164 jäähdytysnesteen määrän mittarin anturi...
Valvoja: Moderators
164 jäähdytysnesteen määrän mittarin anturi...
...ja miten kyseinen värkki toimii? Varoitusvalo vilkkunut jo kolme vuotta ja nyt meni hermot. Kiskoin paisuntasäiliöstä mittarin irti ja jotain kopottunutta paskaahan anturin kohon varsi olikin täynnä. Puhdistus ei auttanut joten kapine päreiksi. Koho liikkuu hyvin mutta eihän se edes osu mihinkään vaan kiikkuu umpinaisessa tilassaan -onko joku magneettipatentti -ulkopuolelta yläpäästä puukolla tongittaessa löytyi joku pikkuruinen lasiputki johon kumpaankin päähän menivät piuhat.
Ilmeisesti kyseinen putkula onpi rikki kun ei päästä virtaa lävitseen/katko sitä..? Pitäisikö kohon yläosan metallilätkän saada aikaan muoviseinämänkin lävitse jonkinlainen magneettikenttä mikä vaikuttaa tuohon pikkuruiseen "katkaisimeen" ja valo kojelaudassa vilkkuu???
Onko kellään ylimääräistä anturia vai voiko korjata juottamalla uuden osan (sen lasiputkulan mikä ikinä onkaan?) -ei näytä motonetissäkään olevan tarjolla...
Ilmeisesti kyseinen putkula onpi rikki kun ei päästä virtaa lävitseen/katko sitä..? Pitäisikö kohon yläosan metallilätkän saada aikaan muoviseinämänkin lävitse jonkinlainen magneettikenttä mikä vaikuttaa tuohon pikkuruiseen "katkaisimeen" ja valo kojelaudassa vilkkuu???
Onko kellään ylimääräistä anturia vai voiko korjata juottamalla uuden osan (sen lasiputkulan mikä ikinä onkaan?) -ei näytä motonetissäkään olevan tarjolla...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se vehje on nimeltään Reed-rele, kytkin, jonka magneettikenttä sulkee. Eli kun kohoon kiinnitetty magneetti on riittävän lähellä Reed-relettä virtapiiri sulkeutuu ja lamppu pimenee.
Yleensä siinä kohossa on vaan sen verran paljon bazaa ettei pääse liikkumaan ihan ylös asti, korjaantuu (joksikin aikaa) putsaamalla ja herkistelemällä.
Yleensä siinä kohossa on vaan sen verran paljon bazaa ettei pääse liikkumaan ihan ylös asti, korjaantuu (joksikin aikaa) putsaamalla ja herkistelemällä.
- Epäkelpokeräilijä -
Joo, niinpä ajattelin itekkin -ois vain ollu niin mukavaa kun ois ees joku anturi kunnossa. Mihinkäs puljuun astelen jos haluttaisi kysellä tuollaista uutta reed -relettä esim. täällä oulussa? Keltaisilta sivuilta elektroniikka kauppoja?90 kirjoitti:ei muuta kuin piuhat irti kohosta ja hyppylanka liittimen napojen väliin..siihen sammuu varoitusvalo...
Näyttää sen verran lowtechiltä koko värkki että kenties osaisi itse juotella...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Ostin uuden reed-releen mallin mukaan tuolta tuiran sähköpurkasta, kiitokset teeässälle -ei maksanut kuin pari euroa
Muuten korjaustouhu menikin sitten päin vittua: kolvi mökillä -uusi halpatalosta, yleismittarista patteri lopussa joten testaaminen jäi tekemättä. Sain entisen releen kappaleina irti ja uuden vielä vitummaksi -juottaessani tuhosin vielä sen pikkuisen piirilevyn jossa rele ja johdot on kiinni. Vitutuspäissäni sohiessa vielä poltin kämmeneen kolvilla reijän. Saatana perkele kun menee taas Akuankkatouhuksi koko rakentelu!!"!"!%" Helpommaks ois tullu tilata koko anturi italiasta ja maksaa siitä ilosta 1000 €...
No, huomenna ei ole enää maanantai, jospa saisin uuden releen tuirasta ehjänä paikalleen ja johdot juotettua suoraan releeseen. Paskat, lähen nukkumaan!!!
Muuten korjaustouhu menikin sitten päin vittua: kolvi mökillä -uusi halpatalosta, yleismittarista patteri lopussa joten testaaminen jäi tekemättä. Sain entisen releen kappaleina irti ja uuden vielä vitummaksi -juottaessani tuhosin vielä sen pikkuisen piirilevyn jossa rele ja johdot on kiinni. Vitutuspäissäni sohiessa vielä poltin kämmeneen kolvilla reijän. Saatana perkele kun menee taas Akuankkatouhuksi koko rakentelu!!"!"!%" Helpommaks ois tullu tilata koko anturi italiasta ja maksaa siitä ilosta 1000 €...
No, huomenna ei ole enää maanantai, jospa saisin uuden releen tuirasta ehjänä paikalleen ja johdot juotettua suoraan releeseen. Paskat, lähen nukkumaan!!!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Jos homma ei ala luonnistumaan, niin tules käväsemään Jäälin puolella. Pistetään relehässäkkä kasaan vaikka rautakangella. Ihte olen tehny vuosien saatossa jos jonninnäköstä sähkötyötä, niin eiköhän yksi relekkin kasata.pulukka kirjoitti:Saatana perkele kun menee taas Akuankkatouhuksi koko rakentelu!!"!"!%" Helpommaks ois tullu tilata koko anturi italiasta ja maksaa siitä ilosta 1000 €... :twisted:
- J
Hähhää, kiitokset vaan avuntarjouksista mutta niinpä vaan meikäpoika kädetön apina korjasi lopulta tuon anturin ihan omin käsin (se mitä niistä on enää jäljellä; kummassakin kädessä isot rakkulat kiitos ammattimaisten kolvitaitojen & teräksisten hermojen)
Juotin anturiin menevät johdot suoraan releen napoihin piirilevyn toiselle puolelle ja nyt koko värkki toimii kuin uusi! Onko kellään aavistusta millä möhnällä peittäisin nuo heebelit kun alkuperäiset juotoksetkin olivat jonkin ihme vahan peitossa (ainakin puolen sentin kerros joka piti puukolla tonkia irti)? Ei vissiin tykkää tuo rele hirveästi kosteudesta ja nyt se on siellä lähes paljaana yhden reijällisen muovikatoksen alla...
...sinitarraa???
Juotin anturiin menevät johdot suoraan releen napoihin piirilevyn toiselle puolelle ja nyt koko värkki toimii kuin uusi! Onko kellään aavistusta millä möhnällä peittäisin nuo heebelit kun alkuperäiset juotoksetkin olivat jonkin ihme vahan peitossa (ainakin puolen sentin kerros joka piti puukolla tonkia irti)? Ei vissiin tykkää tuo rele hirveästi kosteudesta ja nyt se on siellä lähes paljaana yhden reijällisen muovikatoksen alla...
...sinitarraa???
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Vai niinkin yksinkertainen askartelumönjä kun kuumaliima passaa..? No perkeles, tuommosta liimatussaria on tullutkin joskus pyöriteltyä supparikotelon verhoilukankaan kanssa. Helpontuntuista puuhaa, vaikkakaan liima ei kyllä pitänyt yhtään -laitoin tuon kuitenkin Biltemasta ostetun verhoilukankaan syyksi
Voi perkele sentään näitä rakkineita!