147 2.0 vs 147 1.6 120hp?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

147 2.0 vs 147 1.6 120hp?

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Oon tässä lähiaikoina vaihtamassa duunia ja nyt olisi tarvetta autolle joka kestää ympärivuotista ajoa. Lähinnä tietenkin alfat kiinnostaisi :mrgreen: ja erityisesti otsikon mukaiset. Onkohan kenelläkään kokemuksia eroista, kulutus, kulkupuoli, alusta yms. Oon menossa tietty itsekkin niitä ajamaan, mutta näin alustavasti vaan tiedustelen.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tehoa nyt ei ole ikinä liikaa eli sen puolesta jos on mahdollisuus 2.0:aan niin..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ehdottomasti tuo 2.0 jos vain rahavarat sallii..voi meinaan olla melkoinen pettymys tuo 1.6:n ainakin 16-venasen 33:n jälkeen..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 147 2.0 vs 147 1.6 120hp?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Boxer33 kirjoitti:Oon tässä lähiaikoina vaihtamassa duunia ja nyt olisi tarvetta autolle joka kestää ympärivuotista ajoa. Lähinnä tietenkin alfat kiinnostaisi :mrgreen: ja erityisesti otsikon mukaiset. Onkohan kenelläkään kokemuksia eroista, kulutus, kulkupuoli, alusta yms. Oon menossa tietty itsekkin niitä ajamaan, mutta näin alustavasti vaan tiedustelen.
elä 147:aa hommaa, osta 156 ja V6 mielellään... Mulla olis ylimääränen :wink: Pirtee peli ja syö kyllä kaiken minkä tankkiin laittaa ja alusta on eibachin tekele :-D

EDIT: Tällaiset voisi heittää privana eikä pilata topiccia :bad-words: - Ro

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Re: 147 2.0 vs 147 1.6 120hp?

Viesti Kirjoittaja Campari »

Boxer33 kirjoitti:. Onkohan kenelläkään kokemuksia eroista, kulutus, kulkupuoli, alusta yms. Oon menossa tietty itsekkin niitä ajamaan, mutta näin alustavasti vaan tiedustelen.
Eroista ei ole kokemuksia, mutta tuosta 2.0 t.s kyllä jo muutama kymmenen tuhatta, joka on tosin vähän sekin mihinkään kestotestiarvioon. 56tkm nyt lasissa, joista itse ajettu n. puolet.
Kelpo peli on tuntunut tähän asti olevan, tyypillisesti takatukivarret
on vaihdettu pariin kertaan takuuseen ja kässärin vaijerin suojus. Eipä juuri muita vikoja ole ollut. Joskus ilmoittaa palaneesta takasumarista, vaikka toimiikin, tätä on ollut muillakin.

Omituisuuksista sen verran, että ei ole tarkoitettu todellakaan huonoille
teille, kylmällä ilmalla montuissa ja koloissa kitisee ja narisee kuin vanha heteka, niinkuin 156:in. Asfaltilla upea, mutta urissa ajo aiheuttaa renkaista riippuen enemmän tai vähemmän vetelyä.
Huono näkyvyys ulos, varsinkin kaupunkiajossa ja ympyröissä, a-palkin katveen taakse sopii "täysperävaunu" ja takakulmanäkymät on arvausta
vain. Kaikkea koirista polkupyöriin jää yllätyspiiloihin, joten niskat pitää olla kunnossa kuskilla.
Hyvä varustelu, hyvät penkit ja kaikki hiluheebelitkin on tähän asti pelanneet moitteetta. Talvellakin lämmin ja puhallinäänet hiljaisemmat kuin vanhassa 156:ssa.
Teho ja kulkupuoli riittää hyvin jokapäiväiseen autoiluun, kisailuun ei.
Siinäpä se noin lyhyesti. Niin kuin aiemminkin olen maininnut, _jos_ näin hyvin jatkokin menee, parkkipaikka pihasta löytyy 147:lle vielä joksikin aikaa.
Mitään luotettavaa tilastollista otosta suomesta on varmaan vaikea saada, mallia kun on aika vähän liikenteessä ja kuten tunnettua, alfan alihankinnan laadunvalvonta on "vaihtelevaa". Joskus sattuu toimivat palikat, joskus ei. Jos ne toimivat sattuvat samaan pakettiin, niin voi sitä onnen päivää. 8) Paras vertailukohde taitaa olla samanikäinen 156 samoilla varusteilla.
Joka tapauksessa hintansa väärti, sanokoot muut mitä tahansa.
Mutta käy ihmeessä ajamassa molemmat, niin tiedät ja huomaat erot, niitä on myös varustelussa.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Silloin tällöin 147 1.6 ajaneena voin sanoa, että perus ajoon kelpaa mainiosti mutta jos kärsii raskaasta kaasujalasta niin 2.0 sen on pakko olla :wink:

Tosin kun merkkinä on alfa niin ei sillä niin väliä mikä kone. Alfa näyttää hienolta niin takaa, sivulta kuin edestäkin. Tottakai mielummin se isompi ja nopeampi :-D

147 penkit ovat mielestäni todella hyvät, jopa paremmat kuin 156.
On kivaa kun on kivaa

Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Ite oon molempia hankintamielessä koeajanu pariinkin otteeseen ja ite valitsisin 1,6 litrasen 120 heppasen. Tarpeeks pirtsakan tuntunen oli ja ihan riittävästi vääns jo alhaalt ettei valohin sammahdellu, vaik oli v6:seen tottunu. Ohan se 2 litranen sit menohaluiltaan kuitenki ihan eri peli. Ei kai noissa alustaltaan paljon eroa vakiona ole. Selespeedissä voi olla jotain eroa jo. Varmaan jos käytettyä ostamas ni kantsii kattoa mihin hintaan on kumpaa tarjolla. Jos saman hintasia ni sit ottasin ehkä itekki 2 litrasen, mut enempää en maksas.
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Hintaero mallien välillä ei nyt kovin suuri ole, mutta katellaan. Tällä hetkellä joutuu miettimään, että ostaako oman vai liisaako firmalta. Työajoa ei oo kovin paljon tiedossa, mut päivittäinen työmatka-ajo on 55 kilsaa. Varsinkin ku firma lupaa vain käyttöedun, niin taitaa olla fiksumpaa ostaa.. Tietysti houkuttaisi ne kivuttomat kilsat, mitä nyt bensat pitää maksaa, mutta huollot ja vakuutukset menis firman piikkiin. On tää taas yllättävän vaikeeta.

Henkinen valmistautuminen Demolition autoon menemisestä on jo alkanut! :crazyeyes:
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kokemusta on. 2 -litraisella ajelin tuhat kilsaa, ennen kuin ostin 1,6 120hv:n. Nyt on kolme kuukautta vanhan 147:n mittarissa 10 000km. Kiva auto, mutkatiet todella nannaa.
Ainakaan suorituskyvyn erojen vuoksi ei kannata maksaa paria tonnia lisää. Ero on perstuntumalta pienempi, mitä 1,6 105hv:n ja 1,6 120hv:n välillä!

Viime tankillinen mentiin 6,9 litran keskikulutuksella, pienimmillään se on ollut n. 6 litraa!
Ysikymppi kirjoitti:ehdottomasti tuo 2.0 jos vain rahavarat sallii..voi meinaan olla melkoinen pettymys tuo 1.6:n ainakin 16-venasen 33:n jälkeen..
Itse siirryin 156 V6:sta tuohon 1,6:n. Ei vielä vituta. :-D
Kyllä joka perheessä kuuluisi silti vähintään yksi V6:n olla.
Hamil kirjoitti:Silloin tällöin 147 1.6 ajaneena voin sanoa, että perus ajoon kelpaa mainiosti mutta jos kärsii raskaasta kaasujalasta niin 2.0 sen on pakko olla
No jos on krooninen kaasujalan raskaus, niin pitää olla vähintään 2,5:nen. Ei siitä minkään näköistä orgasmia saa, jos alkaa kenkimään 2 -litraista.
Alkoihan se 2,5 V6:kin silti parin vuoden jälkeen tuntumaan jo aika onnettomalta (vaikka ILMI oli ehjä).

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Tuli sitten käväistyä konalan d-autossa. Puolisentuntia pyörin liikkeessä ja yritin näyttää aktiiviselta asiakkaalta :roll: . No tulihan sieltä lopulta myyjäkin paikalle ja nyt on varattu molempien mallien koeajot. Huomenna olen siis huomattavasti viisaampi, toivottavasti!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Tämä on vähän sama kuin suosittelisi tyttöystävää kahdesta vaihtoehdosta! Osta se kummasta itse tykkäät enemmän. Jos auton hankintaa rupeaa pohtimaan tarkasti niin kyllä muuttujia riittää, minkä mukaan asioita voi arvottaa.
Itse ostin 2l:n koneella olevan, koska siinä oli hyvä varustelu....muut perustelut keksin sitten sellaisiksi, että ne tukivat o m a a päätöksentekoani. Onnea kaupoille!
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Nu niin. Kävin kokeilemassa molemmat mallit.

Ensin ajoin 2 litraisen viisovisen ja vaikutti kaikin puolin mukavalta ja ainakin omaan käyttööni riittävän ripeältä. Ajotietokoneen kulutus lukemat vaikuttivat aika oudoilta. Edes moottorijarrutuksessa kulutus ei mene nollaan, ja vaikka autoa kuinka polki, niin se ei noussut yli 20 litran. Suht reipasajoisen koeajolenkin keskikulutus oli 9,8. Jos tuohon on uskominen, niin ei kuullosta kovin pahalta. Huomiota herätti pieni viheltävä ääni apukuskin puolelta yli 80 nopeuksissa, ja nopeissa kääntöliikkeissä(vrt keilarata-) kuului omituinen ikäänkuin raahaava ääni eturenkaiden tiennoilta. Oisko voinu olla lisävaruste roiskeläpät.

Seuraavaksi hyppäsin 1,6 litraisen 120 heppasen rattiin. Alussa se tuntui 2 litrasen jälkeen kohtalaisen nuhaiselta, mutta aivan pienen totuttelun jälkeen ei lainkaan hassummalta. Tämä malli oli kolmiovinen ja vaikutti selkeästi jämäkämmältä. Ei mielestäni niiaannut mutkiin mentäessä yhtä paljon kuin tuo toinen. Lisäksi auto vaikutti meluisammalta. Olihan tehoissa toki eroa ja erityisesti väännössä, mutta ei kuitenkaan ehkä kovin suurta. Esim mutkapätkällä 1.6 vaikutti mukavammalta kuin 2 litrainen.

Nyt vielä kun löytyisi jostain vähän ajettu käytetty hinnasta riippuen kumpi malli vaan..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Boxer33 kirjoitti:Edes moottorijarrutuksessa kulutus ei mene nollaan, ja vaikka autoa kuinka polki, niin se ei noussut yli 20 litran.
Eikös noissa ole pieni viive, eli ottaa pienen aikavälin keskiarvon eikä suoraan hetkellisen? Muistaakseni joku siitä mainitsi..

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Rolle kirjoitti:Eikös noissa ole pieni viive
On varmaankin, mutta täyskiihdytyksessä 0-140km/h luulis löpöä menevän jo hieman yli 20l/100km.. Oon nyt ajellu pari viikkoa siskon Octavialla jossa noi kulutusluvut tuntuu suht hyvin pitävän paikkansa. Max arvo taitaa olla 50l/100km ja minimi on 0.

OT: Muutenhan toi 1,6 litranen skooda on suhteellisen syvältä.. Vääntöä ei liikkeelle lähdössä ollenkaan. 60 tkm ajettu ja kuuluu kaikenlaisia sivuääniä, nitinää ja natinaa, kolinaa jostain eturipustuksista, ilmastointi ja ohjaustehostin huutaa. Niin ja kytkin oli levinnyt 50 tkm kohdalla..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Viivettä on, eikä ainakaan 156:n ajotietokone mene koskaan nollaan, pienin kulutus mitä mulla on ollut taitaa olla n. 2 ltr/100 km.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Boxer33 kirjoitti:Max arvo taitaa olla 50l/100km ja minimi on 0.
1.6:ssa skodassa? Volvon parilitranenkaan ei vie enää yli maksimin 25l/100km kun vauhti nousee, tuskin sinne niin paljon tavaraa kerkiää menemäänkään että saisi sellaisia määriä kulumaan..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

1.8 corollassa -03 kulutusmittariin saatiin lukema 94 ltr/100 täyskaasukiihdytyksessä :wink:

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Rolle kirjoitti:1.6:ssa skodassa? Volvon parilitranenkaan ei vie enää yli maksimin 25l/100km kun vauhti nousee, tuskin sinne niin paljon tavaraa kerkiää menemäänkään että saisi sellaisia määriä kulumaan..
Faijan S80 2.4 140hp näytti parhaimmillaan(tai pahimillaan) kävely vauhdista nelosella täyskaasu kiihdytyksessä 75L/100km :crazyeyes: . Entisen 2.0 omegan sai parhaimmillaan jonnekkin 50 L/100km tietämille.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

-90 Vetessä pimenee kulutusmittari 99.9 litran jälkeen. No, kaikkea kivaa ei saa ilmaiseksi! :mrgreen:

Edit: Ja on noissa jankkiautoissa muitakin huonoja puolia. Esimerkiksi 240 km/h kyydissä ei saa vetessä vakionopeudensäädintä päälle, eikä auttanut vaikka nosti nopeutta. :mrgreen:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jknracing kirjoitti:-90 Vetessä pimenee kulutusmittari 99.9 litran jälkeen.
Heh niinpä teki -85:ssakin, ja vakkarilla kun kiihdytti niin veti kickdownia :mrgreen:
Faijan S80 2.4 140hp näytti parhaimmillaan(tai pahimillaan) kävely vauhdista nelosella täyskaasu kiihdytyksessä 75L/100km
V70 170hp oli maksimi 50l/100km, kun nyt tuli volvoista puhe :lol:

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

tuli yksi ajatus tuosta kulutuksen nollille menemisestä vielä mieleen.

Onko kukaan katsonut moottorijarrutuksen kulutusta niin että VDC (tai mikä ton ajonhallinnan nimi nyt olikin) ei ole päällä?

nimittäin siinä oli muistaakseni muiden sutimis/luiston estojen lisäksi sellainen toiminto joka estää pyörien lukkiutumisen moottorijarrutuksessa. Olisiko mahdollista että tuo systeemi lieventäisi koko ajan moottorijarrutusta vaikkei lukittumisvaaraa olisikana?

pitää testata jossakin omalla kunhan tästä taas pääsee liikenteeseen.
Louhen parkkiluolan sisääntulomäki on muuten loistava testipaikka.. sain siihen moottorijarrutuksella kerran 16l/100 kulutuksen :)

Vastaa Viestiin