P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Valvoja: Moderators
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Eli löysin paljon keskustelua tästä Throttle potentiometeristä täältä mutta miten olette saanut ongelman kuriin?
on muutaman kuukauden aikana tyylii kerran viikossa tullut noi P0120 + P1122 ja ne on voinut nollaa (kun vika ei ole päällä)
mutta tänään tuli sitten tää P1687 (Electrically actuated throttle) ja sitä ei noi vaan saanu pois vaan joutu resetoimaan (kaasu asento jotain)
Insert key
Turn to 'MAR1' (first position)
Wait 90 seconds
Turn back to off position
Wait 90 seconds
Start car
Leave to idle for 15 minutes
It is important you don't touch the throttle throughout all this, it may or may not solve your problem.
Mutta:
miten saan korjattua itse vian ettei tarvi viikottain resetoimaan, olis aika kallista jos ei ois koneita siihen niin pakkohan se on pystyy korjaa?
jostain luin että "joku" liitin hanskalokeron alla kun siihen ruikkaa puhdistusainetta vois toimia? vai onko tässä joku antura mikä kummittelee?
Ja potilas on 156 JTS -03
on muutaman kuukauden aikana tyylii kerran viikossa tullut noi P0120 + P1122 ja ne on voinut nollaa (kun vika ei ole päällä)
mutta tänään tuli sitten tää P1687 (Electrically actuated throttle) ja sitä ei noi vaan saanu pois vaan joutu resetoimaan (kaasu asento jotain)
Insert key
Turn to 'MAR1' (first position)
Wait 90 seconds
Turn back to off position
Wait 90 seconds
Start car
Leave to idle for 15 minutes
It is important you don't touch the throttle throughout all this, it may or may not solve your problem.
Mutta:
miten saan korjattua itse vian ettei tarvi viikottain resetoimaan, olis aika kallista jos ei ois koneita siihen niin pakkohan se on pystyy korjaa?
jostain luin että "joku" liitin hanskalokeron alla kun siihen ruikkaa puhdistusainetta vois toimia? vai onko tässä joku antura mikä kummittelee?
Ja potilas on 156 JTS -03
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
EOBD-koodi Vian sijainti Mahdollinen syy
P0120
Kaasuläpän asentotunnistin A/kaasupolkimen asentotunnistin A - virtapiirin toimintahäiriö
Johdinsarja, kaasuläpän asentotunnistin / kaasupolkimen asentotunnistin, moottorin ohjausmoduuli
Noille P1 alkuisille ei jostain syystä autodata kertonut selitystä.
Onkohan tässä nyt vika kaasupolkimen asentoanturissa vai kaasuläpässä, tuo hanskalokeron takana oleva liitin on kaasupolkimen anturin enkä tiedä onko se siellä JTS:ssä. vanhemmassa V6:sessa tuo oli ainakin melko tyyppillinen vikapaikka.
P0120
Kaasuläpän asentotunnistin A/kaasupolkimen asentotunnistin A - virtapiirin toimintahäiriö
Johdinsarja, kaasuläpän asentotunnistin / kaasupolkimen asentotunnistin, moottorin ohjausmoduuli
Noille P1 alkuisille ei jostain syystä autodata kertonut selitystä.
Onkohan tässä nyt vika kaasupolkimen asentoanturissa vai kaasuläpässä, tuo hanskalokeron takana oleva liitin on kaasupolkimen anturin enkä tiedä onko se siellä JTS:ssä. vanhemmassa V6:sessa tuo oli ainakin melko tyyppillinen vikapaikka.
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Senverran kurkkasin sinne hanskalokeron alle että 2 valkosta liitintä löysin yks vähä isompi kun toinen, en kuitenkaa alkanut electroo sinne sprayaa kun sain pois sen P1687 koodin tolla ohjeella,
tää on ollu aamulla vähä töks töks kun lähtee aamulla ekaa kertaa liikenteeseen, niinku just ois joku kaasu ongelma, ja nyt tuntu ettei olis enää? tiedä sitten onko omassa päässä vai korjaantuko jotain ton resetin myötä, lisää vinkkejä vaan kehiin.
tää on ollu aamulla vähä töks töks kun lähtee aamulla ekaa kertaa liikenteeseen, niinku just ois joku kaasu ongelma, ja nyt tuntu ettei olis enää? tiedä sitten onko omassa päässä vai korjaantuko jotain ton resetin myötä, lisää vinkkejä vaan kehiin.
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
P0120- Throttle potentiometer
P1122- Throttle potentiometer track 2
P1687- Electrically actuated throttle
P1122- Throttle potentiometer track 2
P1687- Electrically actuated throttle
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Saattaa olla niissä kaasupolkimen liukuradoissa likaa tai sitten ne "karva" löysällä, löytyy 1 ylimääräinen JTS;n kaasupedaali, on tosin työpaikalla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Kaasupolkimen liukurata? eli pitäis löytää kun seuraa kaasupoljinta? Karva? mistäs sellanen löytyy?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Se on siinä kaasupolkimessa itsessään, avaa sen kotelon ja sieltä alta löytyy 3 rataa ja niitä vasten 3 metallista "kampaa". Se polkimen irrotus ei ole mikään iso operaatio, tais olla 3 tai 4 mutterilla.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Putsaa nyt kuitenkin se liitin kaasuläppäkotelon kyljestä.
Kontact cleaner tms käy hyvin.
Kontact cleaner tms käy hyvin.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Mullakin tää liitin on aihettanu päänvaivaa jo melko pitkään
En oo siittä aiemmin välittänyt mutta nyt menee jo niin pitkälle ettei kone ota kierroksia yli 3000 kun tuo koodi tulee päälle
CRC tä laitoin ja toimi heti mutta seuraavana aamuna koodia pukkas taas
no sen jälkeen putsasin paineilmalla ja pelas jopa pari päivää ja nyt taas koodia pukkaa
Mitä tuolle tekis

En oo siittä aiemmin välittänyt mutta nyt menee jo niin pitkälle ettei kone ota kierroksia yli 3000 kun tuo koodi tulee päälle
CRC tä laitoin ja toimi heti mutta seuraavana aamuna koodia pukkas taas
no sen jälkeen putsasin paineilmalla ja pelas jopa pari päivää ja nyt taas koodia pukkaa
Mitä tuolle tekis

Kerran Alfa aina alfa?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Yritä kääntää niitä liittimen sisällä olevia liittimiä tiukemmaksi. jos tuokaan ei auta taitaa olla viimeinen mahdollisuus vaihtaa/vaihdattaa ne leuat sinne liittimen sisään.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Moi!Epezi kirjoitti:EOBD-koodi Vian sijainti Mahdollinen syy
P0120
Kaasuläpän asentotunnistin A/kaasupolkimen asentotunnistin A - virtapiirin toimintahäiriö
Johdinsarja, kaasuläpän asentotunnistin / kaasupolkimen asentotunnistin, moottorin ohjausmoduuli
Noille P1 alkuisille ei jostain syystä autodata kertonut selitystä.
Onkohan tässä nyt vika kaasupolkimen asentoanturissa vai kaasuläpässä, tuo hanskalokeron takana oleva liitin on kaasupolkimen anturin enkä tiedä onko se siellä JTS:ssä. vanhemmassa V6:sessa tuo oli ainakin melko tyyppillinen vikapaikka.
Tässä hieman selvennystä vikakoodien lukemiseen:
Vikakoodit:
Vikakoodit koostuvat 5 merkistä - esim. P 0 2 8 3 - seuraavasti:
1. merkki: Ajoneuvon järjestelmä
B Kori (Body) C Alusta (Chassis) P Moottori/voimansiirto (Powertrain) U Määrittämättömät järjestelmät (Undefined)
2. merkki: Alaryhmä
0 SAE-vikakoodi 1 Valmistajan vikakoodi 2 SAE-vikakoodi 3 Valmistajan vikakoodi
3. merkki: Rakenneryhmä
1 Polttonesteen ja ilman mittaus 2 Polttonesteen ja ilman mittaus 3 Sytytysjärjestelmä, palamiskatkokset 4 Muut pakokaasujen päästöihin vaikuttavat tekijät 5 Nopeuden ja joutokäynnin säätö 6 Ohjainlaite- ja ulostulosignaalit 7 Vaihteisto
4. ja 5. merkki Järjestelmäkomponentit
01 … 99 Järjestelmäkomponentin/vian tunnistus
Esimerkki: P 0 1 2 2 = Kaasuläppätunnistimen signaali (jännite) liian alhainen
P0/2-vikakoodit määritetään normissa ISO 15031-6. Ajoneuvon valmistaja voi käyttää myös P1/3-vikakoodeja, jotka liittyvät ohjainlaitteen sellaisiin lisätoimintoihin, joita ei normissa ole yksilöity. Niiden avulla valmistaja voi laajentaa ja tarkentaa diagnoosia. P1/3-vikakoodit noudattavat samaa systematiikkaa kuin P0/2-vikakooditkin, mutta ne ovat valmistajakohtaisia eli sama koodi voi merkitä eri valmistajilla eri vikaa. Valmistajan tulee ilmoittaa P1/3-vikakoodit viranomaisille. Eräät testerit tulostavat P1/3-vikakoodeja vain koodimuodossa, mutta merkkikohtaiseen valintaan perustuvat testerit kykenevät tulostamaan P1/3-vika-koodeja useista merkeistä myös selkokielisinä.
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Morjensta! Satun olemaan suht uusi mutta ylpeä alfa 156 omistaja
Kuitenkin nyt on parin viikon aikana ilmennyt ongelma, eli perus system control failurea pukkaa.. OBD lukijalla on koodity katsottu ja P0120 & P1122 siellä näkyvät olevan. OBD-lukijalla koodit on nollattu moneen kertaan, hanskalokeron alla olevia kahta liitintä on puhdistettu crc:llä sekä paineilmalla ja liittimien sisällä olevia leukoja on koitettu kiristää. Myös tuo ECU ja kaasuläpän nollaus on tehty, mutta silti nuo koodit tuppaavat tulemaan viimeistään parin päivän päästä taas takaisin.. Mikähän nyt olisi avuksi?

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
nsrmies: Oletko siis puhdistellut vain noita hanskalaatikon takana olevia liittimiä?
Kato tämä ketju: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=16781
Siellä on willez:in ekassa kommentissa kuva mistä kannattaa puhdistella. Itsellä ainakin auttoi. Tuli kyllä noin 3kk:n jälkeen takaisin, mutta uusi puhdistus contact cleanerilla näytti auttavan.
Kato tämä ketju: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=16781
Siellä on willez:in ekassa kommentissa kuva mistä kannattaa puhdistella. Itsellä ainakin auttoi. Tuli kyllä noin 3kk:n jälkeen takaisin, mutta uusi puhdistus contact cleanerilla näytti auttavan.
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
Kannattaa putsata se läppäkotelon kyljessänoleva liitin. Turha sinne hanskalokeron alle on polvistua.
Makaroonia jo vuodesta -98
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
No nyt on testattu myös putsata tuo kyseinen liitin joka mainittiin MakkiZ:in vinkkaamassa viestissä. Eipä auttanut sekään, ja taas pukkasi koodia.. Tällä kertaa mukaan oli päässyt myös tuo P1687 ja kun tuo virheilmoitus tuli kesken kotimatkan niin koko matkan ajan sekä tyhjäkäynti että käynti muutenkin oli todella epätasaista ja tyhjäkäynti normaalia paljon korkeampi (n.1700rpm) myös moottorin lämpötila mittari oli kohonnut yli puoleen väliin. :O Mikäs tähän nyt vielä avuksi vai pitäisikö suosiolla viedä johonkin huoltoon vaikka kalliiksi tuleekin? :/
Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687
http://ausalfa.com.au/viewtopic.php?f=4&p=100347
vika on imusarjan takana/päällä olevassa moninapaliitttimessä. Tästä tehtaan tiedotekin.
vika on imusarjan takana/päällä olevassa moninapaliitttimessä. Tästä tehtaan tiedotekin.