2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Valvoja: Moderators
2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Moro,
käynnistymisen kanssa ollut nyt muutaman viikon ajan ongelmia. Homma liittyy tavalla tai toisella selen pumppuun. Tällä hetkellä se ei nimittäin enää aloita pumppaamista oven auettua ja auto seisoo pihassa, eikä pihisekkään, eikä selespeedin merkkivalokaan sammu. Jarrupoljin on muuten myös ihan kivikova eikä juuri painaudu käynnistysyrityksissä. Aluksi luulin ongelman liittyvän selen öljyn määrään, mutta sitä on nyt hartaudella lisäilty ja vähennelty, eikä enää näytä ratkaisevan ongelmaa. Seuraavaksi paikallistin ongelman oven sähköihin. Oven sähköliitintä renkkaamalla sain auton pari kertaa liikkeelle, ei vaikutusta silläkään enää. Myös releet, siinä akun etupuolella on naputeltu ja heiluteltu, ei vaikutusta. Akku myös irrotettu 45 min ajaks - ei vaikutusta.
Tuleeko kenellekkään ideoita mieleen mitä pitäisi seuraavaksi koittaa? Vai hinautanko suoraan huoltoon? Mitään diagnostiikka ohjelmaa mulla ei ole, olisko hyötyä tässä tapauksessa?
käynnistymisen kanssa ollut nyt muutaman viikon ajan ongelmia. Homma liittyy tavalla tai toisella selen pumppuun. Tällä hetkellä se ei nimittäin enää aloita pumppaamista oven auettua ja auto seisoo pihassa, eikä pihisekkään, eikä selespeedin merkkivalokaan sammu. Jarrupoljin on muuten myös ihan kivikova eikä juuri painaudu käynnistysyrityksissä. Aluksi luulin ongelman liittyvän selen öljyn määrään, mutta sitä on nyt hartaudella lisäilty ja vähennelty, eikä enää näytä ratkaisevan ongelmaa. Seuraavaksi paikallistin ongelman oven sähköihin. Oven sähköliitintä renkkaamalla sain auton pari kertaa liikkeelle, ei vaikutusta silläkään enää. Myös releet, siinä akun etupuolella on naputeltu ja heiluteltu, ei vaikutusta. Akku myös irrotettu 45 min ajaks - ei vaikutusta.
Tuleeko kenellekkään ideoita mieleen mitä pitäisi seuraavaksi koittaa? Vai hinautanko suoraan huoltoon? Mitään diagnostiikka ohjelmaa mulla ei ole, olisko hyötyä tässä tapauksessa?
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
No se ovikytkin varmaan kannattais tarkastaa ihan oikeasti mittaamalla (tai Alfadiagilla) ja johtojen kunto siihen liittyen. Normaalistihan pumppu lähtee käyntiin kun kuskin oven avaa.
Yleisesti ottaen Selessä äärimmäisen tärkeää on HYVÄ ja täysi akku.. kannattaa ainakin kokeilla jollain kunnon akulla ihan ekana.
Myös se vaihteiston (tarkemmin ottaen selespeed-yksikön) päällä oleva moninapaliitin on yleinen murheen aiheuttaja. Avaa sen, puhdistaa huolella ja kiristelee pinnejä tarvittaessa. Vaatii akun irrotuksen kun se liitin on akun alla..
Sit yks todella mitättömältä tuntuva juttu, mutta estää parhaimmillaan auton käynnistymisen on jarrupiiri. Siellähän on 2 erillistä mikrokytkintä jarrupolkimelle. Molempien on toimittava, jotta Selespeedi toimi täysin oikein. Toinen vieläpä kiertää jarruvalojen kautta, joten esim. palanut jarrupolttimo tai irtonainen liitin esim. takaluukussa voi aiheutta ongelmia.
Parasta ois jos saisit auton jossain Alfadiagin päähän ja vois kattoa nuo kaikki kytkimet yms. asiat suoraan sieltä. Todennäköisesti jonkun vikakoodinkin antais.
Jarrupolkimen kovuus ei liity varmaan tähän mitenkään. Sehän kovettuu heti kun vähän aikaan pumppailet auton ollessa sammuksissa (jarrutehostimen alipaine loppuu)...
Yleisesti ottaen Selessä äärimmäisen tärkeää on HYVÄ ja täysi akku.. kannattaa ainakin kokeilla jollain kunnon akulla ihan ekana.
Myös se vaihteiston (tarkemmin ottaen selespeed-yksikön) päällä oleva moninapaliitin on yleinen murheen aiheuttaja. Avaa sen, puhdistaa huolella ja kiristelee pinnejä tarvittaessa. Vaatii akun irrotuksen kun se liitin on akun alla..
Sit yks todella mitättömältä tuntuva juttu, mutta estää parhaimmillaan auton käynnistymisen on jarrupiiri. Siellähän on 2 erillistä mikrokytkintä jarrupolkimelle. Molempien on toimittava, jotta Selespeedi toimi täysin oikein. Toinen vieläpä kiertää jarruvalojen kautta, joten esim. palanut jarrupolttimo tai irtonainen liitin esim. takaluukussa voi aiheutta ongelmia.
Parasta ois jos saisit auton jossain Alfadiagin päähän ja vois kattoa nuo kaikki kytkimet yms. asiat suoraan sieltä. Todennäköisesti jonkun vikakoodinkin antais.
Jarrupolkimen kovuus ei liity varmaan tähän mitenkään. Sehän kovettuu heti kun vähän aikaan pumppailet auton ollessa sammuksissa (jarrutehostimen alipaine loppuu)...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Mulla paloi kerran selessä sulakkeita jotka esti sitten käynnistyksen jostain syystä, eli hanskalokeron takana oli jotain sulakkeita, sit siel kuskin puolella. kato että se oven pikaliitin on kunnolla kiinni, sehän aukee ja sulkee kiertämällä. kokeile myös muita ovia, mulla jostain kumman syystä pumppu saattaa surahtaa päälle kun avaa jommankumman takaovista 

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Mahtavaa, kiitos neuvoista. Näillä pääsen jälleen vähän eteenpäin. Tänään Ei ollut aikaa sen ihmeemmin tehdä mitään muuta kuin irrottaa akku ja laittaa lataukseen. Piruuttani koitin josko lähtis auto liikkeelle, mutta yllätyksekseni akku oli todella tyhjä. Pidän peukkuja että koko ongelma liittyis tyhjenneeseen akkuun. Laturi uusittu 1,5v sitten ja akku 1v sitten, mutta kun päivittäinen käyttö on luokkaa 10km niin ei liene ihme jos akku ei ehdi latautua.
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Pientä updeittiä. Latasin akun ja kuinka ollakkaan pumppu alkoi heti suriseen kun kytkin akun takaisin. Pari päivää auto toimi ok, mutta pumppu ei toiminut ovea avatessa. Vaikutti siltä että systeemissä oli riittävästi painetta??? Tänään sitten sama vaiva palasi. Sele valo vilkkuu eikä pumppu toimi eikä auto starttaa.
Taidan kääriä hihat ja tarkistaa noi luettelemanne kohdat.... Akku jälleen myös laturin päähän.
Taidan kääriä hihat ja tarkistaa noi luettelemanne kohdat.... Akku jälleen myös laturin päähän.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
^usein kun akku tyhjenee sen verran ettei se kykenen tarjoamaan riittävää virtaa on se vaihtokunnossa, ei se latauksella välttämättä elvy, eli uutta akkua vaan!
itsellä olis tähän snadu kyssäri, voiko seleen vaihtaa akun ihan ilman murheita, siis samanlailla kun tavalliseen manuun? tarviiko mtn testerii ym tai tuleeko varautua mihinkään mielenkiintoiseen?
itsellä olis tähän snadu kyssäri, voiko seleen vaihtaa akun ihan ilman murheita, siis samanlailla kun tavalliseen manuun? tarviiko mtn testerii ym tai tuleeko varautua mihinkään mielenkiintoiseen?
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Tohon akkuhommaan tää vahvasti viittaa. Tosin täytyy kyllä ihmetellä mikäli Boschin, normia isompi, akku on vaihtokunnossa vuoden välein...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
^millasta ajoa? lyhyttä pätkää, paljon käynnistyksiä, seisöntaa? mulla 99 sele ja alkup bosh autossa.
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Joo lyhyttä pätkää tulee ajettua. Peruspäivä: käynnistys + 1,5km ajoa, käynnistys + 1km ajoa. Sit iltapäivällä sama juttu. Lisäks pikkasen pidempääkin ajoa mutta noi joka arkipäivä. Vuodessa tulee ajoa alle 10 000km.
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Oliskohan ideaa hommata akkulaturi lohkiksen kanssa? Jos ei sit tarvis joka vuosi ostella uutta akkua..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Tuo on niin lyhyttä ajoa, ettei varmaan kerkee akku latautumaan. Vinkki: lähden reissuun 15min aikasemmin n. 15min pidemmän lenkin kautta, ehkä riittäisi. Ja onhan Alfalla kiva ajaa, joten miksi ei? 

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
^niin, tai vaikka päivällä mukava vauhtilenkki kickdownilla leikkien motarilla?
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Tuleeko järjestelmältä pyyntö pumpun pyöritykseen, eli jännite pumpulle? Ennen pumpun hiiltenvaihtoa toimi miten sattuu. Välillä lähti pyörimään, ku käytti akunkenkiä irti. Hiilet oli loppu mittarilukemalla 130 000 km, kaupunkipyörittelyä. Tulevaksi talveksi olen ajatellut asentaa ylläpitolaturin ton Bilteman patterin kaveriksi.
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
No niin.... Pientä päivitystä: auto käytetty Pirkkalan autosähkössä eikä löytäneet diagnostiikalla vikaa. Heillä ei tosin ollut alfadiagia. Selen rele uusittu siitä akun etupuolen boxista - ei vaikutusta. Uus akku kans hommattu - ei vaikutusta. Pienen pieni epäilys on että auto purkaa akkua. Aina kun lataan akun ihan täyteen lähtee pummpu käyntiin ja homma toimii. Lenkkejä heitetty pariin otteeseen mutta joka kerta on tullut tuuleteltua turhan aikaisin. Kun auton sammuttaa tunniksi, ei taas tapahdu muuta kuin selen valon villkumista käynnistettäessä. En tiedä antaako tää kenellekkään mitään ideaa ongelmasta, mutta täyteen ladatulla akulla, pumppu tuntuis käyvän vähän väliä. Eli pumpun surinaa kuuluu auton käydessä tyhjäkäyntiä.
Nyt alkaa pikkuhiljaa loppuun kärsivällisyys ja oma "taito". Pakko kai tää kaunotar on johonkin kunnon pajaan ajaa. Onko ehdotuksia tampereen suunnalla? F40?
Nyt alkaa pikkuhiljaa loppuun kärsivällisyys ja oma "taito". Pakko kai tää kaunotar on johonkin kunnon pajaan ajaa. Onko ehdotuksia tampereen suunnalla? F40?
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Jos autoon ei ole pumppua vaihdettu niin veikkaan että on tullut tiensä päähän. Kunnossa oleva pumppu käy nopeasti surahtaen, huonossa kunnossa oleva hitaasti ja vaivalloisesti. Pumppuhan on ihan flipperitekniikkaa, rautamosa hiilillä jotka kuluu eikä pienellä jännitteellä enää toimi siinäkään missä täydellä akulla. Itselläni poltti kertaalleen sulakkeet mikä viittaa aikamoisiin virtapiikkeihin, oli moottorikin sen näköinen että lämpimänä oli käynyt. Diagnoosin voi varmistaa ottamalla säiliön muovikuoren pois ja kopauttamalla pumppua oven ollessa auki, jos hiilet on huonot alkaa pumppu käydä.
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Ok, kiitos Jukka vinkistä. Ton voisin vielä tarkistaa. Pumppua ei ole koskaan vaihdettu. Just luin toisesta ketjusta että ebaystä löytyy uusia pumppuja kohtuu rahalla.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
^viitisen satkua maksaa suomessa orkkis, jos löydät marellin pumpun ebaysta selkeesti halvemmalla niin kannattaa uusi hankkia sieltä. En usko että kannattaa tuollaista hommata tarvikkeena. mulla vaihdatettu pumppu edellisen omistajan toimesta n.140 tkm kohdalla, deltan kuitissa osalle hinta 750 e
, eli sielt ei varmaan kannatta hankkia ainakaan

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
170£ eli n. 210€ näyttää maksavan orkkis pumppu ebay.co.uk:ssa tällä hetkellä.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
^sit vaan sieltä!:)
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Koputtelu ei vaikuttanut millään tapaa pumppuun. Voi olla että se pyörähti viikonloppuna viimesen kerran. Oli niin vaivalloisen kuulonen pyörähdys kun liitin ladatun akun kiinni. Kai se uus pumppu nyt sitten pitää tilata Ebaystä. Kertokaas nyt hyvät miehet vielä, että onnistuukohan pumpun vaihto kotikonstein, vai pitäiskö hinata auto pajalle? Ahdas paikkahan se on, mutta tuskin hirvittävän vaativa työ.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
^jossain ketjussa oli pumpunvaihto ohjeet, en vain tähän hätään löytänyt, mutta eiköhän se onnistu kotikonstein, lenkkiavaimia / räikkää ja ruuvaria kummempia työkaluja ei kai tarvitse. Pumppuhan on sielä lokarin takana, otat sen mustan suojamuovin irti, siis se joka ympäröi seleöljy korkkia ja sit näät missä ja miten pumppu on kiinni, muutamalla mutterilla. sit tietenki letkut / putket irti siitä ja johtojen liitin auki.
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
No niin. Nostetaas tätä ketjua taas hiukan. Tää projekti on venyny jo turhan pitkäks muiden kiireiden takia. Nyt oon kumminkin hommannut pumppuun uudet hiilet ja itse pumppukin on irti autosta. Seuraava ongelma onkin pumpun avaus. Millä helevetillä se aukee? Oon netistä löytäny muutaman kuvan, mutta ne pumput on hiukan eri näkösiä... Ts. ilmeisesti ton päällä olevan alumiinisen osan tulis irrota tuosta allaolevasta messinkisestä, mutta miten? Väkivallalla?
Kiitos jos etukäteen.
ps. testasin ja pumppu tuntuu toimivan loistavasti kun oon hiukan sitä koputellut ja kytkin sen takaisin liittimeensä, mutta tietty noi hiilet meinasin vaihtaa.
Kiitos jos etukäteen.
ps. testasin ja pumppu tuntuu toimivan loistavasti kun oon hiukan sitä koputellut ja kytkin sen takaisin liittimeensä, mutta tietty noi hiilet meinasin vaihtaa.
- Liitteet
-
- IMG_0560.JPG
- (146.12 KiB) Tiedosto ladattu 2362 kertaa
-
- IMG_0559.JPG
- (169.34 KiB) Tiedosto ladattu 2362 kertaa
-
- IMG_0561.JPG
- (161.42 KiB) Tiedosto ladattu 2362 kertaa
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Moro,
eka postaus palstalle, introt sikseen, ajattelin jakaa omat kokemukseni saman ongelman kanssa juuri painineena.
Mulla siis kanssa 2001 156 2.0 selespeed.
Ongelma alkoi ilmojen kylmetessä siten että pumppu ei ensin satunnaisesti käynyt joka kerta ovea avatessa ja tiheni siten että välillä jätti auto valoihin ja pumppu kävi satunnaisesti kun jaksoi.
Ongelman ydin oli lopulta vastoin kaikkia odotuksia itse selen rele. Aiempaa kokemusta autojen rassauksesta ei käytännössä ole, eli ihan peruskaluilla ja uteliaalla asenteella + internetin ihmemaan ohjeilla nää on tehty.
Jotenkin näin se ratkaisuketju meni:
- uusi akku (tämä olisi tullut tehtyä talvea varten anyway)
- kaikkien asiaan liittyvien liittimien putsaus / herkistely
- releen avaaminen / herkistely .Tässä tein virheen, kun rassasin foorumeilta luetun infon perusteella väärää relettä ja totesin sen toimivaksi. Luulin että selen rele on se toinen niistä 50A mustista releistä, mutta minun autossani se olikin 30A punainen siinä akun edessä olevan setin alarivissä keskellä.
- monivikaliittimen putsaus
- selen hydrauliöljyjen vaihto (ilmaruuviin asti imemällä / pumppaamalla)
- selen pumpun hiilten vaihto. Irroitus oli pain in the ass ja vei arpomisineen jonkun tunnin, mutta tulee kyllä "yläkautta" ulos. Mun pumppu oli erinäkönen kuin sulla. Eli niitä kahta puolikasta piti toisissaan sellaiset "väkäset" jotka sai väkivallalla ja erinäköisillä vimpaimilla taivuteltua auki ja sitten väkisin vetämällä puolet irti toisistaan. Eli en osaa valitettavasti tuon sinun pumpun kohdalla auttaa tarkemmin. Huom: puolikkaita pitää kiinni toisissaan aika vahva magneettikenttä, eli ihan rohkeesti vaan voimaa siihen irrotukseen. Hiilet löyty motonetistä tilaamalla mittojen mukaan ja snadisti muotoilemalla hiekkapaperilla ja rautasahan terällä että liikkuvat kolossaan ilman kitkaa. Sitten pumppu akkukaapeleilla suoraan akkuun kiinni about 10 kertaa putkeen kokeilemalla että varmasti toimi joka kerta. Sitten koko roskan kasaus -> yhteensä joku 3-4h operaatiossa meni.
- ongelma ei poistunut, joten funtsin että pakko liittyä releisiin / pumpuille tulevaan sähköön -> löysin sormenpäillä tunnustelemalla oikean releen. Naksui niin kuin pitää mutta ei ilmeisesti sisällä oleva kieli ei ottanut kosketusta tästä huolimatta. Väkivalloin punainen muovikuori pois tieltä (ei lähtenyt ehjäjä millään) ja hiomapaperi + sähköspray yhdistelmällä joka mahdollinen pinta herkistellen. Rele kiinni takaisin ja nyt toimii vissiin kolmatta viikkoa jo ilman ongelmia eikä pumpun vikavaloa ole näkynyt kertaakaan.
Toivottavasti näistä on apuja.
PS.
varmuuden vuoksi on tullut pidettyä vaihdetta vapaalla autoa pysäköidessä vieläkin. Kun pumppu ei toiminut kunnolla, niin tuli pidettyä vapaalla että sai mopon käyntiin vaikkei pumppu käynytkään ja yleensä koneen lämmettyä hetken on käynnistynyt itsestään ja päässyt liikkeelle. Onko kellään tietoa onko vapaalla pysäköimisestä jotain erityistä haittaa?
eka postaus palstalle, introt sikseen, ajattelin jakaa omat kokemukseni saman ongelman kanssa juuri painineena.
Mulla siis kanssa 2001 156 2.0 selespeed.
Ongelma alkoi ilmojen kylmetessä siten että pumppu ei ensin satunnaisesti käynyt joka kerta ovea avatessa ja tiheni siten että välillä jätti auto valoihin ja pumppu kävi satunnaisesti kun jaksoi.
Ongelman ydin oli lopulta vastoin kaikkia odotuksia itse selen rele. Aiempaa kokemusta autojen rassauksesta ei käytännössä ole, eli ihan peruskaluilla ja uteliaalla asenteella + internetin ihmemaan ohjeilla nää on tehty.
Jotenkin näin se ratkaisuketju meni:
- uusi akku (tämä olisi tullut tehtyä talvea varten anyway)
- kaikkien asiaan liittyvien liittimien putsaus / herkistely
- releen avaaminen / herkistely .Tässä tein virheen, kun rassasin foorumeilta luetun infon perusteella väärää relettä ja totesin sen toimivaksi. Luulin että selen rele on se toinen niistä 50A mustista releistä, mutta minun autossani se olikin 30A punainen siinä akun edessä olevan setin alarivissä keskellä.
- monivikaliittimen putsaus
- selen hydrauliöljyjen vaihto (ilmaruuviin asti imemällä / pumppaamalla)
- selen pumpun hiilten vaihto. Irroitus oli pain in the ass ja vei arpomisineen jonkun tunnin, mutta tulee kyllä "yläkautta" ulos. Mun pumppu oli erinäkönen kuin sulla. Eli niitä kahta puolikasta piti toisissaan sellaiset "väkäset" jotka sai väkivallalla ja erinäköisillä vimpaimilla taivuteltua auki ja sitten väkisin vetämällä puolet irti toisistaan. Eli en osaa valitettavasti tuon sinun pumpun kohdalla auttaa tarkemmin. Huom: puolikkaita pitää kiinni toisissaan aika vahva magneettikenttä, eli ihan rohkeesti vaan voimaa siihen irrotukseen. Hiilet löyty motonetistä tilaamalla mittojen mukaan ja snadisti muotoilemalla hiekkapaperilla ja rautasahan terällä että liikkuvat kolossaan ilman kitkaa. Sitten pumppu akkukaapeleilla suoraan akkuun kiinni about 10 kertaa putkeen kokeilemalla että varmasti toimi joka kerta. Sitten koko roskan kasaus -> yhteensä joku 3-4h operaatiossa meni.
- ongelma ei poistunut, joten funtsin että pakko liittyä releisiin / pumpuille tulevaan sähköön -> löysin sormenpäillä tunnustelemalla oikean releen. Naksui niin kuin pitää mutta ei ilmeisesti sisällä oleva kieli ei ottanut kosketusta tästä huolimatta. Väkivalloin punainen muovikuori pois tieltä (ei lähtenyt ehjäjä millään) ja hiomapaperi + sähköspray yhdistelmällä joka mahdollinen pinta herkistellen. Rele kiinni takaisin ja nyt toimii vissiin kolmatta viikkoa jo ilman ongelmia eikä pumpun vikavaloa ole näkynyt kertaakaan.
Toivottavasti näistä on apuja.
PS.
varmuuden vuoksi on tullut pidettyä vaihdetta vapaalla autoa pysäköidessä vieläkin. Kun pumppu ei toiminut kunnolla, niin tuli pidettyä vapaalla että sai mopon käyntiin vaikkei pumppu käynytkään ja yleensä koneen lämmettyä hetken on käynnistynyt itsestään ja päässyt liikkeelle. Onko kellään tietoa onko vapaalla pysäköimisestä jotain erityistä haittaa?
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Kiitos PuuCee pitkästä viestistä, uskon että tästä oli todellakin apua. Omat korjaukset on noudattanu pitkälti samaa kaavaa. Eka akku, liittimien putsaus, uuden releen tilaus (saataa olla väärä hommasin nimenomaan sen 50A mustan releen), hydrauliöljyn vaihto, pumpun irrotus ja seuraavaks jotenkin sen pumpun avaus ja hiilten vaihto. Ne kuvat mitä mä oon pumpuista nähnyt oli myös sellasia missä "väkäset" piti osia yhdessä. Nyt hiilet odottaa vaan että saan pumpun auki...
Pitää varmaan käydä tässä välissä noi releet uudelleen läpi. Josko mullakin selen rele olis joku niistä punasista pienemmistä?
Pitää varmaan käydä tässä välissä noi releet uudelleen läpi. Josko mullakin selen rele olis joku niistä punasista pienemmistä?
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Minun vuoden 2000 (CF2) selessä pumpun rele oli nimenomaan se 50A musta. Pumppu alkoi taas toimimaan kun vaihdoin sen ristiin flektin samanlaisen releen kanssa. Myöhemmin vaihdoin tilalle Motonetin hyllystä löytyneen pinneiltään yhteensopivan 70A releen. Hyvin on pelannut siitä (viime juhannus) saakka.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
On näemmä mun hiilet löytäneet perille, hyvä:)
Mulla oli samanlainen pumppu, pääty irtoaa helposti kun laitat sen ruuvipenkkiin kiinni niin, etttä roikkuu päädyn varassa ja talttapäisellä meisselillä tms naputtelet noita päätykannen läpi tulevia kiinnityskynsiä vuorotellen. Älä siis purista kiinni vaan anna roikkua siinä penkissä, niin sillloin staattorin ja magneettien paino auttaa irrotuksessa eikä mitään mene rikki. Toivottavasti saat selvää mitä tarkoitan!
Mulla oli samanlainen pumppu, pääty irtoaa helposti kun laitat sen ruuvipenkkiin kiinni niin, etttä roikkuu päädyn varassa ja talttapäisellä meisselillä tms naputtelet noita päätykannen läpi tulevia kiinnityskynsiä vuorotellen. Älä siis purista kiinni vaan anna roikkua siinä penkissä, niin sillloin staattorin ja magneettien paino auttaa irrotuksessa eikä mitään mene rikki. Toivottavasti saat selvää mitä tarkoitan!
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Hienoo, kiitos Jukka. Hyvä vinkki, sain kyllä selvää.
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Kiitokset asiantuntijoille. Tänään sain hiilet vaihdettua ja kissa kehrää jälleen! Ihan mahtavaa. Pakko oli käydä testaamassa vaikka oli kesäpallot alla.
Eilen illalla sain pumpun nakuteltua auki ja ammuttua toisen hiiltä pitävän jousen + sen kannen toiselle puolelle tallia... Aika pitkäänhän siinä meni että löysin osat. Pääasia että löytyivät.
Ite moottorin kupu oli aivan täynnä hiilipölyä ja toinen hiilistä oli melkonen nysä. Nyt siis homma taas kunnossa, kiitos alfafoorumin avuliaiden hemmojen.
Eilen illalla sain pumpun nakuteltua auki ja ammuttua toisen hiiltä pitävän jousen + sen kannen toiselle puolelle tallia... Aika pitkäänhän siinä meni että löysin osat. Pääasia että löytyivät.
Ite moottorin kupu oli aivan täynnä hiilipölyä ja toinen hiilistä oli melkonen nysä. Nyt siis homma taas kunnossa, kiitos alfafoorumin avuliaiden hemmojen.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma
Hyvä että tuli kuntoon!