Pankkiiri kirjoitti: Tazio kirjoitti: Kestävyysjuoksuhan on harrastuksista parhaimpia koska se on yksinkertaisesti lajeista julmin.
Miten naet etta se on lajeista julmin?
Kestävyysjuoksun hienous on sen täydellisessä armottomuudessa, mitään; siis ei mitään; ei saa ilmaiseksi. Jokainen askel on itse otettava, joka kerta kun päkiä kohtaa maankamaran on homman jatkuminen katkolla, joko rullaat ja ponnistat, tai meno loppui siihen. Joka kerta, joka askel, aina, aina ja aina.
Lisäksi se on täysin tasa-arvoistavaa, pelkällä lahjakkuudellla ei pitkälle potkita, poikkeusyksilöt hyötyvät juuri sen verran että voivat harjoitella enemmän/kovempaa kuin keskivertojampat. Riittävän kovat ja lahjakkaat pystyvät harjoittelemaan kuin hullut ja ryyppäämään kuin sankarit (kunniamaininta sille joka ensimmäisenä tunnistaa kenestä näin sanottiin).
Jos kaksi keskivertojamppaa pannaan viivalle ja matkaa on enemmän kuin kymppi, enemmän harjoitellut voittaa aina, piste.
Ei auta selitykset, välineet, kalusto, rusketus tai koreografia. Pyssyn puhuessa kyse on omasta ja vain omasta kyvystä sietää kipua ja hakea tehoa sieltä missä sitä mukamas ei ole. Mutta kuitenkin on. Maailmanhistorian hienoimpia urheilun ja inhimillisen suorituskyvyn hetkiä ovat vaikkapa Salazar - Beardsley '82 New Yorkissa tai Viren Munchenisä - kympin viimeinen kierros 56,4 ja vitosella viivat Prefontainen selkään, ei kahta sanaa!
Kuten sanottu, hieno laji! Jopa hienompi kuin lähes vastaavan armottomuuden ja kovuuden vuoksi kovasti arvostamani voimanosto.
NB! Ja, joo, katson molempia näitä puhtaasti kilpaurheilunäkökulmasta, minulle laji jossa ei pyritä oman suorituksen parantamiseen ja tason mittaamiseen jollain tavoin tosissaan ei ole urheilua, vaan sikarinpolttoon tai lukemiseen verrattavaa ajankäyttöä. Ymmärrän, että isolle osalle ihmisiä asia ei ole näin mustavalkoinen, mutta minulle se tässä kohtaa on. Sen takia nostan hattua kun näen kaverin yökkäävän hiekkakuopalla tai horjuvan tyhjin katsein kyykkyräkkiin nojaten, mutta en pysty samaistumaan tai tuntemaan yhtäläisyyttä mällihuulen, puuhelmipojun tai biljardinpelaajan kanssa.
Ugh, olen puhunut.
-Tazio