Alfa Romeo ajotapahtuma Ahvenistolla perjantaina 10.9.2004.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

motorhead kirjoitti: Kaaret ja kolmipistevyö oli siinä vauhdissa ihan mukavasti turvallisuuden tunnetta lisäävä varuste :)
Tämä on nyt turhaa pilkunviilausta, mutta eikös kolmepistevyöt ole tuollaiset ihan tavalliset turvavyöt? :-D
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Noniin, selvishän tämä! Eilen epäilin VAHVASTI tota 147 aikaa chatissa :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

tv kirjoitti: Tämä on nyt turhaa pilkunviilausta, mutta eikös kolmepistevyöt ole tuollaiset ihan tavalliset turvavyöt? :-D
pakko korjata .. nelipiste oli kyseessä :)

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Re: rata 147

Viesti Kirjoittaja motorhead »

KJS kirjoitti:eli kyseessä ei ole mikään pakoputkiviritteinen vaan täysiverinen kilpa-auto
Taisi kallion poika sitten lasketella mulle loruja siellä autossa..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Re: rata 147

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

motorhead kirjoitti: Taisi kallion poika sitten lasketella mulle loruja siellä autossa..
Niin se saattoi hädissään tehdä :-D

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Aika lussu oli sitten runsaasti päälle parisataa heppaiseksi. Ei se niin tykiltä vaikuttanut suorituskykynsä puolesta. Muutamaan kertaan katselin suorillakin, kun 156 2,5 otti kohtuu helposti 147:aa kiinni. :roll: Tiedä sitten, kaikki siellä väittivät, että autossa on vain nuo motorheadin mainitsemat kevyet virit.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

147

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin enhän tiedä oliko tuo Ahvenistolla ollut auto kyseinen yksilö. Team F40:n sivuilta http://www.teamf40.fi löytyy kuitenkin tarinaa kuinka teami teki Deltalle asiakastilaisuuksia varten kaksipaikkaisen rata-Alfan. Katurenkailla se melkeen 240 heppaa polttaa vaan kumia jos täysillä painaa kaasua.

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Kallion puheet moottorin vähäisestä virittämisestä menivät täydestä ainakin meikälaiselle. Kiihtyvyys esim. varikkosuoralla näytti paljon hitaammalta kuin Mikko Heinon Alfa Challenge kilpurin meno (mikähän ero autojen painoissa on?).

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

juu, ei se kyllä miltään 200hv+ vehkeeltä tuntunut suorilla. Olisivatpa laittaneet siihen vaan ratakumit vielä alle, ois saanu lisää G:tä kurveihin :)

Kummallista olis kyllä että kaikki siellä puhuis paskaa auton konehuoneen sisällöstä. Ainakin kallioiden pitäisi alan miehinä viimeistään kaasujalassa tuntea mikä härveli toi on kerta ajavat alfoilla siivilissäkin.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ja tälle kyseiselle yksilölle kellotitte 1.38??? Olikohan nyt ihan niin...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Scuoren kellotukset ainakin on luotettavia, varsinkin taitoajossa... :roll:

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Vaatisiko tuollainen aika jotain 180 hv tehoa, jos auto oli toistasataa kiloa vakiota kevyempi.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Curva Grande kirjoitti:Vaatisiko tuollainen aika jotain 180 hv tehoa, jos auto oli toistasataa kiloa vakiota kevyempi.
Eikös tuo aika ollut vielä kaksi kyydissä eikä ajettua täysillä.. Eli yksin olisi mennyt 1.35?

Jep, asia peli kuskista puhumattakaan.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

En tuon kellotuksen tarkempia yksityiskohtia tiedä, vaikka taisin siinä seistä tuolloin vieressä. Käsittääkseni mittauskohta oli pääsuoralla jossa vauhtia on paljon, mahdollista heittoa voisi tulla n. 1s?

kun tarkkaa painoa ja hevosvoimia ei ole tiedossa niin en ainakaan itse pysty kuin arvailemaan tuon teknistä mahdollisuutta.

Kyydissä olleena voin sanoa että kuski (vaikkakin on kaksipyöräisiin erikoistunut) on ajellut radalla myös nelipyöräisilla muulloinkin kuin CARFin ratapäivillä eli ainakin ajotaidon puolesta tuo aika on ihan täysin mahdollinen.

EDIT:
Kun tuota f40 racinging sivua tutkailee niin siellä sanotaan että perustuu LÄHES samanlaiseen tekniikkaan kuin tuo 238,5hv/1020kg laite.
toiselta sivulta löysin seuraavan: Jos suhde on 5 kg/hv on kierrosaika tyypillisesti n. 1.32 ja 3 kg/hv suhteella päästään n. 1.27.
F40 varsinailselle kilpurille tulee vajaa 4,3hv/kg.

jos olettaa että paino on molemmissa sama niin 170hv olisi 6kg/hv eli hattuarviona tyypillinen kierrosaika olisi 1.345?

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Taitaa mennä hiukan OT, mutta jostain toiselta foorumilta joskus luin kun hondaväki totesi että 1:38 on kohtuullinen aika typeryksellä ajetuksi ja vauhtien olevan luokkaa 190 Ahveniston pääsuoran päässä ennen jarrutusta. Aika voi ollakin lähellä totuutta, mutta nipponin ihmeissä näyttää tuo nopeusmittari kyllä mitä sattuu :mrgreen:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

nopeus 190 pääsuoran päässä on varmasti utopiaa vakiolle kun super 2000set vetivät n170-180 samassa kohtaa muistaakseni.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Delta-Auton kaveri kertoi että tuossa vip-147:ssa on laskettu vähän koneen tehoa kestävyyden parantamiseksi. Käytännössä kierrosrajoitin oli jossain 7500...7800rpm:n tienoilla. Muutoin auto oli, kuten täällä todettiin, sport2000-luokan säännöille rakennettu kilpa-auto. Perävälitys oli liian lyhyt Ahvenoston radalle joten huippunopeus jäi karvan alle alle 170 km/h. Tähän vaikutti myös noin 1000 rpm alempana menoon puuttuva kierrosrajoitin.

156V6 meni aavistuksen kovempaa pääsuoralla, Vesa Kallio väitti että saisi 180 km/h lasiin. JTS meni noin 160 km/h pääsuoran lopussa, vaikka sen renkaat olivat jo aivan loppu. Vip-147 saavutti huippunopeutensa jo pirusti ennen pääsuoran loppua.

Mutta kyllä Brothers_of_Rock antoivat erinomaiset kyydit :-D

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

V6 kirjoitti:nopeus 190 pääsuoran päässä on varmasti utopiaa vakiolle kun super 2000set vetivät n170-180 samassa kohtaa muistaakseni.
Joo ja vähän rapiat 600kg painavat VanDiemenit joissa on 170hp menee juuri ja juuri 2 markkaa siihen ja niissä on kuitenkin tuo teho/paino ja alusta hiukan paree kuin typerässä...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Taitaa olla kyse loppuenlopuksi mittarivirheestä. Tai sitten nää on taas niitä "racingdrivers excuse" juttuja :crazyeyes:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tuossa VIP 147:ssa on nykyään vakio 2.0 ts moottori kiinni, eikä siinä ihan tuon Schroderuksen Sport 2000 147:n tasoista moottoria ole ikinä ollutkaan. Juttelin huoltomiesten kanssa asiasta. Pakosarja ei ollut vakio ja unichip oli kiinni, mutta muuten vakiomoottori. Vaihteistossa lyhyempi perävälitys ja lukko, minkä vuoksi tuntui kiihtyvyyttä riittävän. Alusta tuntui hyvältä mutta oli hieman aliohjaavaksi säädetty tai ainakin siltä se tuntui kyydissä istuessa.

Varsin hieno tapahtuma ja yllättävin koeajoni oli Kia Sorento. Oli meinaan mukavan oloinen auto. Radalla ajettuna Stilo farmari JTD-moottorilla oli mielenkiintoinen - vääntöä riitti niin maan perusteellisesti ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

BSTR kirjoitti:Tuossa VIP 147:ssa on nykyään vakio 2.0 ts moottori kiinni, eikä siinä ihan tuon Schroderuksen Sport 2000 147:n tasoista moottoria ole ikinä ollutkaan. Juttelin huoltomiesten kanssa asiasta. Pakosarja ei ollut vakio ja unichip oli kiinni, mutta muuten vakiomoottori. Vaihteistossa lyhyempi perävälitys ja lukko, minkä vuoksi tuntui kiihtyvyyttä riittävän. Alusta tuntui hyvältä mutta oli hieman aliohjaavaksi säädetty tai ainakin siltä se tuntui kyydissä istuessa.
Oli siinä sitten tehty muutakin kuin uudelleenohjelmointi boxille. No, tuo on varmaan VIP-autolle sopiva lähestymistapa, kestipä ainakin hyvin koko päivän rääkin.

Continentalin vakiokumit eivät sitä kyllä tehneet vaan olivat mielestäni tuohon autoon hieman outo rengastus. Auto tuntui ainakin päivän lopulla todellakin hieman aliohjaavalta - saattoi noilla loppuun kuluneilla etugummeillakin olla vaikutusta asiaan.

Vastaa Viestiin