ja 1.8 TS:t joissa ei ole tasapainoakselin hihnaa)
Jakke: Lukkopalat on eri, muuten ei työssä mitään eroa. (Paitsi 1.6 ja 1.8 TS:t joissa ei ole tasapainoakselin hihnaa)
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Itse en antaisi kenenkaan tehda kyseista työta ilman lukkopalikoita. Oman ja muiden kokemusten perusteella.
Vaihdatin nimittain hihnan huhtikuussa ja paja oli ilmeisesti tehnyt duunit ilman palikoita koska kiihdytys oli erittain epatasaista. Myöhemmin hankittuani lukkopalikat selvisi etta ajoitus oli pain mantya.
Vain kaverin ollessa erittain kokenut ja varma työstaan voisi harkita jattaa palikat pois duunista. Nehan ei maksa paljon!
Vaihdatin nimittain hihnan huhtikuussa ja paja oli ilmeisesti tehnyt duunit ilman palikoita koska kiihdytys oli erittain epatasaista. Myöhemmin hankittuani lukkopalikat selvisi etta ajoitus oli pain mantya.
Vain kaverin ollessa erittain kokenut ja varma työstaan voisi harkita jattaa palikat pois duunista. Nehan ei maksa paljon!
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
^tapauksessasi on asentajalla käynyt jokin selvä moka jos käynti oli nimenomaan huonontunut hihnanvaihdon jälkeen (eli ajoitus oli mennyt eri asentoon kuin tullessa). Lukkopalatkaan ei tässä tapauksessa olisi välttämättä auttanut, mokailla voi niidenkin kanssa.
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Vaikka olis lukkopaloja käyttänyt vaihdossa, pitää hihnanvaihdon jälkeen pyöritellä konetta käsin niin, että kampura tarkasti yläkuolokohtaan ja lukkopaloilla vielä tarkastaa, ettei hihna vaan hypännyt hammastakaan asennuksen yhteydessä. Kampiakseli nimittäin pyörähtää hyvin helposti, kun hihnaa asentaa rattaille. Tässä vaiheessa korjaus on vielä helppo. Toista on sitten, kun kaikki hilut taas paikallaan ja koneen käynti huonoa.Epezi kirjoitti:^tapauksessasi on asentajalla käynyt jokin selvä moka jos käynti oli nimenomaan huonontunut hihnanvaihdon jälkeen (eli ajoitus oli mennyt eri asentoon kuin tullessa). Lukkopalatkaan ei tässä tapauksessa olisi välttämättä auttanut, mokailla voi niidenkin kanssa.

- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Joo sain just lukkopalat kotiin, pitää laittaa mukaan asentajalle jospa vaikka suostuis käyttää niitä ens viikolla kun ois tarkotus vaihtaa hihnat
jos mä nyt oon ymmärtänyt oikein niin JTS ei pitäis olla mikään ihan ihmeellinen jakopää remppa? vähä niinkun mikä auto tahansa?
jos mä nyt oon ymmärtänyt oikein niin JTS ei pitäis olla mikään ihan ihmeellinen jakopää remppa? vähä niinkun mikä auto tahansa?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
No näinkin voisi sanoa, paitsi että siinä on se tasapainoakselinhihna, ei mitenkään lisää haastavuutta kuitenkaan.
Uusi venttiilikopan tiiviste on hankittuna?
Uusi venttiilikopan tiiviste on hankittuna?
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Fuck! se unohtu.. no tietenki kun ne lukot tulee, saiskohan motonetistä? nro?
tiistaina auto pajalle niin ei ehi tilaa oikee mistää...
pahimmassa tapauksessa pitää vetää samalla ja vaihtaa sitten kesällä itte kun näkee jotain ulkona.
tiistaina auto pajalle niin ei ehi tilaa oikee mistää...
pahimmassa tapauksessa pitää vetää samalla ja vaihtaa sitten kesällä itte kun näkee jotain ulkona.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Kyllä noita on saanut ihan tavan varaosaliikkeestä päivän varoitusajalla, eli ilmeisesti joltain suomen tukkurilta semmoisia löytyy, ehkä motonetistäkin.
- pasinoffi
- Viestit: 149
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 12:09
- Car(s): 164 TS-89
164 TS-94
Giulietta TC-82 - Paikkakunta: Hamina
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Ihan yhtä simppelihän se jakopää on kuin missä tahansa muussakin autossa, ei näissä mitään vaihtamisen suhteen erikoista ole, mistä ei asentaja suoriutuis.
Sujuu hienosti ilman lukkopaloja jos edes vähän on hajua mitä tekee.
Sujuu hienosti ilman lukkopaloja jos edes vähän on hajua mitä tekee.
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Ok! Joo syy miksi vaihdatan on kun tää on alkanut pitää laahaus/metallista ääntä jakopää/apulaite puolelta (aikaa kovaa meteliä) eikä oikeen voi tietää mistä tulee ennenkun avaa paketin
niin samallahan vaihtaa kaikki remmit ja rullat/kiristimet, viimeks vaihdettu 2010 ja 10,000km sitten sellaseessa pajassa mihin en enään vie yhtään autoa, (ruotsissa oston yhteydessä) vain huonoa palautetta netissä siitä firmasta (jättää kuulemma vaihtamatta paljon osia mitä lupaa vaihtaa) mitäs muute vesipumppu JTS`ässä onko se jakopäässä vai erillään? paha vaihtaa?
-Riku
niin samallahan vaihtaa kaikki remmit ja rullat/kiristimet, viimeks vaihdettu 2010 ja 10,000km sitten sellaseessa pajassa mihin en enään vie yhtään autoa, (ruotsissa oston yhteydessä) vain huonoa palautetta netissä siitä firmasta (jättää kuulemma vaihtamatta paljon osia mitä lupaa vaihtaa) mitäs muute vesipumppu JTS`ässä onko se jakopäässä vai erillään? paha vaihtaa?
-Riku
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
siellä se vesipumppu on ja kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, jos kerran epäilyttävä paja on remontin tehnyt. Vesipumppu on helppo vaihtaa, kuitenkin varovaisesti ettei o-rengas kärsi, mitään tiivistemössöjä ei tarvita. Toki joutuu sitten nesteiden kanssa pelaamaan ja ilmaamaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Tää oli kyllä hyvä. Siinä rempassa taitaa tarvita 8 eri työkalua yhteensä, vaikka käyttäs niitä erikoistyökaluja kiristimille jne.Fyr kirjoitti:Ok! Kuinkas tärkeät noi "lukkopalat" on remmin vaihdossa? Onko edes mahdollista vaihtaa ilman niitä? Kyselin paikalliselta nyrkkipajasta, ja ne väitti että JTSään tarvii 8 eri erikois työkalua mitä niiltä ei löydyjust joo?
Tietysti äkkinäiselle kaikki työkalut on vähän erikoisia

"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 JTS Jakopäänhihna
Niin ja muistakaa sitten että jos käyttää lukkopaloja niin pitää ehdottomasti olla heittokellokin jolla yläkuolokohta haetaan tasan kohdalleen. Kun palojen käyttö perustuu siihen että nokkien rullat käytetään löysällä, niin pitää kampurakin saada just kohdalleen.
Eli mun mielestä jos tekee tyyliin ensimmäistä kertaa niin pelkillä lukkopaloilla on mahdollista vain saada enemmän haittaa aikaiseksi tai ainakin moninkertaisen työmäärän, ja on suorastaan turhaa jos kyse on vain jakohihnan uusimisesta 60tkm/3v. Merkkeihin vaihtamalla ei tarvitse kuin muistaa merkata vanha ja uusi hihna ja rattaat kohdalleen tussilla ja hommaa ei voi pahemmin sössiä.
Toki uusissakin hihnoissa voi olla aavistus pituuseroa, joten tarkka kundi tekee paloilla ja kellolla oikein. Mutta pitäisin varmana että kaikki uudet hihnat on kuitenkin enemmän kohdallaan kuin se venynyt vanha hihna jota kiristin jaksaa nippanappa enää pingottaa.
Tuttu delta-auto mekaanikko sanoi että hän vaihtaisi näihin hihnan kerran vuoteen kun se on niin helppoa, ja kiristimen ja muut rojut sitten joka kolmas. Noh itse olen vähän eri mieltä mutta se oli sen kommentti.
Eli mun mielestä jos tekee tyyliin ensimmäistä kertaa niin pelkillä lukkopaloilla on mahdollista vain saada enemmän haittaa aikaiseksi tai ainakin moninkertaisen työmäärän, ja on suorastaan turhaa jos kyse on vain jakohihnan uusimisesta 60tkm/3v. Merkkeihin vaihtamalla ei tarvitse kuin muistaa merkata vanha ja uusi hihna ja rattaat kohdalleen tussilla ja hommaa ei voi pahemmin sössiä.
Toki uusissakin hihnoissa voi olla aavistus pituuseroa, joten tarkka kundi tekee paloilla ja kellolla oikein. Mutta pitäisin varmana että kaikki uudet hihnat on kuitenkin enemmän kohdallaan kuin se venynyt vanha hihna jota kiristin jaksaa nippanappa enää pingottaa.
Tuttu delta-auto mekaanikko sanoi että hän vaihtaisi näihin hihnan kerran vuoteen kun se on niin helppoa, ja kiristimen ja muut rojut sitten joka kolmas. Noh itse olen vähän eri mieltä mutta se oli sen kommentti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-