166 v6 etujarrut
Valvoja: Moderators
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
166 v6 etujarrut
Eli etujarrujen kans 2 eri ongelmaa.
1.Palat vinkuu todella voimakkaasti. Puhdistus auttaa hetkeksi ja jälleen jäätävä vinkuna alkaa. On rasvattu kuparitahnalla,valkosella jarrurasvalla, ei auta. On otettu ne liuskat auki satuloista mitä vasten palat liukuu,putsattu ja voideltu alta/päältä,ei auta. On tehty pölyurat paloihin.Koitettu kolmea eri palasarjaa. Vanhoilla paloilla (pagid) ei vingu,mutta ne on kulunut niin epätasaisesti et uuteen levyyn jää ruosteisia kohtia kun palat ei ota joka kohdasta levyyn. Uusilla pagidin paloilla vinkuu.
2.toinen ongelma,alle vuoden vanhat levyt kierot. Poljin täristää kovissa nopeuksissa. Onko näissäkin nyt sama vaiva kun 156 GTA 305mm brembojen kanssa? 166ssa siis 310mm brembot.
Onko kukaan kärsinyt samasta? mitkä jarrut näissä toimisi? Uritetut levyt? jotkut performance palat? Leima lähestyy pikku hiljaa,niin tarvis laittaa uudet levyt joka tapauksessa. Ei vaan huvittais joka vuosi laittaa 200e+ uusiin jarruosiin.
1.Palat vinkuu todella voimakkaasti. Puhdistus auttaa hetkeksi ja jälleen jäätävä vinkuna alkaa. On rasvattu kuparitahnalla,valkosella jarrurasvalla, ei auta. On otettu ne liuskat auki satuloista mitä vasten palat liukuu,putsattu ja voideltu alta/päältä,ei auta. On tehty pölyurat paloihin.Koitettu kolmea eri palasarjaa. Vanhoilla paloilla (pagid) ei vingu,mutta ne on kulunut niin epätasaisesti et uuteen levyyn jää ruosteisia kohtia kun palat ei ota joka kohdasta levyyn. Uusilla pagidin paloilla vinkuu.
2.toinen ongelma,alle vuoden vanhat levyt kierot. Poljin täristää kovissa nopeuksissa. Onko näissäkin nyt sama vaiva kun 156 GTA 305mm brembojen kanssa? 166ssa siis 310mm brembot.
Onko kukaan kärsinyt samasta? mitkä jarrut näissä toimisi? Uritetut levyt? jotkut performance palat? Leima lähestyy pikku hiljaa,niin tarvis laittaa uudet levyt joka tapauksessa. Ei vaan huvittais joka vuosi laittaa 200e+ uusiin jarruosiin.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 166 v6 etujarrut
itsellä oli ex166:ssa uritetut brembon levyt eikä ilmennyt kyllä minkäänlaista kitinää/vispaamista.. palojen merkista ei ollut hajuaKaan, jos levyt kierot niin pitäisi kyllä jarruttaessa tuntua vähintäänkin lievää vapinaa/tärinää/vispaamista..
useamassakin alfassa ollut noita uritettuja levyjä brembon tai EBC:n tekeleinä ja paloina Ferodot tai EBC:t , pelkästään hyviä kokemuksia omalla kohdalla.. tällä hetkellä Maseratissa edessä ja takana täydet brembon setit eli uritetut levyt, edessä nelimäntäiset ja takana kaksimäntäiset satulat EBC- Redstuff paloin ei minkään muotoisia kitinöitä ja pysähtyy niinkuin seinään.. etusatulat on samat kuin 166:ssa..
useamassakin alfassa ollut noita uritettuja levyjä brembon tai EBC:n tekeleinä ja paloina Ferodot tai EBC:t , pelkästään hyviä kokemuksia omalla kohdalla.. tällä hetkellä Maseratissa edessä ja takana täydet brembon setit eli uritetut levyt, edessä nelimäntäiset ja takana kaksimäntäiset satulat EBC- Redstuff paloin ei minkään muotoisia kitinöitä ja pysähtyy niinkuin seinään.. etusatulat on samat kuin 166:ssa..
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: 166 v6 etujarrut
Mulla vinkuu kanssa niin paljon, että hävettää. Kevyellä painalluksella ei, eikä kovaa jarrutettaessa, mutta aina normaalissa jarrutuksessa.
Herkistelin, laitoin kuparitahnat ja viistin myös palojen kulutuspinnan kulmaa loivemmaksi, niin tosiaan pysyi sen viikon hiljaisena. Mulla on luultavasti tarvike levyt ja palat.
Kieroutta ei ole. Varmaan orkkispaloilla ei vinkuisi...
Kerro ihmeessä jos jotain keksit, muutakun laittaa racing/originel osaa.
Huonolaatuisilla tarvikelevyillä on tapana kieroutua herkästi. Ei luulisi että tarvikevalmistajat pystyvät kusemaan umpiraudasta tehdyn osan, mutta niin ne vaan osaa
Herkistelin, laitoin kuparitahnat ja viistin myös palojen kulutuspinnan kulmaa loivemmaksi, niin tosiaan pysyi sen viikon hiljaisena. Mulla on luultavasti tarvike levyt ja palat.
Kieroutta ei ole. Varmaan orkkispaloilla ei vinkuisi...
Kerro ihmeessä jos jotain keksit, muutakun laittaa racing/originel osaa.
Huonolaatuisilla tarvikelevyillä on tapana kieroutua herkästi. Ei luulisi että tarvikevalmistajat pystyvät kusemaan umpiraudasta tehdyn osan, mutta niin ne vaan osaa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 166 v6 etujarrut
Orkkisvalmistaja on varmaankin brembo, voihan sitäkin kokeilla, mutta tuskinpa se on se kummosempi kuin muutkaan. Itse oon ottanut sen linjan noihin vikumisiin että antaa vinkua, hermothan siinä menee mutta niin menee tossa ruuvaamisessakin.legza kirjoitti:Varmaan orkkispaloilla ei vinkuisi...
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: 166 v6 etujarrut
Laita levyjen niskaan sitä vinkumisenestoteippiä.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 v6 etujarrut
Viime kesänä vaihdettu täälläkin joka kulmaan palat ja levyt.
Vinkuu ihan mallikkaasti välillä. Parhaiten auttaa kun laittaa radion isommalle
Vanhoina hyvinä aikoina palojen ja jarrusylinterin välissä oli ohuet kuparilevyt, auttaisiko sellaiset?
Vinkuu ihan mallikkaasti välillä. Parhaiten auttaa kun laittaa radion isommalle
Vanhoina hyvinä aikoina palojen ja jarrusylinterin välissä oli ohuet kuparilevyt, auttaisiko sellaiset?
Re: 166 v6 etujarrut
Mielenkiinnolla odottelen ratkasua tähän.
Vaihdoin uudet Heikalta ostetut levyt ja mintexin palat tuohon turboon, ja tuo vinguttaa kanssa niin että hävettää, eikä aina viitti pysähtyä niin ettei vingu.
Vanhoilla levyillä/paloilla ei mitään vinkumisongelmia.
Normaalit rasvaukset/kikat koitettu
Vaihdoin uudet Heikalta ostetut levyt ja mintexin palat tuohon turboon, ja tuo vinguttaa kanssa niin että hävettää, eikä aina viitti pysähtyä niin ettei vingu.
Vanhoilla levyillä/paloilla ei mitään vinkumisongelmia.
Normaalit rasvaukset/kikat koitettu
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 v6 etujarrut
Käsittääkseni pagid tekee orkkispalat mitkä mulla on ja ne vinkuu.poljin täristää yli 80 vauhdeista kun jarruttaa.dynolla myös näkee etulevyjen kierouden.kattoo ny jos sitä tilais uritetut levyt ja ebc:t tms.on sen verran rasittava ääni.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 v6 etujarrut
Jos heitto on mitätön, pystyisikö nuo levyt sorvaamaan suoraksi? Eihän siitä montaa kymppiä varmaan tarvis ottaa...Caijo-Romeo kirjoitti:Käsittääkseni pagid tekee orkkispalat mitkä mulla on ja ne vinkuu.poljin täristää yli 80 vauhdeista kun jarruttaa.dynolla myös näkee etulevyjen kierouden.kattoo ny jos sitä tilais uritetut levyt ja ebc:t tms.on sen verran rasittava ääni.
Mintexin palat mullakin - vinkuu....
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 166 v6 etujarrut
^tuskin auttaa yhtään mitään, jos on vetänyt kieroon niin menee ne kieroon sorvauksen jälkeenkin.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 166 v6 etujarrut
Yksi kaveri kertoi että käytti endurance-volvossaan Bilteman jäähdytettyjä levyjä. Kuulemma aina ekassa kisassa tai testeissä kuumetessaan kunnolla, menivät levyt kieroon, mutta sen jälkeen kun ne sorvasi, niin ongelmia ei enää ilmennyt. Eli jossain tapauksissa sorvaus kyllä voi auttaa.
Ovathan levyt kiinni navoissa kunnolla, ettei jarruja ropatessa ole päässeet löystymään ja paskaa väliin?
Ovathan levyt kiinni navoissa kunnolla, ettei jarruja ropatessa ole päässeet löystymään ja paskaa väliin?
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 v6 etujarrut
Juurikin näin. Kun levyt lämpenee niin niissä olevat jonkin sortin jännitykset laukeaa ja levyt menee "luonnolliseen muotoonsa"?kterkkila kirjoitti:Yksi kaveri kertoi että käytti endurance-volvossaan Bilteman jäähdytettyjä levyjä. Kuulemma aina ekassa kisassa tai testeissä kuumetessaan kunnolla, menivät levyt kieroon, mutta sen jälkeen kun ne sorvasi, niin ongelmia ei enää ilmennyt. Eli jossain tapauksissa sorvaus kyllä voi auttaa.
Ovathan levyt kiinni navoissa kunnolla, ettei jarruja ropatessa ole päässeet löystymään ja paskaa väliin?
Sitten kun ne sorvaa suoraksi niin ne ei enää vääntyile uudestaan?!?!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 166 v6 etujarrut
Samalla kun purkaa, niin kannattaa katsoa, ettei vanhat pala ole lasitunnut, se olisi selvä merkki siitä, että jäävät vähän päälle, etupyöristä tuo päälle jääminen on vielä vaikemapi huomata kuin takaa, koska vetarit ja vaihteisto jarruttaa pyörää.
Ei sen paljoa tarvitse laahata, että levyt ja palat ottaa koko ajan vähän lämpöä ja rupeavat sitten vinkumaan
Ei sen paljoa tarvitse laahata, että levyt ja palat ottaa koko ajan vähän lämpöä ja rupeavat sitten vinkumaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 v6 etujarrut
Palat on kyllä lähteneet helposti irti putsausta varten,joten en usko et laahaa.vanteetkaan ei lämpene.napoja tuli putsattua kun levyt meni vaihtoon.täytyy ny viä heittokellolla kattoo töissä toi kierous. Dynolla viisarit heilu kyllä selvästi.eniten vaan ihmetyttää et vanhat pagidin palat ei vinkuneet ikinä,mut samanlaiset uudet pagidit vinkuu.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 166 v6 etujarrut
Mulla ajoittain vinkuu oikea takajarru, juuri sen takia kun satula jättää vähän päälle, ei tarpeeksi, että lämpeäisi tai että dynolla näkisi, mutta sen verran, että ei pyöri läheskään niin herkästi kuin toisen puolen pyörä. tälleen kylmällä tai kostealla ei tietenkään pidä ääntä - mutta kuivalla ei ole kuukauttakaan hiljaa vaikka kuinka on palat ja liu'ut rasvassa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 v6 etujarrut
Meillä onkin töissä jarrulevyjen sorvauslaite,joten täytyypä koittaa sorvata noi ja kattoo kuinka käy. EBC:n punasia olis briteissä myynnissä alle 100e sarja,noita vois koittaa sitten seuraavaks.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Re: 166 v6 etujarrut
Aina kieroutuvan maineessa olevat 305 milliset brembot ainakin käyttäytyy niin, että ne todella menee hetkohta uutena kunnolla lämpimäksi ajamisen jälkeen kieroiksi. Viimeistään ensimmäiselle ratapäivälle ne antautuu. Sitten kun lähes uudet kunnolla kieroutuneet kerran sorvaa, ne on pysyneet yllättävän hyvin (lähes poikkeuksetta) suorana.
Kaverini on noita kymmenkunta takuuseen vaihdettua sarjaa sorvannut, joista yksi palvelee mulla moitteetta. Nyt on se itse uutena hankittu alkuperäinen, muutamassa tonnissa kieroksi mennyt satsi hyllyssä odottamassa. Sorvattuna.
Kaverini on noita kymmenkunta takuuseen vaihdettua sarjaa sorvannut, joista yksi palvelee mulla moitteetta. Nyt on se itse uutena hankittu alkuperäinen, muutamassa tonnissa kieroksi mennyt satsi hyllyssä odottamassa. Sorvattuna.
Viljan tar fram det som inte fanns.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 v6 etujarrut
Jonkinlainen ratkaisu ongelmiin on nyt löytynyt. Yli kk sitten putsasin viimeksi jarrut huolellisesti ja rasvasin valkoisella jarrurasvalla mäntien päät ja palat,eikä vinkuminen ole vieläkään mennyt hervottomaksi. Samalla vaihtui myös jarruletkut kun niissä oli alkavaa murtumaa. Nyt vinkuu hyvin satunnaisesti ja paljon vaimeammin mitä aiemmin. Nykyinen vinkuna on jo hyväksyttävä kun se sattuu kuuluun ja yleensä kuuluu vain juuri ennen pysähtymistä kun jarruttaa kevyesti. Jarrut katoin tämän jälkeen dynolla ja arvot seilasikin tosi vähän (vas ei juuri mitään ja oik alle 0,2kN). Levyjä ei tullut sorvattua kun ei toi työpaikan sorvi sopinut 166een (sorvi tulee satulan tilalle ja sorvaa ns.paikallaan). Aiemmin kun voiteli palat kuparitahnalla,vinkui ne ekan kerran jo seuraavana päivänä. Valkoisella rasvalla kesti n.2 vkoa ennen kun ekan kerran kevyesti vinkaisi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.