159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Luulin viaksi polttoainesuodattimen tukkiutuman tuolla pohjoisen pakkasissa. Auto "hyytyi" lähes kävelynopeuteen kun yritti liikkeele lähteä. Hetken köröttelyn jälkeen lopulta kotiin tultiin hienosti. Nyt on suodatin vaihdettu muttei ongelma hävinnyt. Liikkeellelähtö saa aikaan jännitystä mutta kun vauhtiin pääsee hyytyminen loppuu kunnes taas nopeutta valoihin laskee.
Olisiko nämä niitä kuuluisia EGR-ventiilin oireita? Mitään vikatilaa ei vilkuttele. Muistaako joku missä oli em-ventiillin korjaus / puhdistusohjeet?

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vilkaisepa ketjua JTD:n hyytymisestä. Sieltä linkin takaa löytyy myös EGR:n puhdistusohje.
Järkiautoilija

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

EGR melko varmasti.

Ota EGR solenoidi ja se venttiili irti sieltä koneen takaosasta ja puhdista kaikesta paskasta.

Sitten sinne solenoidin päähän muovikuoreen reikä ja liruttele WD-40 tms sinne ja valuttele tyhjäksi. Sitten naputtlet pienellä tapilla siitä reijästä niin että se solenoidin mäntä alkaa liikkua kunnolla. Sitten lisää rasvaa sisään ja pieni lyhyt ruuvi reikään.

Näillä ohjeilla korjasin/puhdistin omani viimetalvena ja toimii vieläkin.

Se pelkkä venttiilin putsaus ei sitten auta, jos se solenoidin mäntä on jumissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Täydennystä: Laita tuurna siihen poraamaasi reikään ja mäjäytä vasaralla siihen oikein reippaasti. Pääset putsaamaan sen solenoidin kunnolla, kun koko vehje on osina.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, jos sen saa ulos sieltä kotelosta niin aina parempi...

Minä en saanut vaikka kuinka hakkasin :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Jännää ettei se solenoidi ota pahakseen jos sitä reijittää tai hakkaa. Mut eipä kait se siten hajoa

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tossa varuiks http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ts_id=1025" onclick="window.open(this.href);return false;

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTDM Hyytyminen / vian etsintä

Viesti Kirjoittaja lemmy »

No niin. Kiitoksia jälleen hyvistä vinkeistä ja neuvoista.

Sain EGR:n purettua hienosti ja myös sen solenoidin sisässä olevan mekanismin pöydälle ihmeteltäväksi ja puhdistukseen. Itse venttiili oli yllättävän puhdas mutta tämä em. solenoidin tappi olikin sitten liikkeeltään rajoittunut. Perusteellinen puhdistus ja kokoaminen olikin sitten helppoa ja palauttivat liikkeen normaaliksi.

Minun ei tarvinnut edes porata siitä päädystä koska joku ystävällinen oli sen jo puolestani tehnyt entisen omistajan aikaan, eli ongelmaa ollut siis jo alle 50 000 ajettuna. Nythän autolla on veivattu se 90 000 km
Siihen porattuun reikään ei ollut kuitenkaan kukaan seppä laittanut mitään tukkoa tai ruuvia. Siellähän ei mitään painetta tietenkään ole, joten tukkiminen ei sinällään liene tarpeen mutta kuitenkin reijän tukkosin niin eipä pääse kökkö sisään siitä sitten.

Muuta huomioitavaa ole se että koko venttiili oli sangen höllästi kiinni ja yksi neljästä kiinnytyspultista oli käsin pyöritettävissä auki. Tämä ainakin jo aiheuttaa jonkinmoista suffinenssia sisään tai ulos.

Kaikesta huolimatta nyt AUTO TOIMII. Jippijaijee

Vastaa Viestiin